Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt partnerprogramma voor HoloLens naar Europa

Door , 30 reacties

Microsoft heeft zijn HoloLens Agency Readiness Partner-programma uitgebreid naar Europa. Zes Europese bedrijven krijgen extra training van Microsoft om toepassingen voor de augmentedrealitybril te maken.

De Europese HoloLens-partners zijn Black MarbleRewind en Fundamental VR uit het VK, Holoforge en Immersion uit Frankrijk en Zuhlke uit Duitsland. De bedrijven voegen zich bij de tien partners voor de bril uit de VS en Canada. Partnerbedrijven hielpen eerder bijvoorbeeld om HoloLens-toepassingen te maken voor de Red Bull Air Race, de Britse politie en het Franse transport- en energiebedrijf Alstom.

De uitbreiding volgt op de komst van de dev kit van HoloLens in een aantal Europese landen. De ontwikkelaarsversie van de bril is in Duitsland, Frankrijk en Ierland verkrijgbaar voor 3299 euro, maar er is ook een Commercial Suite-variant beschikbaar voor 5489 euro.

Microsoft levert de HoloLens officieel nog niet in Nederland en België, maar meerdere partijen werken hier al wel aan applicaties voor de bril. Onder andere de Nederlandse politie experimenteert ermee. Microsoft zou 'enkele duizenden' exemplaren van de HoloLens hebben verkocht. De bril ontvangt kritiek vanwege het beperkte blikveld, maar een nieuwe versie zou pas voor 2019 op de agenda staan.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

13-03-2017 • 10:30

30 Linkedin Google+

Reacties (30)

Wijzig sortering
Nou het is niet te verbazen dat een concept model kritiek krijgt. Het zal nog wel een aantal jaar duren eer de markt for augmented reality zal groeien. Nu is het nog niet eens voor early adopters, maar voor de developers.

[Reactie gewijzigd door Soggney op 13 maart 2017 10:51]

Oculus Rift is ook een paar jaar alleen voor developers geweest....die was wel gewoon betaalbaar....3000,- dollar is gewoon veel te veel voor een ding met deze specs!
De Rift en Hololens zijn op geen enkel vlak met elkaar te vergelijken. Daarnaast heb je met de Rift nog een computer nodig waar je meer dan 1000 dollar aan kwijt bent.
De Rift en Hololens zijn op geen enkel vlak met elkaar te vergelijken. Daarnaast heb je met de Rift nog een computer nodig waar je meer dan 1000 dollar aan kwijt bent.
Beide apparaten zijn een 'bril' die virtuele informatie tonen?
Veschil is, de ene is Virtual Reality, 100% computer generated wereld. De HL doet Mixed Reality, mixen van de real world met computer generated UI maar op een manier dat die snapt hoe de real world in elkaar zit (das het verschil met Augmented Reality) en ook nog eens zonder draad naar de PC. Dus wel redelijk specifiek kunstje.
hololens en rift komen geen eens bij elkaar in de buurt !
het gaat erom dat ze beide de aandacht vragen...en geld maar 1 keer uitgegeven kan worden....en de Rift heeft zijn toekomst al behoorlijk vastgelegd...Hololens lijkt veelbelovend...maar er is nog niets! en dan is 3k uitgeven aan het apparaat gewoon veel...helemaal voor een 1e generatie product!
ik snap uw punt en het is ook veel geld maar aan de andere kant de rift heeft nog een 1000+ euro pc nodig om te werken zo ver ik weet werkt een hololens out of the box.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat microsoft zich in eerste instantie wil richten op enterprises (de grote bedrijven). Met dit hoge bedrag blijven de meeste "hobby" programmeurs buiten de deur.
ja leuk...1000 euro is toch maar 1/3e van 3000 euro! en dan heb je ook nog eens een knaller van een PC die je overal voor kan gebruiken! die 3k is alleen maar voor een simpele PC met geavanceerde monitor!
Gaat niet om de specs, het gaat om de immense R&D-, software- en ondersteuningskosten. Dit ding wordt in honderden gemaakt, niet honderdduizenden.
de ontwikkelkosten moeten niet afgewikkeld te worden op de eerste developers die het product kopen...de massaproductie van een consumentenversie moet die kosten eruit halen! als ze vertrouwen hebben in het product...komt het met de kosten eruit halen wel goed...
dit geldt dan dus ook voor de betreffende kopers, die softwrae willen ontwilkkelen voor de hololens....
je ziet het zelden idd.. dat de kosten voor de baat uit gaan... of zoiets :z :z
Ik heb vorige maand de kans gekregen om de holo-lens te proberen op een event.
Het is een knap staaltje techniek , maar ik deel je mening. Het is momenteel echt een tool voor developers.

