Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: -8-

Microsoft stelt het Windows Holographic-platform open en nodigt hardwarefabrikanten uit om zelf HoloLens-apparaten te maken. Microsoft zegt samen te werken met onder andere HTC, Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo en MSI.

HoloLensOm fabrikanten de mogelijkheid te geven hun eigen HoloLens-apparatuur te bouwen, kondigt Microsoft aan het Windows Holographic-platform open te stellen. Dit onderdeel van Windows 10 bevat de api's en code die nodig is om de augmentedrealitybril te laten werken.

Microsoft verduidelijkt dat de huidige HoloLens, die sinds maart als ontwikkelaarsversie voor 3000 dollar verkocht wordt, bedoeld is als een voorbeeld voor hardwarefabrikanten. Het bedrijf wil dat anderen op het idee aanhaken en hun eigen varianten uitbrengen; net zoals dat het geval zou zijn met de lijn van Surface-tablets.

Volgens Microsoft komt Windows Holographic naar allerlei apparaten, variërend van vr- en ar-brillen tot computers en monitoren. Tijdens de presentatie op Computex zei de fabrikant volgens CNet dat de eerste producten over 'maanden, niet jaren' komen. Dergelijke hardware moet de mogelijkheid bieden om samen te werken met HoloLens-apparaten. Een van de genoemde partners is HTC en in een video toont Microsoft ook de HTC Vive-headset. Vermoedelijk moet het mogelijk worden om functies van de HoloLens ook in vr-brillen te gebruiken. Microsoft benadrukt dat huidige vr-apparaten niet samenwerken en het bedrijf wil met Windows Holographic een platform bieden waarop meerdere soorten apparaten samen kunnen werken.

Microsoft werkt samen met hardwaremakers zoals HTC, Acer, Asus, en MSI; maar ook met chipmakers AMD, Qualcomm en Intel. Verder noemt het bedrijf een aantal systeembouwers waaronder Dell, HP en Lenovo. Oculus, het bedrijf onder de hoede van Facebook dat de Rift-headset maakt, behoort niet tot de partners. De genoemde partners hebben nog geen concrete informatie naar buiten gebracht over eigen HoloLens-apparaten. Eind vorig jaar bevestigde Asus al te werken aan een eigen HoloLens-bril, maar meer details zijn niet bekend.

Microsoft kondigt tegelijkertijd de eerste grote software-update voor Windows Holographic aan. Bezitters van de ontwikkelaarseditie van de HoloLens kunnen hun ar-bril updaten. Vervolgens is het mogelijk om tot drie apps tegelijkertijd te draaien, muziek op de achtergrond af te spelen en 'hologrammen' te roteren. Ook zijn er nieuwe stemcommando's toegevoegd waarmee de virtuele objecten bijvoorbeeld groter of kleiner gemaakt kunnen worden. Verder kunnen nu alle bluetooth-muizen gebruikt worden in combinatie met de HoloLens. Alle nieuwe mogelijkheden en bugfixes zijn opgenomen in de release notes.

Microsoft toont de mogelijkheden van de Windows Holographic-update

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Geen slimme zet. Dit creŽert misschien wel wat meer ontwikkeling voor de hololens, maar ook veel fragmentatie, met eigen schillen over het os, verschillen in hw configuraties, waardoor het os weer meer verschillende hw configuraties moet ondersteunen, vermoeilijken van updates(per fabrikant). Net zoals het nu eigenlijk met Android gaat....
Geen geoptimaliseerde sw voor de hw, etc.

