Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Microsofts HoloLens zou een Atom-processor van de Cherry Trail-generatie bevatten. Intel heeft deze processor nog niet aangekondigd, maar de massaproductie van de Cherry Trail-Atoms zou wel begin 2015 starten.

Microsoft maakte tijdens de presentatie van de augmented realitybril bekend dat de HoloLens naast een een cpu en grafische chip een holographic processing unit bevat. Details over de hardware gaf Microsoft niet, maar een bron van PC World claimt dat de cpu een nog onaangekondigde Cherry Trail-Atom is.

Cherry Trail is de opvolger van het huidige Bay Trail-platform. Cherry Trail-socs beschikken over Airmont- in plaats van Silvermont-cores en worden op 14nm in plaats van 22nm geproduceerd, waardoor ze zuiniger moeten opereren. Ook de gpu zou een flinke boost krijgen: Intel claimt dat de gpu van Cherry Trail dubbel zo krachtig is als die van Bay Trail.

Er zijn geen details bekend over de hpu, die Microsoft omschreef als een 'nieuw type' processor. De HoloLens is een een augmented reality-headset met doorzichtige lenzen die op Windows 10 draait. De headset werkt autonoom en komt waarschijnlijk rond dezelfde tijd als Windows 10 op de markt.

HoloLens

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

De live presentatie was erg indrukwekkend. Ik ben benieuwd if hij "in het echt" ook zo goed werkt!
Een aantal mensen hebben een handson geschreven (zonder foto's uiteraard) en die waren behoorlijk verbaast over de kwaliteit. Grote nadeel, dat ding die ze daar droegen kwam niet in de buurt van het model dat je op de foto ziet. Ding om je nek voor CPU power, headset met kabel aan het plafon, gekoppeld aan de PC.
Met de grote vraag of ze natuurlijk werken. De demo die de dame liet zien had een erg hoog gehalte 'scripted', bepaalde bewegingen en richtingen leken los van elkaar te bewegen.
Volgens mij echt. De mousepointer en dus vastgepakte objecten beweeg je met de ogen, niet met de hand.
Met de hand doe je gestures als klikken etc.
Dit is bevestigd in een van hands-ons van aanwezigen.
nuja dat ding die ze toonden was mogelijk he, of toch de demo was met die bril.
Ik veronderstel dat ze van dat type nog maar een 1 of 2 hebben, geen idee natuurlijk.
Dat is waarschijnlijk het dev platform geweest die men kreeg om te testen. Kan zelfs dat er hele andere hardware in zat, gewoon oude atom of een Core of zo, dat is niet raar voor dev platform. Xbox hadden als dev platform gewoon een pc. Of moet je eens kijken hoe groot de dev borden zijn voor telefoon chipsets, passen meestal niet in atx kast.

Je kan dev systeem niet beoordelen op de hardware alleen of functionaliteit, natuurlijk interessant om te horen en te lezen, maar heeft niks te maken met de uiteindelijke hardware die gebruikt gaat worden.
De originele Xbox had macs als platform, vanwege de powerpc cpu's
Dat was de xbox360. De eerste had een aangepast Pentium 3 cpu op 733MHz geloof ik
Positief of negatief verbaasd?
Ik begreep juist dat het ding in je nek op prijs gesteld werd omdat het het gewicht dat aan je hoofd hangt reduceert en in balans brengt waardoor je minder snel last krijgt van het soort nek vermoeiing waar bij de Oculus over geklaagd wordt.

Ziet er waarschijnlijk wel wat maffer uit aan de andere kant, geen VR headset is echt elegant
Kijk hier eens naar windows weekly met Paul Thurrott en Mary Jo Foley die hebben de bril zelf mogen testen en zijn zeer onder de indruk en zeggen zelf dat het beter is dan de promo filmpjes omdat je er de 3d niet in kan zien.

