Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van EA heeft het bedrijf bevestigd dat een nieuwe Titanfall, Mass Effect en Battlefield nog tijdens het fiscale jaar 2017 uit gaan komen. Verder werd duidelijk dat Star Wars Battlefront een belangrijke game was met 13 miljoen verkopen.

Het bedrijf sprak over de komst van een nieuwe Battlefield van ontwikkelaar Dice. De game moet voor de kerstperiode in de schappen liggen. Ook werd er een releaseperiode voor de nieuwe Titanfall-game van Respawn en voor Mass Effect: Andromeda van BioWare bekendgemaakt. Beide games moeten voor april 2017 verkrijgbaar zijn. Een exacte datum geeft het bedrijf niet, maar het verkleint de mogelijke periode wel naar de tweede helft van het fiscale jaar 2017. Hiermee doelt het concern op de periode oktober 2016 tot en met maart 2017.

De kwartaalomzet van EA ging van 1,126 miljard dollar in het kwartaal vorig jaar naar 1,07 miljard dollar dit jaar. Dat is een daling van de omzet van 56 miljoen dollar, omgerekend ongeveer 51 miljoen euro. EA noteerde een kwartaalverlies van 45 miljoen dollar. Een belangrijk aandeel in de omzet komt dankzij Star Wars Battlefront, waarvan 13 miljoen kopieën zijn verkocht. Ook de verkopen van Need for Speed droeg sterk bij aan de omzet, volgens EA.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Ik hoop ten zeerste dat ze met de nieuwe Battlefield verder gaan op hun huidig elan. Zijnde de community terug meer betrekken en geen halfbakken spel afleveren vol bugs.
Ik hoop dat het een WO2 versie word of een 2142 variant, BF begint aardig op CoD te lijken, steeds hetzelfde met een net ander getweakede engine.
Forgotten hope in een nieuwe engine, of 1942 met meer realiteit in nieuwe engine is gewenst,maar ii ben klaar met ea na bf3 en bf4.
Ben helemaal voor. Dat zou echt super zijn. De forgotten Hope mod van BF1942 met de engine van nu :) _/-\o_
Ik heb veel liever dat ''beloofde'' Bad Company 3 (!).

zit er al jaren op te wachten. Ze hadden destijds beloofd dat Bad Company 3 na Battlefield 3 zou uit komen... toen werd het na Battlefield 4...
En toen kwam Battlefield Shitline :|
Ik denk dat een ruime meerderheid al jaren roept om weer eens een game in het WW2 genre. Helaas wordt daar door de grote FPS's geen gehoor aan gegeven.
Weer de WW2? Nee joh, daar zijn we klaar mee.
Van die futuristische meuk hebben we anders ook al genoeg.
En een prijskaartje van 120 euro om het volledige spel te krijgen? :P
Zoals elk spel? Waar sommige spellen nog duurder zijn.

Ik hoop op een logisch vervolg van delen als bad company. Echte oorlog simulatie met realistische wapens en voertuigen. Battlefield 4 ging nog wel maar hardline is om te janken.
Zoals elk spel? Waar sommige spellen nog duurder zijn.
CD Project RED doet het nog wel netjes mijns inziens.

Verder is het inderdaad drama, zonde ook want juist de grootste fans van een serie zijn er de dupe van. De fans pre-orderen of kopen op release dag en moeten vervolgens grof geld betalen voor DLC.

Als je zo'n game een jaar later als GOTY of Complete edition koopt ben je 60 EUR kwijt en heb je alles.
Aan de andere kant, de echte fans spelen zulke games voor vele honderden uren.. Wat is dan nog 60 euro of zelfs 100 euro voor zoveel uur vermaak?!?

De tijd dat je hetzelfde uit AAA-titels haalde voor slechts 30-40 euro voor alleen de game zelf en daarna allerlei gratis mods en andere gratis content ligt echt al ver achter ons..

Gelukkig zijn PC versies vaak nog wel goedkoper te krijgen.. Games die normaal 60 euro kosten kan je ook wel krijgen voor 40-50 euro.. Dat scheelt alweer iets.. DLC goedkoper kopen is meestal iets lastiger helaas, of men moet season passes etc ergens goedkoper aanbieden..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 29 januari 2016 17:56]

Kan niet wachten op de nieuwe Mass Effect spel, hoop dat dit ook minstens een trilogie woord, Mass Effect (1),2,3 zijn echt fantastische spellen.
Zoals elk spel? Waar sommige spellen nog duurder zijn.

Ik hoop op een logisch vervolg van delen als bad company. Echte oorlog simulatie met realistische wapens en voertuigen.
Bad Company en simulatie van realistische wapens en voertuigen? Bad Company was juist een (leuke) aftakking van de normale Battlefield spellen dat zichzelf niet zo serieus nam, en zelfs de hoofdserie zou ik geen simulatie noemen.

