Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft werkt aan ai-coprocessor voor opvolger HoloLens

Door , 56 reacties

Microsoft werkt aan een nieuwe processor voor de opvolger van de huidige HoloLens. De chip bevat een ai-coprocessor voor de implementatie van deep neural networks, om machine vision efficiŽnt af te handelen.

Microsoft demonstreerde een HoloLens met de Holographic Processing Unit 2.0 tijdens het CVPR2017-evenement rond computer vision in Hawaii. Deep neural networks kunnen helpen bij het herkennen van bijvoorbeeld objecten en handgebaren, maar hebben grote hoeveelheden data nodig. Dit soort berekeningen zijn efficiënter af te handelen door speciaal daarvoor ontwikkelde, programmeerbare processors. Dit moet er onder andere voor zorgen dat de verwerking geen al te grote wissel trekt op de accu van de HoloLens.

De coprocessor voor kunstmatige intelligentie is onderdeel van de tweede versie van de holographic processing unit van de HoloLens. Deze chip ontwikkelt Microsoft voor het realtime afhandelen van alle data van de sensoren van de augmentedrealitybril, zoals de dieptesensoren, de headtrackingcamera en de infraroodcamera.

Details over de komende processor, of een nieuwe HoloLens, gaf Microsoft verder niet. Microsoft kan putten uit de kennis die opgedaan is met het ontwikkelen van zijn eigen fpga's die het inzet voor algoritmes op basis van deep neural-netwerken. Microsoft zet deze voor tal van diensten in. Ook Intel kondigde vorige week een ai-coprocessor voor het draaien van neurale netwerken op host-niveau aan. Deze is in een stick verwerkt.

Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

Reacties (56)

Wijzig sortering
Er zijn twee verschillende soorten AI chips. De soort die in kleinere apparatuur gaat, zoals de hololens en de soort die in servers gaat. Het verschil is dat die voor servers gemaakt zijn om neural networks te maken (of andere modellen) en die voor kleinere apparatuur is voor het uitvoeren van de modellen. Je kunt het zien als een glazen bol: de server maakt de glazen bol en de client gebruikt de glazen bol.

Het gebruiken van AI model is veel gemakkelijker dan het maken ervan. Maar het is nog steeds interessant om er een specifieke chip voor te maken om real time herkenning mogelijk te maken. Ook scheelt het natuurlijk batterijduur. De vraag die ik nog wel heb is of deze chip dan herbruikbaar wordt voor meerdere soorten AI modellen.
Microsoft heeft laten zien wat er mogelijk is met AR, maar het is toch wel lichtelijk ironisch dat Apple straks met iOS 11 het bedrijf iswt de grootste userbase (waarvan iedereen notabene zei dat ze de AR/VR-boot gemist hadden...). Als straks ARkit werkt op een paar honderd miljoen apparaten, dan wordt dat voor ontwikkelaars toch een stuk interessanter dan een duur exotisch product uit Redmond...

Als je ziet wat er nu al mogelijk is na een maand beschikbaarheid kan ik niet wachten tot dit echt uitgekristalliseerd is!

En voor mensen die ARkit nog niet in de praktijk hebben gezien: https://twitter.com/madewithARKit

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 24 juli 2017 08:02]

Ik vind het totaal niet vergelijkbaar wat je noemt.
Het tonen van 3D objecten op een willekeurig 2D scherm is nou niet erg nieuw, maar desondanks natuurlijk wel interessant.
Maar dit is slechts een onderdeel van de functionaliteit die in Hololens geÔmplementeerd wordt.

Hololens heeft als belangrijkste kenmerk dat je de objecten via een bril kunt zien in 3D, en een flink aantal sensoren om de omgeving af te tasten.
Dat is iets dat een enorme meerwaarde heeft: als je een bril draagt die over je bestaande wereld virtuele objecten toont, verrijkt dat die 'wereld' enorm (denk aan een lege ruimte die hiermee plotseling gevuld is met van alles). Ik vind dat niet vergelijkbaar met een plat scherm.

De technologie voor zo'n bril is enorm complex vergeleken met de augmented reality apps.
Dus ik sta volledig achter de ontwikkeling van de Hololens, en volg de augmented ontwikkelingen voor tablets en smartphone ook met interesse.

