Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties
Submitter: 411873

Google zal later deze maand een tool introduceren genaamd 'Android Device Manager'. Hiermee kunnen gebruikers van Android-telefoons een verloren telefoon terugvinden door een ringtone af te spelen, of door de locatie van het toestel weer te geven via Google Maps.

De tool, die overigens al langer beschikbaar is voor zakelijke Google Apps-gebruikers, moet ergens deze maand uitkomen en werkt op alle telefoons die Android 2.2 of hoger draaien en waarop een Google-account ingesteld staat. Via een web-interface kunnen gebruikers die hun telefoon verloren zijn of misplaatst hebben een aantal dingen doen om deze terug te vinden.

Allereerst kan een ringtone afgespeeld worden, ongeacht of de telefoon op stil of de trilstand staat, waarmee de functie effectiever is dan simpelweg naar het toestel bellen. Daarnaast kan de fysieke locatie van het toestel opgezocht worden, die vervolgens op een Google Maps-kaart weergegeven wordt. Daarbij wordt aangegeven hoe accuraat de locatiebepaling is, wanneer het toestel daar voor het laatst was en wanneer de telefoon voor het laatst gebruikt is.

Kan het toestel niet teruggevonden worden, dan kunnen gebruikers er nog voor kiezen om het apparaat volledig te laten wissen, zodat persoonlijke data niet meer benaderd kan worden.

Google is relatief laat met het aanbieden van dergelijke functionaliteit: Apple-gebruikers beschikken al enkele jaren over de mogelijkheid om hun iPhone of iPad terug te vinden en ook Windows Phone kent een feature waarmee een verloren toestel opgespoord kan worden.

Android Device Manager

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

Ach, het is weer een leuke actie van Google (en de andere aanbieders) om je over te halen om Google te allen tijde te weten te laten komen waar jouw telefoon zich bevindt.

Google doet dit niet gratis. Je betaalt met het feit dat ze 24/7 kunnen achterhalen waar jij bent. Doen ze dat ook? Geen idee. Kunnen ze dat doen? Zeker weten. Is de NSA hier blij mee? Hell yeah.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 3 augustus 2013 23:17]

Ga eens ergens anders wenen, apple doet dit al jaren en met google kun je ookal via L'attitude mensen je gsm terugvinden. Trouwens denk je niet dat iedere smartphone, of het nu IOS, symbian, ubuntu, android, ...., met een gps zoizo al 24/7 word getraceert?
GPS is eenrichtingsverkeer. Dat is alleen te traceren als je de GPS-data over internet ergens heen stuurt, wat deze tool dus doet. Als je telefoon dat zelf al doet en dat is niet uit te zetten heb je imho een stuk meuk gekocht waar je geen controle over hebt. Maar het is niet zo dat iedereen wordt gedwongen zich te laten traceren via GPS. Dat is met enige technische kennis nu nog tegen te gaan.
De data van het telefoonnetwerk is helaas wel noodzakelijk en daaruit kunnen wel locatiegegevens worden gehaald. Maar daarmee is het weer niet zonder meer mogelijk de communicatie van de eigenaar inhoudelijk te kunnen inzien.

Volgens mij probeert Google met deze software een eind te maken aan dat "probleem". Het zou me niets verbazen als die functionaliteit in toekomstige Android-toestellen standaard wordt en ook altijd aan staat. Ik geloof eigenlijk ook niet dat dit serieus in de eerste plaats bedoeld is om diefstal of verlies van een toestel op te kunnen lossen.
Het feit dat Apple dit al jaren doet, maakt het juist erger. Al die arme (naïeve) Apple-gebruikers toch. Als iets dat ethisch gezien fout is, is het dan opeens "goed" als men het maar lang genoeg volhoudt :? :?

Met "een GPS" wordt je trouwens niet 24/7 getraceerd. Voordat je dat zegt, zoek eerst eens uit hoe GPS werkt.
Google kan zo ook vast zien waar jouw telefoon uithangt, daar hebben ze deze tool echt niet voor nodig.

En de NSA heeft Google trouwens ook niet nodig. Paar getallen van gsm-masten is voldoende.
GPS is een stuk preciezer dan triangulatie van zendmasten. Maar je hebt natuurlijk gelijk, ook de niet-precieze locatie houd ik liever geheim. Ik mag als de donder hopen dat Google die gegevens niet ongevraagd van mijn telefoon trekt.
Het is goed dat deze service er nu eindelijk ook voor deze toestellen is.