Met een tracer dart een helicopter raken en een engineer met voldoende hersens als teammate... Een geweldig gevoel. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 januari 2016 14:36]

Ja klopt alleen bedoel meer de feeling die dit spel bracht. Het gaf een echt oorlog gevoel waar teamplay een redelijke must was.

Alle andere delen zijn meer als cod geworden waar je beter alleen kan rondrennen wil je iets bereiken.
Zoals elk "AAA" spel.

Dat is ook pas zo sinds een paar jaar.

Met Bad Company sneerde Dice juist vaak dat zij de extra content gratis uitbrachten, terwijl Call of Duty toen al het verkeerde pad op was. De enige uitbreiding waar je toen ook echt voor betaalde was BC2: Vietnam, welke bijna een stand alone game kon zijn. Voor map packs was toen nog geen premium nodig van 50 euro.

Met BF3 ging EA toen helaas ook die kant op.
Ik hoop ten zeerste dat ze met de nieuwe Battlefield verder gaan op hun huidig elan. Zijnde de community terug meer betrekken en geen halfbakken spel afleveren vol bugs.
Hoe bedoel je dat?

Ik kan niet echt zeggen dat DICE met Battlefront imho een complete "Battlefield" ervaring afgeleverd heeft. Het teert op de naam van de Starwars franchise en het ziet er grafisch mooi uit, maar qua content was het tijdens release imho de prijs niet waard.

En Battlefield 4 is al een tijdje onder beheer van DICE LA. Die studio luistert wel naar de Battlefield community ja. En die studio heeft een buggy halfbakken product vol bugs omgetoverd tot een product dat de naam Battlefield waardig is. DICE LA is echter helaas geen DICE. Het is een compleet losstaande studio.
Dat spel was niet af, zoals je zelf ook zegt. En die gasten maar pre-orderen. Daar ben ik mee gestopt.
Klopt het kost Dice LA een jaar om van een halfgebakken Kwalitatief Uitermate Teleurstellende game een goede battliefield game te maken.

Ik moet wel zeggen dat op een tickrate van 60hz of hoger BF 4 nu gewoon een top multiplayer shooter is geworden. Maar dat was echt een lange lange weg.
Ik hoop ten zeerste dat ze met de nieuwe Battlefield verder gaan op hun huidig elan.
Ik ben bang van niet. Uit het artikel:
Het bedrijf sprak over de komst van een nieuwe Battlefield van ontwikkelaar Dice. De game moet voor de kerstperiode in de schappen liggen.
Ik zou zeggen dat de game in de schappen moet liggen wanneer het genoeg af is. Hedendaagse spellen zullen altijd wel patches nodig hebben, maar een spel zou niet vrijgegeven moeten worden als er nog kritische fouten in zitten.

Aan de andere kant, als 80% van de player base hersenloos EA al het geld geeft voordat het spel uit is, dan is dat niet echt een motivatie om tijd en middelen te besteden aan kwaliteitscontrole. |:(

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 januari 2016 14:33]

Ik hoop dat ze eens een fatsoenlijke matchmaking erin gooien, net als CS:GO, Starcraft 2 en DotA 2. Dit zorgt ervoor dat mensen eens normaal een competief potje 8v8 kunnen spelen of iets dergelijks. Momenteel is dat gewoon niet te doen.
Wat hierbij vermeldt moet worden is dat het spel zoals het uitkwam vanuit DICE Sweden komt. Vrijwel alle support die hierna volgde kwam vanuit DICE LA. IGN heeft aangegeven dat het heel waarschijnlijk is dat er vanuit hen een nieuwe game gaat komen, maar of dit de nieuwe Battlefield is, is een heel andere vraag.
Snel de originele Mass Effect trilogie nog maar eens doorspelen dan. Jammer dat EA een remake heeft uitgesloten, had ze graag nogmaals op mijn PS4 willen spelen.

Edit: HD-remake vervangen voor remake.

[Reactie gewijzigd door Speakerz op 29 januari 2016 15:48]

HD-remake? Alle delen waren al HD. De eerste kwam zelfs al op de PS3 uit. Neem aan dat je gewoon een port bedoelt dan, want zoveel valt er niet aan op te schroeven aan ME, behalve de textures misschien.
Heb het aangepast. Maar ik doel op een remake zoals Uncharted kreeg. Games waren al prachtig, maar werden nog beter (grafisch) na de remake. Denk dat veel fans, en potentiŽle nieuwe fans, het zullen omarmen.
Eerlijk gezegd schreeuwt dat gewoon "goedkope cash grab" wat textures verbeteren en wat post-processing filters erop kwakken en weer voor 50 euro aanbieden.

