×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel stopt met verkoop iot-ontwikkelbordjes Galileo, Edison en Joule

Door , 40 reacties

Intel heeft bekendgemaakt dat het stopt met de ontwikkeling en verkoop van zijn ontwikkelbordjes Galileo, Edison en Joule. Laatstgenoemde is minder dan een jaar oud. Het is niet duidelijk of er nog nieuwe internet-of-thingsontwikkelbordjes komen van Intel.

De productie- en verkoopstop wordt gemeld via product change notifications op de Intel-website, meldt Hardware.info. Voor alle bordjes op basis van de platforms Galileo, Edison en Joule geldt dat ze nog tot 16 september te bestellen zijn. Ook daarna kunnen bestellingen geplaatst worden, maar die orders kunnen dan niet meer gewijzigd of teruggezonden worden. Uiterlijk 16 december zal Intel de laatste ontwikkelbordjes leveren.

Intel geeft in de aankondigingen geen reden waarom het stopt met de verkoop van ontwikkelbordjes. De stop lijkt plotseling, omdat Intel de Joule-bordjes tijdens zijn IDF-conferentie in augustus vorig jaar voor het eerst toonde. Joule werd gepresenteerd in twee varianten: de 550X en de 570X, beide uitgerust met vier Atom Goldmont-cores, respectievelijk een T5500 en een T5700. De kleine bordjes zijn voorzien van ac-wifi en bluetooth 4.1, 3 of 4GB lpddr4 en 8 of 16GB emmc-geheugen.

De Joule-bordjes hebben een aparte asic voor dieptevisie; dat zou ze geschikt maken voor robots, vr en ar, drones en computer vision. Ook zijn de bordjes compatibel met RealSense-camera's van Intel. Joule volgde de Galileo- en Edison-bordjes op, die rond 2014 werden geïntroduceerd. Galileo maakte gebruik van een Intel Quark-soc, een goedkope x86-processor. Intel werkte samen met Arduino bij het maken van het bordje.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-06-2017 • 09:34

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Dacht juist dat Intel enorm ging inzetten op IOT.
Maar als zij stoppen met het produceren van die bordjes, zou het dan een flop zijn? Geen vraag, te hoge prijs, of verkeerde producten gemaakt? RPi en ESP bordjes zijn altijd populair als het aankomt op IOT. Wel met minder features, maar ook veel goedkoper. Met Intel bordjes heb ik nooit echt projecten voorbij zien komen op fora of websites.
Ik denk dat ze wat te laat aankwamen op het IoT feestje en dat het relatief dure producten zijn. Producten als de RPi en Arduino waren al gevestigde namen toen Intel met de eerste serieuze IoT producten kwam.

Een RPi heb je voor een paar 10tjes. Deze apparaten waren een stuk duurder en dus minder aantrekkelijk. Ik spreek regelmatig hardware ontwerpers die RPi's (of IoT producten met een vergelijkbare prijs) gebruiken omdat het zo verdraait goedkoop is.

Mijn persoonlijk mening is ook dat x86 voor embedded IoT development weinig tot geen meerwaarde bied. Het is niet zo dat je Windows desktop apps op deze apparaatjes draait. Dus wat blijft er over? Alles wat ARM ook prima kan doen.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 19 juni 2017 10:01]

Het IoT feest voor hobbyisten wel inderdaad. Daar pakken de meeste een Raspberry Pi, en terecht. Voor de prijs van een PI is daar gewoon niet mee te concurreren.

Maar de edison is dan ook meer een serieuzer onwikkel bordje, voor embeddded toepassingen, voor prototypes, etc. Daar komt dit bordje meer tot zijn recht en dan maken dit soort prijzen niet veel uit. Met het formaat en het vermogen van de Edison kun je voor prototyping niet veel betere opties vinden in mijn optiek. Het is zo klein dat het vaak wel past en je komt eigenlijk nooit vermogen of opties te kort.
Nee, voor serieuze embedded toepassingen zijn die Intel bordjes ook niet geschikt. In die toepassingen is de leveringszekerheid een zorg. Als Intel die markt had willen addresseren, dan had dat inderdaad een paar honderd euro mogen kosten, maar dan had je 5+ jaar leveringszekerheid moeten bieden.

