Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Remaster van Crash Bandicoot is moeilijker dan het origineel

Door , 63 reacties

De remaster van de eerste Crash Bandicoot-game uit 1996 is door een aanpassing aan de gameplay moeilijker dan het origineel. Dat werd opgemerkt door gamers en is nu ook bevestigd door de ontwikkelaar.

Ontwikkelaar Vicarious Visions schrijft op het blog van uitgever Activision dat de gameplay van alle drie de Crash Bandicoot-remasters zoveel mogelijk gelijk is getrokken. De manier waarop de buideldas zich gedraagt in het spel is daarom aangepast: de animatie na een sprong is iets sneller, waardoor het personage sneller landt. Dat is met name merkbaar in de remaster van de eerste game. Begin deze maand werd al door gamers opgemerkt dat de gameplay anders was. Twitch-streamer DingDongVG plaatste een video op Twitter waarin hij het verschil laat zien met de originele game.

Volgens de ontwikkelaar is de remaster van Crash Bandicoot ondanks de aanpassing makkelijker, omdat het systeem van checkpoints is gemoderniseerd. Ook is er een optie toegevoegd die de speler verder kan helpen als deze veelvuldig faalt in een bepaald deel van een level. Die optie bestond al voor de andere twee delen van de trilogie.

Hoewel dat het makkelijker moet maken om de game toch uit te kunnen spelen, is het daadwerkelijk manoeuvreren door de levels moeilijker vanwege de versnelde springanimatie. Daardoor is er een grotere precisie vereist, zegt ook de ontwikkelaar. In de blog worden spelers die nieuw zijn met de serie aanbevolen om eerst deel twee en drie te spelen, die delen zouden makkelijker zijn en met de opgedane ervaring moet dan ook het eerste deel makkelijker worden.

Gamers die vragen om een patch die de animatie weer gelijkmaakt aan de originele game, krijgen waarschijnlijk niet hun zin. De ontwikkelaar zegt in de blog dat het opnieuw leren van de handling wellicht een uitdaging vormt die spelers niet hadden verwacht, maar zegt er ook zeker van te zijn dat spelers die uitdaging aankunnen.

Activision bracht de Crash Bandicoot N.Sane-trilogie op 30 juni uit. Deze bestaat uit remasters van Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back en Crash Bandicoot: Warped. De grafische weergave is bijgewerkt met real-time lighting in een physically based rendering-engine, maar de bedoeling was om de gameplay zoveel mogelijk intact te laten.

Reacties (63)

Wijzig sortering
De game is dan ook helemaal opnieuw gebouwd. Ze hadden geen toegang tot de originele source, maar hebben alles zoveel mogelijk proberen kloppend te maken. Behalve de animatie hier blijkbaar.
lijkt me raar... een remaster is geen re-implementatie!
Ze noemen het zelf een remaster plus.
But we don’t consider this a remake. We know how much you all love the original games, so we didn’t want to fully remake them. The N. Sane Trilogy is a remaster plus.
[...]
Using the original level geometry from Naughty Dog as a guide, we rebuilt the Crash gameplay from scratch, capturing its simplicity and precision. As the levels began to take shape, we layered in our own lush and zany art, animation, and audio.
De term 'remastered' is hier waarschijnlijk puur marketing. Het is een term die bekend is bij het grote publiek.
Remasteren is ook een term die klakkeloos overgenomen is uit de muziekindustrie, waar er een nieuwe 'master' wordt gemaakt van oude opnames. Op het moment dat er nieuwe opnames worden gemaakt is het ook gewoon opnieuw gedaan, op dat moment spreek je dus ook over een re-recording.

In de games industrie zou je dus kunnen spreken over een remaster op het moment dat je oude code, of oude assets gebruikt. Het zou kunnen dat ze de oude models hebben kunnen hergebruiken door deze vanaf een productie exemplaar te extracten en dan deze wat op te poetsen.

Technisch gezien spreek je dan eigenlijk ook alleen over een remake op het moment dat ze iets compleet van scratch opnieuw bouwen.