Ik begrijp dat een aantal mensen dol zijn op deze ontwikkeling met alles open te gooien. Lekker flexibel, vrijheid, etc. Maar in sommige gevallen is dit juist niet goed. En ik denk dat dit zo een geval is. Ik zie alweer een goedkope xiaomi versie komen, met wat mindere specs, aangepaste sw en bijv geen goed gewaarborgd privacy beleid.
Dit creŽert misschien wel wat meer ontwikkeling voor de hololens, maar ook veel fragmentatie, met eigen schillen over het os, verschillen in hw configuraties, waardoor het os weer meer verschillende hw configuraties moet ondersteunen, vermoeilijken van updates(per fabrikant). Net zoals het nu eigenlijk met Android gaat....
Windows Holographic is Windows 10, net als desktop, Xbox, Mobile, etc. Fabrikanten kunnen geen software schillen plaatsen. Ze kunnen hooguit een paar verwijderbare apps op hun apparaat zetten.
Windows Holographic heeft als core Windows OneCore (of gaat het binnenkort krijgen, alle varianten van Windows 10 gaan dit gebruiken). Hierin zit het Windows update model. Microsoft levert dus gewoon de updates. Het update model is dus gewoon in orde en iedereen zal de laatste versie van het OS draaien, ongeacht apparaat.

Is er een probleem met hardware? Ik zie het niet. Met fatsoenlijke drivers heb je het gewoon goed en zeer stabiel draaien. Als een fabrikant de drivers niet goed kan bakken, weet je gewoon dat je het apparaat niet moet kopen.
Als app developer kun je minimum hardware vereisten bepalen. Ook die heeft er dus niet super veel last van. (als serieus developer heb je meerdere apparaten, ik test websites ook in een waslijst aan browsers, testen hoort er gewoon bij). Een developer heeft verder geen last dat de camera het op device a het wel doet en b niet, het is en blijft Windows met dezelfde api's.

Dus nee, het lijkt totaal niet op Android en er is ook niks aan de hand.
Ik begrijp dat een aantal mensen dol zijn op deze ontwikkeling met alles open te gooien. Lekker flexibel, vrijheid, etc. Maar in sommige gevallen is dit juist niet goed. En ik denk dat dit zo een geval is. Ik zie alweer een goedkope xiaomi versie komen, met wat mindere specs, aangepaste sw en bijv geen goed gewaarborgd privacy beleid.
Is mindere specs erg dan? Ik wil heel graag een holografisch apparaat, ik ben alleen niet van plan om een paar duizend euro te betalen. De uiteindelijke versie zal goedkope worden, maar waarschijnlijk nog steeds heel duur. Microsoft stelt aan elke Windows versie minimum hardware eisen, je zult dus echt niet gaan hebben dat jij ergens bent en de interface na 3seconde ook een keer komt aanwaaien.

Qua spyware en andere *ware, het is niet desktop Windows. Net als met Mobile kunnen fabrikanten en andere developers zich niet in de kernel bestellen met services, etc. Je kunt alleen een UWP app maken of een holographic app, verder niks. Die vlieger gaat dus ook al niet op.

Ik zie dus echt geen enkel probleem dat Microsoft Windows Holographic openstelt voor anderen.
Mindere specs en instapmodellen beteugelen en limiteren de ontwikkeling van applicaties. Dus als er 1 miljoen " cheap ass" hololensen worden verkocht en 10000 high end hololensen. En een app ontwikkelaar wil hier geld aan verdienen, dan focust hij zich op de goedkope versie in ontwikkeling en gaat geen manuren en ontwikkeling stoppen in het gebruiken van de extra power en features van de high end versies.
Iedereen kan met allerlei argumenten komen dat deze vrijheid allemaal fantastisch is. Maar fragmentatie in hw in deze nieuwe sector is gewoon niet ok. Niet voor software ontwikkeling, maar ook niet voor het optimaal gebruiken van de beschikbare hw door software developers.
Als er veel goedkopere modellen komen stroomt er een hoop geld binnen en zullen fabrikanten en Microsoft meer geld in Holographic computing steken waardoor het allemaal beter word. Daarnaast zal door de grote schaal alles goedkoper worden en zullen er eerder meer dure versies verkocht worden.

Als je alleen dure verkoopt zullen er minder verkocht worden en zal de innovatie minder snel lopen door een lagere interesse vanuit de markt (want duur) en zullen er lagere winsten zijn, dus minder investeringen.
Op de korte termijn kan het misschien wat nadelig zijn, maar op lange termijn is dit de enige manier om vooruit te komen.
Tja... dat is inderdaad een ramp scenario. Toch maar goed dat er geen software bedrijf uit Redmond een OS heeft gemaakt voor een computer waar allerlei soorten van bestaan tot zeer simpele tot zeer krachtige. Zo'n versplintering, dat zou een ramp zijn geweest.

