Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA maakt Mass Effect: Andromeda voor iedereen tien uur gratis speelbaar

Door , 132 reacties

Uitgever Electronic Arts heeft de trialversie van Mass Effect: Andromeda beschikbaar gesteld voor iedereen. De game kan tien uur lang gratis gespeeld worden, zowel singleplayer als multiplayer. De trial was eerder alleen beschikbaar voor leden van EA Access.

De trial van Mass Effect bevat de eerste planeet van de singleplayermodus en daar kan maximaal tien uur gespeeld worden. De tijd kan ook gebruikt worden om in multiplayer te spelen. Volgens de Mass Effect-website is de probeerversie tot 1 november dit jaar beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Als gamers de trial spelen en daarna het spel aanschaffen, behouden ze de gemaakte progressie.

EA bracht bij de introductie van de game al een vergelijkbare trial uit via Origin, maar die was alleen beschikbaar voor leden van abonnementsdienst EA Access. Een andere manier om de game te spelen zonder deze aan te schaffen was er nog niet.

Mass Effect: Andromeda verscheen in maart en kreeg bij de release veel kritiek vanwege bugs, technische fouten en slechte gezichtsanimaties. Na de release beloofde ontwikkelaar BioWare met verbeteringen te komen door updates uit te brengen. Inmiddels zijn er verschillende patches uitgebracht. Vorige week kwam er een update uit die de Denuvo-drm uit de game heeft verwijderd.

Update 13.13: De trialversie bevat niet de volledige singleplayergame, maar alleen de eerste planeet. Zoals wordt aangegeven in de reacties is het einde daarvan na zo'n drie uur spelen bereikt.

Reacties (132)

Wijzig sortering
Zoiets moeten gamemakers gewoon vaker doen, een goede 'demo' zodat we kunnen beslissen of de game zijn geld waard is.
dan heb je de volgende video vast niet gezien https://www.youtube.com/watch?v=7QM6LoaqEnY

korte samenvatting. demos leiden door verschillende redenen meestal tot lagere verkoop aantallen.

[Reactie gewijzigd door ard1998 op 14 juli 2017 11:30]

Inderdaad!

Ik stond pas op het punt om Euro Truck simulator 2 te kopen, gewoon omdat het er wel leuk uitzag om effe relaxed te spelen. Toen ik zag dat er een demo beschikbaar was toch maar even de demo gedownload. Na een paar uur deze demo getest te hebben leek het mij toch maar eenzijdig, al is misschien de full game niet zo aangezien die super reviews krijgt.

Conclusie: did not buy because of demo outcome. <= Wat wel weer beter is voor mij.
Maar dus niet beter voor de ontwikkelaar om zijn ontwikkelingskosten te kunnen betalen.

Het is een dubbel verhaal, maar in de meest ideale situatie maakt een ontwikkelaar een game waar de doelgroep behoefte naar heeft, die leuk is, niet omdat een publisher dat wilt (waar altijd veel sneue kindjes vandaan komen). Een game die niet veel reclame of een demo nodig heeft om de doelgroep overstag te halen.

In dat geval smaakt een demo naar meer, maarja... lastig
Er zijn genoeg torrenters die claimen games te torrenten omdat er geen fatsoenlijke demo's van beschikbaar zijn. Dus daar valt wellicht ook wel wat te halen (daadwerkelijke cijfers van zulke claims zijn echter praktisch niet te vinden).

Maar als demo's de verkoopaantallen terugbrengt, dan slaat het product de doelgroep mis, of is het gewoonweg een slechte game, of iets dergelijks. Als men kan bepalen aan de hand van een demo dat ze je game niet willen, dan had je anders die mensen een volledige game in de maag gesplitst.

Sure, wel meer verkopen, maar daar mag het toch niet alleen om draaien? Als je een goede franchise weet neer te zetten, dan verkoopt die zichzelf wel. Mensen "oplichten" door het beter te laten overkomen dan het is (wat naar voren kan komen uit een demo) kan toch niet het preferabele alternatief zijn?

[Reactie gewijzigd door Zoop op 14 juli 2017 12:52]

Als je je testers een 'demo' laat spelen en nog niet er uit krijgt dat de game niet leuk is, dan doe je als ontwikkelteam iets niet goed naar mijn idee.
Exact, maar in plaats daarvan verkiezen de meeste publishers/devs om dan maar gewoon geen demo te doen.
Ik snap je punt maar als het zo simpel was dan maakten uitgevers toch nog steeds demo's voor al hun 'goede' games? Er spelen best veel factoren bij iemands beslissing om een game aan te schaffen. Door een demo te spelen gaat toch wel een beetje die 'new game smell' van het spel af. Voor veel mensen, vooral die veel spellen kopen tijdens release, is die nieuwigheid een belangrijke factor om iets te kopen. Ook al is de demo nog zo goed, als er tegelijkertijd een ander goed spel uitkomt dan heb je het spel met de demo toch eigenlijk al gespeeld en kan dat andere spel verleidelijker zijn.

Trouwens: Een goede franchise verkoopt zichzelf niet zomaar. Er worden constant goede spellen uitgebracht met, voor de uitgever, erg teleurstellende verkoopcijfers.
Of het is een goed spel maar een slechte demo. Een demo laat lang niet altijd zien hoe goed een spel is. Er is voor ontwikkelaars dan ook gewoonweg geen reden een demo aan te bieden, hoe goed het spel ook is. Dan kunnen we wel heel pro-consumer retoriek houden, maar het is gewoon niet reeel.

En ja, games draaien om verkopen zolang games als producten gezien worden door gamers. Als je games als kunst gaat zien, hoeft dat niet meer, maar dat zal voorlopig niet gebeuren.
Inderdaad, kom maar met een fatsoenlijk spel proppen en anders houden we onze centjes lekker. Geeft de ontwikkelaars eindelijk weer reden om te innoveren en met echt iets interessants te komen, in plaats van een half af spel, vol met bugs, en twintig stuks DLC.
Verschil zit 'm denk ik in;
"Making people want our stuff." (marketing, dlc, deel 4 5 6+)
vs
"Making stuff that people want." (daadwerkelijk goede innovatieve game)

Als mensen via de demo erachter komen dat het spek ruk is terwijl de marketing het de hemel in prijst, dat is het niet gek dat dat leidt tot lagere verkoop.
Ja en nee.

