Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA maakt uitstel bekend van BioWare-game waaraan al vijf jaar wordt gewerkt

Door , 76 reacties Linkedin Google+

Uitgever Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat de nieuwe action-adventure-game waar BioWare al vijf jaar aan werkt, wordt uitgesteld. Aanvankelijk zei EA dat de game voor april 2018 zou uitkomen, maar nu is de release uitgesteld naar het volgende boekjaar.

Begin dit jaar maakte EA voor het eerst melding van het project en werd een release voor april 2018 in het vooruitzicht gesteld. Bij de toelichting van de nieuwste kwartaalcijfers heeft EA volgens Polygon nu bekendgemaakt dat de game in het boekjaar 2019 uitkomt. Dat loopt bij de uitgever van april 2018 tot en met maart 2019.

Specifieker is EA niet over het uitstel. Het kan betekenen dat de game enkele weken of maanden tot een jaar later uitkomt dan werd aangegeven. Volgens Gamespot benadrukte EA-ceo Andrew Wilson dat het uitstel van de nieuwe game niets te maken heeft met hoe Mass Effect: Andromeda werd ontvangen door reviewers. Die game kampte met veel problemen en kreeg daardoor lagere scores dan EA had gehoopt.

Wilson benadrukt dat de nieuwe game gezien moet worden als een live service. Daarmee doelt de topman op online functionaliteit die mogelijk vergelijkbaar is met de functionaliteit van games als Destiny of Tom Clancy's The Division. Blake Jorgensen, de financiële topman van EA, stelt dat het bedrijf dit liveserviceonderdeel verder wil ontwikkelen. Wellicht is dit een reden voor het uitstel van de game. De ceo zegt erg tevreden te zijn met de ontwikkelingen van de nieuwe BioWare-game.

In februari, bij de vorige bespreking van kwartaalcijfers, kwam EA voor het eerst met informatie over het nieuwe project van BioWare. Toen zei de uitgever dat de studio al vijf jaar werkt aan de nieuwe game en dat het gaat om een actie-avonturenspel waarin verschillende genres samenkomen. Het zou niet zozeer gaan om een rpg, maar de game zou wel rpg-elementen zoals personageontwikkeling bevatten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Reactiefilter:-176073+122+22+30Ongemodereerd46
Het is mij al langer duidelijk dat Bioware het RPG genre zat is. Ik wens ze veel succes op hun weg naar een nieuw publiek met acie shooters met een degelijk uitgewerkte online stuk. Origineel is het allemaal niet. De rpg-elementen in Mass Effect Andromeda zijn al flinterdun en niet echt bevredigend dus voor hun rpg publiek hoeven ze dat er echt niet in te laten.

Benieuwd wat ze met Dragon Age serie gaan doen ten minste als er vervolg op komt.
Ik denk niet dat Bioware het zozeer zat is, ik verwacht eerder dat EA onredelijke verwachtingen heeft van de aantallen die verkocht moeten worden. Niet omdat ik vind dat EA 'evil' is, maar ik verwacht dat een uitgever het idee heeft dat Andromeda meer zou verkopen als het toegankelijker zou zijn voor mensen die niet direct van het genre houden.

Die omschakeling zie je in steeds veel meer games, de core gameplay of features die het spel in eerste instantie heel interessant maakte worden uit die games gehaald in een volgende versie om het meer te 'stroomlijnen'. Dragon Age was een fantastische RPG ik heb me daar ontzettend veel mee weten te vermaken. Deel 2 was hl erg afgeslankt en opgepoetst om het interessanter te maken voor de massa. Daarbij vervielen ook aspecten die het eerste deel zo interessant maakte.

