Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel stopt productie van Atom-processor die in HoloLens zit

Door , 54 reacties

Intel heeft de end of life-status van de Atom x5-Z8100P-soc aangekondigd. Dat is de chip die Microsoft gebruikt in zijn HoloLens. De soc kan nog tot 30 september besteld worden en een maand later vinden de laatste leveringen plaats.

De productiestop van de Atom x5-Z8100P-soc is door Intel aangekondigd en werd opgemerkt door AnandTech. De 14nm-quadcore met een kloksnelheid van 1,04GHz op basis van de Cherry Trail-generatie zit in de huidige ontwikkelaarsversie van de Microsoft HoloLens.

De Atom-soc is niet de belangrijkste processor van de HoloLens en kan waarschijnlijk probleemloos vervangen worden door een ander exemplaar. Om alle inputs van de sensoren te verwerken heeft de augmentedrealitybril van Microsoft een holographic processing unit aan boord. Dat is een speciaal ontworpen processor op het 28nm-procedé van TSMC, met 24 afzonderlijke digital signal processors.

Vorige maand gaf Microsoft details over een nieuwe ai-coprocessor, die deel zal uitmaken van een nieuwe versie van de holographic processing unit. De nieuwe hardware moet terechtkomen in een volgende versie van de HoloLens. Wanneer die uitkomt, is nog niet bekend.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-08-2017 • 11:38

54 Linkedin Google+

Reacties (54)

Wijzig sortering
De 14nm-quadcore met een kloksnelheid van 1,04GHz op basis van de Cherry Trail-generatie zit in de huidige ontwikkelaarsversie van de Microsoft HoloLens.
Tsja, zolang het niet wordt gebruikt in een productiemodel is er niets aan de hand. Daarom is het ook een ontwikkelaarsmodel om ontwikkelaars te laten testen en te gebruiken in nieuwe softwaretoepassingen.
Artikel is niet helemaal duidelijk, maar deze zit ook gewoon in de commercial edition die ook beschikbaar is. Er zijn op dit moment 2 versies van de HoloLens te bestellen. Een Developer Edition en de Commercial Edition. Exact zelfde device, maar met andere licentie voorwaarden. Alleen de commercial edition mag je in een client facing/productie omgeving inzetten.
Meer nog, een nieuwe Atom (of andere soc) is waarschijnlijk krachtiger en relatief makelijk te implementeren. Dergelijke hardwareaanpassingen horen nu eenmaal bij het ontwikkelingstraject.
ik kan het juiste artikel even niet vinden.
maar ik dacht dat Intel een long life programma had voor partners waarbij de garanderen dat bepaalde processoren nog minstens 10 jaar beschikbaar blijven zodat bijvoorbeeld in industriele toepassingen nog lang exact dezelfde CPU geleverd kan worden indien nodig.
Ik denk waarschijnlijk meer in de zin van een vervangend exemplaar, ze produceren ze niet meer maar, er liggen er nog wel een aantal ergens in een magazijn.
Net zoals de originele onderdelen van een Ford Escort.
Neen, bepaalde CPUs worden wel degelijk zeer lang gefabriceerd.
Idd. In de rekenmachine TI-84 Plus uit 2004 zit nog een Zilog Z80 processor uit 1976. Dezelfde als in de MSX (spel-)computer uit 1982. :D
@Alfa1970: je hebt gelijk.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 11 augustus 2017 14:12]

Je bedoelt de ZX Spectrum die in 1982 uitkwam.
De MSX standaard is weliswaar in 1982 voltooid, maar de eerste MSX-1 computers dateren van 1984.
een poosje terug plaatste iemand een batch 486 cpu's die onlangs door AMD gemaakt was

https://www.reddit.com/r/...sh_486s_post_41c_testing/
Dat wil nog niet zeggen dat deze Atom onder dat programma viel. Sowieso gaan ze geen inspanning leveren voor een beperkte oplage zoals bij de HoloLens. Mocht MS nu verwachten de komende jaren nog miljoenen van die CPUs nodig te hebben dan zou Intel ze wel in productie houden, maar dat is hier niet het geval.
Op de ARK site kun je specs, adviesprijzen en supporttermijn inzien voor reguliere intel producten. De Z8100p staat hier niet eens op, dus was al geen mainstream product. De Z8300 staat er wel op maar die heeft geen 'embedded options available' dus heeft geen langere leverbaarheid. De enige cpu met een sub 5W TDP in de Atom familie die dit heeft is de E3805 en die wil je niet als vervanger (veel hoger verbruikt)
Waarschijnlijk stopt Microsoft zelf met het afnemen van de processor, en heeft Intel daarom geen reden meer om door te gaan met de productie. Zoals @latka aangeeft is de x5-Z8100P al een semi-custom soc, die niet op de ARK-lijst staat.
Zal meer iets zijn in de richting van een vervangend of opvolgend exemplaar met dezelfde instructiesets waardoor een cpu upgrade niks kapot zal maken wat er reeds gebouwd is..