Belangrijker is echter, dat je het toestel kan uitzetten. Op die manier heeft de dief er niets meer aan, en zal hopelijk het aantal diefstallen afnemen. Maar dat kan niet?

Om te tracken, dan weet je waar die is als je hem verloren hebt. Maar als deze gestolen is..ja wat dan? Je kan naar de politie, maar deze kan niets doen! Een nieuwsbericht staat me nog bij, er stond belangrijke info op het toestel, via de track wist de eigenaar in welk gebouw het was, maar de politie kan daar echt geen inval doen. Ze wisten ook niet precies welk appartement het was.

Het enige wat je dan kan doen is zelf aanbellen bij de dief, maar of dat nu zo slim is...

[Reactie gewijzigd door Reepje op 3 augustus 2013 10:45]

Uhm... je kan als dief met een beetje verstand van Android gewoon fabrieksinstellingen herstellen doen met de Sim en sd kaart eruit via een toetsencombinatie bij opstarten. Het gaat ze om de telefoon, niet om de rest.

Het systeem zou op basis van IMEI moeten werken om nog functioneel te blijven.
maar een verstandig man, laat die ook blokkeren zou ik zo zeggen, het gaat em om de combinatie waarmee je je dief gewoon het leven zuur maakt. Ik vind dat je hem langs binnen zou moeten kunnen ontbranden :Y)
Helemaal eens met de laatste alinea, maar wel mooi dat het er nu eindelijk is :)
Dit heeft alleen zo weinig zin. Of je moet Sherlock Holmes wezen die wel even binnen stapt bij de mensen die je telefoon gestolen hebben...

Helaas zal de politie je niet kunnen helpen vanwege het "gebrek aan bewijs".

[bron]http://www.geenstijl.nl/m...n_vodafone_falen_bij.html[/bron]

Verder is het wel handig als je je telefoon kwijt bent en niet weet waar die ligt. Gebruikte altijd lookout, maar wil best deze app een keer proberen.

[Reactie gewijzigd door deeste08 op 3 augustus 2013 10:44]

Ten eerste weet ik niet tegen wie je het hebt. Je reageert op de fipo alsof hij iets heeft gezegd wat relevantie heeft tot jouw bericht, dit is niet zo.

Ten tweede spreekt hier niemand of de politie wel of niet iets kan doen, het gaat hier echt om het opsporen van je telefoon en desnoods het wipen van je toestel, dat ze in ieder geval niet bij je data kunnen.


Hoe het verder werkt bij iOS weet ik niet, maar bij Windows Phone heb je diverse opties, waaronder dus opsporen, wipen en locken met een bericht op je lockscherm, met bijvoorbeeld een alternatief telefoonnummer waarop ze je kunnen bereiken en mogelijk een beloning om de eerlijkheid te motiveren. ;)

Dit soort services hebben zonder meer toegevoegde waarde en helpen je zeker je telefoon terug te krijgen.
Daarbij: telefoon wordt gejat, toestel gereset. Weg google account, weg apps.
Je pakt er dus alleen domme dieven mee.

Ze zouden bij Google in elk geval je toestel moeten koppelen aan je google account. Wordt dan het toestel gereset en wordt daarna met een ander / nieuw account ingelogd bij Google, dan kan er automatisch een melding naar de vorige eigenaar gaan.
Dit heeft alleen ook weer privacyissues: Wat als je je toestel net 2e hands hebt gekocht?
(om maar iets te noemen)
Gebruik dan Cerberus of Avast Anti-Theft met root installatie. Zelfs met een factory reset krijg je de app niet weg, omdat de app in het systeemgedeelte wordt geïnstalleerd. Je kan het zo gek niet bedenken en het kan met deze beveiligingsapps. De microfoon laten opnemen op afstand? De SMS/bel historie opvragen? Screenshot maken? Geen probleem.

Andere SIM kaart erin? Dan krijgt een pre-gedefinieerd telefoonnummer een SMS dat een onbekende SIM is geplaatst met bijhorende telefoonnummer.

Persoonlijke favoriet is echt Cerberus: https://play.google.com/s...s?id=com.lsdroid.cerberus

Je kan het een week gratis proberen, daarna is deze ongeveer 3 dollar. Met 5 apparaten onder 1 account.