Wellicht dat BioWare cht zat is van het maken van RPG's, maar ergens bekruipt mij het gevoel dat het deels EA haar schuld is. Het is immers niet de enige franchise die drastische wijziging heeft meegekregen in opvolgers van een succesvolle game. Het lijkt erop dat als iets succesvol is, EA zich ermee wil bemoeien en wijzigingen wil doorvoeren die volgens hun de game ng succesvoller moet maken.
Als je het mij vraagt is dat exact de rede waarom de meeste games redelijk 'dumbed-down' zijn. Neem Destiny ook bijvoorbeeld, zou een heerlijke mmorpg kunnen zijn, maar de rpg elements zijn veel ste simpel en beperkt zodat het aanspreekt bij een breder publiek. Uiteindelijk is het eindeloos grinden het enige wat ze van rpg's hebben.

Ook prachtige spellen als Horizon zouden (naar mijn mening uiteraard) nog zo veel toffer kunnen zijn als ze iets meer met de rpg elementen zouden doen.

Dus niet alleen EA doet dit.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 10 mei 2017 10:31]

Ik word wel een beetje moe van de geluiden dat RPG noodzakelijk is om het spel leuk of leuker te maken. Een gamedesigner kan er ook bewust voor kiezen om rpg elementen niet te accentueren. Daarom heet iets ook Action-RPG of RPG-Action. In het geval van Horizon krijgt de gamer precies voorgeschoteld wat de makers voor ogen hadden.

RPG is een (sub)genre. Geen kwaliteitsinjectie.
Zoals ik ook zei, is persoonlijk, IK zou graag meer RPG elementen zien.

Ik vind het alleen jammer wanneer een spel enigzins pretendeert een rpg te zijn, doordat er rpg-achtige progress in zit, levellen, gear, open world, maar als je eenmaal richting endgame komt, is er geen hol meer te doen. Terwijl dat die open world RPG's juist zo tof maakt. En het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn hoor, het hoeft geen DnD RPG te zijn, maar iets fatsoenlijks om je spelers bezig te houden (anders dan eindeloos dezelfde missies te grinden) zou ik toch minstens verwachten.

Ik heb ontzettend genoten van Horizon, prachtig spel, werkelijk. Maar tegen het eind had ik het gevoel dat ik nog zo veel kon doen in de wereld, maar dit was niet het geval. Het was gewoon klaar (helpt ook niet dat je de end-game gear zoals de Shield-Weave bijna tegen het einde krijgt, zodat je er net 2 of 3 quests mee kan doen voordat je klaar bent). Dit is zo'n beetje het enige bezwaar wat ik tegen het spel heb (zit met smart te wachten op DLC, hoop dat die genoeg toe zal voegen). Een klein beetje meer RPG elementen en meer (radiant) quests om je bezig te houden, en ik zou het waarschijnlijk nog spelen. Maar nu was ik na 3 dagen toch wel klaar met het spel, en dat vind ik jammer.
Het werkt wel. Mass Effect 1 was een goede game maar niet super populair. Mass Effect 2 was dumbed down en meer consoley en had meer succes. Dragon Age Origins was een leuk spel en verkocht goed, deel 2 was dumbed down en verkocht 3x meer.

de meeste gamers willen nu eenmaal geen rpg met diepgang. ze willen een game waar ze met 2 vingers in hun neus doorheen kunnen lopen voor het verhaal, die ze niet 3x hoeven te spelen om alle content te zien. het zal altijd een minderheid zijn die wel complexiteit wil. je kunt van een indie studio misschien verwachten dat ze daar tegenin gaan vanuit hart voor de game, maar niet van ea, die willen alleen maar geld verdienen.

ik denk dat de tijd van de oude bioware games nu achter ons ligt. ze zijn geen pc first studio meer, ze maken nu console games, en dat gaat voorlopig niet veranderen

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 mei 2017 11:24]

