Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Ubisoft Reflections werkt aan Grow Home, een platformgame die al op 4 februari verschijnt voor Windows. De experimentele game wordt gemaakt door een team van acht mensen en wordt gedeeltelijk procedureel gegenereerd.

Grow Home is een game waarin de speler als een Botanical Utility Droid door het leven gaat. De BUD heeft als taak om een klimplant te verzorgen. In de game, die bedoeld is om met een controller te spelen, bedient de speler beide handen van de BUD. Met die handen kan de kleine robot van alles vastgrijpen, om zo naar de top van de enorme plant te klimmen. Onderweg kan de speler over zijtakken van de plant afdalen naar diverse zwevende eilanden. Om de reis omhoog wat afwisselender te maken zijn er teleportation pads, parachutes van bloemblaadjes en bladeren die als trampoline dienen. Een deel van de game wordt procedureel gegenereerd, stellen de makers.

Ubisoft geeft studio's al een aantal jaar de ruimte om te experimenteren met kleinschalige games. Daar zijn in de afgelopen jaren games als Child of Light en Valiant Hearts: The Great War uit voortgekomen. Op diezelfde manier is Grow Home tot stand gekomen. Een groep van acht ontwikkelaars binnen Ubisoft Reflections, de studio die vooral bekend is van Driver: San Fransisco, maakte een demo van Grow Home en na een interne presentatie kreeg het team van eigenaar Ubisoft de ruimte om het concept uit te werken.

Grow HomeGrow HomeGrow HomeGrow HomeGrow Home

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

zolang het maar niet op Uplay komt _/-\o_
Wat is er mis met Uplay?

Ik heb er helemaal geen klachten over...
Vrijwel alles, maar dat komt vooral door de manier waarop Ubisoft met Uplay is omgegaan in het verleden, en nog steeds hebben ze bepaalde pijnpunten niet opgelost.

Uplay is een DRM-layer die altijd draait maar verder geen enkele meerwaarde biedt. Alleen daarom al is het natuurlijk gewoon totale waanzin - jouw resources worden gebruikt omdat Ubisoft elke klant als crimineel behandelt. Dit raakt aan de discussie over het nut van DRM natuurlijk, maar ik vind dat als je een klant daarmee belast, je ook een duidelijk voordeel moet bieden. Ik heb ook Origin weleens aanstaan voor BF3. Maar dŠŠr word je af en toe nog eens getrakteerd op een gratis game ofzo. EA snapt in ieder geval wel dat er wat 'carrots' moeten bestaan. Ubisoft niet. Met veel pijn en moeite is Uplay geworden tot wat het nu is, omdat de gamer meerdere malen flink herrie heeft geschopt. Alleen dat spreekt al boekdelen: Ubisoft is vooral met zichzelf bezig, niet met de klant.

Als Uplay niet werkt (en dat is heel vaak zo geweest, vrijwel elke grote launch zijn er problemen Uplay gerelateerd) kun je heel leuk je nieuwe game installeren, maar je mag lekker wachten tot Ubi zijn servers weer op orde heeft. Je moet nog altijd games activeren met een one-time Uplay login.

Daarnaast zorgt Uplay ingame merkbaar voor problemen en is het ook hinderlijk aanwezig. Midden in elke willekeurige Ubisoft game kan je een dikke ster op je beeldscherm krijgen, out of the blue, midden in je speelsessie, vanwege een of andere domme achievement. Dag immersie!

De vraag die gesteld moet worden is niet 'heb ik last van Uplay'. De vraag die gesteld moet worden is 'wat is de meerwaarde'. Ubisoft wil wťl games op Steam, maar vertikt het om dan die tweede DRM layer eruit te halen. Bizar natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 januari 2015 19:26]

Enige irritante is dat uplay geen games kan zien zonder te downloaden. Bij herinstallatie van windows ofzo mag je alles opnieuw downloaden...
Voor de rest geen problemen met uplay hier.
Ik begrijp je niet helemaal. Wat bedoel je met 'geen games kan zien zonder te downloaden'?

