Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mass Effect: Andromeda is vijf dagen voor release te spelen met EA Access-abo

Door , 94 reacties

Spelers met een EA- of Origin Access-abonnement kunnen Mass Effect: Andromeda vijf dagen voor de release spelen in de vorm van een proefversie. Die wordt beperkt tot tien uur speeltijd. Dit kan op de Xbox One en Windows.

Vijf dagen voor de release de game kunnen spelen, betekent dat gamers in de Benelux vanaf zaterdag 18 maart het spel zouden kunnen proberen. De vooruitgang die spelers in de probeerversie boeken, kan ook meegenomen worden naar de volledige versie van de game, schrijft Eurogamer. Een dergelijk Access-abonnement kost 3,99 euro per maand. In het verleden heeft EA van meer games een probeerversie voor release beschikbaar gemaakt. De tijdgebonden probeerversie is iets dat EA nu ook al doet met Battlefield 1 en Fifa 17.

Mass Effect: Andromeda wordt de vierde game in de franchise van gameontwikkelaar BioWare, dat ook bekend is van Dragon Age en Star Wars: Knights of the Old Republic. Deze Mass Effect-titel heeft een nieuwe hoofdpersoon, speelt zich af in een geheel nieuw gedeelte van het universum en bevat nieuwe rassen. Het spel is op 23 maart verkrijgbaar voor Windows, Xbox One en PlayStation 4.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

Reactiefilter:-194087+137+22+30Ongemodereerd40
Kom op tweakers, beetje huiswerk doen zeg.

Fifa, Star wars battlefront, zelfs Battlefield, allemaal games die je eerder kon spelen dan dat hij officieel uit was, tot maximum van 10 uur.
Gefikst. Excuus.
Een jaar abonnement is trouwens veel goedkoper; 24,99, dan 3,99 per maand.
Origin Access op pc is enkel aan 3.99 per maand te krijgen.
Battlefield 1 is anders een prima game. Net als alle Mass Effect voorgangers. Ik snap dat EA niet de beste reputatie heeft, maar waarom goede games ook direct afkeuren? Goed gedrag mag ook beloond worden.
Waarom noemt niemand de 10% korting die je ook nog op pre-orders krijgt? Je kunt dus - als je wilt - EA Access voor een maand proberen voor 4, dan Mass Effect 4 preorderen. Zeg dat je de Deluxe Edition neemt voor 70,-, dan bespaar je 7,- minus de 4,- voor EA Access. Ofwel wat krijg je dan:

- Een maand lang toegang tot EA Access
- Je mag een paar nieuwe titels maximaal 10 uur uitproberen
- Je krijgt nog 3,- op de koop toe (pun intented)

Nadeel: Je hebt Mass Effect 4 digitaal via Origin gekocht, sommige mensen voelen daar toch nog niet zoveel voor.
Omdat je nooit moet pre-orderen.
En wat is er precies mis met Pre-Orderen? Ik Pre-Order bijv. al jaren alle Blizzard titels die ik wil spelen. Nooit problemen mee gehad, en regelmatig zit er een leuke korting op, of bijv. ingame cosmetische items, gegarandeerde beta toegang. Ik zie weinig issues met Pre-Orderen wanneer je een game sowieso gaat spelen en je er ook nog wat voor terugkrijgt.

Wanneer je kritisch bent over een release of nog niet 100% zeker dan heeft Pre-Orderen uiteraard weinig zin.
Dat je er nog nooit problemen mee gehad hebt zegt natuurlijk helemaal niets, het kan altijd fout gaan. Een nieuw deel van een serie kan tegenvallen of de lancering kan extreem slecht zijn, zoals bijvoorbeeld de lancering van Diablo 3 was (dagen lang onspeelbaar door always online DRM).

