Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Mass Effect: Andromeda is uitgesteld tot de lente van 2017. Dat betekent dat de game uiterlijk op 20 juni op de markt verschijnt en op zijn vroegst op 20 maart. De twee partijen maken dit bekend middels een nieuwe trailer.

Ter gelegenheid van N7 day, ofwel 7 november, geven EA en BioWare vaak nieuwe informatie en beelden vrij van Mass Effect-titels. Ook dit jaar is dat gedaan. Deze trailer bevat geen gameplaybeelden maar omdat het om in-engine-beelden gaat, bestempelt BioWare ze wel alszijnde representatief voor de game. Het spel zal voor het eerst draaien in de Frostbite-engine van DiCE. Het uitstellen van de releasedatum van deze game is niet voor het eerst. Voorheen spraken de ontwikkelaar en uitgever nog van het 'begin van 2017'.

Verder zijn meerdere kleine hoeveelheden info vrijgekomen. Zo is er een promotionele website voor de game opgezet en vallen nu de verschillende edities van de game te zien in de Origin-winkel inclusief boxart. Ook zijn met ingang van vandaag Mass Effect 2 en 3 backwards compatible op de Xbox One. Mass Effect: Andromeda zal verkrijgbaar zijn voor Windows, de Xbox One en de PlayStation 4. Op de PS4 Pro zal de game ook in 4K-resolutie draaien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Liever uitstellen als talloze patches.
100% mee eens. Vertragingen interesseren me echt helemaal niet! geef mij maar een jaar later een game die super is met veel diepgang dan een brakke game die alleen maar gepatcht moet worden en DLC moet kopen om hem compleet te maken.
Volgens mij is dit een ea titel. Meestal krijg je m dan en later en moet je bakken dlc kopen voor een complete game.
Viel wel mee met de eerste drie toch? Waren vrij compleet.

Het is niet alleen EA wat een rol speelt bij een succes of een falen van de titel. Dat is ook afhankelijk van contract en druk die uitgeoefend wordt door/tussen EA en ontwikkelaars en de wil om iets goeds op de markt te brengen.

Je kunt toch niet zomaar zeggen oh het is EA het wordt weer K***ooi met DLC...

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 7 november 2016 22:06]

Bij ME2 en 3 had je juist bakken DLC.
Ze vielen qua prijs dan wel weer erg mee, de meeste DLC waren maar een paar ¤.

ME2 had een stuk of 10 DLC, waarvan er 2 echt onmisbaar zijn voor het verhaal.
Zo had je een teamgenoot Kasumi die alleen via de DLC te krijgen was.
En The Shadowbroker is ook een must have.

ME3 is hetzelfde.
Een stuk of 10 DLC met 2 die echt iets toevoegen voor het verhaal.
Vooral Leviathan is voor het verhaal een must have omdat die over de geschiedenis en het doel van de Reapers gaat en ook een teamgenoot toevoegd.
Verder heb je Citadel, niet echt noodzakelijk maar wel een erg toffe DLC.

Heb er nooit echt moeite mee gehad vanwege de schappelijke prijs die Bioware/EA er voor vroegen.
Ja nouja, ik vond bij die dlc's wel dat je echt waar voor je geld kreeg. En bij het spel ook...

Vind het wel heel jammer dat het weer is uitgesteld... Als echte fan wacht ik met smart...
Die extra teamgenoot zat niet in Leviathan, maar in "From Ashes", die in de meeste edities van de game die niet geheel kaal waren, meegeleverd werd. Leviathan is echter wel heel tof voor de verhaallijn, Citadel is gewoon geweldig omdat het echt een ode aan de franchise is waarin het hele team zich nog één keer helemaal uitleeft, Omega was ook nog best interessant, al stond het verder wel los van de main story.
Kan nou niet zeggen dat ik iets miste in ME2 zonder de DLC. Kan aan mij liggen maar het was gewoon een compleet spel. In tegenstelling tot Assassins Creed 2 waar ze gewoon 2 complete hoofdstukken er uit hebben gerukt en het nog even in je gezicht wrijven. In ME2 merk je het, voor zover ik weet, niet.
Nou dat Liara T'Soni zo goed als niet in Mass Effect 2 zat merkte ik toch echt wel, erg stom van EA en BioWare was dat.
Mwoh, op zich was het redelijk afgewerkt: ze is iets anders gaan doen en kon daardoor niet mee op missie. Niks mis mee, genoeg andere slachtoffers :+
Ok, maar vond haar de beste personage in de Mass Effect spellen :)
Eens. Goed teamlid.
Dat was het knappe er aan. Ze leveren wel een echt af spel. Echter, voor de fans maken ze erg toffe DLC die echt iets toevoegt aan het verhaal. Zolang ze dat van deze kwaliteit blijven doen is het wat mij betreft 'shut up and take my money'.

