Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BioWare werkt al vijf jaar aan geheel nieuwe game die volgend jaar uitkomt

Door , 53 reacties

BioWare komt voor april 2018 met een geheel nieuwe game in het actie-avontuur-genre. De studio werkt al vijf jaar aan het spel, dat zich in een universum afspeelt waar spelers 'op een unieke manier' worden samengebracht.

In 2012 begon BioWare met de ontwikkeling van een 'nieuw universum met nieuwe personages, verhalen en gameplay', meldt Aaryn Flynn, vicepresident van de studio. Doel was om een spel te maken dat gebruikers samen kunnen spelen 'op nieuwe manieren'.

Tijdens de bespreking van de kwartaalcijfers laat de ceo van uitgever EA los dat het niet zozeer om een rpg gaat, maar meer om een actie-avonturenspel, waarin meerdere genres samenkomen. "Je moet denken aan de personageontwikkeling van een rpg en het verloop van een verhaal waar BioWare bekend mee is geworden, maar dan in een wereld met meer actie en avontuur", stelt Chris Evenden, vicepresident van EA.

De game moet aan het eind van EA's fiscale kwartaal verschijnen, dat op 31 maart 2018 afloopt. Meer details hebben BioWare en EA nog niet bekendgemaakt, maar ze beloven gaandeweg het jaar meer over het spel te onthullen. De aankondiging komt op het moment dat BioWare Mass Effect: Andromeda aan het afronden is. Die game verschijnt op 23 maart in Europa voor de PlayStation 4, Xbox One en Windows.

Reacties (53)

Wijzig sortering
Ik hoop dat ze wat meer teruggaan naar ME1.

Ben nu bezig met de hele trilogie, en ik merk nu al dat ik ME2 veel beperkter vind qua mogelijkheden characterbuilding en combat. Ook de interface is soms iets té gestroomlijnd.
De diepgang van ME1 was inderdaad erg tof, wat betreft de aanpasbaarheid van karakters en vaardigheden, en de precisie van de gevechten (meer tactische mogelijkheden). Ik verwacht echter dat dit niet meer terugkomt. ME2 en 3, en Dragon Age: Inquisition, hebben stappen gezet richting meer actie, meer gestroomlijnde features en minder diepgang. Die trend zal hoogstwaarschijnlijk doorgezet worden in ME: Andromeda en deze aankomende game. Bioware is een groter publiek gaan bedienen sinds ze onder EA vallen, en daarmee is het e.e.a. verloren gegaan.

Hoewel dit treurig is, doet Bioware naar mijn mening toch nog een hoop goed. De karakters, dialogen, relaties en keuzes zijn intact gebleven. Ook op het gebied van de rassen en politiek is de diepgang er nog. De gevechten zijn minder tactisch, maar alsnog wel fijn om te spelen. De games zijn meer benaderbaar en minder houterig geworden. Ook zijn de graphics flink verbeterd (geen hoofdpunt, maar toch een leuke bijkomstigheid; DA:I en ME:A zien er tof uit).

Als fan van diepgaande RPG's heb ik me erbij neergelegd dat bepaalde aspecten bij Bioware verdwenen zijn. Die aspecten zoek ik nu bij InXile (Wasteland 2, Torment 2), Obsidian (Pillars of Eternity 1 en 2, Tyranny), CD Project (The Witcher), Larian Studios (Divinity: Original Sin 1 en 2), Harebrained Schemes (Shadowrun), enz. De Bioware-games speel ik alsnog met veel plezier, ondanks dat het niet meer hetzelfde is als voorheen, omdat er naar mijn mening nog genoeg te genieten is aan deze games. En voor m'n échte RPG-fix grijp ik naar die andere ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 1 februari 2017 14:49]

Ik had dan weer enorme problemen met de traagheid van ME1, de tijd die je in dat spel aan gesprekken in liften besteed is er IMO over.
Die liften waren dan ook een verkapt laadscherm.
Juist ME2 wordt in het algemeen gezien als de beste van de serie, juist omdat het meer is gestroomlijnd.

http://www.metacritic.com/game/pc/mass-effect
http://www.metacritic.com/game/pc/mass-effect-2
http://www.metacritic.com/game/pc/mass-effect-3
ME2 en 3 zijn beide hele goede games (ME3 heeft een mindere reputatie vanwege het discutabele einde, maar los daarvan is het een toffe game). De vervolgen zijn inderdaad een stuk soepeler speelbaar dan ME1, maar qua diepgang van customization, character building en combat werd er juist ingeleverd. De critici vonden de voordelen groter dan de nadelen, en veel spelers ook, maar voor RPG-fans was er dus ook achteruitgang te bespeuren. Ik kon beide stijlen wel waarderen, elk op hun eigen manier.

