Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

De vierde game in de Mass Effect-franchise krijgt de ondertitel Andromeda en komt voor de feestdagen van 2016 uit, zo blijkt uit een trailer die uitgever Electronic Arts toonde tijdens zijn persconferentie op gamebeurs E3.

In de trailer valt te zien hoe een man, gekleed in het welbekende N7-harnas van de Mass Effect-games, een koers door het heelal uitstippelt om vervolgens een woestijnachtige planeet te betreden. Onbekend is of dit de welbekende Command Shepard is. De Mako, het verkenningsvoertuig uit eerdere games, is ook weer van de partij. Het nieuwe sterrenstelsel waarover in de trailer wordt gesproken is ongetwijfeld Andromeda, een naburig sterrenstelsel van onze Melkweg.

De game komt uit voor de Xbox One, PlayStation 4 en Windows. Afgezien van de trailer heeft EA echter niets anders aan informatie over de game prijsgegeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Kan niet wachten!! Mass Effect heeft mij persoonlijk nog niet teleurgesteld met de eerste 3 games, en ik verwacht niet dat t nu wel gaat gebeuren!
Mass Effect heeft mij persoonlijk nog niet teleurgesteld
Ook het eind van deel 3 niet ?
Ik vond het eind van deel 3 helemaal niet zo gek. De keuze waarvoor je wordt gesteld is vrij fundamenteel en past perfect in de overtreffende trap die je van deel 1 > 2 > 3 doormaakt (escalatie van het conflict zeg maar).

De uitvoering had beter gekund, als je het vergelijkt met de suicide mission aan het eind van deel 2, dat wel.
Er zitten fundementele fouten in de eindes (karakters die in cutscenes verschijnen terwijl ze niet op die plek horen te zijn), en misschien nog wel het ergste, al je voorgaande keuzes blijken nutteloos. Een flinke anticlimax.
en misschien nog wel het ergste, al je voorgaande keuzes blijken nutteloos. Een flinke anticlimax.
Precies, bij een serie waar het zo draaide om welke keuzes je maakt was dit een flinke teleurstelling.
Anticlimax of niet, het is naief om te denken dat er gigantisch andere eindes zouden zijn als je een verhalende game reeks hebt als Mass Effect, waar een universum is gecreeerd die je constant aan het uitbreiden bent. Je kan geen honderden heel verschillende eindes doen, omdat iedereen toen al lang wist dat Mass Effect niet stopt na ME3. Dat soort dingen zijn leuk bij games die maar uit 1 spel bestaan. Een Heavy Rain of Beyond: Two Souls. Hier stopt het na het spel gewoon. Geen vervolg. Mass Effect heeft altijd naar 1 einde toegewerkt. En met welke wegen je daar komt, DAT is waar je verschil ligt.
Ik vind zoals de meesten het einde van mass effect 3 ook teleurstellend. De rest van de game is heel erg goed en ik ben heel blij dat ik die trilogie heb kunnen spelen, maar het einde vond ik toch een klein beetje een anticlimax.

De devs hadden zelf eerder nog gezegd dat je verschillende eindes zou hebben en dat je niet uit 3 verschillende knoppen zou gaan kiezen. Dat gebeurde dus wel.

Ze hoefden van mij helemaal niet zo extreem te gaan als de Witcher 2 waar de 2e helft van de game helemaal anders is afhankelijk van een keuze. Maar ikzelf had zeker liever gehad dat er echt verschillende eindes waren (inclusief een waar de reapers iedereen afmaken) met het liefst 1 of 2 uur unieke gameplay voor het einde afhankelijk van je pad.

anyways, mijn mening maar
Het gaat er niet om dat er geen 1-- verschillende eindes zijn, het gaat erom dat er maar 1 einde is in 3 verschillende kleurtjes. Beter nog, ze hebben het einde zo afgeraffeld dat ze het verder uitwerkte met een paar concept screens van het story board, ondersteund door bewerkte stock photos.

