Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung toont klein 4k-oledscherm voor vr-brillen - update

Samsung heeft op een beurs in de Amerikaanse stad Los Angeles een prototype getoond van een oledscherm voor vr-brillen met een diagonaal van 2,43" en een resolutie van 1920x2160 pixels per oog. Het scherm met 1200 pixels per inch moet vr-ervaringen scherper maken.

Bron: oled-info

Het scherm kan tot een helderheid van maximaal 250cd/m2, meldt oled-info op basis van de stand van Samsung op de SID 2018-conferentie in Los Angeles. Het scherm, voor beide ogen samen 3,7" en voorzien van een resolutie van 3840x2160 pixels, is iets minder scherp dan wat LG en Google op dezelfde beurs tonen en eerder aankondigden: dat is een oledscherm van 4,3" met 3840x4800 pixels, goed voor 1443 pixels per inch.

De scherpere oledschermen kunnen beide 120Hz aan, waardoor ze geschikt zijn voor gebruik in vr-brillen. De schermen moeten vr-ervaringen scherper maken, waarbij de hoop is dat ze door hun scherpte het screendoor-effect, waarbij gebruikers pixels zien in het beeld, verminderen of doen verdwijnen. Bij alle huidige vr-brillen zijn pixels nog te zien.

Voordat de schermen in vr-brillen komen te zitten, moet er hardware zijn die constant beelden op die resolutie en met die vervingssnelheid kan produceren. Het is onbekend of en wanneer de schermen in vr-brillen zullen verschijnen.

Update, donderdag: In dit artikel stond eerst dat het scherm 2,43" was met een resolutie van 3840x2160 pixels. Zoals tweaker Balance opmerkt, kon dat niet kloppen. Het gaat om twee schermen van elk 2,43, samen 3,7".

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-05-2018 • 19:37

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
@arnoudwokke jij kan beter dan dit!
Samsung heeft op een beurs in de Amerikaanse stad Los Angeles een prototype getoond van een oledscherm voor vr-brillen met een diagonaal van 2,43" en een resolutie van 3840x2160 pixels. Het scherm met 1200 pixels per inch moet vr-ervaringen scherper maken.
Het zijn dus twee schermen van elk 2,43-inch en elk 1920x2160 pixels. Bij elkaar is de totale resolutie dus 3840x2160 en als je ze aan elkaar zou plakken 3,7-inch doorsnee. Hoe had je dit kunnen weten?
  • 3840x2160 op 2,43-inch is ruim 1800 PPI, geen 1200
  • VR-panelen zijn altijd vierkant of bijna vierkant, niet 16:9
  • 2,43-inch is veel te klein voor een enkel paneel, dan moet je tussen de 4- en 6-inch zitten
---

Anyway, goede en broodnodige ontwikkeling! Sinds Beat Saber uit is moet ik me heel erg inhouden om geen headset te kopen (warme weer helpt), de resolutie is namelijk echt nog dramatisch. Ongeveer 13 pixels per graden (als in de hoek), terwijl als ik naar mijn 4k-monitor kijk dit er rond de 64 zijn en m'n smartphone richting de 90. Als je normaal (20/20) zicht hebt zie je rond de 60 pixels per graad. Ik zit daar (helaas of gelukkig) iets boven.

Deze schermen verdubbelen dit bijna naar zo'n 24 pixels per graden, als een heel stuk beter nog. De resolutie moet nog veel en veel hoger, zeker als de kijkhoek nog groter wordt, maar dit is ensigns vergelijkbaar met naar een grote 1080p-monitor kijken op een normale afstand.

[Reactie gewijzigd door Balance op 30 mei 2018 20:12]

ik vond het ook al apart dat een 4,3 inch met die resolutie scherper zou zijn als de 2.43 inch.
Scherpte heeft niet echt met de resolutie te maken. Meer met de lens. :+

Met meer scherpte zie je duidelijker dat de resolutie nog steeds niet voldoende is met deze schermen.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 31 mei 2018 00:28]

Wat voor videokaart heb je wel niet nodig voor 2x 4K in 120Hz?
Eye tracking met foveated rendering. Je rendered alleen het gene waar naar kijkt in volledige resolutie, en alles eromheen in lagere resolutie. Kan je zo een factor 6 tot 8 rekenkracht besparen.

