Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft onthult samenwerking met 3Glasses en vereiste specificaties voor vr

Door , 47 reacties

Microsoft heeft aangekondigd dat het met het Chinese bedrijf 3Glasses samenwerkt om Windows Holographic beschikbaar te maken op de Bulbur S1-headset. Om Windows in vr te draaien heeft een computer geen krachtige grafische kaart nodig.

De Bulbur S1 is enkele weken geleden aangekondigd en moet concurreren met vr-brillen als de Oculus Rift en HTC Vive. De headset heeft een scherm met een resolutie van 2880x1440 pixels en een verversingssnelheid van 120Hz, naast een ingebouwde koptelefoon en een gezichtsveld van 110 graden.

Om deze en andere headsets met Holographic-ondersteuning aan te kunnen sturen, moet een computer volgens Microsoft minstens een Intel Core i5-processor hebben met 8GB werkgeheugen, een usb 3.0-poort en een hdmi- of displayportverbinding. Die moet minstens een resolutie van 2880x1440 pixels met een verversingssnelheid van 90Hz aankunnen. Grafisch moet de computer minimaal over Intel HD Graphics 620 beschikken, wat in een groot deel van de Kaby Lake-processors geïntegreerd is. Dit komt in grote lijnen overeen met de specificaties die enkele weken geleden lekten. Die spraken van een niet nader benoemde quadcoreprocessor, maar vereisten met 4GB ram opvallend minder werkgeheugen.

Microsoft heeft verder aangekondigd dat het werkt aan een systeem om accurate oriëntatie van vr-brillen te bewerkstelligen zonder dat er externe apparaten nodig zijn, zoals camera's of lichtbronnen. Microsoft past de technologie toe op de HoloLens, maar er zijn nog geen vr-brillen op de markt die zo werken.

Ontwikkelaars krijgen vanaf de start van de Game Developers Conference in San Francisco in maart toegang tot developer kits. Ook andere gebruikers kunnen vanaf een nog onbekende datum in 2017 de headsets aanschaffen. Microsoft belooft dat er dan minstens 20.000 vr-apps in de Windows Store staan, dat Edge ondersteuning zal hebben voor driedimensionale voorwerpen en dat de video-app in Windows 10 360-gradenvideo's zal ondersteunen.

Emile Witteman

Freelancer nieuwsredactie

8 december 2016 12:47

47 reacties

Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Dit platform is ook niet bedoeld om de Oculus en HTC Vive mee te beconcureren maar om het holo platform en vr samen te smelten in een omgeving die echte wereld vermengt met de VR wereld. Dus laagdrempeliger, goedkoper en die 20.000 apps zijn o.a. de UWP apps van windows zoals Netflix e.d.
Daardoor kan je die brillen gebruiken om te op virtuele schermen om je heen of films te kijken in de lucht voor je. Maar ook om 3D content beter tot zijn recht te laten komen, zoals de hololens demo's dat zo mooi laten zien. Niet om high end VR games mee te spelen. meer tussen de mobiele VR rommel en de high end VR games in.
Dit platform is ook niet bedoeld om de Oculus en HTC Vive mee te beconcureren
Dit betwijfel ik. Ten eerste omdat ze voortdurend referen naar deze headsets en wat ze niet- of niet goed kunnen (zoals helemaal vrij bewegen in VR). Ten tweede zijn de Oculus en de Vive zo duur dat ze voor veel mensen niet beschikbaar zijn, MS wil VR toegankelijker maken met goedkopere hardware.
Ten derde weten we nog niets over de kwaliteit van de nieuwe VR bril van MS, aan de resolutie zal het alvast niet liggen.
Dit is een hele slimme zet van MS, ze benutten de ervaring die ze hebben opgedaan met het in kaart brengen van de fysieke ruimte (Hololens Kinect sensoren) en passen die toe op een VR bril waardoor je niet meer vast zit aan sensoren. Ze hebben dus een kans om een heel groot marktaandeel in VR te pakken als ze dit goed doen. En daar lijkt het wel op.
Dat is zeker waar, maar dat is geen directe concurentie. Zij richten zich op die markt waar het nu blijft liggen, mensen zoals ik. Ik heb de tijd niet om in een kamertje in mijn eentje te gaan zitten gamen met een bril op. Maar ik zou wel meer willen dan de cardboard 360 graden filmpjes e.d.
Dit bied mij een mooie belofte, en misschien upgrade ik mijn pc later wel weer om helemaal HTC te gaan.
Als je ar en vr samensmelt krijg me mr oftewel Mixed reality https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mixed_reality
Dus gewoon een nieuw ontstane term voor augmented reality/virtuality ;-(
Inderdaad want AR is al Reality (?) gemixed met VR.
Uit je eigen bron ;-)
Het is dus gewoon marketing woord omdat AR vies klinkt/klonk in oren van de consumenten
experts I consulted for this story say that the terminology wars are more plaster than substance. My take: Even if this is all marketing spin, consumers should be able to understand what they’re being sol
The whole point of that ugly word, augmented, is that AR takes your view of the real world and adds digital information and/or data on top of it
Update 7/13/16: At the time of this update, the buzz around "augmented reality" has accelerated thanks to the smartphone game Pokémon Go

