Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nikon toont Z-objectievenroadmap en brengt 58mm f/0.95 uit voor 8999 euro

Nikon heeft een roadmap online gezet waarop staat aan welke objectieven voor het Z-systeem de fabrikant werkt. Het gaat in totaal om dertien nieuwe objectieven. Ook maakt Nikon de prijs van zijn nieuwe 58mm f/0.95 Noct-objectief bekend.

De roadmap. Klik voor een grote versie.

Nikon werkt aan een 20mm f/1.8, 50mm f/1.2 en een 105mm-objectief voor macrofotografie waarvan geen diafragma wordt genoemd. Deze objectieven met vaste brandpuntsafstand komen uit in de high-end S-serie. Op de roadmap staan ook een nieuwe Compact Prime-serie, daarin moeten een 28mm, 40mm en 60mm Micro verschijnen.

Verder werkt Nikon aan nieuwe zoomobjectieven in de S-serie. Het gaat om een 14-24mm f/2.8 en een 70-200mm f/2.8 en om een 24-105mm en 100-400mm met onbekende diafragma-opening. Nikon maakt ook twee zooms die niet in de S-serie komen, met een bereik van 24-200mm en 200-600mm.

Twaalf van de dertien Z-objectieven die op de planning staan zijn geschikt voor fullframe-camera's. Er staat één DX-variant op de roadmap, een 18-140mm, die bedoeld is voor de donderdag aangekondigde Nikon Z50-camera met aps-c-sensor.

Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe objectieven op de markt komen, al meldt de roadmap wel dat het om de planning tot 2021 gaat. Het gaat ook nog niet om officiële productaankondigingen, de plannen kunnen nog wijzigen. Het ontwikkelen van objectieven kan enkele jaren duren.

Nikon maakt ook de prijs en beschikbaarheid van zijn Nikkor Z 58mm f/0.95 S Noct-objectief bekend. Dat zeer lichtsterke objectief voor portret- en astrofotografie is eind oktober te koop voor 8999 euro. Vorig jaar bij de introductie van de Z-camera's kondigde Nikon het twee kilogram wegende objectief al aan.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-10-2019 • 09:04

93 Linkedin Google+

Reacties (93)

Wijzig sortering
9 duizend euro voor alleen een objectief? Daar kun je een hele astrofotografiesetup voor kopen.
En ook een prima portret setup. Maar dit is natuurlijk niet voor de "normale" ziel bedoeld. Hier moet je echt wel je geld verdienen met fotografie. Hoewel ik 58 mm niet zo goed snap. Zeker niet op een fullframe camera.
65mm is de standaard voor portret fotografie.
Let overigens op, dit objectief heeft een f/0.95, wat betekend dat er meer licht op de sensor valt dan waneer er helemaal geen lens voor zou zitten.
Dus alle tussenliggende elementen moeten dusdanig zuiver zijn dat ze niet alleen vrijwel geen licht tegenhouden, maar ook vrijwel geen vervorming opleveren (want anders heb je niets aan de lens).
Als je kijkt hoe de prijs van glas omhoog vliegt zodra je naar 2.8, 1.8, 1.4 of 1.2 gaat, kun je je wel voorstellen hoe precies en met geringe foutmarge hier alle optische elementen gemaakt moeten worden.

En dat is dus erg duur.
Hoe kan het dat er meer licht op de sensor valt met f0.95 dan als er geen objectief op zit ?
Doordat het front element groter is dan het 'lensgat'. Dus het licht wordt geconcentreerd waardoor het licht effectief 'sterker' wordt.
Diafragma is een verhoudingsgetal tussen de lensopening en de brandpuntsafstand. Dus als je het voor elkaar krijgt om een hele grote lensopening met een kleine brandpuntsafstand te creëren, kom je vanzelf onder de 1 uit.
Is dit niet bij de meeste lenzen zo ?