[Reactie gewijzigd door Balance op 30 mei 2018 20:15]

Wat voor videokaart heb je wel niet nodig voor 2x 4K in 120Hz?
Ligt aan de scene. Een volledig zwart beeld renderen verloopt ook op oudere hardware gewoon soepel. :z

De videokaart moet genoeg geheugen hebben en de output kunnen leveren. Het scherm moet de verversingssnelheid kunnen halen. De HDMI/DVI port moet het aankunnen Etc. Als dat allemaal goed is, dan is het daarna een kwestie van keuzes maken en de complexiteit van de scene aan te passen aan de fps die je wilt halen.

Probleem is, wij pakken een game die draait op 1920x1080 @ 60 fps en willen dan dezelde hoeveelheid detail op 4K @ 120 fps proberen te halen. Kijk dat vergt natuurlijk gewoon (naef gerekend) 8 keer zoveel rekenkracht. 4 keer zoveel pixels twee keer zo vaak tekenen. Maar de meeste rekenkracht zit niet in het tekenen maar in alle ingewikkelde berekeningen met schaduwen, reflecties, bump mapping etc die allemaal per vertex gedaan worden.

Dus gewoon de complexiteit van de scene gedeeld door acht (wederom naef gerekend) en je zou een heel eind moeten kunnen komen.

In werkelijkheid vermoed ik dat het niet acht keer zoveel is trouwens hoor. Eerder 3 keer zoveel of zo. Een hoop effecten worden relatief goedkoper (per pixel) als je ze op veel meer pixels toepast. En men zal met het feit dat het linker- en rechteroog vrijwel hetzelfde beeld krijgen nog wel enige optimalisaties kunnen doorvoeren. Bijvoorbeeld maar 1 z-buffer bijhouden, de frustum culling maar 1 keer doen etc.
Shaduwen, bumpmap enz.. is allemaal een per fragment calculatie. En niet per vertex, als deze berekening per vertex waren, was het allemaal een stuk minder zwaar on te renderen.. maar ook een stuk minder mooi. Het verschil van licht berekeningen per vertex of per fragment(pixel) heeft een groot impact op de kwaliteit.
Het is ca. 2,6 x zo veel pixels als mijn 3x 1080P en met een GTX1080 in iRacing kan ik 144hz schermen aansturen op 144+ FPS (niet met alle effecten aan!). Dus dat wordt een SLI configuratie en een wat zwaardere kaart dan de GTX1080.
Als je het vergelijkt met de pimax 8k die ook 2x4k schermen heeft. hun zeggen dat je 1080 ti sli nodig :X
Dat ding upscaled 2x1440p naar 2x4k. Games renderen dus op 2x1440p (of hoger met SS)

[Reactie gewijzigd door nolo op 30 mei 2018 20:30]

Het totaal is UHD. Het is niet 2 keer UHD. Het zijn twee schermen van elk 2,43-inch en elk 1920x2160 pixels en de totale resolutie is dan3840x2160 of UHD. de schermpjes (1 per oog) zij altijd ongeveer vierkant van vorm.
Wat voor videokaart heb je wel niet nodig voor 2x 4K in 120Hz?
Eentje van pakweg 2,43" anders passen ze niet samen in de vr bril :+
De nieuwe generatie Nvidia (GTX1180) is er eerder dan een produkt met deze schermen als ik deze site mag geloven.
Ben ik even blij dat ik net mijn Oculus Rift verkocht heb, nu ik er nog iets voor kan krijgen. Ziet er naar uit dat er een next-gen upgrade aankomt voor VR-brillen! :D

-edit- Hoe kan deze reactie nou flamebait/ongewenst zijn??

[Reactie gewijzigd door xBrndnn op 30 mei 2018 19:50]

Vond je de Oculus Rift toch niks, of gebruikte je hem heel weinig?
Dat was een combinatie van beiden.

