×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Intel sluit fabriek van head-updisplays voor sporters'

Door , 21 reacties

Intel is naar verluidt gestopt met Recon, een Canadese fabriek van head-updisplays voor industriŽle toepassingen en sporters. Bij de dochteronderneming van de chipgigant werkten zo'n honderd mensen.

De sluiting van Recon vond al eerder afgelopen zomer plaats, meldt Bloomberg op basis van bronnen. Intel verkreeg Recon in 2015, maar schrapte sindsdien al een derde van het personeelsbestand. Nu zou Intel de deuren van bedrijf compleet gesloten hebben. Intel zou bestaande bestellingen nog wel leveren en verklaart tegenover Bloomberg 'te blijven werken aan technologie voor augmented reality en virtual reality'.

Recon werd in 2008 opgericht en leverde in 2010 zijn eerste head-updisplay voor consumenten. Het bedrijf maakte onder andere skibrillen en headsets voor fietsers. Intel is al langer bezig onrendabele onderdelen te sluiten of in te krimpen. Zo is Intel in het afgelopen jaar gestopt met technologie voor een zelfstandige vr-bril, met de ontwikkeling van wearables en met het maken van computingboards voor internet of things.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

09-10-2017 • 08:19

21 Linkedin Google+

Reacties (21)

Wijzig sortering
Ik heb de bril op de foto een keer mogen proberen en was niet onder de indruk. De functionaliteiten waren beperkt tot niet veel meer dan het tonen van je snelheid of een kaartje.
Voor sporters had het echter nog ťťn heel groot probleem: ik kon me niet tegelijkertijd focussen op je omgeving ťn het display. Dit maakt het totaal onpraktisch voor vrijwel alle sporten waarmee ze adverteerden. Voor activiteiten als mountainbiken kun je niet de 2 sec missen die je nodig hebt opnieuw te focussen en de kleine cijfertjes te lezen
Ik denk dat hetgeen wat je hier omschrijft eerder kwestie van gewenning is. Ik heb niet een display in een display gehad maar een overlay op het glas met zicht in de verte voor lange tijd om informatie constant op handen te hebben.
Ook ik heb de betreffende bril kunnen proberen en kan je zeggen dat er geen gewenning optrad... De techniek hier is dat je (ver) rechtsonder moet kijken voor de informatie op een schermpje. Het is totaal niet de techniek die je beschrijft (die je vaak in films ziet) welke meer op augmented reality lijkt. Je moet echt op het beeld focussen en bij intensief sporten heb je die twee seconden inderdaad vaak niet...

Betere technieken zullen er zeker komen, maar zijn denk ik nu nog niet aantrekkelijk (betaalbaar) voor de consumenten markt...
Zijn er eigenlijk technieken waarbij het 'geaugmenteerde' beeld gelijke diepte heeft met datgene wat erachter/eromheen ligt in de echte wereld?
Volgens mij is die techniek er niet en is er ook geen uitzicht op.

Alle VR/AR technieken hebben het (virtuele) display op een vaste afstand. Die afstand kan wel groter worden gemaakt met wat spiegel weerkaatsingen.

Als je een compacte display zou kunnen maken met variabele diepte zou dat echt een gigantische vooruitgang zijn voor telefoons en monitoren. Je kan er immers dan met je neus bovenop zitten zonder dat je je ogen verprutst door ze de hele tijd dichtbij te laten focussen.
Ik zou rustig 2000 euro neerleggen voor een monitor met variabele diepte.
Intel zou bestaande bestellingen nog wel leveren en verklaart tegenover Bloomberg 'te blijven werken aan technologie voor augmented reality en virtual reality'.
Er zijn zoveel bedrijven met VR technologie bezig, weet niet of ze zullen kunnen blijven concurreren met andere partijen die zich volledig toespitsen op deze markt.
Toch is dit wel echt een specifieke niche in de markt. Je ziet wel duidelijke dat er in de maatschappij een verschuiving is naar meer actieve levensstijl. Sport wearables schieten als paddenstoelen uit de grond en zijn eigenlijk doorgaans weinig met vernieuwing bezig.

Op de fiets heb je een bril op, hoe fijn is het dan als iets wat je functioneel moet dragen, ook zorgt voor de extra's als navigatie, headsup informatie over snelheid/cadans/afstand en mogelijk ook nog je hartslag meet of in elk geval laat zien?

Ik vind het een geniale toevoeging als ze het gewicht en omvang onder controle krijgen. Ik denk dat je je daarmee kunt onderscheiden in de markt.
Dat blijkt? Intel had het niet gesloten als het allemaal zo booming was.
Ze zien het in ieder geval niet als kernactiviteit van hun bedrijf, wat natuurlijk te begrijpen is.Je weet ook niet in welke staat het betreffende bedrijfsonderdeel is en hoe het daar is gekomen. Je conclusie is dus wel wat makkelijk.