Dat is gewoon lui of afgeraffeld, zeker als in vergelijking met de opbouw van het spel. Als men daadwerkelijk deze eindes had voorbereid dan had ik verwacht dat er dieper op de gevolgen werd ingegaan. Zelfs met maar 3 eindes waren er genoeg keuzes in het spel die opgeslagen zijn die een mooie weergave voor een slotmonoloog konden geven. Dat was er gewoon niet.
Er is van begin af aan impliciet beweerd dat Mass Effect een trilogie zou worden, dus nee, niet iedereen ging er van uit dat er meer dan drie titels zouden verschijnen. Er is dus totaal geen reden geweest om alle eindes te trechteren. Feit blijft gewoon dat sinds de verkoop van de IP de kwaliteit van beide schrijven en uitvoering een all-time low heeft bereikt in het kader van deze franchise.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 16 juni 2015 17:10]

En toch heb ik een hoop plezier gehad tijdens het spelen van deze games. Hetzelfde geldt voor de DA franchise. Er zijn maar weinig 'series' die deze kunnen overtreffen alleen The Witcher (En Fallout - zelf nooit
gespeeld - Final Fantasy vind ik geen zak aan).

Ik hoop dat de nieuwe Mass Effect een verbetering gaat worden ondanks dat ?Shepard er niet meer bij is? Als ik eerlijk ben kan ik niet wachten :)
Shepards Indoctrination 22 mins
After the release of the Extended Cut & the other story DLCs Bioware hasn't directly denied nor approved the IT (with its many arguments makes perfectly sense (also within the lore)). They want to keep their artistic integrity which is okay, so it's up to YOU whether you interpret the ending with IT (Indoctrination Theory), other theories or take the endings at face value.


However, if Bioware wants us to take the endings at face value, there is no profound mind struggle, no interesting indoctrination attempt and everything happened as we have seen it. Either way, Bioware has missed the chance to write gaming history by delivering us one of the greatest mind blowing twists ever...but apparently it was not to be (or at least not clearly).

Fortunately everybody can choose his/her own personal ending... whether it is IT or not ;) Therefore we have our own imagination...
Als je gelooft in de indoctrinatie theorie (zoals ik) dan is het geniaal _/-\o_
Hier ook :)

Ben wel benieuwd naar het verhaal.
ME staat ook in mijn top 10 games inderdaad. Briljante verhaallijn.

Heb het spel ook bewust op de lagere moeilijkheidsgraden gespeeld om me meer op het verhaal te kunnen focussen dan er meer een actie game van te maken.

Maar goed...... het allerlaatste stukje in ME3 he..... na de aftiteling.... wat zal er gebeuren? :)
Zeer benieuwd!
Mass Effect is ook een vette serie (einde van ME3 was kut want geen afsluiting, wat was het lot van Sheppard?, ik HAAT open eindes in games!!!), het is alleen dat Bioware-games steeds minder worden, Inquisition was bv echt slecht (slecht verhaal, slechte combat) waardoor ik niet verder dan 1 uur spelen kwam... dus ik vrees met grote vrees dat Bioware Mass Effect helemaal gaat verkloten.
"Inquisition was bv echt slecht (slecht verhaal, slechte combat) waardoor ik niet verder dan 1 uur spelen kwam..."

En in dat uur kwam je er achter dat het verhaal slecht was? :o
Ja, door hoe het opgezet was... maincharacter die zonder enig achtergrondverhaal uit het niets zomaar de "choosen" wordt...
Ik geloof er niet zo meer in.

En dat komt van iemand die de Mass Effect series in zijn top 3 heeft staan. Eerst zien dan geloven.

Hoop niet dat ze zich niet meer op het verhaal gaan focussen maar meer op actie ofzoiets, dan zou ik echt balen ;(
Grappig. Ik vond de actie juist heel prima maar hoop echt dat er veel meer aandacht komt voor het verhaal en dan met name het effect van de keuzes die je maakt op de ontwikkeling ervan. Daarnaast zou een iets geavanceerder Ontwikkelsysteem voor de personages ook wenselijk zijn. Nu maakt het niet uit wat je skills zijn; je pakt je gun en schiet je door elke oplossing heen. Zou mooi zijn als je je karakter ook zo kon ontwikkelen dat je bijvoorbeeld je op een gegeven moment ook uit een situatie kan praten omdat je de skills hebt bijv.

