Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Het volgende deel in de Mass Effect-serie zal een online multiplayer-component krijgen. Dat is op te maken uit tweets van senior development director Chris Wynn waarin hij aangeeft dat Bioware op zoek is naar een producer voor een dergelijk onderdeel.

Er gingen al geruchten de ronde dat 'Mass Effect 4' een online multiplayer-mogelijkheid zou krijgen, maar dat lijkt nu zeker na een tweetal tweets van Chris Wynn waarin hij verwijst naar een vacature. Daarin wordt door uitgever EA gezocht naar een online producer.

Hoe de online multiplayer-omgeving in het volgende deel er ongeveer uit gaat zien, is nog onduidelijk; Wynn heeft daarover nog niets losgelaten. Wel geeft hij aan dat er onder spelers van Mass Effect veel vraag is naar een dergelijke mogelijkheid.

Het vierde deel van een Mass Effect-game werd al in 2012 aangekondigd. Er zijn nog weinig details bekend maar de terugkeer van de all-terrain vehicle Mako zou zo goed als zeker zijn.

Mass Effect 3 Essentials, PS3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Ik heb een gevoel dat de games meer in de Online/MMO riching gaat, ikzelf speel ook veel online, omdat ik dat gezelliger vind (Garry's Mod) en meestal speel ik Single player als ik ziek ben (dan ontdek ik ook een van mijn 189 games, en dat ga ik dan vaker spelen :P). Ik denk dat samenwerken en samen spelen de toekomst wordt.
Maar, daar zit niet iedereen op te wachten. Ik zeker niet.

Ik wil niet geforceerd vriendjes lopen maken voor een spel, tevens geen zin om te geforceerd te oefenen om op een gelijk niveau als de rest te komen. Ik heb geen behoefte om te wachten op tijden dat ik kan spelen en zo verder te komen. Mijn behoefte is het spel spelen op mijn niveau, met mijn strategieŰn en mijn methodes. Niet die van een team bestaande uit Real-lifers, maar een AI die mij volgt, onverbiddelijk.

Deze redenen zijn die van mij, maar vermoed dat de rest die hier ook niet op zit te wachten niet ver hier vanaf zit, of gewoon de zin niet heeft dat tig spellen zo in elkaar zitten.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 12 februari 2015 19:12]

We spreken hier wel over online multiplayer, niet MMO.
Wil jij alleen spelen, dan moet je dat ook vooral doen, voor de mensen die dan wel graag zo'n game in coop willen spelen, krijgen er dan iets moois bij. Want ja deze spellen zijn wel uitermate geschikt voor coop.
Ik snap wat je zeggen wilt, de kink in de kabel, betreffende je reactie, is echter: "MMO - Massive Multiplay Online"

Wat is de grens? Delta Force Xtreme 2 doet bijv. 64 player DM of 32vs32 co-op (ff uit de blote knar) Dat leunt wat mij betreft goed richting het "Massive"-subgenre. Raidje in WoW is ook 40 man.

En natuurlijk leent het spel zich voor co-op, understatement - dit betekend echter niet dat het ook uitsluitend multiplay moet zijn. Je wilt als spelletjesmaker iedereen willen kunnen bedienen.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 12 februari 2015 21:10]

In dit geval wordt er totaal niet gesproken door Bioware over MMO of iets dergelijks, dat jij geen voorkeur voor MMO's hebt kan ik goed begrijpen, heb ik zelf ook niet, maar een online coop in dit soort spellen vind ik heel erg welkom. Verder is maar te zien wat ze er allemaal in gaan stoppen.

Wat betreft de hoeveelheid mensen, ik vind dat je pas echt over MMO kan spreken wanneer je hier in een grote open wereld zit en er een duidelijk sociaal aspect in zit. Grote servers voor deathmatch vind ik dan toch wel heel anders, met die mensen speel je 1 keer, communicatie is vrijwel alleen relevant voor het spelletje dat je dan speelt en je zit in levels.
Nu begrijp ik je beter en ben het met je eens. Wat ik echter probeer aan te geven is dat ik niet zit te wachten op een "exclusief multiplay"-game. De context met de vorige games geraakt compleet vernacheld en je verliest meteen fans zoals ik die zo'n spel anderzijds blind kopen.

