Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nikon introduceert Z50-systeemcamera met aps-c-sensor voor 949 euro

Nikon breidt zijn Z-serie van spiegelloze camera's uit met een nieuw model. De Z50 heeft een aps-c-sensor met een 20,9-megapixelresolutie. Samen met de camera introduceert Nikon twee Nikkor Z DX-zoomobjectieven.

Het uiterlijk van de Nikon Z50 lijkt veel op dat van de Z7- en Z6-modellen met fullframe-sensor, maar het nieuwe model is iets kleiner en heeft een kleinere sensor. De Z50 heeft een elektronische zoeker met een oledpaneel van 2,36 miljoen beeldpunten. Daarmee is de resolutie lager dan bij de topmodellen.

Aan de achterkant zit een kantelbare lcd en de Z50 is de eerste Z-camera met ingebouwde uitklapbare flitser. Het toestel gebruikt ook een nieuwe accu, die is volgens de Cipa-norm goed voor het maken van 320 foto's via de lcd of 280 foto's met de elektronische zoeker.

De 20,9-megapixelsensor is van het bsi-cmos-type en is voorzien van 209 autofocuspunten. Die dekken horizontaal en verticaal zo'n 90 procent van het beeldoppervlak. De chip heeft een gevoeligheid van 100 tot 51.200iso en een 4k-filmfunctie met maximaal 30fps. In full-hd gaat de filmsnelheid tot 120fps.

De Z-vatting is hetzelfde als bij de eerder uitgebrachte camera's in de serie. Zodoende kunnen de bestaande Z-objectieven en -adapters gebruikt worden. Nikon presenteert ook een 16-50mm f/3.5-6.3 VR-kitlens en een 50-250mm f/4.5-5.6 VR-zoomobjectief. Dat zijn de eerste Nikkor Z DX-objectieven, die dus niet geschikt zijn voor de Z-camera's met fullframe-sensor. De Nikon Z50 komt half november uit. De camera kost los 949 euro. Daarnaast komen er configuraties met de nieuwe zoomlenzen of een adapter.

Nikon Z50 (body) 949 euro
Nikon Z50 + FTZ-adapter 1099 euro
Nikon Z50 + 16-50mm 1099 euro
Nikon Z50 + 16-50mm + FTZ-adapter 1249 euro
Nikon Z50 + 16-50mm + 50-250mm 1339 euro

Update, 15:18: In een Amerikaans persbericht laat Nikon weten dat de MB-N10-batterijgreep voor de Z6 en Z7 binnenkort uitkomt. Het accessoire werd ruim een jaar geleden aangekondigd. Volgens DPreview komt de greep in november uit voor 199 dollar. De MB-N10 staat nog niet op de Nederlandse Nikon-website.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-10-2019 • 08:36

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
Mooi begin, maar geen ibis, geen custom knopjes, maar wel kantelbaar scherm.
Ik gok op een aankondiging van de Z70 met wél ibis, knopjes en iets hogere max iso, maar vastwel weer zonder kantelbaar scherm. (Een herhaling dus van de D5xxx/D7xxx paradox, ik ken genoeg mensen die graag een D7xxxx met scherm van de D5xxx serie gehad hadden willen hebben)

[Reactie gewijzigd door divvid op 10 oktober 2019 13:52]

Ja, leuk hè! Die productsegregatie... Je moet als fabrikant nooit een perfect product maken, er MOET gewoon een klein puntje zijn. Niet dermate dat het product niet voldoet, maar zo’n knagend, vervelend puntje dat ervoor zorgt dat de consument alsnog het duurdere model kiest en/of de volgende, ’verbeterde’ versie van hetzelfde model ook weer koopt die dat knagende puntje niet heeft.
Gelukkig maar, intussen ben ik lekker nog even bij de tweedehands versies gebleven die tóch niet volledig opgebruikt zijn. Aan mijn resultaten te zien maakt het geen klap uit en zijn skills nog steeds belangrijker dan de camera
Precies! De persoon achter de camera maakt de foto.
Niet geschikt als in geeft flinke vignettering? Of past gewoon niet? Z mount is toch Z mount :)
Vignettering, zelfde als bij sony E en FE lenzen. Wat dat betreft is Nikon exact Sony aan het na doen op het moment.

