Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Het Amerikaanse Virtuix is een Kickstarter-project begonnen voor een virtual reality-interface waarmee gebruikers kunnen bewegen in games. Die gebruikers moeten dan wel een virtual-reality-bril bezitten. Na ruim een dag is het benodigde budget voor het project ruimschoots gehaald.

Virtuix OmniDe Omni heeft ingebouwde bewegingssensoren en software die de gemaakte bewegingen omzet in muis- en toetsenbordaanslagen. Zodoende is het mogelijk om het apparaat in principe voor iedere game te gebruiken. De gebruiker krijgt een riem om voor veiligheid en stabiliteit, en staat op platen waarin groeven zitten. Speciale schoenen met aan de onderkant een pinnetje dat in die groeven past, moeten voorkomen dat de gebruiker wegglijdt op de verhoging.

De software van de Omni biedt ook ondersteuning voor Microsoft Kinect en de Razer Hydra. Vooralsnog is het met de Omni-software voor Kinect mogelijk om te lopen, rennen en kruipen, naast strafing en het gebruik van verschillende armgebaren. In de toekomst moet het ook mogelijk worden om een accelerometer en magnetometer te gebruiken. Die sensors zitten bijvoorbeeld in de virtual-reality-bril Oculus Rift.

Het apparaat wordt geleverd zonder head-mounted-display en controller. Die moeten door de gebruiker zelf aangeschaft worden. In de video's van de Omni wordt als head-mounted-display de Oculus Rift gebruikt. De speciale schoenen, gesp, bewegingssensors en -software worden wel meegeleverd.

Virtuix had 150.000 dollar als doel gesteld voor het Kickstarter-project, dat bedrag is binnen een dag al ruimschoots voorbijgestreefd. Op het moment van schrijven staat de teller op ruim 500.000 dollar. Virtuix geeft op Kickstarter aan dat het in december wil beginnen met de productie en vanaf januari 2014 de eerste Omni's hoopt te leveren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Leuk idee, al moet voor het realisme dat 'gewiebel' en 'getril' van het beeld wel weg. Het lijkt in theorie misschien realstisch dat het beeld mee beweegt met je voetstappen, maar als je in het echt loopt dan gebeurt er heel veel in je hersenen zodat je een stabiel en niet-trillend beeld krijgt.

Als je rent mag het beeld wat schokken, maar niet als je stiltaat en rond kijkt.
Het beeld (de HMD / Oculus Rift) wordt voorzien van positional tracking dat het beeld ook rendered op basis van zijn positie in de de ruimte. Dat betekend dus dat als je door je knieŽn gaat (of springt) dat het beeld naar gelang "meebeweegt" Head Bobbing ontstaat dus "vanzelf". Positional tracking wordt door een Kinect of Razor Hydra berekend.

Ik verwacht dat de consumenten versie van de Oculus standaard is voorzien van Positional Tracking.
En waarom zouden je hersenen deze beelden niet stabiliseren?
inderdaad, als het een beetje realistisch wordt geprogrammeerd, en op basis van accelerometer in de occulus rift gebeurt, dan zullen je hersenen dit gewoon compenseren. Dat is realistischer dan dat het beeld niet "bobt", denk dat dat eenzelfde effect heeft als mensen die wagen- of zeeziek worden: ik sta stil, maar de hersenen zien dat ik beweeg, dus wordt misselijk.
Dan is er in mijn hersenen zeker iets kapot. Ik heb vaker als ik loop dat ik mijn beeld toch op en neer zie gaan.
Bij sommige spellen kan je "head bobbing" uitzetten...
Dit lijkt mij icm de Oculus Rift en het Feedback suite Araig een hele gave combinatie!!
Mooi dat ze hun doel zo snel al overschreden hebben op kickstarter

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op 5 juni 2013 16:08]

Dit lijkt mij icm de Oculus Rift en het Feedback suiteeen hele gave combinatie!!
Zeker weten, ook nog een moderne vorm van de NES zapper er bij, en je kunt het bijna levensecht meemaken!

Om binnen een dag al $508k binnen te halen vind ik trouwens een gigantische prestatie! Menig devver die daar jaloers op zal zijn.

Trouwens, ik lees hier dat het voor games zal worden gebruikt... ik kan me nog andere toepassingen voorstellen. Wat te denken van een trainingsprogramma in de sportschool? Een revalidatiecentrum? In een meer "speelse" omgeving lijkt me dat veel leuker dan wanneer je naar een muur zit te kijken, of de dorre plantjes naast de sportschool.

