Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Titanfall, de shooter uit 2014, krijgt een free to play-variant die alleen beschikbaar is in AziŽ. Uitgever Electronic Arts werkt daarvoor samen met Nexon en ontwikkelstudio Respawn Entertainment.

TitanfallDe game zal beschikbaar zijn in Korea, Japan, China, Taiwan, Hongkong, Macau en Zuidoost-Azië. Dat laat EA weten aan GamesIndustry.biz. Onduidelijk is nog wat het verdienmodel van de nieuwe versie van Titanfall precies gaat worden. Eerder brachten EA en Nexon samen bijvoorbeeld Fifa Online 3 als f2p-titel naar Azië.

Titanfall werd door reviewers, waaronder Tweakers zelf, goed ontvangen. De game kreeg in de maanden na de release echter wel te kampen met een tekort aan spelers, wat een probleem vormde omdat de game alleen online gespeeld kan worden. Titanfall is een game van Respawn Entertainment, een studio opgezet door oud-werknemers van Call of Duty-ontwikkelaar Infinity Ward.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

EA + Free to Play = meestal toch wel sterk afhankelijk van een pay2win component.
Wat ook in azie totaal geen probleem is.
Er is ook een reden dat de Chinese mmo's niet werken in de eu/us. Te veel p2w en te hardcore voor de meesten van ons. Maar ja wij willen altijd het allerbeste hebben of we het nodig hebben of niet. En roepen dan al gelijk p2w bla bla bla. De meeste games of je geen 1 cent te betalen. En kan je prima lol hebben en nog je steentje bijdragen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 29 juli 2015 11:30]

Ik zou de Aziatische F2P-games niet te veel ophemelen hoor, als ik jou was. Velen hiervan zijn pure bezigheidstherapie, kliksimulators en uitbuiterij. Deze landen zijn armer en er is daar een doelgroep voor alles wat glinstert, eenvoudig gezegd. Zij vinden het prima om 100 uur te moeten spelen voor ťťn kleine beloning. Zij stellen veel lagere eisen aan zaken als verhaal, graphics, solide mechanics, een eerlijke balans, een fatsoenlijk progressiesysteem, enz. Veel van de op AziŽ gerichte F2P-games moeten wij hier niet willen, naar mijn mening. Het zijn vaak producten met veel minder waarde en inhoud dan de games die we hier zien. Vaak zitten ze ook vol met bots en cheaters. En grinden, grinden, grinden.

Free 2 play bij shooters zorgt altijd voor ůf Pay 2 Win, ůf honderden uren grinden voor wat wapens en accessoires. Beide is onwenselijk. De verdien- en progressiestructuur gaat compleet naar de haaien door F2P, enkele uitzonderingen daargelaten.

Ik hoop dan ook gewoon op een steengoede, vooraf betaalde Titanfall 2 over een jaar. Een tweede deel in de reeks kan echt een geweldig spel worden, want Titanfall 1 had al een prachtige formule te pakken naar mijn mening. De manier van bewegen, de wapens, de titans, de maps, de modi, de burn cards, de challenges: Er zit al een hoop moois in het spel. Jammer dat bij de release een aantal factoren samenkwamen die groot succes in de weg zaten. Ik hoop voor het vervolg op deels vernietigbare omgevingen, meer aanpasbare titans, en gewoon meer van hetzelfde in een fris jasje. Nog leukere burn cards, een aantal gave nieuwe wapens, enz. Kan niet wachten!