https://www.youtube.com/watch?v=mD0MOtGiLBo
hololens gedeelte start rond 52 minuten
Thanks! Zonde dat ze niks mochten filmen.
Nu begrijp ik ook waarom MS zo graag Minecraft wilde kopen! ;)
(Anders zouden ze met copyrights te maken krijgen als ze het in de HoloLens zouden implementeren)
Dat is niet de reden van het kopen van Minecraft.
Je kan het beste een nieuw interface spelenderwijs aanleren.
Zo werd bij de eerste windows versie en nog steeds spellen zoals Patience, Mijnenvegen meegeleverd. leuk en handig om met een muis leren te werken. Tegenwoordig niet echt meer noodzakelijk.
Minecraft (build and explore) ligt in het straatje van de hololens.
Misschien inderdaad niet DE reden, maar ik denk toch zeker dat dit heeft meegespeeld.
Volgens de diverse hands-ons schijnt het inderdaad zo indrukwekkend te zijn.
Zie bijvoorbeeld deze hands-ons:
Rockpapershotgun
Arstechnica
Wired

[Reactie gewijzigd door anandus op 23 januari 2015 16:17]

Nog meer hands on:
Windows Central
The Next Web
Gizmodo
Business Insider

Engadget promootte MS tot de nieuwe Apple.

Edit: URL corrupt

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 23 januari 2015 15:38]

Ik ben ook erg benieuwd. Sommige hands-on artikelen op het web geven aan alsof ze al met het eindproduct aan de slag zijn geweest, maar Paul geeft aan dat de journalisten nog niet met de uiteindelijke bril hebben gewerkt. Desondanks inderaad erg indrukwekkend.

https://www.thurrott.com/.../hands-microsoft-hololens
De NASA denkt van wel, ze willen OnSight op Mars gebruiken met de rover.
http://www.sciencedaily.c.../2015/01/150122085819.htm
Ik heb het prototype in november kunnen proberen dus eventuele veranderingen na de tijd kan ik weinig over zeggen.

Het is erg indrukwekkend maar het heeft zeker nog een stel kinderziektes/gebreken.

Hier wat op en aanmerkingen:
  • Positional tracking is goed maar nog niet 'perfect' genoeg. Het is behoorlijk overtuigend om te zien dat van een dansende projectie de voeten goed blijven staan. Er is weinig tot geen jitter maar soms desynced het voor een moment.
  • Area scanning was nog niet 'goed' genoeg om geprojecteerde dingen perfect op de goede hoogte/plek te krijgen. De verklaring hiervoor was dat ze vlugge scans hadden gedaan en met meer (scan) tijd zou dat opgelost zijn.
  • De AR overlay bedekt niet je complete gezichtsveld, dit merk je voornamelijk 'boven' en 'beneden' in je zicht. Je moet echt goed je hoofd gebruiken om te zorgen dat wat je wil zien in recht voor je ogen is. Dit kan uiteraard opgelost worden met een groter projectie gebied in de lenzen.
In z'n geheel was het zeer indrukwekkend ondanks dat je nog vast zat aan een computer en de voeding om je nek had :)
dan al! dit is de toekomst binnen handbereik! had niet verwacht dat die er op zo'n korte termijn zou zijn :D
opeens komt microsoft met zo'n futuristisch hoogstandje aandraven. vreemd dat we niets hebben vernomen over patentaanvragen, R&D, etc...

ben vooral benieuwd of ze de beloftes gaan waarmaken want het ziet er veelbelovend uit

[Reactie gewijzigd door Daileass op 23 januari 2015 13:59]

Zelfs toegewezen patenten zijn al voorbij gekomen. Alleen waarschijnlijk niet hier op Tweakers.net. Net als bepaalde patenten van de Band.

Een aantal patenten voor de Hololens komen van de Osterhout Design Groep (ODG). Daaruit was al iets voor te stellen omdat de ODG al een presentatie gedaan heeft in 2011.
Patenten die Microsoft in 2014 opgekocht heeft voor ~150 miljoen.
http://techcrunch.com/201...e-osterhout-design-group/

Video van mei 2011! van Ralph Osterhout: https://www.youtube.com/watch?v=qrDgFjBSVuE

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 23 januari 2015 14:22]

2013: nieuws: Microsoft-patent toont bril met display voor multiplayergaming

https://twitter.com/joebelfiore/status/558413782863450112
"I feel like today I'm returning to the regular world. There are no holograms in the conference room where we're having this meeting."

