Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Submitter: Diagoras

Bioware heeft aangekondigd dat het de ontwikkeling van Shadow Realms staakt. Het developerteam zou zich meer willen richten op andere Bioware-titels, zoals Star Wars: The Old Republic en Dragon Age: Inquisition.

Gamers konden zich onlangs inschrijven voor een alfatest van Shadow Realms, maar deze testronde is nu van de baan, zo laat Bioware weten. De gamestudio zegt dat het nog een manier wil bedenken om inschrijvers te bedanken voor de belangstelling in de actiegame.

Bioware laat verder weten dat het zich voor kan stellen dat gamers teleurgesteld zijn over de beslissing om Shadow Realms niet uit te brengen. Toch zou de stap noodzakelijk zijn om zo voorrang te kunnen geven aan de ontwikkeling van een aantal populaire titels uit de portefeuille van de studio. Bioware noemt onder andere Star Wars: The Old Republic, Dragon Age: Inquisition en een nieuw deel in de Mass Effect-serie.

In juli toonde Bioware een teaservideo van Shadow Realms. Daaruit werd duidelijk dat het een asymmetrische actiegame moest gaan worden waarin rpg-elementen zijn opgenomen. In de online multiplayergame namen vier spelers het op tegen één andere speler, net als in shooter Evolve. Sinds de aankondiging deden er wel geruchten de ronde dat de ontwikkeling van de titel stroef zou verlopen.

Shadow Realms

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

"Toch zou de stap noodzakelijk zijn om zo voorrang te kunnen geven aan de ontwikkeling van een aantal populaire titels uit de portefeuille van de studio."
"Games that are not triple-A are not profitable" werd er verteld tijdens de vorige generatie die veel te lang heeft geduurd. Heel wat gaming uitgevers hebben gezegd om te wachten met nieuwe IP's tot de nieuwe game generatie. En nu verteld één van de beste ontwikkelaars van dit moment om lekker door te gaan met franchises die al jaren bestaan?

Sterker nog, komt EA überhaupt met een nieuwe IP de komende tijd?

[Reactie gewijzigd door polopolo150 op 10 februari 2015 11:11]

Titanfall was relatief nieuw. Verder kan je het ze moeilijk kwalijk nemen wanneer het gros van de consumenten Assassin's Creed X, CoD X of BF X koopt. Assassin's Creed doe ik trouwens net zo hard aan mee :)

Persoonlijk ben ik al lang blij dat ze weer kijken naar Mirror's Edge, SW:KOTOR en SW:Battlefront bijvoorbeeld. Nieuwe technieken in bestaande IP kan een IP weer helemaal opfrissen.
is wel een verschil tussen kotor (niet genoemd) en tor (the old republic) (wel genoemd). Lijkt mij apart dat ze weer 'flink' investeren in sw:tor, die game was wel aardig en deed aantal dingen goed, maar is toch uiteindelijk geen commercieel succes voor ze geweest lijkt me..
Heel wat gaming uitgevers hebben gezegd om te wachten met nieuwe IP's tot de nieuwe game generatie. Sterker nog, komt EA überhaupt met een nieuwe IP de komende tijd?
De vorige generatie kwam ook traag op gang. Pas eind 2007 kwamen grote series als Call of Duty Modern Warfare, Assassin's Creed, Uncharted, Mass Effect en BioShock uit. Geef ontwikkelaars eventjes tijd :P

Criterion (van Need for Speed) heeft een nieuwe IP, voor de rest zijn ze bij EA bezig met Titanfall 2, Mirror's Edge 2, Mass Effect 4 en 3 grote Star Wars games (gemaakt door de Battlefield, Dead Space en Kotor ontwikkelaars).
Ik vind dat EA zich met Battlefield: Hardline redelijk goed onderscheidt. Het is in tegenstelling tot andere titels in dit genre toch iets "nieuws". Maar een echte nieuwe IP is er niet, de vraag is: Heb je dat ECHT nodig? Ik bedoel, een nieuwe IP kan zich tegenwoordig al makkelijk als nieuw noemen, als je gewoon een andere skin, naam en setting plaatst op shooter x.
wat is er nieuws aan hardline wat nog niet bestond?