[Reactie gewijzigd door bverstee op 24 juli 2017 08:20]

Ik denk dat je een paar zaken doorelkaar haalt wat basistechnologie en uitvoering betreft.

AR, is het toevoegen van virtuele informatie in een bestaande realiteit. Dur alles kan geprojecteerd worden op een 2D of 3D scherm, al dan niet in brilvorm.

Of softwarevlak doen apple en Microsoft exact hetzelfde, enkel de hardware en uitvoering is iets anders maar de basistechnologie is gewoon AR.

Een AR bril bevat ook een lcd (3d-bril, 2 lcd's plus 2 lenzen) zn verschilt niet zoveel van een smartphone. Zo zijn er nog studenten die een AR-box hebben gemaakt . Het bewijs dat de basistechnologie voor een smartphone of hololens het zelfde is.

Apple is er in geslaagt om AR toe te passen op relatief trage en simpele hardware. Het software werkt al erg goed op een 2d camera in combinatie met andere sensoren van uw smartphone.

Zonder dat er een 3D camera inzit en een dieptemeter kunnen ze belangrijke info uit dat beeld halen:

-objectherkenning
-diepteherkenning
-positieherkenning
-3Dbeeld

Ik denk dat er de komende jaren erg veel brillen op de markt zullen komen die ons gaan helpen met dagdagelijkse taken: autorijden, machines instellen, koken, navigeren, studeren, sporten enz enz.

Microsoft lijkt a een voorsprong te hebben wat geavanceerde AR-brillen betreft maar uiteindelijk is het afwachten welk platform het populairste zal worden.(Google tango, Apple AR, of microsoft)
De technologie voor zo'n bril is enorm complex vergeleken met de augmented reality apps.
Ik heb ontwikkelervaring met beide platformen en het is allesbehalve zo dat ArKit van Apple "been there, done that" is of technisch veel minder indrukwekkend. Au contraire zelf, als je weet hoe beperkt het platform is waarop ze moeten werken.

Men doet horizontal plane tracking met slechts 1 camera waar Microsoft bij de Hololens en Google met Tango zich moet beroepen op sensoren. De extended tracking moet in bepaalde gevallen zelf niet veel onderdoen voor de hololens.

Wat niet wil zeggen dat het perfect is of alles kan wat je met een hololens wel kan, maar alles indachtig krijgen ze enorm veel lof in de AR community en ook terecht. Het platform is ook kinderlijk eenvoudig om op te ontwikkelen.

Daarentegen een groot probleem bij de Hololens is vooralsnog de prijs wat ook de adoptie ervan fnuikt. Als je bvb een sales toepassing hebt en een groot aantal sales mensen dan wordt het heel snel een dure aangelegenheid... Geloof mij, die oefening heb ik al een paar keer gemaakt.

Bij iPads en iPhones is dat een stuk veel minder het probleem dus ik denk wel dat het ergens zal fungeren als een grotere katalysator dan wat alternatieve technologieŽn nu zijn. En vanuit mijn optiek is dat absoluut een goeie zaak.

We kunnen er enkel maar allemaal beter door worden!

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 24 juli 2017 15:17]

Wat ben ik met VR als ik augmented reality (AR) toepassingen bouw? Het gegeven dat Microsoft alles onder de noemer Mixed Reality plaatst veranderd daar weinig aan.

Alle devices die tot nu toe zijn aangekondigd gebruiken de aanwezige camera’s enkel om aan Inside-out tracking te doen zie voor meer uitleg - https://www.wareable.com/...utside-in-vr-tracking-343

Dit gezegd zijnde hoop ik wel dat er in de toekomst toestellen kopen op Microsoft hun platform die video passthrough ondersteunt.
Het tonen van 3D objecten op een willekeurig 2D scherm is nou niet erg nieuw, maar desondanks natuurlijk wel interessant.
Dit is weer het typische Apple kunstje, iets bestaands perfectioneren en marktrijp te maken.
En blijkbaar hebben ze dat goed gedaan want Ik heb in de paar weken na de introductie van ARKit meer goed werkende AR demo''s gezien dan in de 5 jaar daarvoor.