Hoezo krijg ik offtopic en ongewenst? Ik geef gewoon antwoord op de vraag en men kan toch niet ontkennen dat Nikon gewoon exact dezelfde lijn aan het volgen is die sony al heeft afgelegd met hun mirrorless cameras of ben ik nou gek?

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 oktober 2019 09:54]

Vignettering, zelfde als bij sony E en FE lenzen. Wat dat betreft is Nikon exact Sony aan het na doen op het moment.

Hoezo krijg ik offtopic en ongewenst? Ik geef gewoon antwoord op de vraag en men kan toch niet ontkennen dat Nikon gewoon exact dezelfde lijn aan het volgen is die sony al heeft afgelegd met hun mirrorless cameras of ben ik nou gek?
Je krijgt ongewenst omdat je reactie alleen maar verwarring zaait. Nikon maakt al meer dan 15 jaar DX-objectieven met een kleinere beeldcirkel, bedoeld voor kamera's met een kleinere beeldsensor en die lenzen geven daarom donkere of zelfs zwarte hoeken op een grotere sensor. Dat geldt voor DX lenzen met de F-vatting en ook voor DX lenzen met de nieuwe Z-vatting. Als ze gewoon op de fullframe versie gebruikt hadden kunnen worden had Nikon het geen DX lenzen genoemd...

Met jouw opmerking dat Nikon exact Sony aan het nadoen is met E en FE lenzen suggereer je dat Sony iets nieuws of slims bedacht heeft met die E en FE lenzen wat Nikon nu snel aan het na-apen is. Alsof er meer aan de hand is dan het simpele feit dat die DX lenzen gewoon een kleinere, voor een APC sensor geoptimaliseerde beeldcirkel hebben.

Nee, Nikon is niet Sony aan het nadoen, Nikon voorziet DX lenzen met Z-vatting niet van geheimzinnige door Sony ontwikkelde technologie waardoor ze meer of minder kunnen dan eerdere DX lenzen op een fullframe Nikon, Nikon doet gewoon wat ze al jaren en jaren doet, lenzen met 1 vatting voor 2 verschillende sensorgroottes uitbrengen.
Je haalt 2 dingen door elkaar.

Ik heb het letterlijk over het mirrorless segment dat ze dezelfde vatting gebruiken voor fullframe en aps-c en dat je dus straks Z lenzen hebt met dezelfde mount, maar een verschil tussen APS-C en FullFrame

Exact hetzelfde wat Sony ook al doet met hun E-mount mirrorless. Nikon had kunnen kiezen om bijvoorbeeld de vatting iets aan te passen, ook al is het maar een hoekje om verwarring te voorkomen, maar nee ze volgen het voorbeeld van Sony in het mirrorless segment om elke lens op elke camera te laten passen. Ik begrijp dat het lastig te bevatten is voor Nikon fanboys, maar Sony was in dit segment gewoon al jaren eerder. Nikon volgt echt exact de stappen van Sony ook o.a. met het toevoegen van eye-tracking etc.

De DX lenzen waar jij het over hebt is voor de spiegel camera's en dat is een heel ander segment.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 oktober 2019 12:46]