Mijn Tamron 24-70 f2.8 heeft ook een veel groter frontelement dan het lensgat en is “slechts” f2.8
Je moet niet naar je voorste glas element kijken, maar naar je diafragma. De opening in je diafragma is veel groter dan bij een f/2.8. Daardoor komt er meer licht binnen, maar ook daardoor, moeten alle glaselementen groter zijn want die mogen geen licht blokkeren tussen uw diafragma en uw sensor (en hetzelfde geldt voor de glaselementen voor het diafragma, deze moeten ook groter zijn dan uw diafragma in functie van de invalhoek van het licht).

Om te kaderen, uw diafragma grootte gaat max 25mm groot zijn (op 70mm brandpuntafstand (70/2.8=25), deze 58mm heeft een diafragma van 61.05mm (58/0.95).
bedankt voor de uitleg, maar dit wist en begrijp ik allemaal, wat ik niet begrijp is de uitspraak van @Unipuma : "Let overigens op, dit objectief heeft een f/0.95, wat betekend dat er meer licht op de sensor valt dan waneer er helemaal geen lens voor zou zitten."
Zoals ik het begrijp, maar ik kan het mis hebben is een f/1 lens licht-optimaal. Daarmee bedoel ik, er is geen lichtverlies ten opzichte van als je zonder lens licht op je lens laat vallen.

Een f/0.95 heeft dus een groter diafragma waar dus meer licht door binnen kan en dit licht wordt gebundeld en op de sensor gericht waardoor er effectief meer licht op de sensor valt. Zie het als met een vergrootglas wat stro in brand steken door het zonlicht te bundelen naar 1 bepaald punt. Komt op hetzelfde neer.

Ik hoop dat dit duidelijk is, en moest het niet zijn (of moest er iemand zijn met meer kennis hierin die mij kan corrigeren) laat het gerust weten!
Die 0.95 is geen t-diafragma, vandaar
Hier wordt het prima uitgelegd: https://petapixel.com/201...-explained-plain-english/

[Reactie gewijzigd door Rocketman op 10 oktober 2019 15:37]

Daar inderdaad klopt niks van, het is de ratio diafragma opening versus brandpuntsafstand.
Even los van of de berekening of de stelling klopt kan dat technisch wel doordat het frontale oppervlak van het objectief groter is dan de sensor, waardoor er dus meer fotonen opgevangen kunnen worden, die vervolgens richting de sensor gestuurd worden.
Er is geen standaard (voor portret fotografie) Daarnaast heb ik ooit moeten leren tijdens de opleiding dat vanaf 85mm gankelijker is om te gebruiken voor portretfotografie.
Hoe groter de brandpuntsafstand hoe meer compressie. Hoe meer compressie, hoe slanker een gezicht lijkt dus ook hoe aantrekkelijker. Ook meteen de reden waarom je doorgaans geen groothoeklens gebruikt voor portretfotografie.
Inderdaad, al gebruik ik regelmatig zelf een 35 mm lens voor portretten op locatie.
Dat kan natuurlijk. Veel van mijn beste portretten zijn genomen met een 35mm, F1.4 (APS-C). Met kinderen stoort het minder en je moet wat meer rekening houden waar je ze in beeld brengt om de distortie tot een minimum te beperken maar het gaat wel (en is ook lekker compact).
65mm is de standaard voor portret fotografie.
is het type foutje 65mm? Had het niet 85mm moeten zijn dat is naar mijn weten voor velen de sweet spot voor portret. En is dan ook veel als F1.8, F1.4 en natuurlijk de bekende F1.2 lens te krijgen.

Ik kan maar 1 65mm lens verzinnen de Canon MP-E 65mm f/2.8 Macro met 5x vergroting niet echt geschikt voor portret tenzij je alleen het oog wil vast leggen :).