Weet je wat ik een mooi voorbeeld acht, een spel die dit goed aanpakt? De exact juiste mix -> Diablo 3. Ik kan kiezen hoe ik wil spelen en heb in alle richtingen van speltype alle vrijheid. En als ik iets achterwege laat, zoals de co-op, mis ik toch uiteindelijk helemaal niks van de lore en gamecontent.
Ik zit ook echt niet te wachten op coop..ik ben echt een single player type, met coop optie altijd het idee dat je in je eentje iets aan de game mist. Ik ga graag op in een mooie wereld, multiplayer breekt bij mij altijd de immersion. En laat de mass effect serie nou net het beste zijn dat de vorige generatie mij bood.. Gamen houd dan voor mij nogal op als het zo doorgaat ;(
Laat multiplayer, als het dan toch moet aub gewoon een los extraatje zijn zoals in deel3, vond het al rot dat je het haast even moest doen voor de galactic score

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 12 februari 2015 19:40]

Dit artikel is wat verwarrend voor iedereen die niet weet dat ME3 multiplayer had, wat je al verplicht was om te spelen om het 'uiterste' uit je verhaallijn te halen (zonder DLC's dan).

Mij lijkt co-op wel tof, maar niet als verplichting om de reguliere verhaallijn door te komen met 'de beste' uitkomst.

Tenslotte kan ik dan net zo goed Star Wars: the Old Republic gaan spelen op een PvE server. Lekker single player RPG'en door een verhaallijn terwijl ik de multiplayer content negeer, maar dan gratis.
Ik sluit mij daar volledig bij aan. Ik speel niet online... Ik vond het ook bijzonder vervelend dat bijvoorbeeld Dead Space 2 (of 3?) een achievement had die alleen te krijgen was in co-op, en dan moest je ˇˇk nog eens competen wie van de twee de achievement zou wegkapen... Ik zit daar niet op te wachten. Ik wil graag zo'n game zelf, en op mijn gemak kunnen spelen.

Ik ben nu Mass Effect nogmaals aan het doen (zit nu bij ME3), ik kan niet eens de DLC's ergens downloaden en dan bij mij thuis (waar ik nog niet online ben) spelen (Xbox 360, DLC's moeten eerst online checken)... Dit betekent ook nog eens dat ik erg veel van het spel mis...

Ik hoop dan ook dat ME4 niet alleen de vele wensen voor co-op/multi respecteert, maar tevens de grote zwijgende groep singleplayers, die wellicht een meerderheid vormt... En dan ook graag een tetralogie met ßlle content svp! (ik heb de trilogie-bundel, maar die is eigenlijk gewoon niet compleet...).
Dead space 3. En sommige levels waren ALLEEN voor co-op.
Precies.

Ik heb 8 jaar wow gespeeld en verdom het om nog te spelen om nog maar competitief te zijn.
Ik wil gewoon plezier hebben in een game en niet het gevoel hebben 6 uur per dat iedere dag te moeten gamen om mee te kunnen doen.
MMO's zijn wat miuj betreft de doodsteek van gaming.
Sinds de komst van wow is de game markt met man en macht bezig om maar mmo's de markt op te duwen of op andere manieren mensen aan hun spel te binden en is het spel zelf compleet vergeten.

We worden geacht games te kopen om vervolgens content te kopen om echt mee te kunnen doen.

ik speel dan ook alleen nog maar single players die de moeite waard zijn en wil niks meer met mmo's te maken hebben of met andere games waar je in moet loggen om mee te kunnen blijven doen.

Zo heb ik afgelopen 2 dagen even evolve gespeel maar moet zeggen de single player is echt gewoon slecht.
eerste poging vond ik het leuk de 2de poging was de echt try met volwaardige tegenstanders maar heb daarna niet de interesse gehad om het nog een keer te starten.
De game is dan ook meer een multiplayer en de SP mode slaat echt nergens op en hadden ze net zo goed weg kunnen laten.