We gaan het zien. Heb er in ieder geval wel zin in!
Mass Effect staat toch wel bekend om de doorlopende verhaalllijn en de keuzes die je maakt.
Ehm..... Dat was nou net waar Mass Effect om draaide. Zeker met het Paragon/Renegade systeem. Sommige opties tijdens de gesprekken waren niet mogelijk als je bijvoorbeeld full paragon was.
De actie was ook prima, maar uiteindelijk ging het toch om de vele keuzes die je moest maken, ik denk dat je je toch niet helemaal verdiept hebt in de ME-serie. Ik heb het vier keer (..) volledig uitgespeeld, 3 keer op de PC en een keer op de Xbox, en nog baalde ik ervan dat ik in de laatste run de verkeerde (maar moreel juiste) keuze had gemaakt, om Wrex te laten leven op Virmire... Hierdoor kreeg ik niet de 'ultieme' uitkomstkeuze van de trilogie in single player (dus zonder de multiplier te kunnen gebruiken van de Galactic Readiness).

ME is echter z opgezet, dat je ook door het spel heenkomt met verkeerde of alternatieve keuzes, je kunt echter dan echter best veel missen.

Wat de nieuwe ME betreft vind ik het wel logisch, maar ook jammer dat er geen 360-versie uitkomt (ik ga er geen One voor kopen).
Heb je de Paragon/renegade opties gemist tijdens de triologie?
Deze teaser spreekt toch boekdelen?

Ik denk dat wij hetzelfde aan voelen komen...
Ik ben wel benieuwd ME 1 en 2 hebben met erg kunnen boeien. 3 vond ik dan weer een beetje mwah. Ik hoop dat er voldoende snelheid in de game zit. De verhalen zijn vaak goed maar bij ME 3 vond ik alles een beetje traag gaan.
Ik noem maar een voorbeeld. De animatie van in en uit het ruimteschip gaan. Kostte me voor mn gevoel zo veel tijd dat ik dat het liefst zo min mogelijk deed.

[Reactie gewijzigd door Clifdon op 16 juni 2015 11:05]

Mwoah, dat is negatieve perceptie van deel 3 denk ik. In deel 1 stond je vaak genoeg in de lift en moest je door redelijk "dode" stukken planeet rijden, waarbij je net weer niet over het randje kwam. Ik ben 100% zeker meer tijd kwijt geraakt aan die nutteloze stukken rijden, dan laadschermen. Wat dat betreft had ik toch liever het resources verzamelen met die probes. In ieder geval vind ik beide een soort van noodzakelijk kwaad, maar staat de hele serie ondanks dat in mijn top 20 van games allertijden.
Misschien was het ook gewoon omdat het te veel van het zelfde werd. Ik moet bekennen dat ik alle 3 de games namelijk achter elkaar heb uitgespeeld. Heb me wel heel erg vermaakt. Terwijl ik dat niet snel heb met een game. 't duurt nog even maar ik ben wel benieuwd.
Naarmate de reeks volgde, werd de game ook steeds meer gestroomlijnd en versimpeld. Er werden steeds meer RPG elementen uitgehaald, en men ging er vol voor om volop spektakel te tonen. Het werd bijna een railshooter.

Indoctrinatietheorie of niet, het einde zoog gewoon gigantisch, en daarvoor ook al werden al de relaties die je had opgebouwd met de vele karakters genullificeerd.

Dit werd nog eens versterkt door Shepards' onnozele, sentimentele gehuil over dat ene generieke kind dat hij voor zijn ogen had zien sterven en dat ineens tig maal belangrijker werd dan alle relaties met al die andere karakters. Zo'n beetje alles waar je naar toe had gewerkt in de hoop op een bijzonder slot werd van de tafel geveegd en je kreeg een einde waar geen enkele keuze iets uitmaakte, en als final insult werd die entiteit ook nog eens vertegenwoordigd via de beeldgedaante van dat dode kind waarvan je de naam niet eens wist. Natuurlijk zou het vervelend zijn om voor je ogen een onbekend kind of wie dan ook te zien sterven, maar de realiteit is dat je er geen relatie mee hebt, en je het nooit zo enorm met je mee zult dragen als degenen die sterven waar je wel een relatie mee hebt.
ik gok op season passes en 3x DLC content
totale kosten om een complete game te spelen 130-150 euro

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 16 juni 2015 10:51]

Ik gok op een DA:Inquisition herhaling in de ruimte...

Heel, heel veel content met heel erg veel herhaling, een paar duizend points of interest die niet interessant zijn en een inwisselbare narrative zodat er sloten aan DLC content kunnen worden toegevoegd zonder dat het je echt veel verder brengt. Verder is de hoofdpersoon niet meer een ijzersterk personage waarmee jij morele keuzes mag maken, maar een inwisselbaar 'create your character' dat lekker zijn helm ophoudt en a'la Call of Duty AW door je beeld springt. Dit alles vergezeld van een 'RPG' en progressie systeem met kraak noch smaak en nul diepgang.

