Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BioWare: er wordt gewerkt aan project dat 'Mass Effect-fans leuk zullen vinden'

BioWare zegt in een blogpost te werken aan een project, mogelijk iets in het Mass Effect-universum. De nieuwste game in die franchise, Andromeda, was geen groot succes wegens veel technische problemen.

"We weten dat er veel fans zijn die meer van Dragon Age en Mass Effect willen zien en we hebben wat teams die aan dingen werken die jullie vast leuk zullen vinden," stelt de studio. Helaas onthult BioWare uit voorzichtigheid verder niets, maar het feit dat zelfs deze kleine hoeveelheid informatie wordt prijsgegeven, getuigt wel van een mate van vertrouwen in het werk dat ze eraan verzetten.

Mass Effect: Andromeda zou een tegenvallende game geworden zijn omdat het ontwikkelteam erachter anderhalf jaar voor de release nog drastische aanpassingen aan het concept moest doorvoeren, waardoor alle manuren op het laatst zijn gaan zitten in het maken van de game in plaats van het oppoetsen ervan. Hoewel Andromeda niet bekend staat als de beste Mass Effect-game, zouden sinds de release veel van de grootste technische problemen opgelost zijn. De ontwikkeling aan de game is hoe dan ook stopgezet.

BioWare spreekt er dus ook van dat er aan 'iets leuks' voor Dragon Age-fans gewerkt wordt, maar dat was al duidelijk. Desalniettemin kan het hier de revue passeren van de game opgevat worden als een teken van leven.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

04-08-2018 • 13:58

76 Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
Ik vond ME:Andromeda helemaal niet zo slecht nadat de meeste bugs opgelost waren. Helaas kon het de ME trilogie niet overstijgen - althans het zal de kans nooit krijgen nu er geen vervolgen zullen komen. De reviews waren dodelijk en iets te kritisch wat mij betreft.
Ik ook niet! Heb het net voor de tweede keer gespeeld. Het einde moddert een beetje door maar de game mechanics zijn prima. De haat reacties waren onterecht. Ik heb daarna me3 nog eens gedpeeld en dat had een prima verjaal maar ook met zwakke momenten. Ik ben blij dat het opgepikt wordt.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 4 augustus 2018 14:11]

De haat reacties waren onterecht.
De kritiek was heel terecht! De hoeveelheid bugs was gewoon onacceptabel en de gezichtsanimaties schrikwekkend. Deze overstemden gewoon de pluspunten, als Bioware de tijd en moeite had genomen om voor release deze bugs en animatie fouten op te lossen dan hadden we een heel ander verhaal gehad met ME:A. Ik vind het ook terecht dat een bedrijf voor zulke praktijken wordt gestraft! Het was geen goedkoop spel of zo, gewoon de volle mep plus bij release.

Ik ben een grote fan van Mass Effect 1, die in 33 uur er doorheen gespeeld met alleen een tukkie tussendoor. ME2 ben ik halverwege blijven hangen. Bioware spellen worden niet (meer) blindelings gekocht sinds de overname en hoewel Anthem er super goed uitziet wacht ik toch ook eerst op reviews voordat ik er aan begin.
Ik haal uit je reactie niet dat je het ook daadwerkelijk gespeeld hebt. Klopt dat?

Heb hem zelf gespeeld en vond de kritiek behoorlijk overtrokken. Verhaal was, naar mijn mening niet zo goed als de oorspronkelijke trilogie, maar zeker niet verkeerd. Ben hier en daar eens bugje tegengekomen, maar niet meer dan andere grote games.

Ben in ieder geval blij dat er weer een nieuwe Maas Effect aan komt. Kijk er naar uit
Zelfs na alle updates loopt het hoofdpersoon nog steeds alsof ze een volle luier heeft. Het haalde echt niet de intensiteit en de sfeer van de eerste 3 delen.
Als losstaand spel had ik hem zelfs geweldig gevonden. Voor een ME qua dreiging en sfeer wat teleurstellend, maar dat zegt meer over de andere 3 dan Andromeda. Ben in elk geval heel erg blij dat ME:A misschien toch niet de doodsteek blijkt. Geen seconde spijt gehad van mijn aanschaf na de EA Access trial en daar konden de YouTubers niks aan veranderen. Ja het had veel beter kunnen zijn, maar misschien is dat incentive om deze keer extra hun best te doen.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 5 augustus 2018 01:34]

Mjah, het punt is dat NU het een redelijk goede game is, want de meeste bugs zijn opgelost.

