Specificaties Geschikt voor PC - Bekijk alle specificaties

HTC Vive Review

Zworba 3 januari 2017, 323 views

HTC Vive

Adembenemend. Ik heb de Vive nu toch al een half jaar en ben er heel tevreden mee! Ja het is nieuw dus resolutie en games kunnen aan gewerkt worden maar dat kan je verwachten en persoonlijk stoort het mij echt niet.

Pluspunten

• Precisie controllers is verbazingwekkend
  • Resolutie goed genoeg
  • Kabel ben ik al gewoon en stoort niet
  • Ingescande ruimte is een grote meerwaarde
  • Steam library

Minpunten

• Foam niet afwasbaar. Zodra je van het demo parcour afstapt en je kennissen een wat intensievere ervaring gunt mag je om het kwartier pauzeren.

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Te weinig AAA content? Te weinig resolutie? Doet me wel wat denken aan de discussies die ik had/heb met mensen over minecraft.

Wat een belevenis! Met de VIVE haal je niet alleen de toekomst van gamen in huis. Een museum bezoeken, de straten doorwandelen waar je ooit nog op reis bent geweest, even op Mars geteleporteerd worden en door de ogen van de rover kijken mag je best wel fenomenaal noemen.

Wanneer ik nu één van mn eerste spellen (rainbow six) terug probeer te spelen op een gewoon PC scherm word ik ziek van die ervaring. Wat zo leuk is aan de VIVE of eender welk VR toestel is dat de rekenkracht er al is dus we hoeven helemaal niet terug te keren naar het stenen tijdperk. En naar mijn menig zijn de pixels die je ziet geen struikelblok om volledig in de virtuele wereld te duiken. Bij de VIVE zitten 2 controllers, en met 2 sensoren die je tegenover elkaar hangt kan je een ruimte omtoveren tot het holodek van star trek. Van snipernest tot tekenruimte, met een precisie die zo nauwkeurig is dat je de controllers gewoon in de lucht kan werpen, 360 graden laat draaien en zo terug kan opvangen zonder moeite (en best ook zonder lamp boven je hoofd).

Ik maakte mij vooral zorgen omdat ik IRL vrij snel zeeziek word van de eenvoudigste attracties op een kermis. Hiermee bedoel ik echt de simpelste attracties. Zo geven ronddraaiende theekopjes mij een witte huidskleur vanaf de eerste seconde. Van de 30 games heb ik voor amper 2 games een refund moeten vragen. Het 1e is hover junkers en het 2e omdat mijn ruimte net iets te klein was om het spel te kunnen spelen.

Arizona sunshine is het laatste spel dat ik aangeschaft heb. Het gevoel dat ik kreeg bij het spelen van zo een spel zou ik het best omschrijven als bij een paintbal game. Wat een adrenalinekick wanneer ik de lades één voor één moest openen om zo een sleutel te bemachtigen, ondertussen hoor je boven de houten vloer kraken van zombies die wel of niet naar beneden zullen komen.
Wanneer je nu een fps game speelt zal je zelf door de benen moeten of gewoon helemaal plat op de grond gaan. Dit is waar het bij mij om gaat, die belevenis heb je enkel wanneer externe sensoren de ruimte inscannen waardoor je netjes rond kan lopen/kruipen :-).

Een leuk extraatje is dat je in theorie alle pc-games kan spelen die je maar wil (non VR) of alle films bekijken die je maar wil. Dit kan je bijvoorbeeld doen in theater mode. In de realiteit zal je een heel zware kaart nodig hebben om die games te bolwerken en is het vaak onhaalbaar als je met je keyboard speelt omdat je deze niet ziet. Voor PC games kies ik dus nog steeds voor beeldkwaliteit en resolutie. De Youtube filmpjes vind ik best wel rustgevend met een bril en koptelefoon op.

Ik geniet vooral van de ervaring en hou in het achterhoofd dat deze technologie nog in zijn kinderschoenen staat. Absoluut een must voor de gamefanaten.

Heb jij ook een HTC Vive?