Ik vond het aanbod weinig. Echte games zoals Skyrim VR en Doom VFR waren niet te spelen langer dan een uur zonder ziek te worden, ook als je de movement instelde met ‘teleport’. Mijn vriendin ervaarde het hetzelfde.

Daarbij kwam dus dat deze vaak veel te lang stof lag te happen.
Maar dat zal met de volgende generatie niet anders zijn. Ik heb ook een Oculus, en ervaar hetzelfde als jou, deel daarmee ook je mening, maar een betere resolutie en hogere pixeldichtheid gaan beide problemen niet oplossen.

VR staat of valt echt met de implementie ervan. Slechte implementie, slechte VR. Er is weinig aanbod, en wat er is, is vaak niet van de kwaliteit die het moet zijn om VR echt goed te ervaren. Het word te gehypet. Ik vind het zelf echt supergaaf hoor, en was altijd early adapter, maar de gein is er voor mij inmiddels wel weer af. Misschien over een generatie of 4 maar weer eens proberen..
Ik moet wel zeggen dat er 1 game was die de VR ervaring stukke beter maakte: Superhot.

Helaas was dit het enige echte prachtpraaltje wat mijn ervaring een “+3” gaf. De rest van alle rotzooi die voor VR te vinden was, voelde voor mij alsof ik juist een beta-gebruiker was die betaald heeft voor een destijds 800 apparaat.

Daarbij heb ik de ‘installatie-demo’ met het robotje vaker afgespeeld, om mijn vrienden te laten zien ‘hoe geweldig VR wel niet is’, dan dat ik zelf welke game anders ook maar opgestart heb.

Toen ik VRChat ontdekte op Steam, wist ik dan ook dat dit echt het totale einde van mijn ervaring met de huidige generatie aan VR moest worden.

Ik heb geen honderden euro’s neergelegd om wat onzinnig met totale vreemden te praten.
Ik heb honderden euro’s neergelegd voor d VR-ervaring die ik maar niet kreeg, dat bleek.
Aha, bijna het zelfde als mijn neef, en hij heeft een HTC Vive, VEEL te weinig spellen, en dan heb ik het over echte grote spellen, zo als DOOM en Fallout 4 en zo, er is letterlijk nog steeds maar een handjevol spellen, en dat na al weer jaren.
De displays zijn nu pas aangekondigd, maar zijn voorlopig nog niet beschikbaar, die van LG/Google zijn puur nog voor tests en niet bedoeld voor productie.
Voorlopig komen er nog geen brillen met deze displays, dat duurt nog wel een jaartje of 2.
Hoe kan deze reactie nou flamebait/ongewenst zijn??
Fixed that for you. Een of andere chagrijn had de hele thread omlaag gemod.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 30 mei 2018 21:39]

Het aantal pixels per inch is toch niet erg relevant? De field of view die je met beide schermen zou verkrijgen is waarschijnlijk niet heel veel anders, dus effectief komt het er op neer dat de pixels van het LG/Google half zo groot zijn als die van Samsung (want resolute is dubbel zo hoog). Voordeel van het kleine scherm is natuurlijk wel dat de bril duidelijk kleiner kan worden.

Je zou trouwens zeggen dat ze het pixel effect met een optisch low pass fiter zouden moeten kunnen wegnemen. Dat zijn de zelfde soort filters als camera's hebben (of tegenwoorden steeds vaker: hadden) om moire effect te voorkomen. In principe zijn de pixelovergangen hoogfrequent en zou zo'n filter dus wel eens effectief kunnen zijn.

Aan de andere kant: net als bij camera's zul je ook hier zien dat meer pixels het probleem ook prima gaat oplossen :)

[Reactie gewijzigd door voodooless op 30 mei 2018 19:50]

Klopt, maar grote getallen zijn makkelijk voor marketing.

