Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Studenten brengen kartonnen alternatief voor HoloLens uit voor 29 euro

Door , 75 reacties

Studenten van de Universiteit Twente hebben een kartonnen viewer voor augmentedrealityweergave ontwikkeld die werkt in combinatie met smartphones. Het Aryzon-bouwpakketje zou vergelijkbare weergave als Microsofts HoloLens bieden.

De Aryzon is een kruising tussen de Google Cardboard en de Microsoft HoloLens. Gebruikers kunnen het kartonnen bouwpakketje zelf in elkaar zetten tot viewer en er een smartphone in steken voor de weergave. Anders dan bij de Cardboard kijken gebruikers niet direct tegen het scherm van de smartphone aan. Het toestel zit aan de onderkant en via een spiegel in combinatie met een fresnellens projecteert de Aryzon het beeld op een semi-transparante kunststoflaag.

De gebruiker beziet de wereld door deze laag en de Aryzon voegt virtuele elementen toe aan zijn blikveld. Vijf studenten Industrial Design Engineering van de Universiteit Twente ontwierpen de viewer en de bijbehorende app. De bedoeling is dat het idee uitgroeit tot dienst waar gebruikers visualisaties kunnen toevoegen en downloaden. Bedrijven en instellingen kunnen de viewer dan gebruiken om bijvoorbeeld klanten huizen in te laten richten of patiënten inzicht te geven in fysieke kwalen.

"Ik kreeg het idee twee jaar geleden, toen ik bezig was met een vak voor virtual reality", vertelt Maarten Slaa, een van de studenten achter het project. "Het was eigenlijk een project waar we de HoloLens voor nodig hadden, maar die hadden ze nog niet. Mijn gedachte was dat er iets vergelijkbaars te programmeren moest zijn voor smartphones." Samen met medestudenten Leon Schipper, Kay Hoogsteder, Niels Ruiter en Alex Ceha vatte hij het plan op om een goedkoop alternatief te ontwikkelen voor de ar-bril van Microsoft. "De 3000 dollar die de HoloLens kost, is voor veel mensen en bedrijven, zoals musea, te veel geld."

Helemaal vergelijkbaar met de HoloLens is de Aryzon niet. Voor geavanceerde ar-toepassingen zijn onder andere sensoren voor het meten van diepte nodig. Met alleen een smartphone zijn de mogelijkheden voor het herkennen van de omgeving beperkt. "Daarom leveren we een target image mee. Die gebruikt de app als referentiepunt. De schaal van het object is daarmee ook meteen goed", vertelt Slaa. Na herkenning van de referentieafbeelding zorgt de app voor extended tracking: hij stelt enkele omgevingspunten vast die eveneens als referentie kunnen dienen. De target image is dan niet altijd meer nodig.

Interactie met de beelden is beperkt mogelijk, dat gebeurt met een virtuele knop die smartphones herkennen. Deze maakt bijvoorbeeld inzoomen op virtuele objecten mogelijk. Slaa en de overige studenten werken eraan om in de toekomst handherkenning toe te voegen. Ze gebruiken Unity voor animaties en beloven een plug-in en documentatie vrij te geven zodat andere ontwerpers er ook mee aan de slag kunnen.

Maandag start het team met een Kickstarter-campagne om hun project te kunnen financieren. De studenten hopen 25.000 euro op te halen om de productie te kunnen starten. In augustus willen ze de eerste Aryzon-viewers leveren aan early birds, die hiervoor 24 euro betalen. Daarna moet het pakket 29 euro kosten en die levering start in september.

Reacties (75)

Wijzig sortering
Aangezien een betaalbaar dedicated device nog wel even op zich zal laten wachten vind ik dit wel een mooi initiatief voor de tussentijd. En zo'n ding van §24 hoeft zichzelf niet terug te verdienen, waar een devkit van §3k dat natuurlijk wel moet.

De reacties over dat je een 4k-telefoon nodig hebt van §1000 lijken me wat overdreven. Het is overduidelijk bedoeld voor hobbymatig en beginnend educatief gebruik. Dat de plaatjes dan niet levensscherp zijn is niet relevant, want het gaat om het concept. (Net als de beperkte viewing angle van Hololens). Met een 1080p telefoon van §260 gaat dit volgens mij best leuk werken, dan heb je het alweer over hele andere bedragen.