Terug naar Hololens.
Kijk eens naar het volgende filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=7I9T-ofovRA

Doe (in gedachte) bovenstaande met 2 telefoon camera's vlak naast elkaar (3D) en gebruik een VR bril voor de weergave en voilŚ daar hebben we de basis van HoloLens
Dat is iets dat een enorme meerwaarde heeft: als je een bril draagt.
En dat is ook meteen het nadeel, je moet een bril dragen.
En dat is ook meteen het nadeel, je moet een bril dragen.
Je kan ook wachten op de HoloLens natuurlijk. :Y)
Doe (in gedachte) bovenstaande met 2 telefoon camera's vlak naast elkaar (3D) en gebruik een VR bril voor de weergave en voilŚ daar hebben we de basis van HoloLens
Je beschrijft nu VR zoals de Gear VR van Samsung (maar dan met 2 telefoons(?)) en dus bestaat dat al tijden.
Daarbij is het ook nog eens anders dan wat HoloLens doet. Met wat jij beschrijft zit je nog steeds naar een schermpje te kijken, terwijl HoloLens beelden boven op de 'echte' werkelijkheid projecteert.
Je beschrijft nu VR zoals de Gear VR van Samsung
Nope, althans ik heb geen Gear VR demo's gezien die m.b.v. de pass-thru camera's de ARKit/HoloLens demo's evenaren.
Daarbij is het ook nog eens anders dan wat HoloLens doet. Met wat jij beschrijft zit je nog steeds naar een schermpje te kijken,
Bij een VR bril kijk je ook naar schermpjes
terwijl HoloLens beelden boven op de 'echte' werkelijkheid projecteert.
Dat doet ARKit ook (zie demo's)

[Reactie gewijzigd door Carbon op 24 juli 2017 15:56]

Bij een VR bril kijk je ook naar schermpjes
Dat is wat ik zeg en bij de HoloLens niet en dus niet hetzelfde.
Dat doet ARKit ook (zie demo's)
Nogmaals, in de demo's zie je een scherm van een iPhone. Daarop zie je wat de iPhone filmt waarover een laag wordt getoond. Bij de HoloLens kijk je NIET naar een scherm.
Je ziet dus niet de ruimte waar je je in bevindt op een scherm maar zoals je die normaal zou zien.

Wat jij eerder beschreef:
Doe (in gedachte) bovenstaande met 2 telefoon camera's vlak naast elkaar (3D) en gebruik een VR bril
Is toch heel iets anders van de HoloLens.
En dat is meteen het nadeel van de (slappe) Apple oplossing: je moet een telefoon/tablet vasthouden. Dus ?

Misschien dat de aanstaande Windows 10 VR brillen ook met apple spul gebruikt kan worden..
En dat is meteen het nadeel van de (slappe) Apple oplossing: je moet een telefoon/tablet vasthouden. Dus ?
Ik denk dat gebruikers eerder een telefoontoestel dan een VR bril op zak hebben!
Dus?
Je hebt bij de een wat op je hoofd en bij ander iets in je hand. De een voor VR en de andere voor beeldbellen. Kijk mamma, zonder handen!

Dit is weer het typische post Jobs Apple kunstje, te vaak halfbakken, zoals horloge, touchbar, oortjes en nu te zien aan hun 'fake' VR. Doe het niet of doe het goed zou Jobs vast gezegd hebben.
Het is wel duidelijk dat je geen verstand ervan hebt sHoekstra.
Hoe is ARKit anders dan wat Layer deed in 2009? Ik snap wel wat je bedoeld maar om AR echt tot leven te brengen zou je toch iets als hololens moeten hebben om het tot een waardige ervaring te bestempelen, door een 2D beeld is het toch een net niet ervaring. Maar wie weet komt Apple met een bril of iets in die geest om er toch ook een echte ervaring van te maken.

Heb je de hololens wel eens op gehad?
Layer was dan wel symantisch een AR app, maar het was meer wat text en 2d elementen over een camera beeld gelegd, het was nog ver van een 'echt' AR product.