Demo's zijn slecht idee als je een matig product aan de man wil brengen.

Tenzij je een zeer goed doch onbekend product aan de man wil brengen dan is het exact tegenovergestelde!
Bijv Battlefield 1942. Des tijds kwam eerst een MP demo uit voordat de game te koop was.
Dat heeft enorm veel hype gecreŽerd. Het was iets compleet nieuws en iedereen mocht het gratis proberen. Voor mij en vele anderen heeft dat meteen de knoop doorgehakt. Ik moest en zou deze game aanschaffen.
Kan zelfs zo zijn dat de demo de hele franchise van Battlefield heeft veiliggesteld

[Reactie gewijzigd door osmosis op 14 juli 2017 12:51]

Die video is 5 jaar oud, de huidige situatie (zeker door Steam) is niet hetzelfde.
Lagere verkoopaantallen is niet per se slecht.
Nee die had ik nog niet gezien ;)
Moeten ze gewoon een goeie game neerzetten, dan kunnen ze met een gerust hart een demo uitbrengen en zo velen enthousiast maken. Of niet natuurlijk.
Maar dat is mijn visie haha.
Grappig. Ik had via EA acces al 10 uur gratis spelen en dat heeft mij juist overgehaald de game te kopen.

Ik denk dat de situatie van ME:A ook anders is. De game heeft slechte reviews gehad en ik denk dat veel mensen de game om die reden geen kans hebben gegeven. Wanneer een game goeie reviews heeft een de demo tegenvalt ben ik sneller geneigd hem niet te kopen.
Ik ben opgegroeid in een tijdmerk waarin demo's de normaalste zaak van de wereld waren, nu zijn ze er amper nog, ik mis ze wel, teveel miskopen gedaan.
Deze 10 uur lijkt mij een poging om toch nog mensen enthousiast te krijgen na de overweldigend negatieve recensies. Maar bijv. een game 1-2 uur kunnen uitproberen lijkt mij zeer redelijk. Dan krijg je een goed gevoel voor de game, maar kun je het zeker niet uitspelen en als je het een leuke game vind ook motivatie hebben om hem aan te schaffen.

Nu zal ME:A niet in 10 uur uitgespeeld zijn, maar ik merk dat ik vaak games maar max. 4-5 uur speel zelfs als ik het echt een leuke game vind. Natuurlijk mijn eigen manier van spelen, maar 1-2 uur lijkt mij dan voor iedereen een goede tijd.
Ik heb de oorspronkelijke demo destijds gespeeld met early access en na ongeveer 3 uur loop je tegen een wall aan waar de prologue eindigt en de story begint, verder dan dat punt kom je niet in de demo. Echter was er naar mijn mening nog genoeg te doen om die 10 uur vol te krijgen, in ieder geval om de game op zijn staart te trappen. Voor mij was het iig de reden dat ik hem alsnog ge-preordered heb, ik was onder de indruk en ik hunkerde naar meer :3 Persoonlijk eigenlijk niet zoveel last gehad van bugs en/of issues waar het internet vol mee stond.

Uiteindelijk heb ik 78 uur in de game zitten, waarvan denk ik een kleine 10 uur multiplayer zijn. Het was geen ME2, maar ik ging er volledig in op! Voor een doorsnee shooter/game zal 1-2 uur voldoende zijn, maar bij een cinematic/story heavy game zoals Mass Effect zal dat nťt wat te kort zijn, je komt immers amper aan gameplay vanwege de lange/uitgebreide intro.

[Reactie gewijzigd door quintox op 14 juli 2017 12:22]

Ik moet toegeven dat ik Andromeda nog niet gespeeld heb, de oorspronkelijke trilogie wel, maar dan moet ik toch zeggen dat je binnen twee uur speeltijd toch niet echt precies weet wat voor een vlees je in de kuip hebt met de games.

Dit soort games hebben vaak gewoon een lange 'intro', waar je de basis van de game leert, characters geintroduceerd worden etcetera. 10 uur is misschien wel erg lang, maar 1/2 uur voor zo'n game lijkt me veel te kort.

Daarbovenop is de argumentatie *ik* speel games maar 4-5 uur dus 1-2 uur moet dan voor iedereen een goede tijd zijn, is natuurlijk niet echt een goede beredenatie ;)
Ter info: de "10 uur" ga je nevernooit halen. De game is op 2 manieren gelimiteerd: 1) je kunt maximaal 10 uur spelen en 2) je kunt op een gegeven moment niet verder in de game (quest kan niet voortgezet worden), en dat is al na ~3 uur bereikt.

Je speelt dus in feite de intro's plus de eerste 1-2 uur van het spel.
je kunt op een gegeven moment niet verder in de game (quest kan niet voortgezet worden), en dat is al na ~3 uur bereikt.
Zou je dit uit kunnen leggen? Ik heb nooit de trial gespeeld, omdat ik meteen het volledige spel heb gekocht, maar dit lijkt mij persoonlijk vrij sterk, tenzij je tegen een game-breaking bug aan bent gelopen, welke met de huidige versie zeker gefixt zou moeten zijn.
Je komt op een gegeven moment op Eos bij zo'n ondergrondse vault en als je daar naar binnen wil gaan krijg je letterlijk een melding "Hier houdt het spel op, koop nu de game om verder te gaan" :P

(PS je kunt dan wel gewoon verder blijven spelen in de omgeving als je gewoon terugloopt maar er is dan weinig te doen natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door Angeloonie op 14 juli 2017 12:55]

