Microsoft zet tool online om Windows 10-update te forceren

Microsoft heeft een tool online gezet, waarmee gebruikers als ze dat willen handmatig het benodigde iso-bestand kunnen downloaden en installeren. De update is kosteloos voor gebruikers van Windows 7 en Windows 8.1.

Veel gebruikers in de Benelux lijken de update nog niet te hebben gehad ondanks dat ze die hebben 'gereserveerd', maar via de tool op de site van Microsoft kunnen gebruikers de setup starten en de iso op de achtergrond downloaden en daarna op elk moment installeren. Het gaat om een iso-bestand met een grootte van 3GB. Vanuit de tool hebben gebruikers de keuze de pc direct te updaten of een usb-stick klaar te maken voor gebruik in een andere pc.

Microsoft heeft Windows 10 woensdag uitgebracht. De nieuwe versie van het desktop-besturingssysteem is de eerste variant die Microsoft kosteloos aanbiedt aan gebruikers van eerdere versies. In de nieuwe versie brengt Microsoft onder meer het Start-menu terug, maar daarnaast heeft het Redmondse bedrijf zijn oudere browser Internet Explorer vervangen door Edge en zit spraakassistent Cortana in het besturingssysteem. Bovendien zijn updates voor thuisgebruikers niet langer optioneel: Windows installeert ze automatisch na een bepaalde periode, waardoor alle gebruikers beveiligingsupdates zouden moeten binnenkrijgen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

29-07-2015 • 09:14

553

Reacties (553)

553
538
132
9
5
0
Wijzig sortering
En daarmee kloppen eerdere berichten dat Microsoft niet voor iedereen W10 op 29 juli beschikbaar zou maken, maar eerst voor de 5 miljoen (?) insiders niet.

Goede zaak :)
Voor de mensen die steeds dezelfde vragen stellen:

Zie ook: https://www.reddit.com/r/...ll_100_explained_no_more/

1. Upgrade de huidige geactiveerde 7 sp1 of 8.1 install met de "get windows app" (= taskbar icoontje) of de iso van de media creation toolkit op een usb stick. (met rufus) Dus niet opstarten met de USB stick maar de install uitvoeren IN windows zelf. Check of W10 goed geactiveerd is!

2. (Dit hoeft dus vaak niet perse) Haal de Key na activatie van W10 uit het systeem met bijv. Dit script. Op nieuwe laptops wordt deze ook in de UEFI bios gezet. (Produkey geeft mogelijk niet altijd de juiste key, speccy ook niet, zie onder)

3. Voor een "schone" installatie "refresh" windows 10 via het systeem zelf!

4. Voor een clean install op bijv. een nieuwe SSD (alleen na een upgrade te doen): gebruik de iso uit de media creation toolkit op een usb stick. Key niet in UEFI bios? (bij oude laptops); dan vraagt hij om de key, die je eerder er uit gehaald hebt. > Als het goed is kun je bij een clean install (voor op een nieuwe ssd bijv.) NA EEN SUCCESVOLLE EERSTE UPGRADE een Key invoeren overslaan en W10 activeert zichzelf. (want gelinked aan jouw hardware)<

- Een MS account is dus niet perse nodig!


Hier ging het prima op een testlaptop van me met windows 8.1. Als je gekloot hebt met de get windows 10 app dan zou ik die gewoon killen en de iso downloaden.

Verder ga ik lekker wat weken wachten voor ik een belangrijk systeem overzet ;)

[Reactie gewijzigd door maratropa op 22 juli 2024 13:42]

Je Windows Key wordt opgeslagen in je registery. Daar kan je dus je product key terug vinden als je deze nodig hebt.

How to:

1. Open Notepad
2. Kopieer dit bericht

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
i = 28
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = "-" & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function

3. Sla het op als productkey.vbs
4. Open het vbs script en je productkey wordt weergegeven.

Laat maar weten of het lukt. Bij mij werkt het in ieder geval goed en hoef hierdoor ook geen extra software te installeren om de productkey uit te lezen

[Reactie gewijzigd door Echtniet op 22 juli 2024 13:42]

Deze code levert niet de juiste Windows key op bij mij (ik moet de mijne uit de UEFI halen). Ik heb een aantal andere tooltjes geprobeert inclusief de volgende powershell code (wel in een elevated prompt uitvoeren!) en deze geven een totaal andere code weer.

De powershell code die wel de juiste product key geeft:
powershell "(Get-WmiObject -query ‘select * from SoftwareLicensingService’).OA3xOriginalProductKey"
Probeer het vooral met een aantal tooltjes om te achterhalen of je ook daadwerkelijk de juiste code krijgt.

[Reactie gewijzigd door ppl op 22 juli 2024 14:13]

Dit resulteert bij mij in "BBBBB-BBBBB-BBBBB-BBBBB-BBBBB"
Ik had hetzelfde. Het schijnt dat de code soms is opgeslagen in digitalproductid 4.

Als je onderstaande code gebruikt krijg je als het goed is een goed resultaat. zelfde stappen als Echtniet aangeeft. Dit script slaat ook de code op in dezelfde locatie als je het script hebt geplaatst als .txt bestand als je 'ja' klikt bij prompt.

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
Key = "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\"
DigitalID = WshShell.RegRead(key & "DigitalProductId4")

ProductName = "Product Name: " & WshShell.RegRead(Key & "ProductName") & vbNewLine
ProductID = "Product ID: " & WshShell.RegRead(Key & "ProductID") & vbNewLine
ProductKey = "Installed Key: " & ConvertToKey(DigitalID)
ProductID = ProductName & ProductID & ProductKey

If vbYes = MsgBox(ProductId & vblf & vblf & "Save to a file?", vbYesNo + vbQuestion, "Windows Key Information") then
Save ProductID
End if

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
isWin8 = (Key(66) \ 6) And 1
Key(66) = (Key(66) And &HF7) Or ((isWin8 And 2) * 4)
i = 24
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
X = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(X + KeyOffset) + Cur
Key(X + KeyOffset) = (Cur \ 24)
Cur = Cur Mod 24
X = X -1
Loop While X >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
Last = Cur
Loop While i >= 0
If (isWin8 = 1) Then
keypart1 = Mid(KeyOutput, 2, Last)
insert = "N"
KeyOutput = Replace(KeyOutput, keypart1, keypart1 & insert, 2, 1, 0)
If Last = 0 Then KeyOutput = insert & KeyOutput
End If
a = Mid(KeyOutput, 1, 5)
b = Mid(KeyOutput, 6, 5)
c = Mid(KeyOutput, 11, 5)
d = Mid(KeyOutput, 16, 5)
e = Mid(KeyOutput, 21, 5)
ConvertToKey = a & "-" & b & "-" & c & "-" & d & "-" & e
End Function

Function Save(Data)
Const ForWRITING = 2
Const asASCII = 0
Dim fso, f, fName, ts
fName = "Windows Key.txt"
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
fso.CreateTextFile fName
Set f = fso.GetFile(fName)
Set f = f.OpenAsTextStream(ForWRITING, asASCII)
f.Writeline Data
f.Close
End Function

[Reactie gewijzigd door Churitos op 22 juli 2024 14:13]

Ook op die manier laat dat bij mij nog steeds een verkeerde key zien.

Ik heb de key maar uitgelezen met AIDA64 want die geeft wel de correcte key weer.
Ik heb jouw tool ook maar gebruikt want met dit hier boven klopte het nummer niet. Ik heb een desktop met achterop een sticker met sleutel. Na het draaien van het tooltje klopte de code exact met die op de sticker. Dit was even om te testen.Nu wil ik mijn Surface upgraden en bij het installeren vraagt ie om de code. Code ingevoerd maar helaas geeft ie aan dat de code niet klopt. Deze klopt zeker weten wel maar hij accepteert m gewoon simpelweg niet.
Dus helaas voor mij geen Windows 10 op mijn Surface..
jou surface heeft toch gewoon een geldige win 8.1 code? dus jij hoeft toch bij installatie geen key in te geven? win 10 gaat nooit de code van win 8.1 accepteren als installatie key, maar als het goed is kun je zonder key installeren en activeerd hij zichzelf met een geldige win 10 key.
hoe krijg je dan een geldige win 10 key?

Ik heb een hekel aan besturings systemen upgraden, ik installeer liever van af scratch, maar ja als ik nu kijk krijg ik een windows 8.1 key uit mijn registry....
Hoe los je dat op?
Eerst upgraden -> dan krijg je de key / wordt je 'hardware' door MS gekoppelt aan een key. Daarna clean install.

Direct de clean install werkt niet AFAIK.
Precies ook mijn ervaring. Heb een Dell XPS 12 van Windows 8.1 Pro geüpgraded naar Windows 10 Pro via de Free Upgrade offer / Media Tool. Upgrade afgemaakt en gecheckt of de installatie nog was geactiveerd, en dat was zo.

Vervolgens de laptop opgestart met Windows 10 installatiemedia op USB, alles gewist en Windows 10 clean geïnstalleerd. Tijdens de installatie van Windows 10 kreeg ik twee schermen om een productcode in te vullen: in beide schermen gezegd 'Overslaan' of iets soortgelijks.