Nu is de Raspberry Pi een betere keus. Geen formele leveringszekerheid, maar een massa-product met de bijbehorende dynamiek. Het is veilig om aan te nemen dat als een specifiek model uitgefaseerd wordt, dat er een opvolger zal zijn, en dat de verschillen gedocumenteerd zullen zijn.
Qua platform heb je helemaal gelijk, het feit dat nu deze bordjes van de markt worden gehaald helpt zeker niet. Dat is overigens niet iets wat ik van Intel had verwacht. Qua naam en zekerheid zou ik mijn geld eerder inzetten op Intel dan op Raspberry. Voor serieuze embedded toepassingen Intel ook een iets serieuzere partner dan Raspberry, welke zich duidelijk richt op onderwijs en hobbyisten. Daartentegen, heb je wel eens een raspberry pi een half jaar laten draaien? En een intel Edison? Niet dat de Raspberry slecht is, maar ergens gedurende dat half jaar loopt ie toch een keer vast, terwijl ik daar bij een Edison minder last van heb.
misschien zitten er te veel beveiligings problemen in deze boards...
Raspberry pi is populairder
erg jammer, ik heb vorig jaar nog een intel edison gekregen bij een hackathon en het zijn echt bolides onder de ontwikkelbordjes.

Je kon het gebruiken als arduino maar ook full blown linux met alle toeters en bellen. Stroom verbruik super laag, x86 en wifi en bluetooth.

De Edison heeft ook nooit de hype gehad zoals de raspberry. Erg spijtig
"Gebruiken als een Arduino" is precies het probleem. Arduino's zijn simpele dingen, met als het goed is een bijbehorend prijskaartje. In het bijzonder zijn ze simpeler dan een ARM, dus qua prijs moet je onder de Raspberry Pi zitten. En een RPi Zero is een paar euro. Dat is simpelweg niet waar Intel goed in is.

Het wijst wel op een probleem: als je zo'n embedded product serieus wil gebruiken, dan heb je simpelweg geen betrouwbare leveranciers. SoC's zelf hebben vaak wel gegarandeerde leverbaarheid, maar dan moet je zelf een PCB assembleren.
Natuurlijk heb je helemaal gelijk. Maar de prijskaartje zit hem niet alleen in het bordje zelf.
Laten we stroom verbruik nemen, op het moment dat een zuinig bordje gebruikt wordt dan hoeft er een minder grote accu op en laat de Edison nou zuiniger zijn dan de pi.
Van de meeste SoC's kun je ontwikkelbordjes krijgen, zie bijvoorbeeld de TI Launchpads. Je kunt daar op een simpele manier je product mee testen voordat je investeerd in het maken van PCB's en het assembleren.
De Edison en zijn vriendjes zijn dan wel weer een ander verhaal, maar heeft ook een ander doel. De prijs is te hoog voor hobbyisten en het doel is niet weggelegd voor serieuze ontwikkelaars.
Het is dan ook de prijs wat 'm nekt ivm de Raspberry pi. De prijs/prestatie verhouding zal veel beter zijn bij die van Intel (meer oomph for your buck) maar voor tinkering en dergelijke is de prijs dan wel de prestatie misschien wel te hoog te noemen.

Raspberry pi begint bij enkele euros tot 4 tientjes (als je goed 'zoekt') ivm dat het begint bij 70 tot 300.
hardstikke leuke specs, maar ... voor iot, kiezen de meeste (hobby) bouwers toch wel iets voor een fractie van die prijs. Voor de prijs van intel oplossing koop je 4 pi-varianten
Een Intel Edison kost minimaal 60 euro, terwijl een Particle Photon 20 euro kost en in complexiteit veel lager zit. De Photon past bijvoorbeeld in een breadboard, terwijl je bij Intel speciale bordjes nodig hebt door een speciale connector. Niet erg toegangkelijk voor beginners als je het mij vraagt.

De Edison en Joule zijn leuke kits voor complexe embedded taken. Daar heeft niet iedereen kennis en tijd voor. (quadcopter, vision, robotics)
Het niveau waar deze borden leuk worden is gewoon veel hoger dan gemiddeld Arduino, en daarom zal er minder vraag naar zijn.
Sterker nog; de Raspberry Pi Zero (zonder WIFI en Bluetooth) kost iets van ¤ 5,- Bekabeling e.d. koop je voor een paar cent op Ali Express.

Zelf heb ik nog een Orange Pi One (incl. behuizing en stroomkabel) gekocht voor ¤ 15,- Daar zit zelfs een quadcore CPU (Allwinner H3) op. Behoorlijk rap apparaatje waar je aardig mee uit de voeten kunt. Speelt x264 en zelfs h.265 (30 fps) af.
En dan heeft die Rpi zero wel HDMI en USB on-board.
De intel bordjes, behalve de galileo, hebben helemaal geen on-board connectors. Met alleen het bordje kun je dus niets. Je moet er een basis bij kopen of maken.
Particle Photon had ik nog niet eerder van gehoord, maar ook dat lijkt me een prijzig ding: een Cortex M3 is bepaald geen Cortex A serie. Dat is een microcontroller, Op zich niets mis mee, maar voor 20 euro koop je normaal gesproken een dozijn microcontrollers.
Je kunt een hoop doen hoor met een 120 MHz Cortex M3! Daarnaast zit er ook nog een BCM43362 wifi chip op.

