Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Submitter: Avar

De ontwikkelaars van castAR, een projected augmented reality-systeem, zijn begonnen met een crowdfunding-actie op Kickstarter. Op de eerste dag is al meer dan 280.000 dollar toegezegd. De ontwikkelaars hebben 400.000 dollar nodig om het product op de markt te brengen.

De castAR bestaat uit een bril, een controller genaamd Magic Wand en een retroreflecterend doek. Op de bril zijn twee kleine projectoren, met ieder een refresh rate van 120Hz, bevestigd die samen een stereoscopisch 3d-beeld projecteren op het doek. Die beelden worden gereflecteerd in de richting van de shutter-bril waardoor het voor de drager lijkt alsof hij naar een holografische projectie kijkt. De uiteindelijke productieversie zou beelden moeten kunnen projecteren met een resolutie van 720p.

Een kleine camera in de bril bepaalt aan de hand van infrarood-markers op het doek de positie van het hoofd. De projectie kan zo worden aangepast op basis van het perspectief. De videobeelden worden vanaf een computer via een hdmi-ingang aangeleverd en de camera moet op een usb-poort worden aangesloten. De productieversie moet ook beelden vanaf een smartphone kunnen afspelen.

De Magic Wand dient als controller en aanwijsstok. Op de stok zitten verschillende knoppen, een kleine joystick en een trigger. De Magic Wand houdt zijn positie bij ten opzichte van de holografische projectie. Zo kan de stok ook gebruikt worden om objecten aan te wijzen of te bewegen.

Naast de bril moet ook een clip-on te koop komen die over de glazen heen wordt geplaatst. Hiermee is de bril om te toveren tot een virtual reality-headset zoals de Oculus Rift. Ook kan de bril dan voor augmented reality gebruikt worden zonder dat het retroreflecterende doek nodig is.

De castAR wordt ontwikkeld door Jeri Ellsworth en Rick Johnson. Zij werkten samen bij Valve aan een augmented reality-bril maar werden in februari van dit jaar ontslagen. De twee mochten de technologie die ze hadden ontwikkeld overnemen om zelf verder te gaan onder de naam Technical Illiusions. Johnson werkte daarvoor meer dan 20 jaar als programmeur bij Raven Software, Gearbox Software en Valve.

Voor bordspelen kan ook een speciaal rfid-grid worden gekocht dat onder het retroreflecterende doek wordt geplaatst. Spelstukken en kaarten die zijn uitgerust met rfid-tags worden dan herkend en kunnen gebruikt worden tijdens het spelen. De starterskit kost op Kickstarter 189 dollar, omgerekend ongeveer 140 euro. De castAR is naar verwachting vanaf september 2014 leverbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Ziet er interessant uit, alleen jammer van de erg hoge verzend kosten (vind ik bij veel kickstarter projecten). Bijvoorbeeld 80 dollar voor de starter package als je buiten de US woont (de pledge zelf is 189 dollar).

Ik vind het niet erg om goede projecten te steunen, maar zo'n hoge verzendkosten werpen wel een behoorlijke drempel op. Voor mij is deze daardoor dus niet interessant genoeg.
Ik werk al lang met AR en we zijn op het werk ook al bezig met de Rift... maar vind dit toch een appart stukje in de tekst:
"De castAR wordt ontwikkeld door Jeri Ellsworth en Rick Johnson. Zij werkten samen bij Valve aan een augmented reality-bril maar werden in februari van dit jaar ontslagen. De twee mochten de technologie die ze hadden ontwikkeld overnemen om zelf verder te gaan onder de naam Technical Illiusions. Johnson werkte daarvoor meer dan 20 jaar als programmeur bij Raven Software, Gearbox Software en Valve."

Dus valve ziet er eigenlijk niets in en heeft gezegd hou die troep maar!
Pessimisme is ook een gave...

