Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Omdat Titanfall de eerste game was van Respawn Entertainment, had de studio niet de middelen om die game een campagne mee te geven. Na het succes van Respawns eerste game is er echter geld genoeg om Titanfall 2 wel een singleplayer-gedeelte mee te geven.

Jesse Stern, als lead writer in dienst bij Respawn Entertainment, vertelt dit in een interview met zakenblad Forbes. Doordat in de eerste game, die begin 2014 op de markt kwam, geen campagne was opgenomen, werd de setting van de game volgens Stern niet goed duidelijk. "Zaken als: dit ben je, hier ben je en dit gebeurt er om je heen, bleven onduidelijk. We wisten de antwoorden, maar konden die niet duidelijk maken."

De campagne van het vervolg moet die antwoorden wel geven, volgens Stern. In de game wordt het verhaal verteld van 'een grote koloniale oorlog'. De campagne is een combinatie van de Amerikaanse Revolutie en de Amerikaanse Burgeroorlog, maar dan 'in space'. Spelers maken mee hoe een nieuwe groep immigranten op een onbewoonde planeet terechtkomt en die probeert te koloniseren. "In plaats van het gebruikelijke sciencefictionverhaal wilden we het liever praktisch houden en laten zien hoe de machines eruitzien die bedoeld zijn voor mijnbouw, landbouw en bouwwerkzaamheden, en wat er gebeurt als dergelijke machines omgebouwd worden tot oorlogsmachines."

De game is uiteraard ook in multiplayer speelbaar en dat gedeelte wordt volgens Stern 'beter dan het vorige deel'. De game komt volgens Stern bovendien uit 'voor alle platforms', waar het eerste deel enkel voor de Xbox One en Windows op de markt kwam.

Uitgever Electronic Arts heeft eerder aangegeven dat Titanfall 2 op de markt komt in het fiscale jaar 2017 van de studio, dat loopt van 1 april 2016 tot en met 31 maart 2017. Volgens Stern is dat haalbaar, al verwacht hij dat de game niet eerder dan eind dit jaar af zal zijn. Respawn is eind 2014 pas aan Titanfall 2 begonnen, wat wil zeggen dat er pas iets meer dan een jaar aan de game gewerkt wordt. Los daarvan werkt Stern aan het script voor een tv-serie die op de game gebaseerd is. Hij werkt daarvoor samen met Lionsgate TV, het bedrijf achter series als Mad Men en Orange is the New Black. Of de tv-serie ook echt opgenomen gaat worden, is niet bekend.

Launchtrailer Titanfall

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Single player campaigns... noem me ouderwets, maar dat is toch waar ik games voor koop.
True bij sommige games is dit het geval. Titanfall is echter een game die in het genre COD/BF/CS valt. Daar is singleplayer een aardige toevoeging maar het draait in deze games toch echt om de multiplayer actie. Zolang de investeringen in de singleplayer maar niet de kwaliteit van de multiplayer beïnvloed, dan is er niets aan de hand.

Toch ben ik wel benieuwd naar de beredenering van zo'n ontwikkelaar. Ik kan mij niet voorstellen dat er wordt gedacht dat games als COD/BF en dus ook Titanfall meer verkopen zullen hebben als daar een singleplayer van een paar uur in zit. Misschien is het wel zo, ik heb geen onderzoeken die dit maatstaven.
Ik denk wel dat dat een positieve invloed heeft op de verkopen.

Er zijn genoeg gamers die niets of weinig om multi player geven. Wil je die je game laten kopen dan moet je ze een interessante campaign met een goed verhaal bieden.

Bovendien lijkt het mij zo (wat mezelf en de mensen waar ik mee game betreft iig) dat mensen zich wat betreft multi player richten op een handjevol titels. Ik ken weinig mensen die CoD en BF en Arma en CS en Titanfall en etc spelen. Er worden weleens korte uitstapjes gemaakt maar meestal keren spelers snel weer terug naar de game(s) die hun maatjes ook/nog spelen.
Een interessante campaign kan er wellicht voor zorgen dat een groter deel van zo'n groep de game koopt, en er zo onderling meer animo is de game te (blijven) spelen. Evenals dat de gameplay/kwaliteit van de multiplayer daarbij van belang is uiteraard.

