Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

Hoe de politie vr en ar inzet

Vive en HoloLens bij de Landelijke Eenheid

Door , 45 reacties

23-06-2017 • 06:00

45 Linkedin Google+

Hoe de politie vr en ar inzet

Op een zondagochtend, eind september in 2003, vond in de Amercentrale nabij Geertruidenberg een drama plaats. De enorme steiger in de stoomketel van 47 meter hoog stortte in en sleurde de acht mensen die onderhoudswerk aan de ketel deden, mee in zijn val. Vijf van hen overleefden de val niet. Hoe kon dit gebeuren? Bij het onderzoek naar de oorzaak van de instorting liep het Expert Team Visualisatie en Reconstructie, of ETVR, tegen problemen aan, want hoe reconstrueer je zo'n complex bouwwerk op een zinvolle manier? Uiteindelijk kwam het team uit op Knex, de maquette van vier meter hoog staat nog steeds in Driebergen.

Dat moet makkelijker en innovatiever kunnen, dacht het ETVR. Het markeerde het begin van een zoektocht naar nieuwe digitale middelen. Het team is onderdeel van de Forensische Opsporing voor de Nederlandse politie. Het houdt zich bezig met het vastleggen en visualiseren van een plaats delict en het reconstrueren van misdrijven.

"Dat gaat tegenwoordig verder dan alleen foto's maken. We hebben een arsenaal aan instrumenten om visualisaties te maken", vertelt Alexander de Bruijn, Operationeel Expert Forensische Visualisatie van het ETVR. Zo worden tegenwoordig standaard 360-gradenopnames van een plaats delict gemaakt. Dat gebeurt met de LizardQ, een robotisch camerastatief met een Canon 5D Mark II. Het systeem kan de dslr snel roteren en kantelen, en bij stilstand telkens drie, vijf of zeven afbeeldingen schieten. In combinatie met een fisheyelens is zo binnen enkele minuten een 360°×180°-panorama-afbeelding in hdr van tot 500MB te schieten.

Politie ETVR LizardQ

De panoramafoto's worden tot nu toe niet zozeer voor vr-weergave gemaakt, maar met een aparte viewer die het mogelijk maakt rond te kijken en in te zoomen. Zo kunnen politie en justitie een indruk van de plaats delict krijgen zonder dat ze daadwerkelijk op de plek hoeven te zijn. De Politie-eenheid Rotterdam, die de techniek in de praktijk inzet, heeft een busje met behulp waarvan de 360-gradenweergave zo'n twee uur na de opname gereed kan zijn.

"Je wil snel zoveel mogelijk details van de plaats delict vastleggen en daarbij zo min mogelijk verstoren", legt De Bruijn uit. "In een later stadium kan nieuwe informatie opduiken die maakt dat je opnieuw wilt kijken." Voor gedetailleerde 3d-visualisaties gebruikt het ETVR verschillende laserscanners.

Zo is er Faro Focus 3D. Deze scanner stuurt tot bijna een miljoen laserpulsjes per seconde en meet de faseverschuiving van het licht dat terugkeert na botsing met objecten en muren, om de afstand te berekenen. Het bereik van de Faro Focus 3D is 128 meter en de accuraatheid ligt op 3mm. De scanner kan binnen een tiental minuten een ruimte in kaart brengen.

Daarnaast werkt het ETVR met een laserscanner van Riegl die werkt op basis van time of flight. Het apparaat meet simpelweg de tijd die het duurt voordat het licht teruggekaatst is. Het nadeel is dat het veel langer duurt voordat een volledige scan is uitgevoerd, maar het voordeel is de toename in bereik. De tof-scanner van Riegl kan op afstanden tot 1,5 kilometer bruikbare scans maken met een accuratesse van 5mm. Om afstanden tot op honderdsten van millimeters te meten zet het team een Trimble S5 Total Station-afstandsmeter in.

De laserscans leveren een grote hoeveelheid punten op en het doorrekenen van alle punten neemt een halve dag in beslag. De resulterende puntenwolk kan gebruikt worden in 3d-software als AutoCad, 3D Studio Max of Maya om een driedimensionale afbeelding van de omgeving te maken. Omdat de scanners ook 360-gradenfoto's maken, zijn de visualisatie op basis van de puntenwolk en de panoramafoto te combineren.