Zoals eerder aangegeven door andere forumleden, Nikon heeft altijd 1 vatting gehad voor hun DX en FX spiegelreflexcamera's sinds 1950. Wat ze doen bij mirrorless is hun eigen filosofie blijven hanteren, dus Z-mount voor DX en fullframe mirrorless bodies. Dus het is niet Nikkon die Sony imiteert maar andersom.
Exact hetzelfde wat Sony ook al doet met hun E-mount mirrorless. Nikon had kunnen kiezen om bijvoorbeeld de vatting iets aan te passen, ook al is het maar een hoekje om verwarring te voorkomen, maar nee ze volgen het voorbeeld van Sony in het mirrorless segment om elke lens op elke camera te laten passen.
Als je niet elke lens op elke kamera wil laten passen moet je dus een Z-vatting hebben voor de Z7 waar alleen fullframe lenzen op passen en DX lenzen niet, een iets aangepaste Z vatting voor de Z50 waar wel zowel alle fullframe als DX lenzen op passen, een lensmount op de fullframe lenzen die past op zowel de Z7 als de Z50 en een iets verschillende lensmount voor DX lenzen die wel past op de Z50 maar niet op de Z7. Of je zet met grote letters 'DX" op je lens zoals in DX 16-50 dan weet je gelijk dat hij niet op een fullframe werkt en houdt verder de vattingen hetzelfde.
Ik begrijp dat het lastig te bevatten is voor Nikon fanboys, maar Sony was in dit segment gewoon al jaren eerder. Nikon volgt echt exact de stappen van Sony ook o.a. met het toevoegen van eye-tracking etc.
Ah, iemand heeft een andere kijk op zaken dan jij, dat moet wel een verblinde fanboy zijn. Nou, nog een feitje van de blinde fanboy dan: Nikon kwam in 2011 met de V1. Systeemcamera, mirrorless, verwisselbare lenzen, EVF en LCD, electronisch en mechanische sluiter, HD filmfunctie. Voor de zekerheid: 2011. Welke mirrorless systeemcamera met EVF enzo had Sony toen al jaaaaren op de markt??
De DX lenzen waar jij het over hebt is voor de spiegel camera's en dat is een heel ander segment.
Het gaat helemaal niet over verschillende kamerasegmenten maar over het verschil tussen fullframe en DX lenzen op verschillende sensorformaten. Als jij op een moderne Nikon DSLR gebruik maakt van het LCD scherm wordt de spiegel opgeklapt en sta je volledig mirrorless te fotograferen. En Nikon kan z'n hele lijn van bestaande F-mount objectieven voorzien van een vaste adapter en er zo een Z-lijn van maken, inclusief de DX varianten.

Maar daar ging het allemaal niet om. Ik wilde alleen duidelijk maken dat de Z objectieven in fullframe en DX varianten op Z kamera's exact hetzelfde werkten en dezelfde eigenschappen hadden qua vignetering en bruikbaarheid als de bekende F-mount lenzen op F-mount kamera's en niet iets geheimzinnigs van Sony kopiëren . Die suggestie werd met dat 'nadoen' van E en FE lenzen ten onrechte gewekt.
Je hebt deels gelijk, maar een onderdeel van vignettering is de exit (lens) grootte en die kan door de grotere mount groter zijn, laat nikon die nou (aanzienlijk) groter hebben dan sony en aanzienlijk dichterbij de lens a) en b) laat nikon nou profiteren van de fouten van Sony door meteen een Backside illuminated sensor te gebruiken waardoor de sensorlaag nog dichter bij komt en hierdoor nog minder last er van ondervinden.
Maar dan nog zullen lensen onder 50mm mogelijk bij Nikon onder de 30mm last ervan hebben.
Staat de regel erboven uitgelegd. De mount is exact gelijk en het zal dus zeker passen en werken. Je moet inderdaad alleen van vrij zware vignettering houden....
Schakelt zo'n FF Nikon dan niet automatisch over naar DX-modus ofzo? Ik zou zo'n optie toch wel verwachten (en eventueel de optie om het uit te zetten).
Yup, en naar ik begrijp is dit niet uit te zetten op de Z series zoals dat wel kan op de D### series.
Oh, dat is wel jammer dan. Ik begreep dat er bepaalde APS-C lenzen waren die nagenoeg een hele FF lens konden afdekken, met wat lichte vignettting. Dat feestje is dan voorbij zo te horen (los van het feit dat die lenzen (nog) niet in Z-mount te krijgen zijn wss ;) )
klopt, bijvoorbeeld de 12-24 DX kan als 16-24 worden ingezet op FX.
Dit is helaas niet helemaal correct. Een FF lens met een APS-C mount, geeft juist minder vignetting en coma dan een FF lens op een FF mount.

