Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Submitter: Frash

Microsoft heeft laten weten dat het niet langer bezwaar zal maken op het uitbrengen van opensource-drivers voor zijn bewegingssensor Kinect. De softwaregigant keerde zich eerder deze maand nog openlijk tegen dergelijke projecten.

Tijdens een interview op de Science Friday Show van de NPR liet Alex Kipman, verantwoordelijk voor het Kinect-project bij Microsoft, weten dat in zijn ogen de bewegingssensor an sich niet is gekraakt. De software op de Xbox 360 die de Kinect-informatiestroom met behulp van auteursrechtelijk beschermde algoritmen moet verwerken, is buiten schot gebleven, aldus Kipman. Volgens Kipman heeft een hobbyist alleen een opensource-driver voor pc's uitgebracht waarmee de datastroom over de usb-verbinding vanaf de Kinect is uit te lezen.

Volgens de Microsoft-medewerker is de usb-uitgang van de bewegingssensor bewust niet beveiligd. Microsoft zou ontwikkelaars die de Kinect op deze manier willen uitlezen geen strobreed in de weg willen leggen. Ook zei Kipman benieuwd te zijn naar toekomstige toepassingen die door derden ontwikkeld kunnen worden.

Opensource Kinect-driver

Met de uitspraken van Kipman verlaat Microsoft deels zijn eerder ingenomen standpunt in het 'hacken' van de Kinect-hardware. Begin deze maand stelde de softwaregigant nog dat het er alles aan zou doen om te voorkomen dat Kinect met andere hardware dan de Xbox 360 zou samenwerken. Niet alleen zou het bedrijf diverse beveiligingslagen in Kinect hebben aangebracht, ook dreigde Microsoft met juridische stappen tegen personen of bedrijven die de bewegingssensor zouden willen modificeren.

De defensieve stellingname van Microsoft volgde op een aankondiging van de firma Adafruit die een geldelijke beloning in het vooruitzicht stelde voor degene die een werkende opensource Kinect-driver wist te ontwikkelen. Een Spaanse hacker wist met zijn opensource Libfreenect-drivers voor Linux de beloning van 3.000 dollar op te strijken. Verder heeft onder andere MIT de Kinect-hardware al toegepast voor robotica-doeleinden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Ja waarom zouden ze daar moeilijk over doen? Dat zal toch alleen de verkoop van die dingen stimuleren?! Zodat je niet vast zit aan een xbox maar dat je hem op elk gewenst apparaat kan aansluiten.
Zoals hier gesteld is is het eerder een bewuste keuze van Microsoft geweest om hem niet exclusief voor de xbox te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 21 november 2010 14:55]

Ze hebben ook weinig keuze denk ik. Het is niet verboden zelf drivers te ontwikkelen voor het apparaat. Ze kunnen er toch niks tegen doen dus dan maar accepteren en voordeel eruit halen.
Dat is nog maar de vraag eigenlijk. Als je bijvoorbeeld een private server bouwt voor WoW kun je ook aangepakt worden omdat je hun intellectueel eigendom gebruikt op een manier waar het niet voor bedoelt is. Apple heeft in het verleden ookal succesvol software gebanned gekregen die een iPod buiten iTunes om met een PC liet praten. Zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden van bedrijven die 'alternatief gebruik' van een deel van hun hardware of software verboden hebben gekregen.

Het is helaas een beetje een grijs gebied, en een bedrijf als Microsoft heeft dan wel het leger advocaten om dat volledig uit te buiten. Ik gok eerder dat ze doorhebben dat er nu toch al niets meer tegen te doen valt: de drivers staan op internet, dan krijg je ze ook niet meer van internet af, rechtzaken aanspannen is niet de meest ideale manier om goodwill te kweken dus dan kun je het net zo goed aanmoedigen en beweren dat het ' expres' makkelijk is gemaakt :)

[Reactie gewijzigd door FragFrog op 21 november 2010 15:09]

De argumentatie bij een prive server is dan wel dat je een verlies van inkomsten heb. In dit geval gaat dat argument niet op, eerder nog het tegenovergestelde.

Jij gebruikt trouwens ook overal dezelfde nick FF. ;)
Dat ligt er maar aan of Microsoft de Kinect wel met winst verkoopt. Ook verliezen ze een percentage omzet per verkochte Kinect, omdat mensen er geen spellen bij kopen en dat wel wordt verwacht.
Je kan op diezelfde manier beargumenteren dat wanneer mensen op een prive server spelen dat het ze geen bandwidth kost enz.