Enkele minuten nadat de nieuwe Windows 10 installatie internet verbinding had, was deze automatisch geactiveerd (in de achtergrond, zonder user input).
Anoniem: 665178 @Bull30 juli 2015 01:11
Ik heb hetzelfde gedaan als tony32, en heb ook gemerkt dat de twee bovenstaande scripts en ook een ander powershell script dat ik online ergens vond verkeerde keys gaven voor mijn windows 8.1 pro. (ik heb de key al, maar wilde voor andere systemen testen hoe je de key kunt achterhalen). Maar AIDA64 gaf gelukkig wel de goede key :) . je kunt dit programma vinden op TPB.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 665178 op 22 juli 2024 14:13]

Anoniem: 409621 @Churitos30 juli 2015 09:06
ik heb beide scripts gedraaid, en ook jellybeankeyfinder, maar ze geven alle 3 een andere windows 8.1 key code op... ?

Ik moet nog upgraden naar 10, simpelweg omdat mijn download corrupt was en ik gisteren maar die iso heb aangezet(die VERRREKKES lang er over gedaan heeft), dus ik ga vanavond pas aan de slag.

Ik neem aan dat ik die win8.1 code pas nodig heb als t mis gaat met win10 upgrade, voor the rollback?
Genereert bij mij op 2 verschillende laptops met 2 verschillende OEM keys, legaal, tot dezelfde W10 key, eindigend met XH
Kwam keurig een key uit die er goed uit zag, echter de setup van Windows 10 accepteert hem niet.

Script1: JVF76-enz
Script2: TY4CG-enz

Opvallend genoeg ook twee verschillende keys bij de twee hier genoemde scripts. Volgens reddit kun je de key overslaan: https://www.reddit.com/r/...ll_100_explained_no_more/

Dat is echt niet echt handig in het geval dat je ooit wat hardware wijzigt en je Windows weigert te activeren... Immers dan heb je geen key om weer geactiveerd te worden...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 14:13]

Dit script geeft bij mij ook een verkeerde key. Gelukkig activeerde win. zich automatisch na een clean install en heb ik nu met het produkey tooltje wel de juiste key te pakken. http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html
Tip: Je kunt de tekst van zulke dialog boxes gewoon kopiëren met Ctrl-C. Je hoeft het dus niet over te typen of te screenshotten.
Anoniem: 481893 @lesderid29 juli 2015 12:44
Je wil dus zeggen dat ik het net voor niets heb uitgeprint?!
Uitgeprint.. hmm.. was ik daar maar eerder op gekomen, ben net klaar met overschrijven.
Haha las ik dit maar eerder
als ik ctrl-c doe en plak dan zijn het -----------------------------------
@Echtniet
Heb de ISO gedownload, maar nog niet geïnstalleerd en heb inmiddels ook de $Windows-map op mijn schijf staan.
Mijn Windows 8.1 is dus nog volledig actief. Het vb-script geeft echter niet de product-key van Windows 8.1 aan.

Betekent dit dat in mijn register inmiddels al de Win10 key zit?
Anoniem: 105188 @Echtniet29 juli 2015 18:09
Vervang de eerste regel met het volgende om de key weg te schrijven naar een text bestand, zo makkelijk. ;)

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
outFile = "windows_10_key.txt"
Set objFile = objFSO.CreateTextFile(outFile,True)

objFile.Write ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId")) & vbCrLf
objFile.Close
Het lijkt er op dat produkey niet de goeie keys geeft, ik verwijs naar jouw script, thanks
Waar baseer je dat op?
Door allerlei verhalen over gedoe met productkeys,

Maar zoals het er nu naar uitziet heb je je key na een eerste upgrade en activatie helemaal niet nodig bij een resintall..
Had handig geweest dat je inderdaad geen extra software moest installeren, maar de key komt niet overeen bij mij (Win 8.1 Pro)
Er zitten in het registry soms 2 keys, "digitalproductid" en "digitalproductid4"

Wat is het verschil eigenlijk, ze geven 2 verschillende keys? Ik kan niet goed met google vinden welke het is, als het hem al is?

Wacht mogelijk is in W10 die met een 4 een office key

[Reactie gewijzigd door maratropa op 22 juli 2024 14:13]

Anoniem: 480704 @Echtniet29 juli 2015 14:41
Helaas bij mij geeft hij aan dat de productcode niet werkt, dat terwijl ik een upgrade doe vanaf een legitieme 8.1 OEM installatie.
Ik heb Produkey gebruikt, en volgens mij heb ik het verprutst?

Wat ik gedaan heb:
Windows 8.1 geupgrade naar Windows 10
Via Produkey Windows 10 key achterhaald. (eindigt op 3V66T dus is de preview...)
Schone installatie gedaan met de previewkey (alle schijven geformatteerd en verwijdert)

Nu zit ik dus met een niet-geactiveerde Windows 10. En ik kan niet meer terug naar 8.1 met de oude key, right? Oftewel, ik moet een Windows 10 key kopen?
Je kunt beter op de windows site even de iso downloaden en dan tijdens setup de key overslaan, zodra windows klaar is met installeren zal die automatisch geactiveerd worden.
Anoniem: 631029 @killerq29 juli 2015 20:04
Niks automatisch hier, win10 geinstalleerd (vanaf genuine win7pro 64bit), internet verbinding, maar niks activeren.
Duurt ff voordat je er door hen komt. Die van mij is pas een kwartiertje geleden legitiem en was om 17:30 al geinstalleerd
Anoniem: 631029 @Meneer iCy29 juli 2015 21:00
Hier nog steeds:
Error code: 0xC004F034
heb je de iso hier gedownload, en de code vragen in setup overgeslagen. En dan wel een clean install doen formateren en dan moet die het echt doen.
Anoniem: 631029 @killerq29 juli 2015 22:54
Ik heb deze website aangehouden:
http://windows.microsoft....install?ocid=ms_wol_win10

Overigens kan je via deze site zo een key herinvoeren.
http://www.howto-connect....dows-10-activation-error/
Alleen met een upgrade heb je alleen een windows 7 of 8 key om in te voeren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 631029 op 22 juli 2024 14:13]

Daaruit krijg ik een andere dan via Jelly bean finder geval. Die via het bovenstaande scipt moet ik dus maar aanhouden voor de zekerheid? Mocht ie erom vragen bij een clean install.
Sorry, maar met dit script kun je eigenlijk niks mee.
Ik heb het op 2 van mijn windows 8 systemen getest en krijg op beide een onjuiste productcode. Terwijl een programma als Jelly Bean Keyfinder wel de juiste productcode geeft, gelijk aan de code op de licentiestikker.
Er is ook gewoon een tooltje voor je windows 10 key!

https://neosmart.net/blog...mbedded-product-key-tool/
Anoniem: 603053 @Tourmaline29 juli 2015 19:52
Dat geeft dat tooltje aan

Unable to open MSDM table!
Deze bat file werkt perfect!
download link:

https://onedrive.live.com...tFileEditor&iam=undefined

Klik op downloaden en als administrator uitvoeren, werkt perfect!!!
Anoniem: 605547 @Echtniet29 juli 2015 18:31
Werkt perfect ! Dank je wel :)
Bedankt, knap als je zoiets in elkaar kunt steken.
Werkt 100%.
gr elvis3
Voor sommige mensen zal windows 10 niet gelijk activeren! Ik kreeg gisteren allerlei foutmeldingen tijdens activatie met OEM key, maar nu is hij spontaan geactiveerd! Dus heb geduld mensen!
Anoniem: 399681 @maratropa29 juli 2015 10:38
Sorry, maar ik heb toch een kleinere verbetering op jou berichtje. :)

Zodra de PC is geupgrade en verbonden is met het internet dan zal Microsoft online een 'hardware id' van je PC opslaan.

Wanneer je daarna een verse installatie wilt uitvoeren dan kan dat en kan je de productkey volledig overslaan. Als je PC dan verbonden is met internet zal Windows weer automatisch geactiveerd worden!

De 'hardware id' wordt gebaseerd op drie basis componenten: hardeschijf/ssd, videokaart en het moederbord of de processor.

Je kan deze componenten vervangen zonder dat je Windows 10 aan moet schaffen, maar het kan maar bij 1 basiscomponent tegelijk blijven. Vervolgens gaat er een bepaalde tijd overheen voordat er weer een basiscomponent vervangen mag worden.
Het aanschaffen van Windows 10 na hardware upgrades geldt voor OEM licenties, niet voor Retail licenties. OEM of Retail is afhankelijk van wat voor een Windows 7 of 8.1 licentie je daarvoor had. Retail is dus gewoon overdraagbaar naar een 'nieuwe' pc!

https://answers.microsoft...4d-433e-9444-c94ae57ecc7c
Klopt, maar de gratis upgrade is een OEM versie.
Dus met je Retail windows 7 krijg je een OEM windows 10
Niet volgens deze answers pagina:
https://answers.microsoft...4d-433e-9444-c94ae57ecc7c

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

[Reactie gewijzigd door rescla op 22 juli 2024 14:13]

En wat doen oude TechNet licenties dan? Of zijn dat gewoon retail keys?
lol, ik heb een OEM windows 7 naar windows 8 geupgrade, deze heft geen OEM productmnummer meer en is overdraagbaar..... ben benieuwd wat de windows 10 na upgrade te melden heft.

Ik neem aan dat Product ID's die OEM zijn nog steeds OEM in het nummer hebben? Of is dat na Windows 7 afgeschaft...?