Voorbeeld (85mm 1.8G FF lens review): https://www.lenstip.com/3...5_mm_f_1.8G__Summary.html
Pros:
Slight vignetting on the APS-C/DX
Cons:
Significant vignetting on full frame

Indien je echter een APS-C lens gebruikt met een FF camera, dan zul je idd HEEL extreme vignetting zien, gezien een deel van de sensor wordt afgedekt.
Om dit op te lossen hebben o.a. de Nikon D750 en D850 FF cameras een DX-crop mode (DX is APS-C). Dit zorgt ervoor dat alleen het APS-C deel van de sensor wekt.

[Reactie gewijzigd door van.eijk op 10 oktober 2019 09:23]

Het is wel correct want het ging namelijk over gebruik van DX lenzen op FF:
Dat zijn de eerste Nikkor Z DX-objectieven, die dus niet geschikt zijn voor de Z-camera's met fullframe-sensor
Vandaar mijn opmerking: je moet van vrij zware vignettering houden :Y)

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 10 oktober 2019 09:34]

Kunt niet de hele sensor gebruiken.
Zelfde als dx lenzen via de adapter erop zetten.
Interessante ontwikkeling. Eindelijk eens concurrentie voor Fuji in de mirrorless APS-C markt. Want Sony's pogingen in de APS-C markt kunnen we toch niet echt serieus nemen. Ja, ze hebben APS-C lenzen uitgebracht maar die zijn zo achterlijk duur dat je (bijna) net zo goed FF kunt gaan.

De body van deze Nikon ziet er vrij comfortabel uit. Laatst weer eens de X-T3 vastgehouden en hoe mooi dat ding ook is, ik vind hem echt voor geen meter vasthouden. Die grip is veel te klein.

Maar hier mis je dan weer custom buttons (zie er welgeteld 0,00). Dus de vraag is een beetje: waar richt Nikon op. 1000 euro body-only is geen instapper maar het gebrek aan snel instelbare zaken maakt hem voor gevorderde fotografen weer minder interessant.

Nou ja, eerst de reviews maar eens afwachten. En een nieuwe camera in dit segment erbij is altijd welkom.
Sony's pogingen? Met de A6xxx range heeft Sony gewoon de standaard gezet voor APS-C camera's. Volgens mij is dat sinds 2014 echt niet veranderd. Maar wel fijn om te zien dat er ook mensen een poging doen zoals Nikon, Canon en Fuji.

Of de lenzen (te) duur zijn vind ik subjectief. Ik vind ze niet te duur als je kijkt naar de prijs/kwaliteit en look. Gaat hier ook om een body en niet lenzen.

[Reactie gewijzigd door Bose321 op 10 oktober 2019 12:44]

Sony heeft met de A6x00 serie de perfecte voorzet gegeven. Helaas is het daarna vergeten die voorzet even in het doel te koppen.

De camera's waren prima maar jaren lang hebben A6x00 gebruikers moeten wachten op mooie APS-C lenzen. En toen ze eindelijk kwamen, waren ze echt te duur (net als hun FF lenzen overigens).

En dit gaat over de introductie van een body maar die is natuurlijk waardeloos (hoe goed ie ook is) als er geen mooie lenzen voor uit komen. Het gaat om het hele systeem.
Te duur? De meeste vergelijkbare lenzen die ik opzoek voor Fuji zijn veel duurder. En ook al waren ze goedkoper, en het is echt niet alsof je 2 goede lenzen kan kopen van de prijs van 1 Sony lens. Fotografie is een dure hobby, en Fuji maakt dat echt niet goedkoop ofzo, dus beetje kul.

De A6x00 range is gewoon nog steeds unmatched in IQ in zijn klasse. En gelukkig heb je nog adapters als je perse goedkope meuk erop wil hebben. ;)
Ik tel er 2 voorop naast de mount. Had wel beter gekund. Maar wie weet wat de Z60 ons gaat brengen.
Oh jemig wat een rot plek. Geloof dat "men" het er inmiddels toch wel over eens is dat het handiger is om die dingen onder je rechter duim te hebben zitten.