Uiteindelijk willen ze dat voor elkaar krijgen dan moeten ze een rechtszaak aanspannen, want zo simpel ligt dit allemaal niet, het argument dat ze er geld op verliezen kan teniet gedaan worden met het antwoord dat ze dan maar meer moeten vragen, het is immers hun probleem als ze minder vragen dan de productie kosten, met die redenatie zouden ze anders ook mensen kunnen aanklagen die er gewoon een kopen zonder spellen en zonder dat ze er verder iets mee doen (zou niet logisch zijn dat iemand dat doet, maar theoretisch kan het).

Nee de vergelijking is onjuist en dit hard maken in een rechtszaak zou uiterst moeilijk zijn.
Ze kunnen er ook gewoon van uitgaan dat al die extra toepassingen gewoon gratis PR is voor hun product. Als je ziet dat MIT al gebruik maakt van de hardware, dan heb je toch gewoon gratis reclame voor je nieuwste "speeltje" en daar haalt Microsoft ook voordeel uit.

Om nog maar te zwijgen van alle potentiële ideen die ze kunnen opdoen door al die hobbyprojecten wat in het oog te houden.

Gratis reclame én gratis R&D, dan moet je wel al heel erg gesteld zijn op je eigen "intellectual property" om daar zomaar neen tegen te zeggen.

Mooie zet van Microsoft.
Het verschil tussen een private server en een usb driver is, dat je voor het maken van een server de logica van het spel zelf nodig hebt (immers heb je niets aan een server als die server niet weet hoe het spel werkt), en daar zit gewoon copyright op. Echter, een usb driver leest alleen uit wat de hardware verstuurt, en stuurt zelf commando's terug om het apparaat aan te sturen. Hierbij wordt geen software van microsoft gebruikt, en zit er dus nergens copyright op.

@Benjamin: verlies van inkomsten kan geen argument zijn om iemand aan te klagen. Anders zou bijvoorbeeld een maker van dvd's een maker van blu-rays aan kunnen klagen, omdat er door de komst van de blu-ray minder dvd's worden verkocht.
Dat van die private server is niet helemaal waar. Alleen als je de content gebruikt dan is het illegaal. Veel servers (zoals mangos) geven alleen een manier waarop de WoW cliënt met de server communiceert. blizzard pakt niet voor niks alleen degene aan die ook een private server hosten met gescripte WoW content erop. De software opzicht is dus niet illegaal.
Als die mensen hardwarematige beveiliging hiermee "hacken/kraken" dan is dat wel degelijk in strijd met de wetgeving in Nederland.
Dat zijn namelijk dezelfde regels die gelden voor alle beveiligingen die er in Nederland bestaat. Van Sleutelgat tot Kinect om het zo te zeggen.


Ik zeg natuurlijk in Nederland, omdat in veel landen hier geen wetgeving over bestaat.
Hoezo is dat illegaal dan? Als een Nederlander zelf zo'n Kinect heeft gekocht mag hij/zij er alles mee doen behalve eventueel geweld uitoefenen? Iets met eigendom?
Je verwart Nederland denk ik met de VS, daar is de DMCA-wetgeving, waardoor het hacken van hardware zodat je DRM kunt omzeilen verboden is (vooral van toepassing bij media met audio, video en games, dus CD/DVD en eventuele downloads/streams). Ook daar geldt dat niet voor spelhardware zelf, maar voor het intellectueel eigendom op de content (in software). Denk dus aan modchips waardoor je gekopieerde games zou kunnen spelen op je Xbox.

Ow, en nog iets: natuurlijk is de garantie bij hardware-modificatie of oneigenlijk gebruik (met eigen drivers..) verdwenen. Dat is dan wel begrijpelijk.

Ah, volgens http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/modchips/ zijn leveranciers van modchips wel strafbaar in Nederland, en gebruikers ook als ze ermee gekopieerde games spelen. Maar goed, dan nog is de Kinect aanpassen niet hiermee vergelijkbaar, je koopt namelijk hardware en gebruikt die voor iets anders dan de console. Dat is heel wat anders dan een spel kopiëren en dan spelen d.m.v. een modchip.