Hij is inmiddels dan ook weer verwijderd Zonde het had namelijk potentie als ze er echte missies van gemaakt hadden met een soort van talent tree om maar nieuwe dingen te unlocken.
Verder was het ook overduidelijk een console port aan de besturing te merken.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 12 februari 2015 19:27]

Ik moet wel zeggen dat ik WoW wel speel, maar meer voor de gezelligheid in de chat of soms eens een questje te doen waar ik hulp nodig heb of even kan helpen. Op zijn tijd, dat wel.

Het grote slag games, zoals ik al in een andere reactie noem: shooters, adventures, platformers, w/jRPG's doe ik toch echt gewoon solo. Als een AI-team based met moeite solo toestaat, dan ga ik zelfs daar zo dikwijls ook voor.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 12 februari 2015 19:28]

Geen idee hoe het zit met wow maar in swtor kun je het verhaal eigenlijk op je ÚÚntje spelen met ÚÚn van jouw AI teamleaden. De PvP, warzones en wat weet ik allemaal hoef je niet aan mee te doen. Je hoeft ook niet in een guild te gaan. Je hoeft niet geforceerd te levellen. Het is hoe je het zelf wil. Heroics doe ik meestal samen met anderen maar je bent niet verplicht om die te doen en ze houden je ook niet tegen om verder te komen. En dit betreft dus een mmorpg. Ik zie dan niet in waarom de online component van mass effect (die geen mmorpg is) je zou beletten om het spel te spelen :)

[Reactie gewijzigd door D-Three op 12 februari 2015 21:24]

Speel op het moment Guild Wars 2 (die was voor een moment voor een grijpstuiver te krijgen) en ook die speelt tot dusver mooi weg als lonewolf.
Het is wat je er zelf van maakt met gaming. Je hoeft in WoW niet mee te doen met hardcore gaming, de game is juist geoptimaliseerd voor solo progressie momenteel. 9/10 jaar geleden was dat wel heel anders in WoW.

De game wereld is ontzettend veranderd. Tegenwoordig is er veel online- co/op maar vaak heb je ook zelf de keuze of en hoe je hierin mee gaat. De ontwikkelaars beantwoorden de vraag van de gamer. Zowel in spelinhoud als in ontwikkeling. Neem hierin bijv. DLC´s als voorbeeld. Je kunt beargumenteren dat het slecht is dat je dit niet voor de kostprijs krijgt. Anderzijds krijg je een leuke basisgame die constant geoptimaliseerd gehouden wordt. Ook daar geldt weer JIJ beslist toch wat je doet? Koop/ speel je het of niet.

Ik herken wel dingen die jij zegt en daarvoor heb ik een gameboy 3DS. Standalone games. Geen inlog niets en vaak nog leuke gameplay.
Helemaal mee eens, sommige spellen hebben baad bij online, andere niet. Voor de meeste MMO RPGs is alleen de Raid content echt gericht op multiplayer, de rest zou je ook prima via traditionele coop kunnen spelen. Dat is dan ook de reden waarom de meeste MMO RPGs zo bagger zijn, waar de hype om speelt is de multiplayer end raid content, de rest is gewoon een slecht aangemeten regenjasje.

Een goed voorbeeld van MMO multiplayer zijn Eve Online en Planetside 2, omdat je daar p2p speelt. WoW is imho een slecht voorbeeld waarbij alleen de RAID content online geinstanced zou moeten zijn (ivm. dat de meeste PCs geen 40 player coop kunnen hosten).

Weet je waarom ik in 30 uur (in 2.5 dagen) achter elkaar ME1 heb uitgespeeld? Omdat het een goede RPG was die imho een goede pacing had, een goede 'inleving' en constant smaakte naar meer. Ik heb nu al drie keer geprobeerd voorbij de eerste 20 levels van WoW te komen (2005, 2007 en 2014) maar is imho geen goede RPG en kan er gewoon niet inkomen (hoe graag ik het ook zou willen).