Maar inderdaad, voor 20 euro heb je een tray aan chips.
Grote kans dat dat ook de reden is geweest voor het stopzetten. Ik bedoel leuke specs, maar voor de prijs hoef je het niet te doen. Een raspi is dan veel goedkoper en veel sneller opgezet!
Specs zijn pas leuk als je ze gebruikt.
Een PI is krachtig genoeg voor een groot percentage v/d projecten.
Veel betere specs hebben geen toegevoegde waarde.
Inderdaad, veel te duur voor een hobbyist: $335,-
https://www.intel.com/buy...570x-developer-kit-541737

Je moet wel heel speciaal gaan voor wat dat te bieden heeft tov andere kits.

En hoe meer kunstjes er in zitten, des te meer studie- en programmeerwerk je er van hebt.
Waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk čn goedkoper kan???
Jammer, als ik naar de prijs en specs van deze bordjes kijk, lijkt het mij dat ze makkelijk met de alom populaire raspberry pi line (en zelfs hun joint-venture partner, arduino) zouden kunnen concurreren. Combineer dat met het feit dat ze zich nog extra toespitsen op robotics en je hebt een sterk concept.

Maar goed, er zijn zovele factoren die een rol spelen bij het vallen of staan van een product. Misschien zijn ze te duur in de productie/ontwikkeling om er echt veel uit te halen...
Het is dan ook een ontwikkelbord. Het idee is dat developers het ding kopen en dan zelf een PCB ontwerpen voor het definitieve product. De Pi is ontwikkeld als een knutsel/hobby/educatief ding. Ik denk dat ook niet dat Intel heeft willen concurreren met de Pi.
Deze mening deel ik volledig! RPi is een mini computer die Linux draait, een IoT device is vaak een embedded system met eigen ontwikkeling van software/micro-OS. Ik zie geen klanten staan springen om een ganse Linux te managen om ergens de temperatuur te kunnen meten, dus RPi is echt hobbyisten materiaal (en fun ook! ;)).
Welnee. Een Raspberry Pi is zo veelzijdig als je maar wilt, veel projecten kun je kant en klaar overnemen.

Als je wilt kun je er ook Windows 10 IoT opzetten.
Het is niet omdat Microsoft een OS met "IoT" bestempeld, dat het daarom een goed IoT OS is. Windows 10 IoT is echt geen goede keuze voor embedded devices; het vreet energie! Vergeet het maar dat je daarmee 6 maanden levensduur haalt op 2 AA batterijtjes.

En sorry, een Raspberry Pi is gewoon veel te duur & zelfs met een basic OS veel te energieverslindend. Om te managen (en dan heb ik het over 10.000 stuks tegelijk) is het een nachtmerrie want je draait voor al die kant & klare projecten een basic Linux bak waar elke week 20Mb aan updates op moeten komen.

Om een of andere vreemde reden associeren veel ICT'ers IoT met "RPi met Linuxje erop en via WiFi internet geconnecteerd". No offense, dat is gewoon een desktop PC in een klein formaat; die wereld vol sensoren en actuatoren zal heus niet draaien op Linux bordjes, maar op firmware-gebaseerde microprocessors die met 4x12 bytes per dag aan de slag kunnen via Sigfox, LoRaWAN of Nb-IoT netwerken.
Ook dat kan prima met een Raspberry Pi. Je onderschat de mogelijkheden en brede ondersteuning. https://partners.sigfox.c...raspberry-pi-sigfox-board
Als je de prijzen bekijkt op een leverancier als Farnell, dan val je echt achterover:

http://nl.farnell.com/search?st=Intel%20joule

Kan je ze ook direct van Intel kopen? Waarschijnlijk wel. Maar daar win je ook niet veel mee:
http://ark.intel.com/prod...Joule-570x-Compute-Module
Recommended customer price: 199$.
En dan is de vraag of je er meteen 1000 stuks moet kopen wil je ze bij Intel vandaan halen..

Maar ook in algemeen: ~200 euro voor een embedded computer module. Dat is serieus geld. Het zal allemaal wel krachtig en zeer geintegreerd zijn, maar belangrijk aspect van IoT zit hem juist ook in een goede price point te behalen. Dat is ofwel aansluitend op een hype (overpriced spul) of bij gebrek daaraan: zo goedkoop mogelijk.

IMO denk ik dat Intel hier de boot een beetje op heeft gemist. Ze zijn te duur en niet een hype in de markt, itt Raspberry PI en andere interessante bordjes. Je ziet namelijk op Hackaday of Kickstarter er amper projecten mee voor bij komen die er iets mee doen.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 19 juni 2017 10:12]

Onderschat ook de gun factor niet. De Raspberry Pi organisatie heeft naast een hele lage prijs ook het hele idee ontwikkeld om kinderen aan het programmeren te krijgen. Niet om zwaar geld te verdienen, anders hadden ze wel heel andere prijzen gevraagd.