"De koppeling van gegevens en het combineren van scans zijn voor ons heel belangrijk", zegt De Bruijn, die daarbij verwijst naar de mogelijkheid om onderlinge afstanden te verifiëren met de afstandsmeter. "We moeten kunnen garanderen dat de 3d-modellen kloppen. We hebben bijvoorbeeld geëxperimenteerd met Google Tango voor het scannen van omgevingen, maar dat bleek lang niet nauwkeurig genoeg te zijn." Het ETVR maakt wel gebruik van handscanners en heeft deze kortstondig proberen zelf te ontwikkelen, maar is daarvan afgestapt. "We gebruiken commerciële off-the-shelf-producten en passen die desnoods aan. De handscanners zijn van Mantis Vision, een Israëlisch bedrijf waar Google zijn techniek voor Tango vandaan heeft."

De scanners worden vooral gebruikt om ruimtes in panden in kaart te brengen, maar het team maakt ook 3d-visualisaties van hele gebouwen. Dat gebeurt met behulp van een DJI Inspire-drone. Die vliegt rond een gebouw en maakt van alle kanten foto's. Met behulp van de structure from motion-software AgiSoft Photoscan kan op basis van de foto's een getrouw 3d-model opgesteld worden van het gebouw. De algoritmes van dit soort software analyseren de beelden van tientallen tot honderden foto's om het materiaal vervolgens te stitchen tot een 3d-model. Bij de ontwikkeling hiervan heeft Microsoft Synth in het verleden een grote rol gespeeld. Het ETVR heeft de techniek onder andere ingezet bij reconstructies van het neergehaalde MH17-vliegtuig.

Politie ETVR Paard van Marken

Voor de verdere uitwerking van de 3d-visualisaties gebruiken de elf teamleden van het ETVR het ontwikkelplatform Unity. "We zitten eraan te denken om over te stappen op Unreal", aldus De Bruijn. "Unity werkt met C# en wie dat beheerst, zal in eerste instantie niet aan ons denken als plek om te werken. Daarnaast zijn de ontwikkelingen met WebGL erg interessant. Dan heb je geen speciale software meer nodig voor de weergave, alles werkt dan in de browser." Dat zou het volgens de teamleden makkelijker maken om de 3d-modellen naar meer werknemers van de politie en justitie te brengen. Het ETVR wordt de ene week elke dag ingezet voor visualisaties, de andere slechts een keer. In ongeveer tien procent van de gevallen wordt om 3d-visualisaties gevraagd. "Telkens wordt de afweging gemaakt wat de meerwaarde is ten opzichte van de mogelijke extra verstoring van het plaats delict."

Voor de vr-weergave van de 3d-modellen heeft het team een HTC Vive en verscheidene Samsung GearVR-headsets. Maar wat is nu eigenlijk de meerwaarde van het gebruik van de vr-brillen ten opzichte van de 'platte' weergave op een scherm? Ten eerste kan het helpen bij het verifiëren van getuigenissen, vertelt De Bruijn. "Je kunt in de ruimte staan en controleren of het klopt wat verschillende betrokkenen claimen. Was het voorval wel zichtbaar vanuit een bepaalde hoek? Kon de verdachte wel echt ontsnappen via een route? Dat kun je zo heel direct controleren."

Het team werkt ook met een pak met bewegingsdetectie. Hiermee is te visualiseren hoe verdachten zich bewogen in de ruimte. "Beweert een verdachte dat het slachtoffer vier keer in zijn mes liep? Dan kunnen we controleren of dat wel echt mogelijk is op de manier zoals hij beweert." De Politie-eenheid Rotterdam zet de 3d-visualisaties in om bedrijfsongevallen te reconstrueren. "We werken veel samen met de VOA, de afdeling voor verkeersongevallenanalyse van de Nederlandse politie", zegt Karin Verweij van Forensische Opsporing in Rotterdam. "Door een verkeerssituatie in vr weer te geven kun je inzicht krijgen in wat een chauffeur heeft kunnen zien."

Voor objectieve bewijsvoering in een onderzoek is niet alleen de reconstructie, maar ook het visualiseren van de feiten belangrijk, iets waar vr bij kan helpen. Zo zijn de vr-brillen in te zetten bij rechtszaken. Momenteel loopt een zaak waarbij de rechter besloot dat een schouw bij de plaats van het delict achterwege kon blijven, omdat de 3d-weergave voldoende informatie biedt. Daarnaast geeft een vr-bril de rechter een veel directer beeld van wat plaatsgevonden kan hebben dan een platte weergave.