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 juli 2015 11:25]

klopt. en dat is ook waarom ik zeg dat de meeste aziatische f2p games niet werken in eu/us. maar wij zijn wel erg lui hoor. kijk naar WoW alles is simpeler geworden en de beloning groter.

en graphics lopen ze ver voor op de us/eu mmo's. kijk naar tera(2011) en black dessert(OB). beide zijn voor hun tijd erg mooi voor hun tijd. en de reden dat ze floppen komt niet omdat ze van mindere kwaliteit zijn. maar omdat de Aziatische devs teveel macht hebben op de eu/us versie. arche age is daar een perfect voorbeeld van(zeg niet dat trion geen steekjes heeft laten vallen). maar de auto kick mocht niet van 8games. de offline lp voor f2p spelers mocht niet. anti spam bot mocht niet. anti teleport hack systeem mocht niet. zomaar een paar dingen die arche age tot een betere game hadden kunnen maken(van begin af aan). maar 8games zag het niet zitten. maar met wat ticks en tweaks had archeage hier een prima game kunnen zijn(voor pvpers).
Ik denk niet dat wij lui zijn. Ik denk dat wij spelen voor het vermaak. Games die aanvoelen als werk, dat is toch eigenlijk ook onzin? Games die alleen maar draaien om ervaringsbalkjes vullen, bizarre hoeveelheden materiaal verzamelen, eindeloos dezelfde vijand verslaan met een 1% kans op die specifieke beloning, dat is toch gewoon een holle ervaring? Volgens mij accepteren de Aziaten dit omdat ze niet beter weten, omdat ze niets anders te doen hebben en omdat hun cultuur meer waarde hecht aan "dom doorzetten voor een minieme beloning". Ik zie het zelf in elk geval als positief dat we hier in het Westen kritischer zijn en wat meer verwachten van het medium games. Wij willen ervaringen met meer afwisseling, diepgang en karakter. Wij pikken cheaters en bots niet zomaar en willen gebalanceerde, solide gameplay. Natuurlijk zijn er ook zeer sterke Aziatische games, en uiteraard zijn vele Westerse spellen ook slecht op allerlei vlakken, maar toch zou ik de extreme grinding en Pay 2 Win-elementen niet graag zien overwaaien naar ons.

Edit: Nog een belangrijke reden waarom F2P zo groot is in AziŽ: De meeste spelers daar hebben geen eigen PC en kunnen dus zelf geen games kopen en installeren. Ze spelen in internetcafťs waar de spellen zijn voorgeÔnstalleerd. De industrie wil hieraan verdienen, en daarom zijn er zoveel microtransacties.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 juli 2015 13:29]

ik persoonlijk ben juist van het meer hardcore gebeuren. ook als ik minder tijd heb. en zie het ook totaal niet als werk. maar meer iets om trots op ze zijn. ik heb er hard voor gewerkt ipv ja ik ben vol epic gear omdat ik geleecht heb met LFR.

en de Aziaten zijn massaal van WoW afgestapt toen het simpel werd. dus denk niet dat ze niet anders gewend zijn. en 9 van de 10 Aziatische games zijn beter als de westerse games. alleen zit er voornamelijk te veel grinding in.
In Nederland zijn we meer gewend aan Pay2Own dan Pay2Play, maar het liefste willen we Free2Win en Free2Own :-)
voor 'n dubbeltje op de eerste rang zitten ;)
Free 2 play bij shooters zorgt altijd voor ůf Pay 2 Win, ůf honderden uren grinden voor wat wapens en accessoires.
Team Fortress 2?
Vandaar "enkele uitzonderingen daargelaten", twee zinnen verderop. Team Fortress 2 schijnt een heel aardig progressiemodel te hebben, en de zaken die je koopt zijn vooral cosmetisch zoals ik het begrijp. Dat klinkt als een aardig nette uitvoering van het F2P-model. Bij de meeste F2P shooters (en andere genres) worden de balans en het speelplezier echter wel (deels) opgeofferd voor maximale druk richting de microtransacties.
Nee beloningen zijn in het westen makkelijker niet door geld alleen.
Maar Aziaten zijn grinden gewoon meer vooral in Korea is het normaal.
Er zijn gewoon veel te veel F2P shooters meeste spelen gewoon CSGO op dit moment.
Titanfall zitten ze niet op te wachten.
Precies zelf speel ik tera in europa en je hebt ook een Amerikaanse versie.
in Europese versie zit iedereen te huilen dat er p2w is.
en Amerikaanse versie zie ik nooit iemand zeuren over p2w.
Komt dit ook omdat er een redelijk groot verschil zit tussen tera eu en us. Maar in zijn geheel is de westerse samenleving snel van ooh pay2win.terwijl het voor hun niet van toepassing is. Zou mij bv echt niet uitmaken als WoW de nieuwste/sterkste raid gear verkocht voor echt geld. Je kan ze nog steeds krijgen door te raiden. Kan je gear kopen die sterker maakt als dat een f2p speler ooit kan krijgen is er wel reden om het te roepen.
Naar mijn ervaring trekken die amerikanen vele malen sneller hun creditcard, als ik World of Tanks als voorbeeld neem, een spel wat absoluut geen p2w is(iedereen kan hetzelfde bereiken, het duurt alleen langer) Op de EU server schiet bijna niemand met de betere maar ook vele malen duurdere ammo op de lagere levels, op de US server schiet eigenlijk iedereen er mee, dit is voor mij een goede indicatie dat die mensen ook echt geld aan het wegschieten zijn (Je kan de ammo voor zowel credits(verdien je in potjes) als gold(moet je kopen) kopen), omdat het onbetaalbaar is met je in-game credits.
Nexon is ook sterk gericht op pay2win, dus blijkbaar hebben ze hun zielsverwanten gevonden.