Alles aan de Intel voelt als puur commercieel. Dat is niet erg, het heeft alleen een andere doelgroep. Dat zie je gelijk al aan de website en hun volledige Get Making guides: https://www.raspberrypi.org

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 19 juni 2017 13:34]

Als alternatief kan je wellicht nog steeds de UUDO overwegen.

Link: https://shop.udoo.org/eu/x86.html .
Intel krijgt eindelijk weer concurrentie van AMD op Desktop/Laptop processor gebied, worden dit soort "speel" side project gelijk gekilled om weer te focussen op de core business.

Dank AMD voor de concurrentie.
De grootste concurrent van Intel is niet AMD maar ARM. Het inzet gebied van ARM CPU's maakt steeds meer desktops en laptops overbodig.
Dit side project was een poging van Intel om op het gebied waar ARM nu domineert, energiezuinige CPUs, zich een positie te verwerven. Het lijkt er op dat ze dat nu als mislukt beschouwen.
Ja, en als Windows 10 er dus ook al op draait en Microsoft Windows straks geen x86 architectuur meer nodig heeft, kan ik me voorstelllen dat intel toch even moet gaan opletten welke architectuur in de nabije toekomst het meest succesvol kan worden. In je cellphone en tablet is x86 ook niet nodig...
Inderdaad. Intel kwam een tijdje geleden ook al met dit bericht. ARM architectuur is een grote bedreiging voor hun primaire business.
Stel, je maakt/hebt als ontwikkelaar een programma voor Windows. Is het dan een kwestie van even een andere compiler pakken om je sourcecode bruikbaar te maken voor een andere architectuur? Oftewel, als er meer en meer een andere architectuur richting​ op wordt gegaan, zou het dan veel moeite kosten veelgebruikte​ software daar op uit te brengen?

[Reactie gewijzigd door _XipHiaS_ op 19 juni 2017 16:49]

Yep. En dat zal niet eens moeilijk zijn. Je compileert voor Windows meestal met een Microsoft compiler. Microsoft heeft het UWP concept daar al helemaal geschikt voor.
En de oude programma's die niet een nieuwe versie krijgen die kunnen je met emulatie alsnog laten draaien. Microsoft wed duidelijk niet alleen op het Intel paard.
Dat is vreemd. Ik dacht dat intel best een groot marktaandeel had in de iot en hier wel toekomst in zou zien. Overigens heb ik veel liever dat een vrij, open platform als lowRISC deze markt overneemt. Ik weet nog toen ik een arduino en later ook een raspberry pi aanschafte dat ik dit ook deed omdat ik vernomen had dat het 'open source' platformen zouden zijn, wat handig zou zijn om er van te leren. Later leerde ik dat slechts de (meeste) software die op deze platformen draait open source is en dat de cpu, gpu en microcontroller chips die er op zitten gesloten intellectueel eigendom zijn van intel, avr, arm of broadcom. Dit verbaasde mij enigszins aangezien het in mijn ogen dan geen open source platform genoemd zou moeten worden. Gelukkig is de vrije en open source risc-v instructieset architectuur in opkomst. Hopelijk ontstaat er nu wat ruimte voor deze open ISA om marktaandeel te krijgen.

Even een copypaste uit een ander tweakers artikel waarin het mooi is verwoord:

Risc-v is een opensource isa die zijn oorsprong heeft bij de Computer Science Division van de University of California. Doel van het project, dat in 2010 in gang werd gezet, is om cpu-ontwerpen vrijelijk onder een bsd-licentie beschikbaar te stellen. Andere chipontwerpen die op de reduced instruction set computing-principes zijn gebaseerd, zoals arm en mips, worden tegen betaling onder een licentie verstrekt

edit: waarom wordt dit gedownmod? dit is toch relevant voor het onderwerp?

[Reactie gewijzigd door Power Wolf op 19 juni 2017 14:13]

Arduino is volledig open source hoor, hun bootloader is alleen een layer die het avr gebeuren wat makkelijker maakt.

Indd onterecht gedownmod

[Reactie gewijzigd door itcouldbeanyone op 19 juni 2017 19:00]

Daarom zag ik er ook nooit potentie in,
Je mag toch verwachten dat met dat soort hardware minimaal een support en levering van 10 jaar op staat.
Ik heb vorig jaar een Intel seminarie gevolgd in een Maker Space in London over de Edison. Ik was niet onder de indruk. Mijn indruk was : leve Raspberry pi. Veel simpeler.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*