[Reactie gewijzigd door xbeam op 8 december 2016 18:04]

Just to make things extra confusing, some experiences that once were called augmented reality, such as Daqri’s Crayola coloring app, would now be called mixed reality under this definition. One person I interviewed for this story, who asked not to be named, insisted that mixed reality is "real AR," but acknowledged that Google Glass and its ilk had co-opted that term away in the popular mind.

So, there you have it: A basic primer in three future-looking technologies. Although the "Calvin & Hobbes" fan in me appreciates Google’s catchall "transmogrified reality," a better umbrella term might be "digital reality," which I stole from Adam Draper at Boost VC. (Thanks, Adam!)

Really, anything would better than "VR/AR/MR."

Het is niet zomaar een marketing naam als het gezien wordt als een zelfstandige technologie los van AR en VR

MR is gewoon een aparte categorie.

Hier nog een voorbeeld:
https://www.thefoundry.co...-ar-mr-sorry-im-confused/
Ik heb zo mijn twijfels over de kwaliteit van het materiaal dat een dergelijk systeem(met de minimum vereiste specs) kan produceren. Mijns inziens is VR enkel van meerwaarde als het redelijk waarheidsgetrouwe beelden kan voorschotelen.
Dan heb je nog nooit een Oculus of Rift op gehad :+ 5 minuten zo'n ding op je hoofd en je bent volledig in de virtuele wereld gezogen :D
Echt? Ik had totaal het tegenovergestelde gevoel. Alsof ik me constant volledig bewust was van de totale niet-immersie. :) Leuke gadget, maar het deed me niks.
Ook de vive? tot nu toe niemand gehad die daar hetzelfde over dacht.
Nee, nooit op gehad. SomerenV had het over de Oculus.
Ok klopt, denk trouwens wel dat hij "Vive of Oculus Rift" bedoelde gezien hij nu 2x hetzelfde apparaat omschrijft. :)
Het is een groot verschil of je vrij kan bewegen of alleen stil kan staan\zitten, je hersenen worden stuk beter voor de gek gehouden.
Met een Rift kun je ondertussen ook roomscale doen. En rondlopen binnen een 2x2 meter gebied kon ook al. Waar mee ik wil zeggen dat de Vive eigenlijk vrijwel dezelfde ervaring geeft als de Rift. En als iemand de Rift niks vind, dan vrijwel zeker de Vive ook niet.
"Als iemand de Rift niks vind, dan vrijwel zeker de Vive ook niet."
Laten we dat zinnetje voorlopig maar even omdraaien. De zelfde ervaring geeft de Rift echt niet. Het enige waar Oculus het voor mij beter op scoort is draagcomfort. Maar voor mij is het een incompleet product zolang de Touch controllers niet uit zijn.

Tracked controllers is veel belangrijker voor roomscale, dan het exacte oppervlakte waarin je kan rond bewegen. Zolang de Oculus Touch niet uit is zal je nog steeds geen roomscale achtige ervaring krijgen. Oculus Touch samen met een extra camera zal wel een vergelijkbare roomscale arvaring kunnen bieden. Maar momenteel loopt Oculus gewoon achter op een hele belangrijke feature voor VR.

Maar dat betekend nog steeds niet dat iedereen net zo makkelijk op gaat in de immersie als de gemiddelde persoon. Voor de meesten is er vrij weinig nodig om een gevoel van immersie te krijgen, maar niet ieder zijn brein werkt zo.

Edit:
Blijkbaar moet ik minder vaak een dag overslaan. Heb het nieuws gemist dat Oculus Touch ondertussen al uit is. Ik was bang dat ze het pas einde van de maand zouden brengen omdat het zolang duurde...
Fijn voor de Oculus bezitters :D

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 8 december 2016 15:37]