Er is geen enkele vorm van garantie of een spel goed gaat zijn of niet, voor hetzelfde geld is het spel de eerste paar dagen onspeelbaar omdat de DRM servers niet werken of door andere technische problemen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 24 januari 2017 10:46]

Uiteraard kan het wel eens fout gaan, maar datzelfde is van toepassing op niet pre-orders. Als je Day 1 wil spelen, pre-order of niet, zeker bij een Online Only game kun je gewoon tegen issues aanlopen bij grote populariteit. Dat een spel goed gaat zijn of niet kun je ook niet garanderen bij een niet pre-order. Genoeg games niet gekocht met een pre-order die achteraf enorm tegenvielen, ook bij veelal positieve reviews van zowel game sites als gamers zelf.

Diablo 3, dat was niet direct Always Online DRM trouwens, het is een volledig online game met een client / server architectuur op de PC, net als bijv. een game als WoW, Hots, SW:TOR, Hearthstone en noem nog maar vele voorbeelden waarbij je ook niet spreekt van Always on DRM. Op de consoles heeft de Diablo 3 een iets andere architectuur waarbij offline wel mogelijk is, wat ook direct te zien is aan het enorme aantal cheaters met bijv. zelf aangepaste items. Daar kun je direct zien dat de architectuur tussen PC en console versie anders is.

Onspeelbaar is trouwens ook een groot woord, nu was Diablo 3 het niet de beste launch (verre van zelfs), maar toch heb ik de eerste week geen enorme downtime ondervonden. Hier en daar wat inlog fouten gehad, maar het grootste deel van de tijd kon ik gewoon spelen. Sim City 4 had ik bijv. meer problemen mee.terwijl ik die niet gepreordered had, Diablo eigenlijk ook niet, die kreeg ik Day 1 gratis van Blizzard i.v.m. WoW Seasonal Pass.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 24 januari 2017 11:39]

Ik pre-orderde Cities XXL terwijl ik XL al had, daar kreeg ik spijt van want het was in feite exact hetzelfde spel maar dan met een ander kleurtje voor het menu. ook pre-orderde ik X: Rebirth omdat ik mij kostelijk vermaakt had met X3 maar Rebirth was compleet anders, vol met game breaking bugs en dus ook een grote teleurstelling. Ik ben eigenlijk nog nooit echt heel blij geworden van iets dat ik voor de release kocht. Met als kroon natuurlijk No Man's Sky!!!
Waarom niet? Grote kans dat je dit als Mass Effect fan toch wel wilt spelen, ongeacht wat anderen vinden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 januari 2017 23:16]

Al ge pre-ordered de Deluxe edition, heb ze allemaal incl alle nuttige DLC en geen moment spijt van gehad. (Ook Dragon Age).

Als ik het wegschrijf tegen de uren die ik me met Mass Effect vermaakt heb.
- ME1 6 keer uitgespeeld, 50+ uur gemiddeld per playthrough.
- ME2 7 keer uitgespeeld, ~50+ uur gemiddeld per playthrough.
- ME3 6 keer uitgespeeld, ~613 uur totaal (Incl MP).
(Zou meer kunnen zijn maar kon niet alle savegames vinden)

Om nog maar te zwijgen over Dragon Age Origins + DLC + Expansion, en 2 en 3.

En alle eerdere Bioware titels zoals : Star Wars, Old republic/Knights, Neverwinter nights, Baldurs Gate etc etc.

Nou kan ik alleen niet echt een reden vinden om de 'super deluxe' editie prijs te verantwoorden, 20 euro meer voor : Multiplayer Super Deluxe Booster Packs
Own co-op play with the best multiplayer value - a weekly Premium Pack for a 20 week period to deliver an ongoing boost to your progression. (1 pack per week, for 20 weeks)
Nice! Ik ben net zo'n fan! Heb al deze games ook minstens zo vaak uitgespeeld. Ik doe nog steeds jaarlijks een complete playthrough van de originele trilogie :)
Simpel; waar is de garantie dat het spel goed gaat zijn of geen issues gaat hebben met launch.

Vroeger kreeg je een game fysiek, en had het pre-orderen nog het "nut" van een exemplaar reserveren. In dit geval gaat het om een digitaal exemplaar wat je download en waar geen tekort van kan zijn (met de uitzondering van het handjevol keren dat Steam bijvoorbeeld geen keys meer had met Steam Sales).
Die garantie heb je met niet pre-orderen natuurlijk ook niet. Als je op day 1 wil spelen, met of zonder pre-order loop je gewoon de kans tegen wat bugs of launch issues aan te lopen.

