Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Canon EOS 6D Mark II-dslr komt eind juli uit voor 2130 euro

Canon heeft de EOS 6D Mark II aangekondigd. De fullframe-dslr krijgt een nieuwe 26,2-megapixelsensor en 45 autofocuspunten. Het toestel volgt de vijf jaar oude 6D op. Ook komt Canon met een nieuwe kleine instap-dslr: de EOS 200D.

Het ontwerp van de Canon EOS 6D Mark II is op het kantelscherm na ten opzichte van het vorige model niet veel aangepast, maar de hardware aan de binnenkant is volledig vernieuwd. Zo krijgt de 6D Mark II een nieuwe 26,2-megapixelsensor met Dual Pixel AF-techniek. Een Digic 7-beeldprocessor verwerkt de beelden. De lichtgevoeligheid loopt van 100 tot 40.000 iso, maar dat kan worden uitgebreid tot een equivalent van 102.400 iso.

Het autofocussysteem krijgt een flinke upgrade ten opzichte van het vijf jaar oude model. De 6D Mark II is voorzien van 45 focuspunten die allemaal kruislings gevoelig zijn. De maximale fotografeersnelheid bedraagt 6,5fps. Filmen kan in 1080p-resolutie met 60fps. Een 4k-filmfunctie ontbreekt op de camera. Er is een ingang voor een externe microfoon, maar geen audio-uitgang.

Het 3"-scherm aan de achterkant is een touchscreen en het kan zowel uitgeklapt als gekanteld worden. De behuizing van de camera is afgedicht tegen stof en vocht. Er is wifi, nfc en bluetooth voor het draadloos overzetten van bestanden en het bedienen van de camera op afstand. Ook is er een gps ingebouwd.

De EOS 6D Mark II gebruikt dezelfde LP-E6N-accu als zijn voorganger, wel is er een nieuwe batterijgreep voor het nieuwe toestel. Die BG-E21 komt samen met de camera op de markt eind juli en kost 210 euro.

Canon introduceert ook de EOS 200D. Dat de opvolger van de vier jaar geleden aangekondigde EOS 100D, een kleine spiegelreflexcamera met een aps-c-sensor. Net als de 6D Mark II krijgt de 200D een Digic 7-beeldprocessor. De sensor heeft een 24-megapixelresolutie en Dual Pixel AF voor scherpstellen in live view. De lichtgevoeligheid gaat tot 25.600 iso en de fotografeersnelheid is 5fps of 3,5fps met continu-autofocus. Filmen kan in full-hd-resolutie met 60fps.

Voor autofocus door de optische zoeker maakt de instapcamera gebruik van negen punten. Het 3"-scherm aan de achterkant van het toestel kan uitgeklapt en gedraaid worden. Ook het instapmodel heeft wifi, bluetooth en nfc. Canon brengt de EOS 200D eind juli uit voor 610 euro in een zwarte en witte uitvoering. Dat is de prijs voor de losse behuizing, zonder lens. Vermoedelijk komt er ook een versie met kitlens, maar daarvan heeft Canon geen europrijs bekendgemaakt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-06-2017 • 08:56

127 Linkedin Google+

Reacties (127)

Wijzig sortering
Wellicht handig om erbij te vermelden dat de viewfinder een vergroting van 0,71x heeft en beslaat 98% van wat je in werkelijkheid ziet. Ze gebruiken de <100% coverage blijkbaar om de scheiding tussen entry level en echt professional aan te geven. Aldus dpreview: https://www.dpreview.com/...rk-ii-shooting-experience