Dank voor de aanvulling. Ik heb de tekst aangepast.
Je zou het nog kunnen verruimen naar 5 uur (als je meer boekjes e.d. leest dan gemiddeld) en dat multiplayer nog wel mogelijk is.
En je kan de multiplayer spelen
ah ok, prima :) goede info
Het ligt er helemaal aan hoe je deze games speelt
Ik luisterde naar alle gesprekken en probeerde alles voor ik verder ging. alle sidequest zeg maar eerst doen.
in totaal deed ik rond de 7 a 8 uur er over voor ik de single player demo uit had.
Het is maar net hoe je het spel speelt. Ik liep pas tegen die limiet aan na 8 uur spelen.
In een demo probeer ik zo snel mogelijk zo veel mogelijk van het spel te zien. Ik heb dus niet alle boekjes/emails e.d. gelezen maar wel bijna alle dialogen geluisterd (of in ieder geval gelezen). Dus met een beetje doorspelen haal je er zeg maar 3 uur uit, wil je wel alles verkennen dan is 8 uur wel mogelijk. Hoe dan ook zit er een hard einde aan de demo qua storyprogression, los van de 10 uur speelbaarheid.
640kb is enough for everybody.
-- bill gates.
Precies dat. Na een paar uur spelen weet ik of ik 'm uit ga spelen of niet. Nu is Andromeda volgens mij niet mijn ding, maar dit zouden de game makers van mij allemaal zo mogen doen.
"Deze 10 uur lijkt mij een poging om toch nog mensen enthousiast te krijgen na de overweldigend negatieve recensies."

Mass Effect Andromeda (XO), Metacritic: 76, generally favorable reviews. De andere platforms scoren maar enkele puntjes lager, 72 of 71.
Mass Effect Andromeda, OpenCritic: 72, Fair.

Ja hoor, OVERWELDIGEND negatief. Zoals je ziet hierboven krijgt het een 32/100 average op Metacritic en een 29/100 average op OpenCritic. Een drie van de 10 dus, echt OVERWELDIGEND negatief. 8)7

Nee, maar even serieus. De reviews waren gematigd positief.

Hier de CEO van EA over ME Andromeda:
"So we're very happy with kind of how BioWare is doing, how BioWare is treating Mass Effect. And our expectations for Mass Effect are still strong for the future and the franchise overall."
Dus al dat fora-gebazel dat de franchise op z'n einde is is onzin.

Van de NPD Group:
"Mass Effect: Andromeda, the third best-selling title in March 2017, had the second-best launch in the series, behind Mass Effect 3".

Het wordt geschat dat van het spel rond de 3 miljoen kopieŽn zijn verkocht in de eerste week, wereldwijd (inclusief Origin Sales). In Q4 heeft het spel rond of boven verkocht wat EA vooraf verwachtte.

Het spel doet het dus commercieel goed en heeft gematigd positieve reviews gekregen. Een vervolg over enkele jaren is een logische keuze.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 14 juli 2017 18:07]

Is overigens niet echt een vuistregel voor elk type game. Er zijn genoeg games waar je tussen de 1-2 uur nog erg "in het begin" zit en nog niet volledige toegang of de game dermate doorhebt om te kunnen stellen dat de komende tientallen uren het waard zijn of niet. Beter zou zijn om ergens in de game gewoon de vooruitgang te hinderen.
Dat dan ze dus ook (quest stopt halverwege). Die 10 uur limitering vind ik daarom dan ook stom. Als je toch maar tot een bepaalde punt kunt spelen, waarom limiteren hoe lang je er over doet? Ok, 10 uur moet (ruim) genoeg zijn om daar te komen, maar toch.
Omdat je ook de MP kan spelen, en die mag je natuurlijk niet oneindig gratis spelen.
Doe dan daar alleen de restrictie op ...
Dat heb je feitelijk ook. Die 10 uur restrictie zit niet in de weg met een stuk SP wat maar 3 uur duurt. Kan je 't zelfs nog 2x her-spelen na je eerste playthrough. En dat vind ik voor 0 euro en 0 cent nou niet echt een restrictie.
Inderdaad.

Voor dit geld wil ik wel even proberen. Misschien schaf ik hem dan zelfs voor de volle mep aan.
Anders had ik gewacht tot ie voor 10 euro in de uitverkoop was.
dat gebeurde vroeger ook standaard zn beetje

tegenwoordig moet je een game preorderen om een beta te kunnen spelen.

jammer genoeg doen een boel mensen dit zodat we deze onzin houden.
Gewoon kopen op steam en binnen twee uur terug vragen als het niet bevalt. Overigens, dit spel was voor Origin access leden al voor 10 uur een week voor release te spelen.
Wist ik helemaal niet, ga ik in mijn achterhoofd houden ;-)
Mass effect is volgens mij sinds 3 niet meer te kopen op steam
Klopt, ik bedoelde uiteraard de games die wel op steam te koop zijn.
Persoonlijk download ik nooit demo's, zelfs niet als ze beschikbaar zijn, wat gameplayvideo's op YouTube zijn voor mij al voldoende om uit te maken of een spel mijn ding is of niet.
Oja die gebruik ik ook heel vaak, verschillende games op die manier toch gekocht.
Een persoonlijke keuze, waar overigens niets mis mee is.
Persoonlijk zou ik liever een demo spelen, je bent dan tenminste zelf met het spel bezig.
Als je het spel leuk zou vinden is een groot gedeelte daarvan al bekend door het relatief passief kijken van een video.