Maar toen hij net uit was, had je dus een redelijke game, waarbij je (ik iig) het vooral speelt voor het verhaal, maar door de debiele animaties en bugs werd je elke keer uit dat verhaal getrokken, dat is gewoon killing voor een game zoals dit.
[...]

De kritiek was heel terecht! De hoeveelheid bugs was gewoon onacceptabel en de gezichtsanimaties schrikwekkend. Deze overstemden gewoon de pluspunten, als Bioware de tijd en moeite had genomen om voor release deze bugs en animatie fouten op te lossen dan hadden we een heel ander verhaal gehad met ME:A. Ik vind het ook terecht dat een bedrijf voor zulke praktijken wordt gestraft! Het was geen goedkoop spel of zo, gewoon de volle mep plus bij release.

Ik ben een grote fan van Mass Effect 1, die in 33 uur er doorheen gespeeld met alleen een tukkie tussendoor. ME2 ben ik halverwege blijven hangen. Bioware spellen worden niet (meer) blindelings gekocht sinds de overname en hoewel Anthem er super goed uitziet wacht ik toch ook eerst op reviews voordat ik er aan begin.
En vond niet alleen dat het probleem met Mass Effect: Andromeda, ook het feministen linkse gedoe er in, dat deed me en een HOOP mensen ook helemaal niks, en dat allemaal bij elkaar zou ik het spel absoluut niet kopen, geef niks van mijn hard verdiende geld aan zulke bedrijven.

https://www.youtube.com/watch?v=x2j5alJorxc

https://www.youtube.com/watch?v=f825yKsOsk0

https://www.youtube.com/watch?v=YJARrs0hrZQ

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 4 augustus 2018 22:59]

Mooi he en dan praten over SJW. Hoe kan je dit soort slechte YT filmpjes posten en dan commentaar over een slechte game leveren.
Vegangains is iemand die groot is geworden door met iedereen op YouTube te ruzieen en tevens een hoop onzin te verkopen qua dieet(er is niks met veganisme, wel met zijn manier van presenteren).

:')

p.s

Vond zelf de game ook lackluster, en was erg bang dat EA een nail i nthe coffin heeft gemaakt met hun eigen hebberigheid.
Wie zegt dat dat ook niet gebeurd is, wie zegt dat de nieuwe Mass Effect wel een succes zal woorden, als ze niks veranderen woord dat weer het zelfde als Mass Effect: Andromeda, en het kan wezen dat het al te laat is en dat Mass Effect: Andromeda all alles kapot heeft gemaakt, en dat weinig mensen hun geld neer gaan legen voor weer een Mass Effect spel die ook misschien/waarschijnlijk weer slecht woord.
Helaas is dit hetzelfde gegaan als Diablo 3. In het begin ook niet de super game die het zou moeten zijn, en is toen ook meteen door veel mensen weggezet als inferieur. Echter, na een aantal patches bleek het toch een diamond in the rough te zijn. Hetzelfde dus bij MA:A, mijn vrouw die een groot fan is van de franchise heeft het spel met heel veel plezier gespeeld, zelfs vanaf launch , en het spel ook 2-3 keer uitgespeeld.

Helaas hebben veel mensen geen geduld meer om even te wachten als er problemen zijn met een game en gooien ze het gelijk aan de kant, terwijl developers vaak heus wel weten wat de problemen zijn en er op dat moment vaak al mee aan de slag zijn.
Als jij je geld uitgeeft aan een game dan wil je toch helemaal niet 'wachten'?! Ben je helemaal gek geworden?
Als je iets koopt dan moet het af zijn! Je betaalt immers voor een goed functionerend produkt en het moet doen wat de ontwikkelaar heeft beloofd.
Heb het sinds launch meteen gespeeld en ben zelf bijzonder weinig issues tegengekomen. Geen grote gamebreaking bugs, animatie issues had ik zelden, alleen af en toe de camera die bugde bij gesprekken of vanuit een rare hoek bewoog.