Dat is het hele probleem met sommige games ze zijn veel te moeilijk en bijna onbespeelbaar geworden.
Je hebt dan ook als je een game soms in een stuk waar het moeilijk is al tientallen keer geprobeert iets te halen, maar je moet het halen anders kan je niet verder.
Daarom willen mensen inderdaad ook toegankelijke games hebben waar je inderdaad met twee vingers in de neus het spel kan uitspelen.
Een voorbeeld ik heb zeker 30 keer geprobeert om door een moeilijk stuk van tombraider te komen.Dat hebben ze volgens mij veel te lastig gemaakt, en dan is het ook niet meer leuk om door te gaan.Dan verwijder ik al snel de game van mijn hd.
En ga dan door met het oude vertrouwde ut 99 wat nooit verveeld, soms wel tegenslag hebt omdat je de vlag verloren hebt maar dat is maar een moment.
Met ut99 kan ik uren achter elkaar gamen zonder dat het verveeld, hadden ze maar meer van dat soort games gemaakt.Ik weet het quake, wolvenstein en andere online games zijn best goed genoeg gemaakt voor een paar uur echt achter elkaar te gaan gamen.Het verveelt niet snel je gaat gewoon door naar de volgende match.
En je word niet tegengehouden wat met sommige andere games wel het geval is.
Ben zelf een beetje een fossiel aan het worden word dit jaar 46 en je reactievermogen laat wensen over als je sommige online game speelt.

groetjes fossile gamers

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 10 mei 2017 20:39]

Ik ben 31 en mijn reactievermogen is nog net zo goed als toen ik 18 was. Dat is net als iedere vaardigheid te trainen. Ik speel bijvoorbeeld veel Battlefield 1, en daardoor worden single player games die jij als moeilijk beschrijft op medium tot hard weinig uitdagend. Kwestie van hoeveel tijd en moeite je er uiteindelijk in wil steken.


Kleine hint, blijf weg van het Dark Souls genre
Is het echt zo dat Dragon Age 2 drie keer zoveel verkocht? Dat is wel gek, gezien de vele slechte reviews!
heb t ff opgezocht maar da2 had alleen in de eerste week hogere sales dan origins, toen heb ik er iets over gelezen, maar dat was dus beetje te enthousiaste voorspelling. De reviews waren btw helemaal niet slecht, meeste tussen de 8 en de 9. de user reviews waren wat minder positief

moet dan me2 zijn wat zoveel meer verkocht had dan 1...

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 11 mei 2017 17:19]

Die beweging zie je steeds weer. Er worden nieuwe genres ontwikkeld, die in eerste instantie de hard-core gamers aanspreken. Een grote uitgever als EA wil nou juist de massa aanspreken, en dat lukt alleen wanneer je de extremen afzwakt. Een gemiddelde gamer wil er helemaal niet over willen nadenken of een sword 6+2 of een sword 8 beter is. Daardoor zie je die glijdende schaal in RPG's van (in grote lijnen) Baldurs gate naar Dragon age, en dragon age 2 (waar ze te ver doorschoten). Gelukkig zijn er dan ook weer indies of kleine uitgevers die in het gat springen wat is gevallen, en krijg je fraaie producten als pillars of eternity en Torment:Tides. Niet helemaal de kwaliteit van BG of planescape, maar wel fraaie producten.
En god zij dank hebben we CD-project nog ;)
Volgens mij pusht EA steeds te hard met de ogen op de big bucks en snelle release. Gevolg: games als Andromeda (maar bijv. ook Dragon Age 2) zijn niet zo goed als Bioware ze wilde maken, en vervolgens worden ze afgestraft.....

Ik hoop heueeeel erg dat ze gewoon nog lekker doorgaan met Dragon Age. Inquisition was ivm DA2 heel goed en de cliffhangers aan het einde van de DLC belooft veel goeds!