Er zijn meer dure lenzen maar €9000 voor een 58mm lens is wel een sloot geld denk dat ik dan toch eerder een 85mm F1.4 en een 50mm F1.2 pak. Bij de 85mm is de 1.4 doorgaans beter dan de 1.2 tegenhangers.
Let overigens op, dit objectief heeft een f/0.95, wat betekend dat er meer licht op de sensor valt dan waneer er helemaal geen lens voor zou zitten.
?????. Nee, zo werkt een diafragmagetal niet, al blijft het een bekende misvatting. Maar om je een voorbeeld te geven: als jij een kaarsvlammetje op 100 meter afstand fotografeert met een 800 mm F5,6 komt er echt wel meer licht op je sensor dan dat je die lens eraf haalt, ook al is die 'maar' 5,6...
En dan nog handmatig moeten scherpstellen ook. Dit is een heel specialistisch lensje, met ditto prijs dus.
Voor astro is het toch altijd op oneindig zetten en klaar?
Ik kan me uberhaupt niet voorstellen dat iemand een 58mm F/0.95 koopt voor astrophotography, laat staan voor 9000 euro. Volgens mij is een 35mm F/1.4 in de meeste gevallen al te "tele".

Nachtfoto's zijn een natuurlijk een inkopper met zijn F/0.95, maar voor astrophotography lijkt mij die focal length weinig nuttig.
Dat is totaal afhankelijk van wat je wilt fotograferen.
Zelf gebruik ik 135mm en 200mm lens voor sommige grote nebula's. En 750mm telescoop voor de kleinere nebula's en een 2000mm telescoop voor de galaxy's.

58mm in combinatie met een full frame sensor kun je best mooie stukken van de melkweg mee pakken. Maar het klopt als je echt wide wilt en de hemel met de melkweg wilt fotograferen dan heb je minder dan 12mm nodig.
Dat is zeker niet het geval. Het zit wel heel dicht bij oneindig, maar wil je perfect scherp stellen heb voor astrofotografie een bahtinov mask nodig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bahtinov_mask
Focus schijnt toch wel een probleem te zijn bij astro. https://www.photographyta...-manually-focus-your-lens
Objectieven hebben bij een groot diafragma last van enige aberratie. Hoe minder aberratie je wilt hoe beter het glas van kwaliteit moet zijn en hoe duurder de objectief word. Dus wil je bij f/0.95 geen aberratie hebben dan moet het glas perfect zijn.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 10 oktober 2019 10:34]

Dit is meer een soort van uitgewerkte proof of concept :)
Losstaande van het feit dat deze lens (in Azie) zeker bij een aantal gefortuneerde verzamelaars al dan niet als belegging zal worden aangeschaft.
Ik vermoed dat dit objectief voor professionele filmmakers is gemaakt.
Dat dacht ik ook gelijk.. het is iig dé camera waar ik m met alle liefde op zou schroeven :>

En dan is 9000,- niet echt een heel gek bedrag hoor, vergeleken met andere cinelenzen :X
Bijna 9K aftikken voor een lens die je alleen handmatig kan focussen... man wat een misser.
Ik ben het in principe met je eens maar vrijwel alle super high-end portetlenzen hebben manual focus. En zitten ook rond deze prijsrange. Het is me niet duidelijk waarom AF ontbreekt, maar er zal vast een reden voor zijn.
Volgens mij is "de" portretlens de 85mm f1.4... en volgens mij is de moderne versie daarvan bij nagenoeg alle merken (Canon, Nikon, Sigma, Sony..) Auto-focus. Daarbij is Sony met z'n 85mm 1.4 GM voor 1900€ het duurst volgens mij. Dat is toch echt heel wat minder dan 7K.

Ik heb het hier wel over portret fotografie lenzen... Geen cinema lenzen.
Ik heb de 85mm f1.4. Er is echter een buitensporige categorie die daar nog boven gaat, in ieder geval in prijs. Zoals de Zeiss Otus. Geen 9000, maar bij uitkomst was deze 5000$.

Maar ik deel je mening, ik zie geen reden waarom een 85mm f1.4 AF heeft maar een f0.9 niet. Het is alleen maar harder nodig.
Sorry hoor, maar elke keer dat geneuzel over dat AF hard nodig is. Ik schiet zelf een 50/1.2 AIS en die heeft geen AF, en zelfs snelle actie (concerten,straat) doe ik prima met een hoge keeper-rate. Je moet het zelf gewoon aanleren. Hell, ik schiet mijn AF lenzen vaak genoeg in MF als ik bezig ben met een portret sessie of wattan ook.