Ik had wellicht gewoon heel erg veel geluk, of wellicht let ik er niet zoveel op? Dunno... ik weet dat ik tijdens de launch van Battlefield 3 en 4 véél meer frustratie ervoer.. maar dat kwam dan denk ik weer dat het multiplayer is en consistente prestaties belangrijk zijn. Bij singleplayers ervaar ik dat anders, soms zelfs komisch ( *kuch* Skyrim en Fallout ). Anyhow, ik vond het alsnog een erg vermakelijke game, het was geen ME2, maar ik heb me er toch ongeveer 60 uur mee kunnen vermaken.

[Reactie gewijzigd door quintox op 4 augustus 2018 15:30]

nou..wat ik al zei, ik speel het niet maar mijn vrouw, en ze is niet gek en heeft het op launch met heel veel plezier en vrijwel zonder bugs, zoals meer hier, gespeeld.
Consumenten maatschappij in een notendop.

Leer geduld hebben, zijn nog tig andere games.
Nee niks. Gemakzucht en hebberigheid van ontwikkelaars. Ze geven er niks meer om om simpelweg kwaliteit te leveren. Game niet af en stampens vol bugs? > Gewoon uitgeven, we hebben tenslotte een releasedatum, boeie dat de game crap loopt, dat patchen we wel een keer.

Die mentaliteit is veel meer mis mee.

Ik koop dit soort games gewoon helemaal niet meer. Ik lees er te veel kritiek over bij release, fuck dat, er zijn zat games, niks wachten, ik ga deze game gewoon nooit spelen.
Nee niks. Gemakzucht en hebberigheid van ontwikkelaars uitgevers. Ze geven er niks meer om om simpelweg kwaliteit te leveren. Game niet af en stampens vol bugs? > Gewoon uitgeven, we hebben tenslotte een releasedatum, boeie dat de game crap loopt, dat patchen we wel een keer.
FTFY.

Ontwikkelaars bepalen de deadline niet, dat doen degene die met het geld komen, de uitgevers (EA in het geval van ME:A). Als uitgevers zeggen dat het spel op een bepaalde datum op de markt komt, dan komt het op een bepaald moment op de markt. Of er nu bugs in zitten of niet. Ontwikkelaars hebben er voor te zorgen dat het op dat moment op de markt komt. Uiteraard is de ontwikkelaar ook medeschuldig als een spel niet op tijd af is. Nu is er bij ME:A heel veel fout gegaan tijdens de productie, vandaar dat er veel bugs niet uitgehaald waren tijdens de release. Dit is een interessant artikelhttps://kotaku.com/the-st...-troubled-five-1795886428 over wat er wel niet allemaal mis is gegaan. Ik vraag mij af waarom een uitgever de deadline niet bijstelt als zoiets voorvalt. Ja het kost geld, maar een game pushen zal waarschijnlijk meer geld kosten.
Tsja, dat excuus had Bungie ook met Destiny, ze kiezen er toch echt zelf voor om met Activision in zee te gaan. Ik neem dat de ontwikkelaar even kwalijk.
Zoals ik ook al zei:
Uiteraard is de ontwikkelaar ook medeschuldig als een spel niet op tijd af is.
Dat gezegd blijft de uitgever uiteindelijk degene met het laatste woord. De uitgever die zelf niet zo geïnteresseerd is in de spellen an sich, maar in het geld wat hun product gaat opleveren. Als de ontwikkelaar door wat voor reden dan ook, binnen of buiten hun macht, de game niet afkrijgen en uitstel wilt, is de uitgever die uiteindelijk bepaald of er uitstel komt of niet. Omwille deze reden leg ik de grootste schuldvraag van slechte kwaliteit nog altijd bij de uitgever en niet de ontwikkelaar. Ondanks dat de ontwikkelaar de "veroorzaker" is, wil deze het over het algemeen nog rechttrekken. De uitgever bepaald uiteindelijk of het spel halfbakken vol met bugs op de markt komt, of niet.
De ontwikkelaars geven er nog wel om, maar die krijgen betaald door de ontwikkel studios... die weer hevig invloed ondervinden van EA management en die weer hevig druk ondervinden van de CEO, die weer hevig druk ondervind van de Aandeelhouders.

