Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties
Submitter: Mixpower

Microsoft is begonnen met de verkoop van de HoloLens in een aantal Europese landen. De augmentedrealitybril kan onder andere in Duitsland besteld worden voor 3299 euro en wordt in november geleverd. Het gaat om een versie voor ontwikkelaars.

In maart verscheen de ontwikkelaarskit al in de Verenigde Staten voor 3000 dollar; vanaf nu kan de HoloLens ook in Duitsland, Frankrijk, Ierland, Australië en Nieuw Zeeland besteld worden. Microsoft biedt de HoloLens aan voor 3299 euro, maar er is ook een Commercial Suite-variant beschikbaar voor 5489 euro.

Deze Enterprise-editie biedt zakelijke functies, zoals een Kiosk-modus, waarmee het mogelijk is om te beperken welke apps op de augmentedrealitybril gedraaid kunnen worden. Volgens Microsoft biedt deze uitvoering ook meer beveiligings- en beheeropties, en kopers krijgen garantie. Microsoft geeft bij de reguliere editie geen garantie. Dat mag, omdat het een versie voor ontwikkelaars betreft en geen reguliere verkoop aan consumenten. Kopers moeten voor aanschaf instemmen met die voorwaarde.

In de HoloLens zit een speciaal gemaakte holographic processing unit met 24 cores, gecombineerd met 8MB sram om de input van de camera's en sensoren te verwerken. Voor het draaien van apps zijn een Intel Atom Cherry Trail-soc en 1GB ram aanwezig.

Wanneer de HoloLens of een vergelijkbaar apparaat daadwerkelijk op de markt komt voor consumenten, is nog niet duidelijk. In juni stelde Microsoft het Windows Holographic-platform open voor fabrikanten. Destijds zei de softwaremaker dat verschillende fabrikanten aan HoloLens-apparatuur werken. Het zou gaan om onder andere HTC, Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo en MSI. Die fabrikanten hebben echter nog geen concrete plannen bekendgemaakt.

HoloLens

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Ik heb hem een paar weken terug uitgeprobeerd (kleine demo van Dennis Vroegop), maar ik vond hem zwaar tegenvallen. Ik heb thuis een HTC Vive, dus ben al gewend om met VR om te gaan, al is dit natuurlijk AR.

Pluspunten Hololens:
- Geen kabelboom naar een pc toe
- Standalone, geen extra pc nodig
- Zit prima op je hoofd

Nadelen:
- Zeer beperkte FOV, echt mega zeer beperkt. Pak een A4tje en hou dat met gestrekte armen voor je, dat is waar je doorheen kijkt voor de hologrammen. Dat is echt killing voor de ervaring.
- Zeer beperkte grafische capaciteiten. Nu heb je voor een klein display waar je 1 enkel object tekent niet veel nodig, maar je bent dus enorm gelimiteerd in wat voor 3D objecten je kunt tonen (65000 polygonen max)
- De bediening is waardeloos. Je hoofd werkt als mouse pointer en je ziet een wit stipje, dat moet je stil op een knop houden, en dan met je vinger voor je neus een klik beweging maken (anders ziet de camera niet dat je klikt). Het perfect stil houden van je hoofd (probeer dat maar eens!) en deze onhandige klik beweging is echt zeer niet-ideaal.... zeker vergeleken bij perfecte tracking vd Vive controllers.

Deze brakke input en beperkte FOV maakt het ook meteen niet geschikt voor welke game dan ook, puur informatie krijgen uit een virtueel info-schermpje wat in het museum omhoog komt zou nog kunnen, maar daar blijft het dan ook bij. Ik keek er erg naar uit om uit te proberen, maar al zou hij maar 100 euro kosten dan hoef ik m nog niet...

Deze bril is een leuke tech demo, maar het is nog lang geen product wat markt-waardig is in mijn ogen. Wellicht over 5 jaar bij versie 2.

[Reactie gewijzigd door pirke op 12 oktober 2016 15:45]

Absoluut niet mee eens. Bediening werkt echt perfect. Ik gebruik hem regelmatig en heb nooit last van mis clicks of niet geregistreerde acties. Tevens zit er ook een clicker bij die je kunt gebruiken en kun je ook nog voicecommands gebruiken. Voor wat betreft het stilhouden van de mouse pointer, ik heb veel mensen begeleid met de HoloLens en heb daar niemand over horen klagen.

Enige waar je een punt hebt is de FOV, maar ook daar wen je aan. Tevens zal dit nog in de toekomst verbeteren.

Het is overigens ook geen game device en daarom is er op dit moment ook geen consumenten versie. Dat is voor nu nog helemaal niet de focus. Toepassingen voor het bedrijfsleven zijn er voldoende, echt veel meer dan alleen een virtueel info schermpje.