Daarnaast is er ook een grote groep mensen voor wie de gameplay van de multi player van een game als Titanfall niet op hun persoonlijke smaak aansluit.

Persoonlijk behoor ik tot die laatste groep. Ik zou een Titanfall vooral kopen voor een goede single player campaign. De gameplay van de multi player is niet mijn ding. Smaken verschillen. Andere titels sluiten beter op mijn smaak qua multiplayer aan.
Titanfall 1 ging juist vrij snel dood online mede door de lack of content en het missen van een campaign. De game is bijvoorbeeld op de PC nu vrijwel onbruikbaar.
Dat is erg jammer inderdaad, want ik vond Titanfall wel erg leuk. Je kunt alleen geen match vinden nu.
Dat is jammer om te horen, drie maanden geleden kon ik nog zonder problemen een match vinden.
Ik vond dat er genoeg content was, zeker met de dlc. Voor mij is het toch het lobby systeem die de game de nek om heeft gedraaid. Je bracht relatief veel te veel tijd door met het wachten en zoeken naar je volgende potje. Dat wordt snel irritant. Zeker als matches niet zo heel lang duren.

Ik ben persoonlijk definitief afgehaakt op het moment dat ze CTF uit de standaard keuze lijst verwijderden.
In de tijd van de WOII shooters speelde ik deze series nog om de Single Player Campaign. Hopelijk keert dit genre spoedig terug
Ja ik mis het ook in Titanfall, ik heb de game een tijdje terug gekocht toen die incl alle dlc's (sowieso gratis volgens mij) voor 7,50 in de xbox one store lag.
Maar de multiplayer vind ik ook zeer geslaagd, maar vooral op het begin ( maakt niet uit welke game ) wil ik eerst de single player doen alvorens ik online begin.

Op release van Titanfall 1 ( ik heb deze game eigenlijk nooit echt nauw gevolgd ) dacht ik dat er juist wel een campaign in zat kijkend naar de filmpjes maar dit bleek dus niet zo te zijn ( kleine domper ).

Titanfall is voor mij al een aantal weken min of meer de enige game die ik nog doe, het is gewoonweg een top concept die heerlijk werkt ( op de xbox one in ieder geval ). Mijn neef en ik (vooral wij 2 doen dit dagelijks samen) kunnen niet wachten op Titanfall 2. Leuk om te weten dat er nu wel een campaign gaat komen, maar stel die zat er nu weer niet in dan had ik er ook niet zo over ingezeten aangezien wij de multiplayer gewoon perfect vinden.

Hopelijk wel meer uitbreidmogelijkheden in Titanfall 2, daar waar ik nu wel zie dat 3 verschillende titans eigenlijk te weinig zijn, de aantal wapens die je kan kiezen vind ik te beperkt. Ook het kunnen aanpassen van het uiterlijk van je pilot en titan zou een leuke toevoeging zijn. Ook hoop ik dat de teams wat groter worden ipv 6vs6 + bots. De maps zijn groot genoeg om er ook 8vs8 of 10vs10 van te maken. Als laatste zou de regenerate modus ( prestige ala cod ) meer toevoegingen moeten hebben, dit doordat het maar weinig toevoegt. Er staat vind ik dus momenteel te weinig tegenover zodra je regenerate gaat.