Bedenk wel dat de tijd dat men AF heeft teniet valt in hoelang foto/videografen MF hebben gebruikt.
Leuk voorbeeld. Barry Lyndon schoot Stanley Kubrick destijds met een speciale f/0.7 lens (meer info hier: )
En dat was natuurlijk in 1975 gewoon dik MF. Je kan de film op Netflix kijken en zelf beoordelen of het gemis van AF wel/niet effect heeft op het resultaat.

Enfin de simpele reden dat hier geen AF op zit is omdat het te groot zou worden. Dit is al uit de kluiten gewassen voor een 50mm van 2kg ! Al die enorme, en nog eens indivudeel zware elementen nemen hoogst w.s zo goed als de gehele diameter in beslag, en hebben wel een fikse AF motor nodig om nog voor "2019 standaarden" snel te kunnen focusen; want anders krijg je dat geneuzel weer. Laat het ook nou net zijn dat mirrorless bodies geen ingebouwde AF motoren hebben zoals vele semi-pro/pro DSLR's dat wel hadden. In mijn ogen een groot gemis maargoed. Het is wat het is.

Voor degene met de kunde en financien om dit te verantwoorden, die missen AF niet.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 10 oktober 2019 14:36]

Jij schiet de rest van je lenzen ook MF ook al zijn deze AF?
Ik durf als amateurfotograaf wel een wedstrijdje met je te doen. We schieten beide iemand die op ons af loopt. Jij met jouw MF set, en ik met een m'n Sony A7iii met af lens. Gaan we na afloop even tellen wie de meeste foto's haarscherp op het oog raak hebben geschoten.

Ik hou mij persoonlijk liever bezig met de compositie ipv mij druk te houden met het in focus houden van een onderwerp.
Vreemd om AF geneuzel te noemen. Dat is het niet. Het zit niet voor niets op 99% van de objectieven. In iedere review wordt er ook keihard op afgerekend.

Het feit dat je met oefening MF ook enigzins werkbaar kunt maken is eigenlijk geen argument. Zou allemaal niet nodig zijn met gewoon wel AF.
Switchen naar MF kan op zich wel handig zijn voor landschappen, focussen op hyperfocale afstand. Zou het niet willen missen. Zeg ik als totale beginner.
Wat is het alternatief met die lichtsterkte waarbij je die automatische focus wel hebt?
Moet er dan een alternatief zijn? Ik denk dat heel veel geïntresseerde fotograven deze lens links laten liggen vanwege het gebrek aan AF. Zeker een lens wat gericht is op portret fotografie, die wil je toch graag met eye-af bedienen, en zoveel mogelijk shots raken. Nee het gebrek van AF is toch echt een keiharde misser bij deze lens. Voor een cinema lens zou ik het nog kunnen begrijpen. Maar voor fotografie...
Dergelijk kleine DOF lijkt me zware overkill voor portretfotografie. Welk deel van het gezicht wil je scherp als je wide open schiet?
Je wilt in alle gevallen het oog scherp hebben. Doorgaans het voorste oog.
Maar goed, de lens zou ook niet mijn keuze zijn, het bericht zegt echter:
Dat zeer lichtsterke objectief voor portret- en astrofotografie is eind oktober te koop voor 8999 euro.
Het was een nogal retorische vraag. Ik wou gewoon zeggen dat als je wide open schiet niet het hele gelaat scherp kan krijgen (ogen in focus betekent dan de neus en oren out of focus) omdat de DOF flinterdun wordt. Het kan uiteraard wel leiden tot interessante portretten maar daar ga je geen 9000 euro voor neertellen. Maar ok, ook protretfotografie is onderhevig aan de spec race (heel lichtsterke en haarscherpe lenzen) terwijl het niet altijd heel zinnig is. Ik neem aan dat Nikon heel capabele nifty fifties heeft die spotgoedkoop zijn in vergelijking met dit monster (en al zeker als je oudere manuele lenzen in overweging neemt).
Ik vind het zinloos deze lens als portretlens te kopen. Maar voor andere toepassingen kan het uniek zijn. Sterker nog, eigenlijk is het uniek. Af is niet makkelijk bij lage F waardes, het zou deze lens onnodig duur maken ;-). De doelgroep heeft die Af niet hard nodig denk ik.