Het liefst krijg je natuurlijk alles voor een schappelijke prijs, maar dan moet je een jaar wachten.. ;)

off-topic: Heb ik meer tijd om the Witcher 3 nog een keer uit te spelen en daar de DLC voor te kopen :D

[Reactie gewijzigd door phamoen op 8 november 2016 08:59]

Heb je gelijk in de Kasumi DLC en The Shadowbroker DCL waren echt DCL die je moest hebben, en The Shadowbroker DCL helemaal, omdat eindelijk de beste personage Liara T'Soni weer een rol heeft in Mass Effect 2, vond ik echt stom van ze, dat ze Liara T'Soni er zo goed als helemaal er uit gelaten hadden, en ook van Ashley Williams, en deel 3 was de Leviathan DCL heel goed en belangrijk voor de verhaal lijn, en vond ik erg jammer dat Miranda Lawson niet meer bij je team zat.
Zaeed was ook DLC toch? Als je renegade wil gaan is die ook wel een must-have.
zat bij de CE voor zover ik weet.
Ik heb ME2 pas lang na de release gekocht met alle DLC erbij dus ik weet niet wat exact waar bij zat, maar ik dacht dat Zaeed bij de release niet in de game inbegrepen zat.

Verder wel helemaal mee eens dat alle DLC zeer goede content is.

Wat dat betreft is Andromeda wel zo'n titel waar ik de console voor aan zou schaffen.
Dat zat hij wel, was extra code bij mijn collectors edition :)
Op zich waren de prijzen redelijk maar als je de complete ervaring wil ben je toch een 150 euro verder als ik het me goed herinner.
En met name de day 1 dlc voor me3 was nogal een naaistreek. Was gewoon weggesneden maar stond wel gewoon in de gamefiles op de install disc.
Mee eens. Dat is dan de 'pre-order bonus'. Jammer dat ze dat doen inderdaad. Helaas de realiteit van vandaag de dag.
De DLC van Mass Effect 2 en 3 zijn achteraf helemaal niet zo makkelijk om te krijgen. Probeer nu maar eens alles compleet te maken als je Mass Effect 2 wil aanschaffen. Niet via Steam, want dan mis je sowieso al de helft, en als je collectors editions koopt heb je ook niet alles. Je moet dan nog los DLC voor de hoofdprijs aanschaffen bij Bioware. Laatst wilde ik dit namelijk doen, en ben eigenlijk noodgedwongen een torrent gaan pakken waar alles unlocked in zat. Misgelopen verkoop dus door een slecht ingeregeld DLC-woud.

Desondanks waren de games wel degelijk 'feature complete' en de DLC waren ook wel echt eerlijke toevoegingen aan de game die je op zich wel 'kan' missen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 november 2016 12:13]

DLC woud? Ik heb gewoon alle DLC via Origin aangeschaft, niks onoverzichtelijks aan hoor.
Ik ben gewoon gestopt na me1 en 2 omdat Ea Origin afdwingt maar ik koop alles op steam. Ik vertik het al jaren om nog meer middleware rommel te installeren. Stiekem hoop ik nog steeds op een steam release :p
Met de Mass Effect games heb ik geen enkel probleem ondervonden met de originele content. De games, zonder DLC, waren wat mij betreft gewoon waar voor je geld. En de DLC's waren écht uitbereidingen en heb ik ook graag voor betaald omdat er weer echt meer content was.

Enige wat eventueel aan te merken valt, is de Arrival DLC van deel 2. Het einde daarvan verklaard waarom je in deel 3 op aarde 'grounded' bent in de start van de game. Ik kan me voorstellen dat je zonder die DLC misschien een 'waarom ben ik hier nou weer?' gevoel hebt bij het starten van deel 3.

Iets vergelijkbaars met de rol van Liara in deel 3, n.a.v. gebeurtenissen in de ShadowBroker DLC in deel 2.

Afgezien daarvan waren de oorspronkelijk games gewoon compleet, en zie ik de DLC's echt als extra.
Ben ik mee eens, alleen snap ik niet waarom bedrijven nog steeds release data geven, terwijl ze 9/10 x het uitstellen. Geef mij regelmatig teasers en als je weet dat je het spel kan releasen, een datum geven.
Of kondig het gewoon helemaal niet aan totdat het af is en pak dan 2 maanden voor de daadwerkelijke launch for marketing en voorverkoop.