Je noemt de HoloLens ook Augmented Reality, maar dat is het niet. Het is Mixed Reality. En daar zit wel degelijk een verschil in. Augmented reality is een 2D overlay over de werkelijkheid, de HoloLens maakt echter een mix tussen VR en de echte wereld. De HoloLens weet wat er in zijn omgeving is, doordat deze een 3d model opbouwt van deze omgeving en kan hiermee interacteren. Bij AR is dat maar zeer beperkt, en bij AR weet het device vrijwel niets van de echte wereld behalve wat hij op dat moment ziet.
Ik was, denk ik, bij dezelde demonstratie als pirke, en moet zeggen dat de bediening toch echt zeker wat onwennig is en niet heel fijn aanvoelde. De voice control werkte trouwens wel heel goed! Verder is de FOV, voor gaming inderdaad veel te laag, en het ziet er niet naar uit dat dat veel gaat verbeteren, want, als ik het goed heb begrepen, ligt dit aan een beperking in de gebruikte technologie.

Ik denk wel dat het een hoop interessante toepassingen heeft buiten gaming, maar dat dan de price tag toch wel iets naar beneden moet. Op dit moment kan hij weinig meer dan bijvoorbeeld een Vive, die met de camera ook een soort van AR/Mixed Reality kan creeren. Dus zijn grootste pluspunt is het feit dat de HoloLens untethered is, maar dit is ook meteen een groot nadeel, vanwege de prestaties.

Al met al, zeker een zeer interessant stuk technologie. En ik ben er van overtuigd dat dit in de toekomst alleen maar beter wordt, maar op dit moment vind ik de price tag te hoog en de prestaties te laag om de aanschaf te verantwoorden boven een alternatief, zoals de Vive. Ook voor het bedrijfsleven, behalve als je een concrete sterke business case hebt die niet met een van de alternatieven kan.
De bediening vergt even wat gewenning. Sommige mensen hebben moeite met het gebaar te maken. Meeste mensen die ik tref lukt het snel, maar er zijn enkele bij die er structureel moeite mee hebben (3% tot 5% van een aardig grote groep). Deze mensen geef ik dan de klikker en vervolgens gaat het allemaal goed. Nadeel van een demo met veel mensen is dat je beperkt de tijd hebt en vaak niet even goede begeleiding. Ook kan het zijn dat het device niet goed gekalibreerd is, of de lenzen vies zijn doordat mensen er met hun handen aan hebben gezeten.

Of de FOV verder opgeschroefd kan worden is nog discussie over. Ik verwacht zelf dat dit nog verder omhoog gaat. Vanuit geen enkele contactpersoon waar ik mee praat heb ik indicatie gekregen dat het echt niet kan door de gebruikte techniek.

Overigens zijn de Vive en de HoloLens totaal geen concurrenten, een hele andere toepassing en doelgroep. Beide hebben hun eigen gebied waar ze voor bedoeld zijn.
Toch zijn de demo's die voor de Hololens gegeven worden vaak demo's die beter op een VR bril zouden passen: spelletjes (ruimte aliens schieten door met je vinger te klikken) of een Mars landschap bekijken... de ervaring in VR is echt 1000x beter voor dit soort toepassingen.

De echte toevoeging van een hololens (als de FOV flink omhoog gaat) is als je ermee door een museum loopt en zo extra informatie kunt bekijken, of als je zelf aan je auto gaat sleutelen met popup tips wat je in welke volgorde moet doen. Weinig tot geen interactie nodig en het is een toevoeging aan de werkelijke wereld.
Ik krijg het idee dat je een hele slechte demo hebt gehad en dat daarmee je beeld van het device negatief is beÔnvloed. Als ik demo's geef dan laat ik niet de ruimte aliens schieten en niet een mars landschap bekijken. Door de bocht genomen zijn dat inderdaad beter VR demo's. Ware het niet dat je natuurlijk met VR afgesloten bent van de rest van de wereld. Als je dat laatste doet met 4 collega's waarbij de HoloLens van iedereen in sync is, dan wordt het al weer een hele andere ervaring.

De interactie is echt wel goed geregeld met het device. Zeker als je er even aan went. Ik kan nu met behulp van gestures alles heel snel doen.
Maar bij VR (Waar de field of view redelijk makkelijk te upgraden is) duurt het al heel lang voordat men (en nog steeds niet) een fatsoenlijke FOV heeft.

Zie je technisch voor de Hololens een grotere uitdaging gezien de complexere werking van het systeem tegenover VR?

Ook al varen ze niet in dezelfde vijver. Dan zie ik VR losstaand eerder een succes worden omdat je er echt helemaal in zit. In een compleet andere wereld. Dat is iig veel leuker voor gaming dan mixed reality. Dit is een mening maar ik durf er vooruit te komen dat merendeel deze mening deelt. Anders waren er geen "fantasy" games... anders waren er veel meer reality games.
Hololens is niet zo zeer gericht op gaming. VR is juist weer erg gericht op gaming en entertainment. Helemaal eens dat voor gaming VR een hele goede oplossing is. Al zul je in de toekomst ook wel MR gaming krijgen als de devices lichter en toegankelijker worden. Ook zul je ander type games krijgen.

