Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Driveclub, een game die oorspronkelijk een launchtitel voor de PlayStation 4 had moeten zijn, ligt op 8 oktober pas in de winkels. Dat is bijna een jaar later dan de bedoeling was. Eerder bleek al dat de game nog lang niet af was.

De release van de game komt ver na de oorspronkelijk geplande introductie: Driveclub was bedoeld als launchtitel voor de PlayStation 4, die eind november in de Nederlandse winkels lag. Vorige maand gaf het hoofd van de ontwikkelstudio van de game, die enkel voor de PS4 uitkomt, al aan dat de makers van het spel zijn teruggegaan naar de tekentafel omdat het spel simpelweg niet af was.

De nieuwe releasedatum wordt getoond in een nieuwe trailer, die volgens uitgever Sony laat zien hoe de game er op dit moment uitziet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

270p en 360p zijn alleen beschikbaar bij mij?
1080p hiero:
https://www.youtube.com/watch?v=FTVX6iAT-ZI

OT: Ziet er op de 1080p trailer goed uit, ben benieuwd wat ze ervan maken. Was tegen die tijd toch gedeeltelijk gratis voor PS Plus members?
Klopt, en de director van Evolution Studios heeft al aangegeven dat de PS+ versie nog gewoon gaat komen. Verder had hij nog een aantal punten:
- De single player kan volledig offline gespeeld worden.
- Nieuwe autos zullen regelmatig worden aangekondigd richting de release, en in de trailer van vandaag zaten al een aantal onaangekondigde autos.

Tja, jammer dat de game pas zo laat komt, maar ik had dit wel al een beetje aan zien komen. Nu hoop ik wel dat het een hele goede game gaat worden, als hij alsnog niet goed is of niet lekker speelt, dan is er wel erg veel fout gegaan. Het ziet er in ieder geval fantastisch uit, het detail, de drawdistance, de volledige day night cyclus, erg indrukwekkend allemaal, echt next gen.

Sony heeft ook nog een aantal screenshots vrijgegeven in een resolutie van 8000x4500, die er ook erg goed uit zien.
Er zou inderdaad een wat ingeperkte versie gratis naar PS Plus komen, met minder auto's en minder tracks (die dan als microtransactie alsnog af te nemen zouden zijn). Of dat nu opnieuw gebeurt, is nog afwachten. Edit: de PS Plus-versie komt er dus alsnog gewoon (zie hieronder).

Ik ben trouwens geen fan van een afgeslankte versie voor PS+. Dan liever de hele game een jaartje na de release gratis maken, zoals gebruikelijk is bij deze dienst.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 29 april 2014 20:17]

http://blog.us.playstation.com/2013/10/18/driveclub-update/
To be clear, DRIVECLUB PlayStation Plus Edition will still be part of the Instant Game Collection when it is released
Het is misschien een oud artikel, maar er komt gewoon een Driveclub Playstation Plus Edition.
Ik ben er ook geen fan van. Ik zie het als de introductie van een nieuw verdienmodel. Wanneer het aanslaat, dan gaan er meer titels op deze wijze in het PS+ abonnement vergeven worden.
Inderdaad. Nu is het wel zo dat Sony dit ook doet omdat er nog geen 1-jaar-oude games bestaan voor de PS4. Ze willen enerzijds wel een grote game gratis weggeven om het PS4-platform verder te promoten, maar er zijn nog geen geschikte titels die hun normale verkooptijd al gehad hebben (de aanpak die op de PS3 gebruikt wordt). Daarom nu dus een ongemakkelijke tussenvorm. Met je eens dat het zeker niet ideaal is, maar het hangt ook een beetje af van de hoeveelheid microtransacties die erin komen, en diens prijzen.
Ha bedankt voor de link, ik kon me al niet voorstellen dat Sony het in zo'n slechte kwaliteit vrijgegeven zou hebben want ik kon er eigenlijk nauwelijks op zien hoe de graphics er uit zagen. Zelfs in de 1080 variant zie je nog redelijk wat artifacts, maar het is toch wel duidelijk dat het er al erg gelikt uit ziet.

Overigens, is 8 oktober alleen maar gebaseerd op de 8.10.14 op het eind? Is het dan wel zeker dat het 8 oktober betekent en niet 10 augustus? De maand-dag-jaar notatie is vooral gebruikt in de VS, maar volgens wiki gebruiken ze in japan weer vooral jaar-maand-dag notatie dus dat lijkt het ook niet te zijn. Dan zou het dus best op amerika gericht kunnen zijn en dus 2 maanden eerder op de planning staan dan waar hier vanuit gegaan wordt.