Ik speel dagelijks Planetside 2, heb jaren Eve Online gespeeld en heb veel te veel geld uitgegeven aan andere MMORPGs. Maar je moet gewoon goede RPGs houden, anders gaat de kleine concurrentie je voorbij met crowdfunded oplossingen, zoals:
- Shadowrun Returns
- Project Eternity
- Torment
- Wasteland 2
Ik kan je volgen. Alleen was bij mij planetside 1 top of it all, 8 jaar lang mijn maandelijkse bijdrage betaald, dat zegt genoeg.
Planetside 2 is zo veel minder dat ik het niet meer speel.
Laten we eerlijk zijn, iedereen houd ervan om met vrienden te spelen, denk aan de tijden vroeger (die ik zelfs nog heb meegemaakt) dat je met ze alle een LAN party hebt met OpenTTD, paar mensen per team, elkaar helpen, concureren, Toen speelde men al met andere mensen, die herrineringen onthou je, als jij wordt uitgenodigd ga je toch daar liever aan mee doen dan aan een solo spel
Nope. Niets mis met mijn vrienden, maar games wil ik primair solo spelen. Ik heb er nul komma nul behoefte aan om met anderen te gamen, het roept teveel verplichtingen op.

Wil ik op niveau meekomen met de rest, moet ik er verplicht meer tijd insteken dan ik wil. Wil ik spelen, moet ik maar hopen dat er genoeg anderen op dat moment mee kunnen doen. Wil ik een bepaald iets doen, hopelijk vind de rest het goed ipv dat ik gewoon kan doen wat ik wil. Wil ik gewoon lekker even rondkloten, sorry in een MMO gaat dat niet zonder problemen te krijgen met je medespelers.

Van alle games die ik ooit gespeeld heb, heb ik altijd het meeste plezier uit de singleplayer gehaald. Zeker niet uit de multiplayer.

Ik hoop dat de singleplayer van ME4 niet zal lijden onder het multiplayergedeelte. In de zin dat het geen ondergeschoven kindje wordt voor de ontwikkelaars.
Ik zit hier ook niet op te wachten. Ik heb het veels te druk voor online games, zeker MMO style.

Daar komt bij dat ik ME zo goed vond om het vette SF verhaal met een allerlei twists and turns en dan een ontknoping aan het eind. Een oneindige online game vind ik gewoon niet leuk meer.
-knip-

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 12 februari 2015 20:13]

FPS games doe ik graag online, maar niet per se met vrienden. Ik ga nog steeds naar LAN parties (2x per jaar) en daar houdt het spelen met vrienden op.

De meest memorabele games zijn voor mij toch echt de single player games met een goed verhaal. Dat is voor mij nostalgie. Dat zijn de games die je bijblijven.
Mee eens. En wat ik een nadeel vind, is dat je vaak niet kan stoppen wanneer je zelf wilt. Wil je naar de WC of wat eten en dan gaat er een timer voor de volgende ronde lopen. Of wordt je eruit geknikkerd vanwege een time-out. Ik vind wel dat GTA V een echt goede online mix heeft.

Het ligt aan hoe een multi-player wereld of speltypes in elkaar gezet wordt. Ik ben ook benieuwd wat ze in dit geval bedoelen met online multi-player, want het is niet zo dat er in de vorige Mass Effect delen geen online multi-player zat. Als je zelf kan rondzwerven zonder verplichtingen om mee te doen, dan is het ontdekken van zo'n wereld - zeker de Mass Effect wereld - wel erg leuk.
Toch wel goed om te lezen dat er nog best wel veel mensen zijn, die net zoals ik puur voor singleplay gaan, en zoals je al vermoed zijn jouw redenen ook de mijne, gewoon lekker m'n eigen gang kunnen gaan. Ook hoop ik dat ze de game eindelijk eens controller support geven, dat speelt voor mij vanwege bepaalde fysieke beperkingen toch een stuk lekkerder.
Ik heb werkelijk nog nooit een MMO gezien met een goed verhaal.
Laten we hopen dat ze single en multi gescheiden houden. Ik was zo'n gamer die de hele codex las ;) en de multiplayer boeide me niet.
Dan zou je toch eens moeten kijken naar Final Fantasy XIV (A Realm Reborn, niet de originele release) or Star Wars: The Old Republic. Het verhaal kan weliswaar je smaak niet zijn, maar die hebben toch best een behoorlijk overkoepelend verhaal wat ook best goed verteld wordt. Daarentegen ben ik het helemaal met je eens dat deze spellen qua verhaal nog steeds niet op kunnen tegen de beste single player games. Ik vind het inderdaad erg jammer hoe er tegenwoordig steeds meer multiplayer semi-geforceerd ingebracht wordt.