Daarnaast is het toch normaal dat je software/games opnieuw moet downloaden/installeren na een schone Windows installatie?

Ik btw ook geen problemen met Uplay trouwens
Steam leest je games automatisch opnieuw in als ze al op je schijf gedownload staan. Dat is vooral handig als je je bibliotheek op een externe schijf zet.
Waat jaapzb zegt ;)
Bij Steam en Origin kan je die bestanden die je hebt staan, laten verifiŽren en dan is alles direct in orde zonder iets te moeten downloaden.
Bij Uplay herkent hij die bestanden niet en moet je alles opnieuw downloaden.
Meeste games staan bij mij op een harde schijf en niet op m'n ssd.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 23 januari 2015 15:31]

Ah ik snap m. Ben ik ook bekend mee. Maar heb de post verkeerd opgevat :)
Ik had ooit Anno gekocht via Steam en geÔnstalleerd, en ik kon hem gewoon spelen via uplay (zeker niet ideaal maar vooruit dan maar)

Paar maanden later wou ik hem weer starten, maar opeens begon UPlay de game opnieuw te downloaden, en had ik na een tijdje Anno 2x geÔnstalleerd staan

Ook is Uplay veel vaker niet te bereiken dan Steam

Oke ik heb er niet heel veel problemen mee (heb er ook niet veel games op) maar het is zeker slechter dan Steam
Uplay zelf op zich niets. Het probleem is dat je en uplay, en steam, en origin nodig hebt als je een paar games wilt spelen van verschillende publishers. Liever had ik 1 tool voor al mun games. Verder vindt ik het vervelend dat ik mijn username niet aan kan passen, maar dat is meer iets persoonlijks. :)
juist

het ligt er ALTIJD uit als er een spel word gereleasd

ik snap helemaal niet waarom ubisoft het nog steeds probeerd met Uplay terwijl steam er gewoon is.

het loopt vaak vast en het is super sloom....

er zijn maar een paar games die uplay bevat, ze kunnen het beter op steam releasen en het hele onstabiele uplay drama afschaffen. Luisteren naar feedback doen ze totaal niet.

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 23 januari 2015 14:24]

Ze komen ook gewoon op steam. Maar je moet dan dus via steam op uplay en dan via uplay in het spel :+
daarom, dat is mijn punt, kap gewoon het hele uplay gebeuren af en draai het alleen op steam. Dit is best misleidend, dan denk je het op steam te hebben, mag je ook nog eens uplay erboven op gebruiken terwijl je dat bij aankoop niet verwacht...
ging Ubisoft het niet fixen dat je geen uplay meer nodig had om de games te kunnen booten?
Omdat als een uitgever via Steam een spel uitgeeft en gaat verkopen ze in principe per vekochte game wat geld verliezen. Steam is namelijk geen goed doel. Van elk spel wat op Steam verkocht wordt, krijgt Steam een percentage van het betaalde bedrag. Hoeveel weet ik niet, dat is geen publiekelijke informatie en verschilt ook per uitgever.

En als Ubisoft dus alles verkoopt via hun eigen platform krijgen ze het volledige bedrag wat betaald wordt, wat dus meer winst betekend. Dat is de bedoeling althans, het weegt denk ik niet op tegen de verkoop cijfers op Steam, maar goed. Dat is de voornaamste reden denk ik, dat ze het niet willen verkopen op Steam.
Uiteraard moet Valve ook wat verdienen. Maar noem het geen geld verliezen, een game op steam zetten zorgt voor veel meer verkoop dan het alleen op uPlay te publiceren. Voor wat hoort wat. O.a. serverkosten moeten ook betaald worden bij Valve.

