Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kartonnen ar-bril van Twenste studenten haalt binnen een dag crowdfundingdoel

De kartonnen bril voor augmented reality van Twentse studenten heeft binnen een dag het doel op Kickstarter behaald. Op moment van schrijven heeft de Aryzon meer dan 800 backers die in totaal rond 27.000 euro hebben ingelegd.

De crowdfundingcampagne begon maandag en had een doel van 25.000 euro en het project bereikte dat doel dinsdagmiddag. Veel van de backers kozen voor de 'early bird'-aanbieding om de bril voor 24 euro in handen te krijgen vanaf deze zomer, terwijl andere klanten 29 euro betalen en hem pas kunnen krijgen vanaf september.

Net als veel vr-brillen werkt de kartonnen bril door er een smartphone in te schuiven. Gebruikers kunnen het kartonnen bouwpakketje zelf in elkaar zetten tot viewer. Anders dan bij de Cardboard kijken gebruikers niet direct tegen het scherm van de smartphone aan. Het toestel zit aan de onderkant en via een spiegel in combinatie met een fresnellens projecteert de Aryzon het beeld op een semi-transparante kunststoflaag.

De gebruiker beziet de wereld door deze laag en de Aryzon voegt virtuele elementen toe aan zijn blikveld. Vijf studenten Industrial Design Engineering van de Universiteit Twente ontwierpen de viewer en de bijbehorende app. De bedoeling is dat het idee uitgroeit tot dienst waar gebruikers visualisaties kunnen toevoegen en downloaden. Bedrijven en instellingen kunnen de viewer dan gebruiken om bijvoorbeeld klanten huizen in te laten richten of patiënten inzicht te geven in fysieke kwalen. Helemaal vergelijkbaar met de HoloLens is de Aryzon niet. Voor geavanceerde ar-toepassingen zijn onder andere sensoren voor het meten van diepte nodig. Met alleen een smartphone zijn de mogelijkheden voor het herkennen van de omgeving beperkt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-05-2017 • 17:43

19 Linkedin Google+

Reacties (19)

Wijzig sortering
Ik heb er ook één besteld, ziet eruit als een mooi innovatief idee. Ik vraag mij alleen af in hoeverre je, net als bij de HoloLens, om een 3D object heen kan lopen. Ik kan mij voorstellen dat dit zonder dieptesensoren niet mogelijk is, maar misschien is het dmv van herkenning van de Aryzon placemat oid wel mogelijk dit te berekenen (de telefoon kan immers de verandering van vorm waarnemen, dus ook in welke hoek waar je staat)? Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft...

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 30 mei 2017 17:52]

Het kan geen diepte waarnemen, dus ook het formaat van het weer te geven AR object ook niet. Dit gaat bij aantal apps op basis van de grootte van de 'marker', zoals er al aantal apps bestaan, die mixen echter camera met beeld.

Vanuit de camera kan je bv meten dat de marker x bij y pixels groot is, staat gelijk aan x afstand, dus y formaat. Zelfde met richting, beetje wiskunde en je kan de richting en hoek bepalen van een vooraf bepaald vierkant.

Hoe dat echter op random ondergrond gaat, neem aan met een snapshot en calibratie je hetzelfde kan bereiken.

Maar laatste punt, voor 3d, zit in de 'per oog weergave', theorie zou het kunnen maar lijkt me dat je met gigantisch focus probleem komt voor je ogen. (2d ook denk, niet zozeer dubbel zicht, maar wel kans op wazig beeld). Zet je vinger maar eens voor je neus en focus op de muur :)

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 30 mei 2017 18:10]

Op het moment dat er maar iets beweging is kan je telefoon 3D informatie uitrekenen.

Op de video-frames detecteer je herkenbare punten zoals hoekjes en randjes. Objecten dicht bij de camera zullen meer verplaatsen als je de camera beweegt en objecten verder weg nauwelijks.

Structure from motion ....
Goed idee! En dat zullen de chinezen ook wel opmerken. Over enkele maanden kunnen we vast en zeker vanuit China een plastieken exemplaar bestellen voor een gelijkaardige prijs. Ik ben heel erg benieuwd naar de app support hiervan.

Zoals hier al eerder werd aangehaald zal het mogelijk zijn om rond objecten te lopen adhv een marker op een oppervlak zoals er bv al bij de psp was (eyepet, invizimals). Ik vraag me echter af hoe accuraat die afbeeldingen gaan zijn aangezien de camera vanuit een beetje andere plek dan de ogen werkt. Dit zal de toekomst uitwijzen uiteraard.
Ik vraag me echter af hoe accuraat die afbeeldingen gaan zijn aangezien de camera vanuit een beetje andere plek dan de ogen werkt. Dit zal de toekomst uitwijzen uiteraard.
Dit is met software natuurlijk makkelijk op te lossen. En zoals al eerder genoemd, je kijkt niet door de camera van je telefoon maar naar een soort reflectie hiervan.

Ben erg benieuwd hoe dit project zich verder vorm gaat geven.
Het principe is op zich helemaal niets nieuws hoor, is gewoon pepper's ghost welke bekend is sinds 1862 (maar het principe is zelfs nog veel ouder, beschreven in een boek uit 1558).
Ik vind het op zich een interessant project, maar stel me alleen al bij de foto's de vraag of dit wel een praktische oplossing is. Vooral op gebied van ergonomie lijkt dit ontwerp mij ver tekort te schieten.
Voor nog geen drie tientjes moet/mag je ook niet het onderste uit de kan verwachten. ;)
Voor ¤30 verwacht je inderdaad niet veel. Maar van studenten Industrial Design Engineering van de Universiteit Twente mag je natuurlijk wel wat ergomisch verantwoords verwachten.
dit ding heeft in plaats van ergonomie wel een unique selling point, je ziet de wereld om je heen niet door de camera en het scherm van je telefoon, dus minder vertraging, hogere resolutie, etc.

dat zal dus wel opvallen als je snel draait, dan zullen de virtuele elementen wat achter de rest aan komen, afhankelijk van de vertraging van je smartphone.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 31 mei 2017 23:45]

Hoezo niet? het is gewoon een reflectie van het scherm. De resolutie veranderd ook niet.
je ziet de wereld om je heen, met de output van je scherm eroverheen geprojecteerd door middel van die fresnellens. daarom is dit een AR bril en niet VR
Net op tijd voor de early bird actie. Mooi dat de het zo snel gehaald hebben, ben benieuwd naar de stretch goals.
Ben ook benieuwd, geen geld daarvoor, hopelijk ook in Augustus binnen :)
Zou dit zich echt onderscheiden van de VR brillen die Albert Heijn voor ¤5 verkocht bij het dinoboek van Freek Vonk? Dat was ook een kartonnen telefoonhouder die dino's over je tafel of vloer kon laten lopen.
Daarmee te vergelijken, maar dan anders.
Ik ben blij dat dit succesvol is. :) Ik heb er ook nog even naar gekeken, maar ik kijk heel snel motion sickness dus voor mij nog eventjes niet. :) De hololens is echt geweldig, ik heb hem nu twee keer kunnen proberen en als dit in de buurt komt + de field of view beter is dan wordt dit zeker een success!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True