Counter Strike Nexon is ook een gedrocht, maar blijkbaar vinden uitgevers het geen probleem om hun IP te geven aan deze partij.
Je liet me hier naar googelen.. niets gemist dus.. haha... was volgens de recensie niet p2w trouwens.

Snap niet dat mensen een pay2win spel willen spelen. (als ik de reacties hier lees)
Vaak is dat omdat je het gratis kunt proberen, niet omdat het spel nou zo goed is.
Andere kant Nexon, uitgever van 1 van de meest succesvolle F2P's ooit, Maplestory.

Niet lullig maar wij in EU gillen al vrij snel p2w als het 'niet eerlijk is', maar in azie is het veel meer een verhaal van 'geld = tijd, tijd = geld'.
Zoals al die kinderen die als werk WoW karakters op een zo hoog mogelijk level proberen te krijgen en doorverkopen
Nee hoor, dat valt allemaal wel mee, maar je kunt door te betalen wel sneller beter worden dan door alleen te spelen.. dat noem ik dus geen pay2win, maar gewoon geduld hebben (maar dat is iets dat een hoop mensen niet hebben, en gaan dus schreeuwen dat het 'pay2win' is)..
Dat is het wel. Jij zit misschien hele dagen niets anders te doen dan gamen, maar voor anderen is het gewoon plezier tussendoor. Als je tegenstanders dan kunnen winnen door te betalen is dat wel degelijk pay2win.
Nee hoor. Dat is iets wij de europeanen zich hebben aangeleerd. Maar vergeten dat skills 9/10 keer belangrijker zijn. Of ze roepen ook p2w bij een pve game. Zelfs als er een xp boost van 10/20% is roepen we al pay2win. Zelfs de boost naar 90 in WoW roepen we pay2win.

En ja het is een balance tussen tijd en uitgaven. Maar ja wij willen ook alles gratis hebben. En anders willen we er geen cent meer voor betalen.
Ik heb mensen pay2win zien roepen bij games als LoL en Star Citizen, twee voorbeelden van een bijna totale afwezigheid is van correlatie tussen je winkansen en de hoeveelheid geld die je tegen de game aansmijt. Juist de vaardigheid die je hebt, en de muscle memory, is in dit soort games van belang, en deze vaardigheid krijg je juist door veel te spelen voordat je tussen de grote jongens gaat zitten.

Pay2win is een dooddoener geworden. Ja er zijn games die zich er zwaar schuldig aan maken, waarbij dit label wel degelijk van toepassing is, maar er zijn genoeg games waarbij het grote onzin is en waarbij het toch geroepen wordt 'omdat we maar iets te klagen moeten hebben'. Laten we dan ook alle subscription-based MMOs maar als pay2win beschouwen want als je niet betaalt kun je niet eens levelen |:(

Bovenstaand even los van het hele EA/Nexon verhaal in het artikel. Over EA kan ik hele boekdelen schrijven en die gaan een stuk verder dan pay2win.