Overigens kwam ik dit ook nog tegen, wat logisch klinkt...
Though modern cameras have incredible autofocus systems, they rely on light to obtain their focus. That means that when you're out shooting stars at night, the camera's autofocus will constantly hunt for the contrast it needs to determine the focus of the shot.

[Reactie gewijzigd door Arokh op 10 oktober 2019 16:51]

Ik zou zelf totaal geen behoefte hebben aan portretten gemaakt met een wijd open 58mm f/0,95, maar smaken verschillen waarschijnlijk. Ik zou deze lens zelf eerder voor het isoleren van subjecten met nog wat context in het vlak ervoor en erachter kiezen, waarbij je meestal redelijk gepland kan focussen.

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 10 oktober 2019 11:33]

Een 85mm f/1.4 geeft je doorgaans meer achtergrondonscherpte (wel grotere DoF), dus qua look zou ik daarvoor kiezen.
Hij is ws gemaakt voor profesionele filmstudios, die werken (nu nog) met handmatige focus en lichtsterke objectieven.
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Helemaal gezien Nikon helemaal niet in de professionele filmproductie zit. Daarnaast gaat geen enkele filmstudio met een Nikon mirrorless filmen. Deze lens is puur voor fotografie.
Er komt vast wel een Nikon S mount adapter voor de RED uit, maak je maar geen zorgen.


En Nikon heeft deze filmmaker's kit:

https://www.nikonusa.com/...s/z_6-filmmakers-kit.page
Alle waar naar zijn geld. De duurste Canon lenzen voor de professionele TV-wereld kosten 120.000 euro. Die moet je ook handmatig focussen.

[Reactie gewijzigd door Rocketman op 10 oktober 2019 15:28]

Wat een beest. Voor mij geen optie (qua prijs niet maar zou er ook geen doel voor hebben) maar vind het wel super dat Nikon lekker buiten gebaande wegen gaat en deze daadwerkelijk op de markt zet.
Dit is al een vrij oud lens ontwerp, zoek maar eens op f0.95 lenzen zoals de Canon 50MM F/0.95, ontworpen voor filmcamera`s (C-mount)
Zoek jij voor het gemak maar een overeenkomend lensontwerp met dezelfde specificaties. Lensontwerpen worden doorgaans namelijk gewoon gepatenteerd.
Dat is een totaal ander lensontwerp. Hetzelfde diafragma met (ongeveer) dezelfde brandpuntsafstand maakt het nog niet hetzelfde ontwerp. Vergelijk een oudere double gauss 50mm f/1.4 maar eens met een moderne retrofocus 50mm f/1.4. Dat verschilt dag en nacht.
Iemand ervaring met dit soort lenzen?
Omdat het scherpte gebied zo klein is kun je dan eigenlijk we met los model en los uit de hand foto's maken? Of staat iedereen vast als een huis op de grond bij dit soort foto's?
Zoals je een beetje in het filmpje ziet...
Ik gebruik wel eens een 50mm f/1.2 met manual focus. Ik ben echter geen portret fotograaf.

In het kort, zeer moeilijke lens om te gebruiken. Niet voor snel "hap snap" en door, het is een lens waar je de tijd moet nemen. Dat maakt het juist leuk.

Het resultaat kan schitterend zijn, de look is uniek. Zelfs het deel in focus heeft een soort halfscherp/zachte tekening welke in sommige gevallen heel mooi is. Een soort "glow". De tekening is juist het mooiste op enige afstand.