Payday 2 in een BF4 sausje.
(Goede) single player ? door Visceral Games. :)

[Reactie gewijzigd door nFo op 10 februari 2015 17:35]

Een nieuw deel in de mass effect serie? 't was toch een trilogie.
Maarja, hoop op verbetering DA:I is mooi. misschien dat we dan kunnen spelen zonder EA/origin en een fatsoenlijke tactical camera voor pc hebben.
Het verhaal van Shepard was een trilogie. Ze hebben er nooit echt geheim over gedaan dat ze graag naar het universum terug zouden keren voor andere verhalen.
Het woord serie impliceert dat ze iets gaan doen gerelateerd aan de eerste 3.
Anders hadden ze wel het woord universum gebruikt or wereld.
Of is dit een heel slim gevalletje van hype?
Ik denk dat hier eigenlijk 'Franchise' bedoeld wordt. Meer zullen we er niet in moeten zoeken vrees ik.
Of Tweakers is zoals altijd nogal slordig in de details. De volgende ME wordt een game in het ME-universum waarbij Shepard's verhaal al gespeeld is. Het wordt game meer in de trend van de laatste Inquisition: meer open-world en meer exploration.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 10 februari 2015 11:56]

Jammer dat ze dat met het Shepard verhaal een beetje lastig hebben gemaakt.Zou liever dat ze het retconnen en gewoon doen of de hele trilogie nooit bestaan heeft.

Aan de andere kant, ik heb weinig vertrouwen dat de huidige Bioware er iets goeds van kan maken. Jammer, want het Mass Effect (1) universum was inderdaad echt heel cool.
Hoezo lastig? En het ME 1 universum is hetzelfde als 2 en 3. Universum is niet gelijk aan het verhaal of gameplay etc. ;)

Dit nieuwe deel kan gewoon spelen voor/tijdens/na het hele gebeuren met Shepard. Er is meer dan genoeg ruimte om er iets moois van te maken!
Er is meer dan genoeg ruimte om er iets moois van te maken!
I see what you did there ;)
Nee, maar het verhaal van Mass Effect 3 gaat over het hele universum, welke totaal anders is na het einde (welke kleur je ook kiest).
Daarnaast vind ik het ook erg jammer hoe de verhaallijnen van sommige rassen, zoals de Geth, Krogan en Quarian veranderde in de latere Mass Effects.

Het liefste zou ik daarom een adventure/mystery/space sim spelen in het universum zoals het was in Mass Effect 1. Ze kunnen het helaas ook niet veel eerder plaatsen, omdat de mensheid toen die Mass Relay nog niet hadden ontdekt.
Voor en tijdens kan, maar het is moeilijk om al te onder de indruk te zijn over de impact van je karakter in een wereld die in een paar jaar op een apocalyps afstruint.

Na kan niet zonder Destroy te canoniseren ... en dat gaat ten nadele van "de artistic integrity" van ME3 (kan 99% van de spelers niet schelen, maar Mac werkt nog steeds mee aan ME en ik denk niet dat die het leuk zou vinden).
Spijtig, dit laat maar weer eens zien dat originaliteit niet loont en mensen eerder voor een reboot/vervolg gaan omdat zoiets 'centen' oplevert.

Keek hier persoonlijk meer op uit dan een Nieuwe Mass Effect of Star Wars(ondanks fan van beide nooit echt veel tijd in gestoken)
Nouja orginaliteit? het is niet alsof Shadow realms zo origineel zou worden... Om eerlijk te zijn heb ik al in geen jaren meer een echt origineel spel gezien (wat niet wil zeggen dat er geen leuke spellen zijn geweest, verre van)..
Ik was 1 van die mensen die zich aangemeld had ;(

De andere titels trekken me gelukkig ook, vooral omdat ze bekend zijn en Shadow Realms voelde anders en vernieuwend.
Als ze de tijd en energie nu in een Mass Effect game gaan stoppen kan ik daar niet heel erg rauwig om zijn.
Ik kijk zo 1x per maand alle ME(4) trailers en kan echt niet wachten (vond zelfs 2 en 3 goed).
Hoewel hij nog niet af was vind ik deze game ook niet geheel de Bioware look & feel had. Al maken ze weinig rommel natuurlijk.

Wie weet eeuwig zonde, maar ik ga ervan uit dat ze weten wat ze doen en hun resources beter ergens anders kunnen gebruiken. Heb geen idee wat SWTOR tegenwoordig nog doet, maar Dragon Age en uiteraard ook Mass Effect zijn inmiddels bewezen titels waar men de mankracht beter in kan stoppen dan in iets waar Bioware schijnbaar niet helemaal achter staat.
Toch wel jammer! Zeker na de suspense en opbouw die ze gecreëerd hebben met de uiterst mysterieuze marketing strategie. De vage mailtjes, linkjes die constant plat lagen, cheapy uitstralende websites met subtiele hints naar illuminatie achtige dingen.

Wat betreft marketing zaten ze spot on, elke media source hapte maar al te graag! Interessant om te zien dat ze weer meer energie gaan steken in SWTOR, userbase is dus steady en groot genoeg.

[Reactie gewijzigd door quintox op 10 februari 2015 16:37]

Ik hoop op Dragon age DLC
Hopelijk gaan al die lui nu werken aan een PS4 versie van de Trilogy :)
Wishful thinking maar toch :P
zonde, veel tijd in gestopt en dan er mee stoppen. weer iets wat we nooit gaan zien :/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True