Maar er was ook wel een manier geweest om de complexiteit van ME1 te combineren met de soepelheid en actie van ME2 en 3. Daar zou de perfecte Mass Effect-game gelegen hebben voor mij, en die game zal er helaas naar alle waarschijnlijkheid nooit komen omdat EA / Bioware meer richting toegankelijkheid zijn gegaan. De dikke AAA-productiewaarden waar de grote massa gamers op hoopt, zijn te duur om de gok te nemen met veel diepgang (want dat kan casuals afschrikken wiens portemonnee EA graag wil aanspreken). Maar goed, wat er is is goed, en Mass Effect: Andromeda wordt vast ook leuk. Alleen niet zo diep als het had kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 1 februari 2017 16:18]

maar wat voor soort diepgang dan? Heel veel vendor trash is voor mij echt geen diepgang.
Het is een tijd geleden, dus ik kan niet meer alle verschillen exact opnoemen, maar: ME1 had verschillende soorten munitie, meer opties voor armor (onderverdeeld in klassen), meer soorten wapens en mods daarvoor, meer keuzes bij het stijgen in level (qua skills, attributes e.d.), een veel uitgebreider inventory-systeem in 't algemeen, en als ik het me goed herinner kon je je companions meer zelf uitrusten dan in latere delen. In gevechten had je o.a. meer vaardigheden die je kon gebruiken (skill slots), met elk een eigen cooldown.

Tegelijk ook met je eens hoor: een deel van de uitgebreidheid van ME1 zorgde vooral voor meer gedoe en herhaling. Niet alles was even nuttig, en er was inderdaad te veel vendor trash. Maar een aantal van de kenmerken van ME1 had ik wel graag behouden zien worden. In ME2 en 3 is er bijvoorbeeld bijna helemaal geen inventory management; da's wel het andere uiterste dan ME1. Er was een gouden middenweg mogelijk geweest, volgens mij.

Begrijp me niet verkeerd: per saldo vond ik ME2 en 3 wel beter dan deel 1. Bioware heeft het versimpelen van de gameplay slim en verantwoordelijk aangepakt, zonder door te schieten.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 1 februari 2017 18:33]

En ik vond het juist de minste van de serie, het verhaal was niet echt bijzonder en het RPG gedeelte was erg dumbed down.
Het is een gewaagde stelling; Mass Effect 2 en 3 zijn geen RPGs, cRPG's (jou genoemde voorbeelden) of actie-RPG's (Diablo) dat zijn inderdaad nog de echte RPG's.
Mass Effect draait om het verhaal en keuzes die je daar in maakt; combat, uitbouwen van je character en schip doet er niet veel toe. Zelfs bij het rekruteren van je squad-members draait het meer om het verhaal en het personage dan de klassieke rpg elementen.

Ik zou graag meer Dragon Age Origins achtige games willen zien. De mix tussen rpg elementen (die best diep kunnen gaan), combat wat echt klassiek actie rpg-achtig aanvoelt en het verhaal met de karkaters en emotionele insteek. Ook niet voor niets dat dit mijn beste game ooit is.

Horizon Zero Dawn is trouwens ook zo'n game waarvan de echte rpg speler zegt dit mag geen rpg genoemd worden.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 1 februari 2017 16:39]

Niet geheel mee eens. Op de hoogste moeilijkheid deed je build er wel daadwerkelijk toe. Wat mij betreft komen de RPG elementen bij Bioware spellen er pas echt uit op het moment dat je de moeilijkheid volledig open zet.
De openheid van ME1 was wel zeer repititief. Je gaat merken in ME2 dat je beslissingen echt een zeer grote invloed hebben op het verdere verhaal en dat vind ik positiever dan een iets TE gestreamlinede ervaring. Voor zover dat als alternatief kan gezien worden. ME is dan ook geen grinder zoals vele JRPG's.

[Reactie gewijzigd door FilipV. op 1 februari 2017 13:38]

Klopt maar ik vond het aanpassen van wapens in me1 wel weer veel leuker.
Ze hadden best wat dingen uit me1 wel in 2 mee mogen nemen.
2 liet zeker wat steken vallen in dat opzicht, maar ik vond het systeem in 3 dan weer een stuk beter uitgewerkt dan in deel 1 en 2. Verschillende wapens die je op verschillende manieren kon upgraden, maar die wel de hele game bruikbaar bleven.
Ik heb 3 nog niet gedaan. Wil hem op mijn grote 4k tv gaan spelen maar moet dan eerst even een snellere videokaart hebben. Zit met smart op vega te wachten.
voor ME3 heb je echt geen upgrade nodig. spelen die handel inc alle dlc (en texture modsi) en zie je met een paar weken wel weer :)
https://www.youtube.com/watch?v=Qek4iuuJ9no
https://www.youtube.com/watch?v=jWndxEghZuI
Ik heb hoge eisen wil minimaal alles max 60 fps halen en geen grote drops bij zware battles. High res textures waren toen de tijd bij ME2 op 2660x1600 te zwaar voor een 290X.
wat ik vooral jammer vond was de manier waarop wapens gebruikt werden in me2 ten opzichte van me1
in me1 had ik echt het gevoel dat ik met een super modern stuk wapen rondliep dat ook echt op future gebaseerd was en dan ook op basis van het verhaal.