Helaas is het vaak de uitgever die de targetdatum stelt en dit soort aankondigingen wil doen, niet de ontwikkelaar.
an sich ben ik het met je eens, echter des te langer men wacht des te groter de kans op lekken, en het duurt tijd op hype te genereren, kortom, meeste geld is te verdienen door vroeger aan te kondigen.
Je zal sowieso een target datum moeten hebben omdat je werkt met "artiesten" deze slag mensen moet je een beetje stimuleren. Anders krijg je zon "Dune the movie" verhaal.
Inderdaad. Aan der andere kant krijg je dan weer mensen die verbaast reageren, zoals bv met Obsidian's Tyranny.
Aandeelhouders.....
Die investeren namelijk met bepaalde verwachtingen en prognoses. Dus moet je als bedrijf aannemelijk maken dat je in 2017 bedrag X gaat verdienen. Dat moet ergens vandaan komen, dus een grote titel, dus Mass effect release. EA komt er niet mee weg met te zeggen "when it's done"
Juist veel menen klagen over vertragingen, maar ik heb liever dat ik een aantal maanden wacht ipv een half werkend product.
Zeiden mensen dat ook maar over Star Citizen, maar daar is 5 jaar ineeens lang. Terwijl Mass Effect Andromeda daar intussen ook al op zit. Achja, ignorance is a bless I guess.
Circa 2004 was 4 jaar de complete ontwikkeltijd van een AAA spel als je ook de volledige engine moest schrijven. Ik meen me te herinneren dat veel spelen veel sneller waren met een team dat een engine had liggen of bekend was met een off-the-shelf engine, maar als je de engine nog moest leren dat je daar niet heel veel tijd op spaarde vergeleken bij zelf ontwikkelen.

Maar ja, de tijd heeft niet stil gestaan en de grafische technieken en animatie vooral zijn er flink op vooruit gegaan, als je dat allemaal opnieuw moet uitvinden doe je er nu wel een paar product generaties over voordat je langszij de grote jongens komt.

Een echt goed spel neemt nou eenmaal tijd. Kijk naar hoe lang Blizzard erover doet om een spel te maken, dat is ook rond dat soort tijden.
Hoewel ik het met je eens ben zie ik nergens terug, vziw, of dat de hoofdreden (of 1 van de) is voor het uitstel. Let op dat het ook een PR-tactiek kan zijn om "goodwill" te creëren zoals jij nu precies zegt.
Liever dan

Liever uitstellen dan talloze patches.
Ben blij dat jij wel goed oplet.
Mjah maar dan krijg je vaak alsnog een day 1 patch
Geen idee hoeveel er al bekend is van deze game maar wat ik er van gezien heb ziet er interessant uit!
Is Mass Effect: Andromeda een dusdanig vervolg in de serie dat het aan te raden is eerst één of meerdere voorgaande delen te spelen of in te lezen in de verhaallijn of kun je deze game ook prima zonder voorkennis gaan spelen?
Het is zoiezo aan te raden om ME1-3 te spelen, het is het gewoon waard. Ik heb ME1-3 meerdere malen uitgespeeld. Ze zijn voor een prikkie te koop tegenwoordig. Pak wel de 'collectors' editions met alle DLC (indien mogelijk) want je kan meer kwijt zijn voor alle losse DLC dan de 3 titels.
Wat twee en drie betreft geef ik je gelijk maar ME1 vond ik ergerlijk, een gang, een lift, een gang, weer een lift, om over de graphics en missies op de planeten waar je met die tank telkens ongeveer hetzelfde moest doen maar te zwijgen.
Ik geef toe, ME1 is 'langzaam' maar dat neemt niet weg dat het verhaal erg goed is en juist het begin. Je zou natuurlijk ook een 'playthrough' van iemand anders kunnen kijken op Youtube maar aangezien de keuzes overdragen naar ME2->3 is het niet jouw spel.

Beide series ME en DA zijn gewoon pareltjes met een paar kleine defecten, zeer zeker de moeite.
Aanrader om de trilogie (opnieuw/alsnog) te spelen op de PC. De console versies zijn alweer wat gedateerd qua graphics, maar met wat simpele tweaks op de PC ziet het spel er nog redelijk goed uit. En hij is voor een ¤15,- inclusief alle enkele content te koop!

Edit: zit inderdaad niet alle(!) DLC bij. Excuus! Hieronder een lijst, cursief zit bij het pakket dat onder de link hierboven zit. De rest kan apart aangeschaft worden.

Mass Effect
Bring Down the Sky
Pinnacle Station


Mass Effect 2
Cerberus Network
Zaeed — The Price of Revenge
The Firewalker Pack
Cerberus Assault Gear
Arc Projector Heavy Weapon
Normandy Crash Site

Mass Effect 3
Online Pass

[Reactie gewijzigd door D3F op 7 november 2016 20:56]

Hier zit geen DLC bij. Die zul je alsnog apart met overprijsde bioware points via het Cerberus netwerk moeten kopen.
Het speelt iets van 100 jaar later, dus zou zonder voorkennis moeten kunnen. Er zullen wel references inzitten.
Honderden jaren, zoals in de trailer vermeld wordt.