ARKit is een grote stap vooruit. Nu hoef je als app ontwikkelaar je niet meer bezig te houden met de basics wat betreft tracking van objecten in het camera beeld en zorgen dat dit tot een stabiele ondergrond komt voor je 3d objecten. Dat wordt nu gewoon door Apple aangeleverd waardoor iedereen die me AR iets wil doen zich puur kan gaan bezighouden met de content.
Ok de vergelijking met Layar was misschien niet helemaal ok, Ik weet ook wel dat de techniek die Apple in ARKit heeft zitten een grote stap vooruit is naar AR voor de consument, Vooral het feit dat er geen dure bril nodig is om een AR ervaring te hebben is wel heel tof. Tegelijk vind ik het niet echt te vergelijken met het immersive gevoel van hoe hololens AR weergeeft.
Waar ARKit een viewport is naar de AR wereld voelt hololens alsof er geen barriŤre is tussen de echte wereld en holografische objecten.
De positionering, de afstandsbepaling, de API die algemeen beschikbaar wordt voor developers, de tracking -- Šlles aan ARkit is beter dan een 8-jaar oud pakketje als Layar.
Microsoft is al lang op de markt met VR. Zie o.a. https://www.engadget.com/...oft-asus-dell-windows-vr/ (kon de tweakers link ff zo snel niet vinden)

De HoloLens is een totaal andere orde. Dat is MR waarbij objecten zeer nauwkeurig een interactie aan kunnen gaan met de omgeving. Dat is iets wat Apple etc. nog even niet voor elkaar gaan krijgen met de telefoon. Die heeft daar veel te weinig processing power voor.
Heb je Łberhaupt al gekeken naarARKit? Zie ook de link van RobbieB hierboven.

En zeg je nu serieus dat een bril meer ruimte heeft voor processoren en batterij dan een mobiel? En dan ook nog eens over de Apple processoren die zowel qua CPU als grafisch zeer goed tot het beste scoren op power/prestatie en zeker voor grafisch power in het algemeen in een mobiele chip?

edit: en wat dit topic betreft: http://www.cnbc.com/2017/...gests-ai-chip-coming.html
The capabilities of Core ML are a "dead giveaway" that Apple is preparing to introduce a new kind of processor, presumably just for iPhones at first, that could make trendy machine learning workloads run more efficiently. That's according to one person inhabiting the world of machine learning, Reza Zadeh, CEO of image recognition startup Matroid.

[Reactie gewijzigd door curumir op 24 juli 2017 10:38]

Ik zeg dat de HoloLens hardware aan boord heeft die een telefoon mist om juiste MR mogelijk te maken. VR zal hij goed in zijn en AR mogelijk ook. MR is een andere orde.

En het feit dat Apple blijkbaar ook bezig is met een extra coprocessor voor in de telefoon om AR beter te maken geeft alleen maar aan dat ik gelijk heb. Die processor is er echter nog niet, terwijl die van Microsoft al op de markt is.
De HoloLens is GEEN VR, daar ga je al de mist in.
Eh, nee. Ze zijn bezig met een ML coprocessor. Voor AI. net als Microsoft die dat ook nog niet in de Hololens heeft.

Als je op de genoemde link geklikt zou hebben, zou je zien dat het met ARkit prima mogelijk is om objecten vast in de ruimte te zetten en te manipuleren. Het enige verschil dat ik zo snel zie is dat je geen bril hebt. De voorbeelden zijn duidelijk mixed reality; opmeten van een kamer met een virtueel lint, plaatsen van nep-meubels in een echte kamer die ook op hun plek blijven staan.

http://www.madewitharkit....furniture-dropping-app-by
http://www.madewitharkit....rement-using-apples-arkit

En vergeet niet dit zijn demo's met beta?-versies van de ARKit...
de hololens heeft meer ruimte voor een mobiel, daarnaast heeft de hololens een losse processor voor het mappen van de omgeving en de hololens is volledig gemaakt voor AR, dus de hardware zelf is all beter voor AR dan die van een iPhone.
Even buiten beschouwing dat AR vs MR heel murky is en zelf Microsoft de hololens niet als een MR apparaat de wereld inzet... Het behoort tot die familie maar ze duwen er nogal hard op dat je het een holographic device noemt.
Dat is MR waarbij objecten zeer nauwkeurig een interactie aan kunnen gaan met de omgeving. Dat is iets wat Apple etc. nog even niet voor elkaar gaan krijgen met de telefoon.
Veel van de hololens applicaties die ik al heb gezien maken gebruik van horizontal plane tracking (dus projecteren op tafels bvb) en daar doet ArKit echt niet onder. En dat zelf op een telefoon met 1 camera die geen tot weinig diepte kan herkennen.