[Reactie gewijzigd door BčR op 21 november 2010 23:51]

Volgens mij ligt het toch iets subtieler dan dat....

Je koopt bijvoorbeeld ook een boek - hardware - maar dat maakt de inhoud ervan nog niet volledig jouw eigendom. Je mag niet alleen met dat boek je vrouw niet doodslaan (geweld), ook mag je het niet onder de kopieermachine leggen om op straat uit te delen...

Terug naar de Kinect. Microsoft heeft er natuurlijk belang bij dat deze add-on op de X-box veel en positieve aandacht krijgt, want dan verkopen ze er meer. Als de 'hackers' scene met je device bezig is, dan zie ik dat als positieve aandacht - je hebt kennelijk iets gemaakt waar anderen verder mee willen.

Nadeel is dat Microsoft die Kinects in de markt heeft gezet met een prijs onder de kostprijs, omdat ze de marge wel halen op de spelletjes die je met die Kinect kan spelen. Net als de printer fabrikanten: printer is bijna gratis, inkt extreem duur... Als bij een goede open-source toepassing iedereen een Kinect haalt maar niet de Xbox met spelletjes erbij, dan schiet Microsoft hier niets mee op.

Gezien de wijziging in standpunt denk ik dat Microsoft hoopt dat ze nu toch meer voordeel dan nadeel bij de open-source drivers zullen hebben, en dat er vast mensen zijn die met de Kinect toch ook maar een Xbox kopen - zeker gezien het naderende seizoen geen gek idee...
Het feit dat Microsoft er wel of geen geld op toe zou moeten leggen om het apparaat aan de man te brengen zal niet relevant zijn bij het bepalen of het gebruiken van Kinect met Open Source software legaal of illegaal is. Jij koopt een stuk hardware dus mag je er mee doen wat je wilt, mits het binnen de wet valt. Mocht jouw eigen software gebruik maken van de van Microsoft gelicenseerde software / drivers, dan pleeg je danwel contractbreuk, of je breekt de wet indien je het openbaar maakt. Maar als jij uit het niets je eigen drivers schrijft dan is het enige wat Microsoft jou kan maken een leger advocaten op je af te sturen en je kapot te procederen.
als ze de ontwikkeling in de gaten houden dan kunnen ze er vast nog een graantje van mee pikken, vaak weten hobbyisten er allemaal nieuwe dingen mee uit te halen.

Het komt de ontwikkeling alleen maar ten goede, en er worden een hoop onderzoekers mee blij gemaakt heb ik het idee.
Als die zelfontwikkelde drivers gebruik maken van zaken die door patenten beschermt worden kunnen ze wel degelijk iets doen. Zeker tegen commercieel misbruik.
Ze hebben ook als grote voordeel dat ontwikkelaars mogelijk met veel effectievere software aan komen zetten. Welke veel beter omgaat met systeem resources, aangezien de drivers open-source zijn (Tot op heden) kan MS er zo in kijken en er wat mee doen.
Dan stel je het wel heel makkelijk.

De software is dual-licensed onder de Apache 2.0 en GPL2.0 license
Leuk detail, De FSF aangeeft deze niet als compitabel te erkennen
"Despite our best efforts, the FSF has never considered the Apache License to be compatible with GPL version "
http://www.apache.org/licenses/GPL-compatibility.html