Een mooie demo op de HoloLens is fragments. Dit is een soort CSI in je eigen huiskamer. Je scant je huiskamer en daarin wordt dan een crime scene geprojecteerd. Erg gaaf om te spelen, de realiteit en de virtuele wereld met elkaar verweven.
Omdat het niet gericht is op gaming krijg je straks dus ook niet veel verkopen en dus niet genoeg geld om in R&D te steken ervoor. Of in ieder geval de belangen zijn lager om er veel geld in te steken en dan zal VR sneller in zijn ontwikkeling gaan dan de Hololens.
VR en MR zijn totale andere toepassingsgebieden. Daarnaast is er voldoende interesse vanuit het bedrijfsleven om het daar levensvatbaar te maken zonder gaming.
De klikker kan ik weinig over zeggen, aangezien ik die niet heb kunnen gebruiken. En inderdaad de Vive en HoloLens worden niet echt gezien als concurrenten, alhoewel je heel veel toepassingen voor een HoloLens ook met een Vive zou kunnen oplossen, voor een fractie van de kosten. Niet alle toepassingen natuurlijk, vandaar ook mijn laatste statement. Zoals ik al zei. Leuk stukje techniek, maar wmb nog te beperkt en te duur op dit moment!
De klikker is overigens meer dan alleen een klikker, het heeft ook een ingebouwde gyroscoop. Dus naast klikken kun je er ook objecten mee verplaatsen bijvoorbeeld.

HoloLens in de huidige vorm is ook nog niet per se bedoeld voor een groot publiek. Maar er zijn zeker al toepassingen voor in het bedrijfsleven. Voor consumenten nog zeker niet.
Sterker nog de eerste variant met kabels aan de pc had een groter fov. De beperking zit hem in hem unthetered te maken.
En ik ben het niet eens met uw laatste paragraaf :)

Voor AR maakt het niet uit hoeveel een device van zijn omgeving weet en of de virtuele objecten een 2D overlay of een 3D model zijn. AR betekent gewoon dat er virtuele objecten toegevoegd worden aan de omgeving (vaak het waargenomen reŽle beeld) en dit liefst van al real-time. Alle informatie van de omgeving kan hier gewoon voor gebruikt worden.

Naast AR heb je ook Augmented Virtuality (AV) waarbij reŽle objecten, bijvoorbeeld een recording van een persoon, in een virtuele omgeving geplaatst worden. M.a.w. veel virtueel en weinig reŽel.

Mixed Reality gaat gewoon over het combineren van virtuele en reŽle elementen, en omvat dus zowel AR en AV.

Dit is althans de uitleg als we naar het Reality-Virtuality continuum kijken, maar tegenwoordig worden de termen vaak door elkaar gebruikt en de meningen erover verschillen dus nogal... Of men geeft gewoon een eigen interpretatie aan de termen: https://www.thefoundry.co...-ar-mr-sorry-im-confused/
Je link beschrijft exact wat ik schrijf.
Ik zeg ook niet dat uw uitleg niet klopt, ik ben het er gewoon niet mee eens...

Volgens die link hangen, bij AR, virtuele objecten niet vast aan de reŽle wereld ('not anchored to') en is het inderdaad niet meer dan een overlay. Echter wordt in de onderzoekswereld de term AR meestal gebruikt in situaties waarin beide werelden wťl aan elkaar gelinkt zijn. Het uitlijnen van beide werelden, en bijgevolg ook interactie, met of zonder markers, is reeds jaren een topic dat als een cruciaal onderdeel van AR aanzien wordt. Dit zie je vaak ook terug in de naamgeving van hulpmiddelen die dit trachten te verwezenlijken (ARToolkit, ARTag, ARuco, ...) Ook het afhandelen van bijvoorbeeld occlusies aanziet men dan als AR (zie bvb. ARuco)

Dit is hoe het eigenlijk altijd geweest is, maar nu AR en VR een breder publiek begint aan te spreken, 'ontstaan' er verschillende interpretaties (hetgeen wel vaker gebeurt in dit soort gevallen: een 'oorspronkelijke' betekenis en een andere, soms 'gehypte', betekenis).
Ik snap je punt. Ik denk echter dat er juist voor een extra variant is gekozen om een duidelijk verschil te maken. Ook komt dit doordat AR tegenwoordig in de volksmond bekend is geraakt door zaken als Pokemon Go, en dat is geen geweldig voorbeeld van AR.