ineens in me2 .... ja we hebben maar thermal clips er in gedaan.
hoe verklooi je een spel in 1 keer. als ik reloaden wil pak ik wel battlefield of cod
dat niet reloaden maar gewoon heated charges was gewoon wat ME1 goed maakte.
'Go! Go! Go!'
'The enemy is everywhere'
;)
I WILL DESTROY YOU!
Helemaal mee eens. Ik vond ME2 echt veel leuker dan 1. De grotere vrijheid in wapens en uitrusting vind ik eerder afleidend dan dat het wat toevoegt. Ik ben wat dat betreft ook geen klassieke rollplayer. Ik vind de verhalen en de keuzes die je moet maken super, maar het characterbuilding en de het hele principe van een characterbuild is niks voor mij. Dus 2>1 IMHO.
Ik vond ME1 ook veel leuker. In 2 moest alles 'darker and edgier' zijn, terwijl ik in deel 1 bij wijze van spreken juist lekker aan het startrekken was: gewoon zonder druk lekker door het heelal rondcrossen en leuke dingen beleven. Bovendien lag de nadruk in 2 veel meer bij het schieten, terwijl dat juist niet lekker werkte. In ME1 waren de gevechten ook niet zo goed, maar daar deden ze er minder toe.
Ik merk ook dat de omgevingen in ME2 echt zo gemaakt zijn dat je wel wordt gedwongen om gebruik te maken van alle wapens. Sommige vijanden kun je niet echt makkelijk bereiken met je assault rifle, dus daar heb je de sniper voor nodig. In ME1 kon je nog specialiseren naar één wapenklasse.
In ME1 kon je nog specialiseren naar één wapenklasse.
Alleen vond ik dat wat te ver doorgetrokken; zelf speelde ik in ME1 als Vanguard met een specialisatie voor Assault Rifles, maar om daarom maar meteen totaal onmogelijk met een Sniper te kunnen schieten... dat ging echt helemaal nergens over.
Ik ben de trilogie begonnen met ME2, en dat vond ik een fantastisch spel, hoewel ik het label RPG eigenlijk niet heel erg toepasselijk vond. Character upgrades waren erg lineair, weapon upgradens waren puur een grind naar de top en combat was veel meer FPS dan RPG. Niettemin waren de karakters erg interessant en omdat het een relatief simpel spel was speelde het gewoon heerlijk. Wel vreemd dat het spel 80% recruitment en loyalty missions was en dat de main storyline eigenlijk weinig voorstelde, m.u..v. de suicide mission op het eind.

Deel 3 vond ik nog meer FPS ook al zat daar wat wapens betreft iets meer customization in maar ik moet zeggen dat ik nooit het gevoel had dat het veel uitmaakte, op Normal knal je overal zo doorheen. Wel heel leuk knallen moet ik zeggen. Qua verhaal was het hit and miss vond ik, met goede en slechte momenten. Naar het einde toe teveel gewauwel van je team en een zeer teleurstellende final battle. Gelukkig maakte de Citadel DLC veel goed.

Ik ben vandaag toevallig net met ME1 begonnen. Na ME2 even geprobeerd maar ik vond het teveel micromanagen. De combat voelt ook erg houterig aan vergeleken met 2 en 3. Toch maar eens een tweede kans geven en de hele trilogie uitspelen voordat Andromeda er is :)

Edit: net een HD texture pack voor ME geïnstalleerd en dat doet wonderen, erg mooi.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 1 februari 2017 22:58]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de game leuk vond maar de pacing van de game heel vreemd was.

Mijn gemiddelde playthrough tijd uit 3 playthroughs was dacht ik tussen de 20 en 25 uur.
(als ik het me goed herinner)

Maar 16 uur daarvan was eigenlijk alleen maar beetje over dorre planeten rijden met de mako en er gebeurde niet veel.

Tot je de laatste planeet op ging en ineens was het een stroomversnellig en was je in een 2 tot 3 uur klaar.

Dat had van mij iets anders gemogen.
Maar nogmaals het was een vetten game for sure
"spelers 'op een unieke manier' worden samengebracht"
Klinkt meer als, wederom, een online multiplayer game.