Daar staat tegenover dat voor minder kunstzinnige shots het niet erg handig is. De scherptediepte is echt te klein voor veel doeleinden. Je zult er ook vaak naastzitten. Denk aan de 40/50MP sensoren van tegenwoordig, deze vragen het uiterste van scherpstellen en correct focussen. Ik vind het daarom altijd teleurstellend dat er geen auto focus is, dat is juist harder nodig dan ooit.
Ik heb zelf een 50mm 1.8 daar merk ik dat ook bij voor je het weet ligt de scherpte op het verkeerde oog zeg maar. Maar dan ben je wel al heel dicht bij het onderwerp. Vandaar mijn vraag hoe dat met deze lens is waarbij het model verder weg is. Neem wel mooie fotos

[Reactie gewijzigd door 01--Rolf--01 op 10 oktober 2019 14:46]

Ik heb weleens een paar dagen met een Leica Noctilux 50mm f/1.4 gefotografeerd en dat is zonder liveview niet te doen. Je onderwerp moet echt stilstaan en dan nog geluk hebben. Ik hoop wel dat deze Nikon geen bakken CA heeft zoals de Leica en wat scherper is in het focusvlak...
Ik geloof dat elke Z-mount lens nu, behoort tot de S-line. Ik vraag me dan af of de 24-200 en de 200-600 dan eigenlijk wel Z-mount lenzen gaan worden? Oftewel een nieuwe budgetreeks voor de Z, oftewel F-mount lenzen die perfect kunnen gebruikt worden met de FTZ adapter. De 200-600 zou een spirituele opvolger kunnen worden voor de Nikon 200-500, die concurreert met het 600mm zoomgeweld van Sigma en Tamron. Het zou dan ook het meest logische zijn, dat dit een F-mount wordt ...

[Reactie gewijzigd door Catscratch op 10 oktober 2019 09:19]

Het is een Z-mount roadmap.
Prachtige lens en denk ook zijn geld dubbel en dwars waard. Maar voor menig veel te duur uiteraard.
Zelf ben ik over gestapt naar een 300mm 2.8 vr 2 en merkte toch wel enorm veel verschil als het gaat om bouw kwaliteit en tevens het gewicht. (3 kilo)
Dus een 58 mm van 2 kilo is ook wel ronduit zwaar te noemen maar neemt niet weg dat waarschijnlijk er geen lens tegenop kan.
Ook het gebruiken van een dergelijke lens is ideaal zoals focus knoppen op de lens, vastzetten van focus punten in het geheugen enz.
Misschien een mooie upgrade voor mijn d5100. Vraag me alleen af hoe het zit met zo'n adapter ring en m'n lenzen en de kwaliteit van fotos. 11-16, 24-70, 50mm.
aan DoF geen gebrek denk ik dan.
Juist wel. Op f/0.95 zal deze maar heel weinig DoF hebben.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 10 oktober 2019 09:49]

Bokeh is de kwaliteit van de onscherpte. Dus je kan niet zeggen of je veel of weinig bokeh hebt, maar wel dat je flink wat onscherpte kan creëren.
Het aantal diafragmabladen zal meer meespelen voor de kwaliteit van je bokeh. Persoonlijk vind ik bokeh nogal overrated en belangrijker voor de beginnende fotograaf die teveel aan zijn/haar hoofd heeft om nog na te denken over de compositie.
De kwaliteit van de onscherpte is inderdaad afhankelijk van een aantal dingen. Veel onscherpte wil niet zeggen dat de bokeh goed is.
En de kwaliteit van bokeh is nogal subjectief.
Bokeh is nou eenmaal de term die je gebruikt de kwaliteit van de onscherpte te beschrijven. Niet hoe onscherp het is.
Nee, dat klopt. En die kwaliteit is subjectief
Ik zit een beetje in dubio over het upgraden van mijn systeem.
Nu werk ik met een D800 met nikon primes.
De D800 upgraden was tot de Z7 nog niet echt nodig, veel te minor upgrade voor mijn needs.
Maar nu twijfel ik dus om OF voor een Z7 met alleen maar Sigma Art lenzen te gaan, OF voor de nieuwe lenzen die gemaakt zijn voor Nikons Z systeem. Microcontrast en dergelijke maakt de Art lenzen namelijk geniaal...