Voor veel ( type ) games hoeft dit geen probleem te zijn , maar zeker van (semi-)rpg's waar verhaal een groot gedeelte van de game ervaring is hoeft dit voor mij niet zo.
Zoiets moeten gamemakers gewoon vaker doen, een goede 'demo' zodat we kunnen beslissen of de game zijn geld waard is.
Als je steamspy gebruikt om te kijken hoeveel games mensen kopen die ze niet meer dan tien uur spelen is het een buitengewoon riskante stap. EA neemt gewoon zijn verlies op dit spel. Soms is dat maar het beste wat je kan doen en als je daarmee nog wat goede publiciteit krijgt is het meegenomen.
Precies, ik 'm nu zeker checken!
Ik heb eigenlijk nog nooit een game gekocht vanwege een goede demo. Ik ga meestal uit van de reviews (echte user reviews, niet die uit de game tijdschriften). Maar ik kan me voorstellen dat EA, gezien alle slechte user reviews van ME:A, daar niet zoveel vertrouwen in heeft, en probeert om met een fancy demo toch nog wat meer mensen over de streep te trekken.
Hij is voor iedereen al gratis speelbaar :')

Vraag mij toch echt af hoeveel mensen uberhaupt die 10 uur halen, na een uur spelen haakte ik al af, slechte dialogen, belabberde animaties, zou er niet eens §5 voor betalen. Laatste goede ME was toch echt 2 voor mij.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 14 juli 2017 11:14]

Dat was zeker voordat de patches kwamen? Aangezien zeker de allereerste patch 75% van de animaties en punten aangepakt heeft. De meest recente patch, 1.09, pakt ook een boel aan ;)
Ik ben onwijs fan van Mass Effect 1 t/m 3. Hoewel veel mensen het niet met me eens zijn vond ik nummer 3 ook erg goed. Nu heb ik bewust andromeda niet gekocht om meerdere redenenen.

1. De technische redenen die jij noemt en nu mogelijk gepatched zijn.
2. Het verhaal schijnt ernstig tegen te vallen.

Nu is reden 2 erg subjectief en ben ik wel benieuwd of iedereen die het gespeeld heeft ook zo heeft ervaren.

Mogelijk kan deze 10 uur voor mij de knoop doorhakken.
De technische redenen die buiten proportie waren geblazen (animaties in dialogen, dode ogen) waren al in een van de eerste patches verholpen. Ondertusen zijn ook - voor zover ik kan zien - vrijwel alle kleinere, ergelijke problemen verholpen waar ik wel tegenaan liep tijdens mijn playthrough. Er is enkel een bug op Eos die volgens mij nog niet verholpen is.

Het is niet zozeer het verhaal dat tegenvalt als de basis waarop het verhaal gepresenteerd wordt. Dat maakt deze demo een hele vreemde keus, want wat EA doet is het allerslechtste stuk van Andromeda vrijgeven. Het verhaal is prima en boeiend, het einde is geweldig goed uitgewerkt... maar de fundering ervan is wankel en dat is waar deze eerste 10 uur om draait. (update op basis van de update: als dit enkel de eerste missie is, dan valt het nog mee. Het is met name het stuk dat meteen na de eerste missie komt waar dit wankele fundering argument voor geldt)

Hoe het verhaal valt hangt heel erg af van de verwachtingen en voorkeuren van de speler. De meeste Mass Effect fans zijn gek van Mass Effect 2 en verwachtte eigenlijk een (spiritueel) vervolg van die game. Dit zijn de spelers die met name teleurgesteld zijn door Andromeda, omdat het die (eigenlijk onrealistische) verwachtingen totaal niet waar maakt. Het is namelijk een (spiritueel) vervolg op Mass Effect 1.

Het verhaal van Andromeda is plot-gedreven met veel plot-gedreven consequenties, en niet karakter-gedreven met karakter-gedreven consequenties. Het bevat veel verkennen met heel veel worldbuilding en lore, in plaats van een bestaand universum waarin dit eigenlijk niet meer aan bod komt en je puur bezig bent met karakter-gedreven handelingen. Dit alles wordt ondersteund door karakters die (deels) tegen het einde aan goed uitgewerkt worden en (deels) veel aandacht krijgen, in plaats van een ondersteuning door middel van een plot dat tegen het einde aan een sterke poging krijgt om eindelijk relevant te zijn. Het is dus een totaal ander soort verhaal dan ME2.

In vrijwel elk opzicht is het een volstrekt superieur vervolg op Mass Effect 1... behalve de fundering. De basis waarop het verhaal verteld wordt klopt niet en wordt heel inconsistent gebruikt, met name in de eerste uren. Daarnaast zit er enorm veel worldbuilding/lore content in, in de vorm van een megalading side-quests die niet eens altijd zomaar zichtbaar zijn op de map of als side-quests. Als je van dit soort zaken houdt: het verkennen, het veranderen van de wereld met je acties, het consistent voortduwen van een plot waar overal naar gerefereert wordt... dan valt Andromeda's verhaal eigenlijk best goed, met name dat einde. Als enig deel daarvan je irriteert of verveelt... dan niet. Net als Mass Effect 1.

Iemand die houdt van sterke personages in verhalen... zal Andromeda enorm ergerlijk vinden. Naast het feit dat er enkele personages in het spel zitten die geoutsourced naar China en via Google Translate geimplementeerd lijken te zijn. Zijn de overige niet-belabberde personages ook nog eens extreem inconsistent uitgewerkt (net als ME1). Zo zijn bijvoorbeeld Jaal en Peebee erg goed uitgewerkt, maar Gil en Suvi vrijwel niet. Dit gaat echter wel om een spel dat vrijwel even groot is als de gehele voorgaande Mass Effect trilogie + DLC bij elkaar, dus die enkele Google Translate personages vormen een miniem deel van het spel... al zijn er 2 wel erg relevant voor het plot...

Het is een verhaal met heel veel potentie, maar je moet er wel van houden.

[Reactie gewijzigd door Droniac op 14 juli 2017 14:18]

Mee eens dat de eerste 10 uur niet de beste 10 uur in Andromeda zijn. Het start stroef.
Mooie uiteenzetting. Ik sluit me hier volledig bij aan. :-)
Ben hier compleet oneens mee.. Zelfs na 3 patches (inc de patch speciaal voor gezicht animaties ) was het nog steeds een emotieloos op de gezichten, zeker voor ''none'' story chars.

Het verhaal was zo voorspelbaar voor mij dat ik al vroeg in de game de plotten kon voorspellen dat toen het uiteindelijk gebeurde ik totaal geen reactie kon voelen omdat ik het al wist!