Voor wat bovenstaand artikel betreft stel ik voor dat we, ondanks onze verwachtingen, eerst maar eens afwachten hoe het zich ontvouwt voordat we de hooivorken en fakkels uit de schuur halen.

[Reactie gewijzigd door Zyppora op 29 juli 2015 11:38]

Alle free to play games zijn pay to win.
Of je doet er 2 jaar over en tot die tijd hebben betalers dus voordeel over jou en zal je nooit winnen.
En tegen die tijd is er nieuwe contend en lig je gewoon weer achter.
Zelfs sommige betaalde games hebben er last van
En na een jaar de stekker eruit :)
OT:
Ik speel dan zelf het spel: Comand And Conquer: Tiberium Alliance op W.5
( F2P )
En dat is zeker goed te doen, ook als je geen dingen koopt, en mocht je dingen kopen ingame dan is het nog vrij cheap.

Dus vind dat EA daarin een goede spel heeft neergezet.

Snap dan alleen niet waarom ze dit spel in het oosten uitbrengen en niet in het westen? Ga het wel proberen te spelen.
Hmmm wel grappig om te zien dat ze nu nog Titanfall naar AziŽ brengen, het free to play model verbaast me niet zo omdat dat echt de standaard is in AziŽ. Ik vond de game erg leuk alleen een beetje beperkt in opties die je had qua mechs en ook wel wapens tot op een zekere hoogte(balans was soms ver te zoeken dus iedereen hetzelfde).
Het spel had in eerste instantie inderdaad wat balansproblemen en een gebrek aan mogelijkheden. Het aantal maps en modi was beperkt en velen vonden het samenspel tussen titans en pilots (gewoon lopende spelers) niet eerlijk aanvoelen. Die problemen zijn inmiddels wel grotendeels aangepakt, en deels zat dit ook slechts in de perceptie van gamers. Met bijna alle wapens kun je hoge scores neerzetten als je oefent, titans zijn prima te verslaan en potjes zijn enorm snel en spannend. Er zijn inmiddels ook flink meer modi en maps, hoewel sommige modi helaas te weinig spelers hebben. De kern-modus, Attrition (team deathmatch min of meer), is echter nog altijd prima speelbaar met genoeg spelers voor matchmaking. Het spel is meer "skill based" dan Call of Duty en er zijn weinig perks om je scores te verhogen. Ook dat werd door vooral casual spelers niet gewaardeerd. Naar mijn mening is het spel onderbelicht gebleven en biedt het een hoop vermaak. Dit is een beetje een fanboy-reactie, maar ik vind het wel op z'n plaats dat dit spel een beetje verdedigd wordt. Want ik lees te vaak de gemakkelijke sneren dat het spel slecht zou zijn of helemaal geen spelers heeft. Dat klopt simpelweg niet.

Het spel had bij de release te weinig te bieden, en daar kwamen een aantal andere factoren bij die het succes in de weg zaten. Zoals de verbondenheid die mensen al hadden aan hun jaarlijkse Call of Duty / Battlefield, en het feit dat het spel naar de Xbox One kwam, die toen nog weinig gebruikers kende. Verder de PC en later nog de Xbox 360, maar geen andere platformen. Daardoor kwam er geen "critical mass" aan spelers op gang.

Titanfall 2 is nog niet echt aangekondigd, maar komt ergens tussen maart 2016 en maart 2017. En dit keer naar PC, Xbox One ťn PS4. De huidige consolegeneratie is nu meer ingeburgerd, dus de kans op succes is groter. Ik hoop in elk geval dat deze franchise nog de aandacht en het succes krijgt dat het verdient.