Het blijft een semantische discussie en ik volg zelf in dat geval de nieuwe semantiek, omdat dit een aantal voordelen heeft in discussies met klanten. Je krijgt namelijk de kans om een paar sterke vooroordelen weg te nemen door de nieuwere terminologie te gebruiken.
Ik zou bijna twijfelen aan het feit dat je de hololens en vive echt met elkaar vergeleken hebt. De tracking van de hololens is echt lichtjaren verder dan die van de vive. Ik heb met de vive een aantal AR projecten gedaan. Hij is er niet voor gemaakt, maar het wordt pas duidelijk hoe ongeschikt de vive ervoor is als je het probeert. De vive tracking is niet slecht ofzo, voor VR is die goed genoeg. Maar voor AR schiet het echt te kort. Hij heeft een foutmarge rond een centimeter (lees: random afwijkingen binnen een cm), terwijl die voor de hololens nagenoeg perfect is. Zoals ik zei, bij vr mag die fout er blijkbaar zijn. Maar het is overduidelijk welke van de twee de superieure technologie en ervaring kan bieden.
De Vive trackt op 1 mm translatie en 0,25 graad rotatie nauwkeurig. Ook de controllers en alles wat via het lighthouse systeem werkt...

De hololens headtracking was prima, daar had ik ook geen opmerkingen over.

Verder is de Vive inderdaad niet geschikt voor AR, maar de hololens in de huidige toestand naar mijn mening ook niet...
Maar heb je het nu over de tracking van het HMD zelf of de tracking van de positie van voorwerpen (oppervlaktes) in de echte wereld op basis van de camerabeelden?
en die versie 2 duurt dus veel te lang...heb deze versie al een hele tijd terug gezien...maar nog nooit ergens in bedrijf...dit soort producten moeten wel met de markt mee groeien....je kan niet 5 jaar met dezelfde proc en GPU in zo'n apparaat werken...de wens van de klanten is meer/sneller! dit is bij voorbaat gedoemd te mislukken!
Deze versie is puur bedoeld zodat bedrijven kunnen spelen met AR en kunnen gaan uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Dit is nu nog erg beperkt maar dat zijn de toepassingen ook. Momenteel zijn er toch allerlei ideeŽn ontstaat er worden er verschillende testen / proeven gedaan bij diverse bedrijven. Het komt langzaam op gang en dat is normaal voor nieuwe technologie waar niet direct een toepassing voor is. De beperkte mogelijkheden zijn nu juist ideaal zodat je je meer kan focussen op het concept en niet direct met alle details perfectie hoeft te creŽren.
ze roepen al bijna 2 jaar dat het er aan komt...op een gegeven moment worden ze gewoon door de rest ingehaald...en heeft MS alleen een heel duur concept! (de grote vraag blijft natuurlijk of het in deze vorm wel een suc6 wordt...ik denk het niet eigenlijk..het moet echt kleiner/lichter/krachtiger!
Hoezo dat het er aan komt? Het is er toch gewoon? Je kunt ze al bestellen. Niet als consument, maar dat is de doelgroep ook niet op dit moment. En door wie worden ze ingehaald? Er is nog niets vergelijkbaars op de markt en ook geen enkel bedrijf heeft iets vergelijkbaars getoond.
Er is geen rest, er is nog helemaal niets nada wat hier ook maar een beetje in de buurt komt. Het ontwikkelen van deze versie koste minimaal 5 jaar. Succes met de concurrentie. Overigens de nieuwe versie komt halverwege 2017.
dat laatste wat je zegt is het ook. Dit is nog niet af, het is niet voor de consumer.
Maar er komt wel een luxe variant voor 5k? Dat vind ik dus tegenstrijdig.

Op zich is het super als ze dit wat verder door ontwikkelen. Vooral fov moet verder omhoog. Controls moet makkelijk verbeterbaar zijn. Untethered is fantastisch natuurlijk, maar er moet echt wel een optie komen om hem aan te sluiten op een pc want 65000 polygonen is pre PS2 kwaliteit. Niet erg als je daar untethered voor terug krijgt, maar je moet hem wel ook in kunnen zetten als game bril.

Nog een paar jaar geduld hebben :)
Er komt geen luxe variant voor 5K. De duurdere variant is de niet-devkit versie. Deze mag je dus in productie omgevingen gebruiken. Is precies hetzelfde device, maar dan met de juiste licentie.
Maar het was toch nog niet af? Snap je wat ik bedoel met tegenstrijdig?
Het is wel af, maar het is gewoon geen consumer device op dit moment. Het is gericht op de enterprise.
Sorry maar daarover verschillen we dan van mening. Wat mij betreft is het device overduidelijk nog niet af, gezien alle beperkingen die het nog heeft. Voor 5K per stuk is dit wat mij betreft dus ook kansloos.

We zullen over een paar jaar wel zien of ik ongelijk had en dit ding toch goed verkocht is, maar ik twijfel er sterk aan. Zelf denk ik dat we over een paar jaar een versie zien hiervan die wel echt 'af' is:

* Goede FOV
* Goede grafische capaciteit / kan samenwerken met PC
* Goede batterij, gaat 10 uur mee
* Prijs onder 1000,-

Ik voorspel een grote toekomst voor deze bril mist hij 'af' is.
Ik ben het niet met deze mening eens. De HoloLens heb ik regelmatig op en ik geef ook veel presentaties met de HoloLens en het enige dat ik kan bevestigen is de FOV. Die is inderdaad beperkt. Verder merk ik bij de meeste mensen dat ze ongeveer 10 minuten tot een kwartier nodig hebben om de gestures te leren. En zeker als je hem vaker op hebt is de bediening erg intuÔtief.