Dan nog crafting wat meh was, yay het doet nu iets meer dmg, handelt iets anders en heeft een hoger cijfer aan het eind van de naam! Voor de rest van de game!! Ongeinspireerd.. hetzelfde voor de pc controls/UI, karakters (wat je zelf aankaart) points of (not)interest ga zo maar door.. zo zonde.. kijk naar Anthem.
Als jij je irriteert of verveelt bij het verkennen van werelden (dmv worldbuilding/lore-gedreven points of interests) en een sterk plot-gedreven verhaal, dan valt het verhaal niet goed. Dat is wat ik zei. En dit zijn precies de zaken die jij specifiek noemt als "dit is waarom ik het ruk vond". Hoe ben je het dan met mij oneens? We zeggen toch precies hetzelfde?

De verhaallijnen in Andromeda waren niet voorspelbaarder dan die in Mass Effect 2 of Mass Effect 3. De verhaallijnen waren alleen veel prominenter en frequenter aanwezig en relevant in Andromeda.

De PC interface voor menus is inderdaad belabberd. Daar is nul aandacht aan gegeven. Verder zijn de in-game controls echter prima. De mobiele gevechten met name zijn veel beter te besturen met muis/toetsenbord dan met een controller.

Het crafting systeem was inderdaad puur een stat-up systeem. Het was ook een miniem onderdeel van het spel dat volstrekt optioneel was. Dat dit onderdeel uitmaakte van een veel uitgebreider en erg goed uitgewerkt wapen upgrade systeem heb je het niet over. Je gaat ook voorbij aan de innovatieve en goed uitgewerkte movement mechanics, de veel beter uitgewerkte en veel gevarieerdere combat mechanics, de voertuigen die eindelijk een positief punt waren in plaats van een dikke vette onvoldoende, het upgraden van je eigen personage dat meer diepgang en variatie had dan de voorgaande games, enz. Cherry picking is hartstikke leuk, maar zoals je ziet is het ook hartstikke makkelijk om aspecten te pakken waarop Andromeda een enorme verbetering is tov de voorgaande games. Niet dat de voorgaande games uberhaupt een noemenswaardig crafting systeem hadden.

Wat de gezichten betreft: nee, het is geen L.A. Noire. Maar geen enkele Mass Effect game heeft ooit hoogstaande gezichtsanimaties gehad. In Andromeda is het na de patches (zelfs enkel de eerste drie) zo dat de dialogen niet storend meer zijn, de personages zien er niet meer dood uit, het is gewoon te doen. Beter dan matig zal het nooit worden en heel veel beter is het in de voorgaande games ook nooit geweest.

Ik wil heel graag naar Anthem kijken, maar tot nu toe is er enkel nog een korte scripted trailer en is er dus nog vrijwel niks over het spel zelf bekend... de relevantie is dan ook nul komma nul. Never forget Watch Dogs...

[Reactie gewijzigd door Droniac op 15 juli 2017 17:49]

Tis moeilijk positieve dingen te vinden in een game die je eigenlijk op vrijwel alles teleursteld, de innovatie van de goed uitgewerkte movement mechanics, vind je dat echt? Dat het soepeler soms werkt dan de vorige delen ja, maar vaak ook in het nadeel van de ervaring, de AI doet het niet, die blijft statisch, en de AI companions zijn een stel malloten haha, ik weet nog dat ik in cover zat, ik zei tegen mijn companions dat ze terug moesten gaan en in dekking, bleven ze gewoon staan voor mijn neus tot ik uit mijn dekking ging 8)7 maar ja ze hadden wel lekker veel hits in de rug als straf.

De voertuig van de game, omdat het vrij kaal is en open was het niet echt bijzonder, ook het geluid van dat ding, wie die heeft verzonnen.. ik deed dus altijd mijn mining tool uit om het geluid te dempen.

Maarja, jij bent iets positiever, ik kan het helaas niet inzien. En hoewel scripted trailer was, bv ook Star Wars BF2 die ingame trailer, er is daar meer gezicht animatie te zien dan geheel Andromeda (vind ik, overdreven, vast, maar als iemand pissed is in Andromeda en je ziet amper tot niks er van terug, dat past niet bij een story driven game, emotie moet overkomen) Oude games van ME zijn natuurlijk niet stunning op dit gebied, maar ja, die zijn ook wel wat ouder!
Nu is reden 2 erg subjectief en ben ik wel benieuwd of iedereen die het gespeeld heeft ook zo heeft ervaren.
Idd erg subjectief en relatief... Ik ben ook fan van de eerste 3 delen van ME maar ik vermaak me eigenlijk best met Andromeda ook... Niet voor de animaties of dialogen, het verhaal boeit me tot nu toe (na een 40-tal speeluren) ook ietsje minder dan vorige delen maar is daarom niet slecht, het gaat over een geheel nieuwe melkweg dus ze moesten de 'Reapers/collectors-verhaallijn' sowieso laten vallen het probleem is dat de nieuwe vijand gewoon bijna een kloon is van de Collectors en het allemaal wat herkauwd lijkt (vind ik)... Maar het vechten is gewoon leuk en gaat een pak soepeler dan in de vorige delen en de game ziet er op high-graphics settings gewoon mooi uit. Ik vind dat het lekker speelt, je veel keuze hebt in wapens en gear, maar ook in de volgorde waarop je missies afwerkt (behalve dan de priority's), de kartonnen gezichten of rare camerastandpunten tijdens dialogen... daar kijk ik bewust naast maar ik kan begrijpen dat dat voor sommigen de ervaring vern**kt. In jouw geval is zo'n demo-versie wel ideaal idd.

[Reactie gewijzigd door EagleEye1290 op 14 juli 2017 12:50]

1.06 maar geweldig is het niet.
Ik heb 'm een paar weken terug gespeeld, ben vol-gas door de main campaign gegaan en meer ook niet. Het spel is gewoon ontzettend middelmatig. Het ziet er schitterend uit in 4k en HDR, daar niet van, maar het verhaal kon me totaal niet boeien. Eerlijk gezegd zijn de vragen die het, zeker tegen het eind, oproept maar nooit beantwoord nog het interessants.