Devs moeten ook eten, de schuld bij hun leggen is niet eerlijk. De optimalisatie van winst i.p.v maximalisatie van gameplay/plezier. De hele design filosofie wordt opgedragen van de mannen die hevig investeren basicly.


Als men eens niet de games rond 'revenue' streams bouwt, maar de filosofie terugbrengt naar 'gameplezier' en daardoor verkoopt(zie de VELE indiegames die 100x betere gameplay hebben dan de lootbox vol aAa releases). Niet te praten over de inhouse engine die wordt gebruikt, waardoor de meeste games vaak hetzelfde uitzien en aanvoelen.


Maar EA heeft het hopelijk HARD gevoeld met die tweede star wars game(zal toch wel weer opnieuw gebeuren)


Nog verdergaand, EA of Activision heeft gewoon patenten aangevraagd waarbij je als speler automatisch bij spelers komt die wel skins hebben --> stimuleren van verkopen.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 7 augustus 2018 00:40]

Zal allemaal best, de developer zet hun naam toch ook echt op de game. Elke naam die ik daar zie staan neem ik kwalijk dat ze een crapgame op de plank leggen. Dus zowel ontwikkelaar als uitgever.
Zijn die ontwikkelaars dan complete slaven met niks geen eigen integriteit? Zoja, dan wil ik dat alsnog niet ondersteunen.
Ik heb menig gameplay filmpjes gekeken van ME:Andromeda als ook reviews en bug-highlights...

niks 'te' kritisch aan als je het mij vraagt. Wanneer je een sub-par product aflevert verdien je het om de grond in geboord te worden want als wij (als consumentencommunity) dat niet doen dan zullen ze niet alleen doorgaan met sub-par producten aanleveren maar dan gaan andere developers/uitgevers óók denken dat het prima is om sub-par producten af te leveren.

Je hoeft ze écht niet te verdedigen hoor, nergens voor nodig. Ik ben blij dat jij er wel plezier aan hebt gehad, begrijp me niet verkeerd, maar verdedigen hóef je niet te doen. :+
Dit dus. Positief wordt gezien als 'verdedigen', negatief wordt gezien als een "kritische houding". |:(
Vergeleken met Mass effect 1,2,3 is Andromeda slecht.
Ik ben groot fan van Mass effect en heb 1,2,3 meerdere keren uitgespeeld.

[Reactie gewijzigd door HWliefhebber op 4 augustus 2018 14:18]

Precies, idem hier. Kijk dus zeker uit naar de nieuwe. :)
https://youtu.be/eQsPu2tAy6w
Het verhaal is erg slecht en een ripoff van het orgineel. Er zit totaal geen verrassing in of doet iets beter dan de vorige delen. Mass Effect is voor velen een epsixhe story. Gameplay is met elk deel beter geworden, maar dat is niet de reden waarom de game zo succesvol is.
dat was volgens mij ook het grote probleem.

Als op zichzelf staande game was het zo slecht nog niet. Ik zou het op zichzelf ook wel een 7/10 geven. Maar als sequel van Mass Effect was het ver onder maat.

Het probleem dat ik ermee had ik alles dat ik juist zo mooi vind aan Mass Effect/Dragon age zoals de karakters,karakter creëren en het verhaal dat ze dat juist links hebben laten liggen.


Het team dat Andromeda gemaakt heeft was origineel het team dat bezig was met de ME3 MP, en dat kun je duidelijk merken. De gameplay is een hele goeie vooruitgang tegenover de cover shooter bullshit van ME1/2/3.

Maarja, dat is niet wat voor mij Mass Effect zo mooi maakt.
Ik heb het nooit voor een 2e keer opgepakt omdat ik gewoon echt zoiets had, dat ik de helft van het universum miste. De helft van de geïntroduceerde rassen mist gewoon! En de momenten daarna krijg je van Bio te horen: "nope", "no extra content". Ja, ja... Spel zelf was prima te pruimen, maar... Half af.
Prima spel inderdaad. Ben er op dit moment er nog mee bezig. Mooi met kort gekocht.
Alle klachten die mensen over ME:A hadden die snapte ik en ik ben het ook met hun eens. Maar daar naast vond ik het alsnog een best wel goede game.