[Reactie gewijzigd door capsoft op 23 januari 2015 15:14]

Achteraf gezien (ja, achteraf) waren de aanwijzingen er al. In die gelekte Xbox-documenten een paar jaar geleden werd hier al naar gehint onder de naam Fortaleza. Afgelopen december zijn er ook al aanwijzingen voor de Holographic API gevonden in een gelekte Windows 10 build. Daarnaast was het al een tijdje een hardnekkig gerucht dat Microsoft aan een "VR-bril" werkte.

Inderdaad niet iets wat direct hiernaar wees (al was die API wel een erg grote hint) maar als je achteraf de puzzelstukjes bij elkaar legt zie je toch duidelijk een spoor dat naar Hololens leidt. :)
MS Research heeft meerdere mooie stukjes techniek gemaakt ook de afgelopen (vele) jaren.
Je ziet een aantal hiervan nu terug in de hololens. Mooi dat er wat dingen eens goed doorstromen van MS Research naar consumenten :)

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 januari 2015 16:00]

R&D zat maar meer over de holografische techniek, niet zozeer de bril zelf al was er wel een deal metRalph Osterhoutt omtrent een bril.
We hebben de interface nog niet echt goed gezien vwb hololens, je kan nog niet echt voorwerpen pakken, begrijp ik, maar dat zal in een volgende software versie wellicht toegevoegd worden, tenminste in onderstaande research filmpjes hebben ze al laten zien dat het kan.

The Vision
Holodesk
Play Anywhere
The Verge Build a Holodeck
Holoflector
Room Alive
Beamatron
Spacial Augmented reality
Handtracking

Geinteresseerd in meer? hier meer Microsoft Research:
Klopt, maar de eerste start van project was al in 2007/2008. De uitvinder is de gast die presentatie deed. De patenten zijn natuurlijk cruciaal als je de ontwikkeling goed wil beschermen tegen patenttrollen.
Ik snap je reactie niet, heeft niets met mijn reactie te maken?
Holo klinkt echter wel tof, terwijl 'augmented reality' totaal niet bekt.
MS heeft al vele jaren meerdere research projecten lopen betreft holografisch en augmented realiteit.
Ik hoop echt fat Intel een beetje in de mobiele soc market kan doorbreken, aangezien Qualcomm een beetje te domineerd aan het worden is. Niet dat ik daar negatieve gevolgen van ondervind, maar als er een enkele erg grote speler is, gaat de vooruitgang in innovatie vaak trager. Andere spelers als Samsung brengen soc's uit die rare performance problemen hebben, Nvidia die lijkt niet goed rekening te houden met het energieverbruik en dus vooral tablet soc's maakt en dan heb je nog mediatek die meer in de budgetmarkt zit. Maar wat mij nog het meeste dwars zit van deze vendors is hun slechte documentatie van de chips (voor custom roms, die is natuurlijk iets persoonlijks en niet een veelgehoorde klacht onder de gewone consument).

Tot slot heb je Apple, die Qualcomm wel degelijk pusht: krijg het idee dat hun 64-bit roadmap door Apple is versneld. Alleen hun soc is weer beperkt tot iPhones. Over de voordelen van 64-bit valt te discussiëren, maar dat het ooit zo gebeuren, stond al vast. Hoe eerder, hoe beter zeg ik dan maar.
Totdat blijkt dat Intel met Qualcomm (ARM) hetzelfde blijkt te doen als het voorheen met Alpha, Power en SPARC deed: reduceren tot een niche. Waarna Intel een monopoliepositie op vrijwel elke cpu markt heeft. Daar is de consument in het geheel niet bij gebaat.