Terugkijkend op het verhaal komt het meer op me over als een soort proloog dan een volledig verhaal. Het hint in ieder geval naar een veel interessantere verhaallijn voor de sequels, mochten die er komen.
Een game die het van patches moet hebben is gewoon een hele slechte game :')
Wees blij dat het mogelijk is om tegenwoordig games te patchen. Vaak wordt er druk van bovenaf uitgeoefend op een ontwikkelteam, waardoor ze genoodzaakt zijn een game niet 100% naar buiten te brengen.

Ik ben het met je eens dat een game zoveel mogelijk gamebreaking bug-vrij zou moeten zijn, maar een paar kleine glitches en bugs storen mij echt niet.
Andersom lijkt me eerder. Game word niet volledig gereed toch maar gereleased op een bepaalde datum want patchen kan altijd nog.
Die geld terug functie op steam is dan ook hard nodig.
Zie ook de laatste Batman game op pc.
Ja, wat een game met een foutje in de code heeft daardoor ook automatisch een slecht verhaal en saaie gameplay. 8)7
Hij is voor iedereen al gratis speelbaar
Waar? :)
Bij EA voor 10 uur. :+
Ergens in zweden O-)
had ik totaal niet, bijna geen bugs het spel onspeelbaar maakten, op wat rare gezichtsaninmaties na. Een keer een save game bug gehad en een of twee onbereikbare kisten met goodies. Redelijk verhaal, prima mechanisc wat mij betreft, moeilijkheidsgraad blijft goed de hele game lang. Veel games zorgen ervoor dat je compleet overpowered bent in de tweede helft zodat alleen nog een boss fight interessant is, dat had ik hier niet. Verhaal is okay (de slechterikken zijn helaas gewoon platte characters, leijke monsters en zo, beetje flauw),beetje bvergelijkbaar met ME2 wat diepgang betreft. Dat vond ik de matigste, 1 was iets nieuws en 3 was veel dramatischer,, me 2 ging niet echt ergens heen.
Het eerste uur van MEA is zeker niet het sterkst, het verhaal bouwt angzaam op. Net zoals je met 1 uur spelen over ME1, 2 of 3 niks kunt zeggen over deze afleveringen. Ik ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd dat je niet even doorspeelde, dan heb je blijkbaar 40+ euro uitgegeven voor een uurtje, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
IK vond toch Mass Effect 3 ook heel goed, ook een van de rede was dat eindelijk Liara T'Soni weer terug was, in deel 2 was ze er alleen met de Lair of the Shadow Broker DLC, erg jammer, vond die personage de beste van de Mass Effect spellen en ook jammer dat Ashley Williams ook niet in deel 2 zat.

Maar ik hoor dat veel in orde is gemaakt met de laatste patches van Mass Effect: Andromeda, ok hoor dat de verhaallijn en de consequenties er bijna niet zijn zelfs met de patch, en dat zal de spel ook een stuk minder maken dan de eerste 3 Mass Effect spellen, maar zal wel Mass Effect: Andromeda vandaag proberen te spellen als ik nog tijd heb, om te kijken of het evengoed wat is.
Goede zaak voor casual gamers als ikzelf!

Ik lijk toch wel een dermate aparte smaak voor games te hebben dat vele titels me na een half uur al vervelen en dan is het toch jammer mocht je er net voor betaald hebben.
Same here!

Merk eerlijk gezegd ook gewoon dat ik ouder word... Meeste games zoals ik ze 'verwacht' zijn nog niveau Sega/PS1 zoals Tombraider, Age of Empires, Red Alert etc. En als ik nu game, vind ik er vaak niks meer aan omdat het geen 'g*dver nog 1x proberen' factor meer heeft.

Start om de 2-3 jaar de oude games weer op en speel ze nu op hard :p
Voor de echte frustraties kan je de Halo games proberen op Legendary. Of serieus Sam op "are you serious?".

Dan ben je de komende maanden nog wel even zoet met spelletjes uitspelen
Of:
Riven: The Sequel to Myst
Portal 2
The Talos Principle
ben je nog wel even mee bezig.
Portal speel je opzich redelijk snel uit, maar een game die je gespeeld MOET hebben (deel 1 eerst uiteraard). Super Mario van de PC.

Echter zijn de steam sale's net geweest. Had ie de games voor een paar euro kunnen aanschaffen, nu weer terug naar §10/§20.
Portal 1 en 2 kunnen best lang duren bij je eerste keer uitspelen. Daarna weet je alle puzzels en speel je het speel in een paar uur uit
Ah thanks voor de tips!! Zal ze het weekend proberen.

Zijn de Halo games niet alleen op de Xbox te vinden trouwens? Heb Halo 2 wel op PC gedaan volgens mij en die was leuk idd!

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 14 juli 2017 11:35]

Halo 1 en 2 zijn ooit voor pc uitgekomen, de rest is inderdaad xbox only (wel de moeite waard imho)

Ps. Ik zag dat je tomb raider noemde. Heb je tomb raider 3 wel eens uitgespeeld? Ik niet namelijk
Oei nee ik heb hem volgens mij nooit uitgespeeld! Ik vond het wel 1 van de betere (Eigenlijk allemaal t/m deel 4).

Herinner me nog dat ik ging afwassen voor 3 gulden het uur om de game te kunnen halen haha :)

*ben laatste weken weer met Tombraider 4 bezig, hij vermaakt nog goed
*Offtopic*

Ja ik herinner me het alsof het gisteren was. Halo 3 alle skulls proberen te verzamelen op legendary om vervolgens de Hayabusa armor te verkrijgen voor multi-player. En dan heb je nog de achievements al denk ik niet dat het gemakkelijk word om 100% te behalen.
The Flood was de grootste frustatie bij mij. 3 van die kleine krengen betekende al de dood op legendary terwijl er soms honderden, van alle mogelijke hoeken, op je af kwamen!
Ja gelukkig hadden we toen de vlammewerper en dual wield guns, haha overigens kon je toen makkelijk de arbiter killen omdat het legenday was geinige shit.
Ik begrijp precies wat je bedoelt met de g*dver-nog-1-keer-proberen factor, die mis ik ook! Ik ben dan ook altijd fan geweest van Tomb Raider. Totdat ze in de laatste versie je ineens de weg gingen wijzen en je de goede kant op dwingen. Daag, niet leuk meer. Ik vond het leuker om me de taffes te moeten zoeken en ook echt voorzichtig te moeten doen. Nu is het: rag maar gewoon door, je komt vanzelf bij het eind...