Het spel doet/deed veel fout maar ook een hele hoop goed.

Jammer dat we er nooit DLCs voor zullen krijgen, ik kocht het spel wel met het idee dat er later nog op wordt uit gebreid. Wat ik normaal gesproken nooit doe.


HYPE voor Dragon Age en een mysterieuze Mass Effect(-like) game!
Toen het uit kwam was het nogal bugged en over de facial animation maar niet te spreken, hoewel dit later in een patch verbeterd werd.
Wat mij mateloos irriteerde was in het begin dat ieder gesprek naar een homoseksuele relatie werd gestuurd en je expliciet dit moest aansturen om te vermijden.
Laat mensen toch vrij in hun keuze ipv telkens de LBGT gedachtegoed mensen hun strot in te duwen.
Wat mij mateloos irriteerde was in het begin dat ieder gesprek naar een homoseksuele relatie werd gestuurd en je expliciet dit moest aansturen om te vermijden.
Laat mensen toch vrij in hun keuze ipv telkens de LBGT gedachtegoed mensen hun strot in te duwen.
Zo zullen er vast ook een hoop mensen met ME 1/2/3 niet happy zijn geweest dat hun een hetrosexuele relatie door de strot werd geduwd... Maar wat men vergeet is dat dit niet een old skool RPG is waarin er een verhaal is waar je zelf de karakters kan invullen, maar je speelt een karakter waar je wellicht keuzes kan maken, maar die zijn nog wel beperkt. Waarom zou de hoofdspeler in het spel niet eens homosexueel zijn? Ik heb er geen moeite mee, ik realiseer me dat je een karakter speelt die niet jezelf is... Momenteel is er in Nederland een doelgroep van 3.4%-7% (afhankelijk van wat en wie je meetelt) waar hiermee op ingespeeld wordt. Persoonlijk heb ik liever de keuze, net zoals we 10 jaar geleden de optie kregen om een mannelijke of vrouwelijke Sheppard te spelen. Maar ook daar werd keihard op aangestuurd dat je een buitenaardse 'wip' zou maken...
[...]

Zo zullen er vast ook een hoop mensen met ME 1/2/3 niet happy zijn geweest dat hun een hetrosexuele relatie door de strot werd geduwd...
Pardon? ME: 2 werd onder andere zo goed ontvangen juist omdat een homoseksuele relatie tot de mogelijkheden behoorde. Ik dacht zelfs dat Garrus al wel erg vriendelijk was in ME: 1, maar goed schijnbaar vergis ik mij daarin. Anyway: http://masseffect.wikia.com/wiki/Romance

ME: 3 had zelfs robosexuality!

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 4 augustus 2018 16:09]

In alle de eerste trilogie begint de relatie neutraal en kan je zelf aansturen welke kant je wilt opgaan in de gespreksopties, weet trouwens niet of je het gespeeld hebt gezien er nogal een rel was in Azie vanwege het feit dat same sex mogelijk was. (Sheppard als vrouw met Liara).
In ME2 speelde men safe in in ME3 zijn er 2 mogelijkheden zover ik mij kan herinneren.
Mijn collega probeerde in alle gesprekken zo vriendelijk mogelijk aan te sturen voor support en kreeg uiteindelijk onverwacht een stomende gay scene onder zijn neus geschoven.
In Andromeda zijn de gesprekken niet neutraal maar wordt het agressief aangestuurd naar same sex.
Als speler moet je vrij kunnen kiezen, in Andromeda beginnnen de relaties echter niet neutraal en moet je eerst ontwijken voordat je een andere soort relatie kan aanknopen.
In Andromeda zijn de gesprekken niet neutraal maar wordt het agressief aangestuurd naar same sex.
Die moet je mij even uitleggen. Dit ervaar ik totaal niet. Je begint een romance door na missies het hartje te kiezen in gesprekken je hebt nog altijd de keuze of je voor een gay romance gaat of niet.
Het punt is dat deze homo characters er in zitten for diversity sake en niet omdat het de character een character maakt. In deze video legt deze gast (die claimt homo te zijn)het heel goed uit. Het belangrijkste element van deze PC characters (ik noem ze zo om even een onderscheid te maken) is het feit dat ze gay/transgender en dat is het aller belangrijkste. Verder zijn deze character totaal niet interessant en hebben ze niks tot weinig toevoeging in het verhaal.