Dat is juist het hele probleem met de game-industrie op het moment en juist jouw instelling is het probleem dat deze bedrijven door laat gaan met dit soort praktijken. "likje verf erover en ik smijt er wel weer de volle pond tegenaan"

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 29 januari 2016 16:22]

Probleem is alleen dat ik nog nooit een remake heb aangeschaft, juist vanwege het punt wat je aandraagt.

Ondanks dat zou ik voor Mass Effect, waar ikzelf veel goede herinneringen aan heb en die ook een hoop replaywaarde bieden, graag de gehele collectie nogmaals aanschaffen.
Er zijn ook texture mods voor Mass Effect, ik zou zeggen hou die 50 piek lekker in je zak en ga modden :)

Ik vind de game er ook erg leuk uitzien met DSR, kan nog prima meekomen op sommige vlakken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 januari 2016 17:00]

Als ze de remake nou gewoon voor §30 aanbieden is het een heel ander verhaal. Het kost hun weinig moeite en de consument is hier ook nog eens in het voordeel.

(Kijk naar Rare replay, zo is het tenminste leuk een collectie te kopen)
Je hebt vernomen dat de nieuwe verhaallijn niets meer te maken heeft met de "Shepherd - trilogy", ander sterrenstelsel zonder de Mass Relays en dergelijke.

Ik verheug me ook op ME4, ik ben erg benieuwd hoe ze exploration van het andromeda stelsel aanpakken, een grote basis, kleinere bases op ontdekte systemen of toch een mothership.
Ze hebben aangeraden je save games te bewaren. Dus dat het er niets mee te maken heeft is niet waar. De Shepard waar je de trilogie mee gespeeld is waarschijnlijk dit keer echt dood, omdat het een stuk verder in de toekomst ligt, maar ik verwacht wel een standbeeld en/of verwijzingen naar keuzes die je gemaakt hebt. Ik ben in ieder geval klaar voor een nieuw avontuur.
Dat hebben ze vanaf Mass Effect 1 gedaan, ik hoef je hoop ik niet te vertellen hoeveel invloed die savegames in het slot van de trilogie had? Of was die ophef je ontgaan?
De ophef was m.i. (terecht) vooral om het (anti climatische) einde, niet zozeer om wat je saves doen.
Ofwel ik vind dat de invloed van je saves op de game redelijk significant waren....tot de laatste 10 minuten van deel 3 waar het opeens amper nog leek uit te maken.

Uiteindelijk was het natuurlijk altijd een truucje, want als teammates op cruciale punten dood gingen kreeg je daar gewoon "vervanging" voor op die punten. Uiteindelijk werk je wel gewoon door een verhaalboog heen en dat was mijns inziens altijd wel duidelijk. Daar kan je natuurlijk maar beperkt van afwijken, dat is gewoon logica.
Toch vond ik het leuk en hoop ik dat ze het terugbrengen. Het gaf me meer connectie met "mijn" Shepard.

Ik denk overigens niet dat je saves van de originele trilogie wat gaan doen in de nieuwe. Of ze zitten gewoon keihard te liegen en de universa worden toch met elkaar verbonden.
Zelfs al is dat zo denk ik niet dat dat verder gaat dan wat verhaaltjes in wat verdwaalde terminals links en rechts.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 29 januari 2016 17:14]

Is dat zo? Ik herinner me wat posts op NeoGAF waar een Bioware-dev wat verkenningswerk deed omtrent 'mogelijke remake wensen'. Natuurlijk wel met de kanttekening dat er 'officieel niets op de planning staat'.

Als ME:A pas voorjaar 2017 gaat worden dan zou het me niet verbazen als men rond de feestdagen van 2016 alsnog met een mooie package komt om de mensen goed op de hypetrain te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 29 januari 2016 14:37]

Klopt, maar EA heeft vervolgens op de E3 2015 aangegeven dat een remake er niet in zit (op korte termijn) omdat ze hun resources bij BioWare liever inzetten op het maken van nieuwe IP's.

Bron: http://www.ign.com/articl...s-effect-trilogy-remaster

[Reactie gewijzigd door Speakerz op 29 januari 2016 16:17]

Laat ze de Mass effect trilogie eerst maar eens fatsoenlijk backwards compatible maken. Heb nog altijd de download voor de Bring Down the Sky DLC niet gehad, terwijl ik de betreffende DLC gewoon op disc bezit.
Xbox One. Andere platformen hebben geen backwards compatibility ;)
Op het originele platform had je DLC dus wel. Wees blij dat je de game op de One kunt spelen. Heb zelf de Xbox 360 versie, maar heb deze generatie gekozen voor de PS4 (vorige generatie had ik alle drie de consoles)
Nou ja, spelen. Omdat ik in de story deze missie heb gespeeld, kan ik m'n save game niet meer laden zonder deze DLC. Vreemd genoeg kon ik de andere DLC (Pinnacle Station) wel gewoon voor de BC krijgen. Typisch EA. Mensen lekker blij maken met een dooie mus.
Gelukkig is een remake uitgesloten, zodat de games in de backwards compatibility mee gaan doen van de Xbox One
Niks remake, gewoon een nieuw verhaal in hetzelfde universum.
Hopenlijk heeft Titanfall 2 meer vlees om het bot heen zitten. Titanfall was erg goed qua core gameplay en had ook een aardig setje leuke maps. Maar de hoeveelheid wapens, game varianten waren erg karig. Daarnaast ook een missende singleplayer waardoor je totaal niet in het universum getrokken werd.