[Reactie gewijzigd door Bitmaster op 14 juli 2017 12:02]

wel mee eens, niks te ontdekken, of de ontdekkingen zijn niet meer dan flags in steam zonder dat het wat toevoegd in de game. Eindeloos rondrennen in doom2 om de knop te vinden naar het volgende level zonder aanwijzingen is er niet meer bij. Maar goed, nu kijk je in de walkthrough online en dat kon vroeger niet, dus het ontdekken vergt wel meer zlefdiscipline om niet te spieken
Zoiets heb ik gehad met ME II op insanity + "no man left behind" (hou iedereen in leven)
Been there, got the T-shirt :+ 8-)
dark souls? als je moeilijk wil }:O }>
Alien Isolation was moeilijk.
Dat is het ook hť. Vroeg‚h hadden de games veel meer "replayability" en ging het sowieso veel minder om eyecandy en meer om de gameplay zelf.

Het laatste spel wat mij wel heeft kunnen pakken is Bioshock, maar dat was ook dan ook puur om hoe strak de verhaallijn door het spel liep.

Vandaag de dag game ik met een SNES USB gamepad op OpenEmu, of een Wine versie van Oddworld.
Ik wou dat deze optie vanaf dag 1 beschikbaar was.. Ik heb Andromeda een hele tijd terug gekocht maar vind het echt vreselijk repetitief en het verhaal pakt me ook niet. :( En dat terwijl ik me met de vorige serie goed vermaakt heb.
Dit klinkt wel mooi, maar dit voult eerder als een laatste poging om winst te halen uit een financiele flop. Net zoals mmo's die free to play gaan.
Dat gaat alleen over de eerste week, toen hadden veel mensen nog hoop waarschijnlijk.

Ik ken zelf een aantal die heel erg uitkeken naar deze Mass Effect, maar hem niet gehaald hebben.

Volgens mij hebben juist vooral alleen de geÔnteresseerden in de eerste week de game gekocht en daarna is het stil gevallen
Yep je kent me niet, maar ik ben 1 van die mensen die hem niet kocht. Nu ik 10 uur gratis kan spelen ga ik het toch maar proberen denk ik.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 14 juli 2017 11:43]

Toch wel: http://www.vgchartz.com/g...=Mass+Effect%3A+Andromeda

Na de eerste week is daar eigenlijk niet heel veel bij gekomen.
Een game voor mijn verjaardag, mijn eerste game voor mijn verjaardag waar ik me schuldig voor voel dat ik hem heb gevraagd, zegt en denkt een 32 jarige man. Waarom? Geen plezier aan beleeft, ronduit saaie verhaal, saaie gevechten (altijd hetzeflde, inclusief belachelijk domme AI) elke point of interest is hetzelfde, ja de layout is iets anders, wooptie-do zeg, wauw... Ik kan nog wel 10 redenen plaatsen maar dat bespaar ik jullie.
Volgens mij worden de minpunten die je opnoemde zowat in alle reviews vermeld. Ik blijf het bizar vinden dat zoveel mensen nog steeds hun games blind kopen op basis van een hype of franchise.
Niet teveel denken voor andere mensen, je kon niet verder van de waarheid zijn.
Is dat zo? Dan lezen wij duidelijk andere reviews :-)
Voelde het maar als een game uit 2007 :) Of nog beter, 2000..De periode van Unreal Tournament ('99).. Man wat was dat een mooie periode. Dagelijks keihard knokken met mijn broertje omdat we beiden gebruik wouden maken van de enige computer, om te kunnen knallen in UT.
Helaas heb ik ook dat ik na enkele uurtjes alweer uitgekeken ben op de meeste games. Zelfs Horizon Zero Dawn boeide me niet meer na een uur of 5 spelen.
Maar ik ga dit spel nu zeker proberen. 10 uur red ik waarschijnlijk niet, maar ergens hoop ik ooit een game tegen te komen die ik zo leuk vind, dat ik de game uit ga spelen... :)
Haha, same here, maar dat is meer ouderdom vrees ik. ;)
Voor spelers van de eerste drie Mass Effect delen viel de game misschien wat tegen. Maar zeggen dat het een slechte game is gaat wel een paar stappen te ver. Zo dramatisch is het helemaal niet.

De game laat op veel gebieden steken vallen, maar het blijft een vermakelijke game. EA / Bioware daarnaast al wel de nodige updates voor de game uitgebracht die het een stuk beter maken.

Een demo-functie op games mogen ze wat mij betreft vaker doen. Er zijn genoeg games waarvan ik er na een handvol uurtjes toch wel genoeg van heb. Het is wat dat betreft wel fijn om dan niet al de game te hebben aangeschaft.
Dit is gewoon een slechte game. Er zullen vast wel mensen zijn die er plezier aan hebben gehad en mensen die de vorige delen niet gespeeld hebben en dus geen vergelijkings materiaal hebben. Dit spel speelt en voelt als een game uit 2007. Inderdaad nog geen 5 euro waard.

Bedankt voor de 10 gratis uren maar een matige game als dit is mijn tijd niet waard.
Dit spel speelt en voelt als een game uit 2007.
Blijf dit rare statements vinden. 'Game is uit willekeurige datum in het verleden'. Alsof de games uit die periode slecht zijn? :S

Vind de games van voor 2010 over het algemeen stukken beter dan wat er hedendaags uitkomt.
Precies dit, de datum wanneer de titel uitkwam is compleet irrelevant voor de kwaliteit van een spel. Natuurlijk hebben hedendaagse games veel betere grafische kwaliteit, maar dat zegt niks over een spel. Ik speel bijvoorbeeld nog steeds met alle liefde Zelda: Ocarina of time of TES3 Morrowind. Maar ook met GTA 2 kan ik me kostelijk vermaken. Heb zelfs Betrayal at Krondor laatst nog eens afgestoft.