[Reactie gewijzigd door Evil_king op 10 mei 2017 15:10]

Andromeda werd niet te hard gepushed (5 jaar aan gewerkt, en er was meer rekking te krijgen, maar wilde de studio zelf niet), maar de top van de studio was een aantal keer flink verandert. Ieder heeft zijn eigen prioriteiten en meningen en daardoor zijn er waarschijnlijk hele concepten weggegooid of compleet verandert.
Dat deel 2 zo afgeslankt was, kwam omdat er gewoon te weinig tijd voor deze game was uitgetrokken. Het concept was heel interessant (stad + omgeving die verandert door jou acties en beslissingen), echter doordat er gewoon niet genoeg tijd voor werd uitgetrokken kwam er weinig van terecht.
andromeda was als game prima, alleen de graphics waren gewoon beneden pijl en daar zijn ze (terecht) keihard voor afgestraft.

je kan anno 2017 geen game uitbrengen die er gewoon na een side to side foto minder uitziet als je vorige deel, dan heb je gewoon echt ergens een quality check geskipt (en waarschijnlijk iemand die per se de game wilde lanceren)

nu hebben ze van de fout geleerd (hopen we) en stellen ze deze dus uit..
maw qua characters is het voor mij minder, ze zijn een beetje oppervlakkig vergeleken met de ME 1 t/m 3.

Heb laatst ook Horizon Zero dawn gekocht en je ziet bij Aloy dat ze direct meer persoonlijkheid heeft dan een ryder twin.
oh dat zeker, kwa persoonlijkheden en alles had ik totaal geen feeling met iemand van de crew bij andromeda terwijl dit bij me1/2/3 totaal anders was..

al word er best wel veel backstory gegeven was ik er op een gegeven moment gewoon moe van om naar planeet x te gaan om y te doen en heb ik maar gewoon de laatste paar missies gedaan om ervan af te zijn.

daarintegen was dat gevoel bij horizon dawn ook wel een beetje omdat het allemaal hetzelfde was en je op het eind ook zoiets hebt van ''oke afmaken die handel''

kwaliteit tussen de 2 was alleen een wereld van verschil, als elke game zo mooi was als horizon dawn kon sony de ps4 de komende 2/3 jaar nog wel laten voor wat het is.. mijn god wat is dat spel mooi.
nou, in eerdere games in de mass effect serie had je dat probleem ook al, landen in de mako in deel 1, 10.000 planeten scannen in deel 2, en de crew had altijd al matige voice acting en vaak meer tieten dan persoonlijkheid.
Ik vraag me nogsteeds af wat daar nou gebeurd is.

Onderstaand filmpje vergelijkt een gelekte alpha cutscene, met hoe deze in het uiteindelijke product terecht is gekomen... Hoe krijg je het voor elkaar vraag ik me dan af.
https://www.youtube.com/watch?v=AfLAh_OrTGc
de graphics waren nog wel het minste probleem, laten we de gameplay even analyseren

1. scannen
2. scannen
3. scannen
4. linkermuisknop ingedrukt houden om vijanden dood te maken
5. linkermuisknop ingedrukt houden om dialog te skippen.
etc
Niet alleen graphics hoor... verhaallijn was regelmatig nogal zwak, 'event triggers' die niet werken of veels te vroeg af gaan, CTD-errors of zelfs full-reboot errors, karakters varieren te veel in kwaliteit, etc.
Graphics vond ik op de PC niet echt een probleem, op PS4 was het duidelijker zichtbaar. Game had echter veel gamebreaking bugs, en EA communiceert altijd heel slecht op hun forums.
Waarom ga je bekend maken dat een game waar je aan werkt uitgesteld is terwijl je niet wilt zeggen welke game dat dan is? Wat een nutteloos bericht.

Of proberen ze hype te creren voor een onbekende game die nog niet af is?
Ja juist! Dat dacht ik ook.