Garantie of een spel goed gaat zijn heb je ook niet direct, ik heb ook wel eens wat spellen gekocht die rave reviews hadden, maar die ik zelf bijv. echt slecht c.q. niet leuk vond. En ook spellen met redelijk wat kritiek die ik zelf bijv. erg goed vond.

Niet dat ik zelf veel pre-order, maar als de condities goed zijn en de game me aanspreekt heb ik er ook weinig problemen mee mits ik vertrouwen in de developer heb.
Dat het spel goed gaat zijn is subjectief. Als je echt een fan bent van een serie wil je er alsnog zelf achter komen of je een spel goed vind of niet. Eventuele problemen bij launch worden toch wel gefixt (en toch niet gemeld in reviews). Dat het bij launch echt niet speelbaar is komt alleen voor bij multiplayer titels, en ook dat word meestal snel opgelost.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 januari 2017 09:55]

Omdat pre-orderen enkel en alleen in het voordeel van de developer en uitgever is. Er is met digitale games geen sprake van schaarste dus van te voren bestellen (en betalen) is onnodig. De magere pre-order bonussen die je krijgt zijn het 99,99% van de tijd toch niet waard.

Daarnaast is het natuurlijk heel erg raar om ergens voor te betalen zonder dat je weet wat je krijgt, hoe goed het voorgaande product ook was. In veel gevallen kun je niet eens je spel retourneren en je geld terugkrijgen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 24 januari 2017 10:48]

Sorry, maar wie gaat er nou voor een pc-versie de volle pond betalen bij EA. Momenteel is Andromeda al beschikbaar voor 38 euro.
Dat is dan ook de standard edition.
Mooie methode om je Demo's te kunnen verkopen. Die waren ooit gratis.
Die demo's krijg je gratis erbij, zijn meestal volledig speelbaar (zeker de MP) en geeft je een veel betere indruk van wat het spel te bieden heeft. Verder neem je je saves mee naar het volledige spel (wanneer je deze aanschaft).

Verder gaat het erom dat je voor vast bedrag gratis tientallen spellen kunt spelen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 24 januari 2017 09:40]

En nooit op steam. *zucht*
Net als deel 3 van de serie.
Erg jammer,. had graag mn verzameling compleet gemaakt op een nette manier,.
Nette manier? :)

Ik heb een beetje een haat-liefde-relatie met al die game-managers als Steam, Origin en Uplay. Ik vind het superhandig dat ik een methode heb om op een relatief veilige manier games te kopen en installeren zonder dat ik schijfjes nodig heb.

Wat ik wel vervelend vind, is dat ik perse diezelfde Steam of Origin op de achtergrond moet hebben draaien om alleen al m'n spel op te kunnen starten. Ik heb alle begrip voor deze vorm van DRM (ik wil geen discussie uitlokken hierover), maar ik vind he wel compleet irritant dat ik de downloadmanagers perse op de achtergrond moet hebben draaien. Het zou wat mij betreft beter zijn als de manager hem opstart en zichzelf afsluit.
(Als de agent op een bepaald moment multiplayer faciliteert is het natuurlijk weer wat anders. Dan snap ik wel dat hij op de achtergrond moet draaien. Voor achievements (die mij persoonlijk geen bal interesseren) is vast wel iets slims te bedenken.)

Daarnaast vind ik het formaat en het resource-gebruik van de systemen compleet onacceptabel. Ik zit nu niet achter m'n gaming PC, maar ik zat me er pasgeleden oprecht over te verbazen. (we hebben het hier over een opgefokte frontend voor een webwinkel gecombineerd met een dedicated start-menu).