Ik ben wel blij met de flinke upgrade. Vooral de AF, want die is toch echt bagger op de 6d1. Ik kan er nog steeds niet aan wennen. Maar 11 gecentreerde punten in 't midden en slechts 1 ervan crosstype (zie ook mijn review van de 6d1).
En ik krijg de 6,5fps terug die ik vroeger op de 40d had :) Ook weathersealing toegevoegd. Het enige wat er nu voor mij nog "ontbreekt" is een iets dikkere rechterduimknobbel, die is niet zo dik bij de 6d en 6d2 zoals bij de 40D/50D/7D/5D Serie. Dat maakt toch dat ie wat steviger in de hand ligt. Other than that ben ik blij met deze upgrade en zal waarschijnlijk tot aankoop overgaan.
Waar ik echter wel nieuwsgierig naar ben is of het type matglas ook gewoon hetzelfde is gebleven tov. de 6d1. Ik heb nu precisie matglas erin en ik hoop dit te kunnen meenemen naar de 6d2.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 29 juni 2017 09:37]

Ja ik weet het niet met deze camera blijf er een dubbel gevoel over houden :?

Mooie upgrades allemaal maar ook écht hoog tijd dat ze dat deden tov. De concurrentie is vaak al verder dus de inhaalslag was nodig.

Maaar zoals je zelf al schrijft met bv. zoeker coverage blijf ik een nasmaak houden dat het toestel maar een beetje "het moet maar" toestel voor Canon is. Heel flauw geen 100% coverage, mooie AF maar (wat ik tot nu toe lees) gerecycled van de 80D en dus beroerd verdeelde AF punten. Ik weet niet voelt gewoon alsof Canon dit segment er maar bij heeft omdat de rest het ook doet maar niet echt de drive had om een gaaf toestel in deze prijsklasse te hebben.

Blijf dit toestel in de gaten houden als potentiële upgrade kandidaat en ben ook zeer benieuwd naar de resultaten in real life :)
Dit toestel heeft "Dual Pixel CMOS AF", bijna alle 26.000.000 pixels geven een onafhankelijke AF meting. Oftewel de plaatsing en aantal van 45 Focus punten is alleen een software keuze/instelling. En kan in de toekomst veranderen bij nieuwe firmware
Het gaat hier om een spiegelreflex toestel, dus er zitten wel degelijk 45 AF punten in die werken als je door de zoeker kijkt. Alleen in live-view heb je wat aan dual pixel CMOS AF. Aangezien ik vrijwel nooit live-view gebruik en ook geen video doe kan die Dual Pixel CMOS AF mij gestolen worden. Ik had liever een fatsoenlijke verdeling van de echte AF punten.
Yep. Het zijn er wel 45 x-type AF punten, maar ze zijn zo geconcentreerd in het centrum, dat je als nog weinig compositie mogelijkheden hebt. Het zal wel bij focus and recompose blijven vrees ik.
Full Frame kies je als je het mij vraagt al niet snel als je een goede verspreiding van de AF punten wilt. Als je APS-C gewend bent en dan naar FF overstapt lijkt bijna elke FF wel of het alleen geconcentreerd is in het centrum.

Een 7D2 heeft een veel betere verspreiding als bijvoorbeeld de 5D4 of 1Dx2 (Al is het in dit geval niet een zelfde module, maar wel zelfde maat). Een Nikon D500 heeft een veel betere verspreiding als de Nikon D5. Zolang ze in APS-C en FF de zelfde modules gebruiken zal de verspreiding bij FF altijd tegen vallen.

[Reactie gewijzigd door Xensor op 30 juni 2017 07:36]