Feit blijft dat releasedatum van een titel niks te maken heeft met de algehele kwaliteit van een product.
-

[Reactie gewijzigd door Nopheros op 14 juli 2017 22:25]

Ach, zo erg is het nou ook weer niet. Er zijn absoluut genoeg dingen op aan te merken en het komt misschien niet bij de hoogtepunten uit de vorige serie, maar ik heb me toch vele uren vermaakt met dit spel. Het is vooral een spel dat mensen 'love to hate'. Zeker met de patches is het spel wel okť, zeker voor de casual gamer. Ik vond het super om weer in de ME wereld rond te rennen.
Ik vind MEA ook niet echt bepaald een goede game maar een voorbeeld van een game die on-par is met de mechanics uit andromeda die uitkwam in 2007?

[Reactie gewijzigd door sjoerddz op 14 juli 2017 11:32]

Ik speel het in DV mode op de ps4 pro op mijn oled en het ziet er gewoon prima uit. Ik vermaak mij er goed mee.
Jij vind het een slechte game.
Het was geen topper maar ik vond het wel mijn geld waard.

En jou laatste zin lijkt haast te suggereren dat je hem helemaal niet gespeeld hebt dus als dat waar is waar baseer je je mening dan op?
Beetje kort door de bocht. Waar is je onderbouwing?

Ik heb hem net uit. Het is absoluut geen slecht spel en hij voelt ook niet alsof ie uit 2007 is.

Het spel voldoet alleen niet aan de verwachtingen die men heeft van een nieuwe Mass Effect. Wat spelers verwachten is een baanbrekend spel die allerlei nieuwe spelelementen introduceert, die de lat voor alle andere games weer opschuift en die een verhaal heeft waar alleen The Witcher tegenop kan.

Als jouw onderbouwing is dat Andromeda daar niet aan voldoet, dan heb je gelijk.

Als je de fan-boosheid en emotie overboord gooit en het objectief bekijkt, dan zie je echter een prima spel. De combat is misschien wel het beste uit de reeks, het idee van planeten bewoonbaar(der) maken is best heel interessant en de interactie tussen de karakters is van goed niveau. Het verhaal is geen hoogstandje maar kan er prima mee door.

Aan de verkeerde kant van de balans zitten veel te veel "go fetch" quests, vervelende Remnant puzzels, een ontinteressante vijand (wederom de Remnant) en veel te veel planet-hop momenten. De exploration van niet-verhaal planeten is totaal oninteressant en het craften van gear nog oninteressanter (incrementele upgrades zijn gewoon nooit spannend).

Score gebasseerd op dat je er meer van verwacht had? Misschien een 6-je. Objectieve score? Een krappe 8.

En als je dan zegt dat een Mass Effect game een dikke 9 moet zijn, dan geef ik je wederom helemaal gelijk. ;)
Ik ben nu de demo aan het proberen, maar ik vind het persoonlijk niet spelen als een spel uit 2017. De controle over je karakter is niet altijd even voorspelbaar. Als je in cover zit en je verschuift een stukje, dan ben je zo maar ineens uit cover zonder dat je het direct merkt, omdat je nog de LT ingedrukt hebt. Wil je weer in dekking gaan en je laat L1 los, dan blijf je gewoon lekker staan en incasseer je alle hits. Daarnaast is het lopen en springen al niet eens echt lekker vloeiend.

Ik heb het nu een uurtje gespeeld, maar ik ben het met veel van de reacties eens dat het gewoon echt niet zo lekker speelt als ME1 t/m 3. En dat is toch heel erg jammer, want dat waren echt hele toffe games.
Ik heb het nu een uurtje gespeeld, maar ik ben het met veel van de reacties eens dat het gewoon echt niet zo lekker speelt als ME1 t/m 3. En dat is toch heel erg jammer, want dat waren echt hele toffe games.
Niemand die beweert dat andromeda het niveau van deel 2 haalt (1&3 hadden zo ook hun dingetjes).
Maar het is nog steeds een dijk van een game. En een geslaagde open wereld mass effect.
Ze doen ook een hoop goed is wat ik wil zeggen. Planeten uitpluizen en ontdekken is erg leuk gedaan.
Dat heb ik niet kunnen doen in de trial helaas. Maar het irriteert me best aardig dat de hoofdpersoon de hele tijd loopt alsof ze een volle pamper heeft...
Mannelijke Rider gekozen, genaamd Ruff Rider ( :X ). Valt mee in dat geval, maar genoeg youtube clips gezien idd. Cora heeft er ook een handje van (die blonde butch lesbo).

Animaties zijn echt hard gefaald idd, ik begrijp alleen niet waarom dat nu bij ME:Andromeda ineens reden genoeg is om de gehele game volledig af te branden. Waarom was dit bij Skyrim/Fallout geen probleem?
Ik heb de indruk dat veel mensen niet door hebben, dat deze mass effect een open wereld game is. De planeten zijn gigantisch uitgebreid, maar dat vereist wel wat 'exploration' uiteraard.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 17 juli 2017 12:13]

Je krijgt meestal geen tweede kans op een eerste indruk. Ik sla deze demo over. Ik hoop dat ze ervan leren en niet games erdoor drukken omwille van tijd/geld maar gewoon kwaliteit leveren.

Ik noem nog maar eens de Witcher 3 die erg veel respect heeft verdient door iets neer te zetten wat gewoon goed is. Daarnaast ook nog ultieme after sales was de kers op de taart.

Een half-complete game in de markt zetten en laterna afmaken dmv patches is een ander uitgangspunt en toont mij aan, dat deze game niet gemaakt is met liefde.
Op zich wel fijn, na 10 uur heb je het ook wel gezien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*