Ik constateer in elk geval dat er een markt voor is, of in elk geval moet zijn. Mensen sporten met een bril en nemen zaken mee die ook op die bril zouden moeten kunnen zitten. Dat het vervolgens een kwestie van ontwikkeling is, dat lijkt me helder. Mogelijk dat daar Intel wel om de hoek komt kijken, om de chips die in zo'n bril zitten verder te krijgen, zodat de apparatuur kleiner/goedkoper/efficiŽnter kan.
Een goede bril en een hud die goed beeld levert, maar het normale zicht niet belemmerd blijkt toch lastig.
Google glass zat in de richting, maar slechts een hud bij ťťn oog gaat na een tijdje irriteren.
Er zal zeker een markt voor zijn, maar sporters en brandweer kan je niet met ťťn device tevredenstellen. Al de verschillende eisen maken dat de markt in heel veel niches uiteenvalt. Voor de achterliggende techniek is dat niet zo'n ramp, maar het betekent wel dat je meerdere modellen op de markt moet brengen om al die niches te kunnen bedienen. Dat wordt een dure ontwikkelingsstap die misschien moeilijk is terug te verdienen. Een "click on" m op een bestaande bril te zetten is haast onmogelijk door de vele verschillende monturen. De bestaande monturen zijn ook niet op een extra gewicht ontworpen, dus ook dit is een dead end.

Stoppen van de ontwikkeling is dus logisch. Pas als je dit soort dingen kunt maken met een gewicht van nog geen 10 gram (excl. bril) wordt het interessant.
Wearables lijken me eerder een hype dat langzaam aan het overwaaien is.


Horloges zie je niet vaak,
simpele bandjes die met je telefoon zijn verbonden en een stuk minder kosten zie je meer, maar de techniek daar achter is heel simpel en daar ga je geen winst op maken.
Welke bedrijven die geen grote jongen achter zich hebben, hebben we het dan over?
Nou. De grote jongens zelf. Wat dacht je van Microsoft, FB, HTC, Apple.
Ja duh, maar die spitsen zich niet 100% toe op die markt. Chuk geeft aan dat de concurrentie komt uit de kant van bedrijven die dat wel doen. Ik vraag mij af welke dat zijn dan. Volgens mij zijn die er niet.
Alleen is dit geen VR en kan je dat daar ook niet inzetten.

Je kan Google Glasses ook niet met VR vergelijken of wel?

Het s ook denk ik qua Reklame gewoon slecht gespeeld. Jammer van de overname die plaats vond. Maar de eigenaar bzelf is stinkend rijk en het personeel kan de pleuris krijgen..
En in 2015 al gekocht, die zullen best een voorsprong hebben gehad op anderen.
6jaar geleden toen niemand het woord Internet of things kende was intel al bezig met het in kaart brengen van iot startups en kruisbestuivingen met andere partners en hebben in de jaren erna veel geinvesgeerd in iot gerelateerde zaken maar nu is het een stille dood gestorven.

6jaar geleden had Intel een absoluut monopolie voor macos, windows en linux systemen, ze verveelden zich. Een topmann zei me dat arm geen bedreiging was, intel moesten enkel nog wachten op sterkere batterijen en dan verslaan ze ARM met pure kracht. Maar liggen de kaarten anders en moeten ze focussen op hun core business:

VR en AR komen traag van grond omdat 3d chips nog niet krachtig genoeg zijn. Intel voelt niet enkel de hete adem van AMD maar ook van Apple, huawei etc die steeds zuinigerige en krachtigere gpu/ ARM cpu’s bouwen met een zeer laag Tdp. (Zie apple A10x, a11!) Ideaal voor VR en AR brillen. Intel staat zeker een jaar op ultra mobile chips, AMD komt ook met mobile ryzen chips en Amd maakt zich ook sterk in de gpu/markt. Als intel nu nog blijft focussen om randfenomenen zakt hun marktaandeel na een paar jaar in elkaar. En ook giants zoals microsoft en apple willen kost wat kost dr gap tussen mobile en desktop dichtrijden, enkel was intel hier een slecht partner danzijj hun monopolie in x86.
Als ik het zo lees, waren het ongeveer 100 medewerkers. Dit kan nog best een wat lang-lopende 'acquihire' zijn geweest van Intel. Dus dat ze vooral de kennis en ervaring van het personeel willen hebben.

Dan hebben ze de 30 man staf en ondersteunend personeel eerst weggewerkt en vervolgens de overgebleven 70 engineers binnen hun eigen wearable groepen opgenomen.

Het is niet alsof Intel geen interesse in de wearable/augmented reality markt heeft, maar ze hebben waarschijnlijk niet zo'n zin om zelf consumentenspul te verkopen. Dan is hun keuze dat ze wel de chips en andere onderdelen leveren.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 9 oktober 2017 10:40]

Wat ik vooral zo jammer vind, is dat het gebruiken onder het sporten zo beperkt is, bij het hardlopen is het vervelend om ondertussen te bedienen, zelfde als je wielrent en lekker op tempo bent. Kan mij voorstellen dat het bij veel meer sporten op die manier niet echt handig bedienbaar is... Horloges moet je daarnaast of aardig strak doen of het rammelt om je arm, brillen gaan op zijn minst verkeerd zitten door de schokbewegingen en dan heb je inderdaad nog het focusprobleem.
Typisch Intel, bedrijf kopen, paar jaartjes aanrommelen met nieuw project, boel sluiten. Erg jammer.
Het toont alleen maar verstandig besluit, dit had nooit een success kunnen worden en de IP houden ze. Kunnen ze het weer proberen zodra de lensdisplay een optie wordt.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*