De uitwerking van de applicaties dient nog verder te worden uitgebreid en ontwikkeld.
markt for augmented reality
Veel mensen beschouwen Pokemon Go anders wel als AR.
Misschien implementatie niet echt geslaagd maar qua inkomsten is het meer dan volwassen.
dat is dus niet de engiste implementatie van AR. apps zoals Blipar ten tijde van mijn blackberry bold of via de ps vita met 6 kaarten een hele game-wereld kunnen maken is ook gewoon AR. AR is/betekent een virtuele laag over de reele wereld. VR is een realiteit waar je in word gezet. Daar zitten grote verschillen tussen.
OT Enige bedoel je. Of vind je die implementatie zo enig ;)

Je hebt het ook over AR op een consumenten mobiel.
Het zal vast ook AR heten, maar er is een wereld van verschil tussen AR op een mobiel en via een bril. Voor consumenten en voor bedrijven. Dat snap je toch ook wel?
Niet? Kijk eens wat bedrijven al met een HoloLens doen. Dan ga je daarna de vergelijking met een mobiel nooit meer maken ;)
daar gaat het dus niet om. AR is AR net zoals daydream of de gearvr van samsung ook gewoon VR is net zoals de Rift of de Vive. AR beschrijft niet hoe je het moet gebruiken, AR beschrijft een virtuele laag over de wereld. of je het met een HMD of gewoon in je hand houdt. zolang het een laag over de virtuele wereld is, is het gewoon AR
Natuurlijk, maar het gaat om de beleving. En die is compleet verschillend. Alsmede de toepassing van AR (/MR)
Is wat men er mee doet van belang of wat er mee kan verdienen?

Voorzover ik weet zal innovatie en beschikbaarheid alleen maar harder lopen naar mate er meer mee verdiend zal worden.

Microsoft zal links en rechtsingehaald gaan worden.

En dan is het leuk en aardig dat wat je er mee kan verbluffend is tov consumenten producten.

Maar geschiedenis leert ons dat niet het beste product zal overleven cq beste of eerste product marktleider zal worden cq uberhaupt zal overleven. (Video 2000 iemand?)
HoloLens is een veredelde Google Glass .... viewport van een paar graden groot en software die nauwelijks werkt (tov Google dat wÚl werkt).
Google Glass is niet eens vergelijkbaar. Niet voor niets geflopt. Slechte accuduur, duurde lang om aan te zetten, software die niet goed werkt.
Snap niet dat je die aanhaalt :X
HoloLens heeft software die werkt, met toepassingen waar het bedrijfsleven alt heel enthousiast voor is en ook bij sommige bedrijven in gebruik is.

Om weer OT te gaan: Met een andere AR/MR ervaring dan die je met een smartphone hebt.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 14 maart 2017 08:31]

Het is Windows. Die software werkt dus niet.
Jammer dat deze zo duur en moeilijk te krijgen is, zelf bezig met VS en Unity via de emulator, en af en toe testen op een echte, en ik moet zeggen dat de beeld kwaliteit me absoluut niet tegenvalt ondanks het beperkte blikveld.
In 2019 pas een opvolger... Dat klinkt als een kleine eeuwigheid!
Voorlopig is het ding nog niet eens uit. Het is nog steeds development. En jij vindt het een eeuwigheid duren? Wat ik een schande vind, is dat MS reclame maakt voor wonder producten, die nooit afkomen of voor die tijd al de nek worden omgedraaid.
Kijk naar Windows 10 op phones. Hoe lang heeft dat niet geduurd? En nog...MS brengt liever een goede werkende Office uit voor Android en iOS dan voor Windows.
Microsoft heeft focus problemen.

[Reactie gewijzigd door techie782 op 13 maart 2017 13:05]

In Nederland en BelgiŰ is het ding officieel nog niet om uitgebracht. Maar er zijn er al duizenden van verkocht.

Qua focus ben ik het met je eens. Word voor Windows stikt van de irritante bugs.
Je bent voorbarig. HoloLens is in ontwikkeling inclusief de aanstaande HoloLens 2.
De HoloLens is meer voor bedrijven dan voor consumenten. En daar zit meer toepassing en geld. En ja, ik ben net zo ongeduldig op het uitkomen van de HoloLens voor ons consumenten.
Hoe meld ik me aan?
Ik heb de afgelopen 3 maanden de kans gehad om met de HoloLens te werken voor een project. Wel handig dat de lens nu makkelijker in EU te verkrijgen wordt, want de 2 die wij hier hebben zijn via het moederbedrijf geimporteerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*