Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vr-ontwikkelaar geeft speler volledig lijf met Vive-controllers aan voeten

Door , 41 reacties

Virtualreality-gameontwikkelaar CloudGate heeft een grafische representatie van een speler weten te maken die zeer accuraat bewegingen uit het echt overneemt. Door twee Vive-controllers aan de voeten van een speler vast te maken, kunnen zowel armen als benen getrouw weergegeven worden.

In een demonstratievideo die CloudGate eind vorige week online zette, valt te zien dat studiohoofd Steve Bowler dankzij de aangepaste opstelling kan bukken, dansen, stappen zetten, voorwerpen omver kan schoppen en zijn tenen aan kan raken met zijn handen. Hij demonstreert ook dingen als het aanraken van het hoofd, de schouders en de borst met de handen, maar dit kon al.

De CloudGate-ontwikkelaar kan een volledige avatar van de speler in de virtuele ruimte plaatsen dankzij de twee extra Vive-controllers die aan zijn voeten bevestigd zijn. Dat betekent dat er in deze opstelling ook een tweede Vive gebruikt wordt. Hoe CloudGate deze opstelling precies gemaakt heeft, is niet duidelijk.

Doordat er vijf verschillende 'ankerpunten' zijn, kan de computer aardig inschatten in wat voor houding de speler zich bevindt, zodat dit in vr gespiegeld kan worden. Alleen bukken is volgens Bowler nog 'gokwerk' voor de computer, omdat het heupscharnierpunt te ver verwijderd is van de andere punten.

De ontwikkelaar zegt mogelijkheden te zien om deze toevoeging te gebruiken om sociale- en multiplayeromgevingen te verrijken. CloudGate werkt momenteel aan de virtualrealitygame Island 359, die in Early Access op Steam staat. Het is onwaarschijnlijk dat de studio op de korte termijn deze aanpassing in deze of een andere game verwerkt, aangezien er twee vr-headsets voor nodig zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Reactiefilter:-141041+132+23+30Ongemodereerd3
Het is onwaarschijnlijk dat de studio op de korte termijn deze aanpassing in deze of een andere game verwerkt, aangezien er twee vr-headsets voor nodig zijn.
Misschien begrijp ik iets niet goed, maar als ze in plaats van vier controllers gewoon twee controllers plus de nieuwe trackers gebruiken, dan werkt het toch prima met n headset?
Dit is momenteel een 'hack' omdat je anders geen 4 controllers kan tracken, met 2 headsets dus. Met de Vive Tracker die Q1 2017 uitkomt zou dit dus wel kunnen.

Of zoals de dev het zelf zegt:
"it's a "hack" using two Vives so we could get 4 wireless controllers. Now that it's proven will move to Vive Trackers later."
Ja, inderdaad en voor nu kun je ook gewoon een extra setje controllers los kopen:
https://www.vive.com/eu/accessory/

Je hebt dus inderdaad geen extra Vive set nodig zoals het artikel vermeld... Al wordt het wel prijzig (2x 150 euro).

De winkel vermeld trouwens ook al de nieuwe tracker en headstrap :9~
Dat heb je wel nodig. De headset kan maar met maximaal 2 controllers koppelen. De trackers die gaan komen gaan met aparte usb dongels werken. Vermoedelijk 1 per tracker.
Dat is de eerste keer dat ik hiervan hoor. Heb je hier een bron van?
Dat is precies wat ik ook al dacht, je hebt helemaal geen twee Vive-sets nodig. Misschien wel in de opstelling zoals hier gebruikt Is, maar in de praktijk hoeft het dus niet.
Leuk om te zien, maar ik zie het nog niet de wereld veroveren (net zoals de rest van het huidige VR-feestje van Facebook en HTC) - het is gewoon te onhandig. Ik wil niet eerst allerlei meuk aan mezelf vastbinden en een plank voor m'n hoofd monteren om een VR-spelletje te spelen, nadat ik m'n kamer heb verbouwd om ruimte te maken voor de positiebepalende antennes et cetera.