Het ETVR geeft als voorbeeld een auto die onder vuur is genomen. Bij de 3d-weergave zijn de schotbanen door de auto vanuit alle hoeken te zien. De rechter kan met een vr-bril op bij wijze van spreken vanaf de bestuurdersstoel ervaren hoe de kogels de deur binnendrongen. Het politieteam experimenteert met de HoloLens van Microsoft. Met deze bril voor augmented reality is die auto zelfs op de originele plaats delict te zetten.

Het voordeel van de HoloLens is volgens het team dat gebruikers elkaar nog kunnen zien en niet volledig afgesloten zitten in een vr-omgeving. Zo kunnen onderzoekers overleggen terwijl ze naar hetzelfde 3d-model kijken. Het team geeft toe dat de mogelijkheden met augmented reality nog in de kinderschoenen staan. Bij de demonstratie in Driebergen werkte de HoloLens lang niet altijd zoals gewenst. "Juist omdat de ontwikkelingen snel gaan, willen we het op de voet blijven volgen. We kijken nu bijvoorbeeld naar de mogelijkheden met de mixedrealitybrillen voor Windows 10, en naar de Bridge, een mixedrealitybril voor iPhones." Op termijn kunnen onderzoekers met dit soort brillen aantekeningen maken in de vr-weergave van een plaats delict.

Reacties (45)

Wijzig sortering
Vet artikel! Maar er wordt al veel meer mee gedaan!
Niet alleen de Nederlandse politie, maar ook bijv. de polite van New York City experimenteert al met AR.

Zo worden er ook experimenten gedaan met body-cams die live videobeelden sturen naar experts die niet op locatie aanwezig zijn. Zij kunnen dan bepaalde items op de stream markeren, die de agenten op locatie te zijn krijgen via hun smartphone, of AR bril (bijv. google glass).

In NYC zijn ze bezig met experimenten om real-time nummerbord herkenning toe te passen, zeer interessant! Ook zijn daar SWAT teams bezig met een experiment om bijvoorbeeld zoals we al van vele games kennen een 3D interactive map weer te geven via een AR bril, vlak voor de raid van een gebouw.

Veel zit ook nog in de ontdekkende fase, maar er zijn zeker leuke dingen over te vinden.


Hier wat leesvoer voor de geinteresseerde:

https://www.fbi.gov/file-...ality-technology-pdf/view

https://www.newscientist....investigate-crime-scenes/

https://www.policeone.com...-reality-change-policing/
In NYC zijn ze bezig met experimenten om real-time nummerbord herkenning toe te passen, zeer interessant!
Uhm... dat is niet bijzonder hoor.

Snelwegen, grensovergangen en parkeer garages hebben dat in Nederland al.

Politie heeft het in auto's. (Nog niet allemaal).

Volgende stap is gezicht en object detectie. In Engeland zijn ze daar ver mee.
Klopt, snelwegen en parkeergarages hebben ook nummerplaat herkenning, maar ik had het specifiek over herkenning met AR brillen terwijl ze rondlopen.

Gezicht detectie is technisch natuurlijk ook al mogelijk, maar denk eens aan alle privacy issues en wettelijke issues die het gaat veroorzaken. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat mensen het niet fijn vinden als agenten rondlopen en real-time met een brilletje hun gezicht scannen.
De Belgische politie heeft niet zo lang geleden een opdracht uitgeschreven om het (al deels bestaande) "cameraschild" met ANPR (nummerplaatherkenning) en AID (automatische incidentsdetectie) uit te breiden tot gezichtsherkenning. Dit zou, volgens de opdracht, in z'n "beste" (???!!!) vorm zo ver gaan dat een gezicht in een auto herkend kan worden, en dan afgetoetst met pakweg een terreurverdachte.

Geen grap. Geen science-fiction.

Sommige camera's in bvb Antwerpen herkennen nu al deels "verdacht" gedrag zoals een groep snel lopende mensen.

Ik ben hopelijk niet de enige die deze evolutie uiterst zorgwekkend vind. Misschien zijn het wel net mensen met een technisch profiel die hier wat verder over nadenken dan gemiddeld .... Willen we nu echt technologie ontwikkelen die via pakweg een AR bril de overheid toelaat mensen via gezichtsherkenning te scannen?