Wel fijn dat we een ISO kunnen downloaden. Vind ik toch een fijnere manier van installeren.

[Reactie gewijzigd door mjl op 22 juli 2024 14:13]

Ik neem aan dat Product ID's die OEM zijn nog steeds OEM in het nummer hebben? Of is dat na Windows 7 afgeschaft...?
Ik hoop ook dat dit nog steeds het geval is. Kan het online alleen voor Win7 vinden. Niet expliciet voor Win8 (mijn versie). Iemand die beter kan zoeken?
Anoniem: 399681 @rescla29 juli 2015 15:25
Dit was inderdaad bij Windows 7 en 8.1 het geval. Echter als er al een retail versie van Windows 10 komt dan is deze niet overdraagbaar naar nieuwe pc's!
Enig idee hoelang het duurt vooraleer je weer kan upgraden? Ik overweeg om voor het eerst een legale Windows te kopen, maar als je je PC niet kan upgraden zonder Windows te behouden, dan heb ik er niets aan. Een MoBo of CPU-upgrade gaan in veel gevallen met elkaar gepaard (nieuwe socket, etc). SSD en GraKa is minder een probleem, die kunnen makkelijker -al dan niet tijdelijk- behouden worden.
Bij een legale aankoop (volledige retail versie dus) krijg je er een ProductKey bij. Een retail versie is niet gekoppeld aan hardware (hooguit de automatische herkenning van je licentie). Zolang je de retail versie op slechts één apparaat tegelijk draait, is er niets aan de hand. Je kunt dan gewoon je ProductKey gebruiken voor het activeren van windows als je de licentie overzet op een ander of gewijzigd systeem.

Voor de volledigheid: een OEM versie los kopen zal voor één PC wel werken, maar is donker grijs gebied. Deze is ook beperkt door de vereisten zoals genoemd door Anoniem: 399681 in 'nieuws: Microsoft zet tool online om Windows 10-update te forceren'

Een upgrade versie is ook géén volledige retail versie maar vereist een al bestaande licentie.
Heb net 8.1 online gekocht, ga die na installatie dan upgraden naar 10. Maar ik bedenk mij nu, als je binnen 2 jaar een herinstallatie wil doen, gaat de upgrade dan ook nog gratis zijn omdat je hem in het eerste jaar al eens gedaan had?

Ik zal voor de zekerheid na de upgrade maar een image van de bootschijf nemen.
wordt gekoppeld aan je Windows ID
Zolang je binnen het gratis jaar de upgrade eenmalig hebt uitgevoerd, is je nieuwe Windows 10 versie voor altijd van jou. Tenminste op die pc in ieder geval.
Je kan (met windows 7 in elk geval) gewoon hardware upgraden zonder problemen..
Ik heb hier een keer een moederbord vervangen, aangezien die zelfde north- en southbridge had hoefde ik windows zelfs niet eens opnieuw te installeren.

Ander systeem heb ik ook een keer geprobeerd up te graden maar dat ging toen van een Athlon 64 3000+ naar een Phenom II X3, toen wilde windows niet meer opstarten en moest opnieuw geïnstalleerd worden.
De key die ik voor die installatie gebruikte had ik ook op m'n gewone PC geïnstalleerd.. ik heb nu dus 2 PC's met 1 key (Win 7 ultimate) draaien.

Ik moet er wel de windows activatie hotline voor bellen maar gaat tot nu toe altijd goed.
MS kennende is het sowieso niet zo'n probleem anders. Je kunt, tenzij je het erg bont maakt, altijd telefonisch activeren, of via een andere manier bevestigen dat je echt zeker weet dat je legaal bezig bent..
Formeel gesproken moet je sowieso een retail-editie kopen, geen OEM, want je koopt hem voor je bestaande PC. En een retail mag je overzetten op nieuwe hardware.
Het moederbord wordt al sinds jaar en dag gezien als de basis waar een OEM licentie aan verbonden is. Voor de rest mag je alles wijzigen aan je systeem om binnen de OEM licentie voorwaarden te blijven. Je mag overigens ook je moederbord zelf omwisselen in geval van een defect.
Was het maar zo'n feest, zojuist windows 10 upgrade gedraaid. maar dit stond nog op de verkeerde schijf, dus ik een clean install naar de nieuwe schijf. de code invoeren die ik met magic jelly banana er uit heb getrokken. dit in eerste instantie overgeslagen bij installatie naar de nu goede schijf, ik krijg em niet geactiveerd met de nieuwe key of met de oude win8 key. oftewel windows 8.1 maar even installeren als dat nog wil. en vervolgens daar weer de upgrade op laten lopen. Soepel is een ander verhaal :)
Je kan deze componenten vervangen zonder dat je Windows 10 aan moet schaffen, maar het kan maar bij 1 basiscomponent tegelijk blijven. Vervolgens gaat er een bepaalde tijd overheen voordat er weer een basiscomponent vervangen mag worden.
Dus als je een nieuwe pc in elkaar bouwt mag je dus opnieuw Windows kopen? Wat een gerommel weeral...
Nee, dan moet je Microsoft bellen. De Customer Service kan dan je licentie resetten. Moet je wel je oude PC afvoeren, want je licentie is maar voor 1 PC tegelijk.
Licentie is voor 1 pc tegelijk maar al s je al een licentie hebt draaien en je belt de hotline voor een andere PC krijg je de vraag of de licentie op 1 of meerdere PC's draait.
Dan kies je dat ie op 1 pc draait en krijg je gewoon een activatiecode.
De PC waar de licentie al op draaide blijft gewoon genuine, zelfs als je de genuine advantage tool draait (toevallig gister getest bij 2 PC's hier die op 1 ultimate licentie draaien)
Maar dan heb je tijdens de installatie dus ook internet nodig? Of kan die dat ook na de installatie? Ik kan pas een internet verbinding maken na het installeren van de netwerk drivers namelijk.

Weet je toevallig ook hoeveel tijd er moet zitten m.b.t tot basis componenten? Als het ook geld voor mobo/CPU en die bepaalde tijd <6mnd is zou ik dus nooit geen licentie meer hoeven kopen

[Reactie gewijzigd door !mark op 22 juli 2024 14:13]

niet de juiste plek voor een vraag maar stel hem toch daar ik denk dat meer mensen zich dit afvragen;

Ik heb nog een officiele licentie van windows 7 liggen. Inmiddels gebruik ik een 'piraten' versie van Windows 8 op één van mijn computers (de rest is officieel)

Kan ik bij een schone installatie van windows 10 (dus booten van USB, HDD formatteren) de key van windows 7 opgeven tijdens de installatie zodat de setup 'weet' dat ik een windows 7 licentie bezit?

[Reactie gewijzigd door procyon op 22 juli 2024 14:13]

Voor zover als ik de berichten hier begrijp moet je in jou geval eerst de legale Windows 7 installeren en die updaten naar Windows 10.
(Hierdoor wordt er een hardware id opgeslagen bij Microsoft van jou systeem).

Vervolgens kun je vanuit Windows 10 een fresh installatie laten doen. (zoiets als terugzetten in fabrieksinstellingen).
OF
Je kan met de Media Creation Tool en Rufus een bootable usb stick maken en daarmee een "echte" clean install doen.

Zodra je computer na installatie verbinding heeft met internet wordt jou PC geferrifieerd met de hardware id die bij Microsoft bekend is en wordt je Windows installatie actief.

Ps. anyone correct me if I'm wrong.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 22 juli 2024 14:13]

Anoniem: 505316 @Cowamundo29 juli 2015 15:22
ik heb (legale) windows 7 geïnstalleerd naast mn oude windows 7, toen de oude weg gehaald (oude word dan opgeslagen als windows old, als ik het me goed herinner) en dat werkte tot mijn verbazing goed.
Denk dat ik windows 10 net zo ga doen. geen gezeik meer in boot menu...
zoals vorige keer toen ik in mn windows boot menu geen muis kon gebruiken... geen van de 3

Volgens mij gaan er trouwens een paar dagen verloren tussen een schone legale windows 7 install en de activatie daarvan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 505316 op 22 juli 2024 14:13]

niet de juiste plek voor een vraag maar stel hem toch daar ik denk dat meer mensen zich dit afvragen;

Ik heb nog een officiele licentie van windows 7 liggen. Inmiddels gebruik ik een 'piraten' versie van Windows 8 op één van mijn computers (de rest is officieel)

Kan ik bij een schone installatie van windows 10 (dus booten van USB, HDD formatteren) de key van windows 7 opgeven tijdens de installatie zodat de setup 'weet' dat ik een windows 7 licentie bezit?
Wat ik begrepen heb van Microsoft kan dit niet. Je moet (volgens Microsoft) dan eerst Windows 7 erop zetten en vervolgens een upgrade doen. Daarna kun je (als je wil) de zooi eraf gooien en een volledige schone installatie van alleen Windows 10 doen.
Anoniem: 463321 @procyon29 juli 2015 12:07
Nee
Anoniem: 399681 @!mark29 juli 2015 15:15
Zodra je de upgrade hebt uitgevoerd en je gaat daarna schoon installeren hoef je pas na de installatie de verbinding tot stand te brengen. Windows zal dan jouw 'hardware id' herkennen en activeren.