Om kotsmisselijk van te worden. Want we weten allemaal wat dit voor zaaddodend concept is en hoe enorm gaaf Mass Effect kan zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 juni 2015 11:05]

Je omschrijft het erg hard en negatief, wat wellicht je moderatie verklaart (momenteel 0), maar ik deel deze vrees wel. Dragon Age is met de schaalvergroting van deel 3 een stuk van z'n essentie verloren. Het eerste deel (DA: Origins) zette een prachtige standaard neer qua personages, keuzes, verhaallijn en tactische gevechten. Het was echt de modernisatie van de klassieke RPG's. Inquisition is die dingen deels verloren en heeft dat gecompenseerd met generieke, herhaaldelijke content ter verlenging van de speelduur. Iets wat andere uitgevers / ontwikkelaars ook veel te veel doen (met name Ubisoft, wat mijn hoop voor The Division en nu Ghost Recon: Wildlands ook flink tempert).

De strijd is natuurlijk nog lang niet gestreden en het kan nog alle kanten op, maar het lijkt me vrij aannemelijk dat Mass Effect een flinke overlap zal hebben met DA:I qua opzet en mechanics.

Er wordt ontwikkeld voor de grootste doelgroep en dat zijn casual gamers en jongeren. Uitgevers denken (of hebben gemeten) dat deze "mainstream" doelgroep liever kwantiteit ziet dan diepgang, en dat zien we terug in bijna alle grote franchises van de grotere uitgevers, waaronder Dragon Age.

Laten we hopen dat ze toch met in elk geval een supertof verhaal en personages komen, dan is een flink brok herhaaldelijke zijmissies nog wel te versmaden. De planeten lijken in elk geval afwisselend, en Mass Effect 1 en 2 hadden ook generieke zijcontent (zoals dat planeten scannen in deel 2 en de Mako-missies in deel 1). Ben benieuwd naar meer info.

Nog een lichtpuntje: The Witcher 3 heeft dit jaar laten zien dat een open wereld wl gecombineerd kan worden met diepgang en afwisseling en dat "points of interest" op de kaart ook wat minder generiek kunnen. In The Witcher 3 is elke zijmissie best interessant, met eigen dialoog, keuzes en geheimen. En dat zo'n game ook goed kan verkopen (4 miljoen exemplaren tot nu toe). Laten we hopen dat Bioware hier tegenop gaat boksen, ook al is het maar een beetje.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 16 juni 2015 11:31]

Weet je wat ik nou zo gek vind? Dat tegelijkertijd de hele character building zo wordt 'leeggeroofd'. DA 2 had er al last van (veel minder creatieve mogelijkheden als in de combat van deel 1) en DA:I is de klap op de vuurpijl. Je hebt 3 handjes vol skills op een skilltree met ongeveer 8 opties. Mass Effect is eenzelfde versimpeling aan het doorgaan van deel 1 > 3, hoewel het nog nt niet saai was. Maar waar je in deel 1 nog keuzes kon maken die het spel erg lastig gingen maken, was daar in deel 2/3 geen sprake meer van.

In welke optiek is dit leuk qua gameplay?! Ik snap het gewoon niet. Ze bouwen een game die aanvoelt en content heeft als een MMO waarin combat een hoofdcomponent is, en vergeten dan om de combat interessant te houden.

Daarom ben ik ook wat 'hard'. Er blijft angstig weinig 'game' over voor de gamer. Content is geen garantie voor echte of goede gameplay, en zker niet wanneer je binnen die content op ongeveer vier knopjes mag drukken.
Vergeet niet dat we nu nog maar n trailer hebben gezien, en dat Mass Effect 1 t/m 3 allemaal toffe games waren. Ik hou wel enige hoop dus, gezien Bioware's staat van dienst, maar ik zie je punt zeker.

De gameplay is inderdaad versimpeld door de jaren, in beide reeksen, maar bij Mass Effect vond ik dat nog niet zo'n ramp. Mass Effect 1 had dan wel de meest diepgaande gameplay van die reeks, maar was ook het meest stroef. De vervolgen leverden in qua mogelijkheden en tactiek, maar maakten het geheel wel soepeler speelbaar; vloeiender en actievoller. Daarbij ging diepgang niet compleet verloren, en het was zeker vermakelijk.

