Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 10 reacties

Bungie, de studio achter Destiny, heeft een nieuwe ceo aangewezen. Voorzitter Harold Ryan legde woensdag zijn positie naast zich neer. De chief operating officer en lid van de raad van bestuur van Bungie, Pete Parsons, gaat de ceo-functie bekleden.

Welke redenen Ryan heeft om te stoppen met zijn positie als voorzitter is onbekend. Of hij de studio volledig verlaat of een andere functie gaat bekleden laat Bungie niet weten. De man is vijftien jaar lang werkzaam geweest bij het bedrijf. Parsons, de nieuwe ceo van de studio, heeft op de website zijn dank uitgesproken aan de voormalig voorzitter.

De studio achter Destiny krijgt steeds meer kritiek van spelers van het spel. Zij zijn het vaak niet eens met de beslissingen die de studio maakt. Zo is de subreddit van het spel bijvoorbeeld omgedoopt tot 'Rahool's Salt Emperium'. Rahool is een personage dat bekendstaat om het geven van teleurstellende voorwerpen aan de speler. Met de naamswijziging tonen de spelers hoe zij denken over de richting die de game inslaat.

Ook zijn er berichten naar buiten gekomen dat de eerder uitgelekte datum van september 2016 voor Destiny 2 niet gehaald gaat worden. Om de spelers toch van content te voorzien is er een team binnen Bungie bezig om gedurende de rest van 2016 updates te brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (10)

Ik hoop dat Bungie weer eens de nadruk legt op de gamer en hun fans. Bungie heeft tijdens de overstap van Microsoft naar Activision gezegd dat ze door deze stap meer vrijheid hebben. Door de berichtgeving in de gaming media kan ik dat totaal niet geloven. De nadruk zou voordat ze aan Destiny begonnen al bij Destiny 2 zitten. Vanwege de stricte data waar ze zich aan moeten houden moest content van Destiny 1 voor 2 bewaard worden. Gekoppeld met het micro-transaction beleid is deze Bungie totaal niet de Bungie die Halo 3 uitgebracht heeft met:
- 4 Player Online en Offline Co-op (4 player splitscreen!)
- Leuke, rijke multiplayer
- Campaign theater
- Multiplayer theater
- Forge
etc. etc.

Dit is geen Bungie meer die er alles aan doet om zo veel mogelijk te geven aan de gamer. Activision zal daar vast ook wel een hand in hebben... maar toch.
Bungie begaat "grove" fouten met Destiny, eigenlijk al sinds de dag van de release. De game heb ik best met veel plezier gespeeld, maar ik heb de game nu al ruim 3 maanden niet meer aangeraakt. Ben het beu met de keuzes die Bungie maakt en het feit dat ze zich lijken te focussen op micro-transacties waarmee het langzaamaan een pay-to-win gehalte begint te krijgen.

Nee, Destiny zit qua gameplay goed in elkaar en speelt als shooter heerlijk weg, maar de content, het vreselijk slechte verhaal en de uitbuiting van hun "trouwe" community zijn een grote zorg.
Ik vind het vooral slecht dat je zo word buitengesloten als je the laatste DLC niet hebt gekocht, die ook nog eens tactisch buiten de season pass werd gehouden. Een hoop dingen zijn nu allemaal Season 2 content geworden.

En de kosten voor de DLC zijn gewoon even hoog als het spel zelf.
micro transacties zijn alleen voor domme dansjes enz. Niks wat je sterker maakt.
Het is nu nog geen pay-to-win, maar die kant beweegt Bungie wel op. Zo hebben ze, bij mijn weten, de te verdienen XP verlaagd tot level 25, om de Level boost die ze in de micro-transacties hebben gestopt. Zoiets las ik op Engadget. Het is nog geen pay-to-win, maar als ze al dit soort praktijken doen zal het die kant waarschijnlijk wel op gaan. Bijvoorbeeld dat je de beste wapens/gear straks alleen maar kunt kopen via echt geld.

Daarnaast is DLC net zo duur als de originele game, wat ik echt (net als LOTG) van de zotte vind.
Nee, hebben ze gezworen nooit te doen, want ik citeer (zoiets was het): Dan is het hele doel van het spel verdwenen.
Ondanks al het gezeik omtrent Destiny blijf ik het een top spel vinden. Weinig spelen die me al zo lang weten te boeien. S'avonds met wat "online" vrienden afspreken en je hebt een top tijd.
Destiny is ook geen game die je als 'Single player' moet spelen. Het wordt pas leuk en interessant als je met vrienden en randoms via Lfg afspreekt om samen Raids te spelen en om aan andere in-game PvP events gaat deelnemen. Ik speel het spel al vanaf de release en heb er vele vrienden uit ScandinaviŽ aan overgehouden. Kortom Destiny is een sociale-game die pas goed uit de verf komt als je het spel speelt zoals je het naar mijn mening zou moeten spelen.

[Reactie gewijzigd door Awesomeness op 28 januari 2016 14:40]

Ik vind het een geweldige game. Het speelt lekker en ik heb altijd een boss shooter willen spelen met vrienden. Dat doet destiny op zeer goede wijze en ik beleef er elke week nog steeds veel plezier aan.

Jammer is dat bungie inderdaad rare beslissingen neemt. Ze zeggen dat ze weinig content hebben (daarom een live team opgezet). Maar vervolgens maken ze eerdere raids compleet nutteloos. Zelfs voor spelers die geen uitbreidingen hebben is de vault of glass te makkelijk. Dan haal je naar mijn idee de complete "experience" weg.