-zip- nope, even gegoogled en er is toch ook gewoon officieel een release datum bekend gemaakt. 7 oktober in amerika, 8 oktober in europa (mainland) en 10 oktober in het VK. T.net rapporteert gewoon weer een beetje op een rare manier dus...
In mijn filmpje zegt hij gewoon oktober 8 ;)
Dan gaat Driveclub het moeten opnemen tegen Project Cars die in november van dit jaar uitkomt en na het zien van de laatste trailer van Project Cars, lijkt me dit geen goed idee:
https://www.youtube.com/watch?v=BDIXSouz5LA
Ik vind dat het spel er zeer realistisch begint uit te zien, natuurlijk zegt dit nog niets over de gameplay en zoals bij de meeste games is dit het belangrijkst. Ik ben benieuwd wie de bovenhand gaat halen op het eind van dit jaar, maar mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar P.C.
Driveclub = arcade
Project Cars = simulatie
Het blijven wel beide racegames, ik denk dat dit voor het grote publiek niet zo'n grote rol speelt. Als het spel lekker speelt en ik er plezier kan uithalen dan maakt het voor mij ook niet uit of het een arcade of simulatie racegame is. Ik ben er van overtuigd dat ik niet de enige ben die de ene racegame gaat laten liggen omdat er de maand erop nog een andere, misschien betere racegame uitkomt, dus ik blijf erbij dat het geen goed idee is om Driveclub op het eind van dit jaar uit te brengen.
Als dit écht ingame graphics zijn ('All footage captures from PS4' zegt natuurlijk niks) dan petje af aan de ontwikkelaars! Bij deze game heb ik ook een beetje het oldskool-NFS-gevoel: exotische bolides en prachtige locaties en dat alles in een mooi jasje. Het enige dat nog mist is wat politie :+
Met 'footage captured from PS4', zeggen ze in feite dat ze alles op een PC hebben gemaakt en gerendered, het toen op een PS4 hebben overgezet en daarvan hebben gerecorded :P
De game director bevestigt dat de game ingame draait in real time, en dat ze binnenkort met een HQ versie komen zodat de kwalteit niet gedowngrade wordt door Youtube compressie. ;)

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor een serieuze downgrade in graphics in de retail versie.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 29 april 2014 23:02]

Maar het zal ongetwijfeld wel weer draaien op 30 frames waarbij 60 frames voor een racegame zeker wel gewenst is.
Hoe weet je dat? Voor een racegame is een hoge fps inderdaad erg fijn, dus het lijkt me dat ze daar gewoon naar zullen streven. Er is voor zover ik weet nog niets over gezegd.
Lijkt me qua graphics niet dat ze de 1080p 60 frames gaan aantikken maar 1080p 30 frames. Of dat ze een lagere resolutie gaan gebruiken en dan 60 frames. Ik weet dat ook niet maar denk dat dit het geval is.

Edit: zijn btw wel wat artikelen over te vinden dat 1080p 60 frames nice zou zijn maar de developers nog niet weten of ze dat gaan redden.

[Reactie gewijzigd door keepitfrosty op 30 april 2014 10:23]

is dit wel mogelijk? Een launchtitel later uitbrengen?
Alles is mogelijk natuurlijk. Het is daardoor weliswaar geen launchtitel meer, maar ja. Op zich wel slordig dat een game gepland voor launch dermate ver van af was dat het een jaar uitgesteld moest worden. Nu is dit bijvoorbeeld voor Watch_Dogs ook wel zo (geen jaar, maar wel significant vertraagd), hoewel dat soort games over het algemeen wel een iets hogere orde van complexiteit heeft dan een racetitel (niet om te zeggen dat racegames makkelijk zijn, ivm de physics etc).
Er vanuit gaande dat dit inderdaad in-engine beelden zijn moet ik overigens wel zeggen dat het er indrukwekkend uitziet. Een game als Forza 5 ziet er al erg goed uit, maar het niveau van detail hierin lijkt nog net een klein stukje hoger. Wel jammer overigens dat de video bij het artikel niet hoger gaat dan 360p.

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 29 april 2014 17:44]

Wat ik ergens had gehoord/gelezen was dat ze heel groot gedeelte toch niet tevreden over waren en opnieuw naar de tekentafel zijn gegaan. Het uitermate uitstellen van een game doet me denken aan de GT serie had daar ook wel veel last van.