Zelfde idee natuurlijk als je van een pentium 4 naar een core i9 gaat.
Je Windows zal er zelf geen last van hebben omdat de core i9 hetzelfde kan.

Nog veel meer daarbij... maar ook hetzelfde.. Dus de backwards compatibility is er.

Kan me niet voorstellen dat Intel 9 jaar oude chips nog een jaar Door blijft bakken hierom.
Ze zullen wel overschakelen naar een ARM processor. Ik vind het hoe sowieso gek dat ze een Intel verkozen boven een ARM, want de laatste is veel energiezuiniger en vrijwel net zo snel.
Een soc bestaat uit meer dan een processor core. Ook de graphics, isp en andere ip's kunnen voor ms van belang zijn. En dit kunnen redenen zijn geweest om Intel te kiezen voor de hololens
Arm en Intel bieden beiden een grote familie van processor cores aan die geoptimaliseerd zijn voor een bepaalde power envelope. Het argument dat arm defacto energiezuiniger is is daarmee niet correct.
Bij ARM kan je ook vele soorten GPU's krijgen, en Intel staat nou niet bepaald bekend om zijn hoogwaardige GPU's.

ARM is de facto energie zuiniger in termen van MIPS / Watt dan elke processor die Intel maakt.

Ik vermoed dat Microsoft gewoon full-scale Windows draait op Hololens en dat het qua drivers makkelijker was om een x86 te kiezen, maar zeker weten zullen we het nooit. Ik herinner mij ook dat Hololens oorspronkelijk een research project was en dat de ontwikkelaars natuurlijk de makkelijke weg kozen, dus x86. Ze gaan natuurlijk niet jaren systeem software lopen schrijven voor een quick and dirty research project. De researchers binnen Microsoft hebben ook een publicatie plicht dus alles moet snel, snel.

In ieder geval wordt Microsoft nu hoe sowieso gedwongen om over te stappen op ARM want Intel stapt helemaal uit de tablet / smartphone business. Over enkele maanden zijn er gewoon geen Intel processoren meer te vinden die je in een Hololens kan stoppen.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 11 augustus 2017 13:15]

Bij ARM kan je ook vele soorten GPU's krijgen, en Intel staat nou niet bepaald bekend om zijn hoogwaardige GPU's.
Een SOC vendor kan zelf besluiten welke GPU het integreerd. Intel heeft er ook eens voor gekozen om ARM Mali te kiezen: http://www.pcworld.com/ar...-x86-smartphone-chip.html
ARM is de facto energie zuiniger in termen van MIPS / Watt dan elke processor die Intel maakt.
Dit argument is incorrect: https://community.arm.com...ally-more-power-efficient
Dit is afhankelijk van het gebruikte productie-proces, de efficientie van het SOC design etc.
Ik snap je punt maar de software van Microsoft moet er ook op werken, x86 x64 en bijvoorbeeld de exe. Bestanden werken ook op de hololens, maar het zou kunnen dat ze over stappen op ARM vanwege het universal platform van windows, maar ik denk dat ARM niet de volgende processor wordt, omdat microsoft er met de hololens er nog te afhankelijk van is en ook zijn alle ontwikkelaars nu gewend met intel platform van hololens dat gaan ze niet in eens weg gooien!
Het gaat voornamelijk om drivers denk ik, want voor Windows software maakt het niet uit of je voor ARM of Intel compileert. Je bent wel gebonden aan UWP voor ARM, maar dat ben je op Hololens geloof ik hoe sowieso al.
Dat is toch wat in zeg!

Alleen ze gaan nu echt niet overstappen arm, want de windows10 die in ARM LAPTOPS komt wordt door middel van EMULATIE op de hardware getoond, dus software wordt geemuleerd... daarom denk ik dat ze bij intel blijven.

want de toekomst is hololens wel een vervanger van je laptop of smartphone in de verre verre toekomst... en dan ben je wel gebaat bij dat je platform in ieder geval exe. Bestanden kan weergeven.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 11 augustus 2017 13:54]

Windows 10 (en ook Windows 8 en 8.1) draaien natief op ARM, het OS wordt niet geëmuleerd.
Windows 10 draait gewoon native op ARM.
Bijvoorbeeld op mijn Lumia 950 XL
Voor mijn is windows desktop besturingssysteem pas windows10 als er universal apps en of de traditionele x86-x64 exe. bestanden kan gaan werken en alles wat je met winrar of winzip kan openen...
De traditionele x86-x64 executables zullen uiteindelijk in de komende jaren verdwijnen omdat ze niet multiplatform zijn.
Je ziet dat Windows 10 dit jaar een stap zet naar ARM laptops en daarmee komt het einde van de x86-x64 executables in zicht.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 11 augustus 2017 15:56]