Nee, 1 model voor iedereen. Atari, Commodore DIE hadden het juist. Geen IBM-compatible met onbekende specificaties waar programmeurs niet wisten wat hun klanten voor hardware hadden maar 1 model, dat is de toekomst.
Ja, maar als ik het mij goed herriner was er eerst 1 type pc van ibm en daarna kwamen de zgn clones met dezelfde hw specs, maar dan goedkoper. Hierop werkte ms-dos. Vervolgens kwamen er clones met andere hw specs, waarvoor ms, ms dos aanpaste, zodat ze op alle machines werkten.

Je vergeet dat er toen bijna geen alternatieven waren. Er was helemaal niets bij lancering. Nu zijn er zoveel alternatieven, waarmee je hetzelfde kan doen. Ik kan mijn email al lezen. Ik kan al films kijken, ik kan al gamen, etc. Met of zonder bril.

Ik begrijp dat iedereen gek is op open, etc. Zeker hier op tweakers. Lekker rommelen, etc. Maar tweakers vergeten vaak dat zij niet de mainstream gebruikers zijn en dat zij als groep niet een (commercieel) succes bepalen voor een bepaald product. De gemiddelde gebruiker wil duidelijkheid, gebruikersgemak, en integratie van producten.
Ik zeg niet dat ms het niet moet loslaten op termijn. Alleen niet al nu. Zet eerst een platform neer met standaarden, met een behoorlijke basis, breng echt een product op de markt, zorg ervoor dat de naam hololens echt established is.
Er was toen al een erg gesloten alternatief dat echter een product in de periferie bleef voor vele jaren.
Laten game ontwikkelaars zich nu ook tegenhouden door de overgrote low-end populatie van de PC markt? Ik moet niet proberen om games zoals Quantum Break, Tomb Raider of Overwatch te spelen op een low-end "cheap ass" PC. Heck, niet eens op een gemiddelde PC, maar ik zie de ontwikkelaars van die games ook niet zich richten op de zoveelste PC voor low-end gebruik.
Ja, maar de pc markt is al volwassen.
Daarnaast zijn er ook consoles , waarvoor die games ook worden ontwikkeld, ff poorten en wat hogere res , textures toevoegen, andere bedeining, etc en klaar. Je wilt de hololens al vergelijken met de pc, maar deze vergelijking loopt nu totaal scheef. De pc markt is al geruime tijd mainstream, deze hololens nog lang niet. Er is er nog geeneen verkocht aan een echte klant. Ik heb er nog geen programma' s /apps voor gezien, etc.
Ik vind het van ms te vroeg om nu al los te laten. Breng eerst een commercieel product zelf uit, begeleid de eerste stappen om developpers optimaal gebruik te laten maken van de standaard hw, geef ondersteuning, en probeert eerst een goede basis neer te zetten. Gooi het dan pas los. De markt zal zich dan zelf ontwikkelen. Maar nu is het geeneens begonnen, er is geen software voor ontwikkeld, behalve een paar demo' s, en nu gooien ze alles al los. Sorry, maar gedoemd om te mislukken.
Ik denk niet dat iemand een app niet laat ontwikkelen omdat er meer goedkopere modelen zijn die het niet kunnen draaien. Als we jou voorbeeld van heel veel cheap ass dingen en een paar duren. Vergeet dan niet dat er ook volgens jou logica een hoop lichte apps zijn. Er valt immers meer geld te verdienen. Maar als van die miljoen maar 5% je app koopt(er zijn genoeg misschien goedkopere varianten). En je betere app koopt 60%. Dan verdien je er alsnog meer aan.