Er wordt aangeven dat deze periode ongeveer 3 maanden zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 399681 op 22 juli 2024 14:13]

Beste Frank,

Ik heb dus mijn Computer eerst voorzien van Windows 10 pro (upgrade vanaf 8.1 pro)
Heb hierna gewacht tot deze geactiveerd was. Daarna een nieuwe installatie uitgevoerd met een DVD welke ik gemaakt heb doormiddel van de Media Creation Tool.

Nu zit ik dus te werken op de "Fresh" installed windows 10 pro versie. Ga ik naar de activering kijken krijg ik de melding dat de product code gewijzigd moet worden? Heb er uiteraard geen opgegeven.

Waar wordt aangegeven dat je 3 maanden moet wachten tot windows je Hardware ID weer herkent... ?

EDIT: Inmiddels is Windows Geactiveerd. Je moet eigenlijk gewoon niks doen...

[Reactie gewijzigd door Brutuss op 22 juli 2024 14:13]

goede toevoeging thnx. En dat hardware ID is dus ook zonder gekoppeld te hoeven zijn aan een MS account voorzover ik begrijp.

[Reactie gewijzigd door maratropa op 22 juli 2024 14:13]

Moet je pas als win 7 ge-upgrade is naar win 10 met de tool een clean install usb stick maken of kan dat ook al in win 7?
Anoniem: 399681 @Cowamundo29 juli 2015 17:07
Clean install kan pas zodra je de upgrade hebt uitgevoerd. Je zal dus eerst moeten upgraden naar W10.

Bij het upgraden kan je ook een vorm van 'schone installatie' kiezen. Windows vraagt namelijk de drie volgende opties:

- Behoudt mijn apps en data
- Behoudt alleen mijn data
- Behoud geen van beide (vrijwel schone installatie)
Wat ik mij afvraag mbt de product key, mijn laptop is geleverd met W8, die OEM key staat in de uefi bios. Voor een oudere laptop heb ik destijds een retail W8 Pro licentie aangeschaft die ik ook weer op mijn nieuwe laptop geïnstalleerd heb.

Wat ik mij nu afvraag, gaat de W10 installer uit van de versie die in mijn bios staat of van mijn retail versie. Maw, krijg ik W10 of W10 Pro na de upgrade.
Anoniem: 399681 @CreX29 juli 2015 17:08
Op dit moment heb je nog geen retail versie van Windows 10. Er gaan ook geruchten dat deze niet komt.

Microsoft heeft in ieder geval aangegeven dat een retail versie van Windows 10 (als deze komt) niet meer mee te nemen is naar een nieuwe PC.

Feitelijk is er dus geen verschil buiten een mooi doosje en dat je een retail kan installeren op een bestaande PC en niet persé een nieuwe. OEM is namelijk officieel alleen voor systembuilders.
De 'hardware id' wordt gebaseerd op drie basis componenten: hardeschijf/ssd, videokaart en het moederbord of de processor.
Heb je hiervoor een bron? Ik heb het internet al afgestruind op zoek naar een antwoord maar voor zover ik weet wordt dit ID enkel aan de hand van het moederbord/processor bepaald.
Anoniem: 399681 @TheEijk29 juli 2015 18:15
Mijn bron is een Windows 10 training die ik van Microsoft heb gehad! :)
Top, goed nieuws. Scheelt weer wat gedoe als ik binnenkort een nieuw moederbord en processor aanschaf :P
En wat als ik met mijn 32GB SSD on board waarvan maar 4GB vrij is geen ruimte heb om te upgraden...?
Anoniem: 426269 @Mic200029 juli 2015 11:55
Tsja ach, dat had je wel kunnen bedenken toen je Windows op zo'n kleine SSD zette. Ik zou het gewoon proberen maar daarna wel upgraden naar een SSD met 120 of 250GB. Die dingen zijn niet meer zo duur en dan kan je er weer even tegenaan. En als het niet lukt, meteen upgraden naar een grotere SSD en desnoods er weer even Win 7 of Win 8 opzetten en dan upgraden naar Windows 10 en/of (daarna) meteen clean install doen.
Nee de SSD zit vast op het moederboard, het is een HP Stream 11.
Anoniem: 426269 @Mic200029 juli 2015 22:53
Aha okee. Misschien kan je hem nog met CCleaner en/of Privazer helemaal zo clean mogelijk strippen en dan de upgrade doen? Daarna kan je een clean install doen en dan moet het ook lukken. Ik lees trouwens ook van anderen dat ze hem meteen via een USB-stick of DVD clean installeren. Dan zou het toch wel moeten kunnen qua ruimte? Al las ik eerst dat je toch eerst een upgrade moet doen voordat je een clean install kunt doen. Sommigen spreken elkaar dus tegen, lijkt het.
Ik ga, lekker eigenwijs, het vanaf een usb stick clean install proberen, lukt dat niet dan ga ik terug naar windows 8.1 (waardoor ik opnieuw weer meer schijfruimte krijg), en dan als nog upgraden.
Ik denk dat je iets meer ruimte nodig hebt maar niet extreem veel. Je zult wel eerst een windows 10 stick moeten maken en daarmee de setup starten in je in je huidige Windows. met schijfopruiming (uitgebreide mogelijkheden) kun je op zoek naar oude resten van windowsupdates en office installaties. Mijn Toshiba tablet met 32 GB wilde niet standaard upgraden tijdens insiders periode maar wel vanaf een usb stick. Wat ik nu bij andere machines is de werking van installeren niet veranderd.

Let wel je moet nog steeds eerst upgraden voor je kunt denken aan en clean install. Overigens werkt schijfopruiming na de upgrade ook prima om de verloren schijfruimte weer terug te winnen.
Volgens deze pagina heb je 40 tot 50 GB vrije ruimte nodig voor de upgrade.
http://answers.microsoft....58-456c-bb82-b1201f735683
Although the minimum requirements recommended are 16 GBs (32 Bit), 20 GBs (64 bit), if you are a upgrading from a previous version Windows or a previous build, you might need to have at least 40 to 50 GBs of free space to accomodate setup files.
mijn Toshiba tablet is wel 32 bits, er zat ook een flinke microsd in en er was ruimte op de usb stick vrij. Misschien pakt hij daar zijn ruimte maar er was zeker geen 20 gb vrij voor de installatie...
Ik heb net mijn Surface Pro 2 kunnen upgraden met 17 GB vrije ruimte. Ging zonder problemen.
+1
Ik heb hier ook een windows 7 pc met een 40GB SSD met ongeveer 4GB vrij. Wat nu?
Je zal toch op een manier ruimte moeten vrijmaken, bijvoorbeeld alle bestanden op een andere locatie opslaan, en dan misschien freeware verwijderen, deze is toch weer opnieuw gratis te downloaden in Windows 10
Je kan ( tijdelijk ) je hibernation uitzetten ?
en evt je pagefile ... dat scheelt toch al bijna de helft van de opslag
( hier iig wel van 6 naar 12GB vrij )
Goede tip. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. ;)
Er zijn gelukkig meer wegen naar Rome en de mogelijkheden zijn al vermeld in de comments.
De vraag ofdat dit een OEM key (hardware gebonden) of een Retail key is :) Ben benieuwd!
Dit wordt een OEM key.

Die vraag had ik al gevraagd aan Microsoft. Bij fundementele hardware wijziging (moederbord) moet je dus Windows 10 kopen.
Ik neem aan dat je bedoeld dat het de key niet aanpast? Dus windows 7/8.1 OEM -> windows 10 OEM. Windows 7/8.1 retail -> windows 10 retail?
Helaas :)

Een windows 7/8.1 OEM maar ook een Retail versie gaat naar windows 10 OEM.
Dat is wat Microsoft mij in elk geval vertelde 8-)
Dat is interessant. Zou dat betekenen dat ik mijn windows 7 retail can upgraden naar windows 10 en vervolgens mijn windows 7 retail ergens anders kan gebruiken en die weer kan upgraden? Het alternatief is dat ik altijd eerst windows 7 moet installeren en dan moet upgraden, dus dat ik alleen in de periode dat windows 10 upgrades gratis zijn, mijn retail versie kan gebruiken om windows 10 te installeren. Het zal dat laatste wel zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de geldigheid van mijn retailversie ineens verandert.

Hoe had je contact opgenomen met MS?
Los van de OEM discussie, nee. De gratis Windows 10 upgrade-licentie is geen zelfstandige licentie. Je moet 'm gebruiken in combinatie met je betaalde Windows 7 licentie voor de desbetreffende PC.
Dat snap ik, maar de constructie is dan erg ingewikkeld natuurlijk. Als het een OEM wordt dan heb ik een OEM key die gekoppeld is aan een retail key en aan het BIOS van het systeem. Dan is natuurlijk de vraag waar die informatie is opgeslagen. Bij twee OEM keys is het simpel beiden zijn gekoppeld aan hetzelfde systeem. Maar de retailkey is niet gekoppeld aan het systeem. De vraag is dan wat er gebeurd als ik die gebruik voor een nieuw systeem. Dat de licentie daar niet voor is bedoeld en dus niet geldig is is duidelijk.
Dat zijn dan de zogenaamde kleine lettertjes zeg.
In het begin van de reacties staat er dat een OEM een OEM wordt en een Retail een Retail licentie
Lees overal dat windows 7 of windows 8.1 nodig is, kan ik op deze manier ook upgraden vanaf windows 8? (dus niet 8.1)
Of moet ik dan eerst upgraden naar windows 8.1 en vervolgens pas naar 10?