Even ter opmerking voor alle EA-bashers, waarom nemen jullie de moeite om tig keren hetzelfde te zeggen, terwijl iedereen dit doet?
Omdat dit voor de aandeelhouders is? Die willen weten wanneer nieuwe grote projecten uitkomen.
Als het goed is is dit de nieuwe IP waar Casey Hudson aan mee hielp het op te zetten voordat hij Bioware verliet, en waar een groot deel van de senior Bioware staf aan werkt, wat verklaart waarom er zoveel juniors werkten aan ME:A. De nieuwe IP lijkt dus meer het vlaggenschip-IP van Bioware te moeten gaan worden.
Laten we hopen dat er ook een fatsoenlijke game uit komt, een echte Bioware RPG zoals KOTOR.
Er gaat een gerucht dat Bioware ook een Star Wars licentie-game onder haar hoede heeft (naast SW:TOR)... maar daar is nog 0,0 nieuws over uit, en die lijkt hooguit 2 jaar pas in development te zijn of zoiets als de geruchten kloppen.
Ach het blijft natuurijk EA... eerst zien, dan geloven.
Valt me mee dat je deze mystery titel nog niet kan pre-orderen met season pass. :+
Dat zou te mooi zijn :P C&C staat al veel te lang in de ijskast, maar ik ben bang dat het nog wel even zo blijft na het Tiberian Twilight debacle. Er is zeker ruimte voor een nieuwe C&C Renegade game in het huidige gamelandschap (Imagine C&C Tiberian Sun als FPS in Frostbite met Battlefield invloeden).

In the meantime (wel even shameless advertising) is Renegade-X the next best thing als je toch zoiets wilt spelen :)
(Aan de andere kan ben ik bang voor een DLC P2W Renegade als het daadwerkeijk uitkomt...Chars kopen met echte credits :/ )

[Reactie gewijzigd door Schmitzenbergh op 10 mei 2017 09:51]

Ik heb persoonlijk liever dat de C&C franchise en licenties worden gekocht door een andere studio die wel hart voor C&C heeft. Ik ben EA meer dan zat...
Idd. Laat het bij Petroglyph games komen, daar zit veel oud Westwood personeel :)
precies wat ik dacht, ze hebben er echt een zielloos triple A vehikel van gemaakt zonder gevoel. CnC 3 was grauw en saai, cnc 4 was simpelweg een belediging
C&C 3 was zo slecht nog niet eens in de basis.. zeker niet zo lekker als de eerdere versies (Tiberian sun 8-) )
Ik snap nog nooit helemaal waarom de stekker uit Generals 2 is getrokken in de ontwikkeling. Ik zat zelf in de alpha/beta? en het was zeker wel vermakelijk en een goede basis voor de meer back-to-basics RTS waar ze heen wilden (op mega-rushen na dan)

Op zich zou het C&C universum zich er redelijk voor lenen om een soort MMO-achtige insteek te maken (waar ik aan denk bij live-service).

Het probleem hiermee is dat ze zeggen dat het een "new IP" zou moeten zijn, wat zou betekenen dat het iets heel nieuws is
generals 2 zou ook f2p worden. typisch gevalletje too good to be true
Tip: Renegade X al eens gespeeld? Is een remake/mod op basis van de unreal engine ;)
Uit artikel: "Toen zei de uitgever dat de studio al vijf jaar werkt aan de nieuwe game en dat het gaat om een actie-avonturenspel waarin verschillende genres samenkomen. Het zou niet zozeer gaan om een rpg, maar de game zou wel rpg-elementen zoals personageontwikkeling bevatten."

Nee dus :+
Ik weet niet of je ooit C&C:R hebt gespeeld, maar dat was dus wel een spel die bestond uit verschillende genres. ;)

De huidige FPS-games hebben allemaal wel een beetje RPG-elementen. Je moet je character levelen wil je bepaalde wapens kunnen gebruiken of kopen, etc. Je krijgt ook andere 'skills' erbij enzovoort. Als ik kijk naar Warhammer 40k: Eternal Crusade (Shameless advertising het is Free2Play en zeker niet Pay2Win) dan heb je daar ook van FPS met RPG-elementen. Voor mij gaf dat spel het oude gevoel van C&C:R gecombineerd met de lore van Warhammer 40k. Toegegeven het is niet hetzelfde, maar het speelt net zo lekker.
C&C:R niet specifiek, even Googlen...