Voor de rest ziet de game er weer erg scherp uit (al idd in 360p)

Hou ik het geld nog maar even op zak voor ze. Blij dat ik hem nog niet gepreordered had.
PlayStation Plus subscribers will be able to download DriveClub PlayStation Plus Edition at no extra charge on launch day.

bron: gamingnation.nl

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 30 april 2014 10:11]

Als ik je bericht zo lees lijkt er een addertje onder het gras te zitten...
Komen er verschillende edities?
Forza 5 kun je nauwelijks next gen noemen. Bovendien is er enorm veel uit het spel gelaten (vergeleken met Forza 4) om de launch van de Xbox One maar te kunnen halen.

Snap niet dat mensen zoveel problemen hebben met vertraging, over het algemeen komt het een spel alleen maar ten goede.
Ik zie weinig (geen?) ingame beelden dus deze trailer zegt niet veel. Bij dergelijke spellen is voor mij de besturing > graphics. Een racegame valt of staat met de besturing, niet met de graphics imo. Trailer ziet er leuk uit, maar ik zie veel liever gameplay trailers, daar heb je tenminste wat aan ...

Ik heb er trouwens ook geen problemen mee dat men een spel uitstelt, veel beter dan het onafgewerkt op de markt gooien.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 30 april 2014 08:51]

Oh begrijp me niet verkeerd, het is inderdaad beter om uit te stellen dan om overhaast op de markt te gooien, maar als een spel een jaar uitgesteld moet worden van zijn geplande releasedatum dan moeten de geconstateerde problemen wel flink serieus geweest zijn. Het is dus niet zo zeer het uitstel an sich dat me zorgen baart, maar meer als een spel al dermate erg uitgesteld is of het dan uberhaupt wel een goed spel gaat worden (ik begreep dat ze zelfs helemaal terug naar de tekentafel gegaan zijn).

Toegegeven er zijn meerdere voorbeelden van games met flink uitstel die prima ten tonele zijn gekomen, maar er zijn ook games die daardoor de plank flink missloegen. Driveclub heeft het voordeel dat er nog niet veel alternatieve racegames op de PS4 zijn uitgekomen in de tussentijd, want in een jaar tijd kan er een hoop veranderen in wereld van games.

Vwb je comment over gameplay vs graphics, ook daar ben ik het met je eens, maar aangezien deze trailer geen echte in-game (wel in-engine) beelden weergeeft is dat moeilijk te zien. Mijn oordeel is in dit geval dus puur gebaseerd op de graphics. Een beetje zo de trailer kijkend vermoed ik dat de gameplay/besturing wel in het vlak vergelijkbaar met Forza zal liggen (dus de wat meer sim-achtige racer), gezien de manier waarop de auto's in de trailer over de weg bewegen (geen overdreven onrealistische drifts etc)
Ik ben het met je eens dat dit niet meer de titel "launch" mag dragen...
Hadden ze het spel maar gelijk goed moeten maken.
Lekker extra promotie voor driveclub, dat dan weer wel! :)
Jammer dat het zo laat is, maar heb liever een spel dat af is dan dat we moeten inkoppen op bepaalde dingen..

Laat het maar snel 8 oktober zijn! eindelijk eens echt racen!
Lekker extra promotie voor driveclub, dat dan weer wel! :)
Nou ontgaat mij de promotie aan het feit dat vertraging alles behalve positief is. ;) Maar goed, negatieve aandacht is ook aandacht immers. Vraag is alleen of je daarop zit te wachten, ik denk namelijk van niet. ;)
[...]
Maar goed, negatieve aandacht is ook aandacht immers.
Dat dus!
Of het mogelijk is? Ze hebben kennelijk geen keuze.
Als een titel origineel gepland was voor de launchdatum dan blijft het een launchtitel, zelfs al stellen ze het spel uit. Het is jammer, maar zo gaat dat tegenwoordig: grote spellen vereisen meer resources van ontwikkelteams dan voorheen wat er voor zorgt dat sommige spellen uitlopen.
"Die eind november in de Nederkandse games lag..." typo ;)

OT: jammer, maar nog altijd beter dan het uitbrengen van een game die niet af is, wat ook vaak genoeg gebeurd met als beste voorbeeld Battlefield 4.
"Die eind november in de Nederkandse games lag..." typo ;)

En dan nog lag deze niet in de winkels wegens tekorten...