Zelf heb ik zonder te weten 1 uPlay game op steam gekocht die ik bij aankoop niet direct kon spelen nadat ik 'm kocht, wat voor redelijk wat irritatie zorgde aangezien het singleplayer was (Trials Fusion). Bij mij komt er geen uplay (of die EA variant) op mijn PC, en niet alleen dus omdat de kwaliteit van de games ondermaats zijn....

Steam daarintegen heeft zijn zaakjes goed op orde, gebruik het vanaf de introductie ervan en het enige wat heel af en toe niet werkt is de chatservice. Niet meteen een kritieke service in mijn ogen.

EDIT: Met deze game kijk ik mooi even de kat uit de boom, zoals met elke grote publisher. Moet ook bekennen dat ik aarig "out of the loop" ben met AA games. Ze zijn niet zo interessant en volgen erg graag een makkelijk te verteren formule.

[Reactie gewijzigd door BigBrotha op 23 januari 2015 15:38]

Bij Origin krijg je er teminste gratis games voor om het te hebben :)
Afgelopen jaar 1(L4D2) bij steam en 9 bij origin. En momenteel is Theme Hospital daar gratis.

Buiten dat is IMO Origin (nu, jaar geleden was het echt crap) redelijk gelijk aan Steam qua irritatie/voordelen. irritatie is allebei geen, ja het draait, maar kan mooi in de achtergrond draaien zonder dat je er iets van merkt, buiten het starten van de game, de chat of overlay.
Steam zit alles bij elkaar op zo'n 80-90mb verbruik en origin op 120mb. Origin idled cpu op 0% en steam op 0.1-0.3%.
En qua voordelen, steam heeft zijn sales veel beter en origin heeft vaker gratis (goed speelbare) games.

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 januari 2015 16:42]

Helaas heb ik bij EA meer het gevoel dat de gratis games gebruikt worden als een lokkertje voor hun service. Iets wat ze ook hard nodig hebben...

Had ooit een keer de gratis battlefield 4 beta geprobeerd en moest daarvoor origin installeren. Mijn 1e kennismaking met Origin: |:( Na de (saaie) beta maar snel weer van de harde schijf verwijderd. Games die op Uplay of origin uitkomen koop ik gewoon niet, er zijn genoeg toffe games.
Steam doet de sales ook om gebruikers aan hun platform te helpen of houden.
Heb er met Origin weinig over te klagen, vooral omdat ze voornamelijk oude titels vrijgeven.

Maar ten tijde van de bf4 beta was origin idd nogal crap, koste teveel resources en je kon er verder weinig mee, ingame overlay was ook kansloos. Maar sinds bijna een half jaar vind ik zelf teminste origin niet slechter als steam. Deels maar vanwege de gratis games.
Uit het persbericht:
''Today, Ubisoft announced Grow Home, a quirky, experiential climbing game being developed by Reflections, a Ubisoft studio based in Newcastle, UK. Grow Home will be available for download via Steam for Windowsģ PC on February 4. ''
Bron

Opmerkelijke keuze, Steam in plaats van Uplay.
Zouden ze eindelijk verstand hebben gekregen?
Reken je daar uberhaupt nog op dan?

Dikke kans dat je gewoon Uplay erachter moet draaien net als alle andere Ubi titels op steam.
Gewelding om te zien dat grote studios toch mensen creativiteit geven en belonen!
Helaas stampen ze de grote titels eruit zonder ook maar enige vorm van bugchecking.