Ik snap dat veel mensen de vergelijking maken met VR, maar dit is echt anders. Het is met de HoloLens echt bijzonder om te zien hoe goed de virtuele wereld onderdeel gaat uitmaken van je echte wereld. Ik denk ook dat Microsoft het goed door zich op de zakelijke markt te richten en niet op consumenten.
alles van wat jij hebt gezien in de hololens wat er nog beschikbaar is voor de apps, gebruiken nog maar de helft van de Kracht die de hololens in zich heeft... dat heeft microsft volgens mijn nog niet zo lang geleden laten weten!!!
tja het zijn ook niet voor niks def-kits en zijn ook niet voor niks zo duur, het ding is ook nog ontwikkeling, een normale consument gaat er ook geen 5289 euro aan uit geven, dat betekent dat dit ook nog heel duur is om te ontwikkelen!
verder ga je natuurlijk geen High Res games spelen van xbox/PS4 kwaliteit verwachten, de hololens zit volgens mijn heel erg anders in elkaar in een PC en vergt denk ik veel meer kracht!

je moet ergens een start maken, ik ik denk dat microsft de goede kant op gaat, want mijn gevoel gaat zeggen alles dit een volwassen product wordt, dan zie ik dit wel voor 90 procent in de toekomst onze PC kunnen gaan vervangen...

maar je zegt dat de field of view in de hololens te klein is, ik heb hem zelf nog niet opgehad, maar andere sites zoals theverge.com engadget.com cnet.com vinden het wel een erg mooi apparaat.
derder heeft micrsoft ook gezegd, om de prijs van van hololens te drukken moesten ze zich houden aan een kleine field of view, dat gedeelde kost heel erg duur om te produceren, daar kan natuurlijk in de toekomst goed koper gemaakt worden...

het initiatief dat wordt genomen door micrsoft vind ik wel echt leuk om te zien...
Je kan natuurlijk ook gewoon de klikker kopen zodat die†handbeweging niet meer nodig is.
Ik ben erg benieuwt wanneer de eerste "niet promotie" voorbeelden er zijn.
En kan iemand me een idee geven wat voor persoon of bedrijf dit ding gaat kopen voor die prijs?
En kan iemand me een idee geven wat voor persoon of bedrijf dit ding gaat kopen voor die prijs?
Ontwikkelaars - hence the name - die software willen ontwikkelen voor de HoloLens.
In de medische wereld is veel interesse. Zowel voor training als bijvoorbeeld het 3d weergeven van lichaamsdelen.
Ook kun je denken aan architecten of bedrijven die iets doen met inrichting van huizen, auto's etc. Dan is 3000 soms peanuts in de marketing en sales budgetten die zij beschikbaar hebben.
ThyssenKrupp zegt dat ze al Hololenses in de praktijk gebruiken en daar veel geld mee besparen.
Filmpje: https://www.theguardian.c...adset-for-elevator-repair
Ben echt benieuwd hoe HoloLens zich zal ontwikkelen.
AR/VR is toch de toekomst, ook qua gaming naar mijn mening.
Heb laatst PSVR getest, het was tof je zit er echt in.
Maar alleen jammer dat je pixels ziet, en dat is de reden dat ik het voorlopig niet ga kopen.
Ben benieuwd of we HoloLens ook mogen testen binnenkort?
Naar mijn mening zal vr/ar een niche blijven. Ik zou persoonlijk de huidige generatie vr niet eens voor 200 euro willen hebben vanwege het naar mijn mening lage aantal echt goede titels.

Voor echte gaming blijf ik lekker bij MN 120hz + kb/muis.
Als je enige interesse hebt in cockpit-based games, zoals race simulators of space sims (denk Elite Dangerous en Project Cars), dan is zelfs een rudimentair VR systeem absoluut geweldig. Het is gewoon compleet iets anders. Vooral in combinatie met een stuur/joystick.

Andere genres zullen vooral baat hebben bij "je staat in de wereld" in plaats van "je kijkt ernaar vanuit een raampje." Games zoals League of Legends en DOTA hebben misschien matige immersievoordelen, maar daar houdt het op. Shooters kunnen erg ruig zijn als je een heel complex opzet a lŠ Virtual lasertag, maar zal voor de huiskamer/computerkamer minder voordeel bieden. Misschien wat meer peripheral vision.

Als ik voor 200 euro een fatsoenlijke VR headset kon hebben (de prijs van een redelijk 1080p schermpje) zou ik geen moment twijfelen. Nabij 1000 euro is nog steeds wat duur.