Een goede gay character is er een waarvan hun homo seksualiteit een onderdeel van ze is en niet het aller belangrijkste. Neem bijvoorbeeld Ash Jynx. Een rete goede MC met een personaliteit, doelen en gewoon een bad ass. Verder is hij gay. Het hangt samen met zijn character (hij wordt ook verliefd op een dude enzo) maar is niet hetgene wat hem zo speciaal maakt en het komt voort op een natuurlijke en niet-geforceerde manier. Of Emiel van NieR (voorbeeld video)

Het forceren van gay is gewoon fout hoe je het ook bekijkt. Als je in een (normale) bar komt en je praat met een random dude die toevallig homo is zal hij toch ook niet als eerste tegen je roepen dat hij gay is en dat gay zijn echt super-die-duper is of wel?

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 4 augustus 2018 18:29]

Vanwege alle kritiek deze game vooralsnog links laten liggen. Wellicht in een sale eens proberen. Hoor van vrienden dat het verhaal een stuk minder is. Gewoon planeten koloniseren en tegen een vijandig ras knokken.

Wat BioWare al tijden érg goed deed voor de immersie was enorm diepgaande karakters met een soms onvoorspelbare persoonlijkheid neerzetten. Jade Empire bijvoorbeeld, had een geweldig verhaal en shockmomenten. Grafisch is het gedateerd, gameplay is okay-ish, maar toch is het een van de leukere RPG's. De karakters blijven vaak genoeg verrassen, ook in de dialogen en dat maakt het de te leuker om met je party te blijven babbelen, ook als je een andere speelstijl kiest, want dat bepaalt ook weer hoe de NPC's op je regaeren.

En dan komen we bij Dragon Age: Origins en Mass Effect 2. Wat mij betreft de beste (space)fantasy dating sims ever. En wat een verhaal. Als ze zoiets neer kunnen zetten, is de franchise prima te redden. De BioWare succesformule is namelijk niet gameplay (zie Mass Effect 1. Damn uren rondrijden in die Mako en dan naar een save terug moeten omdat het ding weer eens niet uit een kuil kan komen), maar interactie met de NPC's en verhaal.

Het originele BioWare team is pleite, dus ik vrees dat de boekhouders van EA ook deze franchise de nek omdraaien nadat ze bij het volgende deel tegenvallende resultaten gaan zien. Die stropdasjes denken dat men Mass Effect koopt wegens de gamplay, graphics en franchisenaam. Terwijl het juist om de karakterinteractie en verhaal gaat.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 4 augustus 2018 15:11]

De gameplay, is zeker leuk. Je mist het verhalende van de oude delen, maar ik zou 'm zeker aanraden 'n keer te spelen. Overal is 't best 'n leuke game!

Maar het kan zeker niet toppen aan ME1 t/m3 qua story.
Een tijd geleden na de update mocht je gratis 10 uur spelen.
Omdat er nogal negatief over gedaan werd toen ook niet gekocht maar na die 10 uur toch wel overgehaald om te spelen.
Volgens Origin heb ik deze toch weer 99 uur gespeel :) (Heb dan ook bijna alles uitgezocht)
Zoals Gopher al zei kan niet tippen aan ME1 tm 3 qua verhaal en grafisch hier en daar wat "apart" maar ergens in een sale goedkoop kopen.
Vond het bericht ook jammer dat ze ME in de ijskast gingen zetten maar hopelijk met deze berichten was dat maar voor even.
Zelf altijd zeer grote dan fan geweest van ME 1, 2 en 3. Andromeda pas een jaar na release gekocht en verder dus geen last van de bugs gehad of de facial animations.

Echter vond ik de game zelf erg tegenvallen. De lead/main character en de overige characters van je team hadden erg weinig diepgang en emotie. Voelde geen enkele band met ze. Daarnaast was de verhaallijn redelijk tot matig. De gameplay was ook veel hetzelfde en werd soms eentonig. Geen squad commands behalve naar een positie sturen. Maximaal 3 actieve perks/abilities waardoor je met favorites moet gaan kloten. En zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen.