ME 2 en 3 waren qua gevechten een combinatie van covershooter en team-based RPG. Je had nog altijd de nodige opties, en vaardigheden van verschillende teamleden konden leuk gecombineerd worden. Er is best een goede middenweg mogelijk tussen RPG en covershooter, de vraag is alleen of Bioware niet zal doorschieten in het stroomlijnen voor de mainstream. We zullen het zien.
Eens. Ik snapte die jubel stemming over Inquisition ook niet. De karakters uit DA 2 hebben meer smoel voor mij dan die uit Inquisition, laat staan vergeleken met Origins... Heel vlak. De kracht van Origins en Mass Effect was dat je echt een band op ging bouwen met de karakters
Mass Effect heeft met tot het einde weten te boeien, natuurlijk waren de eindes een anti-climax (is ook moeilijk om het goed te doen bij zijn episch verhaal).

Hopelijk doen ze het bij Mass Effect wel weer goed (en bij het vervolg van Dragon age).
Bioware is overgenomen door EA. Daarom ging alles downhill.
Je geeft EA de schuld, maar het zijn toch echt de mannen van Bioware geweest die met die overname akkoord gingen. Afgeven op Bioware vanwege het downhill gaan is in deze dus iets meer op zijn plaats.
Ben bang van wel ja. Vind dat bij de eerste 3 delen juist fijn dat je zo diep in het verhaal gaat.
Wat volgens mij (hoop ik, want ben het qua DA:I met je eens) scheelt, is dat DA:I in eerste instantie een MMORPG moest worden. Hierdoor waren er veel herhalende en verzamelmissies. Ik hoop dat dit bij ME4 niet het geval is waardoor ze zich weer beter kunnen focussen op het verhaal en de charecters.
Hoop dat je ongelijk krijgt, maar vrees het ergste.

Vergeet overigens niet dat ME1 ook vol zat met repetitief spul (rijd met het brakke autootje naar dit punt op de kaart, pak wat generieke zooi uit een gecrashde sateliet of schiet een paar ventjes neer en herhaal) en toch een topgame was (iig voor mij) en dat de combat mechanics in ME2 en 3 stukken beter waren ook al waren ze simpeler. Simpeler is niet per se slechter.

Bij DA heb je overigens zeker een punt, daar is het veel te veel versimpeld en is het gevoel van de combat juist veel minder goed geworden sinds deel 1 (van soms best lastig en echt tactisch nadenken naar het maakt eigenlijk niets uit welke skills je kiest en wat je in combat doet).
Het is flauw om te zeggen maar ik ben hier helaas ook bang voor, ach ja we wachten een jaartje en kijken in de Steam Origin Summer Sale ;)

Edit: bewijst maar weer hoe vaak ik een spel speel

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 16 juni 2015 11:02]

Alleen komen grote EA titels, eigenlijk allemaal behalve wat er al staat op steam, niet meer uit op Steam. Ze komen gewoon uit op EA's eigen platform: Origin. Dus helaas, geen steam summer sale voor mass effect andromeda. EA zelf heeft geen slechte kortingen af en toe.
Ik ben vooral erg blij met de gratis bejeweled :+

Maar inderdaad EA heeft soms prima kortingen, het probleem is alleen een beetje, ik zit nooit op origin om deze te zien :P

Origin is niet als Steam bij mij altijd aan, waarom? Steam gebruik ik bijna dagelijks, origin alleen maar als ik een EA game wil spelen.
Heerlijk spellen zijn Mass Effect games, heb ze alle drie meerdere keren uit gespeeld om andere eindes te krijgen, het verhaal en de consequenties die er gebeuren door jou beslissingen en de relaties met de personages, maken dit een van de beste spellen die ik ooi gespeeld heb.

Ga ZEKER Mass Effect: Andromeda kopen, en hoop ook echt dat alles wat ik noemde ook in dit spel terug komt, en dat we weer een trilogie krijgen, of dan 6 stuks.
Mass Effect 3 is Origin only, zal dit ook wel worden. Dus nee, geen Steam Summer Sale ;)
Origin vind ik maar niks hou het lekker bij steam. Dat werkt tenminste goed. Als een spel perse via origin of uplay moet speel ik het gewoon niet.

