Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo toont prototype van Windows Holographic-vr-headset

Door , 40 reacties

Lenovo heeft op de CES-beurs in Las Vegas een prototype van een vr-headset getoond dat bedoeld is voor gebruik met Windows Holographic. Microsoft kondigde in oktober aan dat verschillende fabrikanten dit jaar met headsets zouden komen.

Volgens The Verge gaat het om een niet functioneel prototype, dat nog geen releasedatum heeft anders dan 'in de loop van dit jaar'. Daarom lijkt het product zich nog in een vroeg stadium te bevinden. De bril is voorzien van twee oled-schermen met een resolutie van 1440x1440 pixels, waarmee deze hoger is dan die van de HTC Vive of de Oculus Rift. Daarnaast heeft de bril twee camera's aan de voorkant, waardoor er geen externe apparaten nodig zijn voor tracking, aldus Engadget.

De bril zelf weegt 350 gram, wat ongeveer 200 gram lichter is dan de Vive en 100 gram lichter dan de Rift. Verder beschikt het apparaat over een opklapbaar gedeelte voor de schermen, waardoor het eenvoudig is om tijdelijk iets van de buitenwereld te kunnen zien. Er is nog geen exacte prijs bekend, volgens Lenovo ligt deze ergens tussen de driehonderd en vierhonderd dollar. Tegen The Verge zegt de fabrikant dat de prijs meer richting de driehonderd dollar zal liggen.

Met de bril moeten gebruikers onder andere applicaties uit de Windows Store in een theatermodus kunnen bekijken. Bovendien wordt bepaalde HoloLens-software voor gebruik met de bril aangepast. Microsoft kondigde eind oktober aan dat fabrikanten, waaronder ook HP, Dell, Asus en Acer, met vr-brillen vanaf 299 dollar zouden komen.

 Afbeelding via The Verge

Reacties (40)

Wijzig sortering
300 dollar voor een bril die lichter is dan een Rift en hogere resolutie heeft? Dat klinkt niet gek.
Nu nog hopen dat ze niet hun kop in het zand steken, en dingen als Steam VR niet gaan ondersteunen.

Als het blijft bij Theater mode ondersteuning voor games die een of ander "Games for Windows" logo dragen, staan ze snel aan de zijlijn.
Verbeter me als ik dit fout heb, maar als ik dit artikel lees zie ik "Windows Holographic" en "HoloLens Software" voorbij komen. Wat mij de indruk geeft dat dit een AR bril is en niet een VR bril.
Mogelijk dat de bril daardoor helemaal geen SteamVR kan ondersteunen en wat de lagere prijs kan verklaren?
Microsoft Holographic ondersteunt straks ook VR. In plaats van de echte wereld kun je dan de HoloLens apps draaien in een virtuele omgeving. Dus je krijgt bijvoorbeeld een kleine kamer met bureau te zien. De apps die dan de omgevingsinformatie gebruiken, krijgen dan gewoon die informatie door van de virtuele kamer.
Dus je krijgt bijvoorbeeld een kleine kamer met bureau te zien.
Top, m'n kamer is net ff te klein voor dual screen setup. Kan ik dat mooi virtualiseren, misschien zelfs een triple setup! :+
AR en VR zijn niet exclusief. AR neemt een beeld op met camera's, en overlayed dat dan met informatie. VR maakt het hele beeld zelf. Voor de rest is de technologie redelijk identiek. Allebei is een manier van spatial awareness nodig voor het device - van accelerometers en camera's tot lighthouses - en allebei hebben ze een HeadMountedDisplay (HMD).

