Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Toen we wegliepen van de pc waarop we net Titanfall hadden gespeeld, merkten we niet alleen dat we bepaald vrolijk - om niet te zeggen opgewonden - waren door de eerste indruk die de shooter achterliet. Het was meer dan dat. Het kwam niet eens zozeer doordat het team van zes M-Cor-strijders waar we onderdeel van uitmaakten een verpletterende overwinning had behaald op de zes IMC. Het was ook meer dan de pure lol die het spelen van Titanfall oplevert. Er drong zich een haast nostalgisch gevoel op, zoals we dat al lang niet meer hadden ervaren. Na wat graven in het geheugen was de vergelijking gevonden; het spelen van Titanfall deed ons terugdenken aan de tijd waarin we zwaar verslaafd waren aan de intensiteit van Quake III: Arena.

Overigens bleek later dat we bepaald niet de eersten waren die op de vergelijking met Q3A kwamen, maar dat deed aan de sensatie van het moment niets af. Het is niet alleen de snelheid van de game die aan Quake doet denken. Het is ook de opbouw van de levels, met vrij smalle doorgangen en veel opties om gebruik te maken van hoger gelegen delen. Het zijn ook de wapens; vrij standaard, maar met een lekkere impact en hier en daar iets dat op een BFG lijkt. Maar wat nog het meest aan Quake doet denken, zijn de sprongen die je kunt maken. Er zijn geen jump pads en het is niet duidelijk of je een rocket jump kunt maken, maar daar heb je in Titanfall voldoende alternatieven voor.

Videopreview Titanfall

Dubbel springen

Die alternatieven zijn bijvoorbeeld de double jump die tot je arsenaal behoort. Samen met de wall run maakt hij je behoorlijk mobiel. Je kunt met de wall run niet alleen snelheid opbouwen, je kunt er ook makkelijk een hoger gelegen verdieping mee bereiken, zeker als je de sprint langs de muur vervolgt met een dubbele sprong. Die double jump blijkt in de praktijk meestal net genoeg om een gebouw aan de overkant van de straat te halen. Zoals gezegd is de opbouw van de levels daar ook op afgestemd. Wat we voorbij hebben zien komen, zijn ook enkel levels in een vervallen stedelijke omgeving. Je speelt steeds in de open lucht, met de optie om in, maar vooral ook op de meeste gebouwen te klimmen. Je kunt langs de binnenkant omhoog komen, maar ook vanaf de buitenkant, als je van een wall run en double jump gebruikmaakt.

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True