Jammer. Ik heb zelf niets met online multiplayer gaming en zie dan ook met lede ogen aan dat steeds meer games naar online-multiplayer gaan. Ik speel games voor het verhaal, niet om iets te doen met een groep mensen die ik toch niet ken. Straks zijn alle single player games, die met een goed verhaal, vervangen door slappe multiplayer ervaringen.
Nou hopen dat EA de game dit keer wel normaal op de E3 showed, van mass effect andromena hebben we nog steeds geen normale gameplay sessie gezien.
Klinkt als het bekende EA verhaal, hypen en zeer tegenvallend spel
Klinkt eerlijk gezegd als een game die niet veel anders is dan de andere Bioware titels.

Dat gezegd hebbende verwacht ik ook het vermaak en de kwaliteit die ik van deze studio gewend ben!

[Reactie gewijzigd door Rexus op 1 februari 2017 14:49]

Daarop inhaakende, klinkt als Mass Effect: the Multiplayer (maar dan goedbeter)
Kijk dit klinkt zeer interessant, vooral het op een unieke manier samen brengen van spelers. Dit kun je nu natuurlijk nog op allerlei manieren interpreteren maar ik hoop dat het erg co-op gericht is.

Ik mis tegenwoordig juist spellen met een goede singleplayer die je ook in co-op kan spelen.
Borderlands en Dyinglight waren de laatst echt goede games eigenlijk.

Een nieuw spel met een nieuwe manier van samen spelen in een gerelateerde stijl als mass effect, zou echt super zijn. Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan aanpakken.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 1 februari 2017 13:29]

Zou gaaf zijn inderdaad. Het squadbased van ME en DA maar dan elke karakter bestuurbaar door of computer of medespeler lokaal of medespeler verder weg.
Misschien niet zo recent maar ik heb mij samen met mijn zoon geweldig vermaakt met de coop van splinter cell: blacklist
Klopt! Misschien wel weer een idee om uit de kast te trekken :Y)
Co-op is krijg daar de kriebels van. Ik game in mijn eentje en co-op games focussen zich zoveel op het samenwerken dat de fun voor mij stukken minder is. Besef je wel dat dit een BioWare game is; waar verhaal en sociale aspecten met je squad members altijd enorm zijn. Ik zit er niet op te wachten dat ik samen met iemand een keuze moet maken die het lot van het spel bepaald.
Mooie van dit soort games is altijd dat jezelf in je eigen tempo uren en uren kan besteden aan de "perfecte" playtrough.
willen willen willen :D :D :D

ik hoop Zó dat het een goede game word...
ik was echt een total addict voor oudere bioware games
Ik hoop nog steeds op een nieuwe KOTOR reeks.
Klinkt mij als een soort borderlands achtig genre. Misschien wat minder shooter maartoch.. 😜
Heel benieuwd! Met Bioware zit de storyline en gameplay naar mijn mening altijd erg goed.
Ik weet niet of er meerderen met mij zijn, maar ik vond Jade Empire echt een toffe game en baal er nog steeds van dat daar nooit een tweede deel van is gekomen...
Ben ik de eengiste die een Destiny variant leest ?
Niet dat ik dat verkeerd zou vinden heb me altijd goed vermaakt in Destiny.
O God ik hou van bioware games. Can't wait! Heb zelf zowat alle bioware games gespeeld, heb genoten van alle games met uitzondering van Dragon Age 2.
Haha, inderdaad.
Dragon Age 2 was bijzonder slecht.
Maar een paar verschillende gebieden met elke keer een gedeelte geblokkeerd.

Dat was zo'n teleurstelling na het geweldige Origins dat ik Inquisition nog niet heb durven spelen...
Ik had zelf weinig met deel 2 quests. Want de personages waren het enige leuke em de gebieden waren 1 keer leuk...

Inquisition is daarentegen absoluut geweldig gemaakt. Als je nog geen spoilers hebt gelezen heb je ook zeker een tweede playthrough, mocht je het verhalende van games leuk vinden. Ik vind het een goeie concurrent voor de witcher 3 (al wint de witcher wel ;)). Gelukkig kan je ze allebei spelen :D

Ik zit echt uit te kijken naar deel 4 aangezien de laatste dlc daar een mooi voorzetje voor geeft!
Dragon Age 2 was idd prut. Maar Inquisition is een dijk van een game. Ik speel hem momenteel (al 2 maanden) en ben na 50 uur nog steeds niet op de helft (ben bezig met side quest en character development).

Het is ook niet duur meer (inclusief alle DLC). Dus ik raad het je aan!
Bedankt.

Dan ga ik hem zeker een keer proberen!
Slechter dan 2 is ook behoorlijk moeilijk...

Ik hoop dat dit spel zich ook in een fantasy wereld afspeelt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*