[Reactie gewijzigd door wouterk123 op 22 juli 2024 14:13]

MS is uw vriend:

"Windows 7 SP1 en Windows 8.1 Update zijn vereist."

NEINNEINNEIN dus.

http://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-10-upgrade

onderaan
duidelijk gemaakt in in post hierboven

[Reactie gewijzigd door maratropa op 22 juli 2024 14:13]

Ik wil niet moeilijk doen, maar heb jij al eens gekeken welke key's een uitleesprogramma geeft, bij alle pc's waar ik een upgrade gedaan heb staat er bij internet explorer mijn oude win 7 of 8.1 key en bij windows 10 staat OVERAL exact dezelfde key, dus ik vermoed niet dat de key van windows 10 uniek is voor jouw pc.
Interessant, ik kan dat niet echt checken nu, met maar 1 W10 systeem.

Produkey haalt op mijn standaard 8.1 system wel de goeie key naar boven. En de W10 laptop (upgrade van w8.1)installeert en activeert dus wel prima met de key uit produkey..

[Reactie gewijzigd door maratropa op 22 juli 2024 14:13]

Is dit de key die je uitlees? VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T, dit is een algemene key.
Nee, het is een andere key, niet die generieke.
Heb je windows 10 home of pro, de key die ik geef ik die van windows 10 pro.
Pro :), (de 10240 iso.)

[Reactie gewijzigd door maratropa op 22 juli 2024 14:13]

Ok dat is heel vreemd, mag ik even weten met welk programma jij je key uitlees, ik gebruik produkey.
Nja ook produkey? Weird. Ik heb er boven maar bij gezet dat produkey mogelijk niet altijd de juiste key geeft..

[Reactie gewijzigd door maratropa op 22 juli 2024 14:13]

Heb je het script geprobeerd van hierboven? Het lijkt er idd op dat produkey niet altijd goed de juiste key pakt.. Ik heb nu ook een andere key met het script :)
Jep heb ik ook geprobeerd, deze geeft inderdaad een andere key, maar die key komt ook terug op al mijn andere pc's.
ow.. En in die reg key staan soms 2 keys zie ik, digitalproductid en digitalproductid4, met 2 verschillende keys (dit script haalt die zonder de 4 er achter er uit)

Het lijkt er op dat op w10 hier iig die met een 4 er achter een office key is.

[Reactie gewijzigd door maratropa op 22 juli 2024 14:13]

Nee, windows 8.1 is nodig. De vraag is, waarom zit je nog steeds op 8.0? :D 8.1 werkt stukken beter!
Ja dat kan ik heb het net gedaan, door een raid 0 c schijf kon ik niet updaten naar 8.1, maar via boven staande link heb ik de upgrade kunnen doen van windows 8 naar windows 10.
Bedankt voor het overzicht, beantwoord al wat van mijn vragen. Enig idee ook waar ik een key voor windows 10 kan kopen dan? (indien ik een lege SSD heb, of een illegale windows 8.1 die ik nu wel legaal wil maken?) Op de website van Microsoft vind ik ook alleen dit bij de knop 'shop': "Buy now. Upgrade to Windows 10 for free."
Klein zeikpuntje: het is UEFI of BIOS, aangezien het twee verschillende technieken zijn.
Een andere manier om je productkey te kunnen zien is om SIW te installeren. Ze bieden nu geen gratis versies meer aan maar je kan gewoon een gratis versie nog steeds vinden op het net bijv hier via tomsguide. Het is een versie die niet up to date is met de laatste betaalde versie maar de oude gratis versie werkt prima om je productkey te zien.

Als SIW is geinstalleerd ga je naar SOFTWARE > LICENSES
Niet helemaal correct. Omdat het een Trial is staat er in je product key tevens het woord TRIAL. Hier heb je dus niets aan.
De verkregen product key bij stap 2 kan uit eigen ervaring niet worden gebruikt ter activering bij een clean-install.

Dus de key kan wel gebruikt worden voor het installeren van de betreffende Windows, maar bij het activeren lukt het niet.
En hier kun je stap voor stap lezen hoe de Windows ISO met behulp van Rufus kunt installeren.
Hallo, maar hoe krijg ik in godsnaam dat klere icoontje weg. Ik weet dat er een update is geweest die dit geinstalleerd heeft, maar wat is het nummer ook al weer. Dit wil ik dus verwijderen. Ik blijf wel bij Win7 zolang dat, voor mij nog steeds goed genoeg werkt :)
Volgens mij klopt er iets toch niet. Ik heb namelijk Windows 10 geinstalleerd via de tool vanuit een geactiveerde Windows 8.1 Pro. Echter is de installatie wel goed gegaan, maar is Windows 10 niet geactiveerd. Als ik deze wil activeren krijg ik een error, namelijk dat de code verkeerd is.

Heb geprobeerd contact op te nemen met de Answer Desk van Microsoft hierover, maar dat blijft ook maar error's geven.
Anoniem: 480704 @ResleyZ29 juli 2015 14:34
Ik heb dus exact hetzelfde... als je iets meer weet hoor ik het graag
Heb een oplossing, zie mijn nieuwe reactie onder Vycke.
Ik was bezig om via teamviewer drivers up te daten, totdat ik de ethernet driver ging updaten, waarbij ik niet echt stil stond dat de vorige versie verwijderd zou worden, en sindsdien geen verbinding met de pc meer.

Ik kan via MSDN wel wat Windows 7 en 8 product codes krijgen, dus anders op een aparte hdd die installeren en dan W10 licentie via upgrade koppelen aan mijn account.
Dat ziet er uit als een illegale KMS server? Ik wil gewoon met mijn aangeschafte licentie kunnen activeren zonder later problemen te krijgen...
Ja, het lijkt via een omweg windows te activeren. Op het moment werkt het prima, maar zoals vermeld ga ik morgen dus nog contact opnemen, mocht het dan wel werken.
Zie mijn reactie onder lampstoelkast, net gesproken met de support van de Answer Desk.

Mocht je de commando's nog niet gebruikt hebben, zou je dan kunnen proberen Windows 10 te activeren door middel van je Windows 7/8.1 productcode? Dit was een van de dingen die gesuggereerd was.
Ik heb mijne vandaag gewoon kunnen activeren door de Windows 10 Pro Generic key te gebruiken (eindigt op 3V66T ofzo) en dan op activeren drukken. De servers hadden het gisteren gewoon druk
Anoniem: 647586 @ResleyZ29 juli 2015 20:32
hoe stel je terug de default server in? Want dit gaat problemen geven in de toekomst...
Ik heb contact opgenomen met de Answer Desk van Microsoft. Alhoewel de support wel goed was, hadden ze verder geen oplossing om de activerings server weer terug te zetten.

Ze suggereerde om een thread te maken bij hun community support, welke hier terug te vinden is:http://answers.microsoft....984827ad?tm=1438264782178
Anoniem: 426269 @maratropa29 juli 2015 10:07
Produkey geeft na downloaden meteen een security warning. ;)

Ik haalde mijn productkey's voorheen op met Magical Jelly Bean, ook wel een goed progje.
nirsoft is wel betrouwbaar hoor.

heeft veel password tools en die worden de standaard door AV's als niet betrouwbaar gezien.
Als je de tool hebt gebruikt om een USB/DVD te maken is de map $WINDOWS.~BT opeens verdwenen!. Bij het maken van een tweede medium of het 'forceren' van de installatie moet het gehele installatiepakket opnieuw worden 'gedownload'. :O Gelukkig gaat het sneller als je een andere PC in het netwerk hebt waarop de installatie staat.
In mijn geval geeft het script niet de juiste product key, maar NirSoft ProduKey wel.
Volgens verschillende bronnen bestaat de traditionele key niet meer in Windows 10. (http://answers.microsoft....af-4fda-940c-0c15ce516553). Er wordt een key gemaakt op basis van je hardware. Microsoft kijkt daar naar voor de activatie. Zoveel heb ik er toch van begrepen.
Nadat windows 10 is gedownload met die media creation toolkrijg ik de volgende foutmelding:

windows 10 setup has failed to initialize the working directory
:'(


(niet met de ISO-methode maar met de directe upgrade methode)
Ik ga nu de clean install proberen.

Edit: nu krijg ik het bericht 'something happened' bij het downloaden van de iso.
Windows houd niet van mij :'(

EDIT: Ik had gewoon niet voldoende ruimte op mijn SSD!

[Reactie gewijzigd door Zakaria89 op 22 juli 2024 14:13]

Je moet de media creation toolkit verplaatsen naar een plek met voldoende ruimte en hem als administrator opstarten. Daarmee werd het probleem bij mij opgelost.
Bij mij ook! Held.

Het was zoiets simpels.

[Reactie gewijzigd door Zakaria89 op 22 juli 2024 14:13]

Hoe verplaats je die dan? Bij mij worden die $WINDOWS.~BT en $Windows.~WS mappen altijd op mijn systeemschijf aangemaakt.
iso mounten kan dus ook ipv usb stick
Met belarc advisor lukt het ook
Zojuist mijn laptop geupgrade key uitgelezen en een clean herinstallatie gedaan. Krijg de melding dat mijn productcode is geblokkeerd en ik maar een nieuwe moet kopen in de Windows store.