Voor ongeveer dezelfde, maar minder uitgebreide, functionaliteiten kun je ook Avast met root installatie gebruiken. Deze is wel volledig gratis:

https://play.google.com/s...st.android.mobilesecurity

[Reactie gewijzigd door Aurora op 3 augustus 2013 14:48]

Inderdaad, een simkaart erin met 0 euro beltegoed, telefoon resetten. Dan een andere simkaart erin en gaan met die banaan.

Wat een mogelijkheid zal zijn is een optie als bijvoorbeeld "change owner". Vul de gegevens van de koper in en nu is hij "owner" van de telefoon.
Want ook dat is er nog niet zoals bij banken?
Online je gps acc. blocken??
Rooten en cerberus erop via CWM.

Enige manier om dat dan te omzeilen is een nieuwe rom flashen, een gewone reset helpt niet.
Of het zin heeft weet ik niet, want ik ben ook wel eens benieuwd hoe effectief het tot nu toe is gebleken bji de andere aanbieders. Tuurlijk, ze zijn er laat mee, maar als het niet werkt dan maakt het niet uit :)

Helaas zullen of kunnen ze daar geen cijfers van laten zien. Tuurlijk hoor je wel eens iets van dat ze er een terug hebben gekregen via een dergelijke tool maar dat is sporadisch... ant vinden is een, maar daadwerkelijk terug krijgen / hebben is twee.

[Reactie gewijzigd door bonus op 3 augustus 2013 10:48]

In België kan de politie trouwens de gsm opsporen via IMEI nummer, wat ook al gedaan is, maar wel in mindere mate, de methode die nu ook via Google gaat (bestond immer als bij andere bedrijven) is natuurlijk net iets gemakkelijk. Breng wel direct al je papieren mee (factuur!) en dan hangt het er natuurlijk vanaf hoeveel zin ze hebben...

Het wordt trouwens ook gedaan als je naar 112 belt, en je niet weet waar je bent, zodat men je kan localiseren en de ambulance op je af kan sturen.

[Reactie gewijzigd door white modder op 3 augustus 2013 13:56]

Bij de iPhone wordt je iPhone onbruikbaar als die wordt gestolen en je rapporteert hem als gestolen bij Find my iPhone vanaf iOS7.

Wat politie betreft hangt het van de politiedienst af. In Antwerpen doen ze er wel moeite voor
Bron: Politie Antwerpen (let op: dit is een link naar een PDF)
Hier is een mooi verhaal van iemand die eerder dit jaar Sherlock Holmes gespeeld heeft. Leuk om te lezen.

http://gayle.quora.com/How-I-Recovered-My-Stolen-iPad
Een beetje geenstijl als bron nemen, dat is wel erg. Tendentieus en ongefundeerd.
Ach, dan heb je nog altijd
Allereerst kan een ringtone afgespeeld worden, ongeacht of de telefoon op stil of de trilstand staat
Net als de Blackberry Z10 :) Cool en als je het toestelook online kan aangeven bij google net als bij blackberry is het toestel niet meer te gebruiken door dat er steeds een bericht verschijnt in het toestel en als je dan een update wil doen zal deze blokkeren omdat jou toestel met pin/imeinummer in de software update zit dus dit is een goede zaak
tegen diefstal omdat het geen zin heeft want een nieuwe gebruiker kan er niks mee.

EDIT:

Bij de software van blackberry worden er 3 controlles uitgevoerd op identiteit dus veel gekloot met de software is niet mogelijk omdat de software altijd orgineel moet zijn op een blackberry toestel. Als je toestel id in de vernieuwde update's komt van het OS bij Blackberry is dat een toestel wat je niet kan upgraden. Ik weet dat bij android idd dit niet helemaal opgaat omdat je makkelijk imei nummer en customs roms kan draaien. Bij blackberry is het snel id nummer, imei nummer en pincode.

[Reactie gewijzigd door nlb op 3 augustus 2013 20:00]

Het is dan ook echt ontzettend moeilijk om er een custom ROM op te zetten.

Bij iPhones gaat dit op, bij androids helaas niet..
Custom rom werkt nog niet imei nummer is een persoonlijk nummer van je toestel, hier kan je custom rom niks aan doen.
Verder weet de grootste groep niet eens wat een custom rom is dus zal die het er ook niet op zetten.
IMEI spoofen is vrij eenvoudig op een Android. Het enige wat je nodig hebt is een HEX editor en de SDK tools. EDIT: *ik denk niet dat dit legaal is*

Vergeet niet dat 75% wordt gejat, worden doorverkocht aan een handelaar en vervolgens richting het oostblok gaat.