AR verwacht ik minder te exploderen. We hebben het al vrij lang (3DS ARgames anyone?), maar er zijn niet echt extreem veel leuke dingen mee te verzinnen die niet ook met fotoshop kunnen. Pokemon Go was lachen, maar dat meer een afterthought die naderhand op Ingress is geplakt om het quota van "pokemon cuteness" te halen.

VR impressies zoals Cardboard/Gear VR zijn al best leuk, al is het duidelijk waar de perken liggen. Oculus/Vive VR is op een heel nieuw level. Ik weet niet of je het al eens hebt geprobeerd, maar het is zeker een poging waard.
Goed punt over bepaalde simulatie spellen. Daar zie ik ook wel meer kansen voor het vr platform.

Helaas ben ik meer van de counter strike waarnaast ik Total War, (a)rpg spellen en bf2 nog wel eens speel dus voor mij zal het nut gering blijven. Colin McRae dirt (1,2 en Rally dan) zou misschien wel vet zijn. Maar misschien zijn ook die iets te wild / druk voor vr.
HoloLens is ook niet echt in de markt gezet als gaming device. De grote partners bevinden zich in de zorg, de industrie en in communicatie/personal assistent markten. Er is zoveel meer dan gaming.
HoloLens zal je binnenkort helemaal niets brengen, met de ingebouwde hardware als je ideeen hebt voor gaming moet je de gaming downgraden naar sub-PS2 niveau want de HoloLens mist opslag en de snelheid om meer te kunnen.

En ook kun je bijna elke pixel tellen bij HoloLens, als je toch appels met peren aan het vergelijken bent.
Je kunt bij de Hololens niet alle pixels tellen als het gaat om text. Je kunt een browser echt haarscherp weergeven op de Hololens. Iets wat bijvoorbeeld niet kan met de HTC Vive en de Oculus. Tekst daarbij is veel moeilijker te lezen. Als het gaat om 3D, daar is het afhankelijk van een aantal instellingen, maar ook dat kan vrij scherp weergegeven worden, al niet zo scherp als text.
VR is zeker de toekomst qua gaming. Maar AR niet, volgens mij.

Je krijgt alleen maar als toepassing dat het ding overal waar je naar kijkt je 'relevante advertenties' voorschotelt. Daar zit niemand op te wachten.
Ik denk dat VR een niche zal blijven, ook in de gaming scene.
Ook al zal de prijs voor een fatsoenlijke VR kit naar beneden gaan, de aard van het gebeuren zal ervoor zorgen dat het niet echt aan zal slaan onder het grote publiek. Een tijdelijke hype, alhoewel het nog niet eens echt een hype te noemen is.
Ben echt benieuwd hoe HoloLens zich zal ontwikkelen.
AR/VR is toch de toekomst, ook qua gaming naar mijn mening.
Heb laatst PSVR getest, het was tof je zit er echt in.
Maar alleen jammer dat je pixels ziet, en dat is de reden dat ik het voorlopig niet ga kopen.
Ben benieuwd of we HoloLens ook mogen testen binnenkort?
Het gaat om een versie voor ontwikkelaars. Dus kun je het zelf ook voorlopig nog niet kopen. En een ontwikkelaar gebruikt het om te testen en vervolgens om te ontwikkelen, logisch. Is het dan een reden (de pixels die zichtbaar zijn) voor een ontwikkelaar om dit nog niet aan te schaffen? 8)7 Ga je al heel snel achter lopen met je ontwikkeling ten opzichte van concurrenten...
Ik heb het over het kopen van PSVR......beter lezen!
Met een beetje wil haal ik het er inderdaad uit. Misschien moet je ervoor kiezen om niet elke zin op een nieuwe lijn te beginnen.... bevordert de leesbaarheid :)
Begrijpend lezen is idd voor sommigen een kunst :P
AR & Mixed reality is niet erg gewenst bij gaming waar je juist volledig IN de game wilt zitten. Dan denk ik dat VR ten behoeve van gaming veel meer succes zal krijgen. (Als beide Łberhaupt aanslaan)

Ook bij VR valt of staat het met de FOV. Daar kan nog steeds veel in verbeterd worden.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 12 oktober 2016 21:17]

Beetje laat, wil men wereldwijde acceptance krijgen voor zoiets dan had men het al veel verder uit moeten rollen in EU (en elders) .
Daarnaast heeft zo'n beetje elke bedrijf die hier echt al wat mee wil doen via een omweg al zo'n ding te pakken er zijn ook heel erg veel presentaties van bijv. Dennis Vroegop over de hololens en ga zo maar door.
Meer een schande dat het zo lang duurt voordat het naar de EU komt. Zo zijn er wel meer producten van MS die of niet of gedeeltelijk in de EU verschijnen, vraag me af wanneer ze de EU als een echte serieuze markt willen betrekken met al hun producten en niet alleen een paar, dit omdat ik er zelf veel te graag gebruik van wil maken.

