Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Chris Schlerf, het hoofd van het schrijversteam van Mass Effect: Andromeda bij ontwikkelaar BioWare, is vertrokken naar Bungie. Daar gaat hij mogelijk direct aan de slag met het verhaal van multiplayershooter Destiny.

Schlerf maakt zijn overstap zelf bekend op Twitter. BioWare werkt mogelijk al sinds 2012 aan Mass Effect: Andromeda en de game heeft een geplande release in december van dit jaar. Het is dan ook aannemelijk dat Schlerfs werk als schrijver voor de game er inmiddels op zit en hij vrij is om aan andere projecten te beginnen. Schlerf heeft ook aan Halo 4 gewerkt bij 343 Industries.

Bij Bungie in Seattle gaat de schrijver mogelijk aan de slag met multiplayershooter Destiny. Die game krijgt er in de komende jaren nog uitbreidingen, dlc en vervolgen bij. Door problemen tijdens de ontwikkeling van Destiny heeft de game uiteindelijk een beperkter verhaal gekregen dan in de eerste plaats de bedoeling was. Destiny 2 is recentelijk uitgesteld; de game zou een release in 2016 krijgen, maar dat is nu 2017 geworden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Van hoofdschrijver van een verhaal gedreven game (Mass Effect), naar het schrijven voor een game waarbij het verhaal van meer ondergeschikt belang is (Destiny). Het voelt een beetje als een stapje terug als ik eerlijk ben.
Tenzij hij juist aangetrokken is om van Destiny 2 een veel meer verhaalgedreven game te maken? Mass Effect zat qua verhaal altijd wel goed in elkaar, wat het speelplezier ten goede kwam.
Nu moeten we bij Andromeda nog zien hoe goed het verhaal in elkaar zit natuurlijk. Schlerf heeft het verhaal van Mass Effect 1 t/m 3 niet geschreven.
Nope, hij was wel verantwoordelijk voor Halo 4, qua story niet al te best ontvangen. Daarbij wil ik wel zeggen dat bij dat soort grote games vaak door de uitgever bepaald wordt wat het uiteindelijke product is, dus het mogelijke resultaat wijkt (net als bij Destiny) erg af bij de initiŽle ambities..

Maar goede stap voor Bungie, het laat zien dat ze het verhaaltechnische deel serieus nemen. Nu nog zien :)
Nouja dat ze het serieus nemen? Destiny heeft 500 miljoen gekost om te maken dan ga ik ervan uit dat ze met wat meer kunnen komen dan een paar planeten met precies dezelfde levels waar geen diepgang inzit. Er zijn bijna geen cutscenes, eigenlijk alleen aan het begin waar ook niks uitgelegd wordt. En alles wordt in die momenten dat je naar n planeet vliegt uitgelegd. Ik wacht wel tot het spel uit is en dan zie ik wel hoe het is. Activision kennende gaan ze nog even stevig adverteren zodat iedereen hyped is en Destiny 2 koopt, net als CoD elk jaar.
http://www.gamefaqs.com/boards/995873-destiny/70048479

"One thing to keep in mind about the "budget" of Destiny, a LOT of people out there are griping about the "$500 Million" budget for the game, but fail to look at all the facts when they talk about this. The $500M is the all-encompasing for the FRANCHISE including Destiny 1 (yes they are making more of them, its already in development), all coming games related to Destiny, the salaries of the programmers, marketing costs, advertising (includes printed ads, YouTUBE and TV commercials, and merch swag), manufacturing of the actual games, distribution, and all the other nitty gritty.
The fact that they were able to release this on 5 different platforms is a money hog in it's own right, as they require different programming code for the various platforms. PS3 games do not run the same on xbone or PC, they require re-scripting, different dev kits (which cost thousands just on their own), and the man-hours to support that.

These behind the scenes costs are what drives the cost of that *estimated* amount of $500M. This is also the first non-Halo game that Bungie has made, so it's going to take at least one game (Destiny) for them to really hone their craft and create an insane blockbuster that future Destiny games are sure to be.

It would be like somebody saying "OMG Halo has a budget of $300M ?!?! Halo sucks! This isn't $300M!". No, Halo 1 was not $300M, but the series as a WHOLE (all Halo games) has probably come close to that cost to produce across the board. That $500M for Destiny is going to stretch a LOOONNNNGG way, so buckle in, enjoy the ride, and see you in Destiny 2 in a few years :D"
Evengoed mag er wel wat meer verhaal in, en met wat meer diepgang.
'Destiny is nieuw', 'Die 500 M betaalt zich pas later terug'

Zwakke drogredenen voor een zeer zwakke eerste game die veel minder heeft voorgesteld dan er werd gesuggereerd. Bungie doet hier helemaal niets nieuws of speciaals, ze hebben Borderlands met een Halo sausje overgoten en er wat lore bij bedacht, de loot game eraan geplakt en vervolgens zijn ze een MMO Halo gaan bouwen.