Je telefoon kan VR en AR doen met een cardboard houder.
Klopt, maar Mixed Reality zoals de HoloLens is toch wel weer anders. Deze ziet namelijk niet alleen de omgeving zoals bij AR, maar mapt de omgeving ook in 3d voor interactie. Dus de HoloLens weet wat muren zijn, tafels, objecten, vloeren, etc en maakt daar een 3D model van in realtime. Als je dus een balletje laat vallen dan stuitert het ook echt op de tafel. Dat gaat dus een stukje verder dan alleen een 3D model projecteren met de echte wereld erachter geprojecteerd als met AR.
Hoewel de AR die we tot nu toe gezien hebben behoorlijk underpowered is (pokemon go), en elementen op een "platte" achtergrond projecteert, hoort HoloLens Mixed Reality toch echt wel tot Augented Reality. Hetzij een bijzonder krachtige versie ervan.
Dat is een vorm van AR, maar niet de enige vorm. Google Glass is bijvoorbeeld ook een manier van AR en werkt weer totaal anders. Ook een HUD in de auto is een vorm van AR. Kortom, AR en VR zijn zeker niet exclusief, maar zeker ook niet zonder meer inwisselbaar.
Windows Holographic is zowel een AR als VR als MR platform.
Maar kan ik de rift ook op de xbox of ps gebruiken? Kan ik de ps vr op de pc gebruiken?
Hoeveel kost de ps vr en welke platformen ondersteund deze?

Niet dat ik er direct vanuit ga dat deze lenovo bril puur en alleen geschikt is voor windows10/windows 10 store, maar kijkend naar de prijs zou t niet heel erg vreemd zijn.
Staan ps vr en de rift al aan de zijlijn omdat ze maar op 1 platform beschikbaar zijn?
Waar Lenovo/ms laten zien dat een goed product niet duur hoeft te zijn maakt de concurrentie wel wakker die het 2 of 3 voudige durft te vragen voor misschien wel minder kwaliteit.
Oftewel stel deze bril met een adviesprijs van 300 euro (zeg na 1 maand 250euro) werkt alleen in bepaalde win10 omgevingen, dan komt de concurrentie met een beter alternatief.
MS zal dan automatisch ook weer die concurrentie aangaan, resultaat: betere maar veel prijsvriendelijkere brillen.
PSVR op PC is een kwestie van tijd. Oculus/Vive op PS4P is een kwestie van politiek.

Er zullen genoeg mensen zijn die hard bezig zijn met het kraken van/werkend krijgen van PSVR op PC. Net zoals alle andere console accessoires (Zelfs kinect!) op PC werkend gekregen zijn. Of het officieel wordt ondersteund door games is een tweede. Met 'hacks' als ReVive wordt de VIVE nu al Rift compatibel gemaakt. Dat zal voor PSVR en bijvoorbeeld OSVR ook gebeuren.

Meer keuze in hardware is altijd goed, omdat er dan standaarden gesmeed moeten worden. Nvidia kan wegkomen met koppig G-sync en Freesync incompatibel maken doordat er geen andere opties zijn. Als er nog vijf andere merken zouden zijn, zou het maken van een standaard waar iedereen zich aan met houden veel profitabeler zijn.

Datzelfde geldt voor VR. Momenteel heb je OculusVR, SteamVR, OpenVR en PSVR. Maar niet iedereen is compatibel met elkaar. Als we tot een fatsoenlijke standaard kunnen komen, is het niet alleen beter voor de consument, maar is de instap voor het maken van de hardware ook minder. Dan krijg je bijvoorbeeld ook de HPVR of DELLVR.

Oculus en HTC maken hun producten niet alleen prijzig "omdat het kan", maar ook omdat de pionierende technologie ergens van betaald moet worden. Zij zijn momenteel de enige die het doen. De hardware op zich is niet zo duur, maar het feit dat honderden employees hier duizenden uren in hebben gestoken betekent dat hun loon ook een keer betaald moet worden.
"PSVR op PC is een kwestie van tijd."
Al mogelijk
https://www.trinusvirtualreality.com/psvr/
In theorie zijn de rift en vive te gebruiken op de xbox of ps, praktijk is dat de software ontwikkelaars dat zelf moeten ondersteunen dan.
Ik weet het antwoord, en daar ging het mij precies om.
Het is dus helemaal niet vreemd, geen reden waarom ms op de zijlijn zou komen te staan.
Ware het niet dat er bij VR heel wat meer dingen komen kijken dan resolutie.
Zo'n ding kan heel snel alleen geschikt worden voor filmpjes kijken en meer niet.
Maar ga er maar wel van uit dat de tracking van de headset sowieso van mindere kwaliteit is, en over de beeldkwaliteit is ook nog niets te zeggen.
Dit lijkt me meer een AR set, als ze games willen ondersteunen vraag ik mij af hoe ze de controllers willen gaan regelen.
Als ik kijk naar mijn VIVE, de manier waarop en hoe goed die trackt (en zelfs daarmee af en toe in de war raakt) dan kan ik me niet voorstellen dat dit een kansrijk product wordt voor wat anders dan stilzitten en ergens naar kijken..
Toch zit daar voornamelijk de toekomst in. Niet veel mensen hebben de ruimte en de wil om ala de HTC Vive rond te lopen. Nog los van het gegeven dat je van bewegen snel bewegings ziek wordt en de toepasbaarheid in games heel, heel beperkt is, wat zich vertaalt naar het ronduit matige aanbod aan echte games voor VR.
Het rondlopen in een game is niet hetgene wat je ziekmaakt. Als jij opstaat, en je voeten voelt bewegen, is het logisch dat je beeld meebeweegt. Wat misselijk maakt is wanneer wat je ziet en voelt niet matcht. Als je je hoofd beweegt, en het scherm blijft stil. Of als je stilstaat, en je karakter beweegt. In een auto of vliegtuig is dat logisch, maar als je loopt niet zo. Daarom is verplaatsing in VR "misselijkmakend."