Totale resolutie per oog (als je alleen een scherm hebt) of pixels per graden (scherm met lens) zijn de belangrijke getallen. In dit geval dus 1920x2160 per oog. Ter vergelijking:
  • Rift / Vive: 1080x1200
  • Vive Pro / HMD Odyssey: 1440x1600
Het is niet 1920x2160 per oog... dit zijn displays bedoelt voor per oog op zichzelf, dus 3840x2160 PER OOG..
Zo heeft Sony het ook opgelost met de PSVR. Amper tot geen screendoor effect. Alleen het beeld is daardoor ook wat waziger (foto’s worden ook sherper zonder dit filter). Op dit niveau aan (lees weinig) pixels merk je dat heel sterk.
Hoeveel warmte komt daar dan af in vergelijking met de huidige Oculus Rift. Die vond ik namelijk al veel te warm worden tijdens het racen.
Ik had ook nog even dit linkje er bij gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=cmEecEGJTFk

Eerste deel de samsung:
* 3840 * 2160 resolution (2 panels, dus1920*2160 per panel)
* 1200 ppi
* 120 hz
* OLED
* 2.43" panel

Tweede deel, een panel van JDI:
* 2160(w)*2432(h) resolution
* 1001 ppi
* 120 hz
* 2.2 ms response time
* IPS LCD
* 3.25" panel
Om dit in perspectief te stellen: Moderne camera's gebruiken elektronische viewfinders (EVFs). Sony's nieuwste model is een 0,5-inch OLED-scherm met verversingssnelheid van 120Hz. En een resolutie van 1600x1200. Klink misschien niet heel hoog, maar op 0,5-inch is dat 4000 PPI.
Schaal dat naar de 2,43-inch van dit scherm en je zit op ongeveer 7000 bij 7000 pixels. Dat is 49 megapixel per oog.

We kunnen het maken, alleen nu nog op grote schaal zonder veel fouten zodat het betaalbaar wordt.
En ik heb zo’n camera, en jenziet eigenlijk niet dat je naar een schermpje kijkt, maar het lijkt of je door een normale zoeker kijkt. De vorige generatie was al best prima, maar daar merkte je nog heel erg dat je naar een schermpje keek.
Als ze dit in VR voor elkaar hebben (duurt nog wel even voor betaalbare versie) dan wordt het bijna eng realistisch denk ik.
Sorry maar welke mod heeft gewoon *de hele thread* op 0/-1 gezet??? Nu niet meer zichtbaar want ik heb alles weer naar normaal niveau getild maar kom op man. Alles wat hier stond was offtopic? Really? Wat voor een eisen stel je als mod aan de comments hier dat je ze allemaal omlaag mod? Doe eens wat gezelliger. Nieuwe mensen die een eerste post plaatsen en gelijk omlaag gemod worden voelen zich al snel niet erg welkom begrijp je? Standaard score is gewoon 1. Naar omlaag als mensen zwaar offtopic gaan of flamebait plaatsen. Omhoog voor nuttige aanvullende (achtergrond) informatie. En dus niet alles naar 0/-1.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 30 mei 2018 21:36]

offtopic:
Kan je beter hier een topic voor aanmaken: Frontpagemoderatie
Deze Samsung schermen bieden wel de mogelijkheid tot iets compacters dan het scherm van 4.3" van LG/Google. Dat moet dan wel een vrij grote headset worden.
Geweldig! Ik hoop dat deze snel in echte brillen te koop zijn. De Oculus Rift is alweer 2 jaar oud, dus tijd voor een upgrade.

Mooi op schema ook voor de voorspelling van Michael Abrash. Ziet er naar uit dat zijn voorspelling binnen de door hem genoemde 5 jaar uit gaat komen. Ik kan niet wachten! Ik ben nog steeds heel blij met mijn Oculus Rift, maar zaken als betere tracking en meer resolutie zouden zeker niet mis zijn. Vooral met spellen waar je in de verte moet kijken, is het gebrek aan resolutie wel een probleem.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 31 mei 2018 01:08]

Hear hear, kan mij niet snel genoeg komen.
Ik was enthausiast toen de Vive Pro aangekondigd werd, tot het moment dat het prijskaartje er bij kwam. Daar was de vooruitgang te klein voor. Een 4k scherm veranderd de zaak, maar dan zal mijn 1080 wel gaan protesteren :p