Dit is echt geen prestatie. En deze schrijver gaat die realiteit ook niet veranderen. Daarbij was de allereerste Halo gewoon ijzersterk, dus de vergelijking gaat totaal niet op.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 februari 2016 10:05]

500 miljoen? Die onzin is al meerdere keren ontkracht. Er is 500 miljoen beschikbaar voor de periode van 10 jaar. Daar zitten meerdere games aan vast.
Bungie heeft zichzelf met het roepen van dat bedrag gigantisch in de voet geschoten. Ze hebben de tegenvaller Destiny helemaal zelf gecreerd door eerst alles kapot te hypen en vervolgens met een skelet van een game aan te komen. Als je zulke bedragen roept, moet je wel met content komen, zelfs al gaat er maar 1/5e van dat bedrag naar de eerste release.
Oh oke dat wist ik niet. Ik heb me niet helemaal ingelezen in alle zakelijke dingen over Destiny of Łberhaupt al het nieuws eromheen gevolgd. Bedankt voor de correctie iig :)
Zoals hierboven al is toegelicht, het heeft geen 500 miljoen dollar gekost om te een game 'maken'. Wel om de franchise op 'op de markt te brengen' (het grote deel zijn marketingkosten, maar ook o.a. een compleet nieuwe engine), en dan ook nog eens support voor last-gen.

Aldus Pete Parsons van Bungie:
Talking purely about Destiny’s development budget, Parsons told the site, “For marketing you’d have to ask Activision people, but for development costs, not anything close to $500 million. I think that speaks a lot more to the long-term investment that we’re making in the future of the product.

https://www.vg247.com/201...nowhere-near-500-million/

Er zijn best wat artikelen te vinden over de problemen die Destiny had tijdens de development-periode, en het ziet er naar uit dat Activision het niet snel genoeg vond gaan en met de vuist op tafel heeft geslagen (wie betaalt bepaald etc), waardoor Bungie heeft besloten om een significant deel van de game weg te gooien / om te bouwen om de deadline te halen, met als resultaat het et rammelende product wat het nu is. The Taken King was een stap in de goede richting, dus als men die lijn voortzet (en last-gen achter zich kan laten) ben ik 'positief' gestemd.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 17 februari 2016 11:02]

Moet je wel bij nuanceren dat deze persoon in kwestie volgens zijn IMDB pagina niets van doen heeft gehad met de originele reeks dus dat zegt op zich niet zo veel over zijn kwaliteiten.

Hij heeft wel HALO 4 gedaan dus wellicht zit daar ergens de connectie met Bungie.
Dank voor de toelichting! Die nuance is inderdaad wel op zijn plaats.
Met destiny 2 zijn ze allang bezig. Lijkt me sterk dat ze in een jaar tijd een compleet verhaal door hem geschreven nog effe in het spel proppen.
Mee eens; de hoofdlijnen voor het verhaal van Destiny 2 liggen waarschijnlijk al vast. Chris Schlerf zal misschien nog wat verdere invulling / afwerking kunnen verzorgen, en kan een rol spelen bij latere DLC, vervolgen en misschien niet-Destiny-gerelateerde titels van Bungie in de toekomst.
Bij Bungie ligt er, wat Destiny betreft, vrij weinig vast hoor. Dat heeft het verleden ons inmiddels wel geleerd.
Daar zit wel iets in; Destiny 1 is in het laatste jaar voor release behoorlijk over de kop gegooid. Maar dat was wel in de richting van minder verhaal, niet meer. En het lijkt mij dat ze dat nu zeker willen voorkomen, want er zijn vele duizenden manuren verloren gegaan door alles wat geschrapt is. Je kunt op een gegeven moment ook geen nieuw plot meer invoegen, want met nieuw plot komt nieuwe voice acting, motion capturing, programmeerwerk, modelling, playtesting, enzovoort.

Hoe dan ook, je hebt een punt: misschien liggen zaken minder vast dan je zou verwachten van een grote AAA-game die al een tijd in ontwikkeling is. Nu ik het heb nagezocht, kwam ik ook weer tegen dat het spel eigenlijk in september 2016 uit zou komen maar is uitgesteld tot later. Er is dus nog wel tijd, en er is ook alweer getornd aan de planning. Alles kan dus.
Met destiny 2 zijn ze allang bezig. Lijkt me sterk dat ze in een jaar tijd een compleet verhaal door hem geschreven nog effe in het spel proppen.
Waarom zou dat zijn denk je? Ze zijn inderdaad bezig met Destiny 2, maar weet jij wat ze gedaan hebben? Destiny heeft een eigen engine (De Engine die in Halo's werden gebruikt bij Bungie) Dus Engine bouwen, models maken, programeren, sound, set-up in elkaar schrijven, de lore bedenken (lore en story zijn 2 dingen, met lore bedoel ik echt de gebeurtenissen die je wil en waar je naar toe wil, story is echt script en verhaallijn) ect Als je eindelijk na een jaar een werkende alpha hebt kan je pas beginnen met het bouwen van de campaign in de game zelf.