EDIT:
Inmiddels Windows 8 weer aan het downloaden. Kijken of ik die nog geïnstalleerd krijg en dan een nieuwe upgrade kan doen. Anders heb ik een probleempje.

EDIT2:
Zojuist succesvol Windows 8.1 opnieuw geïnstalleerd en geactiveerd. Mijn oude code bleek dus gelukkig nog geldig. Momenteel opnieuw de Windows 10 upgrade aan het doen.

[Reactie gewijzigd door Clifdon op 22 juli 2024 14:13]

Ik heb het precies zo gedaan zoals jij zegt:
1. Upgrade naar Windows 10 gedaan. Via het taskbar icoon. Ging prima.
2. Had wat problemen met opstarten en besloot dus een verse install te doen. Key eerst uitgelezen met script zoals "Echtniet" had gepost.
3. Installatie gestart via USB aangemaakt met media creation tool.
4. Tijdens installatie werd er om een key gevraagd. Deze stap overgeslagen
5. Windows 10 is niet geactiveerd. Ook de eerder uitgelezen code werkt niet.

Foutcode bij het activeringsscherm: 0xc004c003
Foutcode bij het ingeven van de uitgelezen code: 0xc004f050
Volgens mij zijn er op dit moment gewoon veel activatieproblemen ivm de drukte.
Dat die berichten niet klopte wisten we al sinds 15 juli toen Microsoft build 10240 naar Insiders begon te sturen. :) Spijtig genoeg rapporteerde daar niemand over.
Ik heb daar berichten over gelezen op HWI, anandtech en techpowerup. Dus niemand is een beetje overdreven.
MS heeft dat nooit gezegd, enkel dat de rollout niet in 1 keer naar iedereen zou gebeuren. En dat klopt wel. De updates worden in de achtergrond al sinds 23/7 verdeelt blijkbaar. Daarnaast hebben vele mensen de update al wel binnengekregen via Windows Update. Zelfs een systeem dat ik gisterenavond nog heb aangemeld begon een half uur later al met downloaden.

Daarnaast is de update over een periode van zowat 24h over de wereld uitgerold. Niet wereldwijd in 1 enkele keer, maar verspreid door de dag om de druk op de MS servers alsnog wat lager te houden.
Klopt. Mensen die willen kunnen over. Mensen die minder haast hebben kunnen gewoon wachten op hun update.
Anoniem: 101094 @spokje29 juli 2015 10:01
De 'insiders' hebben gisteren hun update al op kunnen halen.
Althans voor mij stond hij gisteren al klaar en kon hem toen ook al gelijk installeren.
Als Insider heb ik vorige week maandag (20ste) build 10240 kunnen installeren, dag erna mijn laptop... zal er wel mee te maken hebben wanneer je als insider hebt aangemeld en welke beta's je hebt gedraaid. Ik was er vroeg bij.
10240 wordt uitgebracht voor niet insides. En er wordt dan vanaf die build verder ontwikkeld. Inside is namelijk bedoel om nieuwe versies te testen die vol met bugs zitten. Dus 10240 kun je gewoon installeren.
Hallo, ik zie dat windows 10 al stiekum is gedownload op c:\$Windows.~BT.
Hier staat ook een Setup.exe.
Is het veilig om gewoon zelf deze setup uit te voeren? Dus niet wachten totdat windows dat een keer doet ?.
Anoniem: 686488 @Pbkr196429 juli 2015 10:40
Ik ben het nu aan het uitproberen. Ik zal wel even achter laten straks of het gelukt is.

Helaas werkt het niet, dit is de error die ik kreeg: http://gyazo.com/9c8738c1a42b3dfe5d3ef675263261a0

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 686488 op 22 juli 2024 14:13]

Gewoon starten via de windows 10 update rechtsonder, dan werkt het wel (ik had hetzelfde issue)
Oke bedankt, windows update is al bezig hier, dus ik wacht gewoon af. Gaat wel heeeel langzaam, in twee uur 50%...
Windows doet dat niet zelf. ;)
Het is gewoon een 'clean' bestand. Als de Setup.exe werkt verder hoef je je geen zorgen te maken.
stiekum? dat is gewoon de procedure
niks stiekems aan
Bij mij kwam de update ook niet maar toen ik handmatig naar updates ging zoeken zei win8.1 dat het klaarstond.
Hoezo zou dat niet kloppen? Als insider heb ik al 2 weken build 10240 erop staan.
Wow veel reacties :P ik dacht dat ze vanaf vandaag eerst de insiders lieten downloaden, en dan pas de rest in fases. Dus mijn conclusie was (assumption is the mother of all fuckups) dat het dan nog wel ff zou duren voordat 'iedereen' zou mogen upgraden. Maar het valt mee dus :P
Voor insiders is hij eerder uitgerold, op 15 juli al.
Zins 8.30 werkt Windows 10 op men laptop. En dat werkt geweldig. Een ding geloof ik zeker en dat de waarde van MS weer terug komt
ik kreeg hem nu net gewoon wel via de officiele weg, zonder moeten triggeren, gewoon in windows update (8.1) op mijn SurfacePro3 i7 enfin, hij is nu aan het downloaden :-)
Voor handmatige legitieme activatie mits de reguliere methode niet werkt:

in CMD:

slmgr.vbs -ipk xxxx-xxxx-xxxx-xxxx (xxx-xxx-...' uw product code)

slmgr.vbs -rearm

Opnieuw opstarten, en nu zou hij geactiveerd moeten zijn :)
Slecht nieuws van automatische updates. Stel dat je gebruik maakt van een wifi hotspot op je telefoon en windows gaat even een update downloaden. Daar gaat je data bundel en op dat moment ook je internetsnelheid...

Nu al is het gruwelijk irritant als je je laptop afsluit en in je rugzak wilt doen dat hij ineens updates gaat installeren. Een warme laptop met draaiende hardeschijf wil je niet in een rugzak stoppen. Het komt altijd ongelegen. Snap niet dat ze niet even vragen 'wilt u NU de updates installeren? Of een andere keer?'.
Sinds Windows 8.1 kun je zelf draadloze netwerken markeren als netwerk met datalimiet.
http://windows.microsoft....requently-asked-questions

Het besturingsysteem kan dan zich anders gaan gedragen wat betreft dataverbruik op de achtergrond. Dit kan zich als volgt uiten:
  • Windows Update downloadt alleen updates met een hoge prioriteit.
  • Het downloaden van apps uit Windows Store kan worden onderbroken.
  • De tegels op het startscherm stoppen wellicht met updaten.
  • Offlinebestanden worden wellicht niet meer automatisch gesynchroniseerd.
Edit, specifieke instructies voor Windows 10:

Select Start > Settings > Network & Internet > Data usage.
Select Set limit, choose the Limit type you have for your data plan, enter the other limit info, and then select Save.

[Reactie gewijzigd door Aurora op 22 juli 2024 14:13]

Thanks, rechtermuisknop op het hotspot netwerk in de charmsbar werkt ook om het op metered te zetten. Wist niet dat het kon maar scheelt een hoop!
Ben ik het helemaal mee eens, updates komen altijd ongelegen. Al verschillende keren hebben die updates een half uur of langer van mijn tijd verkwanseld. Het zou echt geen overdreven luxe zijn, eerder elementaire beleefdheid, om aan de gebruiker te vragen of ie het nu wil of een andere keer!
huh standby is toch iets wat al jaren in Windows zit...klep dicht standby actief...klep open en we gaan weer verder!
Tool is nu aan het draaien hier. Vind het wel jammer dat je niet je taal kunt kiezen, ik heb/had Engelse Windows en deze tool wil perse Nederlandse installeren. En dan kun je niet je apps en documenten behouden.
raar, toen ik de tool opende vroeg hij welke taal en versie ik wou hebben? heb wel voor iso gekozen.
Toen ik koos voor Upgrade kreeg ik die opties niet, hij begon ineens in het Nederlands alles te doen... :/
Toen ik koos voor Upgrade kreeg ik die opties niet, hij begon ineens in het Nederlands alles te doen... :/
Logisch, je doet een upgrade. Dan gebruikt hij de taal waarin je huidige os geinstalleerd is. Wanneer je niet kiest voor upgrade maar gewoon download dan kun je een taal kiezen.
Het punt is dat mijn toen huidige OS gewoon in het Engels was, maar de installer perse een Nederlandse versie wilde installeren en niet eens de optie gaf voor een andere taal. Blijkt dat je nog steeds taalpakketten kan installeren maar je raakt wel zowat alles kwijt.
Ah duidelijk, mogelijk was je initiële installatie NL en heb je een taalpakket geïnstalleerd? Dan pakt een upgrade inderdaad alsnog je initiële taal.
Ik kan me niet herinneren dat ik een taalpakket heb geïnstalleerd, volgens mij heb ik meteen een EN-GB Windows geïnstalleerd.