Daarnaast heb je nog demakes, waar mensen van een modern spel een retro uitvoering maken, maar dat is dan wel weer een beetj off-topic ;)
Op development vlak zou een remaster eerder een recompile zijn, met een modernere compiler waardoor er betere optimalisaties etc worden gedaan. Het origineel (code of in de muziekwereld de opname) wordt niet aangepast ;)
Ze zouden t idd een remake moeten noemen, maar goed, marketing.
Tegelijkertijd kun je je afvragen wat het voor verwachtingen had geschept als de term remake was gebruikt. Ik denk dat het in deze situatie lastig is geweest om het voor iedereen goed te doen.
bij een remaster heb je de bestaande (oude) kwaliteit opgepoetst
een remake is het oude spel maar dan gemaakt in de huidige grafische standaard
Eindelijk eens een spel dat terug uitdagend is en je niet gemakkelijk kan uitspelen in 1 keer maar dus heel veel oefenen en opnieuw spelen tot je het onder de knie krijgt.
Om het in context te plaatsen; Het origineel was op zich al vrij pittig.
Eindelijk eens een spel dat terug uitdagend is en je niet gemakkelijk kan uitspelen in 1 keer maar dus heel veel oefenen en opnieuw spelen tot je het onder de knie krijgt.
Uitdagend om de verkeerde redenen, ja. Zoiets als de oldskool Castlevania games met hun complete gebrek aan jump-control.
In de blog worden spelers die nieuw zijn met de serie aanbevolen om eerst deel twee en drie te spelen, die delen zouden makkelijker zijn en met de opgedane ervaring moet dan ook het eerste deel makkelijker worden.
Kan ik hierbij dus concluderen dat er geen verhaal zit in het spel? Lijkt me normaliter niet echt handig om bij deel twee en drie te beginnen om vervolgens gespoilert te starten aan deel ้้n.
Jawel.. alleen is het opzet hetzelfde.. je vijand ontvoerd je vriendin en die moet jij redden.
Dat kan je wel zeggen ben met wereld 1 bezig, en nu bij 1 level al 100 keer dood gegaan zo vaak spring ik mis best irritant.
Dat klinkt een beetje als de video van lekker spelen: redcat: de toffe tijdreis. Hilarisch om te zoen hoe moeilijk daar wordt gedaan XD qua controls dan.

https://youtu.be/X-8Q2ulFw1Y
Ooo redcat geweldig ook nog gespeeld vroeger, die spellen vond ik echt leuk toen :)

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 18 juli 2017 20:45]

Zeker met die Road to Nowhere? :P
Nee dat level heb ik nog niet gezien ik ga constant dood bij native fortress

https://www.youtube.com/watch?v=RNRlZOFIpW4
daar heb ik ook even over gedaan, mijn vriendin die graakte zelfs niet in de helft van dit level, ik vond eigenlijk de levels in wereld 2 iets makelijker als de laatste van wereld 1
ik heb ook idee dat ik nu wel bijna een paar keer bijna ben geraakt, maar na het zoveel keer proberen en kramp in me handen heb er geen zin meer in.
Ik had nog als doel elk level alle appeltjes enzo te gaan halen, maar als je al zo lang over een level doet nee bedankt.

Misschien dat ik eens verder ga met wereld 2 en 3 en later nog eens 1 probeer.
Weer wat geleerd :P Ik pas het aan.
Ik heb CB2 en 3 beide volledig uitgespeeld in mijn jongere jaren en heb deze game afgelopen week een paar uur mogen spelen. Ik snap niet dat ik ooit CB2 en CB3 heb uitgespeeld ... tot ik dit artikel las.

Ik vind het echt een pittig maar leuk spel!
Ook best goedkoop, het is in feite rond 13 euro per spel.
Ik ook hij is best lastiger geworden ik ben pas bij wereld 1
De game is financieel ook een reuzen succes. Zo had het in een betere launch dan horizon zero dawn in de uk. In verschillende landen moeilijk verkrijgbaar door tekorten en in las op gamestop dat het in australia en nieuw zeeland 3 weken achter elkaar je best verkochte game van de week was.
Het is dan ook een enorm leuk spel voor de nostalgie. :)
Plus het is leuk om tussendoor te spelen.