Mooi plan! Nu afwachten hoe de app en sdk zich ontwikkelen, daar zal dit bedrijf toch mee vallen of staan lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Thomzh op 29 mei 2017 18:22]

Voor VR geldt hetzelfde. Er zijn veel goede use cases op basis van webgl uitgekomen waar mensen hun telefoon perfect voor kunnen gebruiken. Ik kan bijvoorbeeld met mijn Oneplus One prima een Android VR app of webvr draaien. Zie ook Three.js en A-frame:
https://aframe.io/examples/
Helemaal mee eens.
Sinds ik m'n Rift heb ben ik bezig met dingen maken in Unity en dat werkt ook perfect op m'n telefoon voor Android.

Ik heb gewoon een Moto G telefoon met HD display en de beeldkwaliteit is vergelijkbaar met de Rift. Echt niet storend ofzo.

Mobile VR is een mooi startpunt om te beginnen met VR. En ik denk dat voor AR dit ook perfect kan gaan werken.
Ik lees redelijk veel kritische reacties op dit initiatief, terwijl ik zelf toch best onder de indruk ben van de mogelijkheden die ze met dit budget weten te creŽren. Het is weliswaar geen volwaardig alternatief, maar dit soort initiatieven zetten vaak wel de deur open voor een introductie naar de mainstream markt.
Het is een goede stap in de lange weg voor AR wearables.
Leuk, goedkoop, slim alternatief om het eens uit te proberen. Ze hadden beter de kickstarter lancering nu al kunnen doen om extra kopers naar de kickstarter pagina te bewegen. Website link werkt helaas nog niet ;)
§24,679 pledged of §25,000 goal
732 backers
34 days to go

Dat gaan ze wel halen... :)
En hij is binnen in 24 uur! Nu 103%...
Ben ik de enige die een beetje het idee heeft dat dit een moderne variant is op de simpele, ouderwetse kijkdoos? :p :+
Ware het niet dat spelletjes spelen in een kijkdoos niet mogelijk is natuurlijk, of een eigen custom filmpje starten, of <add willekeurig briljant developer idee>.

Dit zal niet het ei van columbus zijn maar het is wel een mooie stap AR meer richting mainstream te krijgen. Voor §27 inclusief verzendkosten heb ik hem gebacked. Erg leuk pakketje, het is ook niet zo simpel als een Cardboard want de constructie met spiegel e.d. is toch even duurder denk ik.

Voor een keer proberen best leuk, wel blijft het jammer dat de iPhones (en vrijwel iedere smartphone) een erg matige resolutie hebben... als er meer 4K smartphones zouden zijn, zouden dit soort initiatieven enorme potentie hebben...
Lijkt mij dat Full HD al ruim genoeg moet zijn op een 5 inch scherm. Ik heb nu een Lumia 650 met een resolutie van 1280 * 800 in combinatie met een OLED display, ik kan zelfs van dichtbij ťcht geen pixels zien. 4K is een veel te hoge resolutie voor een relatief klein scherm.
Sorry je leest niet goed... het gaat om de resolutie bij VR. Daar is 1080p een wereld van verschil met 4K.
Omdat je er zo dicht op zit? Of begrijp ik je alsnog verkeerd?
Jep. Kun je gewoon grafiekjes over googelen, zelfs 4K is nog pixelig voor de afstand die je met een VR bril hebt. Volgens mij heb je met 2160p per oog (dus twee schermen met die resolutie) een VR ervaring zonder dat je echt pixels ziet.
Dit kun je toch geen alternatief noemen. Hoe zit het met 3D audio bijvoorbeeld, zoals op een HoloLens. Het is als een fiets vergelijken met een auto, je kunt je beide ermee verplaatsen, maar de impact is van een totaal andere orde.
Kan je geen surround koptelefoon op je smartphone aansluiten voor een vergelijkbaar effect?

[Reactie gewijzigd door mooksmook op 29 mei 2017 16:53]

en die 29 euro is inclusief telefoon met minimaal 2k scherm? Uiteindelijk ben je met randapparatuur (om het goed werkend te krijgen) ruim 1000 euro kwijt. Nog steeds goedkoper dan de Hololens, maar de Hololens heeft dan ook weer iets meer sensoren en werkt met techniek welke toch iets compacter werkt dan deze uitvoering.

Het is eerder een gradle die je (dure) telefoon omtovert in een AR bril. Dat mag ook niet duurder zijn dan 29 euro als het voor het merendeel bestaan uit karton.