Maar goed, hij staat er op, heb ik nog wat te doen met mijn programma's opnieuw installeren :+
Bij mij staat de installatietaal automatisch op tjechisch. Is dat later nog aan te passen want ik heb nu google translate nodig om door de installatie heen te komen?
Ja, na de installatie kun je in het Control Panel naar de taalinstellingen gaan en daar een taalpakket vandaan halen.
Ik heb 100% zeker een US Windows 7, bij upgrade ipv ISO heeft 'ie bij mij ook een NL versie van Windows 10 gedownload.
Je kunt later wisselen hoor. Ik krijg altijd kromme tenen van NL interfaces
Je kan na installatie van Windows alsnog taalpakketten installeren in Windows (zoals dit in W8 ook al mogelijk was). Hierdoor is het OS beschikbaar in alle talen, ongeacht de taal van installatie.
Klopt maar is toch lastig om al je bestanden enzo kwijt te raken, ik denk ik zeg het even als waarschuwing :)
Anoniem: 80466 @NanoSector29 juli 2015 09:50
Waarom zou je documenten kwijtraken?
Dat zei de installer toen ik ging upgraden, iets van "Omdat je upgrade naar de Nederlandse Windows 10, kunnen we jouw persoonlijke bestanden en apps niet meenemen" (ik weet niet of ze dan programma's of Modern apps bedoelen).
Upgrade via USB... Dan heb je een taalkeuze en raak je niet alles kwijt !

Dit had ik ook maar ben er natuurlijk niet mee akkoord gegaan.

[Reactie gewijzigd door Audiodude op 22 juli 2024 14:13]

Je kunt alleen een taal kiezen als je upgrade via USB of ISO. Directe upgrade lijkt naar je regio te kijken en niet naar de originele installatietaal.

Bij mij pakte hij ook nederlands, terwijl ik een engelse windows heb draaien en alleen de regio op nederland staat, maar niet de interface.
Anoniem: 445434 @Audiodude29 juli 2015 19:08
Inderdaad, en als je dan van een Engelse versie wilt upgraden kun je je programma's en apps niet 'meenemen' omdat je een andere taalversie 'wilt' installeren... |:(
Waarom er niet naar de bestaande installatie wordt gekeken om de taal van de nieuwe installatie te kiezen...of de gebruiker te laten kiezen....

Ik wil nu mijn bestaande data en programma's nog migreren, en pas later een clean install doen na opgedane ervaringen...

Heb de installatie dus maar afgebroken (niet akkoord met EULA) en een USB stick install aan laten maken, zal ik er later opzetten.
Ik had het op m'n PC's thuis ook maar is te fixen:

Regionsettings aanpassen naar Verenigde Staten, de hidden mappen verwijderen (wss is paar aanpassingen in .ini ook voldoende) et voila.

Ik heb nu een Engelstalige setup voor m'n neus :)
Wat bedoel je precies met "de hidden mappen"? Ik zit met hetzelfde probleem!
De map $Windows.~BT op je C:\ drive
Is het mogelijk om via deze weg een verse installatie te doen?
Ik vroeg me hetzelfde af in de windows 10 preview. Ik zag hetvolgende op reddit:

http://www.reddit.com/r/W...out_a_windows_10_product/

Hier proberen mensen te upgraden, met een verse install, van windows 8.1 naar windows 10 met de windows 8.1 key. Dit lukt hun niet!

Aan de reactie te lezen op reddit zie ik dat je eerste moet upgraden en dan pas een verse install kunt doen.

Specifieke link naar de reacties: http://www.reddit.com/r/W...indows_10_product/ctjxymx

Ik kan dit alleen niet zelf bevestigen (zit op het werk)
Dat is correct, je moet eerst upgraden en daarna kan je een schone installatie van Win10 uitvoeren. Het gaat er voornamelijk om dat je een MS-account hebt aangemaakt en dat daarop je nieuwe Win10 licentie bekend is.
Je kunt gewoon de ISO/install on USB met de link hierboven downloaded en starten met een clean install. Je hebt verder geen licentie code nodig.
Zojuist de download gestart vanaf een anders Windows systeem, gekozen voor een create install USB, en deze stick gebruikt om mijn laptop te upgraden. Licentje codes kan tijdens de installatie overslaan.
Anoniem: 686834 @Fermion30 juli 2015 19:21
Heb dit ook geprobeerd via USB maar ik kan de licentie code niet overslaan. Krijg enkel optie Vorige en Volgende maar Overslaan is niet mogelijk ???
Je hebt gelijk v.w.b. het eerst moeten upgraden. Alleen gaat het er niet om dat je W10 licentie aan je MS account accounts wordt gekoppeld maar aan je hardware.
Zojuist getest door;
W8.1 upgrade naar W10.
HDD eruit, SSD erin
MediaCreation Tool op andere pc gedraaid om ISO te downloaden.
ISO to USB met de 'Windows 7 USB DVD Download Tool'
BIOS boot aangepast, clean install, 2x de vraag over licentie key gekozen voor overslaan en later. Eenmaal in Windows geeft hij gelijk aan dat hij netjes is geactiveerd (zodra die eenmaal internet had).
Dit roept vragen op: Waar / wanneer weet Microsoft dat je ooit een upgrade versie hebt gehad?
- niet via de ISO (die is 'algemeen' daar staat geen key in)
- niet via de SSD die is vers
Omdat je begint ingelogd met ms account? De enige mogelijkheid is dan dat het de bios(of moederbord) is die MS herkent en gekoppeld is aan een vorige installatie
Op dezelfde manier hoe Microsoft nu weet dat jouw Windows geactiveerd is. Door middel van een hardware koppeling. De upgrade koppelt je hardware aan een Windows 10 licentie, en daarna kan je gewoon een clean install doen.
Dus als je volgend jaar je game-pc (of whatever) wilt upgraden met een nieuwe mobo+cpu, GPU en dikke 1TB SSD dan ben je de l*l...
Kan je je oude Win7/8.1 wel installeren, maar Windows 10 krijg je dan niet meer gratis. Die moet je dan kopen!
Wel slim van MS. Eerst iedereen een jaar laten wennen. Daarna als mensen een upgrade willen doen alsnog laten betalen. Je gaat dan ook niet meer terug naar Win 7 of 8.1 Ik denk dat veel meer mensen nu overstappen op deze nieuwe versie dan wanneer je hem gewoon had moeten kopen!
Dat was toch al zo als je oem laptop had?
Volgens mij kan je je OEM Windows licentie altijd weer laten activeren (ik doe dat meestal via de telefoon) wanneer je een hardware upgrade hebt gedaan.
Bij elke pc die ik bouw koop ik altijd een Windows OEM versie. En die kan je gewoon installeren als je je hardware veranderd!
Als je daar al ervaring mee hebt, waarom ga je er in je andere bericht van uit dat je de l*l bent bij een hardware update?
Omdat je bij de upgrade niet meer weet wat je key is. Dus ookal zou je gaan bellen kun je geen key opgeven. En aangezien je bij de installatie ook geen legale windows 7/8.1 key kan gebruiken ben je dan dus de sjaak...
Ja, precies zoals spekkie zegt. Microsoft vindt het blijkbaar niet goed als je je systeem grondig wil upgraden (als ik de berichten zo lees). Een mobo, een GPU of een SSD/HDD, maar niet alles tegelijk. Dit is bij een OEM versie van Win 7/8.1 wel mogelijk (via die telefoon activatie).
Maar goed, misschien veranderd het nog in de toekomst.

Ik heb hem inmiddels ook binnen, dus eerst maar eens kijken waar iedereen het over heeft :)
Dat kan, maar je kunt bij de upgrade ook kiezen voor 'niets behouden' - dat is basically een clean install.
Alleen daarna even je Windows.old map verwijderen.
Dit zou ik ook graag willen weten, doe liever een clean install dan een upgrade.
Zou ik ook willen doen, vraag me alleen af welke key ik dan moet invoeren? Die van m'n huidige win 8.1?
Je gaat geen key nodig hebben als je upgrade van win 7 of 8(.1). Via de officiële weg kan je een clean install doen. Ik vraag me nu enkel af of via deze geforceerde weg mogelijk is om een clean install te doen?
Dit vind ik persoonlijk heel vervelend. Ik heb een legale win 8 pro, maar win 8.1 hier clean mee installeren is onmogelijk, eerst win 8 en dan upgraden ... nu ook geupdate naar win 10, gaat goed, maar clean pakt hij de key ook niet. Dat betekend dat mijn upgrade traject nu zou worden: win 8 installeren, en dan upgrade naar win 10 doen? Dat is toch een waste of time? Hoe moeilijk kan het zijn om win ook de vorige keys te laten accepteren tijdens installatie?
Je moet één keer de upgrade naar Windows 10 doen. Vanaf dan kun je steeds Windows 10 meteen (her)installeren op je apparaat. Of makkelijker: voer een reset/refresh uit in Windows 10: heeft exact hetzelfde resultaat.
Het kan nog gekker. Windows 8 => 8.1 had net hetzelfde probleem. Een windows 8.1 installatie accepteert geen oudere windows 8 key. Ze willen dat je eerst een windows 8 ISO installeert en dan een update doet naar 8.1.