Bij tracking maakt men ook gebruik van imu/gyroscopen en daar doen die in telefoons ook niet echt onder of worden altijd maar beter. Is ook de reden waarom de tracking beter verloopt op nieuwere generaties iPad/iPhones bij ArKit. Heeft met nieuwere (betere) generatie sensoren op dat vlak te maken.

Als ze speciale hw gaan toevoegen die erop is gespitst (als ik de geruchten mag geloven) dan ben ik echt benieuwd tot hoever ze kunnen gaan.
En het feit dat Apple blijkbaar ook bezig is met een extra coprocessor voor in de telefoon om AR beter te maken geeft alleen maar aan dat ik gelijk heb. Die processor is er echter nog niet, terwijl die van Microsoft al op de markt is.
Amai mijn werkgever gaat zijn geld dan moeten terugvragen want de hololens waar ik op ontwikkeld heeft die optie niet :(

CoreML heeft weinig met MR te maken of toch veel eerder met het kunnen draaien van Tensorflow of andere deep learning modellen. Dat kan bvb (en zal waarschijnlijk) ingezet worden om het herkennen van wat het toestel in de frames ziet.

Daarentegen vind ik het sowieso wat raar dat je het hebt over power terwijl de hololens (er is een form factor waar je rekening moet houden) nu als systeem niet bepaald een snelheidsbeest is naar mijn persoonlijk gevoel.

Het heeft ook een reden waarom ze die coprocessor moeten ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 24 juli 2017 15:44]

Volgens mij is dit toch totaal iets anders dan de HoloLens, dus compleet irrelevant. Als Apple exaxt hetzelfde gaat maken kan je er zeker van zijn dat ook dat zo'n duur exotisch product gaat worden. Bovendien betekent het niet dat omdat ARkit op ios devices draait, dat het dan direct een userbase van een paar honderd miljoen heeft...
Jawel dat betekend het dus wel. ARKit zal op alles met een 64 bit soc draaien dus vrijwel 80 procent van de Apple community zal het kunnen gebruiken en heeft Apple in een klap de grootst mogelijke userbase
Heb je bewijzen en onderbouwing van je 250 euro kostende VR brillen? Je roept namelijk altijd maar wat zonder een zuchtje onderbouwing
In plaats dat Microsoft druk bezig is om AI naar telefoons te brengen, blijft het maar hangen in een niet afgemaakt product. Hoe langer je product niet te koop is en wel reclame maakt hoe geweldig het product wel niet is. Hoe groter de groep wordt dat niet meer in dit product geloofd. ik zal het product inmiddels niet meer kopen, omdat er nu telefoons zijn waarmee het zelfde doel gehaald kan worden. Het is kwestie van tijd dat de telefoon fabrikanten met een HoloLens concurrent komt.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 24 juli 2017 08:34]

Je ziet het verkeerd, dit is gewoon een zijweg met een bepaalde implementatie van AI.

Op build heeft Microsoft een aantal zeer mooie AI en deep learning dingen getoont die vrijwel platform onafhankelijk zijn (client side dan).

Ze bieden een zeer groot aantal services aan die je in jou product kunt integreren.
Ook met Cortana timmeren ze nog hard aan de weg, helaas is die nog niet zo ver op non MS platformen (en in BETA) maar met Skills hebben ze weer een mooi stukje platform onafhankelijke functionaliteit voor Cortana.

Het mooie is dat je al die dingen aan elkaar kunt reigen en je straks best veel kunt doen via verschillende kanalen.

Zo ook met Hololens. Microsoft moedigt fabrikanten alleen maar aan om zelf met headsets te komen die op Windows Holographics draaien, en straks kun je dus bijvoorbeeld Cortana vragen hoe laat je een meeting hebt en kan ze op je bureau de route voor je tonen.

Hololens is enorm krachtig, maar het vereist wel ook dat het 100% werkt alvorens je het aan consumenten verkoopt. De dev versies waren gewoon te krijgen voor een klein fortuin. Misschien dat deze HPU beter en goedkoper word, dan word een consumenten versie natuurlijk ineens heel erg interessant.
MS wil dit helemaal niet verkopen, dit is onderzoek naar een product dat misschien pas over tig jaar echt doet wat ze voor ogen hebben.