Kuch, Watch_D0gs, Kuch, Unity.
En zeggen ze binnen een half jaar na release al "het was leuk, we doen niet meer aan updates, bedankt voor het geld en succesmet de bugs" kuch, Might & Magic X, kuch
Dit is bedoeld om de technologie achter No Man's Sky bij te houden, om de eerste stappen erin te maken om zo de boot niet te missen straks.
In de informatica verwijst procedurele generatie naar technieken om content ter plekke te genereren met behulp van algoritmen in plaats van het handmatig te creŽren. De content wordt door het computerprogramma gegenereerd wanneer het programma wordt uitgevoerd; dit staat tegenover content die voor distributie van het programma wordt ontwikkeld en meegeleverd zodat het programma het kan gebruiken. Procedurele generatie wordt met name gebruikt in films, grafische software en bij het ontwikkelen van levels in computerspellen. Voorbeelden van zaken die procedureel gegenereerd kunnen worden zijn landschappen, texturen en 3D objecten. Geluid wordt zelden procedureel gegenereerd, met uitzondering van spraaksynthese.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Procedurele_generatie
Ik wist het ook niet O-)
Wordt in de gamewereld ook wel randomly generated genoemd, al lijkt deze term tegenwoordig volledig vervangen door procedureel gegenereerd. Dit werd al toegepast in de jaren '80 in spellen, vooral vanwege beperkt geheugen van hardware. Veel strategiespellen hebben procedureel gegenereerde maps.
Hoewel je uitleg klopt, geeft 'randomly generated' de (foutieve) indruk dat het spel/level volledig willekeurig wordt opgebouwd, wat meestal niet echt correct is. Daarom wordt tegenwoordig meestal 'procedural generated' gebruikt.
Het is namelijk niet gewoon 'op elke plaats een willekeurig spelelement/terrein' maar er zit veel meer werk achter om bv. in het geval van Civilization een wereld te maken met 'realistische' bergketens, grasvlaktes, woestijnen en rivieren, soms zelf op basis van een virtueel weerpatroon gebaseerd op bergen en zeeŽn ipv. vreemde woestijntegels in het midden van de jungle.
Ik heb het niet verzonnen, zo wordt/werd het ook genoemd. Natuurlijk is het altijd onderhevig aan regels. Een computer is sowieso niet in staat om een uitkomst echt 'random' te genereren.

Toevoeging: Algoritme is het sleutelwoord. Computers gebruiken altijd een algoritme om iets 'random' te genereren. Op deze Wikipedia pagina wordt het goed uitgelegd: http://en.wikipedia.org/wiki/Random_number_generation

[Reactie gewijzigd door Maruten op 23 januari 2015 16:46]

Grote voorbeeld was natuurlijk Elite. Compleet universum groter dan je ooit kunt verkennen op een diskette.
Het gevaar is dat het 'filler' content wordt. Achter handmatig geplaatste content zit een gedachte, dat moet de speler op de een of andere manier vermaken (bijv. door de uitdaging en verrassing). Moet je je eens voorstellen dat Mario levels gemaakt worden door een scriptje dat alleen maar wat vijanden, groene buizen en blokjes om tegenaan te springen door elkaar gooit en voila, een nieuw level! Oh ja, en aan het einde een trappetje en een vlaggetje erachter.

Zo zwart/wit hoeft het niet te zijn natuurlijk en ik zie ook de voordelen, maar dit is wel een reŽel risico.
Diablo, Torchlight en dergelijke gebruiken het ook, daar is ook goed zichtbaar dat het verre van 'random' is. Er zitten allerlei assets, limieten en regels achter die ervoor zorgen dat de boel toch volgens een bepaalde lijn verloopt.
Waarom komt deze game (van toch wel een AAA ontwikkelaar) niet naar consoles toe? Dit lijkt me juist een game die daar beter thuis hoort. En dan kunnen ze meteen Kinect/Move/WiiMote besturing toevoegen, gezien je toch de handen beweegt.
Aangezien het een experimentele game is, is dat misschien gedaan om de kosten te beperken. Als het op de PC een succes blijkt, komt hij wellicht alsnog naar de consoles.
M'n eerste gedachte bij het lezen van de titel is dat het een hennepkwekerij-simulator betrof. :+
Was ik toch niet de enige :) :) w
Running at a cinematic 24fps and what botanical game is complete without lots of bugs right on releases...
Ze verwachten te veel van deze game zo goed ziet die er niet uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True