Maar again, het concept van Titanfall maakt ons redelijk verslaafd aan de game. Zelf heb ik deze game ooit gratis getest op de PC (via 1 of ander platform ging dat, origin ofzo?) en toen vond ik het gewoon niks aan. Maar na 5 minuten op de xbox one helemaal into Titanfall geworden, wat een heerlijk spel zeg (vooral kijkend naar het feit dat we 7,50 hebben neergelegd) :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 8 februari 2016 10:51]

Ik en een paar vrienden hebben Titanfall per toeval gratis met seizoenspas en alle dlc kunnen downloaden via de Xbox One store. We zijn er nog steeds niet over uit waarom het gratis was maar zeker dat we het niet gekocht hebben (niks van me cc afgeschreven). Wat wel was dat sommige EA games tijdelijk gratis was. Online is de game zo goed als dood en persoonlijk had ik de game al met dag 1 al gekocht en na een paar dagen verkocht (net als Destiny). Jammer dat het dood is online maar ja over een kleine 2 maanden Doom spelen en ja zeker weten online zolang er geen lag en cheaters online zijn (kleine kids buitengesloten).
Het is niet ouderwets om te vragen om content in je game, die verder reikt dan het hebben van een setje maps en wapens.

Je weet wel, zoals je ook verwacht dat een boek wat meer dan 10 bladzijden kent die je vijfduizend keer opnieuw gaat lezen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 februari 2016 11:13]

Mwoa, dat is mij te kort door de bocht. Sommige games zijn volgens mij prima als multiplayer-only, andere singleplayer-only, en weer andere doen beide goed. Maar dat laatste komt niet zo heel vaak voor: In veel singleplayer-focussed games is de multiplayer eraan geplakt en matig, en in veel multiplayer-focussed games is de singleplayer een korte, generieke trip door wat Hollywood-actiescènes.

Tegelijk is er wel de kwestie van budget: wat de ontwikkelaar spendeert aan de ene helft, kan niet naar de andere. Een singleplayer-campagne is erg duur om te maken, door veel motion capturing, voice acting, extra programmatuur, UI en art, schrijfwerk, enz. Kijkend naar de beste singleplayer-games (zoals Half-Life, The Last of Us, The Witcher) komt een singleplayer-campagne bij een online shooter meestal niet in de buurt. Vaak is het niet veel meer dan een opwarmertje van 8 uur, voordat je de multiplayer in stapt.

Maar goed, het kan wel werken: Halo heeft een aantal nette campagnes, en er zijn andere games waarbij beide modi goed uit de verf komen. En een singleplayer-campagne blijft een veel gevraagd iets door gamers, dus dit kan de verkopen ten goede komen. Titanfall kan ook wel wat verhaalvertelling gebruiken, want de eerste game deed niet veel op dat gebied. Laten we hopen dat ze er iets bijzonders van maken, dan ben ik niet tegen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 8 februari 2016 11:47]

De COD Black Ops serie had/heeft uitstekende singleplayer campaigns. Kunnen maar zijn wel echt rollercoaster rides. Zou ze toch niet willen missen.

Een hoop multiplayer only games sterven erg snel qua community. Evolve en TItanfall zijn daar bijvoorbeeld 2 van en ik denk dat Battlefront ook niet enorm lang zal meegaan.
Dat die games snel last hadden van een krimpende community, komt volgens mij niet zozeer door het ontbreken van een singleplayer-campagne. Volgens mij zit dat eerder in zwaktes in de multiplayer zelf: beperkte diepgang, te weinig wapens / maps en beperkte progressiemogelijkheden (levels, unlocks e.d.). Zowel Evolve als Titanfall hadden bij de release te weinig content, zeker voor multiplayer-only games. Titanfall 1 had ook te leiden onder de exclusiviteit: een release op alle systemen tegelijk had wellicht voor een grotere golf gezorgd qua populariteit (deel 2 komt naar alle systemen, dus dat gaan we zien). Ten slotte moet elke shooter marktaandeel afsnoepen van de grootheden zoals COD, BF en CS:GO. De fanbases van die games zijn erg trouw, waardoor ze vrij snel terug gaan naar hun vaste game. Alle nieuwkomers hebben het daardoor moeilijker.

Al die factoren lijken mij meer relevant dan de afwezigheid van een singleplayer-campagne, want die speelt men toch maar één keer door (of zelfs helemaal niet). Dat verhoogd de houdbaarheid niet zo veel naar mijn idee.