En ben het niet met je eens over eerst een commercial product neer zetten. Kijk wat FB met de oculus heeft gedaan. 1 bedrijf wat profit als doel heeft aan het roer laten is nooit goed.
Topper, elk bedrijf heeft eigen profijt als einddoel. Ms is geen sociale instelling hoor.
Ze willen gewoon een shitload verdienen aan licenties voor een os op dit platform, zonder hiervoor nog meer r&d kosten op hw gebied te maken. Dat willen ze anderen laten doen. Waarschijnlijk vinden ze dat ze genoeg hebben uitgegeven , omdat ze niet zeker zijn van een commercieel succes, vandaar deze move.
Dat is alles.
Of ze delen de R&D kosten om DICK moves die FB nu maakt met hun brillen.... En nu kan er concurrentie ontstaan. Zodat de prijs eerlijk is. Jij ziet zeker ook altijd je half leeg....
Ok, ben gewoon realistisch. Teveel goede ideeŽn gaan vaak kapot omdat alles meteen open moet. Teveel keuze is niet altijd goed, zeker als iets nog van de grond moet komen. Geen focus en alleen maar compromissen, omdat er teveel mensen mee bezig zijn en hun stempel erop proberen te drukken zonder dat er een duidelijk product /platform ligt.
Maar voor tweakers heerlijk in de beginfase, voor de gewone consument niets en op de lange termijn dus een langzame dood. Helaas....
En wat FB doet moet de oculus is wel een goed idee? En daar ben ik ook realistisch in. Ook genoeg mooien ideeŽn zijn kapot gemaakt door heb zucht van 1 bedrijf.
Dus je leest zijn verhaal, komt niet met tegenargumentatie en je stelling is nog steeds het is niet ok?

Ok.
Ok?
Nee, niet ok.
Ik probeer uit te leggen waarom hw fragmentatie niet ok is, volgens mij. Dus ik begrijp jouw reactie totaal niet.
We kunnen het niet met elkaar eens zijn, maar dat mag toch?
Ik wel. Dit deden ze ook met de round table & de surface (die tafel)
Daarna is er nooit meer iets van gekomen.
Het is niet zo een standaard product wat al een marktaandeel heeft.
Als Google vandaag besluit om geen Android toestellen meer te maken, pakken htc/Samsung/lg probleemloos deze taak op. Bij een product wat nog nieuw is, zoals deze, zie ik het - gezien MS haar track record - niet gebeuren
Waarom is hardware fragmentatie een probleem? De PC, tablet en smartphone industrie bestaan ieder uit duizenden - en zelfs met gemak miljoenen - verschillende configuraties. Dit is niet Android, een extra schil over Holographic zal waarschijnlijk niet zomaar mogen en als het al gebeurd kan het gewoon verwijderd worden in je apps lijst. Microsoft is volledig in beheer van updates en net zoals op Desktop, Mobile, IoT, Hub, Xbox en Server krijg je gewoon je updates van zodra ze beschikbaar zijn. Optimalisatie voor je hardware zit er ook gewoon in, daar zijn nu eenmaal minimumvereisten voor en veronderstellend dat dit het Mobile-model volgt, gaat Microsoft het OS optimaliseren voor alle hardware die is toegestaan.
Probeer je nu lessen te leren uit het verleden? Niet doen, gewoon iets aannemen en de feiten negeren.

Fragmentatie gaat alleen een probleem opleveren als MS Windows Phone model gaat volgen met allerlei beperkingen en niet hun Windows model met "ga je gang maar".

Maakt niet uit hoe mijn muis werkt, hij werkt met windows.

Maakt niet wat de resolutie van mijn scherm is, hij werkt met windows.

Kan MS het aan om Hololens open te houden zodat een Kruidvat exemplaar en een IBM exemplaar gewoon werkt?

De PC (Windows/Linux) kan het, android kan het vrij goed.

Fragmentatie van de PC heeft MS groot gemaakt. Hopelijk geven ze alleen alle Windows Phone mensen een schop onder de reet.
Denk juist dat de software wel windows zal moeten zijn die er op draait, aangezien het belangrijkste de api's zijn die microsoft ook open stelt. Het OS zal dus windows moeten zijn.
Dat doet MS met Windows Phone.
De reactie vanuit de markt: Te gesloten! In the end is het nooit goed, totdat het een succes is. Daar naast hoor ik bijv. ook vaak mensen zeggen dat ze Samnsung telefoons zo fijn vinden door de software... De skin? Ahhh...
Apple doet hetzelfde, is zelfs nog veel meer gesloten en veel duurder. En de reactie uit de markt: Ja kopen kopen kopen!
Dat heeft wel een reden tho.