Je hebt straks geen x86 apps nodig om op een i7 te werken. Dat kan ook prima met een uwp app. Daar is voor een groot deel gewoon een andere compiler gebruiken maar deel ook een iets andere API

[Reactie gewijzigd door TWyk op 11 augustus 2017 16:28]

Sorry maar als iemand met een achtergrond in UWP, CAD, gamedesign, VR en ook de hololens kan ik je zeggen dat je weinig feiten hier vermeld zakdoekje.

Je schijnt niet goed te begrijpen hoe en wat de termen/technieken UWP/X86/X64/ARM precies inhouden.
Heeft niets met meningen te maken maar gewoon met harde feiten.
Jij kan een kat wel een ding vinden met 4 wielen en een stuur maar iedereen heeft met elkaar afgesproken dat een kat een dier is wat miauw zegt.

Misschien dat je iets anders bedoelt dan wat je zegt maar je terminologie slaat in ieder geval redelijk de plank mis.

Geeft verder niets hoor, zo leren we namelijk.
Traditionele exe. Bestanden x86-x64 worden gebruikt door middel van emulatie op ARM... dat is een feit!

Het universal platform maakt gebruik van win32 en die zijn dan ook geschikt voor ARM apu's en processoren, zoals de xbox en laptops/smartphones met ARM.

Voor mijn maakt windows het nu mogelijk om voor 2 platformen windows mogelijk te maken,...

ARM
INTEL

Daar hebben ze nu het universal platform voor gemaakt...

ARM, is hooguit goede concurrentie voor Intel,
Maar niet meer dan dat, vind het leuk om te zien dat er bijvoorbeeld een universal ziggo go app wordt gemaakt, dus ik kan.dadelijk via mijn xbox tv kijken...

Maar ik vind het universal platform op zich een goed idee, maar zoals ik al zei vind ik de traditionele windows x64 x84 exe. Bestanden dat dat windows heeft gemaakt tot wat het nu is geworden...

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 12 augustus 2017 09:10]

En zoals ik ook al eerder aan gaf, is een surface pro i7 nog altijd sneller dan een snapdragon of de apple A10 processor... waarom denk je dat apple in haar laptops nog geen A10 processor heeft die in haar tablet zit, omdat die nou gewoon langzamer is.

Fijn dat een snapdragon super zuinig zijn, daar heeft ms goed op ingespeeld.
de surface laptop heeft bijna 16 uur aan video playback waar een intel processor in zit.

maar ARM moet het toch echt gaan afleggen kwa paarden kracht tegen over intel...

Leuk voor een student als hij dadelijk 30uur video playback heeft,die laptop op ARM wordt alleen een succes als er universal apps worden gemaakt.

En zoals ik al zei worden de traditionele desktop apps in een vorm van emulatie op windows10-s afgespeeld.
Dan gaat ARM het afleggen tegen over intel...

En ja i7 core surface pro, kost over een half jaar 2e hands net zo veel als een ipad pro, een student, heeft echt echt genoeg aan eeb i5 surface pro of laptop een die zijn goedkoper dan de ipad, rond die prijs...

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 12 augustus 2017 09:10]

En wat denk je van de hele industrie ? 98 procent zijn nog desktop gebruikers van intel en het x86-x64 met windows er op, hema, albert heijne etc etc etc zelf scan plein en bijvoorbeeld de ns gebruiken nog steeds windows en intel als basis, waar ook alle software van die bedrijven op geďnstalleerd is...
Albert Heijne en de hema zijn voorbeelden,

98 procent over heel de wereld moet dan al haar software gaan herprogrammeren,gaag niet gebeuren! windows vindt echt nog wel in de zakelijke kant aan intel verbonden blijven...

Maar idd de mainstream gebruiker, heeft genoeg aan een snapdragon, mits MS er in slaagt om het universal platform groter te maken, er moeten, apps komen.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 12 augustus 2017 09:08]

Waarom denkje dat de tablet en smartphone stokken in het aantal van verkoop, mensen verwachten nou gewoon meer...

Als ze nu op een ipad pro mey OSX er op zouden zetten, dan hadden ze heel de laptop markt in handen, bij alles zou dan apple zijn, dat gaat niet gebeuren omdat IOS en OSX gewoon compleet anders zijn, en intel en de A10 processor zijn ook compleet verschillend.