Maar goed, er zijn zeker liefhebbers van singleplayer-campagnes bij multiplayer-shooters. Ik ben er alleen niet één van, en ik wilde met mijn vorige reactie aangeven dat er goede redenen kunnen zijn om de singleplayer weg te laten. Dan moet de multiplayer natuurlijk wel heel sterk en compleet zijn, zodat die op zichzelf kan staan. En nu er toch een singleplayer-campagne bij Titanfall 2 zal komen, hoop ik dat ie meer de moeite waard zal zijn dan de meeste SP-campagnes bij MP-shooters.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 8 februari 2016 18:12]

Nou dan ben ik ook ouderwets maar dat vind ik toch nog steeds het leukste. Tuurlijk is online ook super maar ik wil soms ook gewoon een goede singleplayer...
Dat dat altijd afgeschoten wordt begrijp ik nog steeds niet, vooral als er leuke en geode missie's zijn is dat toch echt een redden voor mij om een spel wel of niet te kopen.
Ik speel alleen Single player games, gewoon geen tijd meer om mij toe te leggen op Multiplayer... :)
Same here. Multiplayer is voor mij ook behoorlijk secundair. Behalve als het natuurlijk gaat om MMORPG's o.i.d.
Helemaal mee eens. Prima manier om aan de game, gameplay, wapens en dergelijke te wennen voordat je je in het multiplayer geweld stort.

Daarnaast zijn sommige campagnes gewoon ontzettend goed en meeslepend waar multi player vaak veel van hetzelfde is....
Zolang het maar wat toevoegt aan het spel en de gameplay er niet onder lijdt. Bij een RPG verwacht ik vaak toch een aardig goed verhaal, bij een shooter vind ik het vooral van belang dat de gameplay optimaal is (en vooral vernieuwend binnen een zelfde franchise). Een single player die er ingeramd is waar je met een paar uurtjes doorheen bent (bf3) mogen ze van mij wel achterwege laten. Half life 1 en 2 vind ik dan weer een voorbeeld van hoe het wel moet.
Ik zal ook nooit games kopen die enkel multi-player hebben. Ik speel vrijwel nooit met vrienden online, maar goed mijn vrienden zijn ook over het algemeen geen games (vaak enkel casual). Meestal ga ik dan alleen online, of co-op, dus ik vermaak me beter met een goede singleplayer.
Helemaal waar. Dat multiplayer is een leuke extra. Helemaal leuk als je een co-op modus hebt waarbij je de storyline met 2 of meer kan doen. Helaas niet veel van te vinden.
Hier ben ik het 100% mee eens hoor, maar games als Titanfall koop ik daar niet voor.
Ik ben dan niet persé tegen een single player campaign in een game waar de intentie duidelijk op Multiplayer ligt maar als ze zo'n "net niet" ding gaan doen zoals je ziet in COD en Battlefield waarbij het echt speelt alsof het er even snel in is gestopt dan hoeft dat van mij niet zo.
"Echte" SP games zijn veel beter in verhalen omdat hun focus daar op ligt in plaats van dat het bijzaak is.

Ik wacht het af. :)

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 8 februari 2016 14:32]

Daar dacht EA anders over, maar gelukkig zien ze nu het licht ;)
Dan ben je niet de enige ;)
+1! Ondanks wat Remmetje hieronder zegt, de vroegere COD's en BF's speelde ik eerst altijd de single player campaign helemaal uit. Daarna startte ik echt pas de multiplayer.
Op de PC was het spel vermakelijk, ben benieuwd hoe deel 2 is (eerst wachten op reviews), ik ben zeer benieuwd hoe lang het duurt voordat de stekker uit T1 wordt getrokken qua servers.