Ik heb eigenlijk geen idee of dual-licensed betekend dat er aan de voorwaarden van beide licenses moet worden voldaan, of aan 1 van de 2. Als aan beide moet worden voldaan kan Microsoft nou ook niet bepaald lappen code gaan kopieeren want dan moeten de eigen driver ook onder de GPL releasen. De GPL license is nog al besmettelijk en dit heeft Microsoft al eerder problemen veroorzaakt (denk aan de w7 boot tool).
Ze hebben ook weinig keuze denk ik. Het is niet verboden zelf drivers te ontwikkelen voor het apparaat. Ze kunnen er toch niks tegen doen dus dan maar accepteren en voordeel eruit halen.
Als de output (wat de X360 in gaat) encrypted was, was het weldegelijk illegaal geweest, want dan heb je de encryption moeten decrypten... ;) Verder denk ik eigenlijk dat dit twee dingen kan betekenen: de maker van de drivers komt in dienst van MS of men laat het zo, in de hoop dat de verkopen van Kinect stijgen.
In eerste instantie was het vermoeden dat microsoft de kinect met verlies op de hardware verkocht om via software verkoop er winst uit te halen.
Ja, de eerste is altijd de duurste, maar wanneer je er genoeg van verkoopt kan je in elk geval je ontwikkelingskosten beter terugverdienen en je produkt mogelijk ook goedkoper (laten) produceren. Als de markt van xbox-only wordt uitgebreid tot alles wat USB kan lezen, kan dit best wel eens een doorslaand succes worden.
Als Microsoft met verlies de Kinect verkoopt vinden ze het helemaal geen succes als ze er veel verkopen, alleen als ze er veel verkopen die ook veel gebruikt worden om Kinect spellen me te spelen. Daar verdienen ze dan hun geld mee. Ook al verkopen ze er een miljoen, als ze er geen winst op maken hebben ze nog geen ontwikkelingskosten terugverdiend.
Ze verdienen niet alleen aan de hardware, maar ook aan de kinect games die voor de xbox gemaakt worden.
Maar dit is een bonusverkoop voor MS. Natuurlijk moet men dan wel Kinect met winst verkopen want anders is het wel nadelig natuurlijk.

Wel is het mooie reclame voor Microsoft. Kinect is geweldig speelgoed, zeker als je ziet wat men nu al heeft bereikt met de hardware. Al eerder was de Wii-mote natuurlijk een geweldig speeltje om ook mee te knutselen en nu hebben we daar Kinect bij :) .
Waarom er niet moeilijk over doen?
De ervaring leert dat hoe moeilijker je over iets doet, hoe meer aandacht iets krijgt.
Zoals ik het zie heeft Adafruit een groot deel van de marketing gedaan.

of zie ik dit verkeerd ?
Waarschijnlijk heb je gelijk, het zal voor Microsoft in ieder geval niet nadelig geweest zijn om moeilijk te doen over het 'hacken' van de Kinect. Niet alleen wakker je daarmee het vuur van de hacker community aan waar mooie dingen van komen, maar op het moment dat het lukt komt Kinect ook nog eens een keer extra in het nieuws (hier op tweakers bijvoorbeeld)
Slim van Microsoft. Vergeet niet dat een openscource communitie erg snel en goed nieuwe mogelijkheden ontsluiten. Iets van Microsoft ook voor zichzelf kan gebruiken.

Ik denk dat de Kinect voor de xbox niet een enorm succes zal gaan brengen. Een kinect bediening voor je tv juist wel. Eigenlijk is het Kinect gebeuren geniaal, maar de toepassing op dit moment is niet de juiste.

Mij lijkt het veel beter passen op een PC die is aangesloten op een beamer/TV. Op de bank eenvoudig internet pagina vanaf bookmarks bekijken, audio/video toepassing, home automotion, enz.
Ik denk dat dit juist eerder een voorbeeld is van de linkerhand die niet weet wat de rechter doet.

Er komt een verhaaltje naar buiten over open source drivers voor de Kinect en dan wordt MS om een reactie gevraagd en word 'automatisch' het standaard verhaaltje afgedraaid van 'niks mag', 'ons intellectueel eigendom' etc. Nee heb je, en zul je bij dit soort bedrijven ook automatisch krijgen. Die zeggen uit een Pavlov reactie overal nee op.

Nu lijkt het er op dat er in iets hoger sferen wat genuanceerder wordt gereageerd op hetzelfde bericht. Echt mooi was het geweest als MS meteen in eerste instantie een vriendelijke genuanceerde reactie had gegeven, maar goed beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Er lijken twee verschillende zaken spelen.

Als iemand de drivers van Microsoft hackt en de gebruikte technieken in een alternatieve driver gaat inbouwen lijkt Microsoft daar tegen op te gaan treden.

Deze opensource driver leest simpelweg de datastoom uit en is in staat commando's terug te sturen. De opensource driver begrijpt dus het openbare(?) protocol maar maakt geen gebruik van de beschermde technieken. Dat mag dus schijnbaar wel. Het standaard verhaaltje dat als de intellectuele eigendommen beschermd zullen worden gaat dus nog steeds op. Men heeft er echter voor gekozen het communicatie protocol van de kinect zelf open te houden waardoor de Opensource driver geen patenten schendt.