In het ARM cpu segment is nu tenminste nog heel veel concurrentie tussen diverse cpu fabrikanten.
En ik hoop dat Qualcomm ook de desktop en laptop markt kan doorbreken.
Dat zou misschien nog wel eens sneller kunnen gebeuren dan we denken.
Vooral netbooks, zware desktop cpu's zie ik ze niet zo snel maken eerlijk gezegd.
Denk dat dat heel erg samen gaat vallen met het succes van Windows 10 op tablets. Gezien dat Windows 10 op tablets waarschijnlijk geen ARM gaat ondersteunen.
Een speler als MediaTek in het budget-segment zorgt wel voor een wat indirectere vorm van concurrentie en forceert daarmee innovatie. Als MediaTek tegen gereduceerde prijzen (bijna) hetzelfde kan leveren, is dat een bedreiging voor Qualcomm, vandaar dat zij altijd zullen proberen het budget-segment (ver) voor te blijven.
het klopt wel dat apple de A53/A57 poulair heeft gemaakt, maar het blijft een ARM technologie. Apple heeft maar weinig mee te maken, ze hebben het design gelicientieerd van ARM.

Waarop qualcomm deze ook overnam in de snapdragon 810 (en afstapte van hun museum krait cores, hiervoor wil ik Apple wél bedanken)
Maar het gaat hier ook over dezelfde cortex cores die iedereen mag gebruiken van ARM, mits betaling.

Daarbovenop lijkt het dat Qualcomm met de implementatie van de nieuwe ARM V8 cores (het samengooien in de soc in hun fabrieken) véél problemen lijkt te hebben bij de 810 (overhitting bij bepaalde voltages), waar Apple en Samsung (exynos) deze compleet niet hebben.

Het ziet er naar uit dat Qualcomm een problematische periode voor de boeg hebben als de geruchten kloppen. En ik vind het persoonlijk top.
Heeft Microsoft soms ook de Kinect technologie in deze augmented reality bril verwerkt?
Het lijkt me nl relevant dat de omgeving in 3D wordt waargenomen..
Ja absoluut, ik vindt het met de Xbox 360 nog steeds heel bijzonder dat in beeld mijn kamer in een lavazee veranderd en je alleen veilig bent op de bank. Of dat je op de tafel dingen kan bouwen. Allemaal elementen die je hier ook ziet.
Zal wel enigszins moeten, er wordt namelijk op basis van gestures acties ondernomen. Je ziet in het promo filmpje ook dat hij de omgeving een soort scan geeft. Ben zelf al tevreden van de xbox one Kinect, wat de volgens mij vrij consumenten gericht ontwikkeld is en bewust met sommige dingen beperkt wordt. Kan me voorstellen dat ze de technologie hier werkelijk goed zullen toepassen en verbeteren.
Uiteraard. Toen Alex Kipman, die verantwoordelijk is voor dit product, het voor het eerst voorstelde 7 jaar geleden is daar eerst Kinect uit voortgekomen. Nu gaan ze door en maken ze de Hololens.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 23 januari 2015 15:06]

Als een Informaticus dat gewerkt heeft in Virtual reality en Augmented reality, Ik heb gewerkt met beest van onderzoek computers die vele malen sterker waren dan dat miezerige atom processor, en dan nog was perfecte augmentation niet mogelijk, tenzei er hard coded bepaalde presets aanwezig zijn, zoals een vaste camera positie of tags met een code erop zoals QR code dat gemakkelijk kan gepositioneerd worden uit camera beelden, etc.

Dit is een tracking device die een gyroscoop gebruit en ook nog eens 3D locatie in de echte wereld. Hiernaast wordt ook nog eens zoals in de video een 3D scan genaakt van de omgeving met practisch. realtime callibratie en meteen de augmented reality toepast 360 graden rondom.

De concept is heel mooi, dit wordt gestreefd al vele jaren en eerder ook in sci-fi films. Maar we hebben momenteel nog de draagbare processor kracht niet om zo iets mogelijk te maken, wat een "aanvaardbare" experience geeft.

Het plus aan deze commercial is dat deze concept veel meer interesse krijgt en hopelijk dus veel meer mensen in de academie hierin zullen investeren.
Je weet dat Microsoft een enorme Research afdeling heeft en daar ontzettend veel geld aan uitgeeft? Het zou maar zo kunnen dat ze problemen opgelost hebben.
Ten eerste, De Hololens komt eind dit jaar uit. Ten tweede, er is een speciale chip ontwikkeld die de desbetreffende data moet verwerken.
MS is hier zelf al zeker 10 zo niet al 20 jaar mee bezig(er zitten zelfs al wat virtual reality trekjes in Windows 95, microsoft bob), als je ook een beetje rond googelt vind je zo vele tientallen projecten van MS omtremt holographic, augmented en virtual reality. Ook is MS al 20-30 jaar bezig met het ontwerpen van CPU's, in het begin was het vooral meehelpen, maar al voor de 360 was MS al bezig met het ontwerpen van hun eigen CPU's.
Microsoft is al een aantal jaren hier al heel ver mee, de projecten die voorbij kwamen de afgelopen jaren bij MS research waren echt mooie stukjes techniek.