BF hopenlijk een keer wat anders dan de hedendaagse modern combat. Vond 3 en 4 erg vermakelijk maar ik wil nu toch wel even iets anders. Dat je ook een keer echt andere wapens weer gebruikt, andere voertuigen en ook andere omgevingen ziet.
BF hopenlijk een keer wat anders dan de hedendaagse modern combat. Vond 3 en 4 erg vermakelijk maar ik wil nu toch wel even iets anders. Dat je ook een keer echt andere wapens weer gebruikt, andere voertuigen en ook andere omgevingen ziet.
Dus Battlefield 2143? :9

We can only hope... ;)
Mja, liever geen singleplayer ipv de bf4 singleplayer,dat was gewoon 10jaar terug in de tijd stappen.allemaal bugs(vorige week pas gespeeld) warrige verhaallijn en grafisch om te janken.
Alstublieft een WW2 of 2142 setting met de Frostbite engine! Met een moderne setting gaan ze toch wel een beetje COD achter na ook met de korte releases :(

[Reactie gewijzigd door s0kkie op 29 januari 2016 14:37]

Korte releases? BF4 is van 2013..
Hardline is een spin-off van een andere studio op dezelfde engine. Er is niemand die dat de opvolger van BF4 noemt.
Ja, van 2013 en werkte pas fatsoenlijk-ish eind 2014...
Ja, en? AC of COD komen ieder jaar en werken soms helemaal nooit fatsoenlijk-ish.

s0kkie had het over "korte releases". Ik zeg simpelweg dat dat bij BF wel meevalt.

Kwaliteit/stabiliteit is een heel andere discussie. Al moet ik zeggen dat EA het steeds beter doet; Battlefront ging nagenoeg vlekkeloos. De echte 'gamershell' zit tegenwoordig bij ubisoft ;)
Wat ik bedoelde, dat ookal kwam de game in 2013 uit. Het pas eimd 2014 of eigenlijk pas q1 2015 had mogen komen
Kwam al een jaar na BF3 :)
Hardline is dan wel ietsjes anders en niet van DICE, maar het blijft wel een Battlefield. Anders had het wel anders geheten.

Van Bad Company 2 naar BF3 duurde wel iets langer :)
Nee, BF3 is van 2011. Zit 2 jaar tussen dus.
Nieuwe Mass Effect meer dan welkom :-) toevallig net weer 3 aan het spelen..heerlijk die gesprekken en story line.
Ik blijf het einde van de trilogie echter zo'n groot minpunt vinden aan die game, zelfs met de extended cut.
Precies ja.

Ik heb ME3 welgeteld twee keer tot het einde doorgespeeld. Waarvan een keer na de extended cut, puur om zelf te kunnen zien of dat dat het einde iets minder waardeloos maakte. En imho deed het dat zeker niet.

Alles wat je gedurende de trilogie doet aan toeleven en toewerken naar het einde blijft zinloos. Het einde met het sterrekind blijft compleet uit de lucht vallen. Ik kan me nog steeds niet aan het gevoel onttrekken dat er veel meer in had gezeten als ze niet een artificiŽle ongeÔnspireerde plot twist uit de hoge hoed hadden getoverd om er een einde aan te kunnen breien.

Ik weet niet of dezelfde schrijvers betrokken zijn bij Andromeda. Maar als dat zo is dan heb ik grote reserves met betrekking tot het script van de nieuwe trilogie.
Inderdaad, het einde leek gewoon ontzettend afgeraffeld, alsof de developers plotseling lui waren geworden (of dat er druk op ze werd gezet, EA?). Ik verwachtte een groot aantal eindes waarin alle keuzes die je tijdens de games hebt gemaakt in mee wegen, maar het komt er op neer dat er slechts een paar voorgedefineerde eindes waren. Ontzettende anticlimax. Al blijven het wel fantastische games met ontzettend goed uitgewerkte karakters.
Waar ik op ga hopen is dat de nieuwe battlefield gewoon om een select server te kunnen selecteren. Battlefront heeft daartegen gewoon een kapotte matchmaking systeem.