Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ubisoft experimenteert met games voor HoloLens

Door , 26 reacties

Ubisoft werkt aan prototypegames voor Microsofts HoloLens. Het gamebedrijf bood tijdens het Unite Europe 2017-evenement van Unity een blik op twee van de games, waaronder een spel met virtuele speelgoedsoldaatjes.

Pierre-Armand Nicq en David Yue van Ubisoft gaven een impressie van twee testgames voor de HoloLens waar ze aan werken. Een van de twee draait om virtuele plastic soldaatjes, die de speler kan selecteren en verplaatsen. De werking van dit spel berust op de spatial mapping-mogelijkheid van de HoloLens. De ar-bril kan oppervlakken van de omgeving in kaart brengen, zodat de soldaatjes bijvoorbeeld daadwerkelijk op een tafel lijken te staan.

Het andere spel heet Rabbid Rockets, waarin de bekende Ubisoft-Rabbids figureren. Hierbij heeft Ubisoft geen spatial mapping gebruikt. Wel zijn op de afbeeldingen van de presentatie, waarover VRFocus bericht, twee robotarmen zichtbaar. Ubisoft ging bij de presentatie tijdens het Unite Europe 2017-evenement van Unity, afgelopen week in Amsterdam, in op de uitdagingen bij het ontwikkelen van ar-games. Het lijkt niet waarschijnlijk dat de games daadwerkelijk verschijnen. Wel is duidelijk dat Ubisoft experimenteert met games die uiteindelijk naar ar-platformen kunnen komen.

Microsoft toonde zelf ook al eerder games voor de HoloLens, zoals Minecraft, maar het bedrijf richt zich in eerste instantie op zakelijk gebruik van de ar-headset. Voor consumententoepassingen heeft Microsoft inmiddels het Mixed Reality-platform, dat onderdeel is van Windows 10 en waarvoor meerdere fabrikanten headsets maken.

Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

Reacties (26)

Wijzig sortering
Ik heb het geluk gehad om veel met de Hololens te mogen werken en hier een aantal POC mee uit te werken. Ik vond het zelf erg gaaf werken, maar de gaafste AR game was zonder twijfel Fragments. Dit spel was in bijna elke ruimte wel goed te spelen en gaf markeringen aan oppervlaktes op basis van hoogte en hoek(dus een "bank"/stoel en zelf tafel met stoel werd herkend). Heel apart om een virtueel persoon bij je op de bank te zien zitten of aan de tafel. Ik raad ook erg aan om dit te proberen als je de kans krijgt, of een filmpje op youtube te kijken.

De field of view was beperkt door de gebruikte techniek(wave guide?) waarbij gebruik gemaakt wordt van dezelfde eigenschapen als waarom licht in een glasvezel "blijft". Ik hoop ook dat MS de AR een beetje oppakt want acceptatie door de consument blijft belangrijk en Apple lijkt daar nu met hun ARKit en miljoenen telefoons een "good enough" approach te bereiken(welke voor AR op een scherm en zonder sensoren erg indrukwekkend is) welke het draagvlak voor een bril verhoogd.

PSVR heeft al bewezen dat technische de beste niet het belangrijkst is. De ervaring moet voldoen en het moet toegankelijk zijn qua kosten.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 30 juni 2017 16:53]

Deze heb ik vorige week gespeeld. Echt fantastisch! Het is zů knap hoe de bril en app je ruimte kunnen scannen, en daar vervolgens slim - maar ook dan ook echt heel slim - allerlei objecten en personen in zetten. Super.
Hoe is het gevoel op je hoofd om zo'n ding langdurig op te hebben? Persoonlijk irriteer ik me al snel aan m'n normale koptelefoon
Als je hem goed op doet, boven op het voorhoofd(de band over het hoofd vlak onder de "normale" haarlijn), dan valt het wel mee. Daarnaast is er een extra strap bijgeleverd die er bovenop geplaatst kan worden. Doe je hem niet helemaal goed op dan wordt het echt heel snel een behoorlijk last, maar ik persoonlijk al geen (zonne)bril lange tijd verdragen.
Leuk dat er ook games ontwikkeld worden met AR. Echter maak ik mij wel zorgen over de gehele gameplay experience. Geen enkele kamer is precies hetzelfde en niet iedereen heeft een even grootte kamer. Daarom zullen bepaalde games wel of niet goed werken als je een kamer hebt met veel objecten en word je beperkt als je een kleine kamer hebt. Daarbij zal ongetwijfeld de hoeveel licht(inval) op je kamer ook een grote rol spelen. Of is het aanzetten van een kamerlamp goed genoeg? Misschien valt het in de praktijk allemaal nog wel mee, maar dit soort problemen maakt het wel erg ingewikkeld om AR games te maken.