Wut, C&C had ook shooters haha. Nee, die wist ik niet :+
Alsjeblieft niet, EA games heeft (onder andere) de C&C franchise al mismaakt en gedood, om dat nu weer leven in te blazen en verder te verminken zou echt barbaars zijn.
Kans is zo ongeveer 0 - compleet nieuwe IP lijkt het te zijn.
Geef ze maar eens goed de tijd EA. Dit kan hopelijk alleen maar ten goede komen van de game. Ben wel heel erg benieuwd naar de Nieuwe IP. en wat ze precies gaan doen met die "Live service".

[Reactie gewijzigd door raider009 op 10 mei 2017 09:35]

Geef ze maar eens goed de tijd EA. Dit kan hopelijk alleen maar ten goede komen van de game. Ben wel heel erg benieuwd naar de Nieuwe IP. en wat ze precies gaan doen met die "Live service".
volkomen mee eens, te vaak worden devs gerushed om snel iets te releasen waardoor je incomplete producten krijgt, meer tijd betekent meer polish.
ea zal zelf wel een release hebben waardoor ze de andere delayen!

het is ea mensen! hoeveel voorbeelden willen we om hun werkwijze te zien?
Betekend ook meer kosten
Dat is een beetje heel erg kort door de bocht, een publisher geeft tientallen miljoenen uit aan een developer om een game te bouwen. Voordat de publisher die developer dat geld gaat geven komt de developer met een project plan met timelines etc. Als een developer dat niet haalt dan kan de publisher dat misschien een paar keer uitstellen maar op een gegeven moment kost de development zoveel geld dat het amper meer rendabel wordt.

Als een game van een developer wordt gerushed zoals je dat noemt dan is de kans groot dat de developer zelf de zaken ook niet op order heeft.
Aan de ene kant denk ik wat jij denkt. Aan de andere kant zegt de scepticus in me dat als iets wordt uitgesteld, dat het ECHT moet, oftewel, te veel bugs, geen goede gameplay, geen goed verdienmodel, etc. Iets in mij zegt dus dat dit spel dadelijk heel erg hoge ogen gaat gooien door prachtige graphics en uiteindelijk heel erg tegenvalt (gameplay te repetitive, gebaseerd op 1 mechaniek a la for honor, te korte of gebrekkige single player a la destiny).

[Reactie gewijzigd door HellFury op 10 mei 2017 10:11]

Om in die tijd al DLC te maken en uit te brengen tegelijk op het moment dat het spe uitkomt.
Games mogen en moeten van goede kwaliteit zijn dus hopen dat het maar niet gaat gebeuren.

[Reactie gewijzigd door ShittyNL op 10 mei 2017 09:35]

Waar ze dan apart weer dikke dollars voor kunnen vragen :-)
Je moet als EA natuurlijk wel een beetje op de omzet letten.
Als je de zakelijke kant bekijkt is DLC natuurlijk een geschenk uit de hemel voor uitgevers. En dit zal ook echt niet gauw veranderen, een game voor 75% uitgeven voor full price en de andere 25% als DLC voor 20. En geef ze eens ongelijk, de zakenmannen en aandeelhouders van EA geven maar om 1 ding en dat is geld. De studio die de game maakt zijn degene die geven om de kopers en de game zelf. EA wilt alleen maar de de hoogst mogelijke profit er uit zuigen.
een game voor 75% uitgeven voor full price en de andere 25% als DLC voor 20
Als ik de spelers van Star Wars Battlefront mag geloven kloppen die cijfers totaal niet. Je betaalde eerst 60 euro voor de eerste 20% van de game, en de overige 80% mocht je via nog eens een hoop geld bijkopen. En die kwam k van EA af.

Ze zeggen dat ze er van hebben geleerd en dat ze het anders gaan aanpakken bij Battlefront 2 (oftewel, deel 4 alweer). Ben heel erg benieuwd. Wil nog steeds een nieuwe Battlefront game, maar niet op de voorwaarden van EA.
Nou ja, 80%... het valt in verhouding mee als je iets later de Season Pass kocht... maar de Season Pass kost/kostte tussen de 30 en de 50 euro afhankelijk van wanneer je het kocht. Game zelf was oorspronkelijk 60.