Wat denk je dat er met de gejatte iPhones gebeurd die op afstand gelockt worden? Die worden echt niet weggegooid.

Iemand die zo'n ding "tweedehands" koopt weet waarschijnlijk geeneens dat er mee gerommeld is.

[Reactie gewijzigd door kjast op 3 augustus 2013 14:11]

tot nu toe werden iPhones niet op IMEI gelockt. Het omzeilen van de beveiliging voor zo'n handelaar was gemakkelijk dus ik denk niet dat zo'n handelaar tot nu toe zich bezig hield met IMEI spoofen.
Dient gezegd dat Lookout en volgens mij aardig wat andere app bouwers dergelijke funktionaliteit al jaren aanbieden. Vaak moet je dan wel een paar euro dokken voor zo'n app.
Is dit niet het gevolg van een bijeenkomst van de officieren van justitie van San Francisco en New York en bedrijven zoals Apple, Google, Samsung en Microsoft uitgenodigd om te praten over het aanpakken van telefoondiefstal?

http://nos.nl/artikel/514...week-ithefttop-in-ny.html
Helemaal eens met de laatste alinea, maar wel mooi dat het er nu eindelijk is :)
Gelukkig waren er al zat apps voor android beschikbaar die hetzelfde doen, voor mensen die het belangrijk vonden was dus al langer beschikbaar voor android, enige verschil is dat het straks standaard in android zit.

Laatste alinea klopt dus van geen meter, functionaliteit was ook al jaren beschikbaar voor android gebruikers, alleen dus van andere makers, maar dat maakt totaal niks uit natuurlijk, gaat erom of het beschikbaar is voor de gebruikers. ;)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 3 augustus 2013 12:08]

Gelukkig waren er apps die precies hetzelfde deden en gelukkig is er Samsung die het WEL ingebakken had (dacht dat HTC ook iets vergelijkbaars had ingebakken)...

Dus inderdaad Google is laat, maar de mogelijheid om die functionaliteit te krijgen is er el al een jaar of 4 :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 augustus 2013 11:13]

IK heb een note 2 maar kan het niet vinden..
Je uitspraak zal wel voor bepaalde types gelden?
Als ik me niet vergis zit de functie onder je Samsung Account bij instelling of SamsungApps.
Als het goed is zit de traceer functionaliteit standaard bij een Samsung mobiel zie: http://findmymobile.samsung.com/login.do

Wat ik mis is de camera functie bij het ontgrendelen van het toestel.
Ga naar instellingen --> beveiliging --> En daar heb je een kopje dat "mobiel apparaat zoeken" heet, hier kan je alles instellen.

Daarna moet je surfen naar www.samsungdive.com en inloggen met je samsung account
COOL!
Wel iets handiger dan met mijn antivirus zo met de Samsung website en mogelijkheden.
Thanx !

Als ik samsung was zou ik nu een webteam opdracht geven op fora, social media, youtube etc. google te roemen met hun komende android mogelijkheid.

En gelijk ff melden dat ik als het bedrijf met de gave galaxy phones het vaak al jaren kon! :-)
Lezen is een kunst, er staat dat de tool al langer beschikbaar is voor zakelijke gebruikers, ze komt er nu dus ook voor alle gebruikers, en vermits de tool al werkt op Android 2.2 zijn dat ongeveer alle Android-toestellen die in gebruik zijn, absoluut géén kleine gebruikersgroep dus.
Niet alleen zakelijke gebruikers kunnen hier nu al gebruik van maken. Iedereen die AVG antivirus op zijn telefoon heeft staan beschikt al over de mogelijkheid de telefoon over te laten gaan en deze weer te geven op google maps. Zelfs op afstand locken of compleet wipen is een optie.

Het enige wat je moet doen is naar www.avgmobilation.com gaan en daar inloggen met je Google account bij het anti theft gedeelte.

[Reactie gewijzigd door Franko P. op 3 augustus 2013 11:09]

Wat gebeurt als de telefoon geen internet verbinding heeft? Ik weet zeker als iemand een smartphone vindt, de eerste die hij/zij NIET activeert is de internet . Eerst een terug zetten naar frabrieks instelling en dan pas gebruiken.