En nog even ter afsluiting van mijn rant: :)
Het meest trieste wat ik heb meegemaakt met die downloadmanagers, is toen ik via Steam Heroes of Might and Magic 7 kocht. Daar moest ik tevens een Uplay account en Uplay PC voor hebben genstalleert staan. (dus de ene downloadmanager start de andere op :( )

En nog even on-topic:
Ik vind de service EA Access op zich heel interessant. Alleen als ik zie welke games ik dan kan spelen, dan heb ik ze of allang gekocht in het verleden, of ik heb geen interesse in de betreffende titel. Voor mij hebben ze dit dus duidelijk te laat opgestart.

De 10 uur preview van titels vind ik echt een supersysteem, al heeft Steam zo nu en dan natuurlijk ook een paar dagen gratis proberen op bepaalde titels. (al een tijdje niet meer gezien nu ik er aan denk :) )
Steam heeft sowieso een bedenktijd van 2 uur in-game.

"issue a refund for any reason, if the request is made within fourteen days of purchase, and the title has been played for less than two hours."
Origin heeft een zelfde soort systeem.

De 'Great Game Guarantee' is eigenlijk alleen maar voor EA's first party games en je mag een refund aanvragen binnen 24 uur vanaf het moment dat je de game voor het eerst opstart en als je hem nog niet hebt opgestart binnen 7 dagen vanaf de datum dat je hem gekocht hebt/dat de game gereleased is.
Die vijf dagen kunnen er nog wel bij hoor, na vijf jaar wachten. Geen probleem. :P
Tja, lekker boeiend inderdaad.
Heb toch nog z enorm veel spellen in m'n backlog zitten dat dat vrij weinig verschil maakt voor mij.

Moet wel zeggen dat ik wel erg uitkijk naar dit nieuwe deel.. hoop dat hij me weer net zo weet te vermaken als de voorgaande ME delen! :9~

Wel tof overigens hoor dat ze zo'n soort 'premium' service verlenen aan abonnees, het is niet voor mij weggelegd maar ik snap de meerwaarde er wel degelijk van. :Y)
Ook dat ze voor 5 dagen hebben gekozen vind ik een mooie balans. Als het een maand of zo zou zijn geweest zou dat veel ophef met zich mee brengen denk ik zo.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 januari 2017 18:21]

Inderdaad. Ik zit zelf totaal niet te wachten op dit soort abbo's. Maar je kunt van EA en Origin zeggen wat je wilt (wat ik ook genoeg doe, heb een hekel aan beide :P) maar dit doen ze dus eens een keertje gewoon GOED.

Een niet te duur abbo, waarmee mensen demo's kunnen spelen, eerder in Beta's komen en je game wat eerder spelen dan de rest. Niets mis mee, voor echte fans het geld meer dan waard en je benadeeld er verder niemand mee (sterker nog, voor de anderen is het ook goed, want op deze manier heb je een staggered launch, en kans dat de servers down gaan op day1 is toch iets kleiner, de kans dat de in die 5 dagen een kleine patch uit brengen om problemen op te lossen is aanwezig etc.
Vergeet niet dat je ook nog eens een sloot games 'gratis' mag spelen. https://www.origin.com/nl...origin-access/vault-games
holy shit, zitten nog goede en niet eens zo oude games tussen ook!
Als we dan ook direct reviews vijf dagen eerder krijgen...
Je zult in ieder geval veel spelervaringen krijgen. Je hoeft dus eigenlijk geen pre-order te plaatsen als je EA Access hebt, tot je de game gespeeld hebt.
Die krijg je sowieso, want het heeft weinig zin om de reviews op launch day toe te laten terwijl het spel 5 dagen eerder speelbaar is. Bij DA was de embargo een week voor launch.
Ik heb geen hoge verwachtingen van deze game. Ik zit nog steeds te wachten op de opvolger van ME1, niet ME2 en 3 welke overduidelijk inferieur waren. Dit ziet er meer uit als een open-world "do stuff" versie van ME3.
ME2 was toch echt wel beter dan ME1.

ME3 was inderdaad minder, maar uiteindelijk was de gehele serie samen ontzettend gaaf.
De space exploration met de mako vervangen voor een paar outside shooting gallaries? Niet mee eens..
nah, dat was nou ook niet echt je van het. Op saaie kale planeten zoeken naar bliepjes op de radar.