[Reactie gewijzigd door Wizzu op 30 juni 2017 15:07]

Komt gewoon bij de systeemvereisten:
Kamer van minstens 5 bij 5
1 tafel zonder objecten
1 gevulde boekenkast :X
Nouja, de Vive heeft bij veel games ook een minimale speelruimte, bv 2x1.5M :)
Volgens mij is dat hetzelfde als een resolutie. Hoe kleiner de kamer hoe lager de resolutie, dus dat word gescaled neem ik aan.
EDIT: Ik bedoel niet dat de AR onscherp wordt, maar meer dat alles beter wordt gescaled voor jou kamer.

[Reactie gewijzigd door Desiler op 30 juni 2017 15:09]

Zo te zien gaat het om een klein speelveld, dus denk niet dat het direct een probleem is. Daarbij komt dat de Field-of-View toch ook niet zo groot is ;-) Verder kan de HoloLens de kamer zelf scannen en daarmee het spel eventueel aanpassen om jouw omgeving.

Licht zal niet zo'n probleem zijn. Met een beetje schemering kan de hololens nog best goed functioneren, plus vind ik persoonlijk dat de hologrammen meer tot hun recht komen.
Is het niet gewoon zo dat je kamer wordt gescanned door de holo lens? Je hebt dus niet de traditionele levels maar een spel mechanisme
Nou'ja het is eigenlijk mixed reality, oftewel AR maar dan gebaseerd op de omgeving. De game zou dus rekening met de omgeving houden en op basis daarvan een game ''maken''. Geen enkele ervaring zou dan hetzelfde zijn en is dan geoptimaliseerd voor jouw kamer.
Het mooie van AR, is dat het zich juist aanpast aan de ruimte waar jij je in bevind. Neem bijvoorbeeld de game RoboRaid. Voordat je speelt moet je rondlopen, zodat de hololens de ruimte kan scannen. Nadat de hololens je ruimte heeft gescanned, verandert de ruimte dus in de battlezone/game area.

je kan het jezelf zo moeilijk/makkelijk maken als je wilt dus. Ik heb het bij verschillende bedrijven in de open kantoren gespeelt, maar zoals je kan zien in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=zHxTOpWJyQs werkt het ook in kleine ruimtes. (ookal moet ik zeggen dat het in grote ruimtes wel leuker is) Houd er ook rekening mee dat de field of view wel een stuk kleiner is.

edit: stukje toegevoegd

[Reactie gewijzigd door poerkiemen op 30 juni 2017 16:25]

Niet al te lang geleden heb ik de HoloLens mogen uitproberen. Wat me erg tegen viel was de field of view. Ook had ik zelf heel veel problemen met de bediening.

Verder denk ik zeker dat het concept van de HoloLens goed is en ben ook benieuwd wat de toekomst gaat brengen. in ieder geval een goed idee om al vast te oriŽnteren voor de mogelijkheden.
Microsoft heeft een patent aangevraagd een tijd terug om de Field of View te vergroten, ze zeggen ook dat in het de volgende release wordt aangepast.
De Field of View is namelijk een kritiek punt van iedereen die de bril op heeft gehad.