[Reactie gewijzigd door downcom op 29 mei 2017 16:19]

Ten eerste, het bestaat echt wel even uit iets meer dan karton, doe alsjeblieft niet zo neerbuigend. Ten tweede, die rekensom werkt niet echt. Het is een beetje raar om er opeens van uit te gaan dat bijna niemand al een telefoon heeft. En zelfs dan, ruim §1000? Sure, als je per se ťťn van de duurdere telefoons wil kopen, mijn specifieke rekensom komt met jouw logica uit op ~§330, en ik weet zeker dat mijn telefoon prima geschikt is voor dit doeleinde. Bovendien, al die dedicated VR/AR hardware is nog enorm in de early adopters-fase. Je besteed er nu een godsvermogen aan, en over een jaartje is er een betere versie. Dit is een methode om op goedkope wijze de toekomst te kunnen proeven.
Bij deze logica is een console duurder dan een dure game PC omdat je toch een dure TV nodig heb om de console te gebruiken (PC schermen zijn veel goedkoper, zeker als je een TV wil met goede snelheid).

En mensen die zich de Hololens kunnen veroorloven hebben toch ook een goede telefoon?
Maar iemand die dit kartonnen doosje van 29 euro kan veroorloven kan misschien niet een telefoon van 600+ euro veroorloven. En daar ging het om.
Bijna iedereen heeft een smartphone, en in 2017 heeft bijna iedereen een 1080p scherm in zijn/haar smartphone gezien dat nu als standaard ook in low end modellen wordt gezet. De logica dat het alsnog 500 euro kost om dit te kunnen gebruiken klopt niet omdat je je smartphone niet hiervoor koopt maar dit bij je smartphone koopt.

Heel vet project, ik zie heel veel potentie!
Het punt is dat veel mensen die telefoon toch al hebben. Natuurlijk is het geen vervanger, maar wel een goede low-end toevoeging.
Het is maar wat je verwachtingen zijn en wat je er verder aan uit wilt geven aan randapparatuur en wat je al in huis hebt.
Het lijkt me ook geen vervanger.

De cardbox is ook geen vervanger van de Oculus e.d., maar toch erg leuk voor 'on the side' :)
Offtopic: Btw, zoiets als een surround koptelefoon slaat nergens op. Elke stereo koptelefoon kan surround simuleren.
Klopt, waaronder de impact op de portemonnee
Over EUR 3000, - lig ik niet wakker, dat gaat er niet komen....
Over Eur 30,- lig ik ook niet wakker, dat is te overzien voor eens kijken....
Die § 3000,00 is dan ook een Developer editie, dat is helemaal niet bedoelt voor consumenten.
En het is nog afwachten of er ooit een consumentenversie gaat komen.
Dan is er dus helemaal geen alternatief voor mensen nu ;)
Ik denk dat AR enorm groot word, maar niet dankzij de hololens. Die is veel te duur. Dankzij dit soort uitvindingen word de wereld verbeterd. De hololens maakt natuurlijk veel meer impact, maar is ook maar voor een beperkt aantal mensen. Dit is weliswaar een kleinere vooruitgang, maar wel een voor heel veel mensen.
Je verwacht toch geen 1:1 alternatief voor 1/100e van de prijs? :P
Inderdaad, net zo min als dat een cardboard een alternatief is voor een Rift of Vive, grappig voor even maar verder gewoon heel erg jammer.
het is de audi a1 vergelijken met een a8.
Gewoon een auto, met minder toeters, bellen en mogelijkheden.
Wel leuk dat je dan ook een van de meest uitgebreide auto's uit het B segment pakt :p

Maar inderdaad, het biedt misschien niet dezelfde kwaliteit, maar het is leuk om eens te proberen.
tja, en een A8 is te vergelijken met een insignia :+
Eerder een scootmobiel en een auto.
Dit is toch echt AR, waar de hololens MR is.

Voor de mensen die het verschil niet weten:
Zowel AR als MR projecteren dingen op de echte wereld, maar MR zorgt ook voor interactie tussen de projecties en de echte wereld.
Dan is deze Cardboard dus wel een MR, omdat hij dmv een target objecten op je tafel kan plaatsen en schalen (interactie met echte wereld), en daarna de target blijkbaar niet meer nodig heeft door herkenningspunten in de kamer.

Niet zo fancy als Holo, maar toch echt wel MR.

Google glass was een echte AR.