De keuze voor een volledig nieuw sterrenstelsel is voornamelijk gedaan om geen rekening te hoeven houden met de voorgaande games
Nja, de rassen zitter er natuurlijk wel al in, dus dan heb je wel al achtergrondinformatie daarover. Dat en het zijn geen misselijke games om nog een keer te spelen!
Nee het lijkt me niet logisch dat je deze voorkennis nodig hebt. Dat was zelfs bij de trilogie niet noodzakelijk (ik ben pas bij 3 ingestapt)..MAAR het is een geweldige reeks, ik zou willen dat ik hier weer van 0 aan kon beginnen. Dus gewoon voor een paar euro oppikken en spelen maar.
Zoals anderen al schreven.
Het verhaal maakt een behoorlijke sprong naar voren toe. Men reist naar een ander heelal (dus verlaten de Melkweg). Naar verwachting zal je dus niet echt de voorkennis NODIG hebben. Allicht dat je je oude savegames weer kan inladen voor referentiedoeleinden. Er is natuurlijk nogal wat gebeurd in deel 1-3, en de keuzes aan het einde van het verhaal hebben nogal wat impact over hoe de mensheid en de andere rassen hun leven zullen leiden.

De Mass Effect site geeft in elk geval een klein ideetje van het achtergrondverhaal:

https://www.masseffect.com/en-gb/andromeda-initiative
Ik heb liever dat ze het in één keer goed doen, dan dat ze met day-one patches komen van een grootte dat kan op lopen tot 1GB of meer. Toch zie ik vaak dat er vele mensen klagen van al dat uitstellen en wanneer dat niet gedaan word... Zie je diezelfde groep klagen over bugs... Ik zeg gewoon uitstellen, fixen en de release komen wanneer het echt af is.

Maar toch, uitstellen betekent ook weer niet dat het er beter op wordt. Ik ben benieuwd welke van de twee het uiteindelijk is.

"It's Done, when it's done."

[Reactie gewijzigd door rain2reign op 7 november 2016 20:31]

Uitstellen zou normaal beter zijn... Maar triple-A ontwikkelaars hebben de laatste jaren niet echt de neiging een goed vooraf gepatchte game af te leveren na uitstel.
Ik mis een beetje de karakteristieke Mass Effect muziek in de trailer .. hopelijk zit die nog wel in het spel
Ja, hetzelfde viel mij ook op! Het is ineens doorsnee tech-trailer muziek/geluiden geworden. 13 in een dozijn filmtrailer muziek. :+
Klinkt best ok, hoor. Maar de muziek-stijl van de mass effect games vind ik toch onderdeel van het merk. Hopelijk komt die terug!
Vooral de muziek die je hoort bij het openen van de Galaxy Map is echt geweldig, "Uncharted Worlds" heet die track geloof ik. Bij het horen van die track krijg ik gelijk zin om de hele trilogie nog eens te gaan spelen.
Zou me niet verbazen als ze weer uitstellen naar Q4 2017. Holiday season ;)
Liever niet. Mass Effect verdient het om te 'shinen' in een periode dat er weinig AAA-titels uitkomen. Deze serie is zo veel beter dan de standaard 'ieder jaar een nieuw deel'-series zoals CoD bijvoorbeeld.

Daarnaast is de verspreiding van meerdere AAA-titels over een jaar heen ook wel fijn voor mijn portomonnee :+
De eerste 'release date' is om de investeerders gerust te stellen. De echte release volgt later is de trend blijkbaar.
Sinds Batman Arkham Knight geloof ik niet meer in de motivatie dat uitstel direct verbetering met zich mee brengt. Desondanks ben ik stiekem wel lichtelijk gehypt. :\

*doet stiekem toch *O* *
Nu al zin in, de ME trilogie werd ik helemaal ingezogen, geweldige reek games was het, ondanks het matige slot.
Leuke toevoeging:

Mass Effect 1 t/m 3 zijn nu ook beschikbaar in de EA Access Vault op de Xbox One!
Dat het Frostbite is, en met name de Dragon Age iteratie, dat is ook wel te zien. Animaties en gezichtsuitdrukkingen hebben er behoorlijk wat van weg. Beetje jammer dat het zo geen eigen identiteit weet te behouden.
Want dat kun jij al zien aan een pre-beta filmpje :+
Het zijn de kleine dingetjes, maar overall is het de feel.

Verder. Pre-beta? Spel is feature-complete, als het al niet af is. Zit ongetwijfeld allang in de QA-fase. Zeker met een release date van voor maart.

Dat het nu uitgesteld is zal meer te maken hebben dat BF1 enorm goed ontvangen is en ze het dus kunnen veroorloven om de volgende grote blockbuster in het nieuwe fiscale jaar, wat 1 april begint, te plaatsen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True