Iedereen weet dat Apple hardware overpriced is, maar het neemt niet weg dat het kwalitatief zeer goede apparaten zijn, de software naadloos draait met andere Apple apparatuur enz. enz.
Bovendien is het simpel, ik durf zelfs wel te zeggen dat DE meest simpele consumenten electronica bij Apple vandaan komt. Dus ik vind het meer dan logisch dat dat kopers trekt.

Als iets te gecompliceerd is, of zelfs veel TE gecompliceerd, voor de gemiddelde consument dan vind ik het ook niet meer dan een logisch gevolg dat het minder in trek is.
Je vergeet 1 heel belagrijk ding; de huidige reputatie/hoe het bedrijf in de markt staat.
Dat is wel mooi nieuws! Microsoft speelt ook mooi op het DRM gebeuren van HTC Vive en Oculus Rift door te stellen dat elk fabrikant gewoon op het platform mag.
offtopic
Zover mij bekend is het HTC/Valve Vive platform ook open. In de review van Tweakers werd dit nog genoemd. Oculus probeert een open platform tegen te houden door non-Rift titels tegen te houden op het platform.
/offtopic

Ik moet bekennen dat ik hoop dat platformen open worden. Uiteindelijk hoop ik dat een VR-bril vergelijkbaar wordt met een monitor. Platform en software onafhankelijk. Niet gerelateerd aan een software fabrikant, alleen dat je OS het ondersteund
Klopt, de HTC Vive houdt het (tot nu toe) open. Daar waar Oculus er alles aan doet om een gesloten platform te zijn. Jammer, je kan beter de handen in 1 slaan om de wereld klaar te maken voor VR, en als je het dan nog wilt, de boel wat inperken met exclusieve features.
Ik denk dat het eerder het punt is dat als ze alles gesloten houden dat niemand ermee gaat werken. En dat ze juist daar bang voor zijn.

[Reactie gewijzigd door Granata op 1 juni 2016 11:01]

Ik denk dat het eerder is dat er een grote cultuur omslag is geweest binnen Microsoft. Ze zijn veel dingen aan het open sourcen, veel meer integratie aan het bouwen met andere platformen en nu dus ook dit soort platformen aan het open stellen.
Of ze willen voorkomen dat ze uit de markt gedrukt worden door de Google glass v2 die voor de Hololens misschien wel een belangrijker concurrent lijkt dan de VR brillen.
Google Glass is en zal geen concurrent zijn. Google bedient een heel andere markt.

De MagicLeap is wel een concurrent en Google heeft daar flink in geÔnvesteerd.
Google glass is nog nergens. Dan eerder Magic Leap.
Maar dat denk ik ook niet. Dit is hetzelfde als het PC en Android model.
Dat denk je gebaseerd op?

(denkt hard op: Apple gebruiker, Apple is gesloten. Zouden die denken dat toch niemand met hun hard/software wil werken en dat ze daarom hun techniek hard/software gesloten houden?)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 1 juni 2016 13:04]

HoloLens is een heel andere productgroep dan de Oculus Rift en HTC Vive, dus helaas geen concurrentie...
Nee maar je kunt straks wel op het Windows Holographic platform met je Oculus Rift bril ;).
Microsoft benadrukt dat huidige vr-apparaten niet samenwerken
...
en
...
Oculus, het bedrijf onder de hoede van Facebook dat de Rift-headset maakt, behoort niet tot de partners.
Nee dus, geen Oculus :)