Dus zowel de eerste reactie (alles wat onze patenten schend is verboden) als de tweede (deze driver schend onze patenten niet) lijken gewoon correct. Ook is het logisch dat Microsoft met een algemeen standaard verhaaltje komt als iemand een algemene vraag (maak een driver voor de kinect) neerlegt. Deze driver schendt de rechten van Microsoft niet, andere denkbare implementaties hadden dat echter wel kunnen doen en ook de software die van deze driver gebruik gaat maken kan inbreuk gaan maken op de rechten van Microsoft. Van draaien is dus geen sprake.
MS was in eerste reactie bang dat hun algoritmes werden gekraakt. De camera is niet zo moeilijk om na te maken en is ook niet zo belangrijk. De echte know-how zit in de software. Tuurlijk dat ze niet willen dat dat gekraakt wordt.

Nu het alleen lijkt te gaan om de camera, is de druk van de ketel.
Immers, volgens MS is kinect de camera + software. Volgens de community is het voornamelijk de camera, en "de algoritmes bedenken we zelf". Hier heeft MS dus geen problemen mee.
De camera is juist wel belangrijk.

Het is een soort van consumenten Lidar systeem, dat soort hardware werd tot nu toe alleen maar professioneel gebruikt.

Door het op grote schaal te produceren en de rekenkracht extern te plaatsen dus in de Xbox 360 kon het goedkoop geproduceerd worden.

De software zou iemand met verstand van zulke zaken wel kunnen ontwikkelen.

Zeker met open source zou er een community kunnen ontstaan die betere software kan schrijven dan Microsoft.
Dat laatste sowieso, als je kijkt wat de Linux community voor leuke dingen heeft gemaakt die MS nog niet heeft...

(software center, simpel en gratis packages upgraden, een gratis OS... alleen geen "echte" games maar daar heb ik een ps3 voor :) )

ontopic:
waarschijnlijk zal Microsoft dan wel winst maken op een Kinect, anders waren ze er op tegen...

ik zit zelf eigenlijk ook te denken om een Kinect te kopen, gewoon om te kijken hoe dat werkt met een computer :P
Ho, wacht, stop..
Het feit dat het niet in een standaard Windows installatie zit betekend niet dat ze het niet gemaakt hebben..
Al sinds de dagen van NT had MS de Configuration Manager (toen nog Systems Management Server, SMS)
http://en.wikipedia.org/w...ter_Configuration_Manager
Deze wordt alleen niet met de huis-tuin-en-keuken machines meegegeven.

Daarnaast, een 'gratis OS'? zoals eerder gezegd, MS is een bedrijf. geen stichting. Wat dat betreft zijn ze volgens mij in al die jaren nog redelijk coulant geweest wat betreft illegale windows versies - als er IETS 'gratis' wordt gedraait is het wel (een versie van) Windows..
Als Microsoft, een softwarebedrijf, er zo veel geld en tijd in heeft geďnvesteerd om dit te kunnen maken, zal de software en alle optimalisaties daarvan echt wel wat bijzonders zijn en is dat niet iets wat een iemand of zelfs een paar iemanden net zo goed na kunnen maken.

Dat ze in de buurt komen misschien wel, maar als ze het net zo goed of beter konden dan zouden ze zo opgeveegd worden door allerlei bedrijven voor grote salarissen.
Als ze kinect nou gewoon zouden combineren met move... dan zou het helemaal mooi zijn. kinect om de bewegingen van het lichaam te registreren, en move om de bewegingen van de handen/polsen correct te registreren (wat naar mijn idee bij kinect een beetje problematisch is) :+

Voor een PC moet dat toch wel haalbaar zijn...

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 21 november 2010 15:13]

en voor simpele homebrew op de PS3 ook ;)
Misschien kunnen er met de open source drivers meerdere kinects aan elkaar aangesloten worden waardoor je een nog betere herkenning kan plaatsvinden.

Of een 360 graden herkenning met 3 of meer kinects.

Of zelfs een bewakingssysteem voor in je huis.
Wat is de toegevoegde waarde van Kinect als bewakingssysteem voor je huis? Dat je nu een 3d model van de inbreker kan sturen naar de politie?

