Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

In een patentaanvraag van Microsoft zijn details opgedoken van een gaming-bril. De bril heeft een display voor augmented reality en kan tevens de oogbewegingen van de gebruiker volgen. De patentaanvraag legt vooral de nadruk op multiplayergaming.

De patentaanvraag is te vinden bij de Amerikaanse USPTO, en werd ontdekt door een gebruiker van het NeoGAF-forum. Uit de beschrijving valt op te maken dat Microsoft patent probeert te krijgen op een systeem dat een bril combineert met een transparant scherm. Met het systeem kunnen spelletjes gespeeld worden door beelden te projecteren. Daarbij zijn er sensoren aanwezig die de bewegingen van de ogen volgen en de positie van de gebruiker kunnen bepalen.

Het hmd van Microsoft maakt ook het spelen van multiplayergames mogelijk, zo blijkt uit de patentaanvraag. Gebruikers kunnen een account aanmaken en kunnen gekoppeld worden aan andere spelers. Daartoe kan het systeem gezichten van andere gebruikers herkennen en ook diepte berekenen; een van de afbeeldingen in de patentaanvraag toont dat er op deze manier bijvoorbeeld een potje schermen gespeeld kan worden.

Het is nog onduidelijk of het getoonde product in de patentaanvraag ook daadwerkelijk op de markt gebracht zal worden. Wel werd al eens over de bril gesproken in een intern Microsoft-document. Concurrent Google heeft met Google Glass al een hmd ontwikkeld, al is deze niet specifiek voor gaming bedoeld. De startup Oculus VR heeft met de Oculus Rift wel een gamingbril in ontwikkeling.

Microsoft gamingbril Microsoft gamingbril Microsoft gamingbril
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Jammer dat veel patenten nooit in werkelijkheid zullen worden gebruikt (en dus op de markt komen). Heb al zoveel patenten zien langskomen op Tweakers, waarvan maar weinig echt op de markt zijn gebracht. Hopen dat het nu een keertje anders is! :)

Misschien zijn de laatste game patenten van Microsoft (oa. Illumiroom) wel iets wat in de next-next-gen consoles (kan) komen.

[Reactie gewijzigd door Yannickzz op 3 augustus 2013 11:35]

Ik heb ook dat gevoel. Volgens mij zijn het meerendeel van die patenten gewoon dromen. Ze dienen die zo snel mogelijk in om de concurrentie voor te zijn. Ze zouden die aanvragen pas moeten goed keuren wanneer er een werkend prototype is.
Ze zouden die aanvragen pas moeten goed keuren wanneer er een werkend prototype is.
PRECIES !
Ik heb dingen verzonnen, daar zijn nog geen patenten op, maar hoe dat moet?
En het zal wel geld kosten, ik bedoel op jaarbasis bijv. En sowieso (want ik zocht al e.e.a. uit) zijn veel patent-types in de EU dan wel-, maar niet globaal beschermd enz.

Verzinnen is 1, maar echt aan de gang er mee en laten zien dat het je kan gaan lukken een 2e.

Uiteraard ligt e.e.a. met het oog op merk-uiterlijk iets genuanceerder. Zie de vele samsung/apple e.d. rechtsgangen om hoekjes en zo...

Gelukkig doen vliegtuig- boot- en auto bouwers dat niet, want airo- en andere dynamica zijn nu eenmaal in de natuur op maar 1 of weinig manieren het mogelijk / het best of nog enigszins werkbaar.
omdat bij dit soort patenten het vaker hebbe dingetjes zijn dan daadwerkelijke innovatie die we goed kunnen toepassen bij games i.e wii motion Kinect PS Eye etc

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 3 augustus 2013 11:44]

"een potje schermen gespeeld kan worden"