Ik hoop ook dat ze het auto aim gun behouden, dat was echt prachtig.
Smart pistol??
Heel veel uurtjes mee gespeeld ( nu voornamelijk met de wapens bezig die ik nodig heb om prestige te kunnen gaan ), ondanks dat die auto aim had, was je ook in het nadeel. Je moet min of meer wachten totdat die lijn rood is voordat je de tegenstander dood maakt, in die tussentijd kan jij dus ook doodgeschoten worden.
Laten we het houden op een goed gebalanceerde auto aim pistol ( smart pistol ). Die zowel voor als nadelen had :D
In combi met cloak was de smartpistol overpoweres in mijn ogen. Maarja dan moet je wel terughoudend spelen.
Een klein beetje overpowered vond ik hem wel...

En ik vind het een beetje jammer dat naar mijn idee het hele concept qua mikken erdoor wegvalt. Met dat pistool is het alleen nog maar zaak; niet geraakt worden door de ander en wachten tot de stipjes/lijntjes rood worden.

Voor mijn part mogen ze die smart pistol uit 2 laten, maar blijkbaar vinden veel mensen het leuk om niet meer de skills te hoeven hebben om te mikken.
Nou ik heb een tijdje met de smart pistol gespeeld het is een leuk wapen met genoeg nadelen. De afstand is niet groot en je moet redelijk lang wachten voordat je de enemie als target hebt.

Hoe het overpowered kan zijn in jou ogen weet ik niet, indien ik 1 vs 1 tegen iemand speel met een smart pistol is de kans groot dat ik win.

Aangezien het in titanfall om rennen (tegen muren op, klimmen, jumpen etc )/ schieten gaat is een smart pistol gewoon onderdeel van het spel.
Indien je met een smart pistol van iemand wilt winnen 1 op 1 die een auto rifle gebruikt, succes. Of je moet al heel goed kunnen klimmen / jumpen etc ( wat dus bij titanfall hoort ) om kans te maken.

Van de andere kant is een smart pistol makkelijk omdat je niet hoeft te aimen, dat doet het wapen voor je.

Ik speel er niet meer mee aangezien ik met een SMG veel beter ben dan met de smart pistol.

Maar goed ik weet niet of er ergens verschil zit in de x one versie en de pc-versie, daar waar ik hem alleen op de x one doe.
De smart pistol is echt waardeloos. Het was voor mij meer een trollpistooltje om mensen mee te irriteren terwijl je om ze heen springt. Tegen een beetje speler maak je geen kans met dat onding.
-1 haha , gewoon een prima reactie, ze zijn alleen niet blij dat je de smart pistol terug wilt zien.
Heb er eerlijk gezegd ook geen problemen mee ook moet dat niet open en bloot tegen me game matties zeggen. Bijna iedereen verafschuwd de sp gun.
Maar wel zo is dat vele sp players juist lame spelen en je besluipen.
Een van mijn favotiete wapens in Titanfall, maar de echte favoriet is toch wel de rechter voet. :+
Ik merk dat het steeds meer trend word om de SP ontwikkeling op een laag pitje te zetten echter om dit nu FrontPage nieuws te moeten laten worden maakt mij persoonlijk wel een beetje "bang" - Ik speel veel online, maar bij netwerk onderhoud heb je aan een game zoals Rainbow Six Siege; *** op de Situations na dan, maar die nogmaals uitspelen op 3 sterren wordt saai na verloop van tijd. Ik blijf van mening dat je als ontwikkelaar zowel het multiplayer gedeelte als het singleplayer gedeelte mee moet nemen of heel duidelijk in beginstatium dit naar de buitenwereld moet communiceren.
Vroeger kreeg je bij een MP game de dedicated server erbij. Nu moet het meestal via de servers van de developer/uitgever. Heel handig, tot ze daar beslissen om de stekker eruit te trekken. Nu koop ik zowiezo al amper MP only games maar MP only en geen dedicated server? Dat komt er bij mij dus niet in.
Vroeger waren de meeste 'dedicated' servers, servers die jij als server starter hostte. Dus jij startte op dat moment de server, wat dan ook een 'dedicated' server is. Vond ik bij games als Call of Duty een stuk prettiger.
Yes mooie zet,
Ik vond de wat ze in titanfall 1 campagne noemde niet echt campagne, het was meer een soort game mode, maar zeker geen campagne.
Pas deed mijn live het niet... kan je gewoon geen titanfall spelen.