Als je die mega lange niet te skippen intro even wegdenkt is het spelen van een leveltje prima te doen.

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 19 juli 2017 09:10]

Die niet te skippen intro is heel stiekem een laadscherm.

In plaats van het kijken naar de woorden "loading" of een balkje op het scherm, hebben ze gekozen voor die animatie. Wordt na een tijdje toch best wel vervelend =(
Oke prima. Maar dan komt daarna in het game keuze menu nog een 'Loading' te staan. En dan klik je op een game, staat er weer 'Loading' en dan op klik je op een level staat er weer 'Loading' :P :+
Had zowizo al het gevoel dat de Loading time van PS4 altijd heel lang is best wel spijtig voor de zogezegd krachtigste game console van sony tot nu toe

ik kan crash bandicoot opzetten op mijn gemak naar mijn pc stappen die opzetten inloggen een game starten in steam en ingelogd zijn ingame voor de loading van crash bandicoot ( of eender welk ander spel opde ps 4) gedaan is
Weet niet of dat aan de PS4 ligt. Cod IW bijvoorbeeld laad heel snel. Maar crash heeft inderdaad een lange laad tijd.

Even over de moeilijkheidsgraad: Misschien zijn we tegenwoordig te verwend met vergevingsgezinde games? Ik kan mij namelijk wel herinneren dat ik vroeger met sommige levels lang bezig was.
ja ik denk dat we inderdaad met sommige games een beetje verwend werden :)
@Jasphur
Ja er wordt nog wel een paar keer wat geladen, maar het zou daar gaan om het grootste gedeelte van het spel... Zo heb ik tenminste begrepen :).

@Undeadmith Ja het is jammer dat het laden wat lang aanvoelt, maar gelukkig niet zo lang als jij het omschrijft.

@Fraggernl
En dat ja! Denk dat we tegenwoordig teveel "makkelijke" games hebben. De weg wordt gewezen of wordt op een andere manier geholpen. Persoonlijk vind ik het wel weer fijn om een beetje moeite te moeten doen, i.p.v. klakkeloos overal doorheen te lopen :)
Mijn ma en ik zijn er mee begonnen, intussen al 6 keer het "game over" scherm gezien. En we zijn bij level 3. Ik kan zeker bevestigen dat deel 1 in vergelijking met de PS1 versie beduidend lastiger is. Opzich best goed maar ook erg frustrerend.
Level 3 is nog simpel wereld 1, wacht maar tot je verder komt in wereld 1 😋
Wacht maar tot je bij het level 'Road to Nowhere' komt }>
Pittig, maar na 2x te spelen zeker goed te doen!

Ben nu zelf aangekomen op het 3e eiland met nog 66 levens over :).
De ontwikkelaar zegt in de blog dat het opnieuw leren van de handling wellicht een uitdaging vormt die spelers niet hadden verwacht, maar zegt er ook zeker van te zijn dat spelers die uitdaging aankunnen.
Die mentaliteit zie ik anders niet in de FPS'en van Activision terugkomen, waar alles met loeigrote pijlen en oplichtende elementen hapklaar wordt ingevuld :P
Maargoed, uitgever =/= ontwikkelaar natuurlijk.
Hoop dat deze uiteindelijk ook naar de PC komt, maar vrees helaas van niet. :/
was crash ooit naar de pc gekomen dan?
Natuurlijk komt crash nooit naar de PC, het is een sony exclusive.
Dat was Final Fantasy X ook, maar die is ondertussen ook remastered op de PC uitgekomen, dus dat maakt niet zoveel uit.
Het is geen Sony exclusive. De rechten liggen bij Activision. Theoretisch gezien zou een PC release van een Crash game nog altijd mogelijk moeten zijn.

(2013) <<an Activision representative told Game Informer that "[Activision still owns] Crash Bandicoot and we continue to explore ways in which we could bring the beloved series to life">>
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Crash_Bandicoot
Tsja, daar hebben ze emulators voor uitgevonden toch?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*