Daarom is de surface pro een succes, vanwege de normale windows10 met desktop apps.
Universal apps wil niet zeggen het beter is dan de traditionele exe.Bestanden en x86-x64...
Het wil alleen maar zeggen dat je een keer voor het universal platform van ARM en Intel kan programeren...

Zie het als drie of twee verschillende lagen...

Een x programeren voor
Intel en ARM.

Met drie verschillende uiterlijkhedenvan de universal apps Een voor...

desktop/laptops/xbox en voor
Tablet/smartphone.

Het enige wat ARM laptop interessant gaat maken is dat het meer beveiligd is tegen virussen,mall ware in de apps, omdat die gecontroleerd worden in de store... dus geen exe. Bestanden die virussen bevatten Etc etc, en vanwege de ARM architectuur worden normale virussen die intel kunnen verdragen vermeden, maar nogmaals dan moet ms er wel in slagen om het universal platform tot een succes te máken...

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 12 augustus 2017 10:16]

Als je denkt dat het grafisch kunnen gebruiken alleen van de CPU-familie afhangt, heb ik nog wel een grappig feitje voor je. Op de originele ARM machine (Acorn Archimedes) kon je krachtiger grafische dingen doen dan op de intels van die tijd. Heb zelf iemand zien demonstreren hoe hij meerdere filmpjes tegelijk afspeelde, elk in hun eigen window.
Omdat die x86/x64 applicaties niet gebuild zijn om native op ARM te draaien.
Maar Windows zelf is dat wel.

Universele apps worden zowel op ARM als op x86 ondersteunt en draaien dus wel native op beide platforms
Dat is jouw meningen, ik vind dat je pas met windows10 te maken hebt als je exe. Bestanden of alle winzip winrar bestanden kan openen met wimdows...

Het universal app platform wil Microsoft overall windows10 hebben...
De ARM verse van file explorer (te vinden op windows 10 S) kan gewoon zippen en unzippen zover ik weet en Winzip is een universal app in de Windows store.
TWyk heeft geen meningen in zijn reactie staan, het enige wat hij hier zegt zijn feiten. Windows 10 is Windows 10, boeit niet of het op x86, x86-64, ARMv7 of ARMv8 draait. Windows is Windows. Dat gezegd hebbende, Windows 10 op ARM zal alle programma's die je op x86 draait ondersteunen. Tenzij je de Windows 10 S versie zou installeren van ARM.
Intel spendeerde miljarden aan contra revenue. Oftewel geld geven aan mensen die jouw producten kopen.

Zo probeerden ze de mobiele markt te veroveren.

(En zo hielden ze AMD weg bij OEMs (op een gegeven moment gaven ze Dell meer als 800 miljoen per quartaal om geen AMD te verkopen))

[Reactie gewijzigd door Countess op 11 augustus 2017 14:48]

Er hoeft helemaal geen CPU in, je smartphone heeft een CPU en bijna allemaal ondersteunen Miracast.
Een vreemd idee. Ik denk niet dat de CPU en de holografisch processor in de hololens met elkaar kunnen communiceren via Miracast.
Miracast is meer voor het verzenden van media zoals video of audio.
Uiteindelijk zal Microsoft er niets meer mee te maken hebben.
sorry te snel gelezen, remote desktop gebruikt ook video encoding je kan een 2de extern scherm beginnen en dat naar het device streamen.

Miracast is snel genoeg, en die "holografisch" CPU is niets meer dan een 24 Tensilica DSP cores, wat je ook eenvoudig in software kan doen.
Ik denk dat dit product uiteindelijk alleen nog maar software zal zijn.

[Reactie gewijzigd door stewie op 12 augustus 2017 13:40]

DSP in software kan wel eens véél meer processorkracht vergen dan een echte DSP.
Je smartphone heeft ook Metal/OpenCL/Vulkan, kan ook hardware accelerated. (die DSP Tensilica units zijn simpele compute units die ze alleen maar gebruiken vanwege een extreem laag stroom verbruik, terwijl smartphone GPU's een stuk geavanceerder en veel sneller en meer stroom kunnen verbruiken)

[Reactie gewijzigd door stewie op 14 augustus 2017 01:36]

Een nieuwe cpu bij intel - is een nieuwe chipset - en gaat de kost van hololens wellicht toch wel wat in de hoogte jagen - jammer is dat (nu voor msft is dat zakgeld uiteraard).
Ik vraag me af wanneer deze eens eindelijk gaat uitkomen? Deze zit nu toch wel al heel lang in test fase.
Ik meen mij te herinneren dat er sprake was dat Microsoft deze officieel wou uitbrengen voor het grote publiek tijdens de release van Windows 10 ondertussen alweer 2 jaar geleden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*