Zonder IMEI blokkering heeft het gewoon geen nut
Als ik een telefoon vind ga ik helemaal geen fabrieksinstellingen terugzetten, dat doe je alleen als je minder legale motieven hebt en van plan bent de telefoon te houden. Als ik de eigenaar niet kan achterhalen gaat de telefoon gewoon naar de politie of andere officiële instantie.

Als je bedoelt dat mensen met minder goede bedoelingen niet met de telefoon op internet zullen gaan, dan heb je gelijk. Maar om er nu vanuit te gaan dat iedereen zo denkt...

Deze tool heeft wel nut want hij is bedoeld om een verloren telefoon beter opspoorbaar te maken en ook al werkt dat maar in bijv. 50% van de gevallen dan is dat nog steeds mooi meegenomen.
Meestal kan je dan als er geen unlock op zit gewoon een email sturen naar zijn eigen account dat moet toch te achterhalen zijn.

Maar het is niet altijd even makkelijk natuurlijk.
Ik heb mijn email-adres op mijn unlock-screen gezet (en verder geen andere gegevens of teksten).
Bij geen verbinding zal het inderdaad niet meevallen, maar dat probleem heeft google ook met hun tool. ;)
Overigens werkt dit ook via een wifi verbinding. Locatie bepaling gaat via gps en/of wifi.

Verder is het ook meer een hulpmiddel om je zoekgeraakte telefoon snel terug te kunnen vinden. Maar voor de gelegenheidsdief kan het toch wel eens lastig worden..
Tenzij je Hafid uit Dubai bent, en ik denk dat de meeste telefoondieven waarschijnlijk (zoals de meeste mensen) niet zo technologisch slim zijn dat ze eraan denken om de telefoon eerst te wipen.
Wat heb jij voor een twisted wereldbeeld? Ik zou, als ik een smartphone zou vinden, hem ofwel afleveren bij de receptie/balie/kassa van de plek waar ik hem vind (hotel/bioscoop/bibliotheek enzo), ofwel bij de politie (als op straat gevonden). En ik weet zeker dat er velen met mij dat zouden doen.

Maar jij bent ervan overtuigd dat iedereen die een smartphone vindt, hem zelf wil houden of zo? Heel apart.
Twisted denkbeeld of niet, maar ik zou een gevonden telefoon zeker niet ergens achterlaten anders dan bij de rechtmatige eigenaar. Wie zegt mij dat een receptie medewerker zelf niet één of ander handeltje dan wel niet legitieme motieven heeft?

Tot nu toe is het één keer voorgekomen dat ik een telefoon heb gevonden en die had geen pin of wat dan ook erop staan waardoor bellen met 'mama' ervoor zorgde dat de telefoon weer bij de rechtmatige eigenaar kwam.

Daarom adviseer ik iedereen om je eigenaars gegevens (b.v. enkel het telefoonnummer van een bekende van je) op het lockscreen te zetten.
Er is ook Cerberus, maar om het beste eruit te halen moet je een licentie kopen(3 dollar maar of iets in die richting) en je toestel moet geroot zijn. Overigens kun je deze app ook onzichtbaar maken in de app drawer en heb je zowat dezelfde functies als AVG en meer. Je kunt onderandere fotos maken met front of back camera om bijvoorbeeld een foto van de dief te krijgen of een foto van de omgeving te hebben. Je mobiel krijgt dan wel even een wit of zwart schermpje voor minder dan een seconde. Vervolgens wordt deze foto gelijk geupload (moet natuurlijk de telefoon wel verbonden zijn aan het internet).

Dus ook al is google er laat mee, er waren er in de loop van jaren goeie alternatieven voorbij gekomen die men gewoon nog volop gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Phntm op 3 augustus 2013 13:47]

Cerberus icm root is fabrieksreset bestendig. Imo verreweg de beste beveiligings app.
Of Prey, de oer-app onder trace programs om je lokatie te vinden.
Een keer per ongeluk op missing gezet en binnen 5 min. had ik een loc-stat exact op mijn eigen huis adres, terwijl eigen wifi thuis etc. volledig uitstond.
Dus puur op basis van een trace d.m.v. wifi-points in de buurt.
Wifi in de phone stond uit, Prey zet hem gewoon aan.

http://preyproject.com
Zoals avast mobile security en een tiental andere apps.
Ah de BB is dus minstens 20 jaar oud want dat is het kleinste dat je uit een tiental jaren kan halen. ;)

Als ik effe zoek op BB protect dan bestaat het nog maar 3 jaar en is het ook gewoon een kopie van find my iPhone.
Enkelvoud versus meervoud: 1 tiental = 10, 2 tientallen = 20. Die manier van opschrijven zou dus opzich prima kunnen kloppen, behalve dat 3 wel erg veel minder is dan bijvoorbeeld 9.