Games la the incredible machine of Car Mechanic simulator zijn leuk omdat je up close kunt komen. Games zoals Euro Truck simulator en Elite Dangerous zijn leuk omdat je (net) cht in het voertuig zit.

Games la Mario en Sonic (2D) werken minder goed vanwege de mogelijkheid van perspectiefverandering. 3D platformers werken dan weer wel goed, omdat je vanwege de inherente 3D vision cht diepte kunt zien. Maar hier moet je bijna altijd een top down view hebben zoals in Lucky's Tale of Sonic 3D blast.

Er zijn genoeg games die geport kunnen worden naar VR (Assassins creed van een 3/4 Madurodam perspectief please!), en met mobiele computers kan VR een erg grote ervaring bieden. Je kunt dan immers de playspace zo groot maken als je maar wilt.

Toepassing van cht goede VR is momenteel nog duur en moeilijk, maar er zijn zker al genoeg ervaringen die het de stap waard maken.
Van bewegen wordt je net niet ziek. 1 op 1 beweging zoals de Vive is net niet ziekmakend omdat de hersenen dezelfde bewegingen registreren in het lichaam als het oog ziet. VR dat alleen zittend gebeurt daar wordt je ziek van omdat de bewegingen niet corresponderen met wat het lichaam voelt.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 3 januari 2017 08:53]

De mogelijkheden met games die zich in een ruimte van 2 bij 2 meter afspelen is veel te beperkt. Dat is en blijft niets meer dan een gimmick. Leuk voor een aantal beperkte toepassingen.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 3 januari 2017 09:02]

Dat veranderd niets aan het feit dat wat jij claimde over bewegen motion sickness veroorzaakt onzin is.
Het is geen onzin ik ervaar het iedere keer wanneer ik mijn VR headset gebruik. Om breed inzetbaar te worden, is er meer bewegingsvrijheid nodig dan 2 bij 2 meter. En daarbij treed motion sickness op.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat die motioncontrollers even leuk zijn maar in 90% van de gevallen pak ik toch weer mijn xbox controller te voorschijn, want dat is veel practischer.
En het ligt er dan ook maar net aan hoe goed de maker de bewegingen heeft getweakt.
Edge of Nowhere speel je ook zittend. Het is een game ala Uncharted, waarbij je hoofd de camera bestuurd. Je kijkt naar het personage en de omgeving. Daarbij wordt de illusie gewekt dat je ook om bochten kan kijken en kan manoeuvreren. Maar feitelijk beweeg je alleen maar naar voren toe. Want juist bochten maken je ziek, daarom kunnen shooters niet 1:1 worden gekort naar VR.

Maar shooters/games op een plat scherm is hetzelfde als een livestream bekijken van een geweldig event waar een bekende van je is. Die bekende krijgt het echt mee, en jij dmv de livestream niet.

Het zal nog even duren voordat iedereen om is. Maar gamen in VR is zoals het bedoeld is. Dan pas zie je alle '3D' games ook echt in 3D, ipv dat je naar een klein raampje/monitor kijkt.

