Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Voormalig projectleider Mass Effect keert terug bij BioWare na vertrek topman

Door , 33 reacties

Aaryn Flynn, de general manager van ontwikkelstudio BioWare, neemt zijn ontslag na zeventien jaar. Hij wordt opgevolgd door Casey Hudson, die tot 2014 bij de studio werkte en de project director was van de eerste drie Mass Effect-games.

In zijn afscheidsbrief schrijft Flynn dat hij de beslissing om weg te gaan pas genomen heeft toen bekend werd dat Casey Hudson zijn positie wou innemen. Hudson verliet BioWare in 2014 en ging een jaar later aan de slag bij Microsoft Studios als creatieve directeur, waar hij onder andere aan projecten met de Xbox en HoloLens zou werken.

Het vertrek van Flynn komt een paar maanden na de release van Mass Effect: Andromeda. De game werd matig ontvangen door de pers en ook veel spelers klaagden over problemen. Flynn legt zelf geen directe link tussen zijn vertrek en die gebeurtenissen. Hij zegt dat hij de komende weken samen zal werken met Hudson en eind juli definitief BioWare zal verlaten, vanwege 'veranderingen in zijn eigen leven'.

Hudson begon zijn carrière in de gamesindustrie bij BioWare en werkte daar al aan het in 2000 verschenen MDK 2. Vervolgens werd hij project director voor het in 2003 verschenen Star Wars: Knights of the Old Republic en diezelfde rol vervulde hij voor de Mass Effect-trilogie, waarvan het laatste deel in 2012 verscheen.

In zijn functie als general manager en opvolger van Aaryn Flynn zal Casey Hudson de ontwikkelstudio in zijn geheel aansturen. Dat betekent dat hij ook de verantwoordelijkheid krijgt over het nieuwe project waar BioWare aan werkt, met de naam Anthem. Aan die game wordt al jarenlang gewerkt en volgens Eurogamer was dat oorspronkelijk het 'kindje' van Casey, nadat het werk aan de Mass Effect-trilogie was afgerond.

Anthem, het nieuwe project van BioWare, wat oorspronkelijk een idee was van Casey Hudson.

Reacties (33)

Wijzig sortering
Hmmm Lijkt goed nieuws. Eigenlijk wel typisch hoe zo'n studio groeit en dan veranderd.
Ah cool, hopelijk gaan ze terug naar de games van ME1/DA:O en daarvoor. :)
Casey Hudson, diegene die volledige controle kreeg over Mass Effect 3? En die zei en ik parafraseer :" Het einde zal geen blauw,wit, rood einde zijn" En wat bleek het einde te zijn? Blauw, wit,rood of oranje...

Gelukkig werkt Drew Karpyshyn aan Anthem die was de lead writer van Mass effect 1 en 2.(niet van 3 jammer genoeg)
Serieus? Nog steeds mensen met ME3 haat? Je bent t hele spel bezig met alle info verzamelen over die toren (naam kwijt) dat ding wordt gebouwd, je gebruikt dit wapen. En je krijgt zelfs nog een keuze hoe je dit wapen wilt gebruiken. Het had ook pats, boem, reapers dood, insert party op elke planeet ala star wars, kunnen zijn.
Ja nog steeds ja...Naast dat het hele einde zeer onge´nspireerd is, en de vorige lead writer naar verluid een veel interessanter einde in gedachte had. Als ik een multiple choice spel wil spelen ga ik wel lotto weekend miljonairs spelen... Geleidelijk keuzes maken die je naar 1 keuze leiden was beter geweest, niet dat je met een multiple choice antwoord al je keuzes en hoe je als Shepard speelde teniet kan laten gaan, is gewoon lui en een cop out.. Begrijp mij niet verkeerd in vind het nog steeds een goed spel alleen het einde en bepaalde elementen in mass effect 3(zie ghost kid flashbacks of wat ze ook waren...)zijn echt bagger.

