Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Voormalige Bungie-ceo onthult bedrijf om gameontwikkelaars te ondersteunen

Harold Ryan, de voormalige ceo van Bungie, is een eigen gamebedrijf begonnen. Het bedrijf genaamd Probably Monsters is geen gamestudio of speluitgever. In plaats daarvan investeert het bedrijf in gamestudio's en biedt het ondersteuning aan ontwikkelteams.

Probably Monsters is gevestigd in Washington en helpt nieuwe gamestudio's bij het proces tijdens het ontwikkelen van games. Deze studio's opereren volgens Ryan als zelfstandige bedrijven met een eigen management, schrijft Gamasutra. Probably Monsters helpt met bedrijfsplanning, het concretiseren van creatieve visies en het bieden van ondersteuning tijdens het gameontwikkelproces.

Het doel van Probably Monsters is volgens Ryan 'het creëren van ontwikkelteams die hem uiteindelijk niet meer nodig hebben'. Ryan meldt daarbij dat de studio's die door Probably Monsters worden opgericht dus niet per se eigendom van zijn bedrijf zullen blijven. Hij ziet zijn bedrijf als een nieuwe categorie van gamebedrijven 'voor de volgende generatie van gaming', waarbij Probably Monsters dus geen ontwikkelaar noch een uitgever is.

Probably Monsters is al stilletjes actief sinds 2016. Het bedrijf begeleidt nu twee studio's: Cauldron Studios en Firewalk Studios. Beide studio's werken momenteel aan een eigen triple-a-game en krijgen hiervoor ondersteuning van Probably Monsters. Voor de financiering hiervan heeft Ryan een kleine 19 miljoen dollar opgehaald bij investeerders.

Harold Ryan, de baas van Probably Monsters. Foto via Probably Monsters

Harold Ryan ging in het jaar 2000 aan de slag bij Bungie als testmanager van Halo: Combat Evolved. Door de jaren heen werkte Ryan zich naar de top van de studio, waar hij uiteindelijk ceo werd. Hij was onder andere verantwoordelijk voor Bungies afsplitsing van Microsoft, waarmee de studio jarenlang heeft samengewerkt. In 2015 stopte Ryan bij Bungie en een jaar later richtte hij in alle stilte Probably Monsters op.

Cauldron Studios wordt geleid door Dave Matthews, bekend van onder andere God of War en Myst. Matthews heeft ook gewerkt als character artist bij Sony Computer Entertainment en art director bij Bungie en WB Games. De game director bij Cauldron Studios is CJ Cowan, die verantwoordelijk is voor House of Wolves en de Taken King-uitbreidingen van Destiny.

Tony Hsu is de baas van Firewalk Studios. Hij was een onderdirecteur bij de bedrijfstak van Activision die verantwoordelijk was voor Destiny. Hij werkt samen met game director Ryan Ellis, voormalig creative director bij Bungie. Ellis heeft ook gewerkt bij Oddworld Inhabitants, bekend van de Oddworld-franchise.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

10-10-2019 • 09:50

8 Linkedin Google+

Reacties (8)

Wijzig sortering
Slim, ik mag deze ontwikkelingen wel. Waarom niet proberen ervaring of succes te verspreiden en zo overall bij te dragen aan het (beter) ontwikkelen van (betere) games. En bijv bepaalde geleerde lessen over te brengen zodat studios niet dezelfde fouten maken die meer gerenomeerde developers al hebben gemaakt.

Makes perfect sense, immers gewoon Software en in de software wereld werkt dit goed. Denk aan ervaren developers die nu scrum/agile-teams opleiden om beter en sneller te ontwikkelen, of 'sDAAS' Software development as a service, waarbij opdrachten soms beter uitgevoerd worden door meer 'skilled' studios/teams of in ieder geval worden begeleid.

Gebeurt al veel in Marketing, Support & IT services wereld, maar waarom niet een stapje dieper; soort development consulting; cool.

[Reactie gewijzigd door UTADDICT op 10 oktober 2019 10:22]

Dit nieuws doet me een beetje denken aan het (niet zo goed gelukte) Aerospace initiatief van Bungie in 2011. Dat bleef maar een half jaar lang echt actief, althans, volgens hun twitter activiteit, maar het idee was goed.
Ik hoop dat Harold Ryan meer kan bieden voor ontwikkelaars; expert knowledge lijkt me een belangrijke grondstof, zeker voor een beginnend team.
Studio wildcard neem deze beste man aan a.u.b..
Een beetje zoals dat nederlandse bedrijf waar je dus als het ware investeerd in games.. ben even de naam vergeten..
Nee hoor, je ziet nog net dat hij nog ergens op leunt met zijn ellebogen. Dus misschien is de foto wat ongelukkig gecropped waardoor zijn pose er onnatuurlijk uitziet, maar zijn eigen houding is vrij normaal en relaxt.
Oh ja, nu zie ik het inderdaad. Beetje onhandig gecropped. My bad!
(off-topic)
Het ziet er inderdaad uit alsof hij zijn schouders opgetrokken heeft.
Hij leunt inderdaad op de tafel op een "deelnemende" manier.
Maar als je de tafel niet ziet dan ziet het er idd mega vreemd uit.
Alsof er teveel gewicht op zijn schouders rust..
Misschien stond de airco wat te hoog.

[Reactie gewijzigd door Suspiria op 10 oktober 2019 12:45]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True