OT:
Deze trailer in HD: 1080P>360P
No comments....

Edit: Luister eens naar de motor geluiden!!! Dit klinkt wel heel echt, je kunt elk onderdeel voor de motor plaatsen en definiëren.

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 29 april 2014 18:53]

Natuurlijk leuk die graphics maar bij een race game zijn de rij-eigenschappen mss nog wel net zo belangrijk.

Forza 5 en Project Cars zijn echte simulaties, maar van Driveclub heb ik nog niks kunnen vinden of het Arcade of sim is.
Beetje van beiden; schijnt wel wat weg te hebben van Forza Horizon:

http://www.reddit.com/r/P..._simulator_or_an/#cejbiee

nog wat oudere quotes uit een interview met de makers:

Would you classify the game as arcade or simulator? Will it appeal more to car enthusiasts or will anyone have the ability to pick up and play?

Hopefully both. We’ve focussed on developing a handling model which will deliver an authentic racing experience. At the same time, we want people to just be able to pick up the game, jump in and have fun and because of this, the handling model will be accessable. The game however is deep enough to allow the more dedicated players the ability to shave off those miliseconds on lap times by getting the right breaking points, focussing on hitting the apexes, understanding their cars and following the right racing line.

http://playstationer.net/2013/07/05/driveclub-q-and-a/
Lijkt mij eerder iets weg te hebben van Project Gotham Racing 1/2 voor xbox 360.
Driften - Mooie lijnen rijden - topsnelheden halen voor punten waar mee je het dan opneemt tegen andere tegenstanders. Was ook leuk om constant de tijden / punten / snelheden van je vrienden proberen te breken. Ik vond dat wel een leuk concept.

PGR reed ook wel lekker op de xbox 360 - zeker geen simulatie, maar toch wel een lekker rijgevoel dat niet heel erg artificieel aanvoelde.
Ah, tegen de tijd dat de PS4 wellicht daadwerkelijk verkrijgbaar is dus.
Ik heb begrepen dat sony vooral ps4's naar landen als de VS en Japan levert, omdat daar de xbox one wel te koop is. Nederland valt dus buiten de boot dankzij Microsoft.
Japan is de X1 voorlopig nog niet te krijgen hoor, maar voor de VS zou 't idd op kunnen gaan.
Dus nu geef je Microsoft de schuld dat er in Nederland te weinig ps4 geleverd wordt?
Microsoft is tenminste duidelijk. Sorry we hebben geen capaciteit dus rest van de wereld is later.

Sony lanceert overal maar levert vervolgens gewoon niet
Nee zeker niet, ik zit zelf te wachten op de xbox one, maar vond de launch titels niet indrukwekkend genoeg. maar het is wel grappig dat het niet uitbrengen van de xbox ook gevolgen heeft voor de ps4. Ik heb uit goede bron vernomen dat de volgende ps4 levering pas over 6-8 weken is en dat die niet genoeg is voor de reserveringen. Dus dan nog steeds geen voorraad.

De xbox one is bij diverse winkels wo. informatique gewoon leverbaar.
Ik heb sinds 2 weken een ps4 en ik stond niet op een backorder lijst. Ik ben gewoon een aantal zaken gaan bellen en de volgende dag had ik er één van de intertoys. Een vriend van mij had er kort daarna één bij de Bart Smit kunnen bemachtigen, ook bijna gelijk.

Wat ik niet zou doen is naar de grotere zaken gaan zoals de mediamarkt of gamemania. Deze winkels hebben gigantische backorders waardoor ze eerst die weg moeten werken voordat ze voorraad in de winkel hebben.

good luck!
Dit is echt wel zeer laat. Als je iets niet kan afmaken moet je niet zeggen dat het die dag zal verschijnen.

Nu is hebben ze wel extra verantwoordelijkheid, want een jaar extra = een jaar extra om de gameplay en graphics nog gelikter te maken?

(Anders konden ze zoals EA doen en gewoon een verborgen bèta launchen zoals BF4)
Het is zeker niet slim om aan te geven dat een game een 'launchtitel' is als je niet zeker weet dat je het op tijd af krijgt. Toch ben ik uiteindelijk blij dat ze ervoor gekozen hebben om het spel volledig af te maken en niet te rushen zodat het alsnog optijd of niet veel later dan de launch uitgebracht kon worden. (zowel met driveclub als watch dogs)
Dit is weer een gevalletje van vliegende auto's. Filmpje geeft de indruk dat de auto's over de weg glijden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True