Ik kan niet in de hoofden bij Valve kijken, maar voor hetzelfde geld dachten ze iets als "gave technologie, maar het sluit niet echt aan bij wat wij doen, dus er een product van maken zien we niet zitten". Let op dat er staat "overnemen", niet "gratis meekrijgen"; ik lees het als "Valve was bereid het project (juridisch gezien gewoon keihard hun eigendom) aan Ellsworth en Johnson te verkopen".

Als dat filmpje echt een realistische weergave is van wat ze kunnen, dan doet het mij eerder denken aan "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic"; zelfs met de uitleg in het artikel erbij heb ik nog niet precies door hoe ze het voor elkaar krijgen. Ik heb mijn kristallen bol even niet bij de hand, maar het zou me niks verbazen als deze "troep" een gouden toekomst tegemoet gaat. Dit is geen troep, dit is (voor de mainstream) een revival van het bordspel / een hybride tussen bordspel en computerspel.
http://www.youtube.com/watch?v=H3HGrclGkIE

Als ze de resolutie en het gezichtsveld nog wat kunnen opkrikken verslaat dit systeem de Oculus rift.
Het verslaat niet de occulus rift, het is gewoon iets compleet anders. Er is geen reden waarom de occulus rift en dit product niet prima naast elkaar kunnen bestaan.
Lijkt me echt iets hobby/niche stuff ... kwaliteit is nogal pover en de toepasbaarheid volgens mij ook.
Dit is vooralsnog een kickstarter, dus logisch dat de kwaliteit nog niet optimaal is. Maar ze kunnen iets laten zien.
En het kost ongeveer 140 euro dat is ook niet bepaald veel, helemaal niet voor soort brillen :)

echt leuk, kan niet wachten totdat ze verkocht worden.
Beetje voorbarige conclusie nietwaar? Het product moet immers nog doorontwikkeld worden. Ook lijkt het me een typisch eerst zien dan geloven product. Denk namelijk dat het product in het echt een stuk indrukwekkender is.
Ze hebben castAR laten zien op de Maker Faire eerder dit jaar. Geen grote pr campagne vooraf, maar na de eerste dag op die beurs stond er al een wachtrij van een uur bij hun stand. Dus ja, mensendie het zelf hebben ervaren zijn ERG enthousiast.
Ziet er veelbelovend uit, maar wacht toch nog eventjes op de reviews als het product beschikbaar is
Ja, heb zelf ook besloten hem niet te backen ondanks m'n expertise in VR systemen. Op VR vlak faalt dit systeem simpelweg zwaar (veel te lage FOV) en op AR vlak krijg je niet mooi beeld en beperkte AR mogelijkheden. Haalt niet weg dat deze techniek zeker een plaats zal hebben in de toekomst, maar denk niet dat dat moment nu al hier is.
Hah zou ik dan toch ooit nog eens Yu-Gi-Oh kunnen spelen waar de kaarten "tot leven komen"!
Dat zou wel heel vet zijn idd.
Dat is iets wat ik nog echt mis in de games.

Vind het echt een geweldig idee en ben zeer benieuwd hoe het uitgewerkt gaat worden.
Als het komt en het wordt zoals ik hoop dan zal ik er waarschijnlijk zeker een aanschaffen.

Maar we wachten het rustig af
Dat was ook mijn eerste gedachte met de combinatie met rfid chips ja!

Maar, wat ik niet begrijp aan dit systeem is hoe je met iemand anders samen speelt. Je hebt immers allemaal een ander POV en de 3D omgeving wordt geprojecteerd naar aanleiding van waar jij je bevind. Voor jou lijkt het 3D, maar voor de ander totaal niet. En dan zou je dus je beiden beelden over elkaar heen projecteren, er is immers altijd 1 shutter open.
Het wordt geprojecteerd op een prismatisch scherm
Gaat nu al met AR... hebt alleen een device nodig
Leuk om Jeri eens op tweakers voorbij te zien komen, ze had al eerder succes met c64 clone. Heb veel van haar geleerd op gebied van halfgeleiders, ze was laatste tijd al wat minder actief op de gebruikelijk plekken, dacht eerst dat ze druk bezig was met een van haar pinball machines, maar ze was dus bezig met castAR project. Bre Prettis van Make, Pete van sparfun zijn ook in filmpje te zien. :)