[Reactie gewijzigd door Oxidda op 12 oktober 2016 15:22]

De Windows Holographic sdk is gewoon te gebruiken. Andere hardware leveranciers kunnen eigen devices ontwikkelen. Dat is ook wat de eerder genoemde Dennis Vroegop aan geeft. HoloLens, wordt hem misschien niet. Windows Holographic dat zal zeer waarschijnlijk blijven en groeien.
Klopt, alleen het enige aparaat dat dit vooralsnog ondersteund is bij mijn weten de Hololens. Waarom zou ik als bedrijf gaan investeren in deze SDK als ik geen test device ' officieel ' kan verkrijgen ?
Ik bedoelde meer dat developers al los kunnen gaan. Ook zonder device, want je krijgt er ook een emulator bij.

De echte investeerders, grote geÔnteresseerde oartners hebben natuurlijk al lang HoloLenses liggen, die gaan echt niet wachten tot die dingen in de store staan. Dit is gewoon de volgende fase.
Ja dat begreep ik, maar ik kijk er meer tegen aan als bedrijven 'winnen' om wat te gaan doen met dit platform, het is niet erg uitnodigend om nu pas andere gebieden officieel te betrekken bij dit. Het is juist opmerkelijk dat dat nu pas gebeurd, waarbij je natuurlijk gelijk hebt, grote spelers hebben deze allang liggen.

[Reactie gewijzigd door Oxidda op 12 oktober 2016 20:36]

Waarom zou je een devkit in godsnaam meteen wereldwijd moeten uitbrengen? Die dingen worden in een hele kleine oplage gemaakt dus het produceren duurt ook veel langer dan bij massaproductie en de aanschafprijs is momenteel ook nog exorbitant hoog. Microsoft verkoopt die devkits waarschijnlijk met verlies.
Wereldwijde release is pas van belang als er een consumentenversie komt. En zelfs dan nog niet echt omdat ze tot nu toe een one of a kind product hebben.
Nou simpelweg het releasen van een devkit voor een bepaald gebied stelt alle andere bedrijven buitenspel. Wil je dat er veel toepassingen uitkomen op moment van release, dan lijkt het me nog al essentieel dat wereldwijde devkit word uitgegeven, ipv je te limiteren tot een gedeelte van potentiele bedrijven die hier wat mee kunnen.
Gaaf project, maar waarom maken ze niet een (nog duurdere) versie die een volledige field of view heeft van 90 graden? Want nu is de fov vergelijkbaar met een 15" scherm op 50-60 cm afstand, en daarmee kun je echt geen 'AR'-games spelen. Niemand wilt in een klein 'gedeelte' van het zicht een gamebeeld zien. Dan is de hele 3d-ervaring weg.

Als de Hololens ooit naar consumenten gaat, moet de input ook verbeterd worden, want hand-tracking is lang niet perfect. Bovendien denk ik niet dat de 'videokaart' (hpu) goed genoeg is om games op meer dan een paar fps te draaien (wat voor professionele toepassingen wel genoeg kan zjin).

Het zou mooi zijn als je in de toekomst via een draadloze verbinding je pc het beeld kan laten berekenen (zoals de Meta - https://www.metavision.com/). Ik denk dat dat veelbelovender is, want als de huidige videokaarten al moeite hebben met VR, kun je dat nooit in een lichtgewicht brilletje stoppen.

Maar toch kudos voor Microsoft, dat ze dit prachtige idee ontwikkelen. Laten we hopen dat we ooit in de toekomst Battlefield in de achtertuin kunnen spelen :)
Microsoft heeft waarschijnlijk al lang een versie ergens liggen die een volledig field of view heeft. Maar zoals ze eerder al hebben gezegd - zeker voor een vroege versie die niet in massa wordt geproduceerd - is het gewoon te duur. Ik denk dat volgende versies hier wel op gaan verbeteren, maar puur voor het ontwikkelen van apps is het simpelweg nog niet nodig.

Microsoft heeft trouwens ook al een tijdje een "Clicker" gemaakt, hand-tracking is lang niet de enige beschikbare input meer.
Het kost gewoon heel veel tijd om de techniek te verbeteren, microsoft kan niet in 1 week een perfecte AR bril maken. Over 5 jaar zullen we al een heel stuk verder zijn.
Bijzondere technologie, wil zeker op termijn eens de HoloLens uitproberen zodat ik die ervaring ook weer kan afvinken.

Zal deze technologie op termijn dusdanig betaalbaar worden dat een doorsnee consument 'm kan halen of zijn bepaalde componenten dusdanig ingewikkeld dat de prijs voorlopig nog wel ruim boven de 1000 blijft hangen?
Je moet het zeker eens proberen. Waar ik werk zijn er laatst een paar binnen gekomen en ik heb er even mee zitten spelen. Het werkt erg goed moet ik zeggen, veel beter dan ik had verwacht. De geprojecteerde afbeeldingen/hologrammen( ? ) zien er redelijk uit en alles beweegt goed mee als je je hoofd beweegt. Ik zag niet direct lag of zo. Ook onthoud de hololens de posities van alles erg goed. Je kan rondlopen en als je terug komt staan alle virtuele items precies op de plek waar je het achter liet.