Na een half jaar VR speel ik geen games meer op een monitor, het ziet er zelfs zonde uit.
Al die mooie omgevingen komen niet tot zijn recht.
VR maakt iedere game 1000% indrukwekkender.
Op zich als je wat langer VR speelt kun je ook shooters in VR spelen. Een spel als Onward is erg populair op de Vive.
Of Arizona Sunshine!
Daarbij loop je toch niet rond?
Als je minitie in een auto zoekt, of in een kantoortje op zoek moet naar een sleutel. En ook als er een hoop zombies op je af komen is het handig als je een paar stappen kunt doen.

Ik heb dan ook wel een vrij grote ruimte om te roomscalen (4m x 4m).
Als ik kijk naar mijn VIVE, de manier waarop en hoe goed die trackt (en zelfs daarmee af en toe in de war raakt) dan kan ik me niet voorstellen dat dit een kansrijk product wordt voor wat anders dan stilzitten en ergens naar kijken..
Microsoft kan anders idioot veel met hun Kinect:
http://mashable.com/2013/05/22/xbox-one-kinect-heartbeat/
Als die technologie gebruikt worden met die camera's in de headset, heb je echt genoeg om zeer goed te tracken en nog veel meer andere dingen te meten dan alleen tracking zoals bij Vive of Rift.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 januari 2017 11:24]

Dat lijkt de goede kant op te gaan qua prijs!

Wel jammer dat hiermee dus een totaal nieuw platform mee wordt aangeboord waar (imo) de meest interessante functie van deze brillen, niet op werkt: gaming.
Door hebt gebruiken van een andere techniek voor tracking denk ik niet dat veel games geschikt zullen worden. Daarbij is er nog geen 'roomscale' product...
Waarom zou een game hier niet mee overweg kunnen. Drivers zorgen er lijkt mij voor dat een game gewoon een kijkrichting door krijgt. En met wat voor techniek het is gemaakt maakt dan toch weinig uit.

Je game hoeft ook niet te weten of je een muis met laser of balletje hebt. Een tft of crt monitor. Dat word allemaal met vertaallagen gedaan. Drivers dus...
Het is meer dan de kijkrichting; bijvoorbeeld als je een beetje naar voren buigt, zal gezichtsveld zich ook daaraan moeten aanpassen. En volgens mij is het juist dat wat het lastig maakt, omdat de Rift en de Vive andere technieken daarvoor gebruiken met verschillende eisen aan kamerafmetingen.

Volgens mij is dit ook de reden waarom er geen generieke roomscale achtige oplossing is voor OSVR terwijl de hardware er wel voor geschikt is.

Correct me if I'm wrong, maar voor zover ik weet is er nog geen generieke laag voor positionering van de HMD. In theorie is het natuurlijk mogelijk wat je zegt, maar volgens mij is daar nu nog geen generieke code voor. Het zal wachten zijn op de engines die geport moeten worden naar een nieuw target platform, en dan op ontwikkelaars die het gaan releasen.
Het enige wat de set nodig heeft zijn referentiepunten. Misschien moet je wel gekleurde balletjes in je kamer hangen, of hij scant de omgeving (zoals bij AR) en gebruikt de kamer zelf als referentie. Dat kan allemaal prima. En verder is het zoals watercoolertje zegt, de rest is drivers. Het heeft niets met roomscale te maken. Het gaat hier alleen om head tracking. Of deze zet ook roomscale gaat ondersteunen staat er niet bij, en lijkt me sterk.
Ik vind 'm eerlijk gezegd bizar veel lijken op een reverse PSVR. Met de PS4 camera in een PSVR gefreesd, in plaats van bij je TV. Hij lijkt zelfs hetzelfde hoofdmechanisme te hebben.
Ja die dingen lijkt zoveel op elkaar! Toch raar voor een product dat hetzelfde doet. Je zou denken dat er toch wel eentje de vorm zou hebben van een piramide en om echt de toon te breken dan alleen in roze uit te brengen.
De VIVE en Rift hebben dan toch een distinctief ander uiterlijk.
Dit ding lijkt meer op een Rift dan een PSVR naar mijn mening. Anyway, komt er op neer dat het allemaal hetzelfde doet en ongeveer dezelfde vorm zullen hebben.
Dit zijn mooie ontwikkelingen, hopelijk kunnen deze partijen ervoor zorgen dat oculus en htc de prijs van hun brillen moeten verlagen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*