Hololens kun je al met een telefoon? Welke dan? Toon mij die doorzichtige telefoon.

AR is inderdaad al lang mogelijk met een mobiele telefoon, of de Nintendo 3DS maar dat is met een camera en waar de 3DS twee camera's heeft in het midden heeft de gemiddelde telefoon er 1 en aan een uiteinde. Dus als je een telefoon in een headset doet en opzet en dan AR probeert dan zul je snel merken dat de camera toch echt een vertekend beeld geeft.

De hololens is net zoals google glas een projectie over de echte wereld heen. Je ziet dus gewoon met je ogen (niet via een camera) en dat is een totaal andere ervaring dan VR of AR via een camera.

Ik denk zelf dat AR interessant kan zijn maar voor grootschalige toepassing gewoon nog niet gerafineerd genoeg is. VR is leuk voor spellen maar de graphics en input verwerking vragen voor nu nog te veel. De resolutie moet omhoog, de refresh moet omhoog en huidige machines kunnen dat gewoon niet.

MS wil dat Hololens voorlopig echt duidelijk een onderzoek project blijft en niet zoals Google Glas een half gelanceerd product wordt dat dood bloed.

Voor een keer denk ik dat MS slim bezig is.
HoloLens is een ander product dan Google Glass omdat het door de vele sensoren weet waar het zich bevindt en welke objecten er in die ruimte aanwezig zijn.
Ik zit vanaf het begin in het kamp mensen wat ervan overtuigd is dat AR een veel kleinere toekomst heeft dan VR. Desalniettemin moet ik zeggen dat de Hololens zeker niet vervangen zal worden op korte termijn door mobiele telefoons. Ten eerste gebruikt de Hololens geen ondoorzichtig scherm, dus de resolutie van de 'echte' wereld is 100% (i.p.v. een camera feed op telefoons) en ten tweede heeft de Hololens meer processing & battery power dan smartphones (zover ik weet).

Punt is: Hololens heeft een heel kleine en beperkte doelgroep, maar voor die doelgroep is het geweldig en smartphones zullen daar echt niet mee concureren. Zo iets als Google Tango en een smartphone uit 2022 zal mogelijk in de buurt komen, maar daar zijn we nog lang niet.
Ja, want telefoons zijn vandaag head mountable mey doorzichtige schermen die hun interface allemaal netjes op de omgeving projecteren.

Lets not kid ourselves. Dit product is op geen enkele manier te vergelijken met een telefoon. En dat MS aan innovaties werkt en deze deels betekend helemaal nog niet dat dit ooit als product op de markt komt. Ik vind het net leuk dat ze laten weten waarmee ze intern bezig zijn en dat we dingen te zien krijgen die een invloed zullen hebben op de beleving in de toekomst.
Toch moet dat ook niet al te moeilijk zijn; een telefoon in zo'n VR-kit-achtig-ding plaatsen, de camera van de telefoon moet pakweg een 20mm brandpuntsafstand hebben zodat dit het beste overeen komt met de werkelijkheid, de camera filmt de buitenwereld en projecteert daar je AR-functionaliteit overheen.

Je ziet alsnog gewoon de 'echte' wereld, met AR-inhoud eroverheen. Alsof je gewoon 'live' kijkt, zeg maar.
De latency die je daarmee ervaart, en de harde cutoff aam de randen van je AR-beeld maken het toch echt een mindere ervaring. True, Microsoft's versie heeft tot nu toe nog een erg klein blikveld, maar daar zit geen rand omheen, dus het projectievlak van HoloLens sluit naadloos aan op de rest van je blikveld. En heeft net zo veel latency (geen).
Wou al zeggen, die cutoff is mogelijk nůg erger bij de Hololens .... :|