Het is altijd een beetje tricky om te zeggen dat een feature een kopie is. Het kan ook om een losstaande vinding of een gemeenschappelijke oorsprong gaan.
Leuk, maar zoals al gezegd, beetje laat. Maar beter laat dan nooit.

Wat leuker is, is dat ze deze service, plus veel andere dingen, inmiddels onderdeel hebben gemaakt van de play services. Dat betekent dat het onafhankelijk is van de versie van het OS of schil, maar bij iedereen werkt (met een minimum van 2.2).
Dit proces is nu al een tijdje aan de gang en steeds meer haalt google dingen uit android zelf om ze in de play services te stoppen.
Zo halen ze de kritiek van fragmentatie langzaam onderuit...
Ik vind dit helemaal niet zo positief hoor. Zo heb je de situatie dat android zonder de Google services gehandicapt wordt.
Ik vind dit helemaal niet zo positief hoor. Zo heb je de situatie dat android zonder de Google services gehandicapt wordt.
Nu zijn het meestal of te wel super goedkope toestellen die geen Google Play Services hebben of toestellen met met root toegang of Cyanogen mod. De gebruikers van die laatste ondervinden hier minder problemen mee omdat zij via alternatieve kanelen toch hieraan kunnen. Voor die goedkopere toestellen waar het standaard niet op zit zijn de prijzen meestal zodanig laag dat dergelijke systemen niet beschikken over de krachtige hardware om dit aan te kunnen.
Qua CM maak je inderdaad een bewuste keuze om dat te nemen (blijkbaar geeft het voordelen voor jou in dat geval). Echter zie je dat CM zelf al steeds meer eigen apps maakt om het gemis aan google diensten goed te maken.
Als google met diensten komt die aanslaan bij mensen, zal CM (en elke andere aanbieder van niet-google diensten bevattende android versies) ook met dat soort dingen moeten komen willen ze "klanten" blijven houden.
En bij CM en custom roms wordt er toch nog regelmatig aanbevolen om gapps te gaan installeren. Meestal zijn er ook download links bij te vinden. Dus zo'n probleem is dat nu ook weer niet bij CM/custom roms.
Ik doe het iig iedere keer want ik wil wel de play store e.d. en dit zit daar allemaal makkelijk bij.
Het is nu of ze doen dit niet en een groot percentage heeft niets aan deze diensten (omdat ze niet de juiste versie android hebben) of ze doen dit wel en verreweg het grootste deel van de gebruikers heeft er wel wat aan.
Kies je specifiek voor een android toestel zonder google play services, dan behoor je inderdaad bij een kleine groep die geen gebruik kan maken van dit soort diensten.

Maar goed, is het zo raar dat als je ervoor kiest dat je geen google play services wil, je dan ook niet van google specifieke diensten gebruik kan maken? Android is open source, de apps van google niet natuurlijk.
Ik vind Android zonder Google Play Store al gehandicapt, eerste wat ik doe als ik een CM-rom installeer is gapps flashen. En goedkope toestellen die zonder gapps verschenen, daar zijn bijna steeds custom firmwares voor te vinden die het wel toevoegen. Android is heel Google-afhankelijk ja, maar als je dat niet wilt, ben je bij het verkeerde OS vrees ik.
Vendor Lock-in dus ;)
Ik vind dit helemaal niet zo positief hoor. Zo heb je de situatie dat android zonder de Google services gehandicapt wordt.
Ja google os hoort ook gewoon google account. En op elke pc ter wereld werkt google service, zijn immers cloud diensten,. Dus of je hebt een pc bij hand of geen, verder kan er geen roet in eten gegooid worden. En zonder pc kan je ook niks met alle andere apps die dergelijke functionaliteit bieden. ;)

Andorid telefoon behoort gewoon google account, en zie niet in waarom je geen account zou willen aanmaken, desnoods puur voor je telefoon alleen, hoeft er verder geen gebruik van te maken buiten je telefoon om.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 3 augustus 2013 12:20]