Helaas voor mij gewoon een matige game.
Exact dit voor mij. Ook een jaar na release pas gekocht. De bugs waren toen nagenoeg weg. Maar t verhaal... Pffff.... Snap niet hoe fans van de eerdere delen hier OK mee zijn...

[Reactie gewijzigd door chimnino op 4 augustus 2018 19:24]

Inderdaad juist die diepgang en dat je close kon worden met je team maakte mass effect.
De eerste keer had ik een brok in mijn keel toen in deel 3 Mordin en Legion zich opofferden
Zelfde verhaal met Dragon Age, na het briliant Dragon Age 1, heb je een drol die Dragon Age 2 heeft, en is drie nog verder dumbed flwn.
Ik vind het jammer dat Andromeda zo naast de trilogie wordt neergelegd. Het verhaal van de trilogie is wat Mass Effect zo goed maakte. Andromeda had helaas flinke bugs en het is jammer dat die het spel in de reviews zo onderuit hebben gehaald want het is verder een ontzettend gaaf spel.
Het verhaal van andromeda is juist een groot onderdeel van het probleem, er wordt wederom een politieke bias gepushed in het spel, oftewel het social justice warrior syndroompje. Men ziet hetzelfde in de achterlijke remakes in Hollywood die exact hetzelfde doen.
Wat mij betreft heeft het helemaal niks met dat SJW geneuzel te maken. Had serieus daarvoor nog niet eens van die afko gehoord. Wat mij betreft was het gebrek aan een gevoel van dreiging en een niet bepaald indrukwekkende vijand(en het feit dat het maar één ras was) wat de pret voor mij verminderde. Gameplay vond ik echt veel beter en de vrijheid ook. Grafisch is ie ook enorm beter. Ik ben dus ook blij dat Andromeda niet het einde was want Anthem en het hele online concept lijkt me 100% niks. En het zou zonde zijn als juist die titel(vanwege de focus die daar op lag) de doodsteek voor ME was.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 4 augustus 2018 14:55]

Hoe ME:A werd neergesabeld ook volkomen onterecht. Ja, het was te vroeg uitgebracht. Er zaten veel en veel te veel fouten in, die het spel in de eerste weken zelfs vrij onspeelbaar maakten (dit MOEST bij hun tests naar voren gekomen zijn). Maar op het einde vielen de bugs allemaal best mee. (mede dankzij de modding-community zijn in praktische zin volgens mij 'alle' bugs er wel uit. Ja dit zou niet vanuit de community moeten komen, maar vanuit EA, maar als ik onder aan de streep een goed speelbaar spel heb, vind ik het prima).

Wat ik nu ga schrijven kan heel fout over komen voor sommige mensen:
Waar ik zelf HEEL erg tegen aan liep, was hoe lomp de karakters werden geanimeerd. Wat je vaak in Fantasy en SciFi genres ziet, is dat er (iets) overdreven vrouwelijke rondingen worden gebruikt en dat die karakters ook vaak eigenlijk ook onnatuurlijk 'mooi' zijn.
Ditzelfde geldt ook voor de mannelijke karakters. Die zijn in het genre meestal net iets te perfect gespierd/gebouwd en knap/mooi.

Ik vind dit dan ook heel erg bij het genre horen. Het is scfi/fantasy. Het is niet realistisch bedoeld. Als mensen zich gaan spiegelen aan fantasy-karakters kunnen ze misschien beter langs een psycholoog dan dat ze er voor gaan om er zo uit te zien. (mijn persoonlijke mening)

Het schijnt ook dat de hoofdkarakteranimator een één of andere vrouw was die heel erg in de feministische wereld bezig is. Ze had daarnaast GEEN ervaring in het maken van computerspellen. Dit werd dan eigenlijk ook als oorzaak benoemd voor de idiote karakter-uitingen en de aardappelachtige gezichten. (hoe die vrouw door het slijk werd gehaald op social media vind ik overigens ook zwaar idioot. De eindverantwoordelijkheid ligt gewoon bij EA. Die hadden haar nooit die opdracht mogen geven).