[Reactie gewijzigd door HenkdeFries op 19 juli 2017 11:07]

Ligt het aan mij of is het kwaliteit van het filmpje niet bepaald zuiver?
Niet best inderdaad.. Gelukkig staat er wel een goede versie op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=EL5GSfs9fi4
Tweakers at it again, stop nu gewoon met dat reuploaden en embed die video nou eens zoals elke nieuwssite doet 8)7

Admin-edit:Spelfouten en/of ander commentaar m.b.t. nieuwsposts horen thuis in
Geachte Redactie.

[Reactie gewijzigd door Bor op 20 juli 2017 10:03]

Geef je Youtube (of Vimeo, whatever) ook wel weer de mogelijkheid om ads te tonen en je users te tracken. Weet niet of dat je dat uit handen wil geven.

[Reactie gewijzigd door Styreta op 19 juli 2017 01:25]

Maar zo kan Tweakers geld verdienen met ads. Snap je.
Dan nog, Tweakers heeft die game niet gemaakt.
Als je daarmee de lag, artifacts en krakend geluid bedoel; nee het ligt niet aan jou ;)
Goed nieuws voor Anthem, wordt er waarschijnlijk beter van.
Ik hoop dat hij als eerste al die SJW's eruit gooit.
Ik wens mij slechts te identificeren met leidende mannelijke hoofdrollen, alleen zo kan ik genieten tijdens mijn gaming experience.
naja dan snap jij dus 100% dat vrouwen ook wel eens als vrouw willen spelen...
niks extremistisch feminisme dus, maar gelijke behandeling...

Overigends kan je in Bioware games beide spelen, ook in Andromeda, (Scott Ryder)
Naast dit, je moet eens weten hoeveel mannen een vrouwelijk karaketer spelen op ME of ESO bijvoorbeeld. Voor mij maakt het geslacht niet uit als het spel maar een goed verhaal heeft of voldoende diepgang en uiteraard leuk uitziet en goed speelt.
ik bijv. ik vind de interactie en het verhaal veel boeiender dan als je een mannelijke hoofdrol heb. je krijgt dan veel eerder van die stereotype US all American ubersoldier types. Vind ik dan, puur persoonlijk. De dansende manga typetjes met kostschool pakjes met enorme zwaarden is dan weer helemaal niks voor mij.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 19 juli 2017 10:31]

Hoewel je het niet tactisch brengt heb je ergens een punt.
Er hebben een aantal behoorlijk racistische en femistische (SJW's) personen meegewerkt aan Mass Effect Andromeda.
Het was nogal onmogelijk om een witte huidskleur te kiezen, dit is pas in latere patches toegevoegd. Alle vrouwen zagen eruit als trollen zodat ze niet als sexobject konden worden gezien.

Omdat ik het niet zo goed kan uitleggen als degene in dit filmpje ;):
https://www.youtube.com/watch?v=AriDHk9TB0U
Genoeg andere dingen over te vinden als je de term Manveer Heir of SJW + Andromeda intikt.

De vorige 3 delen waren prima te spelen en hadden niet die rare trekjes, het is mij tenminste niet opgevallen. Het einde van 3 was voor mij een teleurstelling, maar je kan niet alles hebben.

Wat ik overigens wil opmerken is dat er genoeg spellen zijn met goede vrouwelijke hoofdpersonen maar om nu daar de focus op te leggen dat ze een "vrouwelijke" hoofdpersoon hebben...
Om maar wat series op te noemen, Final Fantasy, Resident Evil, Metroid, Tomb Raider (de nieuwere), Parasite Eve, Mass Effect 1,2,3 (vond de vrouwelijke voice actor beter dan die man) etc.
Er lijkt helaas een trent te zijn om hier een nadruk op te leggen, met o.a. dat er met Wonderwoman eindelijk een goede vrouwelijke hoofdrolspeelster was..... zijn ze Alien vergeten... en nog tig andere films?