HTC komt waarschijnlijk met een Vive Holo oid:
When I asked about how the HTC Vive was running HoloLens, Myerson said diplomatically that "we're working directly with HTC" on a product based on Windows Holographic.
http://www.engadget.com/2...tform-to-other-companies/
Ik denk uiteindelijk dat het platform ook naar VR zal gaan. De Vive heeft namelijk ook een soort hololens view wanneer je even niet in VR wilt zitten.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 1 juni 2016 12:36]

dat is geen hololens view. Het gaat om een camera die je de echte wereld laat zien. dus projectie van de echte wereld binnen de virtuele wereld. De hololens doet aan projectie van de virtuele wereld binnen de echte wereld. Dit is op geen vlak het zelfde.
Oculus werkt met Xbox one spellen die vervolgens weer werkt op Windows 10 en Windows Holographic heeft ingebakken. Ze noemen Oculus niet omdat ze zich in het thuisland van HTC bevinden maar reken maar dat Oculus ook gaat werken.
VR brillen lijken vooral dedicated entertainment apparaten in een gesloten wereld.
De hololens heeft hele andere toepassingen en de apps die daarvoor ontwikkeld worden zullen juist vrijwel altijd interactie hebben met de reeele wereld wat met de Rift en Vive juist niet kan.
Dus ik denk niet dat de Rift of Vive iets met het Hololens platform zullen doen.
Mogelijk komt er nog wel eens een hybride oplossing waarbij je kan switchen tussen een gesloten bril/scherm en een doorzichtige bril/scherm
Ja, maar wel met een enorme kabelboom aan je headset. Die 2 platformen zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.
Enorme kabelboom? Bij de Vive gaan er 1 omhulsel met daarin enkele kabel naar de bril, het is maar wat je enorm noemt.
Op niveau van exacte functionaliteit wellicht. Op eindgebruikersniveau kan dit wel eens heel anders uitpakken. Als het moment komt dat maar 1 keer het geld kan worden uitgegeven. Denk dat 'productgroep' niet per definitie betekent dat er geen concurrentie is. Andere 'doelgroep' misschien wel.

Anyway, denk meer dat dit een manier van Microsoft is om
a) relevent te zijn in holo. Want wie weet hebben we dat over paar jaar in elka telefoon. AR zit er nu al in, dus ja.
b) heel die holo zooi uberhuapt van de grond te krijgen. VR is overduidelijk een ding. Daar gaat het ook continu over. Holo is nagenoeg ontzichtbaar. Beetje zoals de Xbone. En dit moet er allemaal over maanden al zijn?

Het is mij niet geheel duidelijk wat Microsoft nou weer wil. Botweg hardware verkopen of ergens in die diensten brei van ze gaan zitten?.. Naja we zullen het wel zien. Ben nog niet echt overdonderd om eerlijk te zijn.
Volgens mij bedoel je hiermee het gebeuren van Oculus Rift.

Het SteamVR platform (Vive) is al open.
Zou de Hololens software eenvoudig geschikt te maken zijn voor verschillende processoren en dergelijke zodat de bouwers ook echt keuze hebben in de hardware die ze zouden willen ondersteunen.
Er zal wel iets van minimum vereisten aan vast hangen, bv x86 architectuur, minimum zoveel ram en opslag geheugen aangezien het ook windows zal moeten kunnen draaien. Maar het lijkt me sterk dat ze verder geen vrije keuze zouden hebben. Het lijkt me juist de bedoeling van microsoft om ervoor te zorgen dat makers proberen de beste bril te hebben. Concurrentie maakt het product namelijk sterker, iets wat heel belangrijk is voor dit soort producten dat nog in zijn kinderschoenen staat.
Microsoft gebruikt nu een nog niet uitgebrachte Atom en een aanvullend stukje hardware wat ze een Holographic Processing Unit (HPU) noemen.

Het lijkt nu toch lastig om vrije keuze te bieden.
Wat is bijvoorbeeld een HPU voor soort hardware.
Waarschijnlijk gewoon een geoptimaliseerde gpu.
Eentje die ook erg geschikt is voor beeld verwerking en toch relatief laag aantal watjes nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door brammieman op 1 juni 2016 12:42]

De HPU en AR schermen voor de Hololens worden waarschijnlijk allebei geleverd Himax Technologies.
Die leveren trouwens ook onderdelen voor Google Glass