Ben benieuwd hoe de lineup van Nikon zich gaat manifesteren ten opzichte van de Art glazen.
Wat houdt je tegen om de Nikon lenzen gewoon te gebruiken met de FTZ adapter?
Omdat de Art lenzen strakker beeld leveren dan de 1.8 lenzen die ik nu heb. Nieuw glas komt er sowieso, de vraag is dus alleen welk glas. Heb namelijk ook nog een beetje het (waarschijnlijk onjuiste) Sigma focusproblemen gevoel wat ik heb overgehouden aan hun lineup van 10 jaar geleden.
Als je Sigma glas met FTZ adapter gaat gebruiken betwijfel ik of dat 'strakker beeld' geeft dan de native Z-mount primes.

Zit je tevens met de weathersealing, want die heb je met Sigma glas niet.

Als je primes niet AF-S zijn heb je ook geen autofocus met de FTZ adapter, dat is wel een dingetje om over na te denken :)

Maar qua pure beeldkwaliteit zou ik gewoon voor native Z-mount glaswerk gaan.
Degradatie dmv converter en weathersealing zijn goede punten, dankjewel.
@Chiron veel Sigma Art glas heeft wel weather sealing. De 24mm bijvoorbeeld, ook de 135mm f1.8. VOrig weekend op een kletsnat Spa-Francorchamps heb ik dan ook gewoon platen kunnen schieten.
Sorry, maar je bent nu echt met onderbuik gevoelens aan het praten. Ik gebruik alleen maar lenzen met adapters op mijn Sony A7R III, voornamelijk de Sigma 50Art, 135Art en Zeiss 21mm. De laatste is zelfs origineel met Nikon vatting, maar heeft nog een Leitax adapter naar Canon vatting. Nergens heb ik verlies gezien van kwaliteit. Uiteraard zijn de Sigma Art lenzen uitgevoerd met ingebouwde motor, het zijn moderne lenzen. Weathersealing is gewoon aanwezig. Al blijft het maar giswerk hoeveel het tegenhoudt (geldt voor iedere lens/body met "weathersealing").

Dat het bulkig is met zo'n extra adapter en Sigmalenzen zijn sowieso flink aan de maat; dat klopt, maar verder is er weinig op aan te merken. Focusproblemen kan niet met een hybride AF-systeem, want de contrastdetectie aan het einde zorgt voor maximaal contrast en dus de juiste focus. Ik heb namelijk geen focusproblemen gezien met een lens op een spiegelloze camera.
Qua beeldkwaliteit is er wel degelijk verschil door onder andere de kortere flange distance van Z-mount ten opzichte van F-mount.

Ik zeg niet dat de Sigma lenzen crap zijn, er zijn zelfs Sigma lenzen die het beter doen dan hun native F-mount tegenhangers; Echter als je de tests ziet met native Z-mount glas tegenover F-mount zijn ze toch een stuk scherper met minder chroma afwijkingen.
De Z-mount 24-70/2.8 degradeert de F-mount 24-70/2.8 bijvoorbeeld volledig, terwijl diezelfde F-mount 24-70/2.8 nou niet echt een misselijke lens is en zelfs zo'n beetje de benchmark tot op dat moment.

Ik bedoelde in ieder geval niet dat het door de FTZ adapter komt, als je dat soms dacht.
Optisch doet zo'n adapter helemaal niks; een F-mount lens gedraagt zich optisch exact hetzelfde met FTZ adapter op een Z-mount mirrorless als op een F-mount DSLR.

En waar zie je mij iets zeggen over 'bulkig'?
In de titel staat de komma (eigenlijk decimale punt) verkeerd: .095 moet 0.95 zijn.

[Reactie gewijzigd door Ryen op 10 oktober 2019 09:15]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True