Hoe dan ook verwacht ik dat deze Aziatische F2P-versie voor ons Westerlingen niet zo interessant zal zijn. Wij zijn andere dingen gewend; de Aziaten lijken alles te slikken. Inclusief honderden uren grinden voor betekenisloze beloningen en Pay 2 Win-praktijken. Ik wacht lekker op Titalfall 2.

Edit @Jaleney: Dit is geen aanval op jou; gewoon een verdediging van dit spel tegen de ongegronde kritiek die ik vaak lees als Titanfall voorbij komt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 juli 2015 13:08]

Ik haal een Titanfall 2 ook sowieso hoor, ik vond het alleen wel jammer dat de game geen eerlijke kans heeft gekregen van velen, het was in de kern namelijk heel erg vermakelijk. Ik heb me persoonlijk heel erg vermaakt met de wat minder standaard game modi omdat het de team play net even iets anders aansprak dan ik iig gewend was.
Ik heb dit spel nooit gespeeld. Niet omdat het geld kostte, maar omat het 48GB aan ruimte opeist, waarvan 35GB audio niet-gecomprimeerde audio bestanden. Bij GTA5 vond ik het niet erg dat het zoveel ruimte opnam, omdat je er haarscherpe textures voor terugkreeg, bij dit spel heb je er geen baat bij dat het zoveel ruimte inneemt. Dus nee dank EA, kom maar weer terug als dit spel minder ruimte nodig heeft.
Lol, met de huidige HDD's en SSD's zie ik daar echt geen probleem in...

Ik vond de game zelf ook wel vet, maar tijdens de release toch niet gekocht omdat ik te druk bezig was met BF4.
35GB aan audio, zonder compressie en in alle talen...

Het is gewoon schandalig dat ze die ruimte zo verspillen. Ook andere onzin als de mouse sensitivity aan de fps koppelen zodat je de fps moet locken.

Op zich probeerden ze leuke dingen qua gameplay en hoe ze de server infra draaien, maar het blijft een consolegame met een matige pc port.
Draait anders prima op mijn ouwe socket 775 hardware. Op full HD en met graphics op bijna very high. In principe draait ie ook prima met very high settings (60 fps), maar de laatste patch zorgt ervoor dat video memory op ultra settings na 2 potjes een onspeelbare game geeft in mijn geval. (framerate issues met ATi kaarten ; ik ben niet de enige kwam ik achter) Game opnieuw starten helpt dan wel, maar is wel irri. Dus dan maar op high ipv very high. Is trouwens pas echt een issue geworden bij de allerlaatste patch.

En laat dit net zo'n game zijn, dankzij de audio, die geen baat heeft bij een SSD.. Getest met installatie op SSD: laadtijd was welgeteld geloof ik om en nabij de seconde korter.. Dus deze game kan gewoon prettig op een niet-ssd geinstalleerd worden. En laat de prijs per GB nu best gunstig zijn bij traditionele harddisks. ;)
Helemaal met je eens. Heb er laats zelf via v&a een nieuw gesealde bx100 500gb voor 150 euro gekocht. Kost niet veel. En levert mij meer dan genoeg ruimte op voor de toekomst.
Ik snap deze redenatie niet, als een spel je vermaakt dan kan je het spelen, zo niet verwijder je het weer en heb je de ruimte terug. Het is niet zo dat je die 48GB kwijt bent. Vaak wordt met de loop van tijd de de game alleen nog groter, dmv patches, updates etc. Dus ik ben bang dat je deze dan toch echt gaat missen.
Ik vind het zeer zeker een geldig argument, want voor mijn ogen hebben ze het niet geoptimaliseerd, of gaan ze primiair voor zaken, die ik niet belangrijk vind.
(als zij vele GB's extra willen voor high fidelity sound.. is de kans groot dat ik niet op 1 lijn met de developers zit).

Soms accepteer ik het, zoals bij GTA, maar in de meeste gevallen duidt het op niet zulk goede development.