Er komen veel mooie projectyjes in de ontwikkelingsfase, I like it!
Een razer Hydra is tot nu toe het beste op dit gebied maar ja als je de prijzen allemaal bij elkaar op telt wordt het wel duur, en zeker met dat pak is het maar wachten in hoevere deze ondersteund word, de loopband kan gewoon net als de hydra met keybinding trucs gedaan worden.
of gewoon een Sony playstation move...... is perfect inzetbaar voor independant weapon control..
Dat zou niet veel uit maken op het gebied van prijs, zeker als je hem nog eens goedkoop ziet liggen.
Trouwens, ik lees hier dat het voor games zal worden gebruikt... ik kan me nog andere toepassingen voorstellen. Wat te denken van een trainingsprogramma in de sportschool? Een revalidatiecentrum?
Dat zijn ook dingen waar ze op hun site en kickstarter ook over spreken.

Wel onhandig vervolgens max 130 kilo te ondersteunen. Een beetje serieuze gamer moet dus eerst op dieet voor hij op z'n fitnessapparaat kan. Aan de andere kant staat de zomer voor de deur en duurt het nog een jaar tot het ding komt, dus het kan nog :+
Ik heb er liever een powerglove bij :P

Goed uitgewerkt met force feedback en motion tracking zou je dan je handen kunnen 'zien' door je VR bril en dingen echt oppakken kunnen.
Dat lijkt me ook wel, als het allemaal op punt staat hebben we eigenlijk dit in woonkamerformaat :). De toekomst van gamen ziet er wel erg gaaf uit op die manier. Natuurlijk ben je dan wel ruim 1000 euro aan gamegear kwijt zonder een computer of games, dus je moet het er wel voor over hebben :).

edit: typo

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 5 juni 2013 16:20]

Minder overgewicht. Hmm, wanneer wordt het beschikbaar voor Quake 3? Beetje rocket jumpen hier en daar.
www.playmorepromode.org/

[Reactie gewijzigd door Perfectioncss op 5 juni 2013 16:19]

Het lijkt mij wel een toffe ervaring, maar dan moet er eigenlijk ook wat meer voortgang komen in de productie van wapens en/of andere items die je in je handen kunt houden i.p.v. een joypad. Dit zou de ervaring nog realistischer maken.

Ik vraag mij af hoe dit in zijn werk gaat bij vlottere games. Ik kan mij voorstellen dat langzamere games (social games, sommige mmo's, second life) hier makkelijker mee kunnen worden gecombineerd dan snelle games (shooters, voetbal). Het zou ook in andere, meer sociale, situaties goed dienst doen. Hierboven werd al een revalidatiecentrum genoemd en dat vind ik een mooi voorbeeld.

Voor mij persoonlijk zou het een leuke gadget zijn om een keer te doen. Maar ik zie mijzelf niet de hele tijd lopen bij het gamen; Ik game om te relaxen, niet om mezelf nog meer in te spannen na een dag werken.
Gamen en sporten tegelijk! :+
Ziet er erg veelbelovend uit, zie dit naast 'huiskamer'-gebruik ook nog wel in de Aziatische gamehallen staan ;) En naast die aziatische gamehallen is dit denk ik ook wel geschikt voor militaire training. Je hebt nu al zalen vol met simulators en dit zou het realisme net een stukje verder helpen.

Ben alleen bang dat dit samen met de oculus rift een prijzige bedoeling wordt.
Als je kan kiezen tussen 1 (of 2?) nieuwe consoles of dit i.c.m. je (game) pc die je al hebt staan weet ik toch wel waar ik voor zou kiezen. ;)
Dit brengt tenminste ťcht innovatie in plaats van nog een mediacenter in je woonkamer.
Dus we hebben :
Ocolusrift
Araig
Omni skyrim

De winters gaan heel leuk worden
Ik zeg dag Laserschiete hoi dit
Het begrip stamina kan in ieder geval een stap verder getrokken worden :)!
Ok in de toekomst kom ik dus helemaal niet meer buiten :P
Ik heb hier ooit nog een gesprek over gehad met een maat van me, een vijftal jaren geleden. WIj kwamen uiteindelijk uit met deze setup:

Je staat in een sphere (bol) van kunststof (zoals bij boten), met een goeie grip aan de binnenkant, doorsnede 3 meter, dat drijft op een ronde plas water van 2 meter diameter, met een draadloze VR bril of eventueel met een draagbare gordel met batterijen.

Je kan zo alle richtingen bewandelen, je kan zelf rennen en springen, zijwaarts stappen...

Klinkt dit doenbaar?

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 5 juni 2013 16:19]

Als het een serieuze vraag is:
Ja, het is te doen.
Nee, het gaat niet bepaald lekker werken. Je gaat omvallen.
De zijwaartse kracht die jij gaat maken bij het verstappen zal niet een even grote tegenreactie geven (zoals een vaste vloer dat wel doet), maar zal er voor zorgen dat de bal gaat draaien.
Gevolg: je gaat op je snuffert.

Leuk zal het echter wel zijn. Zeker als je ook nog camera's aan de binnenkant weet te verwerken. ;)
Uhm, dat bestaat al heel lang, al voor die 5 jaar geleden....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True