Wat moet ik me hierbij voorstellen ?
Kijk naar de bijgevoegde plaatjes, dan zul je het vast snappe. ;)
Ik zie;
  • een bril waarmee je de achtergrond/omgeving nog ziet, (en je hand)
  • een queen, Jane Smith, die niets doet, de verkeerde kant op kijkt maar wel een bril op heeft,
  • twee schermers "rechts op de achtergrond" die geen bril op hebben.
  • een wijzende hand.
Ik snap het dus niet ;)
  • Ben ik Jane? Waarom sta ik dan stil en de verkeerde kant op? Jane staat ook buiten de display en is dus geen projectie.
  • Ben ik een schermer? Of Jane en een schermer? En welke schermer dan?
  • Zie je alleen de tegenstander in jouw echte omgeving? (Ik zie geen projectie van bv een kasteel op de display (ze lijken op straat/de achtergrond te staan) en de bril kan geen projectie maken op de omgeving gezien er geen projector op zit)
  • Scherm ik met mijn wijsvinger? :9~
Nog nooit een potje virtueel geschermd maar eigenlijk verwacht ik dan een geprojecteerde uitgestrekte arm met een degen/sabel/floret die met een tegenstander duelleert op een loper of in een leuk decor.
Maar wel middenin mijn display, niet aan de zijkant gezien ik mijn hoofd meebeweeg.
De raakpunten om te scoren zijn daarnaast beperkt en je moet eerst verdedigen/pareren voor je weer aan mag vallen. Of je moet als eerste aanvallen natuurlijk.
Je hebt dus imo geen totaaloverzicht nodig, je gaat alleen voor en achteruit op de loper....
Maar misschien zie je beiden wel van opzij, zoals met andere vechtspelletjes.

Ik snap dus eigenlijk niet waarom je geen beeld binnen de bril hebt zoals op een beeldscherm zodat je geen beeldscherm nodig hebt maar in je eigen spel zit, of je nu schermt of shooter bent.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 3 augustus 2013 13:32]

een queen, Jane Smith, die niets doet, de verkeerde kant op kijkt maar wel een bril op heeft,
Je ziet een vrouw staan, en de bril levert een overlay waarin haar naam en "gamertag" vermeld staan.
twee schermers "rechts op de achtergrond" die geen bril op hebben.
De bril geeft ook hier weer een omschrijving wat ze aan het doen zijn. Dat ze geen bril op hebben, het is een schets, geen waarheidsgetrouwe tekening.
een wijzende hand.
Ja, di is van jezelf :P

Maar goed, dat je het niet snapt is logisch, het zijn tekeningen die de patent-aanvraag aanvullen. Zo zullen de diverse nummers in de tekening in de tekst van de aanvraag benoemt worden. Zonder die tekst heb je er inderdaad niet veel aan en is elke conclusie giswerk.
Ik snap dus eigenlijk niet waarom je geen beeld binnen de bril hebt zoals op een beeldscherm zodat je geen beeldscherm nodig hebt maar in je eigen spel zit, of je nu schermt of shooter bent.
Dit is geen virtual reality bril, maar een augmented reality bril. Het "spel" speel je in je echte omgeving (een schok l voor "echte" gamers natuurlijk :) ), de bril voegt daar enkel elementen aan toe.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 3 augustus 2013 15:45]

Bedankt voor de uitleg.
Je hebt gelijk, zonder de tekstverklaring erbij kan het van alles zijn.
En ik was te lui om de aanvraag door te lezen.

Uit de aanvraag:

[0041] With reference now to FIGS. 3 and 4, a description of interactions among user 304, first potential player 308, second potential player 312, and third potential player 316 via one example of the multiplayer game invitation system 10 will now be provided. FIG. 3 is a schematic view of a user 304 standing in a physical interaction space 300, which in this example is an urban plaza bounded by a street 320, a building 324, and a fence 330.

Jij (304) hebt dus de bril op in figuur 4, Jane (308) is de tweede speler, de schermers zijn players drie (312) en vier (316), en jullie staan in een "physical interaction space 300"..


Vraag ik me weer af op je zo`n interactie ruimte ook simpel thuis kan hebben, gezien dat een fysieke ruimte is, zodat je ook thuis met de augmented reality kan gamen.
Zoals ik het begrijp is zo`n ruimte iets als waar je paintballt, en niet iets thuis wat me vreemd lijkt.
En of je dit dan ook online kan spelen, waarschijnlijk niet want het lijkt me raar als bij jou thuis iemand door de muur loopt (die er bij hem niet is)......

Maar ook met de tekst erbij blijkt dat het nog van alles kan worden:

[0040] It will be appreciated that the HMD device 200 described above is provided by way of example, and thus is not meant to be limiting. Therefore it is to be understood that the HMD device 200 may include additional and/or alternative sensors, cameras, microphones, input devices, output devices, etc. without departing from the scope of this disclosure. Further, the physical configuration of an HMD device 200 and its various sensors and subcomponents may take a variety of different forms without departing from the scope of this disclosure.

Afwachten dus wat het gaat worden, wat hij kan en hoe hij er uit gaat zien.....
Het grote gissen kan beginnen........we zijn inmiddels een half jaar verder. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 3 augustus 2013 17:57]

Een potje schermen, met schermen als die sport met dat stokje en dat maskertje weet je wel ^^
Niet een beeldscherm.
Je kunt met die bril dan ook multiplayer games spelen. Daar heb je dus 2 of meer spelers voor nodig. Vandaar het voorbeeld van schermen wat je dan met z'n tweeŽn kunt gaan spelen.