Dus een singleplayer, zeer welkom!
Die ''single player'' van Titanfall is meer een tutorial.. Jumpen, schieten, wapens en titans worden uitgelegd.
Dat is de tutorial...

De Campagne bestaat gewoon uit een aantal mappen met verschillende game modes.
Maar wel degelijk multiplayer.
"Zaken als: dit ben je, hier ben je en dit gebeurt er om je heen, bleven onduidelijk. We wisten de antwoorden, maar konden die niet duidelijk maken."
Verhalen verwerken in competitieve multiplayer shooters werkt ook niet. Ten eerste zorgt het (deels) afgeleid worden door het verhaal dat je minder goed oplet en daarmee in een spel met zulke snelle gameplay fragvoer wordt voor tegenstanders die het verhaal al kennen of er gewoon niets om geven (het verhaal kennen geeft de speler ook geen gameplay-voordelen). Ten tweede was het verhaal ook niet te begrijpen: als de AI karakters met elkaar aan het praten waren, dan was het vaak gewoon niet te verstaan door de actie op het slagveld.

Overigens was het verhaal niet heel bijzonder en nog erger, spelers hadden er geen invloed op, ondanks dat die suggestie werd gewekt. De rebellen/resistance/hoe die 'vrijheidsvechters' ook heten wonnen altijd, zelfs als zij het gevecht hadden verloren.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 februari 2016 10:45]

Gaaf!
Ik altijd meer van het spelen van campaigns, liefst in Co-op.
Deel 1 vond ik er super uitzien, maar ik raak altijd snel uitgekeken op het multiplayer shooter gedoe.
Zal wel komen omdat ik vreselijk slecht ben, of te traag..... of te oud.... anyways.... Gaaf dat er een Campaign komt dus.
Mooi want games zonder een campaign vind ik toch behoorlijk uitgehold. 60 euro voor een multiplayer only game vind ik een beetje too much, ik merk ook niet echt dat het schrappen van de Campaign de multiplayer beter heeft gemaakt. CoD4 bijvoorbeeld had bijvoorbeeld een sublieme Campaign en Multiplayer. Battlefront is multiplayer only en heeft alsnog erg weinig content....
Ik speel zelf veel liever campaigns, maar waarom moet het altijd zo gecombineerd worden? Deze campaign wordt waarschijnlijk net zoals de meeste shooters, erg straight forward en vooral kort. Dan heb ik liever dat ze zich maar volledig op mp (of sp) richten en een echt goede game afleveren in plaats van twee halfbakken (of eerder 70%/20%) varianten...
Geef me Titanfall 2! Deeltje 1 was m'n eerste Xbox One game, geimporteerd uit duitsland toen de X1 hier nog niet uit was. En wat heb ik die veel gespeeld, heerlijk dat wallrunnen, doublejumpen en uiteraard de Titans.

Eerlijk gezegd heb ik de campaign niet gemist, maar een SP mode blijft tof mits het goed is uitgewerkt.

Hoe dan ook, hij kan niet snel genoeg komen in mijn optiek!
"Na het succes van Respawn's eerste game..."

:? Ik had nou niet het idee dat deze game zo'n doorslaand succes was; meer dat het na alle hype vooraf behoorlijk tegenviel eigenlijk. Is ook redelijk snel na release weer in vergetelheid geraakt.
Ik vind het op zich wel meevallen. Ik ben meer teleurgesteld in Destiny, dan TitanFall, waarvan al ruim voor de release duidelijk was wat er wel en niet in zat, i.t.t. Destiny welke pas nu met The Taken King een beetje het spel begint te worden wat het bij release had moeten zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True