Ik weet het, klinkt egoistisch en niet-vooruitdenkend, maar zo gaat het helaas wl. Wanneer ik nu een spelletje speel, start ik m'n computer op, log ik in op Steam, ga zitten en klr.

Ik hoop van harte dat het in de (nabije) toekomst mogelijk wordt om een VR-wereld te betreden zonder al deze extra hardware (wellicht een zeer lichte bril), want het type spellen dat hiermee mogelijk wordt is echt waanzinnig. Maar niet met de huidige rompslomp en kosten, lmao 8)7
Gelukkig hebben we Early adopters he?
Die kunnen het bekostigen en alle huidige reviews schrijven.

Eens komt er een tijd dat het niet alleen betaalbaar wordt maar ook praktisch van formaat, waar je zelfs in een studentenkamer mee uit de voeten kunt (pun intended)
Neemt die pc + schermen +keyboard/muis en de tafel geen ruimte in beslag dan?
Juist daar heb jij geen problemen mee en later ook niet met vr.
Mja, klinkt een beetje zwart/wit zoals je het nu stelt.

Jouw PC is nu geel gemakkelijk in gebruik te nemen mr;

Die PC heeft zichzelf ook niet gekocht, geplaatst, alles zelf aangesloten, genstalleerd en vervolgens jouw internetabonnement verzorgd... ;)

Bij het adopteren van een VR systeem is dit niet anders, je zult immers enige energie in een dergelijk nieuw systeem moeten (willen) steken voor je hier met hetzelfde gemak gebruik van kan maken. Bij de Vive is dat niet anders;

Alle hw aan je PC koppelen
- lighthouses koppelen
- 1e kalibratie

Daarna is het een kwestie van PC aan, steam VR osptarten controllers oppakken en gaan :)
Ik ben het wel met je eens dat het initieel nog best een gedoe is maar wanneer het eenmaal draait valt het heel erg mee.

Start m'n computer op, klik op SteamVR (steam logt automatisch in), zet controllers aan / bril op en klr.

De gehele interface is in VR dus je hoeft nooit naar je monitor of PC te lopen. En zelfs als dat zou moeten kun je in VR zo je monitor bedienen (op een heeeel groot scherm :P )... De base stations voor de tracking komen zelfs al via bluetooth automatisch uit sleep modus dus die hoef je niet eens aan te zetten.

Als je SteamVR afsluit (in VR) sluit alles in 1x af: HMD, controllers en basestations. Even PC uit en klaar.

Het zou allemaal uiteraard veel mooier kunnen maar dan zijn we zeker nog wel een aantal jaar verder. Het zouden dan HD camera's moeten worden (meerdere Intel RealSense?) die je gehele kamer tracken en dat zal zeker niet goedkoop worden...
Het wordt alleen nog maar beter zo te horen! :D

Mijn ervaring tot nu toe met de HTC Vive:

Voordelen
  • Leuk om op je verjaardag aan familie en vrienden te showen 8-)
  • Zodra je de bril op doet geeft het je toch elke keer weer een "Wow" gevoel
  • Online interactie was nog nooit zo leuk!
  • Meer teamplay bij Team Deatmatch-achtige games
  • Dagelijks veel nieuwe games voor VR
  • Kan zeer intens zijn
Nadelen
  • Gedoe met elke keer opzetten
  • minimaal 1.5M x 2.0M speelruimte vereist (zelfs dit is soms nog te weinig)
  • Snoeren van de Vive naar de PC gaan snel in de knoop / krullen tijdens gebruik
  • Hoe langer de speelsessies, hoe minder het Wow-effect wordt
  • Games zoals DCS World en Project cars kunnen gaan irriteren na enige tijd met de bril op
  • Games zijn soms erg prijzig, hiermee bedoel dan VR only games
Oftewel, gamen met de HTC Vive is erg leuk maar niet voor langere tijd achter elkaar. Dit is dan ook hoe ik het ervaar, andere kunnen hier natuurlijk anders over denken!