Hou ga je dit bedienen dan? Met je rechter ringvinger of pink? Daar hou ik liever mijn camera goed mee vast.
NIkon heeft al jaren FN knoppen aan de voorkant , werkt prima voor mij hoor.middelvinger of wijsvinger.
Zowieso gebruik ik die FN knoppen nieteens vaak, 1 voor een ad-hoc spot meter, toch physieke controls zat op m`n D810 voor alle andere zaken die ik nodig zou hebben.
Middelvinger werkt het best, maar ideaal is anders. De Z6 en Z7 hebben precies hetzelfde trouwens. Ook geen knopjes op de achterkant.
Eens! Hoewel je qua concurrentie Canon nog over het hoofd ziet, die doet het met z'n EF-M serie ook lang niet slecht. De M50 is een goed verkochte APS-C camera. Ben benieuwd hoe de serie van Nikon zich gaat ontwikkelen, ze zullen er nog flink aan moeten tillen om echt te kunnen concurreren met Fuji, Canon en Sony.
Ik heb een Z6 en je kunt bijna elke knop zelf aanpassen en mappen.
Sowieso heb je 2 FN knoppen op de voorkant die makkelijk te bereiken zijn.
De vraag is of dat hier veel anders gaat zijn met Nikon. Gezien de specs lijkt de A6400 met 16-50mm een betere camera, die nog eens 100 euro goedkoper is in de Pricewatch ook... En door de Z-mount is de Z50 ook nog eens lomp vergelijken met die A6400.

Verder is het de vraag hoe interessant de APS-C markt nog is tussen FF en M43 en de consument met z'n iPhone. FF begint ook redelijk naar beneden te komen in prijs en wordt steeds interessanter om te overwegen voor hobbyisten.

Edit:
Nikon komt voorlopig ook maar met 3 objectieven voor APS-C, dus echt geen haar beter dan Sony:
nieuws: Nikon toont Z-objectievenroadmap en brengt 58mm f/.095 uit voor 8999 ...

[Reactie gewijzigd door GENETX op 10 oktober 2019 09:07]

Specs zeggen mij niet alles. Door de 2 te bekijken weet ik gelijk al dat de Nikon ergonomisch veel beter zal zijn en mij dus veel meer plezier zal geven elke keer als ik de camera in de hand hou.
Vraag 1: De vraag is of dat hier veel anders gaat zijn met Nikon.

Volgens mij niet. Nikon heeft heel laat ingestapt in de mirrorless technologie voor serieuze hobbyisten en professionals. Hun Nikon 1 systeem was gericht om point en shoot consumenten markt. Terwijl Olympus, Panasonic, Fuji en Sony direct hebben ingezet met hun mirrorless technologie op serieuze hobbyisten en professionals. Deze fabrikanten hebben de voordelen van mirrorless aan de markt getoond:
- minder zware bodies (Micro Four Thirds en APS-C)
- 4k video's (Panasonic en Sony en later Fuji)
- Eye autofocus en tracking
- WYSIWYG via elekronisch viewfinder

Kijkt naar de introductie van Nikon D850 in 2017, dus nog steeds zwaar inzetten op DSLR-technology.
De aparte focus chips van Nikon waren de beste in hun categorieën, maar de andere fabrikanten investeerden in het integreren focuspunten via fasedetectie op de beeldsensoren. Voorbeeld is Canon met hun dualpixel-technology. Daarom konden de DSLR's van Nikon niet snel autofocussen bij video en in Live View. Dus bij Nikon was Live View bij DSLR een slechte ervaring.

De markt voor YouTube video's hebben zij gemist en deze is opgenomen door Panasonic, Sony en Canon (Dual-Pixel technology met draaibaare LCD schermen). Street- en Travelfotografen begonnen over te stappen naar minder zware mirrorless camera's. Kijk naar de verschillende ambassedeurs van Olympus en Fuji, die voorheen zware DSLR gebruikten. Allemaal waren zij klanten van Canon en Nikon.

De videomarkt hebben zij ook gemist want hun DSLR hadden geen goede autofocus.

Nikon strategy is nu proberen om zo minder Nikon gebruikers te laten overstappen.

Vraag 2: Verder is het de vraag hoe interessant de APS-C markt nog is tussen FF en M43 en de consument met z'n iPhone. FF begint ook redelijk naar beneden te komen in prijs en wordt steeds interessanter om te overwegen voor hobbyisten.