Maar als ik als vergelijking de PS-VR van Sony bekijk he.. dan heb ik toch echt vrijwel rondom zicht voor m'n gevoel. Zet daar een cameraatje op met een 20mm lensje (of kleiner en corrigeer de fisheye? Ben niet 100% thuis in dat soort dingen) en je hebt wťl een naadloos beeld waar je ook naadloos AR in kunt weergeven. OK, da's misschien wat meer bulky dan het inschuiven van een telefoon in een houdertje van 2 tientjes, maar het principe zou praktisch hetzelfde moeten zijn.
Er is nog geen enkele telefoon beschikbaar die hetzelfde kan.
Dan is er nog het feit dat de Hololens wel degelijk verkrijgbaar is al is de prijs aan de hoge kant.
Dat de telefoon fabrikanten met een vergelijkbaar iets gaan komen zal vast wel maar microsoft loopt hiermee ook al voorlop door hun platform te laten gebruiken door andere hardware fabrikanten zoals Asus, Lenovo, Dell, Acer en Hp die allen een/ meerdere brillen op komst hebben op basis van het microsoft platform.
Ik verwacht dat de Hololens de enigste en laatste bril wordt van MS en dat MS zich gaat focussen op het platform en de andere de hardware mogen gaan doen. Microsoft lijkt als eerste en enigste een standaard platform te willen maken waar iedereen gebruik van kan maken.
De hololens is voor microsoft niet meer of minder dan een simpel onderzoeks product waar men niet echt in geinterreseerd is het grootschalig aan de man te brengen.
Ik heb met microsoft het idee dat ze veel prima ideeŽn hebben, maar het met het aan de man brengen gewoon niet goed zit. Dit product lijkt maar niet af te komen, windows mobile.... Tsja(type dit op een wm telefoon). Tablets waren ze bijv ook al heel vroeg mee. Toch wist apple er bij de consument een succes van te maken. Erg jammer terwijl zakelijk doen ze het weer prima azure en 365 bijv.
Er is iets als de 'wet van de remmende voorsprong' (wet van de stimulerende achterstand). Microsoft is met veel als eerste. Het oude Windows Mobile tot 6.5 is bijvoorbeeld ook echt wel in het rijtje met iOS en Android te zetten. Als pionier moet je alles zelf uitvinden en maak je onvermijdelijk verkeerde keuzes. Anderen leren van jouw fouten en maken ze dan niet. Als jij dan niet direct noodzaak ziet om jezelf aan te passen zul je al snel achter lopen. Zoals nu op de mobile markt. Google koopt een product (Android), leert van de fouten van Microsoft en maakt gebruik van nieuwe toestel mogelijkheden. Microsoft blijft te lang bij het oude hangen (denk ook aan de uitspraak van Balmer over dat de eerste iPhone geen keyboard had) en nu loopt Microsoft achter (wat betreft user base iig).
Ik had een WM6.5 telefoon (oude HTC) en nee, dat paste niet in het rijtje iOS/Android. Het was een concurrent van Symbian en BlackBerry. In het bijzonder had het geen memory protection, een vrij basale functie voor een OS. Apps zijn dan eigenlijk niet mogelijk (niet veilig te krijgen).

Persoonlijk denk ik dat het grootste technische probleem is dat Windows Mobile vast hield aan de oude GDI interface uit 16 bits Windows 3.1. Commercieel was Microsoft veel te laat met een app store.
Ik had ook een aantal WM6.1/6.5 apparaten, en ben het volledig met HerrPino (hulde aan de naam, trouwens) eens.
WM, PalmOS, Symbian en BlackBerry hebben iOS en Android wel degelijk gevormd, en zijn instrumentaal geweest in de ontwikkeling van het huidige smartphoneplatform.
In de tijd van het begin van WinMo op mobieltjes was de infrastructuur er nog niet voor een app-store; internet was veel duurder en veel trager, dus je haalde programma's toch het liefst op andere media in huis. Wat Microsoft goed deed was een OS leveren, op beperkte hardware, dat (een subset) van een bekende API toepasbaar maakt. De keuzes die ze hebben gemaakt in de UI zijn inherent aan de technologie die beschikbaar was (resistieve touchscreens), en dat allemaal meegenomen was wat ze daarmee leverden redelijk het maximaal haalbare voor een tijd.
Het gebrek aan een grotere toekomstvisie heeft MS hier uiteindelijk genekt, maar je kan niet zeggen dat ze geen grote rol hebben gespeeld.
Heb je enige onderbouwing waarom het product niet af lijkt te komen? De eerste HoloLens is gewoon al verkrijgbaar en te bestellen via de Microsoft Stores (bijvoorbeeld in Duitsland of de UK). Dit gaat over de opvolger die in 2019 gaat komen. Je zegt toch ook niet bij nieuws over de nieuwe iPhone dat het product maar niet af lijkt te komen?