Ik speel daarbij veel verschillende dingen.. en iets van TitanFall is mij geen 48GB waard. (fps'je ff kort door de bocht)
Nogmaals deze redenatie van het is geen 48 gb waard, snap ik niet. Na installatie kan je altijd over gaan tot verwijdering. Hoe groot is jouw HD dat je deze aantallen niet aankan voor een proefspel? De opmerking ik vind het geen 48 GB waard komt bij mij niet over. Je kan toch op elk moment beslissen om het te verwijderen? Dan heb je weer 48GB beschikbaar. Ik snap dat je een spel vanwege slechte Graphics of code of gameplay niet wilt proberen. Maar wat je omschrijft vind ik een rare beredenering.
True.. het gaat ook niet altijd op.
Ik ben gewoon niet van dit soort spellen; laat staan dat ik er zoveel ruimte voor vrij maak.
Ongeacht hoeveel ruimte ik ook heb; het loopt altijd vol.

Veel ruimte in beslag nemen is voor mij een redelijk zware minpunt en alleen spellen, waar ik echt van hou, komen daar door heen.
Bijvoorbeeld Grand Theft Auto dus.. volgens mij is dat het enige spel, wat zoveel in beslag nam. (vanaf de allereerste was ik verkocht)
Far cry 3 was ook best groot?.. geen idee meer.
Vrijwel alle andere spellen komen niet aan de GB, hoewel ik het niet altijd in de gaten hou.

Ik geef toe dat mijn redenering een beetje krom is
Ik moest ook altijd omgaan met een volle HD, maar in het tijdperk van digitale games en snelle verbindingen heb ik nu ook een andere mindsetting. Waar ik vroeger alleen spellen op disc verwijderde van mijn PC/PS4 houd ik nu alleen de games geinstalleerd die ik maandelijks gebruik. De rest staat dan op Steam, PS4 library etc. en kan met een druk op de knop gedownload worden. In de tussentijd kan je altijd een offline game spelen.
Mwah, niet echt een sterk argument om een goed spel links te laten liggen. 48GB is namelijk niet uitzonderlijk groot - zat titels die daar ook wel aan komen (recente BF franchise, ESO, GTA5)

Dat je een spel overslaat vanwege bugs, slechte netcode, of cheaters kan ik wel begrijpen. Maar vanwege de grote? Snij je uiteindelijk alleen maar jezelf mee in de vingers. ;)
Met Titanfall zeer veel plezier gehad maar de PC versie mistte toch wel echt een community. Nu zijn er volgens mij ook niet zo heel veel spelers actief. De game kan je ook gewoon echt weggooien zodra niemand meer speelt want er is 0,0 single player content aanwezig. Zo zonde en ik hoop niet dat dit de toekomst gaat zijn. Al die mooi ontworpen maps en sfeer verdwijnen gewoon wat zonde is.

Free for all voor iedereen had deze game wel een goede boost geven.
Ahhhh Titanfall. Echt heel veel plezier aan gehad en helemaal kapot gespeeld. Ben tot tier 6 gekomen en toen was ik er klaar mee. Niet met het spel zelf, maar met het gezeik met die servers en de client. Veel te vaak een client crash. 1 op de 3 spellen werd je van de server afgegooid en ook soms duurde het heel lang voordat je een keer een spel kon starten. Terwijl er genoeg mensen aan het wachten waren. Daardoor (denk ik) gingen de mensen weg, terwijl het spel zelf te briljant voor woorden was.

Jammer....
Heb ik zelf echt al tijden niet meer gehad..
Ik heb voor 12,50 toen in een Gold actie Titanfall voor de Xbox One gekocht en ik heb er geen seconde spijt van. Er zijn nog meer dan voldoende spelers online actief en ik vermaak me er uitstekend mee. Weer eens wat anders dan het eeuwige battlefiled of COD.
Meeste mensen kennen Nexon van Gunbound en Maplestory, beide games bieden alleen cosmetische hoedjes aan ofzo. Ik had daar altijd zeer veel respect voor en vind tot op de dag van vandaag dat Nexon HET voorbeeld is voor F2P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True