Maar goed. My two cents :)
Hoe ME:A werd neergesabeld ook volkomen onterecht. Ja, het was te vroeg uitgebracht. Er zaten veel en veel te veel fouten in, die het spel in de eerste weken zelfs vrij onspeelbaar maakten (dit MOEST bij hun tests naar voren gekomen zijn). Maar op het einde vielen de bugs allemaal best mee. (mede dankzij de modding-community zijn in praktische zin volgens mij 'alle' bugs er wel uit. Ja dit zou niet vanuit de community moeten komen, maar vanuit EA, maar als ik onder aan de streep een goed speelbaar spel heb, vind ik het prima).
Meesten reviewen een game op de release versie, die duidelijk problemen had. Dus de kritiek was volkomen terecht. Constant reviewen is een verspilling van hun tijd, al komen sommigen wel eens met een updated review. Als je een product verkoopt moet je van in het begin met iets deftigs afkomen, niet een paar maand later. Wanneer een bedrijf klaar is om er geld voor te ontvangen, dan zijn ze er ook klaar voor om kritiekt te ontvangen.
Zeker van een AAA studio mag je een bepaalde kwaliteit verwachten waar deze game op release niet aan voldeed. Dit goedpraten is heel anti-consument en helpt enkel die geldwolven aan de top van de studios. Als we nu eens allemaal wat kritischer zijn en zo'n praktijken niet zomaar slikken dan leren de bazen het daar ook wel: eerst je zaakjes op orde hebben en dan pas releasen.
Zeker van een studio met zoveel geld zou je mogen verwachten dat ze niet achteraf nog zoveel moeten fixen, dat past eerder bij kleine of indie studios die bijna geen geld hebben en uit noodzaak te vroeg releasen.
Er zijn genoeg voorbeelden waar het tolereren van deze praktijken naar nog slechtere releases leidde. Dit kan je toch niet willen wanneer ze perfect in staat zijn een betere game uit te brengen (daar ze het later wel kunnen fixen)? Een beetje langer wachten, geen (of flink minder) negatieve kritiek, iedereen blij: spelers omdat ze geen game vol bugs en glitches hebben, de studio en zijn aandeelhouders omdat er meer verkocht wordt, de reviewers dat ze weer eens een positieve review kunnen plaatsen.
Typische EA invloed, melken als een gek. Ze hadden de serie moeten laten vallen na de teleur stellende ME3.
EA moet even wat aandeelhouders uitmoorden of de zweep erover, of hun verplicht de games laten spelen 😋
Het meest jammerlijke aan Andromeda is dat het in de steek is gelaten en er geen story DLC voor uitkomt.
Vanaf dag 1 heb ik, serieus, geen enkele bug ervaren. Heb ik genoten van de zeer mooie graphics icm een zeer hoge en vloeiende framerate!

In de kritieken kon ik me dan ook totaal NIET vinden. Ja de gezichtsuitdrukkingen waren soms wat appart echter was dat volgens mij incidentieel want ook dat heb ik om eerlijk te zijn zelf heel anders ervaren!

De sfeer, het ontdekken, de spanning.. Ik vond het een top game.
De scale op sommige plekken ook.. Ik heb 20K ansel screenshots in 360 and damn..

PS

Ik zie dat iedereen die iets positiefs zegt over ME, ook al is het on topic, een -1 krijgt door een hatertje. Van mij krijgen jullie +3, hopelijke compenseert dat tegen het stumpertje die niet weet hoe het werkt xD

[Reactie gewijzigd door DrGonzoR op 4 augustus 2018 14:24]

Omdat ee game geen naieve reacties nodig heeft.

Bij mij werkte ook allee 100%, al heb ik me lopen ergeren op o.a

Liam
Dumbed down game
Totaal oningespireerd verhaal
Allison en haar "boze gezicht"

Geen planeten meer scannen voor mineralen
Grote LEGE openwereld
Half verhaal dat de rushjob niet kan verbloemen(arks?)


En nog veel meer,
Ik vond het verhaal gewoon saai ten opzichte van die briljante setting van de eerste 3. Veel mysterieuze en interessanter.
Andromeda voelt al heel snel repetitief en ik kon me niet emotioneel binden aan de characters.
't is EA

Mass Effect: Battlegrounds, Dragon Age: TCG en Mass Effect: Andromeda for Android inc?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True