Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: Icingdeath

Sony gaat binnenkort een nieuwe virtual-realityheadset onthullen, beweren diverse Britse game-media. De nieuwe headset zou meer geschikt moeten zijn voor games dan vr-headsets die Sony al op de markt heeft gebracht.

Volgens bronnen van Eurogamer en Computer & Videogames werkt Sony aan een nieuwe virtual-realityheadset die op korte termijn wordt onthuld. Het apparaat zou beter geschikt moeten zijn voor games dan Sony's al bestaande HMZ-T2 Personal 3D Viewer, die vooral bedoeld is voor films. Dat model legt het op het gebied van games af tegen de Oculus Rift. De nieuwe vr-headset zou Sony's antwoord moeten zijn op de Oculus Rift, die overigens ook nog niet op de markt is. Bij de review van Tweakers van de Personal 3D Viewer van vorig jaar, werd de headset wat lomp en omslachtig gevonden. Mogelijk dat Sony daar ook verbeteringen voor heeft doorgevoerd.

Eurogamer schrijft dat het gaat om een op de Oculus Rift lijkend apparaat, dat intern wordt gedemonstreerd met Sony's PS4-racegame Driveclub. Dat spel wordt ontwikkeld door Evolution Studios, dat in het verleden ook voor een groot deel verantwoordelijk was voor de stereoscopische 3d-functie van de PlayStation 3. Het lijkt er op dat de studio nu een belangrijk aandeel heeft in de ontwikkeling van de nieuwe vr-headset.

Sony heeft nog niet gereageerd op de geruchten en officieel is er over de nieuwe virtual-reality-headset niets bekend. Opvallend genoeg wordt de eventuele introductie van een voor games geoptimaliseerde vr-headset door Sony aangemoedigd door Oculus, het bedrijf achter de Oculus Rift. Oprichter Palmer Luckey stelde tegenover Eurogamer dat een dergelijke stap door Sony de markt meer bestaansrecht zou geven. Ook Laird Malamed, operationeel directeur van Oculus, moedigt de concurrentie aan. De aanwezigheid van meerdere vr-headsets zou volgens hem een belangrijke drijfveer zijn voor de ontwikkelaars achter de games, omdat zij er dan zekerder van kunnen zijn dat mensen hun content ook daadwerkelijk zullen spelen.Sony HMZ T2

De reeds bestaande HMZ T2 Personal 3D Viewer van Sony.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Ik vraag me af wat er "beter geschikt voor gaming" aan zal zijn.

De grootste voordelen van de Rift zijn namelijk:
- weinig lag bij beweging (motion detectie)
- een FOV die hoger is (inclusief trucjes om beeld vervorming te voorkomen)

Beide zijn volgens mij propriatary en kunnen daardoor alleen toegepast worden in de Rift.

Wat er dan overblijft zijn:
- Een hogere resolutie (per oog)
- Het gevoel dat het scherm dichterbij staat (eigenlijk ook hogere FOV, maar dan zonder beeld trucjes)
weinig lag bij beweging is echt niet iets specifieks van de Rift, daar zijn anderen ook al lang mee bezig, enige hooguit de specifiek gebruikte implementatie van OR die proprietary is.

Maar in principe staat het voor developers vrij om ook de OR te ondersteunen op de consoles, want het is niets meer dan een HDMI display (visuals) en een USB device (motiondection).. En de meeste commercieele engines (zoals Unreal en Unity3D) ondersteunen de OR al..
weinig lag bij beweging is echt niet iets specifieks van de Rift, daar zijn anderen ook al lang mee bezig, enige hooguit de specifiek gebruikte implementatie van OR die proprietary is.

Maar in principe staat het voor developers vrij om ook de OR te ondersteunen op de consoles, want het is niets meer dan een HDMI display (visuals) en een USB device (motiondection).. En de meeste commercieele engines (zoals Unreal en Unity3D) ondersteunen de OR al..
Dat is niet helemaal waar. Als je kijkt naar bijvoorbeeld:
http://www.bloculus.de/wp...s/2013/05/pcarsscreen.jpg

Dan zie je 2 dingen:
1. Het beeld is niet vierkant, maar vervormd.
2. Het daadwerkelijke gerenderde beeld is naar de randen toe ook écht vervormd (tunnelvisie so to speak). Het beeld wordt iets gestretched.

Beiden worden gedaan te voldoen aan de vervorming die je ogen/hersenen verwachten zodat het geheel als correct wordt ervaren.

Dit is dus zeker niet simpelweg "2 HDMI displays" en vereist bij gaming dus meer dan even "eenvoudig" compatible maken.

