×

Shadow Realms Preview

BioWare doet het asymmetrisch

Door , 13 reacties

Asymmetrisch is hip

Asymmetrische multiplayergames lijken opeens populair. Met Evolve heeft 2K Games een hit in handen als we de previews en de rijen op beurzen als de E3 en GamesCom moeten geloven. Misschien aangestoken door dat succes werkt BioWare nu aan een enigszins vergelijkbare game. Tijdens de GamesCom kondigde BioWare, onderdeel van Electronic Arts, vrij onverwacht een geheel nieuwe game aan die gemaakt wordt door de BioWare-vestiging in Austin. En laat ook die game -  Shadow Realms - nu een pure multiplayergame zijn waarin twee kampen het tegen elkaar opnemen. Net als bij Evolve bestaat het ene kamp uit vier spelers, die het opnemen tegen een enkele en veel sterkere tegenstander in het andere kamp.

Het uitgangspunt van beide games is dus hetzelfde, al zijn er uiteraard ook grote verschillen. Zo ligt bij Evolve de nadruk niet op het verhaal, maar puur op de actie. Shadow Realms is een game van BioWare, wat haast automatisch betekent dat er verhaal in de game zit. Als we de makers moeten geloven, is dat een typisch BioWare-verhaal, dus met ruimte voor humor, romantiek en verraad. Helaas hebben we van dat verhaal nog weinig meegekregen, al is wel duidelijk dat BioWare voor een geheel nieuwe invalshoek gekozen heeft. Tenminste, een voor BioWare nieuwe invalshoek. Shadow Realms speelt namelijk in het heden, en bovendien is dat 'heden' realistisch.

Embra

Al is dat natuurlijk niet alles. Want naast het heden is er een schaduwwereld die Embra heet. Daar heerst een oorlog tussen twee machtige groeperingen, de Shadow Legions en de Radiant Empires. In die oorlog hebben de Shadow Legions net een nieuw soort strijder gerekruteerd, in de vorm van de Shadowlord. Bovendien hebben de Shadow Legions een manier verzonnen om Embra te verlaten en naar onze wereld te trekken, uiteraard met als doel om die te veroveren. Daar komen beide werelden dus samen. Gelukkig wakkert de komst van de Shadowlords op aarde een sluimerend magisch bewustzijn aan. Bij een groep Heroes komen magische krachten los waarvan ze niet wisten dat ze die hadden.

Shadow Realms.

*