Een aanrader die ik zelf vaak speel is DCS World, joystick en HTC Vive maken dit spel echt een unieke ervaring! ;)

[Reactie gewijzigd door DJustiin op 23 januari 2017 19:55]

Juist met Project Cars is het me meerdere keren overkomen dat het compleet donker was geworden tijdens het racen. Daar verlies ik compleet het tijdsbesef. Maar ik speel met stuur en als je dat niet doet kan ik me voorstellen dat je een vast orintatie punt mist. Voor DCS zal vast hetzelfde gelden. Maar verreweg de meeste VIVE uren zitten bij mij in Pcars
Dat heb ik in Minecraft. Iets met hutjes bouwen heeft iets rustgevends,,,,
Maar helemaal met je eens. Vooral tijdens de eerste weken meerdere keren de headset af gedaan om erachter te komen dat ik in het pikkedonker in de kamer sta... Superbizar....
Hier heb ik momenteel een playseat staan met stuur etc, het geeft wel echt een kick, maar toch race ik beter zonder de Vive! :)
awesome
Dit is waar VR voor is gemaakt.
Ik ben het daar helemaal mee eens.

Hoe vet zou het zijn om in VR een Gordon Freeman pak te dragen en HL3 te spelen??
Ik zie hele gave mogelijkheden.

VR is nu niet meer weg te denken. Things can only get better :)


edit:Typo(s)

[Reactie gewijzigd door Cyber Shadow op 23 januari 2017 20:39]

Ik zie mezelf al virtueel een deur in trappen!

Om er dan achter te komen dat ik echt men deur in heb getrapt ;(
En je vond het al zo realistisch aanvoelen :')
Opzich wel leuk bedacht, maar wie loopt er nu in een spel de ruimte waarin je de vive opstelling hebt staan,zie niet echt een toegevoegde waarde hiervan.

Zie meer toekomst in de omni.
http://www.virtuix.com
Het gaat hier dan ook om een detail wat voor betere inleving zorgt. Het is niet zozeer het lopen maar het schoppen wat het hem doet. Denk aan puzzels met voet positie en hand (twister anyone?). En de kennis/software om het werkend te krijgen natuurlijk.

Met omni kun je alleen maar lopen toch? Combi met dit en het wordt helemaal leuk :) Nu weet ik niet wat erger is, je bank aan de kant moeten zetten of zo'n game treadmill in je huis... Oh well, ik vind het allemaal wel interessant maar heb het nog niet.
Ja je hebt gelijk,is meer een beleving maar mij beleving zou snel weg zijn omdat je toch niet kunt lopen en alleen je voeten ziet bewegen,maar een begin is er.
Met de Omni kun je lopen,rennen,straven,achteruit lopen,maar je hebt nog wel een VR set nodig.
Denk dat het een Game kamer word in plaats van de bank weg. :P
Met een leap motion op je vive geplakt en die controllers op je voeten heb je maar 1 vive setup nodig, en dan doen je vingers ook nog eens echt mee. Just sayin. Ik vind die controllers op voeten een erg lompe oplossing, dat moet beter kunnen.
Ik vermoed dat CloudGate nog niet over de Vive tracking pucks beschikt.
http://m.imgur.com/a/cRhYY
de Leapmotion kan alleen je handen bijhouden binnen het bereik van de camera.
Dat je meerdere controllers kan gebruiken is al bekend. Dit op zich is niet meer zo spannend.

Zo zijn er in Azi al games ala rampage/mail order monsters die werken met de lighthouse trackers aan je voeten.

https://m.youtube.com/watch?v=7gvlVsArOTY
Dit is waarom ik bij de kickstarter van de Sixense Stem mijn steentje bijgedragen heb:

http://sixense.com/wireless
5-TRACKER STEM SYSTEM
$ 5,250.00

8)7
Tja, de KS was 299, dus.. ehm... :?
Alleen nog steeds jammer van die dingen in je handen.
Ik stel me al de trolls voor die hun headset afnemen tijdens het spelen. }>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*