Hier waren gelukkig relatief eenvoudige omwegen voor (relatief als in: googlewerk naar tijdelijke activation keys zodat je voorbij de installer geraakt), maar het is gek dat MS hier totaal geen rekening mee houdt.
Had MS dit niet verholpen met deze download van een windows 8.1 iso of usb stick?: http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media
Ik krijg de melding" Er is iets gebeurd" wanneer ik klik op nu bijwerken....
een medium maken werkt wel maar ik heb geen key/wil geen clean install doen
Kreeg deze melding ook. Draai je een enterprise versie? Die kan je niet zo 1 2 3 upgraden met deze methoden. Moet via een aparte volume licensing pagina waar de IT Admin vast toegang tot heeft.
Windows 10 Upgrade Offer is valid for qualified Windows 7 and Windows 8.1 devices, including devices you already own. Some hardware/software requirements apply and feature availability may vary by device and market. The availability of Windows 10 upgrade for Windows Phone 8.1 devices may vary by OEM, mobile operator or carrier. Devices must be connected to the internet and have Windows Update enabled. Windows 7 SP1 and Windows 8.1 Update required. Some editions are excluded: Windows 7 Enterprise, Windows 8/8.1 Enterprise, and Windows RT/RT 8.1. Active Software Assurance customers in volume licensing have the benefit to upgrade to Windows 10 enterprise offerings outside of this offer. To check for compatibility and other important installation information, visit your device manufacturer’s website and the Windows 10 Specifications page. Windows 10 is automatically updated. Additional requirements may apply over time for updates.

[Reactie gewijzigd door Nefiorim op 22 juli 2024 14:13]

Windows 10 komt "pas" vanaf 1 augustus beschikbaar op VLSC, volgens Microsoft support. VL upgraden kan via die tool, maar kan vervolgens niet activeren. Even opletten dus.
Melding "er is iets gebeurd" (Something Happened) kwam bij mij door m'n AntiVirus (Kaspersky in dit geval) even AV uitzetten en toen deed hij het meteen.
Probeer eens een medium te maken en vanuit daar een upgrade te doen.
ik krijg dan enkel: nu installeren (of herstellen maar dit lijkt niet de correcte optie). Wanneer ik dit volg moet ik een product key invullen....
Jeetje. Werkt weer uitmuntend dan. Sorry voor de bs naar Microsoft ik had goede hoop met deze release. Upgrades hebben mij in het verleden altijd teleurgesteld. Vandaar dat ik clean install prefereer.
Na een upgrade was windows veel trager of zaten er foutjes in van alles en nogwat.

Ik zal zelf mijn laptop zodadelijk eens proberen. Vanaf daar werk ik volledig in de cloud dus een eventuele herinstall zou geen probleem moeten zijn.
een volledige reinstall is ook geen probleem voor mij maar ik raak atm nog niet aan een product key.
En windows 8.1 key invullen werkt niet?

Voor een clean install van windows 8.1 moest ik altijd tijdens installatie een fake Windows 8.1 key geven en vervolgens in windows zelf pakte hij ter activatie mijn eigen windows 8 key.
Misschien dat zo iets ook werkt nu. Eventueel als ik ook problemen heb ga ik dat dadelijk gewoon proberen. Laptop heb ik waarschijnlijk een half jaar niet nodig.
Deze persoon heeft mij een helpfull tip gegeven: gewoon de upgrade van de usb uitvoeren in window: dus niet via bios!
maratropa in 'nieuws: Microsoft zet tool online om Windows 10-update te forceren'
via virtuele cd rom gaat dit ook :) had geen USB liggen van >3Gb
Heb hetzelfde probleem. Alleen krijg ik dan mijn originele Windows 7 key die niet werkt op Windows 10... 8)7

[Reactie gewijzigd door Akrapovic58 op 22 juli 2024 14:13]

Er zijn best wel tooltjes te vinden die product codes in het register kunnen achterhalen.
Deze?
http://i.imgur.com/U8h8DNR.png

Krijg ik als ik wil beginnen met downloaden! (hmm... misschien de firewall)
AntiVirus in mijn geval (even uitzetten en dan loopt hij meteen door).
zelfde probleem hier, heb de beide opties geprobeerd. Ik heb geen antivirus en probeer vanuit W8.1 pro to upgraden. Heeft mij intussen 11GB aan volume gekost. Ik zal morgen opnieuw proberen :'(
Download de tool, en ipv werk nu deze pc bij klik op maak installatie medium voor andere pc. Kies daar dan voor een usb en kies de juiste versie voor je pc (taal + 32 of 64 bit) . Laat deze de usb aanmaken en eenmaal klaar moet je niet naar bios gaan maar start je de procedure op door naar de usb te gaan en gewoon de setup te runnen die er nu op staat: klaar!
Anoniem: 686834 @33Fraise3330 juli 2015 19:25
Inderdaad. Heb dat gedaan en dan gekozen voor Upgrade maar ik moet een licentiecode invullen want de optie Overslaan staat er niet op ???
dat wil zeggen dat je niet de juiste versie hebt gekozen hebt (mensen met windows 8 moeten de home kiezen en mensen met windows 8 pro hebben de 10 pro

dus zeker maken dat taal + 32/64 bit + versie klopt vergeleken met wat je nu staan hebt
Krijg je nu ook een nieuwe activatiecode van Windows?

Want wat gebeurt er als je je pc opnieuw wilt installeren over een paar maanden? Moet je dan eerst weer W7 of W8 installeren om daarna te wachten tot je rechten krijgt om weer W10 te installeren? Of kun je met de nieuwe code direct W10 installeren? Wat toch wel iedereens voorkeur zal hebben lijkt me.
Je oude win key word een win 10 key. En kan je gewoon een iso downloaden. Al weet ik niet of je na een upgrade nog terug kan.
Anoniem: 455646 @loki50429 juli 2015 11:23
Je hebt 1 maand de tijd om terug te gaan.
Nee hoor, de activatiecode wordt gewoon in de cloud opgeslagen. Zolang je maar eerst die upgrade uitvoert en de hardware hetzelfde blijft, kan je Windows 10 gewoon opnieuw installeren. Dit kan overigens heel eenvoudig via de reset optie (te vinden in Update & Security settings).
Wanneer je update zal je code automatisch omgezet worden naar W10, je kunt dan later dus gewoon W10 installeren en je huidige code gebruiken als ik het goed begrijp.
Anoniem: 500598 29 juli 2015 09:29
Zojuist een upgrade naar Windows 10 pro uitgevoerd. Ging vlekkeloos!
Echter geen Cortana?
Cortana werkt alleen als je de locatie veranderd naar de US of de UK (en nog een paar andere landen) EN je de region formats op dit zelfde land zet.
Ik heb al die stappen geprobeerd, maar Cortana werkt bij mij nog steeds niet helaas.
Cortana zit niet in de Nederlandstalige versie van Windows 10. Beschikbare talen zijn o.a. Engels, Duits en Frans, maar daarvoor moet je wel je land- en taalinstellingen aanpassen.
Wat ik mezelf afvraag: moet je alle programma's opnieuw installeren na het gebruik maken van de tool, of is het als een soort normale Windows Update, paar keer opnieuw opstarten, alles is zoals het was, maar dan met W10?
Alle programma's werken gewoon na installatie van W10.
Als ze compatibel zijn lijkt me? Sommige programma's werken ook slecht/niet op W8.1 vanaf W7 gezien, dus hoe soepel werkt het vanaf W7 naar W10? Zelfde met drivers die geen ondersteuning hebben voor W8/W8.1... werken die wel vlekkeloos op W10 dan?
Die compatability check kan je draaien via het W10 icoontje wat je als het goed is enkele weken al hebt in de balk rechtsonder.
Ja alleen vraag ik me af hoeveel het zegt. Bij W8/8.1 kon je dat onder andere op het compatibiliteitscentrum van Microsoft vinden. Dat was vooral een verzameling ervaringen van mensen... ik neem voor het gemak aan dat het nu weer hetzelfde is als ik op dezelfde site kijk. Kortom die check kan net zo goed onvolledig of onjuist zijn, vooral bij minder gebruikte software.

Ik ga gewoon afwachten, installeer nog niets en lees over een tijdje wel of bedrijven hun programma's of drivers van hardware verder ondersteunen voor W10. Lijkt me het beste in mijn geval.

Btw: het icoon is bij mij verdwenen, zowel op de desktop als op de laptop. Via Windows Update staat verder ook geen enkele informatie m.b.t. een eventuele upgrade. Behalve dat W10 gereserveerd is staat er wel een link met de tekst "meer informatie". Ik kan er zo vaak op drukken als ik wil, maar er opent niets.
Ik heb op twee pc's Windows 8.1 geïnstalleerd door eerst de testversie van windows 8 een tijd te draaien en deze uiteindelijk met de 30 euro upgrade naar de echte windows 8 te upgraden en later naar 8.1. Ik heb op deze pc's ook een legitieme Windows gekocht (windows vista en windows xp). Stel ik upgrade ze naar windows 10 en wil in de toekomst een clean install doen, hoe gaat dat dan?
In principe zou je in de database van Microsoft terecht komen met een nieuwe activatiecode gekoppeld aan je hardware en kan je later eventueel een clean install doen zonder opnieuw te activeren.

Iets anders, ik heb indertijd ook die €30,- upgrade aangeschaft en er nooit iets mee gedaan. Ik kan er helaas niets meer van terug vinden. Kan jij mij vertellen hoe je de productkey toen hebt ontvangen? (mail?)
Ja, per mail inderdaad. Iets met your windows product key qua onderwerp.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.