De HoloLens is nou eenmaal nog niet gericht op de consumenten markt, Microsoft richt zich hiermee nog voorlopig op de enterprise markt. En daar is de interesse voor het product gewoon groot. Ik doe wekelijks presentaties bij bedrijven over de HoloLens en ben ook betrokken bij implementatie projecten.
In de demos kwam mind craft bijv. Voorbij. Die beelden blijven hangen bij mensen en daarmee een bepaalde verwachting. Het signaal is gewoon niet duidelijk voor 'gewone' consument.
Dat komt, omdat het een toekomst beeld is. Het is nooit geintroduceerd als een consumenten device, het is ook niet op een consumenten evenement onthult. De devices zijn ook gewoon nog te duur voor consumenten, dus daar zit op dit moment nog helemaal geen markt. Ik ben nog geen enkele consument tegen gekomen die het onduidelijk vindt, als ze er al uberhaupt iets van gehoord hebben dan was het altijd in een zakelijke context. Het zijn of ontwikkelaars of mensen vanuit bedrijven die de HoloLens kennen, en deze zijn over het algemeen goed genoeg ingelicht dat ze weten dat het geen consumenten product is.
Minecraft voor de bril is ook in ontwikkeling tot volledig commercieel product.
Het probleem wat ik veel voorbij zie komen is dat mensen zich enorm focussen op die hololens terwijl microsoft een platform in de markt wil zetten en andere de hardware wil laten doen.
Andere fabrikanten hebben al brillen op komst voor ver onder de 1000 euro op basis van hetzelfde platform. Deze zijn bedoeld voor de consument. De meeste van deze brillen zullen rond de 600-700 euro gaan kosten.
De Hololens ziet er wel interessant uit enso, maar ik zal er nooit eentje kopen. Ik ga echt niet de hele dag met z'on ding rondlopen. De demo's zijn wel 'geinig', maar uiteindelijk heb ik geen behoefte om Facebook op mijn koelkast te zien. En hoeveel moet dat ding kosten? 1000 euro?

Wellicht is het leuk voor bedrijven om, net als met VR headsets, wat demo's te laten zien.
Als ik (ooit) mijn 4 monitors op mijn bureau kan vervangen door 4 virtuele monitors via een bril die comfortabel genoeg is heb ik daar gerust 1000 euro voor over hoor.
HoloLens is ook niet bedoeld om de hele dag op te houden, althans niet de huidige versie. Dat gaat misschien in de toekomst veranderen. En Facebook op je koelkast is wel de slechtste demo die je kunt hebben ;).

Het "ding" kost overigens 3300 euro voor een developer kit en 5500 voor een productie versie. Ook nog niet echt voor consumenten bedoeld dus.
Ik denk dat de consumer markt voor Microsoft niet zo interresant is. Daar in tegen zijn grote bedrijven wel interresant en die zijn volop bezig met HoloLens. Mijn gok is dat dit zeker op de lange termijn een betere investering is voor Microsoft dan AR voor Apple is.

Leuk AR op je telefoon maar hoe vaak ga je dat gebruiken? het blijft een simpele telefoon met AR gimmick.
HoloLens is interresant omdat het voor bedrijven een manier is om nieuwe dingen sneller\makkelijker te ontwikkelen. Dan is een investering van een paar duizend euro niks.

Ben benieuwd waar het straks heen gaat met een AI chip erbij. Laat maar komen. Versie 2 van de HoloLens!

[Reactie gewijzigd door Elsido op 24 juli 2017 08:16]

Consument nu nog niet maar stel je over eens voor over een paar jaar. Hololens vervangt je telefoon, Niantic heeft een werkend spel en je loopt naar je werk en naast je loopt je trouwe pokemon als kwispellend mee.

KASSA!
hij vervangt waarschijnlijk ook je pc/laptop/tablet, dit kan dan allemaal via ar getoond gaan worden
Uiteindelijk wordt je smartphone je hoofd computer en heb je een AR bril met extra accu en computing power voor werksituaties of als je een groter scherm wilt. Weg laptop, tablet, werkstation.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*