Zou het nog eerder via een torrent binnenhalen dan origin te moeten gebruiken om mass effect te kunnen spelen.
nouja, ME1 had ongeveer 35 uur gameplay. ME3 had 25 uur gameplay zonder DLC's. Dat is nog steeds veel meer dan de gemiddelde game die tegenwoordig uitkomt, laten we hopen dat ME:A dezelfde strategie blijft voeren. Bij ME2 en ME3 waren er 3 DLC packs die daadwerkelijk content toevoegden, de rest was gericht op MP of estetisch.

De DLC " Lair of the Shadow Broker " voor ME2 was absoluut top notch en was het aankoopbedrag meer dan waard, meer van dat soort DLC zou ik zeker niet erg vinden.
DIe gameplay van ME1 is dat de tijd meegerekend die je doorbrengt met van gang naar gang te gaan om alweer in een lift te stappen of met de mako alweer hetzelfde generieke rondje over een planeet te rijden? Dat was voor mij reden om er mee te stoppen na enkele uren. Van ME2 en ME3 heb ik wel mateloos genoten.

Hopelijk zien we Shepard terug in ME4, mijne heeft de 3e in elk geval overleefd :)
ME1 was ook niet mijn type game, destijds niet afgemaakt om dezelfde redenen. ME2 blijft voor mij op alle fronten d beste Mass Effect titel, hands down. Echter heeft ME2 er wel voor gezorgt dat ik uiteindelijk ME1 wilde uitspelen, ondanks de brakke gameplay elementen zeker geen spijt van gehad :) Ook als prequel werkte de story van ME1 uitstekend.

Hopelijk wordt ME4 meer zoals ME2 en minder zoals de over-the-top actie van ME3. Cinematografisch gezien was ME3 een parel, maar het miste de diepgang en gameplay wat ME2 legendarisch maakte.
Ik gok op een leuk spel.
Nou krijg je daar ook behoorlijk wat voor terug. Ik wachtte met de eerste drie delen tot deze en hun DLC betaalbaar werden.
Ik ben een groot Mass Effect fan, maar ik vond deel 3 toch wel zwaar tegenvallen. Deel 1 steekt toch wel met kop en schouders boven de andere delen uit. Ik speelde deel 1 toen ik 15 jaar oud was en ik was zo onder de indruk. Dat een game dit kon zijn. Een complete wereld, personages die ook echt een persoonlijkheid hadden, een vermakelijk verhaal. Echt geweldig.

Ook de RPG elementen in deel 1 kon ik waarderen, eeuwig zonde dat ze die in deel 2 en 3 veel minder hebben laten terugkomen.
Interessant dat je deel 1 "met kop en schouders boven de andere" uit vond steken. Dat was namelijk echt een game die heel erg "niet af" aan voelde. Rare mechanics, raar tempo van de game en de sfeer was nog niet alles. Ik vond zelf deel 2 het beste van allemaal, betere gameplay, vet verhaal, betere sfeer en vet om een crew samen te stellen en uiteindelijk die laatste missie ermee te doen. Deel 3 vond ik dan weer iets minder, vooral omdat deel 2 juist zo uitgebreid was in vergelijking met 3 dan weer.
Ik snap wat je bedoelt. Deel 1 gaf me echter veel meer het gevoel dat ik Shepard was. Misschien speelt ook mee dat het eigenlijk de eerste game was die ik echt bewust speelde. (Vroeger wel wat Mario gedaan enzo, maar meer niet) En ik werd echt weggeblazen door de gigantisch uitgebreide wereld en lore.
Deel 1 is zeker awesome hoor, maar de meeste mensen vinden deeltje 2 (waaronder ik ook) toch het beste deel. 1 is zeker nog steeds een leuke game en de wereld van Mass Effect is awesome.
Afgezien van de trailer heeft EA echter niets anders aan informatie over de game prijsgegeven.
Niet waar. Bioware heeft een kleine blogpost geplaatst waarin ze iets meer informatie prijs geven: http://blog.bioware.com/2...ng-mass-effect-andromeda/