De bril is wel wat zwaar, maar het is dan ook een dev versie. Ook de grootte van het gebied waar dingen in geprojecteerd worden is nog wat klein. Ik hoop dat ze dat als eerste gaan aanpakken.

Iedereen die ook maar de kans krijgt om de hololens te proberen: DOEN!
Okť. Maar wat kun je er realistisch mee? Wat zijn goede toepassingen hiervoor?
Ik vond deze behringer toepassing wel interessant.
Een aantal mensen die de HoloLens vorig jaar hebben geprobeerd zeiden dat de Field of View vrij krap is.
Is dat iets wat jou ook opviel?
Vraagje, ik vond de reclame spotjes van de Hololens een beetje TE spectaculair. En jij beweert dat het NOG beter is dan dat? Eerlijk?
huh volgens mij sluit EU regelgeving dit soort garantieverwijderingen uit....het is een electronisch product en wordt verkocht....DUS GARANTIE 3 jaar!

ps. waarom minnetjes....tis niet offtopic ofzo..t gaat over de niet door MS geleverde garantie op dit product...maarja altijd mensen die het beter denken te weten! ;-)

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 12 oktober 2016 16:00]

Bedrijven hebben nog steeds maar recht op 1 jaar garantie, geen twee en al helemaal geen drie.
Consumenten hebben recht op 2 jaar garantie vanuit de EU. :)
in NL is er geen specifieke termijn...de vraag is hoe lang je mag verwachten dat dit product goed werkt....en das meer dan 2 jaar voor een product van 3500 euro!

https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 12 oktober 2016 16:42]

De wetgeving in Nederland duit erop dat je minstens 2 jaar garantie moet krijgen.†De regelgeving van Europa is een minimum waar ieder EU land zich aan moet houden. Dat Nederland niet specifiek "2 jaar" in zijn wetten vermeld wilt niet zeggen dat†dat zomaar vervalt. Het is minstens 2 jaar verplichte garantie, daar valt niet onderuit te komen voor B2C.

Edit: Je eigen bron bevestigd trouwens wat ik hier zeg.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 12 oktober 2016 21:51]

Consuwijzer. Het zit 'm al in de naam. Bedrijven mogen afspreken wat ze willen.
Niet alleen is†verplichte garantie maar 2 jaar, maar deze HoloLens is gericht op commerciŽle ontwikkelaars - aka†"bedrijven" -†terwijl die 2 jaar alleen†maar geld op consumenten.
Ben dan toch ook benieuwd wanneer google weer met z'n glasses komt. Ben benieuwd of vr/ar in de toekomst gaat aanslaan en het echt voor sommige zaken efficienter is.
google glass als consumentenproduct is volledig geschrapt...dat komt nooit meer....vooral door regelgeving...je mag hem bijna nergens dragen ivm privacyissues!
De hololens is toch gewoon het zelfde idee? Maar dan met een groter scherm inprincipe, daar zit ook een camera op. Denk niet dat privacy het probleem was, want dan doe je bril maar gewoon af. De techniek heeft nog tijd nodig om een echt goeie ervaring te leveren.
Nice! Van de promofilmpjes die Microsoft de afgelopen tijd heeft getoond, vind ik het er erg leuk uitzien. Al moet je natuurlijk altijd afvragen in welke mate die dingen realistisch danwel haalbaar zijn. Maar ik vind fijn dat de "tegenhanger" van VR nu ook naar devs gaat.

Wel grappig hoe ik mijn hoofd zei "cool, nice, nice.." en toen ik de prijs "oh.. nee.. nee.. wow.." :) Maar goed, voor developers denk ik geen vreemde prijs toch?
Voor te gamen is volgens mij VR leuker omdat je echt in de wereld zit.
Professioneel lijkt mij de Hololens echt wel de moeite. In een gebouw lopen en een overlay van de plannen zien en eventueel al in eens aanpassen. Legio mogelijkheden voor de toekomst.
off topic:
Erotische content bekijken met de hololens is ook iets veiliger dan VR want je ziet wie er de kamer binnenkomt :)
Voor te gamen is volgens mij VR leuker omdat je echt in de wereld zit.
Dat is echter niet voor iedereen het geval. VR sluit je dan wel helemaal af van de echte wereld, maar daar ligt juist ook het nadeel want onze zintuigen zijn daar helemaal niet†op voorzien en dat kan veel mensen al†heel snel†ziek maken. Dat is een probleem dat je bij AR niet hebt.
Ja want "Fantasy" en "Sci-Fi" en dat soort games kan je heel mooi mixen met reality. Niet echt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True