Om die reden kan Sony ook niet zomaar 'even' de displays dichter bij het oog plaatsen om een groter scherm te simuleren. Dit omdat er dan zichtbare vervorming optreed omdat er niet gecorrigeerd wordt voor de ogen.

Wat betreft de inputlag; dit hoeft inderdaad niet te betekenen dat Sony het niet zelf doet. Neemt niet weg dat (naar mijn mening) Carmack een rot in het vak is en heel goed weet waar hij mee bezig is. Ik denk dan ook niet dat zijn bevindingen zomaar even geëvenaard zullen worden.
Snelle motion detection en grote FOV bestaan al jaren voor diverse VR headsets. Misschien dat O.R. een bepaalde methode heeft gepatenteerd, maar dat wil niet zeggen dat Sony geen eigen implementatie kan bedenken.
Er blijft nog wel meer over: zolang het device bepaalt welke (virtuele) afstand scherp in beeld komt, blijf je last houden van het platte-kijkdozen-effect. Om dit op te lossen zal de VR-bril precies moeten tracken waar je ogen naar kijken en dit door moeten geven aan de renderer. Deze kan dan de focal blurring (depth of field) in real-time aanpassen.
Dat is niet waar. In de normale wereld is er ook geen externe realiteit die bepaalt welke afstand scherp in beeld komt. Het enige dat nodig is om zowel op dichtbij als veraf scherp te kunnen stellen en 3D te kunnen zien, is een beeld in beide ogen dat ~6cm (de afstand tussen je ogen) is verschoven. En dat is precies wat de Oculus Rift doet. Ik heb dat ding hier zelf liggen en als ik nu HL2 opstart dan heb ik echt geen problemen met op iets scherpstellen dat 20cm voor m'n neus staat of scherpstellen op een gebouw 100m verderop.
Ik denk meer dat hij doelt op scherpte(diepte). Als je gefocust bent op iets wat 10cm verder ligt en vervolgens op iets wat 100m verderop is, dan moeten je ogen werken om die diepte scherp te krijgen. Bij de OR wordt alles gewoon in één keer scherp gerenderd, ver of dichtbij.
Je kunt daar wel hoofdpijn van krijgen trouwens, omdat dat iets is wat niet klopt met je normaal. Je kijkt ver weg, maar dat dingetje wat voor je neus zit is ook nog scherp.
Niet dus. Als je op iets wat ver weg is focust kun je onmogelijk iets wat dichtbij is scherp zien. Het probleem zit hem juist in bijv 3d films waarbij de achtergrond onscherp is opgenomen. Dat komt in 3d onjuist over omdat je er niet op kunt focussen. In 2d wordt het gebruikt om je aandacht juist naar de voorgrond te brengen.
Het mooie van games is dat je alles scherp kunt renderen, net zoals in het echt. Bij films kan het overigens ook alleen zou je dan 2d en 3d helemaal apart moeten opnemen.
Eigenlijk wel waar. In realworld is de focus van de camera lens wel gericht op het object. In 3D heb je verder van het focus object meer wazigheid.
3D kijken is daarom vermoeiend je ogen proberen iets wat vast wazig is toch te focusen. Wat dus niet kan.

Wil je onvermoeid kijken dan zul je bewust wat minder geconcentreerd op achtergrond objecten turen maar casual dat aan kijken. En als je dat niet kan het object volgen wat in de scene de focus heeft.

Animatie en games hebben dit probleem niet dus daar kan je gewoon vrij je gang gaan.
Het artikel is fout. Beter geschikt voor gamen dan de "voorgangers" van Sony omdat dat helemaal geen VR headsets waren maar slechts "personal viewers" (dus zonder enige vorm van headtracking)...
Vergeet positional tracking niet: 'om het hoekje van een muur kijken' door je hoofd zijwaarts te bewegen wordt door de Rift niet gedetecteerd, alleen het draaien van je hoofd.
OT: van het ontbreken hiervan schijnen mensen juist misselijk te worden - je beweegt je hoofd zijwaarts of omhoog/onlaag (zonder te draaien), maar het beeld verandert niet.

[Reactie gewijzigd door Insert Coin op 4 september 2013 11:20]

Nee, hij bazelt niet. De OR detecteerd alleen bewegingen rond de assen, niet óp de assen.
Je kunt dus inderdaad wel om een hoekje kijken, maar alleen door je hoofd schuin te houden. Niet door hem recht te houden en 10cm naar rechts te schuiven.
Ook op/neer en voor/achter worden niet gedetecteerd. Over een muurtje kijken zal dus gewoonweg niet kunnen met alleen de tracking van de OR. (tenzij ze er nog versnellingssensoren in weten te bouwen oid.)
Het probleem is precizie en lag.