Einde van de rant :P.
SJW's Social Justice Warriors
Hoewel je het niet tactisch brengt heb je ergens een punt.
Er hebben een aantal behoorlijk racistische en femistische (SJW's) personen meegewerkt aan Mass Effect Andromeda.
Het was nogal onmogelijk om een witte huidskleur te kiezen, dit is pas in latere patches toegevoegd. Alle vrouwen zagen eruit als trollen zodat ze niet als sexobject konden worden gezien.

Omdat ik het niet zo goed kan uitleggen als degene in dit filmpje ;):
https://www.youtube.com/watch?v=AriDHk9TB0U
Genoeg andere dingen over te vinden als je de term Manveer Heir of SJW + Andromeda intikt.
Dit is echt onvoorstelbare onzin. Je kon vanaf dag ÚÚn prima een blanke huidskleur kiezen, het standaardmodel van Ryder is zelfs blank, en allesbehalve een trol. Kom eens uit die internet-echoput?
precies en bovendien waren alle mannen ook gewone lelijke mensen. De achterliggende discussie is dat wij liever naar modellen kijken dan naar gewone mensen, ook in films. Dat is totaal niet raar maar een psychologisch gegeven. heeft op een andere manier ook met feminisme te maken. Als je als je als speler verbonden moet voelen wil je dat niet met een lelijk personage.
Whatever floats your boat dude.
Ah kap toch eens met deze onzin.

Je kan Andromeda nu gratis spelen voor 10 uur. Ik ben al een aardig eind. Guess what? Het is geen slechte game! De facial animations, of beter gezegd alle animations zijn een beetje zozo. Ik kan me niet onttrekken aan het gevoel dat ze dat in het 360 tijdperk beter konden. Verder is de hoofdpersoon is niet verschrikkelijk interessant.

Maar is Andromeda slecht? Nee, geenszins. Ik ga vanavond er nog weer even induiken en wellicht koop ik hem wel als mijn 10 uur op zijn.

Iedereen die trouwens meent dat ME: Andromeda de feministische agenda zou steunen heeft de game duidelijk niet gespeeld. De eerste paar uur dwaal je rond op een planeet met een stel mannen waarvan ik goeddeels de namen nog weet en 1 vrouw met zo'n bijrolletje dat ik niet eens meer zeker ben of het nou 1 of 2 vrouwen waren. Dat gehele segment wordt gedomineerd door papa Ryder die zelfs na het stokje te hebben doorgegeven aan Ryder jr. (al dan niet een vrouw) nog zijn schaduw over het spel werpt.

Aangekomen bij de Nexus kom ik welgeteld 3 vrouwen tegen waarvan 1 wil dat ik haar man red en de ander zo verschrikkelijk ongeschikt is voor haar taak dat ik de hele conversatie door op RT zat te rammen in de hoop een renegade interrupt te krijgen. De laatste, Nakmur Kesh, is dan weer wel OK. Alle posten van betekenis worden verder door mannen vervuld.

Kortom; waar is de feministische propaganda in deze game jongens?! Want ik zie het eerlijk gezegd niet.
Of misschien lijkt het gewoon alsof de oorlog verklaard wordt aan mannelijke hoofdrollen omdat er nu evenveel games met een vrouwelijke hoofdrol verschijnen, waar dat eerst een handjevol was?

Daarnaast kan je in Bioware games over het algemeen kiezen of je een mannelijke of een vrouwelijke hoofdpersoon wil, maar dat wist jij als kritische, goed ge´nformeerde consument natuurlijk al.

Persoonlijk stem ook ik overigens met mijn portemonnee, en komt deze game er bij mij ook niet in. Ik wens mij namelijk slechts te identificeren met radioactief plankton in een leidende rol. Alleen zo kan ik genieten van mijn gaming experience.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 18 juli 2017 21:41]

nog niet eens in de buurt van evenveel...

bij de E3 2016 waren dit de ratios:

There were 7 games with exclusively playable female protagonists or 9% of a total 76 titles
There were 24 games with exclusively playable male protagonists or 32% of a total 76 titles

en kortom was ruwweg de helft speelbaar met allebei.
maar evenveel games met vrouwen in de hoordrol, daar zijn we nog niet hoor :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*