De vault was leuk omdat het een zekere uitdaging had (geld voor alle raids). Zelfs de ttk raid is nu te makkelijk geworden wat weer te maken heeft met content. Waarom niet een vog of crota terug halen met challenges? Kost niet veel moeite en je krijgt toch weer dezelfde experience als vroeger.

Ze proberen verschillende modellen op de game los te laten. Het Mmorpg model, shooter model etc. Maar ze zijn echt zoekende wat werkt. Naar mijn idee is het heilige middel "content". Hopelijk begrijpen ze dat en gaan ze tools ontwikkelen die er voor zorgen dat er sneller gewerkt kan worden aan content. Daar zou de focus moeten liggen.

De multiplayer vind ik weer slecht. Leuk om te doen voor even, maar ik word gek van al die supers en heavy ammo. Ook de p2p verbindingen die bungie al sinds halo 2 gebruikt zijn dramatisch. Wanneer begrijpen ze dat ze voor multiplayer naar een dedicated server structuur moeten?

Al om al heeft deze franchise zeer veel potentie, maar is de uitvoering (buiten gameplay om) dramatisch. Het is dat ik weinig moeite heb om goede groepen te vinden op lfg omdat ik 320 - 319 - 319 ben. Maar ik snap dat casuals nu verstrikt raken in een moeilijke grind vanwege de spelers die de raid niet snappen. En als er 1 het verneukt wordt het al lastiger. Af en toe neem ik een groep noobs mee naar binnen, maar dan ben ik bij elke Fight alles aan het uitleggen omdat als je eenmaal weet wat er Spawned en waar, het zoooooo simpel is. Alles draait om positie en beweging en wapens.
Kleine breakdown:

COD - pay to win (19 titels in 15 jaar)
Skylanders - draait om het blijven kopen van die poppetjes (5 titels in 5 jaar)
Guitar Hero - heel veel paid add-ons en songs (10 titels in 9 jaar)

Drie van de grootste merken (cashcows) in Acitvision geschiedenis, samen met Spiderman (11 titels in 10 jaar), Tony Hawk (17 titels in 15 jaar) zijn dit de bouwstenen waarop Activision heel erg groot is geworden. Dit zijn ze niet geworden door de community voorop te zetten. Dit zijn ze geworden door snel veel content te producren en zo in de markt te zetten dat je er niet omheen kunt en het koopt, online of IRL. Neemt niet weg dat Activision heel veel prachtige spellen gemaakt heeft.

De issue met Bungie is dat ze eigendom zijn van Activision; meer vrijheid pretenderen mag, maar wel op de voorwaarden zoals geschetst door de Moeder. Het is niet bedoeling dat men ervan uitgaat dat Bungie een autonoom opererende business unit is binnen Activision. T.a.v. Destiny zijn de langetermijnplannen gereed en worden ze tot uitvoering gebracht, een van de duurste spellen zal niet zonder strak omkaderd beleid worden uitgebracht.

Toen werd gezien dat de playerbase verminderde na de eerste DLC - The Dark Below (niet heel veel extra's), vreesde men voor een end of life (het moment dat een spel niet meer rendabel is voor het bedrijf), Activision reageerde hierop door te vermelden dat er meer ingezet diende te worden op replayability (lees: zelfde content in een ander jasje). De DLC hierna - House of Wolves gaf meer waarde met de Prison of Elders bijvoorbeeld en een goede toevoeging in PVP, maar voorzag daarnaast ook in onze 'Destiny-fix': "je mag even weggaan en iets anders spelen, maar je komt toch altijd terug bij ons!". En dit werkte, dit werkt tot op de dag vandaag nog. The Taken King is daarvan het nog steeds levende bewijs, naast de standaard nieuwe Raid bij elke DLC, extra maps en modes in PVP (Ik hou heel erg van de PVP in Destiny, een van de sterkste kanten van het spel) ook weer onze fix, stuk verhaal en goede nieuwe "planeet".

Het punt alleen is dat men meer wil en sneller. Activision is bezig met vele andere zaken en verwacht dat een franchise op zichzelf kan overleven zonder veel bemoeienis of portemonnee-getrek van de Moeder. Het Live-team wat zorgt voor leuke nieuwe content tegenover het "money-for-cosmetics"-principe is een goede toevoeging om de tijd te doden totdat Destiny versie 2 uitkomt.

Het verslavingsprincipe, naast de verzameldrift binnen Destiny: wat zou in dit Engram zitten? Welke reward krijg ik nu na het voltooien van deze strike? Welke reward krijg ik dit keer na het verslaan van de Raid-boss? Dit principe zorgt voor de trouwe playerbase tot op heden, alleen dan moeten je rewards gelijk staan aan de tijd en moeite die je erin steekt, Bungie probeert een balans te vinden hiervoor, als sinds het uitkomen van het spel. Echter zal dit nooit genoeg zijn, men wil meer content waar meer onbekende, geweldige rewards te winnen zijn die je nog niet hebt of zelfs nog niet kent om je collecties te vergroten en later te voltooien.

Bungie staat bekend om het luisteren naar de player base, Reddit is een van de grootste inputters van feedback voor ze, ze hebben zelfs een mod van die sub-Reddit in dienst genomen om Bungie's Destiny communicatie en nieuwsbrief te beheren. Wanneer de player base hard genoeg roept, zal de maker de zaken regelen voor de player base. Maar Bungie houd dit niet lang meer vol. Op een gegeven moment wil iedereen wat anders en past de aanpassing niet meer in het geheel. Gevolg kan zijn dat mensen weggaan en ditmaal wegblijven ("je komt toch wel weer terug!" ...)

DLC leuk, Destiny 1 leuk, Live Team dingetjes leuk. Afsluiten nu. Commiteer je aan Destiny 2, Bungie, dat is wat de mensen nu willen. De volgende fix.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True