Volgens mij heb ik geen FF-body gezien voor onder de € 1000,- . Ik geloof niet dat een beginnend hobbyist direct een camera gaat kopen van rond de € 2000, - , dus er blijft altijd een markt voor APS-C camera's. Zoals Tony & Chelsea Northrup zeggen iedereen heeft zijn eigen prioriteiten in hun leven en voor velen is een camera rond de € 2000 veels te veel geld.
Tony moet je natuurlijk lekker serieus nemen. Die heeft nu al deze camera de verdoemenis in ge previewed zonder dat ie een exemplaar heeft vast gehad. En owhja...M43 is dood. Dus als je geen 2000 euro aan een camera uit wil geven omdat het te veel geld is en je koopt dus een m43 ben je volgens Tony dus kansloos.
Ik heb de video van Tony gezien over de Z50. Heel negatief over Nikon Z50. Volgens mij was hij de enige YouTuber die geen uitnodiging heeft gekregen van Nikon. Zelfs Jared Polin was positief over de camera. Chelsea gebruikt een Nikon d850 en Tony probeert haar te overtuigen om over te stappen naar Sony. Tony is gewoon een Sony guy.
-

[Reactie gewijzigd door Mike P op 10 oktober 2019 09:32]

Heel mooi dat Nikon is begonnen met de aps-c camera lijn in Z mount. IBIS zou wel een wenselijke aanvulling zijn geweest. Voor de rest denk ik een prima eerste poging.

Hoop dat ze ook serieus werk maken van bijpassende dx objectieven. Maar buiten deze 2 objectieven is daar nu nog niets van te vinden op de nieuwe lens roadmap.
Heel mooi dat Nikon is begonnen met de aps-c camera lijn in Z mount.
Wat is daar mooi aan?
Het brengt de transitie van dslr naar milc dichterbij voor veel mensen. Het zorgt voor beter betaalbare opties in de Z-mount. Het geeft mensen meer keuze. Het wakkert concurrentie en daarmee vooruitgang aan. Enzovoort.
Ah, prijs. Ik vraag me af of lager geprijsde fullframe modellen geen betere optie zouden zijn. Het prijsverschil tussen fullframe en aps-c sensoren is niet meer zo groot als het was.
Sensorprijzen zijn maar een klein deel in het kostenplaatje. De body eromheen wil natuurlijk ook wat kosten. En kijk vooral ook eens naar het prijsverschil tussen DX en FF objectieven.
Dit is vooral voor de kleinere beurs dus een mooie ontwikkeling :)
De body eromheen wil natuurlijk ook wat kosten.
Waarom zou een fullframe body meer moeten kosten dan een aps-c body als beiden dezelfde Z-mount gebruiken?
En kijk vooral ook eens naar het prijsverschil tussen DX en FF objectieven.
Hier heb ik eigenlijk dezelfde vraag, als je equivalente lenzen vergelijkt, dus bijvoorbeeld 24 - 70 f/2.8 (DX) en f/4 (FF), is de FF versie dan significant duurder?
Je vergeet het glaswerk. DX glas is een stuk goedkoper.
Ik had gehoopt dat ze de Z mount gewoon open source zouden maken, zodat Tamron & Sigma lenzen kunnen maken. Op die manier gaan ze veel meer verkopen uiteindelijk. Ik denk ook van hun eigen lenzen.
De objectieven die ervoor uitkomen hebben VR, en blijkbaar zijn er niet veel kopers die DX primes kopen.
4k-filmfunctie, maar daarbij wordt een uitsnede van de sensor toegepast, wat een extra cropfactor van 1,5x oplevert.
Wat gek. In het filmpje staat expliciet 'no cropfactor'. Met daaronder ook de 4K-modus. Dat doet toch anders vermoeden. En op de site:
U kunt 4K/UHD-video's met 30p opnemen en slow motion-beelden vastleggen in Full HD. Zonder cropbeperkingen kunt u de volledige breedte van de grote DX-formaat sensor van de camera egbruiken.
Of is dit gewoon een sterk staaltje verbloeming door Nikon?