De zintuigen registreren tegenstrijdige waarnemingen. Oa verkeerde positie afwijkingen en lag. Ik denk dat daar juist de verbeterings punten zitten. En dat dit juist de grooste kinderziekte is van dit soort apparaten.

De OR zal goed tot zijn recht komen met UHD reso voor zeer wijde fov. En accurate realtime positie met minimale lag. Dan is het volwassen.

En lag is deels ook hoe de games de input bewerken. Het daadwerkelijke punt waar de delta tijds eenheid wordt gezet.

We weten meer over de OR dan sony ding. Ik ben benieuwed of men ook de bullitcam lenzen gebruikt en overscan rendering de lens compenseerd met een shader postprocessing.

Of is dit gewoon klassieke systeem van normale lens.
Ik ben echt benieuwd hoe zoiets eruit ziet. Ik ben in Keulen niet in de rij gaan staan van de Oculus Rift, aangezien deze 2+ uur was.

Hopelijk ligt er snel zoiets bij de Mediamarkt ter demonstratie :)

[Reactie gewijzigd door Devroet op 4 september 2013 10:35]

Ik heb de Rift kunnen uitproberen met EVE Valkyrie...
Echt een super vet stukje speelgoed. Dit waren overigens de nieuwste versies van de Rift.
Hier zitten 1080p schermpjes in.

De ervaring is heel appart en gaat zo ver dat als je even aan het spelen bent en je kijkt naar beneden naar je handen. Dat je je afvraagt waarom je vingers niet bewegen..
Erg tof
Als we over een paar jaar niet een Sword Art Online achtige headset en game hebben dan zal ik wel wat teleurgesteld zijn. :P

Maar een goede ontwikkeling. Concurrentie drijft de markt en ik denk dat er nu genoeg mensen zijn die dit wel tof lijkt. Verwacht geen flop zoals bij 3D

EDIT: spatie teveel

[Reactie gewijzigd door guReMcO op 4 september 2013 11:04]

Gaat nog wel even duren vermoed ik. Het verschil is namelijk hoofdzakelijk de besturing: Niet meer aansturen met een controller, maar met een directe interface in je zenuwstelsel. Er zijn nog behoorlijk wat ontwikkelingen nodig voordat je echt complexe besturing op die manier kan doen, en dan nog eens het risico van hacken (hoewel wat far-fetched is je Sword Art Online referentie daar ook een mooi voorbeeld van) en de bescherming van je eigen systeem.
Aangezien met genoeg moeite vrijwel alles uiteindelijk te hacken is zou het wel een heel full-proof systeem moeten zijn om de gebruiker te beschermen tegen gevaar van buiten.
ik denk dat de mensen een holodeck prefereren dan vr-headset.
tja, maar voordat er een holodeck bestaat zijn we wel weer heel wat decennia verder.. Overigens verwacht ik niet eens dat er ooit een echt holodeck zal komen, maar dat het dus een bed/stoel zal zijn waar je in zit en dat alles via hersensignalen gestuurd wordt..
Sony is natuurlijk al veel langer bekend om zijn vr-headsets maar tot op heden zijn deze of bizar duur of kwalitatief zeer teleurstellend.

Wel opvallend dat nu er een concurrent is die een beter product dan hun top line ($10.000+ headset) gaat uitbrengen voor een lagere prijs dan hun goedkoopste headset dat ze in eens wel een goedkoper/kwalitatief goed product kunnen neerzetten.

Nu moet Sony wel met een heel goed product komen willen ze echt een marktdeel willen veroveren van Oculus.
Hoewel ik me over de technische aspecten niet veel zorgen maak ben ik bang dat Sony zal struikelen over het verkoopmodel.

Sony zie ik nog wel aan dat ze een head on head concurrentie willen gaan voeren om daarmee Oculus uit de markt te drukken.
Als ze dit gaan doen zal Sony zorgen voor speciale hard en software die niet of niet goed compatibel is met de Oculus producten.

Ik hoop dat dit niet zal gebeuren, dit zal de VR markt niet ten goede komen en daarnaast verwacht ik dat Oculus het gevecht met gemak gaat winnen.
Zelfs als Sony met een beter en goedkoper product op de markt zou komen zal het lastig zijn om de sterke community van Oculus over te halen.