[Reactie gewijzigd door MaartenBE op 23 juni 2017 17:34]

Wij wilden google glass gebruiken voor realtime gezichtherkenning.

Stewards en beveiligers in stadion kunnen dan mensen met verbod of die wordem gezocht eruit pikken.

Douane controle zal er beter door worden etc..

Echter Google wilde dat niet en privacy wetgeving.

Uiteindelijk zal huidige angst er vanzelf voor zorgen dat privacy opgerekt zal worden.

Ook vanuit marketing perspectief zal gezichtherkenning een vlucht nemen. (Zie film total recall)
"Telkens wordt de afweging gemaakt wat de meerwaarde is ten opzichte van de mogelijke extra verstoring van het plaats delict."

Deze snap ik niet. Het USP van ar en vr was toch juist dat er minder verstoring van het plaats delict is? En dat alles nog beschikbaar is, zelfs nadat het lijk is weggehaald en nadat men alles overhoop heeft gehaald om te speuren naar sporen?
Ik stel me voor dat… Als er eerst een paar uur lang opnames gemaakt worden van het plaats delict en men daarbij rondloopt, ik neem aan met meerdere personen, statieven en eventueel lampen en kabels, laptops etc plaatst en weer verplaatst, dat een groter risico is dan dat er alleen een fotograaf met een camera/flitser/paar verschillende lenzen doorheen hoeft te stappen.

Vergeet niet dat een (in technisch opzicht) mooiere reconstructie lang niet altijd ook 'mooiere' resultaten qua inzicht geeft. Het is geen CSI-aflevering waarbij elke gevonden haar of kruimel van pas komt ;)
als je echt wilt voorkomen dat er dingen veranderd worden op een plaats delict kun je beter lange afstand opnames moeten maken, of met een drone de plaats delict laten bezoeken.
Een drone heeft dan natuurlijk wel een erg grote windzoog. Lijkt mij niet handig om alle kruimeltjes/haren/spanen weg te blazen met je DJI phantom.
Bedankt Tweakers :) Dit artikel is erg interessant om te lezen. Had geen idee dat ze met al deze technieken werkten.

Ze zeggen dat ze wellicht willen overstappen naar Unreal engine, omdat Unity met C# werkt en men die met deze taal werken niet direct aan een baantje denken bij de politie, hoezo zouden mensen die met Unreal werken wel aan de politie denken? Volgens mij werkt Unreal met c++, denken deze programmeurs er dan wel aan? Dat van webGL snap ik dan weer wel.
Zoals ik het lees gaat het ze erom dat er geen viewer software nodig is bij gebruik van webGL. Maar Unity heeft toch ook ondersteuning voor webGL?

Persoonlijk denk ik overigens dat C# makkelijker opgepakt kan worden met kennis van programmeren in een andere taal dan met C++ het geval is, dus dat snap ik ook niet helemaal.

Verder wil ik nog even kwijt dat dit inderdaad een erg interessant en leuk artikel is. Meer van dit graag :)
Het is zeker makkelijker op te pakken, ik ben sinds februari in het kader van mijn afstudeertraject begonnen met het maken van een applicatie voor de HoloLens en had voorheen geen kennis van Unity, wel van C#. Inmiddels heb ik een redelijke applicatie kunnen ontwikkelen. Enige waar ik aan moest wennen is de opbouw van Unity en de Mono implementatie ipv .NET.

91% van de HoloLens applicaties worden in Unity ontwikkeld. Het lijkt mij ook behoorlijk wat werk om een HoloLens applicatie te ontwikkelen in C++ en DirectX, dan moet je in principe een complete engine schrijven, ipv een bestaande engine te gebruiken. Verder heeft Microsoft met de HoloToolkit veel basisfunctionaliteiten makkelijk implementeerbaar gemaakt.

[Reactie gewijzigd door OmgItsKoen op 23 juni 2017 08:18]

Unity heeft inderdaad ook ondersteuning voor webGL.

Overigens heeft Unreal een Visual Scripting taal genaamd Blueprints en hoef je dus niet met C++ te programmeren, deze is ook makkelijker te leren voor mensen zonder ervaring met programmeren.
Bedankt voor de bevestiging!

Unity heeft overigens in de asset store ook visual scripting plugins staan. Ik zelf heb een tijdje Playmaker gebruikt, dat werkt prima. Maar ik hou teveel van code kloppen, dus ben ik daar weer mee gestopt.
Warrig stukje inderdaad. Waarom willen ze overstappen van Unity naar Unreal?