Maar afijn, meningsverschilletje. Jij vond dat deel leuk, ik vond het schieten leuker.

De serie in zijn geheel was gewoon heel tof ;)
Nee de space probing was inderdaad een stuk minder saai :D

rrrrrrrrRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
LAUNCHING PROBE

Inderdaad, meningsverschilletje. En het gros vond de Mako section niets, waardoor Bioware heeft gecaved en geschrapt heeft.
Zeg ook niet dat het niet saai was, ik vond het sowieso weinig toevoegen aan het hele spel :)
Oke, ik snap dat je niet bij het eerste schot wat je raakt meteen dood gaat. Maar al die knal en schiet games...hoe geloofwaardig vinden jullie het incasseringsvermogen van je alt? (I know it's just a game)
Weet iemand ook een game waar de consequenties ietsjes meer realistisch zijn?
de Arma serie, Escape from Tarkov, battlefield op hardcore servers

[Reactie gewijzigd door dakka op 23 januari 2017 18:33]

Ook Rainbow Six Siege mag wel in dat lijstje denk ik, daar ga je redelijk hard dood als je even niet oplet.
Je kunt natuurlijk altijd de moeilijksgraad omhoog krikken.
Doe ik persoonlijk ook bij de SP van de Call of Duty games :)
Leuk een film waarbij de held in de eerste 10 minuten realistisch dood gaat ;) Of om het in spel taal te zeggen, leuk zo'n held die 30 wedergeboortes nodig heeft om een gang door te komen. Juist vaak dood gaan maakt het voor mij een spel(letje) en haalt me compleet uit mijn ervaring. Dus vooral bij iets wat een verhaal probeert te vertellen is het voor mij een no-go. Natuurlijk moet je er uitdaging aan hebben, maar groundhog-day is niet aan mij besteed.
Ik heb het andersom, als ik 3 kogels vang en ik kan rustig nog zelf een schot nemen zonder gevolg, is er 0 spanning. Probeer bijvoorbeeld Crysis 1 te spelen op moeilijkste stand, verwijder je crosshair en gebruik geen invisibility. Opeens werd de game van vermakelijke sandboxshooter opgekrikt naar een shooter op het niveau van Half-life en is het hierdoor 1 van mijn favoriete games ooit imo. Hitman is ook zo'n game die veel leuker is bij hogere moeilijkheidsgraad. Run and gun is dan onmogelijk, je moet het slimmer gaan aanpakken.

Ieder zijn ding uiteraard. Ik heb ook veel games met normal difficulty doorlopen voor het verhaal, maar aangezien meeste games niet een bijster goede verhaallijn hebben is het lang niet zo leuk.
Ja, snap ik heel goed. Ik ben ook niet iemand voor frustrerende platformers :) Het gaat mij om de ervaring, hey avontuur en het verhaal, niet om de uitdaging. Tenzij het om racen gaat, dan mag het zo realistisch en moeilijk mogelijk zijn. :p
Zo speelde ik Crysis 1 ook het liefst inderdaad! Ik gebruikte verder helemaal geen power van het nanosuit. Ik wordt ook alleen de wereld en het verhaal ingezogen als de alt het moeilijk heeft. De beste combi is om snel dood te kunnen gaan, maar als je echt goed en weloverwogen speelt, je nooit dood gaat. Zo kun je Deus Ex serie spellen ook lekker langzaam spelen.
Dead is Dead in spellen als Skyrim is heerlijk. Alsnog denk ik dat Bioware van Mass Effect 4 vast een prachtig spel gaat maken. En de futuristische setting is op zich ook een goede uitleg voor je weerbaarheid met shields en snelle healing.
Arma 3 al geprobeerd? Militaire simulator :*)

Als casual gamer vind ik medium al pittig :F
Is dit nieuws of een advertorial?
Gaming nieuws is bijna altijd een advertentie, daar kom je niet omheen.
Leuk, en vervolgens mag je 5 dagen wachten op de Day 1 Patch. Of zou het de eerste game zijn met een Day -5 Patch? :+