Vwb Bioware en Mass Effect heb ik toch wel weer enige goede hoop, aangezien men in Dragon Age Inquisition expres de multiplayer als een geheel gescheiden entiteit gemaakt hebben (even los van het feit of deze multiplayer goed was of niet) omdat men in ME3 geklaagd had over de integratie van de multiplayer in de singleplayer campaign. Het lijkt er op zich dus op dat Bioware wel het bericht door heeft gekregen dat mensen niet zitten te wachten op een singleplayer campaign waar je geforceerd multiplayer moet doen om er alles uit te halen. Here's hoping dat ze deze les onthouden en ook voor de nieuwe Mass Effect doorvoeren.

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 13 februari 2015 09:58]

Nee :P Ik koop veel bundles (en andere random games voor een euro) op steam (op deze manier heb ik Saints Row ontdenkt (ik had dus 3 en 4 in library) en andere)
Of wat steeds vaker gebeurt een mix van singel en multiplayer. En dat vind ik ook wel relax.
Jammer. ik heb toch het gevoel dat games met een MP modus altijd slechter zij in de SP dan een puur SP game.

Er gaat gewoon teveel aandacht naar de MP waardoor de SP of kort is of vol met bugs zit.
Ja. Dit exact.

Tenzij ze het hele multiplayer gedeelte uitbesteden aan een andere studio gaat het meestal ten koste van het singleplayer gedeelte. ME is nu net zo'n game die totaal geen multiplayer nodig heeft in mijn beleving.

Oh well, Ik was toch niet echt hyped voor deze serie na een licht teleurstellend Mass Effect 2. Deeltje 1 heb ik dan ook 3x doorgespeeld doordat het toendertijd zo levendig aanvoelde ( nog steeds, ware dat de graphics gedateerd zijn).

Voor een echte opvolger in het Sci-fi genre wacht ik nog even op Squadron 42. :Y)

[Reactie gewijzigd door BigBrotha op 12 februari 2015 21:17]

Halo had een goeie storyline en een redelijk lange sp en de mp is ook goed btw.
Goed ge´nterpreteerd betekend dit dus dat de main story, gewoon ouderwets singleplay met AI-team blijft, gelukkig. Anders zou ik deze toch echt links laten liggen.
Er wordt hier vooralsnog niet specifiek gesproken over een coop spel modus, maar een online component. Dit zat ook reeds in Mass Effect 3, welke voor mij een item was dat ik snel oversloeg.
Een coop modus zou ik wel gebruiken, maar dan om de storyline door te spelen met een vriend via internet, en niet zoals in ME3 een side-activiteit waar je met 4 random spelers een soort van ons tegen de npc's met maar weinig effect voor de main game.
Nou ja, weinig effect voor de main game... juist in ME3 vond ik dat al een enorme blunder.

De enige manier in ME3 *start enorme spoiler* om je Shepard het einde van het spel te laten overleven is om je war readyness te verdubbelen door coop te spelen. Toen ik dat enkele maanden geleden deed was er nooit een kat online dus heb ik maar wat ouderwets getalletjes zitten aanpassen in mijn save game zodat de war readyness hoog genoeg was.

Edit: Was eigenlijk een reactie op @Spinner

[Reactie gewijzigd door StGermain op 13 februari 2015 00:10]

Nee er is ook een andere manier, maar die is heel erg afhankelijk van keuzes in deel 1 en 2

- Vrede sluiten tussen de quarians en de geth (vereist dat Tali niet exiled wordt + ze het uiteraard overleefd + pleiten voor vrede + redden admiraal in deel 3!)
- Batarian fleet achter je krijgen (vereist spectre status!)

Dit samen met andere onderdelen zorgt ervoor dat je basis kracht zo hoog is dat de readyness status van 50% niet boeit. Je overleefd het wel.
Al vond ik dit geen leuk pad. Je red eerst de geth en dan vermoord je ze met de destroy optie.