Dat is een speciflist in AR/VR hardware. Het zou dus best kunnen dat het meer specifiek voor AR/VR ontworpen hardware componenenten zijn en niet gewoon een bestaande geoptimaliseerde standaard GPU is
Wist ik niet, maar aangezien ze met chipset makers samenwerken zullen deze voor fabrikanten ook wel open zijn. Het zal dan ťťn van die dingen zijn die je verplicht in je bril moet stoppen. Maar kan me inbeelden dat resolutie, model, bediening en andere zaken wel vrij te kiezen gaan zijn.
Om schokkende beelden te voorkomen werkt de HoloLens op 240 frames per second. Ik denk dat de Holographic Processing Unit vooral bedoeld is dat bij te houden.
Toen ze de Hololens aankondigde zeiden ze dat er een mobiele i7 in zat, of heb ik dat mis?
Voor zover ik weet zit er als CPU een niet uitgebrachte cherry trail atom in die voor tablets bedoeld is (of was).
De HPU staat naast de CPU en de GPU en heeft als doel om de berekeningen te doen die nodig zijn om de sensor input snel te verwerken. Denk bijv. aan spatial mapping, gestures, voice/speech recognition.

De reden dat ze hier een aparte *PU voor hebben gemaakt is omdat er zoveel sensor data doorheen gaat. Bij een eerdere versie hadden ze het over terabytes per seconde. Maw: dit doen ze om ervoor te zorgen dat de Hololens lekker snel reageert.

In hoeverre ze met Intel/AMD/Qualcomm praten over het bakken van deze HPU's is volgens mij onbekend.
Ik denk dat de minimum vereisten vergelijkbaar zijn met de specs van de eerste Hololens:
-Display: See-through holographic lenses (waveguides), 2x HD 16:9 light engines, Automatic pupillary distance calibration, 2.3M total light points holographic resolution, 2.5k light points per radian
-Sensors: Inertial Measurement Unit, 4x environment understanding cameras, mixed reality capture, 4x microphones, ambient light sensor
-CPU: Custom Microsoft Holographic Processing Unit HPU 1.0, Intel 32-bit architecture
-RAM: 2GB
-ROM: 64GB
-Camera: 2MP photos, HD video
-Connectivity: Wi-Fi 802.11ac, Bluetooth 4.1 LE, Micro-USB 2.0
-Power: 2-3 hour active use battery life, 2 weeks standby, passive cooling

Niet zo heel spannend dus behalve de HPU zoals TWyk al aangaf.
Het is Windows 10, dus ja dat is geen probleem.
Je kunt de software voor de HoloLens compileren voor elk device waar Windows 10 op draait. Van Windows Phone devices, tot de Hololens zelf. :D
Dat is nu eens het mooie voorbeeld!
"Iedereen" kan zijn eigen hololens maken en voor verschillende software te kunnen draaien moet je geen verschillende brillen hebben.
Er zal waarschijnlijk nog altijd windows vereist zijn en een windows login of iets dergelijks maar toch beter dan dat je meteen software gaat exclusief maken per fabrikant. (zoals Occulus bezig is...)
Het is mooie opzet voor meer uniformiteit in de wereld van VR en AR. Alleen ben ik bang dat Google en Magic leap andere wegen gaan behandelen. Waardoor de consument altijd met gefragmenteerde werelden te maken heeft.

[Reactie gewijzigd door Six9 op 1 juni 2016 13:48]

Leuk die video's, maar zo ziet het er in werkelijkheid dus echt niet uit, dat duurt nog wel ettelijke jaren voordat we op die fidelity/FOV zitten..
Er moet ergens een nog een grens zijn tot wat nog betaalbaar is ťn functioneel, zeker omdat AR meer rond je zichtveld zit, zal het minder belangrijk zijn dan bij VR (wat nu tot ~135 gaat ofzo?).

MS heeft aan het begin al aangegeven dat ze nog niet verder gaan/kunnen, mogelijk met deze samenwerking er andere bedrijven zijn die veel verder kunnen.
En is untethered. Tethered kan een grotere FOV. Dat heeft Microsoft al laten zien met de eerste Hololens versies..
MS heeft aan het begin al aangegeven dat ze nog niet verder gaan/kunnen, mogelijk met deze samenwerking er andere bedrijven zijn die veel verder kunnen.
Microsoft heeft gezegd dat ze nu nog niet verder willen gaan omdat het te duur is om te maken, maar ze kunnen het wel en willen het ook.
Ik heb het ding toevallig gister even mogen testen tijdens een presentatie van Dennis Vroego. Hij bezit 1 van de 2 Hololens brillen die zich in Nederland bevinden. Heb onderandere het 'Alien' spel gespeeld en her en der wat items in de lucht geplaatst. Het is heel raar om te zien en de schermpjes zijn nogal klein waardoor je redelijk snel je zicht kwijt bent, maar het ziet er verschrikkelijk strak uit.