Enige nadeel is dat je in-game moet grinden om wapens, perks etc te unlocken met ingame geld. Natuurlijk kan je die ook unlocken met MTs... :/

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 10 mei 2017 15:16]

Tja, jammer dat het gros van de mensen de DLC ook gewoon koopt en denkt dat ze een goede deal krijgen.

Ooit kocht je een game en de DLC kreeg je later vanzelf, of nog mooier, de community kon maps etc maken, dedicated servers, enz.
Alles weg, full control bij de uitgevers om zeker weten dat de centjes vooral naar de uitgevers gaan, idd heel slim. Maar of we daar u zo blij mee moeten zijn... ik niet.
Waarschijnlijk een subscription model waarbij je elke maand betaalt voor nieuwe content en er events zijn in real time in de game. zolang je blijft betalen leuk. totdat ea stopt met de support, de servers offline haalt, dan heb je nog maar een half spel over.
Ik vind dit soort reacties wel leuk om te zien.
Ik hoop ook dat we alle spellen zo eens gaan behandelen want er is een zeer zichtbare bias voor en tegen bepaalde spellen.
Je vergelijking gaat helemaal mank omdat hier EA de product owner is en wij de mogelijke customers. Bij de overheid is de overheid de customer en is degene aan wie het project wordt uitbesteed de product owner.

EDIT: en dan hebben we nog niet eens gesproken over het feit dat bij EA een verdienmodel bestaat (100 euro uitgeven om 200 euro te verdienen) en bij de overheid belastinggeld wordt uitgegeven, niet per se om terug te verdienen.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 10 mei 2017 10:10]

De vergelijking van een overheidsproject me een game is denk ik grappiger. Dat is zeggen dat een boterham geen snel vliegtuig is.
dan nog heb ik liever dat ze een product een naar "uitstellen". Maar goed doen. Als dat wij voor een jaar beta testers zijn.
Mwja geef ze maar 3 jaar.. De laaste Masseffect was nu niet echt wat je verwachte met zo 'n ruim budget en een aantal jaren voor development.
Mogelijk hadden ze hun beste mensen ingezet op dit nieuwe project.
Dan nog dat er niet even een belletje gaat rinkelen
Dat hebben ze ook gedaan.
Ik denk dat het wel zeker met de ontvangst van Andromeda te maken heeft. Andromeda is een prima game qua gameplay (mensen vergeten dat nog wel eens) maar sommige zaken waren gewoon niet naar Bioware's standaard en daar heeft EA (hopelijk) van geleerd.

Ben wel heel benieuwd wat het gaat worden trouwens.

[Reactie gewijzigd door 8GUS op 10 mei 2017 09:39]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Tenminste op de PC loop ik vaak tegen de kneuzige menu's aan, maar ook het bewegen door de omgevingen is knap waardeloos. De jetpack voelt glitchy, en ik merk vaak dat het helemaal een ellende is bij randen. In MP worden al deze problemen nog eens verder toegelicht. Daar voelt het alles behalve natuurlijk aan.

De balans vind ik persoonlijk ook ver te zoeken. Alle wapens voelen aan als "peashooters", en dat moet je ook maar liggen.

Persoonlijk vind ik dat ME:A wat langer in de oven had gemoeten. Op alle fronten vind ik het nu net niks. Op de graphics na dan.
Hopelijk om de game volledig VR compatible te maken.
Is er enig gerucht om welke (desnoods enkel het type) game dit moet gaan? Op zich vind ik het een hele prestatie dat je 5 jaar aan een game kan werken zonder dat iemand gelekt heeft over waar je dan precies aan werkt.
Of er was 5 jaar lang niks over te lekken omdat het erg stroef ging, wat reden kan zijn voor uitstel :+
Volgens geruchten gaat het op destiny lijken.
Aha, dat zou goed kunnen.

Het enige dat ik zo snel boven water heb kunnen krijgen is de uitspraak "The game is built around a live service". Voor wat dat waard is. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*