Wel leuk dat er wel wordt geŽxperimenteerd met de HoloLens, mijn inziens het meeste gave stukje tech dat er nu is.
De bediening is simpelweg wennen, werk nu een aantal maanden met de HoloLens en had het na een paar uurtjes wel door. Inmiddels heb ik geen enkel probleem met de bediening. Verder is de Field of View inderdaad wat klein, maar dit is in de zakelijke markt niet (altijd) een probleem. Er kunnen objecten wat verder weg geplaatst worden om hier omheen te werken.
Ik vind het hele concept van VR en vooral AR echt enorm fascinerend maar ik zie de consumenten technologie hier nog niet snel voldoende klaar voor zijn om dit op een niveau op de markt te zetten dat ik als (veeleisende) gebruiker er tevreden mee zou zijn.

Ik heb met oculus mij bijvoorbeeld eens prima vermaakt op een testdag maar de lage resolutie was toch wel enorm storend. Ongetwijfeld kunnen ze hier al veel beter maar dat zou de prijs zo krankzinnig hoog maken dat het voor de consumentenmarkt zelfs niet meer aantrekkelijk zou zijn. Het concept echter van bv een 3D bril en een racesim zoals iRacing is echt, voor mij als gamer, echt wel kicken. Ik vond het een heerlijke ervaring.

Een model ŗ la Google Glass maar dan met hoge resolutie en kleuren zou echt helemaal geweldig zijn en komt er ongetwijfeld ooit wel maar vrees dat dit niet voor de komende jaren zal zijn.

Zou wel graag eens kunnen experimenteren met een 3D bureaublad, vraag me echt af hoe aangenaam dit in de praktijk zou zijn voor langdurige sessies. Kan me inbeelden dat dit met de huidige resoluties gewoon voor pure hoofdpijn zou gaan zorgen bij langdurig gebruik.

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 30 juni 2017 15:49]

Microsoft geeft aan dat ze nog wel 5 tot 10 jaar nodig heeft voordat deze techniek voor de gewone consument bereikbaar wordt....

https://www.windowscentra...soft-must-still-market-ar
Allemaal goed en wel, games ontwikkelen voor VR en Hololens.
maar in hoeverre is daar echt een markt voor.
VR is nog altijd iets 'speciaal' in de grote gaming markt.
De investering die je moet doen, is tť groot, voor hetgene dat het maar opbrengt.
(zware PC + VR set kopen)

Je kan ook natuuurlijk niet blijven dingen aankopen.
Die hololens gaan ze ook niet verkopen voor minder dan §300.

Ik zie VR vooral van toepassing in de industrie/verkoop.
Niet zozeer voor de mainstream gamer. (en in de mainstream zit toch het grootste geld)

[Reactie gewijzigd door Qinshi op 30 juni 2017 15:19]

Wat een onzin... Dus omdat iets duur is, niet direct een grote markt aanboort, is het niet zinvol om te ontwikkelen?

Met die instelling hadden we nog steeds met een piemeljoystick pong en space invaders zitten spelen.
Alleen zijn de benodigdheden voor zo'n console veel kleiner. Wil je lekker met VR bezig zijn dan wil je eigenlijk ook kunnen rondlopen e.d.

Ik zelf zie het ook nog niet gebeuren dat VR echt groot wordt in de thuis situatie. Ik geloof meer in initiatieven zoals "The Void" voor de massa.

De tijd zal het in iedergeval leren. We zitten momenteel iig nog niet op het hoogte/keerpunt van VR. De huidige groei zal nog wel even doorzetten.
naj, de hololens is dan ook wel duurder dan je 1080ti met een i9 pc + vive.
$3000 development kit, $5000 voor commercial kit.

Dat noem ik aardig prijzig, en maakt de markt ervoor toch meer voor bedrijven en mensen met veel geld.
Duur speeltje voor nu
tja, een beetje GPU voor een PC is ook 300+ en toch verkoopt het goed.
Eindelijk een excuus om als een malloot door je eigen woonkamer en over je eigen meubilair te free-runnen ("Ik ben een Assassin!") \o/

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 30 juni 2017 16:46]

Plastic soldaatjes!!!

Een potje warhammer op deze manier lijkt mij wel wat!! :)
Dat is precies waar ik aan zat te denken. Zelf nooit de behoefte/tijd/ruimte gehad om met fysieke WH aan de slag te gaan, maar op deze manier lijkt het me wel heel tof! Net als het spelen van RTSen en turn-based games a la Fire Emblem/xcom.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*