Persoonlijk denk ik dat Sony zich niet zo zeer op de hardware maar vooral op de software en de integratie van VR in ons OS en software moet gaan richten zowel voor de consumenten als voor bedrijven.
Zeker op gebied van medische hardware/software integratie of VR oplossingen voor TV en bioscopen.
Uhm.. De oculus rift kan echt nog niet tippen aan de top of the line HMD's, zeker niet qua resolutie..

En de oculus is nog steeds niet op de markt (behalve een dev-kit), en wanneer deze echt op de markt komt is het ook maar de vraag of het een echt succes gaat worden.. Zelf zal ik er zeker 1 aanschaffen (mogelijk zelfs al een dev-kit), maar prijs zorgt er toch wel voor dat je dit niet 'even' aanschaft (zal altijd 300+ zijn)..

En sony kan weinig doen tegen de oculus rift, alles wat deze nodig heeft is een HDMI uitgang en een USB-aansluiting, voor de rest kan elke developer ermee aan de slag, ook op de PS4..

Er zijn meerdere spelers voor consumenten HMD's op de markt, maar geen van allen hebben ooit echt voor een doorbraak bij het grote publiek gezorgd, inclusief die van Sony..
Mischien is dit wel een drijfveer voor Oculus Rift om voor de consumer variant nu eindelijk eens een release datum te roepen.
mogelijk dat het weer een verdere incarnatie is van de HMZ-T3 die sony ook toevallig net gepresenteerd heeft: http://www.engadget.com/2...isplay-wireless-hands-on/
Denk dat we meer baat hebben bij een standaard voor VR-brillen, dan dat iedere fabrikant met een eigen bril komt.
Vorige week zaterdag met de Oculus rift gespeeld thuis en kan niet wachten tot dit helemaal goed wordt uitgewerkt. Voelt zo natuurlijk aan echt een leuke ervaring.

[Reactie gewijzigd door louwhaaima op 4 september 2013 11:11]

Wat is hier nu het voordeel van tegenover een grote 3d tv?
het voordel is dat als je een race game speeld en naar links kijkt je dan ook door je linker raampje kijkt in de auto
en als je achteruit wil rijden je net als in je auto naar achteren kan kijken inplaats van in je spiegel
Ik denk inderdaad wat je zegt dat dit (in eerste instantie) met name goed zal werken voor games waar je in de eerste persoon een voertuig bestuurt (vliegtuig, mech, auto, wat dan ook). Hierbij verwacht je namelijk gewoon te zitten en een besturingsmiddel vast te hebben.

Een reguliere shooter daarentegen zal wat onnatuurlijk zijn, aangezien je dan "loopt" zonder je benen te gebruiken. Pas als ze een manier vinden waarmee je goed kunt lopen, bewegen, etc zonder daadwerkelijk van je plek te gaan (en dan ook echt bewegen, dus ook liggen, staan, springen, etc) zullen reguliere shooters pas echt goed gaan werken in mijn optiek.

Natuurlijk kun je wel een reguliere FPS spelen met deze, maar zal dit minder de echter immersion geven dan dat je bijvoorbeeld met je joystick een flightsim speelt.
Het lijkt me wel mogelijk om in FPS games gewoon je hoofd te draaien om rond je te kijken, terwijl je wel gewoon blijft mikken met je muis/controller. TF2 doet het al op deze manier. Zo heb je iets meer bewustzijn van je omgeving in zo'n games. Echt mikken door met je hoofd te draaien lijkt me inderdaad behoorlijk ongezond.
"Pas als ze een manier vinden waarmee je goed kunt lopen, bewegen, etc zonder daadwerkelijk van je plek te gaan"

Is er al, wordt aan gewerkt: Bijvoorbeeld de Virtuix Omni... Alleen liggen gaat denk ik nog niet helemaal lukken...

Wat een en ander dan verder nog compleet moet maken is een systeem als de Kinect 2 van de Xbox One zodat als je bijvoorbeeld je vingers beweegt die in-game ook precies zo bewegen


.......
oeps, ik had even over je heen gelezen lowlandsrouter, sorry...

[Reactie gewijzigd door Yalden op 4 september 2013 16:30]

Serieus ?
Motion detection in de bril dus als jij je hoofd naar links beweegt gaat het beeld mee waardoor het "echt" lijkt ipv alleen diepte bij een 3d tv.
Motion sickness :) en een workout als je een device als de virtuix omni erbij hebt

[Reactie gewijzigd door lowlandsrouter op 4 september 2013 10:48]

In dit geval wordt het meestal Simulation Sickness genoemd, heb ik begrepen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True