Het is gebruikelijk dat een Android apparaat een Google account gebruikt. Het is niet iets dat hoort. Het iets wat Google graag wil en je zelf voor kiezen kan. Al je er dan niet voor kiest worden sommige dingen toch wat ingewikkelder worden. Velen zullen het niet een weten dat veel dingen zonder account zouden kunnen.
Ik zelf bijvoorbeeld gebruik geen Google account op men telefoon. Ik voel me onprettig om alles wat ik doe op men telefoon doe aan Google te laten weten. Ik heb het gevoel dat ze ook die gegevens opslaan en dataminen.
Teven vind ik het idee van een market behoorlijk onprettig. Vind de vrijheid die ik op men desktop heb toch prettiger.
Ik vind dit helemaal niet zo positief hoor. Zo heb je de situatie dat android zonder de Google services gehandicapt wordt.
Deze service is voor Google natuurlijk niet zonder kosten, want het gaat via hun servers. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat deze service alleen beschikbaar is als je een door Google goedgekeurde Android versie draait. En heel erg moeilijk is het niet voor fabrikanten om Google Play te krijgen, gezien de enorme hoeveelheid telefoons, inclusief kleine obscure fabrikantjes, die over Play beschikken.

En als je dan toch zo cheap bent om één of andere chinaphone zonder Google Play te kopen, dan is het ook nog eens vrij makkelijk om daar zelf Google Play op te installeren.

[Reactie gewijzigd door Schramowski op 3 augustus 2013 12:59]

Ze zijn inderdaad erg laat, veel fabrikanten hebben inmiddels al een eigen app hiervoor gemaakt op deze optie ingebouwd.
Toch denk ik dat dit veel gebruikt gaat worden, lekker alles centraal bij je gmail account.
Denk dat het zeker veelvuldig gebruikt gaat worden heb zelf Lookout gedownload op mijn Galaxy Nexus mede vanwege deze feature. Heb hem al meerdere malen gebruikt met succes.

Wat ik overigens ook een toffe feature vind van Lookout is dat deze een foto maakt met de front camera als je 3x een foute passcode invoert. Deze foto inclusief locatie wordt vervolgens naar een email adres grmailt.
En in september lopen ze al weer achter op iOS, want vanaf iOS 7 is het mogelijk om een toestel volledig te locken, waardoor zelfs een schone installatie via DFU modus niet meer mogelijk is.

Dat is natuurlijk waar het naartoe moet, want dan heeft het simpelweg geen zin meer om hem te stelen.
Dat zou dan moeten werken als een soort van self-destruct? Zo niet dan heeft het geen zin natuurlijk. Als je fysiek over de telefoon beschikt dan is er altijd wel een hack waarmee je hem kan unlocken. Dat heeft de jailbreak- en root-community wel aangetoond.

Wat mij betreft is het belangrijkste van dit soort functies dan ook dat je je gegevens kan wissen, zodat criminelen niet ook nog eens je identiteit stelen of iets dergelijks.
Het wordt in iOS7 op IMEI vergrendeld. Of je dat kan verhelpen met een JB weet ik niet maar het lijkt me van niet. Mensen die wel zo slim zijn houden zich niet echt bezig met het stelen van iPhones denk ik. Dus in theorie zal het mss nog steeds niet waterdicht zijn maar in de praktijk zal het al wel 99% dicht zijn de komende jaren.
Jup. IMEI wordt geblokkeerd en is alleen te activeren met AppleID van de gebruiker. Dus zelfs ná een reset lukt het niet het toestel te activeren.
Mensen die wel zo slim zijn houden zich niet echt bezig met het stelen van iPhones denk ik.
Jij onderschat het criminele circuit.
Als er geen self-destruct-achtig iets is, dus als het theoretisch mogelijk blijft om de telefoon weer aan de praat te krijgen dan zal ze dat ook lukken. De persoon die toevallig jouw telefoon heeft gestolen zeer waarschijnlijk niet zelf, maar er hoeft maar één iemand een hack te vinden die iedereen vervolgens kan toepassen.
"This phone will self-destruct in 5 seconds"

Ik weet zo niet of het IMEI-nummer op een aparte chip wordt opgeslagen maar als die nou es meegewiped wordt is zo'n telefoon volgens mij geheel onbruikbaar. Kun je flashen wat je wil maar je kunt er dan niks meer mee.