Maar los daarvan is het verschil tussen AR/MR nihil, en gaat het woord AR toch gebruikt worden voor MR (is al zo zelfs)
AR is dan ook altijd al MR geweest. Of beter MR is een overkoepeling van AR en VR. MR laat inderdaad interactie toe tussen de virtuele en reŽle werelden, maar dat geldt ook voor AR. AR moet je eigenlijk niet tegenover MR plaatsen, maar tegenover AV (Augmented Virtuality, echte objecten in een virtuele wereld). Het geeft eigenlijk vooral aan 'hoeveel' virtuele data toegevoegd wordt aan de zintuigen (AR=weinig, AV=veel). Dit wordt ook wel het reality-virtuality continuum genoemd [1].

Pas de laatste paar jaren (sinds 2013-2014?) is men AR beginnen te aanzien als iets zonder interactie tussen beide werelden.

[1] https://en.wikipedia.org/...80%93virtuality_continuum

[Reactie gewijzigd door jerisson op 30 mei 2017 00:16]

Ah, ik kon het filmpje niet zien op mijn telefoon (Tweakers+filmpjes is niet heel telefoon vriendelijk), en aan de hand van de plaatjes + de gemiddelde rekenkracht van een telefoon + een tekort aan sensoren op een telefoon verwachte ik dat dit gewoon simpelweg AR zou zijn.

Al is het wat magertjes ten opzichte van een hololens (niet gek voor dat geld + tekort aan hardware) moet ik zeggen dat het inderdaad een MR systeem is. My bad.

Het verschil tussen AR en MR is niet nihil, het is miscchien onduidelijk, maar niet nihil. "Iedereen" kan een plaatje op een live beeld plaatsen (AR), bijna niemand kan dat plaatje ook laten reageren op veranderingen in de omgeving. Qua moeilijkheid is er een groot verschil, qua experience ook.
De kartonnen VR bril heb ik al liggen.
De kartonnen AR bril binnenkort dus ook ! ;)

Meer van dit soort initiatieven!
De kartonnen VR bril heb ik al liggen.
Dat is juist het probleem... je hebt hem liggen, maar je gebruikt 'm niet.
Oh Jawel hoor, afgelopen week nog met de AH ruimte plaatjes.
Die diepte investering heb ik er al lang en breed uit..
;)
Dat dit product dus 100 keer goedkoper is (indien in bezit van al een bijpassende smartphone) ligt aan de beperking met de interactie, tracking, 3D audio, sensoren en grafische kwaliteit? (die met dit product deels aan je telefoon ligt en aan wat randapparatuur zoals surround koptelefoon) maar verder is het dus heel erg vergelijkbaar?

[Reactie gewijzigd door mooksmook op 29 mei 2017 16:50]

Houdt er rekening mee dat een HoloLens ook een hele computer is. Bij deze viewer heb je nog steeds een (highend) smartphone nodig om de beelden te renderen. Dus 100 keer goedkoper is niet reŽel, eerder 5 a 6 keer. Voordeel is wel natuurlijk dat 'iedereen' een smartphone heeft. Daarmee is deze viewer wel een goedkope add-on.
Mist de holographic processor en 3D mapping mogelijkheden van HoloLens. Dat zijn juist de enorme pluspunten van dat concept. Enige wat dit toevoegt is dat je er echt uitziet als een geek et zo'n ding op je hoofd...
Er staat dat de alternatief vergelijkbaar is, niet dat het alle dezelfde functies bied als de 3000 dollar Hololens.
Vergelijkbaar ~~ dezelfde functies.
De titel had beter 'lijkt wat op de HoloLens' geweest.
Ben bang voor veel teleurgestelden ook voor die prijs.
Hopelijk zijn ze goed te recyclen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 30 mei 2017 00:04]

Het mist, net zoals de google cardboard, alle plusplunten. Het is niet voor niks kartonnen rommel.
Het doet mij denken aan de interactive catalogus van Ikea (https://play.google.com/s...om.ikea.catalogue.android). Daar heet het augmented-reality. Voor zover ik weet moet je de papieren catalogus ergens neerleggen en dan kan de app met de camera het product op die plaats neerzetten zodat je een idee krijgt hoe het in je interieur staat.

De oplossing met doorzicht spiegel is ook wel zo charmant: het scheelt vast batterij leven, want geen camera nodig. Met een oled-scherm scheelt het ook vast veel omdat volgens mij een groot deel van het scherm zwart moet blijven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*