Je moet die zin niet uit zijn verband halen, als je het hele stuk leest wordt het al een stuk duidelijker!
Ik snap niet wat de multiplayer ervaring met de bril te maken heeft? Ik bedoel dat ding geeft gewoon je gamewereld weer, of daar nu NPC's in rond rennen of echte spelers?

Dan kun je patent aanvragen op elk bedenk baar soort display waarop games geprojecteerd kunnen worden met meer dan 1 speler...
Volgens mij zijn de schermen doorzichtig, zodat er dus iets geprojecteerd word op de omgeving waar je naar kijkt.
Denk dat je dus bijv. tegen mekaar kan schermen met virtuele degens waarbij de bril dus de degens projecteert bij zowel jou als bij degene die tegenover je staat en ook de hitregistratie kan regelen.
Soort augmented reality 2.0
Dit kan leuk worden. Denk aan de film "Gotcha". Maar dan als virtual paintball in de stad in combinatie met layer of Batllefield close combat in de V&D!
De beveiliging wordt dan de extra moeilijkheid na enkele minuten?
Lijkt me dat microsoft zo'n bril simpeler uitbrengt dan google, gezien het feit dat microsoft dus de Xbox heeft. Is dus simpel voor microsoft om dit product neer te zetten. Google heeft daar veel meer moeite met google glass natuurlijk.

Lijkt me dus ook geen loze patentaanvraag. Microsoft gaat geheid iets produceren. Enige vraag is : hoe snel?
Als ik de tekeningen zie vraag ik mij af of ze deze bril al kunnen maken. Of willen ze gewoon snel een patent aanvragen om de concurrentie voor te zijn? Op die manier kan ik ook wel snel even wat bedenken.

Zou het niet beter zijn dat de aanvrager van een patent ook een werkend model moet tonen?
Dat lijkt me qua tijd en kosten niet haalbaar. Het kost ongeveer net zoveel tijd als het controleren van patenten op noodzakelijkheid, dwz, kijken of er wel echt creativiteit of een uitvinding bij is betrokken die het beschermen waard is, wat hier als je het mij vraagt niet het geval is:
De bril heeft een display voor augmented reality en kan tevens de oogbewegingen van de gebruiker volgen.
Volgens mij gaat dit over: (1) een display. Die bestaan al een halve eeuw. (2) Een systeem om bewegingen van de ogen te registreren, ongetwijfeld al bedacht door een ander en (3) augmented reality wat ikzelf een vrij inhoudsloze term vind zonder duidelijke definitie en sowieso op zichzelf weer een combinatie van een aantal reeds bestaande technologien waarbij software de hoofdrol speelt.
Dat het allemaal in een bril verwerkt wordt is nog steeds geen reden om het te patenteren aangezien er feitelijk niets nieuws is bedacht of uitgevonden.

Maar goed, de titel van het patent laat al zien waar het mis gaat:
MULTIPLAYER GAMING WITH HEAD-MOUNTED DISPLAY
. Dat zijn gewoon 3 verschillende zaken die los van elkaar staan: (multiplayer) gaming op een head-mounted display. Voor single-user tekstverwerken op een scherm dat aan de muur hangt heb je weer een ander patent nodig maar dat kan wel met dezelfde spullen, behalve dat het display waarschijnlijk iets meer diameter nodig heeft.

Aan de andere kant gaat dit iets verder dan de ronduit belachelijke patenten(-oorlogen) rond smartphones en tablets. Het patenteren van de plaats van een knop of de manier waarop je de gebruikersinput lockt en unlockt is je reinste flauwekul. Daar wordt helemaal niets mee beschermd maar wel de concurrentie mee gedwarsboomd.
net alsof de schrijver van het artikel denkt dat er maar een paar hmd's op de markt zijn, ook een grote speler is vuzix welke al jaren hmd's en ar-brillen op de markt heeft, en zo zijn er nog een zwik meer bedrijven.
Het probleem met dit concept is dat voor multiplayer alle partijen zo'n ding (op) moeten hebben. De Google Glass is bijvoorbeeld een op zichzelf staand apparaat, waarbij je in het gebruik niet afhankelijk bent van anderen. Tenzij deze bril erg scherp geprijsd gaat worden (als hij er al komt) om aanschaf laagdrempelig te maken, zie ik het niet geen succes worden.
ja hoor daar hebben we het aantwoord op hoe illumiroom gaat werken nice byebye sony

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True