Concreet:
  • Vindt plaats ver weg van de trilogie (neem aan de Andromeda nevel, gezien de naam)
  • Vindt plaats ver na de trilogie. Dit was nog enige tijd een discussiepunt, omdat Bioware meerdere malen van tijdsperiode is veranderd (eerst tijdens, nu na)
  • Hoofdpersoon is een human male/female, maar niet degene die je in de trailer ziet
Jammer dat de release date nog zo extreem ver weg is, maar ik spring in ieder geval lekker op de hype train :)
Maar dat is echt heel weinig informatie die al wel eerder al bekend/geleaked was. We hadden een half jaar geleden nog een stukje in-engine werelden, dus ik had op z'n minst wel een klein stukje gameplay verwacht rond dit stuk, wat heeft het team nou in het afgelopen half jaar gedaan? Dit leek meer op de eerste reveal trailer dan op een tweede trailer...
Ik heb deze trailer nu 12 keer gezien of zo. Ik kan echt niet wachten. Wel of niet met Shepard maakt me niet uit. Het lijkt er op dat dit zich later afspeeld dan ME3 gezien de meer geavanceerde Mako. Maar who knows. Misschien speelt het zich wel tegelijk af.

Het N7 Armor zegt ook niets over Shepard of niet, gezien er N7 een heel training platform is voor elite operatives van de alliance. Het lijkt er daarom op dat je weer met een human gaat spelen. Dit vind ik wel jammer. Tenzij het natuurlijk zo ver in de toekomst is dat het N7 program is open gezet voor andere rassen. Ik bedoel, spelen als een Drell Infilrator met biotics of een Asari adept. We kunnen hopen toch?

Ik vind het ook goed dat ze de game niet Mass Effect 4 genoemd hebben. EA doet hetzelfde met de nieuwe Mirror's Edge. Geen 2 er achterplakken, maar een ondertitel. We zitten in een nieuwe generatie, er zijn mensen die de eerdere games niet gespeeld hebben. Op deze manier laten ze weten dat het speelbaar is voor iedereen. Een beetje wat de marketing van The Witcher 3 ook gedaan heeft. In het begin heette die nog wel Witcher 3, later is die 3 nergens genoemd en heette de game Wild Hunt. Om te laten zien dat de game voor iedereen te spelen was. Goede zet van EA om dit voor beide games te doen.

We weten alleen niet welke engine het gaat draaien. Het zou Frostbite worden, echter er waren geruchten over een andere engine die beter geschikt zou zijn voor een game als deze. Na de beelden van Battlefront in Frostbite ga ik er van uit dat het allemaal prima gaat werken en er mooi uit ziet in frostbite. Als ze voor een andere engine kiezen, prima toch :)

Al met al, ik ben hyped. Mass Effect is voor mij de game serie der game series. Deze trailer zorgt bij mij voor de hype nog groter word. De sound clip van Mass Effect 1 op het einde is de kers op de taart :)
Ik had inderdaad ergens gelezen dat het 200 jaar na deel 3 is, al kan ik dat nu even niet meer terugvinden.

Bioware heeft al aangegeven dat je inderdaad met een mens speelt : " You will play a human, male or female, though that’s actually not the character you saw in the trailer" http://blog.bioware.com/2...ng-mass-effect-andromeda/ (in dit linkje staat ook dat de trailer in ieder geval in de Frostbite engine is gemaakt)

Eerder hebben ze ook al aangegeven je save games niet weg te gooien, omdat een "vervolg" deze weer kan importeren. Ondanks de complete internet-rage die ontstaan is - onterecht naar mijn idee - over de eindes, zijn die toch redelijk uiteenlopend en zouden een grote impact kunnen/moeten hebben op welke rassen er wel of niet zijn.
Wellicht kun je ook zoals bij DA:I de wereld "configureren" naar eigen inzicht, zonder de eerste 3 delen te hebben gespeeld. Dan kunnen zelfs de aanhangers van Marauder Shields weer gewoon instappen in deze Mass Effect game.
Commander Shepard zou volgens de director, niet meer in de volgende Mass Effect serie(s) komen. Dus stop maar met hopen dat hij een come-back zal maken :)

Ziet er goed uit!
Overigens zouden ze een Frostbyte engine gaan gebruiken, het is onbekend of dit nou de Frostbyte 2 of 3 is.
Ik weet nu al voor wat ik ga sparen eind 2016 :)
hadden ze dan niet hun smoel kunnen houden tot E3 2016?

1,5 jaar gaan hypen, jippie.... |:(

neem maar een voorbeeld aan bethesda...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True