Ergens vind ik het wel jammer het aankomen van de vloot in sol scripted is. Als je heel veel vloten weet te verzamelen worden er een hoop niet genoemd :(

=>
Alience fleet reporting
Turian fleet reporting
Salarian fleet reporting
Asari fleet reporting
Batarian fleet reporting
Geth fleet reporting
Quarian fleet reporting
Aria fleet reporting

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 13 februari 2015 07:45]

Ja, maar dan moet je al heel de reeks opnieuw spelen met die opties in gedachten... Mijn tali was wel exciled omdat het voor mijn Shepard de meest logische keuze was om haar als team-member te houden. Dat met de Geth was idd kut en nog erger voor Joker dat zijn vriendin het dan ook niet overleeft.
Om dat te krijgen moet je inderdaad deel 2 opnieuw spelen. Mocht je het willen doen : Doe die missie van Tali heel laat en zorg dat je paragon/renegade niveau hoog genoeg is. Dan kan je de admirals onder de tafel praten ("I don't need evidence").

Dat was in mijn playtroughs ook de reden dat ik liever zelfmoord pleegde dan 2 rassen uit te moorden

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 13 februari 2015 12:10]

Groot fan van Mass Effect maar ik hoop niet dat we in ME4 de co-op kant op gaan.

Een goede pvp-multiplayer zie ik wel zitten maar zit niet echt te wachten op "verplichte" co-op missies tijdens het verhaal.

Voor mij is Mass Effect juist een geweldige single player RPG en dan zou ik het jammer vinden als ze er nu voor gaan zorgen dat je als solo speler niet meer de hele ervaring van het spel zou hebben door dingen alleen vrij te kunnen spelen d.m.v. co-op missies.
Multiplayer ok, maar de focus bij Mass Effect is altijd de singleplayer en het goede verhaal geweest. Ik hoop dat het ook mogelijk is om in je eigen temp op je gemak het verhaal te kunnen volgen.
Na deel 2 heb ik het wel gezien met deze serie waar deel 1 nog rasechte rpg was ging het daarna hard richting fps met wat lichte casual rpg elementen erin en dat oprichters tijdje geleden zijn vertrokken bij Bioware geeft mij weinig hoop.
Deel drie was juist zo top omdat je kunt kiezen tussen FPS (zeer weinig keuzes in conversaties, storymode (nauwelijks schieten) of normaal :) (en geen mining meer op planeten).
De multiplayer van ME3 was zeer geslaagd imho.... Het enige nadeel was de grote druk naar het kopen van packs ondanks het feit dat je al moest betalen om het spel te spelen. Het was eigenlijk best een goeie kandidaat geweest voor een F2P spel wel.

Ik heb me er kostelijk mee vermaakt.
Ik zie coop nog wel zitten zolang de focus maar ligt op de singleplayer. In ME3 is de multiplayer wel goed gedaan (speel ik nog steeds wel is). Er valt wel veel te verbeteren.
Het enige probleem dat ik zie is pvp, omdat sommige powers zoals Stasis, Cloak, Shadowstrike dan moeten worden aangepast aan pvp.
Maar ik heb wel een beetje vertrouwen in Bioware.
ME3's multi-player was niet anders dan een basic potje wave defense, bestaand uit 10 waves en een extraction. Desalniettemin heb ik mij daar een tijdje erg goed mee kunnen vermaken! Wat ze naar mijn mening absoluut niet hadden moeten doen was het integreren van de multiplayer mode met singleplayer mode. Hoewel die integratie ook beperkt was tot het boosten van readiness levels en het kunnen exporteren van uitgelevelde multiplayer characters naar de singelplayer voor wat extra war assets.
Ik hoop echt dat ze de modi in deel 4 niet gaan integreren, in ieder geval niet verder dan in deel 3 het geval was. Ook hoop ik dat de aandacht niet te veel verdeeld raakt. Ik ben uitsluitend in ME ge´nteresseerd wegens de singleplayer ervaring en een engiszins boeiend multiplayer optie is altijd welkom, maar niet als de singleplayer ervaring daar onder te lijden heeft. Dat leek bij ME3 wel een beetje het geval naar mijn mening. ME2 vond ik op alle fronten beter. Betere pacing, betere characters en uitwerking daarvan en veel minder glitches.