Auteur: verduidelijken graag!
C# devvers zijn gigantisch in trek en er is een gigantisch tekort aan. Als je dan een niet zo populaire werkgever bent, kom je praktisch niet aan personeel. Dan kan het in theorie allemaal heel leuk werken, als niemand het voor je gaat programmeren dan kom je alsnog nergens. Je concurrentiepositie als werkgever kun je ook niet zomaar even verbeteren, zeker niet al relatief logge en trage werelden als dit, die voor alle stappen die ze zetten veel verantwoording af moeten leggen.
Ja dat is precies het stukje wat ik ook niet begreep. Unity is daarnaast populairder dan Unreal en je zou denk dat er juist meer mensen zijn diender Unity uit de voeten kunnen. Unity ondersteunt ook JavaScript.. Nog meer programmeurs :?
Voor de politie kost Unity Pro geld en Unreal niet.
Alleen als de politie de software verkoopt kost Unreal geld (5% royalty).
Verder is er geen verschil en gaat het puur om de voorkeur van de ontwikkelaar.
Persoonlijk vind ik Unity met C# makkelijker dan Unreal met C++. Bij de gaming opleiding die ik bijna afgerond heb leer je ook te werken met Unity. In mijn lesjaren werd ons UnityScript (JavaScript) geleerd. Ik ben juist in mijn vrije tijd C# gaan leren maar onderhand zijn ze daar van af gestapt en beginnen ze gelijk met C#. Bij de opleiding leer je ook wel C++ in hun eigen gemaakte engine maar Ik vond het zelf maar niks, ik had toch liever Unity en C#.
Unreal is alleen niet puur C++. Het engine programming deel gebeurd in C++ zoals dat ook zo is in Unity, maar het schrijven van script gebeurd in Unreal met Blueprints; een Visual Scripting taal. Deze is gemakkelijker te leren voor iemand met geen of weinig ervaring met programmeren.
Ik ken Kismet, voorloper van Blueprints dacht ik. Maar is Blueprints echt een alternatief voor programmeren? Ik heb met Unreal nooit geprogrammeerd, wel heb ik met Unity wat kleine projecten gedaan voor de Vive en HoloLens, had daarvoor alleen ervaring met C# dus kon ik redelijk snel opschieten met Unity.

Ben van plan om met Unreal te werken, puur als hobby, alleen vraag ik me dus af of je zonder programmeren net zo ver komt. Zou de politie, indien ze met Unreal gaan werken, met Blueprints (en minimaal programmeren) hun projecten kunnen maken?
Ja je kan in Unreal prima uit de voeten zonder de C++ ooit aan te raken. Alle belangrijke functies zijn exposed naar Blueprints.

Heel af en toe kom je wel eens iets specifieks tegen wat je nodig kan hebben in Blueprint en dan zal je dat zelf moeten exposen in C++, maar dat kom ik maar zelden tegen.
Erg interessant artikel. Mooi dat men de beschikbare techniek ook gebruikt.

Tav de switch naar Unreal; wellicht omdat je in Unreal dmv blueprints ook het nodige 'programmeren' - wat weinig / veel minder programmeer kennis vraagt?! Het verschil in snelheid (blueprints vs C++) zal voor de gewenste toepassing bij de politie denk ik minder van belang zijn.

Edit; ik zou de scanners graag een dagje lenen voor mijn werk als architect

[Reactie gewijzigd door noneem op 23 juni 2017 07:02]

Ik snap het idee van die blueprints wel, maar in mijn ervaring is het ook met dergelijke technieken nog steeds nodig om een programmeur het werk met de blueprints te doen. Anderen hebben er vaak niet de kennis of mindset voor om een normaal lopend programma te maken, ongeacht de manier waarop het weergegeven wordt.

En als het ze alleen zou gaan om de blueprints, er zijn genoeg assets voor Unity die hetzelfde mogelijk maken voor Unity.
Er zijn ook genoeg visuele node based scripting tools in de assetstore van unity te vinden.

https://www.assetstore.un...larity/query=category:110

Maar C# is imho behoorlijk laagdrempelig en denk niet dat ze door het switchen naar unreal ineens veel beter personeel kunnen krijgen. Ik denk eerder een verschuiving van programmeurs naar grafische mensen. En wanneer de algoritmes wat spannender worden lijkt me dat ook geen goede ontwikkeling.
het lijkt mij goedkoper om een forensisch onderzoeker te trainen in blueprint dan een programeur op te leiden naar forensisch onderzoeker.

