Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaars kunnen HTC Vive Tracker vanaf eind maart kopen voor 120 euro

Door , 13 reacties

HTC heeft bekendgemaakt dat ontwikkelaars de Vive Tracker vanaf 27 maart kunnen bestellen. Als ontwikkelaars toepassingen en producten voor de object-tracker hebben gemaakt, moet het accessoire later dit jaar voor consumenten beschikbaar komen.

HTC kondigde de Vive Tracker begin januari aan. Het apparaatje heeft veel weg van de ring die zich aan het uiteinde van de Vive-controllers bevindt en kan door ontwikkelaars ingezet worden om 'domme' objecten zichtbaar en volgbaar te maken in een vr-omgeving. Bij de presentatie toonde HTC voorbeelden zoals een honkbalknuppel, machinegeweer, pistool, handschoenen en een camera. De Vive Tracker heeft een statiefschroefdraad om hem ergens aan vast te maken een accu waarmee hij zes uur kan werken.

HTC meldt dat er al 2300 aanvragen zijn van ontwikkelaars voor de Vive Trackers. In zestig procent van de gevallen is dat voor de ontwikkeling van applicaties die niet onder games of entertainment vallen. Het gaat dan bijvoorbeeld om zakelijke, educatieve of medische toepassingen. Vanaf 27 maart gaat HTC de Vive Tracker verkopen aan ontwikkelaars voor 120 euro. Wanneer consumenten het accessoire kunnen aanschaffen is nog niet duidelijk, maar dat moet ergens later dit jaar zijn, wanneer er toepassingen zijn ontwikkeld en bijbehorende accessoires zijn gemaakt.

Terugkijken: Eerste indruk van de Vive Tracker op CES 2017

Volgens HTC is CloudGate Studio een van de eerste bedrijven die werkt met de Vive Tracker. De gamestudio werkt aan dinosaurusgame Island 359 en wil met meerdere trackers het mogelijk maken dat spelers hun volledige lichaam in de vr-game kunnen waarnemen. Die techniek wordt woensdag getoond op de Game Developer Conference op de stand van Valve.

Consumenten kunnen vanaf 2 mei wel de Vive Deluxe Audio Strap bestellen, eveneens voor 120 euro. Dit is een verbeterde hoofdband voor de HTC Vive-headset met een geïntegreerde koptelefoon, die comfortabeler moet zitten tijdens lange sessies. HTC verwacht de hoofdband in juni te kunnen leveren.

Reacties (13)

Wijzig sortering
Wat belachelijk duur voor enkel een sensor.
Bovenop wat rbr320 al noemt, vergeet niet dat het een sensor pakketje is, er zitten een zooi van die lighthouse sensors in, bewegings sensor, etc, dat (evenals een 'logische' vorm, logisch voor tracken dan) heeft ook ontwikkel kosten etc met zich mee gebracht, ook zit er nog een stukje software aan vast wat zorgt dat de pc ook wat kan maken van de data (de controller herstructureren zodat ie weet wat dan de uiteindelijke orientatie is)

Het is al een tijdje bekend (via een van de interviews met alan yates) dat ontwikkelaars voor een paar dollar de losse sensors (de dingen die 'onder de kuiltjes' zitten bij alle vive hardware) kunnen kopen, dat kan dus ook, maar heb je zelf veel meer werk te besteden aan zowel hard as software, dit is meer voor mensen/bedrijven die een simpele manier willen om lighthouse tracking ergens aan toe te voegen.

Dit is een compleet pakket wat je ergens op schroeft en vervolgens zonder veel moeite in een game inbouwt, er zal waarschijnlijk weinig consumenten hardware uitkomen rondom deze sensor, hoewel daar zeker ook een mogelijke afname zal zijn is dit meer op bedrijven en knutselaars gericht. Een kant en klare 'vr gun' zal dit ding niet (horen te) gebruiken, maar juist die losse sensors van een paar dollar.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 28 februari 2017 18:28]

Wat xoniq bedoelt is dat het duur is ten opzichte van een gewone controller, wat 150 kost en nog een hoop knoppen, touchpad, rumble, ... bezit.
De mogelijkheid knop/pookje/touchpad info door te sturen zit ook in deze tracker, kwestie van zelf aansluiten. Het is geen op zichzelf staande controller, en probeert dat ook niet te vervangen, de prijs van de tracker en de controller vergelijken heeft dus niet zoveel zin, zijn beide wezenlijk andere devices
Dat is de ontwikkelversie, het zou best kunnen dat deze wat duurder is vanwege een beperkte oplage. Bij de consumentenversie zal massaproductie de prijs hopelijk drukken.

Overigens kan je hetzelfde bereiken met een derde exemplaar van de standaard Vive Controller. Hier een filmpje van Tom Scott over Youtube's Mixed Reality VR Lab waarin ze dat doen.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 28 februari 2017 18:06]

handige naam: Vive Deluxe Adio Strap
De gamestudio werkt aan dinosaurusgame Island 359 en wil met meerdere trackers het mogelijk maken dat spelers hun volledige lichaam in de vr-game kunnen waarnemen.
Dat gaat een duur grapje worden, 120 euro per stuk :D

Ik neem aan dat de prijs richting consumentenproductie wel een stuk lager zal worden, ben benieuwd of MS nu alsnog met de Scorpio ook de VR markt in gaat stappen zoals PS4 Pro met de PSVR.
Natuurlijk gaan ze dat doen, Microsoft wil de VR boot echt niet missen. Ik zet mijn geld op Rift support voor de Scorpio.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Windows 10 gaat een heel framework krijgen voor VR/AR brillen (dus dit gaat ook gelden voor de Xbox). Ondersteuning voor meerdere headsets lijkt dus logischer.
zinloos eigenlijk om als developer meerdere trackers te gaan ondersteunen, leuk voor jezelf, maar niemand (behalve die paar echte enthousiastelingen) gaan 4 of meer van die trackers kopen a 120 euro per stuk. Dan ben je goedkoper uit met een specifiek daarvoor gemaakte suits of accesoires.
Net als dat mensen geen nieuwe onbewezen technologie kopen die bijna 1000 euro kost? Om dan nog maar even de systeemeisen en de kosten daarvan te vergeten. Gelukkig was de ps4 ook 250 toen hij net uitkwam en kon je ook meteen een Blurayspeler voor twee tientjes op de kop tikken toen het net op de markt kwam.

Vooralsnog is het een release voor developers niet voor consumenten.
Ik zie toch meer toekomst in een of ander pak dat je aantrekt waardoor ineens je hele lichaam nauwkeurig getrackt kan worden (zie motion capture). Op al je gewrichten zo'n aparte sensor gaan hangen lijkt me ten eerste onhandig en ten tweede zeer kostelijk (toch aan deze prijs).

Ik moedig de ontwikkelingen zeker aan maar op deze manier blijft het toch onbetaalbaar voor mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*