[Reactie gewijzigd door Thanatos op 10 oktober 2019 08:46]

Waarschijnlijk slaat dit specifiek op het filmen, waarbij dus de hele sensor gepakt wordt en dit gedownscaled wordt naar 1080p/4K. Bijvoorbeeld de Nikon D5 en D500 gebruiken voor 4K video slechts een gedeelte van de sensor, volgens mij enkel de middelste 3840x2160 pixels (maar dat weet ik niet 100% zeker).
Ja, dit gaat inderdaad over het filmen.
In het filmpje én op de website van Nikon staat redelijk expliciet dat de hele breedte van de sensor gebruikt wordt, en dan dus (logischerwijs) zonder extra cropfactor gedownscaled wordt naar videoresoluties.
Waar @Thanatos op doelt is dat in het tweakers artikel hierboven dus precies het tegenovergestelde staat: dat er een uitsnede/cropfactor van 1.5 extra tijdens filmen gebruikt wordt, en dus niet de volledige breedte van de sensor gebruikt wordt.

Ik denk dat het fout in het tweakers artikel staat. Ik kan de expliciete info van Nikon zelf namelijk op geen andere manier interpreteren, die lijkt me gewoon erg duidelijk.

[Reactie gewijzigd door BrainCrash op 10 oktober 2019 09:22]

Bijvoorbeeld de Nikon D5 en D500 gebruiken voor 4K video slechts een gedeelte van de sensor
Maar waaruit is af te leiden dat deze camera dat ook doet? Afgaand op de informatie op de website van Nikon zou je kunnen concluderen dat ook voor 4K een dergelijke downscaling kan worden toegepast.
Je hebt gelijk, volgens de specs is er inderdaad geen crop. Ik heb bij wat hands-ons gekeken en DPreview zegt onder andere dat de 4k-modus een extra crop heeft. Wellicht foute/achterhaalde informatie. Aangepast in het artikel in ieder geval.
Misschien heb de e.i.s er mee te maken. Als je deze aanzet dat er een uitsnede wordt gemaakt omdat de beeldhoeken lekker gaan warpen.
Die kitlens ziet er wel serieus compact uit! Dat kan een fijn reis-cameraatje worden.
Volgens mij ben je dan beter af met een Fuji X-T30. Stuk compacter dan deze body.

En dat is ook het "probleem" van deze camera: wat wil je nou zijn? Te groot voor casual shooters maar op het eerste oog te weinig features om een pro-sumer APS-C camera te zijn. Vlees noch vis.
De X-T30 is net zoals mijn E-M5 II een mooie compacte camera. Maar met een beetje objectief zal je echt wel wat meer grip nodig hebben. De verticale grip zit er bij mij standaard op (voor de X-T30 is geen mooie oplossing) tenzij ik enkel een kleine prime gebruik.

Deze Z50 komt al standaard met een ergonomische grip.
Hij lijkt compact omdat de mount zo groot is. De lens is net iets groter en zwaarder dan de Canon 15-45 F/3.5-6.3.
Het equivalent van de eerste DSLR die ik kocht van Nikon, de D50 Haha
Leuk dat ze deze nummering hebben aangehouden. Geeft toch een nostalgisch gevoel.
Jaaa, wat een fantastische camera was dat. Super kleuren door de ccd
En nog altijd geen GPS ingebouwd, onbegrijpelijk. Kan klein lijken, maar dit is tegenwoordig zo standaard in elke foto die je met je telefoon maakt, dat het ontbreken ervan voor mij echt een dealbreaker is...
Ik snap ergens wel wat je bedoelt, maar ik heb het liever niet (tenzij het heel slim is uitgevoerd), want meestal vreet dat alleen maar batterij. Er zijn heel mooie alternatieven, zoals bij Sony dat je je telefoon kan koppelen via Bluetooth en zo de locatie overneemt, of heel makkelijk via je telefoon met een GPX-app je locatie bijhouden en dan importeren in Lightroom of wat je ook gebruikt.
Nikon heeft ook zoiets, het heet SnapBridge.

Mijn D7200 ondersteunt dat helaas niet (geen Bluetooth). Als alternatief log ik mijn bewegingen met de Strava app op mijn telefoon en synchroniseer dan offline de .gpx file met de foto's m.b.v. van Exiftool.