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 januari 2015 16:14]

Jouw verhaal zegt 'bijna', met de wet van Moore in het achterhoofd is levensechte augmented reality dan nog maar 1-2 iteraties weg. Is het niet deze bril, dan wel zijn opvolger. Ben er wel van overtuigd dat het de next big thing is.
Het is dan misschien niet bedoelt om buiten te gebruiken, maar ik zeg: inbouwen in militaire uitrusting, hardware misschien iets krachtiger maken (want ik weet niet of het geschikt is voor mijn doel), wapens aansluiten, virtuele vijanden gebruik laten maken van de open wereld en je hebt een mooi trainingsprogramma of een enorm leuk spel waarbij je niet in je luie stoel blijft zitten.

Maar ik ben bang dat de capaciteit van de hardware nog niet groot genoeg is om dat aan te kunnen en we nog even moeten wachten op het moment dat dit wel kan.

Overigens zou het gebruik buitenshuis ook mooi zijn om zo impressies te kunnen krijgen van bepaalde gebouwen of civiele ontwerpen in het landschap. Het zal er dan nog altijd digitaal uit zien, maar een ontwerp in het landschap geplaatst waar je bij staat is nog altijd beter dan de 3D modellen op een scherm die ze momenteel gebruiken.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 23 januari 2015 14:27]

Ik kan je garanderen dat het leger hier direct mee aan de slag gaat. Hoogstwaarschijnlijk heeft de Amerikaanse Defensie al wel geinvesteerd in deze of een andere holografische bril. De mogelijkheden met deze bril zijn werkelijk eindeloos. Het moet natuurlijk zonder gebreken werken en je kunt er nooit volledig op vertrouwen. Denk alleen maar aan virtuele dashboards voor soldaten en in voertuigen, of het markeren van belangrijke punten zodat alle soldaten deze direct kunnen zien.
Qua prestaties kan Wired ons melden dat de sensoren terabytes aan data per seconde verwerken: "Sensors flood the device with terabytes of data every second, all managed with an onboard CPU, GPU and first-of-its-kind HPU (holographic processing unit).".
Naast alle mooie dingen die al genoemd zijn, denk ik dat de sex industrie hier ook erg blij mee zal zijn :)

de mogelijkheden zijn natuurljik eindeloos.

[Reactie gewijzigd door Mr.Monk op 23 januari 2015 14:45]

Zou MS in haar store apps op dat vlak toelaten? Bij Apple kan je dat wel vergeten, maar ik heb geen idee hoe MS daar mee om gaat.
Doet mij denken aan het veel betere V2000 systeem dat had verloren van VHS. ;)
Zit er dan night vision ingebouwd, want mijn vriendin bedrijft enkel de liefde in het donker? Los van dat zou dat ook een mooie feature zijn.

[Reactie gewijzigd door biglia op 23 januari 2015 15:25]

Ik wil dit wel in mijn huiskamer en dan een film kijken of gamen! Die ervaring zal uniek zijn :D
Ik kan niet wachten om geintergreerd met Maya mijn models naast mijn bureau in 3D te kunnen zien en er omheen te lopen. Als dan animeren ook nog met handgebaren gaat ben ik verkocht wat de prijs ook wordt van dat ding. :)
Waar ik dan enorm benieuwd naar ben, is of de HoloLens ook in Nederland te krijgen zal zijn, wat hij gaat kosten en welke software en hardware er uiteindelijk compatible mee zal zijn.
Waarom zou hij niet in Nederland te krijgen zijn? Waar ik me nu al wel weer zorgen om maak is of je er wel Nederlands tegen kunt praten?!
Aangezien je ook veel spraak moet gebruiken voor opdrachten.