WYSIWYG klopt in dit geval. Serieus mooie tech :-)
Handson van Windows Central met de Mei 2016 update.
Wordt steeds cooler.
http://www.windowscentral.com/demo-hololens-may-2016-update
Super cool filmpje, maar to be honest, dit wat hetzelfde met project natal. Dus eerst zien, dan geloven. Vooral de soepelheid is zo belangrijk met dit product.
Nah, Hololens is real. Zie de demo van WindowsCentral.
Ze zijn 'een gewone gebruiker'. Je kan 'm ook kopen en dan kan kan je al hetzelfde.
ja maar komop, met die winkel, dat geteken, gaat dat allemaal echt zo super soepel?
Weet ik niet. Helaas zelf geen ervaring.
De ervaring van Alexander KŲpping was wel een hele goede. Zie uitzending DWDD. Hij was dol enthousiast.
En naast dat geteken kan je stem besturing gebruiken.
En niet te vergeten: BT toetsenbord en muis.
Voor bijvoorbeeld een echte virtuele werkplek. Zou het dolgraag zelfs eens willen proberen.
Ja kijk maar naar dit filmpje van een jaar geleden waar een drone van onderdelen wordt gebouwd https://www.youtube.com/watch?v=fradFzoa0O0.
Het tekenen in loze lucht is nog niet eerder in een demo gedaan, maar met de komende windows 10 update wordt alles een canvas om op te tekenen. Voor HoloLens geldt dat dus ook want die draait ook op Windows 10. Een simple extrude opdracht om van 2d naar 3d toe te gaan zit ook in Windows 10 3D ingebakken. Dus ja dit komt er aan.

De vormen in de demo stellen overigens niets voor, 1 banaan achtige vorm, extrude, copy en plak het tig keer om een trap te maken. In elke 3d omgeving is dit in minuten gemaakt.
De video maakt het een beetje te mooi. Met de HoloLens krijg je nooit een dichte volledig afgesloten digitale omgeving als met VR. Je kan enkel je directe omgeving digitaal manipuleren, wat vooral voor interieur designers en architecten etc heel interessant is.
Met de HoloLens krijg je nooit een dichte volledig afgesloten digitale omgeving als met VR.
Maar dat wil je met een HoloLens ook helemaal niet.
Klopt, maar die indruk wordt gewekt door die promotie video. Dat viel me dus even op, terwijl het technisch onmogelijk is voor de HoloLens.
Zťťr slimme zet. Dit zouden meer bedrijven moeten doen. Het is mooi om te zien dat de laatste tijd steeds meer grote bedrijven (Google met zelfrijdende auto, Microsoft het Hololens) nu zelf ook echt ontwikkelingen doen in plaats van alleen ideeŽn te kopiŽren, en steeds meer functies open-source maken. Dat komt de innovatie ten goede. Want als meerdere bedrijven er mee aan de slag gaan, verbeteren ze elkaar.
En daar plukt de consument de vruchten van!

Een uitzondering is helaas Apple, dat veel eigen patenten heeft maar daar weinig mee doet Nu wil ik niet Apple zwartmaken, maar daardoor komt er niet ťcht vernieuwende innovatie vanaf en houden de patenten van Apple de open-source ontwikkeling ook tegen.
Wat Apple wťl vernieuwend maakt is dat hun implementatie van de 'gekopieerde' technologieŽn vaak beter is dan de rest. Daardoor zorgen ze voor concurrentie, en dat bevordert dan weer wel de innovatie.

Dat laatste hebben andere grote (telefoon) bedrijven niet. Dat maakt ze 'afhankelijk' van de rest en zorgen ze minder voor innovatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True