castAR lijkt me gaaf project, ik hou van bordspellen, zoals axis and allies(vul maar in wat je leuk vind), maar heb beetje hekel aan opzetten(kost veel tijd en moet goed opletten), je kan niet even snel potje doen. Dat is een van de mogelijkheden die ik wel zie zitten.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 15 oktober 2013 16:23]

Jeri is een tweaker in hart en nieren. Erg mooi om te zien dat haar brede ervaring en kennis nu als puzzelstukjes in elkaar vallen in zo'n succesvol project. Hopelijk wordt het uiteindelijke product net zo succesvol als deze kickstarter.

edit: Meer technische info in deze video op Jeri's youtube channel.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 22 oktober 2013 13:50]

Wel weer supergaaf, compleet andere insteek als de occulus rift, maar wel hetzelfde doel. Voordeel van dit systeem is dan weer wel dat je nog wat blijft zien.

Ik zie alleen de lichtopbrengst van die mini projectortjes niet zo groot zijn, zeker niet als ze nog door een shutter bril bekeken moeten worden. Maar als ze dat op kunnen lossen zou dit wel eens heel veel potentie kunnen hebben.
Er schijnt ook niet veel licht nodig te zijn (pun intended) maar het moet ook makkelijk in de omgang zijn en daarbij werkt een extra stroomkabel niet helemaal.
Een gemiddelde beamer heeft zelfs op speciaal projectiedoek toch nog een aardige opbrengst nodig om overdag zichtbaar te zijn. Ook op 1 a 2m afstand.

Nu kan je door de korte afstand en spul zoals in verkeersborden te gebruiken (inkomend licht terug reflecteren onder exact dezelfde hoek naar de bril) wel dingen winnen, maar het zal afwachten zijn of dit daadwerkelijk genoeg is. Een extra stroomkabel is niet handig, en twee grote heatsinks boven je ogen om de extra warmte gegenereerd door een zwaardere led weg te krijgen is ook niet geweldig :P

Ben benieuwd, het zou zeker kunnen werken mits je niet in vol zonlicht staat. Maar het zal gewoon afwachten zijn hoe het gaat werken.
Er is maar weinig licht nodig. Het wordt geprojecteerd op een retro-reflective surface, zeg maar het materiaal dat ook verwerkt zit in de reflecterende strepen in sommige kleding. Als je daar van grote afstand met een zwak lampje op schijnt, krijg je al een sterke, duidelijke reflectie.
Mooi dat er nu een KS is, tijdje terug al interview gezien bij Tested.com: http://www.youtube.com/watch?v=8c5qrOqiFt4
Ik wil dit graag zien in een kamer waar de wanden bekleed zijn met dat matje.
Ik dacht ook gelijk aan de game room van die knul in de film Gamer :D
Ik ben echt verbaasd dat niemand hier de link legt met het holodeck. Een hele kamer bekleed met dit spul komt redelijk in de buurt.
Wat ik zat te bedenken is dat de projector het beeld projecteert op de mat, dat vervolgens het signaal weerkaatst. Waarom kan de projector niet aan het plafond? Maak het een omnidirectionele beamer. En de positie van het hoofd dat nu door IR bepaald wordt hoeft niet vanaf de mat terug gezonden te worden naar de brul maar naar een ontvanger.
Ik zie meteen het adventure genre terugkomen!
Wel, de gezellige familie of vriendenavonden komen terug dan in een combinatie van het bordspel, de chips en de AR.

Ik zie hier best een markt in. En als men dit doorontwikkeld de komende 20 jaar...

Ik vind het systeem wel heel slim. Hoe kom je er op, projectors, rfid en IR.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True