Dus je hebt nog genoeg tijd om een fatsoenlijk verhaal te schrijven, misschien ligt er al een lore script klaar dus hoef je alleen maar het verhaal te schrijven. Waar ik me in dit geval meer zorgen om maak is level design. Als level designer moet je wachten op het script. Heb je het script niet dan kan je alleen level designs plannen en dat zal wel tegen het einden zijn.

Maar je moet ook niet vergeten dat het verhaal van Destiny opnieuw geschreven is in mid 2013. Dus een jaar om een verhaal te schrijven is echt wel te doen. Level design is een second, als het een lang verhaal wordt zullen de levels tegenvallen en anders wordt het waarschijnlijk net zo lang als Destiny 1. (hoewel we niet weten wanneer in 2017 Destiny wordt uitgebracht)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 16 februari 2016 18:21]

Nou je hebt gezien waar dat herschrijven tot heeft geleid. Dat doen ze niet nog een keer.

We weten idd niet waneer het komt in 2017. Het stond voor september dus waarsch begin 2017 of rond maart.
Nou je hebt gezien waar dat herschrijven tot heeft geleid. Dat doen ze niet nog een keer.
Dat weet je niet. Misschien was het nog erger, maar omdat ze geen fatsoenlijke schrijver hadden, zat er niet meer in. Als het idd in Maart zou uitkomen kan je inderdaad nu pas beginnen met een verhaal (mits het zo groot wordt als Destiny 1)
destiny 2 nog lang niet klaar komt nog eerst 2x dlc voor deel 1
Natuurlijk. Bungie kan nu adverteren met de schrijver van Mass Effect. Maar Andromeda wordt waarschijnlijk toch een slap aftreksel net zoals DA:I dat was. Ik hoop overigens dat ik het mis heb.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 februari 2016 10:08]

Hopelijk betekend dit juist dat het verhaal minder ondergeschikt zal zijn in de volgende Destiny.
Dat ligt er toch een beetje aan hoe goed het verhaal is. WoW is voor vele erg aantrekkelijk vanwege het verhaal (Lore).

Ik zou het persoonlijk een uitdaging vinden om een game als Destiny een goed verhaal te geven die vervolgens door miljoenen mensen word gespeeld.
De lore van destiny is ook zeer goed (best vreemd). Maar lees de grimoire kaarten maar. Dat zijn de mooiste verhalen. Vooral "book of sorrows"
Ik zie het als een stapje vooruit voor Destiny. Die game had zo veel potentie qua verhaallijn, maar daar is niks van terecht gekomen.
Ik weet niet. Het probleem van Destiny is juist dat het verhaaltechnisch 'heavy' werd gepresenteerd. De initiele video's en trailers van Destiny presenteerde het als een MMO die storydriven was.

Toen echter het spel uit kwam was de hoeveelheid story buiten de introvideo en wat tussenvideo's ver te zoeken. Je spelwereld is zo meeslepend als je spelers het verhaal in weet te trekken. Als het al snel een technisch grindfest wordt met een RPG stat systeem zonder dat het verhaal of de wereld echt belangrijk is dan veranderd de playerbase heel snel.

Wat ik daarmee probeer te zeggen; 'Lorebase' spelers laten je wegkomen met een technische screwup die een bepaald element in een spel te moeilijk of te makkelijk maken. 'Grinders' daarentegen zijn competatief en straffen medogeloos ieder balanceissue af door het te misbruiken en erover te klagen op alle forums waar ze maar kunnen.
Tenzij ik iets gemist heb, is Mass Effect Andromeda nog niet uit. Enige conclusies over de kwaliteit van het verhaal zijn dus redelijk voorbarig.

Sowieso was het verhaal bij de laatste Mass Effect al van een beduidend lager niveau dan de voorgaande games, al weet ik niet in hoeverre Schlerf daar verantwoordelijk voor was.
Of juist een nieuwe uitdaging. Wie weet?
"You must have many questions. Go and fight alongside the other Guardians."

Zeggen dat Destiny enig verhaal heeft zou al teveel verhaal impliceren. Ik hoop dat ze met wat leuks kunnen komen voor Destiny.. Offline kaartjes lezen vind ik nou niet bepaald.. Game-worthy.
Het verhaal werd anders heel goed beschreven door 1 NPC.

"I don't have time to explain why i don't have time to explain"
"Guard me while I open this door.."
nee dat was de gameplay van A tot Z.

Laten we eerlijk zijn het spel was gewoon niet geweldig op de leuke coop gameplay in raids na.
1100 uur gameplay op Destiny and counting :P
Laat maar komen schlerf!

grtz
Destiny-fan
Ik begin me een beetje zorgen te maken om mijn favoriete serie Mass Effect. Onze schrijver is niet de eerste die opstapt iirc. Voor ME4 zal het wel goed zitten - ik hoop alleen dat het voor 5,6, etc een goed spel blijft.
Deze schrijver heeft niet geschreven voor deel 1, 2 en 3 volgens mij ;)
Krijg Destiny 2 mischien toch nog goed vervolg
nu nog beter Ingenieurs bij bungie

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True