Ik snap wat je bedoelt, maar de touch controllers zijn ondertussen 'uit' en dat is waar ik nu van uit ga. Ik weet dat ze pas over een week ofzo echt worden geleverd aan consumers. De Rift heeft in ieder geval nu dus ook twee handcontrollers en roomscale (door de extra sensor) en is daarmee objectief gezien vrijwel hetzelfde product als de vive.
Oops, ik loop blijkbaar een klein beetje achter op het nieuws... Ben blij voor de Rift bezitters dat ze het nu eindelijk ook tracked controllers hebben.
In dat geval verschillen de Rift en de Vive heel weinig van elkaar en kan je inderdaad de conclusie trekken dat als je de ene niks vind, de andere ook niks zal vinden.
Uhhh.... de Touch controllers zijn al 2 dagen uit hoor :9
Elite Dangerous is niet meer speelbaar voor mij zonder VR headset, maar helaas heb ik er zelf geen... als je eenmaal een game van plat 2D naar volledig head-tracked 3D heb meegemaakt, dan kun je niet meer terug en doen alsof 't hetzelfde is.
Mag ik uit belangstelling vragen welke versie je op hebt gehad? Naar mijn ervaring hebben veel mensen met een negatieve ervaring vaak de DK1 of DK2 op gehad. En dus niet de veel verbeterde consumentenversie.
O, dat zal inderdaad dan wel zo zijn :-) Is alweer 2 jaar geleden.
Ik vermoed ook wel dat het uiteindelijk erg mooi gaat zijn, of zelfs al is.
Dat is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als waarheidsgetrouwe beelden. Je kunt ook in een 4 kleuren spel opgaan.

Ik moet wel lachen om de laatste zin in dit filmpje. Hoe is VR natuurlijk en "immersive". En "...be present..." is ook raar. Want de echte omgeving zie je niet. Het is of het een of het ander.

Verbazingwekkend hoe dit bedrijf altijd Newspeak hanteert.
Ik heb het dan ook over mijn eigen ervaring :)
Wat Armageddon hieronder zegt. Ik heb de nodige ervaring met de verschillende vormen van VR headsets en heb erg veel moeite met het gebrek aan immersie in een niet-waarheidsgetrouwe omgeving.
Ik had het ook in het begin. Waarschijnlijk was mijn probleem vooral niet vertrouwen van de apparatuur. Maar na enige tijd went het toch en geef je volgens mij makkelijker over aan de immersie...

Ook het "niet aan denken" principe geld hier. Toen ik m'n hand met controller keihard de grond in ramde om een mes te gooien kon ik niet meer echt ontkennen dat ik "er niet in zat"...
Helaas heeft de Hololens wel heel vele problemen ten opzichte van b.v. de Vive. De tracking van de Vive is echt perfect en enorm accuraat. Die van de Hololens is een "approximation" op basis van de Kinect 2.0 camera die erin zit.
De spacial positioning van de hololens is anders vrij indrukwekkend. Als je zo een ding op je hoofd hebt en je plaatst een hologram op tafel kan je rondlopen wat je wilt en alle kanten op kijken maar die hologram staat elke keer dat je er naar kijkt weer precies waar je hem had neergezet. Het is mij niet gelukt om hem in de war te krijgen.
Als de HoloLens betaalbaar wordt is het de toekomst. _/-\o_
Het blijft jammer dat ze de illumiroom nooit hebben uitgebracht, die had ik zo gekocht.
https://m.youtube.com/watch?v=qv9SdMeSEAM
Ik wacht nog altijd hierop ;(
https://www.youtube.com/watch?v=WLoMecZ80BQ

Die projected reality visie die MS een paar jaar geleden nog had, zou me veel vetter lijken dan augmented/virtual.
Klopt na dat filmpje gezien te hebben vind ik het echt jammer dat ze de illumiroom nooit hebben uitgebracht :'(
Niet echt onder de indruk. Zo moeilijk is dat natuurlijk niet om een skybox te renderen. Als dit de maatstaaf word voor zulke vr apps dan blijft het vrij beperkt.
Microsoft heeft verder aangekondigd dat het werkt aan een systeem om accurate oriëntatie van vr-brillen te bewerkstelligen zonder dat er externe apparaten nodig zijn, zoals camera's of lichtbronnen.
Weer wat minder apparaten nodig hebben is wel interessant.
Ik heb van dit bedrijf de D2 Vanguard bril gekocht. Ik hoop wel dat de nieuwe betere support gaat krijgen en dat ze de D2 blijven ondersteunen.
Microsoft is goed bezig met de HoloLens. Het zou super zijn als de HoloLens ook betaalbaar wordt :)
Mooi dat er echt actief werk van die hololens (en daarbij behorende technieken) gemaakt wordt door MS en 3rd parties.

Wat betreft VR a la oculus, ik wacht eigenlijk op de eerste berichten waar de huizen van gebruikers zijn afgefikt of leeggeroofd terwijl zij totaal afgesloten van de wereld aan het gamen waren :-)
Een hololens zou ik denk ik ook eerder oppakken dan de gesloten bril..
Heb zelf een GearVR maar blijf altijd gefocust op mensen om mee heen die ik niet in de gaten kan houden.

Altijd iemand in de buurt die een geintje wil en kan uithalen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*