Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Sinds eind 2015 is het virtual reality voor en na; je kunt er niet omheen. Na jaren is het eindelijk mogelijk om zelf een goede vr-bril aan te schaffen voor een redelijk bedrag. Als je een krachtige pc bezit, kun je voor nog geen negenhonderd euro een heel aardige 'ervaring' in huis halen.

Nintendo Virtual Boy 1995Hoewel de sprong voorwaarts door de komst van 'thuis'-vr groot is, worden vr-systemen al jaren toegepast bij allerlei onderzoek. Dat gaat van psychische-gezondheidszorg tot astronomie. Het helpt mensen van fobieën af te komen en het kan met een net iets ander perspectief op het heelal wonderen doen voor astronomische ontdekkingen. Uiteraard doet de wetenschap ook onderzoek naar vr zelf. Om te weten te komen hoe zowel onderzoek met als naar vr in de wetenschap tot nu toe in zijn werk gaat en wat we in de nabije toekomst kunnen verwachten, zocht Tweakers contact met verschillende universiteiten.

Het eerste wat opvalt, is dat de consumenten-vr-bril ook bij universiteiten tot gevolg heeft dat vr eindelijk betaalbaar is. Nog niet zo lang geleden kostte een goede vr-bril 25.000 euro en was een vr-lab opzetten voorbehouden aan vermogende faculteiten. De eerste ontwikkelaarsversie van de Oculus Rift bracht daar al direct verandering in. Voor slechts een paar duizend euro kwam een bril beschikbaar in een handzamer formaat en met een grotere kijkhoek dan de tot dan veelgebruikte vr-brillen. De 'oude' 25.000-euro-variant had een betere resolutie, maar binnen veel takken van onderzoek blijkt de kijkhoek belangrijker te zijn dan het aantal pixels. Een te kleine kijkhoek geeft bijvoorbeeld een tunnelvisiegevoel. Daarnaast nam door de komst van de Oculus ook het aantal ontwikkelaars flink toe.

Afbeelding: thuis-vr flopte midden jaren negentig voor Nintendo met de Virtual Boy (bron: Wikipedia)


Door Krijn Soeteman

- Nieuwsredacteur

Krijn is al sinds de middelbareschooltijd bezig met tech op veel verschillende vlakken. Van tentoonstellingen tot wetenschapstelevisie, radio en schrijven, tussen alfa en bèta.

Volg Krijn op Twitter

Lees meer over



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True