[Reactie gewijzigd door mudshovel op 23 juni 2017 13:33]

Wel nier direct een artikel wat consument gerelateerd is maar wel inzicht geeft over de technieken en hoe ver de implementatie is.

Mijn complimenten en gaarne meer van dit soort artikelen, zo herken ik tweakers weer ipv de commerciŽle lijn die de laatste jaren heerst
Is dit vergelijkbaar met de technieken die bijvoorbeeld de Onderzoeksraad voor Veiligheid gebruikt? Heb daar recent ook mooie filmpjes/animaties van gezien (oa Hijsongeval Alphen ad Rijn)
Laten ze nou een SMS voor nood inschakelen, voor nood. Soms kan je niet bellen. SMS 112 bestaat dat?
Ik heb ooit iets hier op Tweakers gelezen dat er zoiets was voor slecht horende mensen. :)
https://www.rijksoverheid...spraak-of-gehoorbeperking
nieuws: Noodnummer 112 wordt bereikbaar per sms

Proef is afgelopen, of te weinig gebruik van gemaakt of teveel misbruik blijkbaar.
Maar zijn die Windows of Apple producten gewoon consumenten versies? Die bedrijven willen namelijk nogal veel zaken van de gebruikers doorsturen naar hun eigen servers.
De HoloLens is juist voor de zakelijke markt ontwikkeld. Wellicht dat er consumenten versies uit voortvloeien maar primair is zakelijk gebruik (Daar is de prijs ook naar).
Hier een mooie case van een liften fabrikant:

https://www.youtube.com/watch?v=8OWhGiyR4Ns
"Voor objectieve bewijsvoering in een onderzoek is niet alleen de reconstructie, maar ook het visualiseren van de feiten belangrijk, iets waar vr bij kan helpen. Zo zijn de vr-brillen in te zetten bij rechtszaken. Momenteel loopt een zaak waarbij de rechter besloot dat een schouw bij de plaats van het delict achterwege kon blijven, omdat de 3d-weergave voldoende informatie biedt. Daarnaast geeft een vr-bril de rechter een veel directer beeld van wat plaatsgevonden kan hebben dan een platte weergave."

Ik houd echt mijn hart vast als we zo gaan redeneren, laten we de rechter op basis van een door politie gecreeŽrde VR-ervaring naar de FEITEN kijken dan komt het vast wel goed. 8)7

Denk dat tunnelvisie nog eens heel groot gaat worden, voor zover het dat in het korps nog niet is.
Vreemd opmerking, feitelijk zeg je dat de technische recherche haar werk niet doet en onbetrouwbaar is. Feitelijk dingen zelf constateren (zichtlijnen, schootsvelden) kunnen met dit soort technieken objectief zelf worden beoordeeld in de context van vlak na een situatie met relatief zo min mogelijk een verstoring (denk aan lichamen nog op positie/geen regen/5 jaar na dato en plaats delict nog bezoeken). Dit vergroot in mijn beleving juist objectiviteit maar in combinatie met bestaande technieken zoals foto's/video's.
Alleen moet er wel een waarborg en zekere controleerbaarheid zijn en zou niet heel het process door de politie gestuurd moeten kunnen worden.

"Momenteel loopt een zaak waarbij de rechter besloot dat een schouw bij de plaats van het delict achterwege kon blijven, omdat de 3d-weergave voldoende informatie biedt."

Is dat de objectieviteit waar jij het over hebt?
De hele situatie in een computer creeŽren zonder ooit op plaats delict onderzoek te doen.

Dit doet mij sterk denken aan de rechtzaak van gisteren waarbij een rechter oordeelde dat het verdronken meisje nooit douchte met de strik nog in het haar en daarom niet na het douchen terug het zwembad in gesprongen kan zijn..
Aannames zijn killing voor de rechtspraak.
twee jaar geleden was ik bij de ministerie van justitie om aan een programma mee te doen voor studenten. Het was de bedoeling dat studenten hun optiek gebruikten voor innovaties op IT gebied. Ik heb vervolgens een presentatie gegeven met vr/ar als mijn onderwerp.

Nou, ik zag sommige mensen in hun vuistje lachen, wat heel onprettig was.
Nu zie ik dat het echt een ding is geworden |:(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*