Een camera werkt net zo goed.
Je zou wellicht intelligente bewaking kunnen maken. De xBox was in ieder geval in staat verschillende gebruikers te onderscheiden hier een game profiel aan te wijzen?
Dan zou je een bewakingssysteem kunnen maken dat alleen afgaat als er een onbekende in je huis ronddwaald.

Volgens mij is het gewoon een versimpelde versie van gezichtsherkenning wat een gewone camera ook kan doen en zit je met het probleem dat het niet in he donker werkt.. maar goed, dat laat ik even in het midden ;)
Ik zie nog wel gebeuren dat mensen straks hun computer hiermee besturen. Beetje idee van de Logitech MX Air Mouse, maar dan zonder fysiek apparaat in je handen.
Voordelen hiervan zijn geen RSI, en mogelijkheid tot afvallen achter de PC. (al zal dat laatste niet snel gebeuren).

Overigens wel grappig dat de Kinect door Microsoft gemaakt is, maar het eerste werkt op een besturingssysteem dat niet door Microsoft gemaakt is.

[Reactie gewijzigd door hello123456 op 21 november 2010 17:25]

De Xbox 360 draait toch op een Microsoft OS? :)
Afvallen achter de PC kan wel, als je zo hard computert dat je vergeet te eten.
Goede zet van MS, al is het opzich wel jammer dat ze zelf niet van meet af aan een driver voor Windows hebben geleverd.

Aan de andere kant een bijeffect van deze open source driver kan natuurlijk zijn dat PC ontwikkelaars ook gaan kijken naar de mogelijkheden van Kinect voor hun applicaties. Als MS dan met een uitbreiding op DX of Xinput komt die Kinect ondersteund dan is dat alleen nog maar meer terrein wat ze zich kunnen toe-eigenen.

Fallout 3 met Kinect en stereoscopisch 3D? Doet u mij maar een setje.
Als ik de reacties zo doorlees vraag ik me af of iedereen het wel goed heeft begrepen.

Het gaat niet zo zeer om het feit dat kinect ook op andere apparaten werkt, maar juist om het feit dat een ander bedrijf er niet met de hardware/firmware ervandoor gaat. Zo zou MadCatz bijvoorbeeld ineens een eigen kinect kunnen uitbrengen. Is maar een voorbeeldje. Ik weet dat er nog patent op zit maar moet je maar eens kijken hoeveel chinese fabrikanten daar lak aan hebben.

Vandaar dat de USB ook niet (goed) was beveiligd, ander apparaat aansturen is niet zo'n groot probleem. Is idd alleen maar goed voor de verkoop. Maar een ander met de techniek ervandoor laten gaan is een heel ander verhaal.
Mooie zet van microsoft! Niet alleen ontarmen ze open-source(in ieder geval in dit geval) maar ze motiveren ook nog eens om er voor te ontwikkelen! ik ben benieuwd of deze trend door zet of niet, in de achterhoofd houdend wat ze met S.C.O probeerde te bereiken.

Maar dat ter zijde ben ik persoonlijk erg verheugd hierover, nu nog alle geheimen van docx helemaal vrij geven zodat open-office en gelijken deze documenten goed kunnen renderen, dan ben ik helemaal gelukkig!

Denk aan de onwijze dingen die (semi) proffessionele robot bouwers hier mee kunnen maken, robots die diepte kunnen in schatten, 3d kunnen gebruiken, en dat allemaal met minimale financieele middelen! geweldig!
in de achterhoofd houdend wat ze met S.C.O probeerde te bereiken
En wat probeerde Microsoft daarmee dan voor boosaardigs? SCO is een voormalige Microsoft dochter die ze financieel te hulp schoten. Dat hadden ze niet kunnen doen omdat SCO zich met Caldera die een eigen linux distributie had heeft ingelaten maar zo haatdragend zijn ze dus helemaal niet. Het hele SCO verhaal is heel triest maar ook heel complex.
Reverse engineering met het oog op het bereiken van interoperabiliteit is beslist toegestaan en daar kan MS juridisch dus weinig tegenin brengen. (dat is ook de reden waarom Samba uiteindelijk in de juridische strijd met MS over het gebruik van het SMB protocol, vermeend intellectueel eigendom van MS, aan het langste eind heeft getrokken).

Het lijkt, althans volgens het artikel, dat de open source driver in kwestie inderdaad dient om enige interoperabiliteit met het apparaat te bewerkstelligen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True