Een 98% of 99% viewfinder is niet iets om wakker van te liggen naar mijn mening. Betere AF is inderdaad erg prettig want de AF (los van het middelste punt) van de Mark I is nog prehistorisch.
Rare redenatie van die zoekercoverage. Nikon heeft in ieder geval al van de D7xxx serie 100% coverage (lagere series weet ik niet), en die zitten in een hele andere klasse. Klinkt eerder als marketingbullshit om een kostenbesparing goed te praten.
Qua specs lijkt het een mix om de D610 en D750 van Nikon te beconcurreren met één toestel.
Nu nog even zien hoe de sensor presteert maar als ik naar de 5D IV kijk komt dat wel goed.
Het autofocus systeem lijkt voldoende zolang je geen tracking nodig hebt voor snelle onderwerpen.
Ook het draaibare scherm ziet er solide afgewerkt uit en oogt steviger dan het kantelbare systeem van Nikon.
98% viewfinder coverage anno 2017 lijkt mij een overbodig iets om op te besparen.
Sommige DSLR's van pak hem beet 500 euro hebben tegenwoordig zelfs +/- 100% coverage.
Het is echter geen significant nadeel het is alleen een beetje jammer dat fabrikanten het nog steeds 'zoeken' in dit soort onbenullige dingen.
Dat 4k video ontbreekt is denk ik niet zo'n issue aangezien dit 'nog' niet zo'n grote markt is en het veel rekenkracht vereist.
Overigens vervult de 5D IV (& 1Dx II) al de 4k film functie alhoewel in crop mode en niet al te beste kwaliteit....
Helaas zijn de af punten enorm slecht gespreid. Het lijkt alsof ze een af systeem voor een aps-c camera gebruikt hebben. Alle focuspunten zitten samengepropt in het centrum. Een enorme misser die veel kopers niet gaan zien aankomen. Op papier ziet het er immers erg mooi uit. Ik had meer verwacht van deze camera. Had zelfs plannen om hem te kopen. Helaas...
Bij een blik in de zoeker zie je dat '45 autofocuspunten' leuk klinkt , maar wanneer je het systeem 1 op 1 overneemt van de 80D, een cropcamera dus, zitten alle autofocuspunten in het centrum van de zoeker, en dat schiet niet echt op.
Vermoedelijk komt er ook een versie met kitlens, maar daarvan heeft Canon geen europrijs bekendgemaakt.
In de pre-order staat de prijs voor de 200D met kitlens wel: 719.99 met ef/s 18-55mm f3.5-5.6 https://store.canon.nl/ca...-6-is-stm-zwart/2250C013/
2130 euro ?!? Wat een bezopen prijs! Ik heb mijn 6d 5 jaar geleden (body) gekocht voor 1130 euro. Ook tevens het ontbreken van 4k video is een domper!
3,5 jaar geleden heb ik er ¤1599,- voor betaald bij CameraNu. De prijsontwikkeling van Tweakers laat ook niets onder de ¤1500,- zien. Ik denk dat je dan excl. BTW bedoeld met ¤1130,- of je hebt hem aangeschaft tijdens een BTW actie o.d. maar zo in de winkel voor ¤1130,- kan niet kloppen.

In ieder geval is hij nu voor rond de ¤1500,- te koop wat ¤600,- verschil is met de Mark II. Voor een betere AF en sensor denk ik niet dat de Mark II een goede deal is. Ik zie de prijzen ook niet zakken voorlopig aangezien FF camera's erg waardevast zijn de afgelopen jaren.
Ik weet niet precies waar je hem gekocht hebt, maar de introductieprijs van de 6D was vrijwel hetzelfde. Zo bezopen is die prijs dus ook weer niet. Je zal waarschijnlijk weer even op de grijze markt moeten kijken ;)
Ook ik heb hem rond de 1100 euro gekocht, gewoon bij cameranu en de 2e bij mediamarkt. Beide rond de 1100 en 1200 euro. Prijs is echt een domper, blijf wel lekker bij de canon 6d
Dat is knap, want de huidige prijs van de 6D ligt beduidend hoger.
Vergeet de cashback acties van Canon niet.
Zal het je nog gekker vertellen: inclusief cashback van canon en cashbackXL was ik bij de mediamarkt versie vorig jaar 900 euro kwijt. De prijs van de canon 6D lag toen rond de 1300 euro en btw ging er toen van af bij Mediamarkt waardoor hij dus 1200 euro werd. De cameranu was met gewoon 1200 euro, zonder cashback actie al een paar jaar terug.

Zijn erg leuk zulke acties aangezien ik over een paar jaar nog steeds de camera met winst kan verkopen. Snap niet waarom de prijs nu rond de 1500 euro zit, naar mijn weten altijd rond de 1200-1400 geschommeld.

[Reactie gewijzigd door Sneakyman op 29 juni 2017 15:15]

Het is inderdaad ook een stuk hoger dan ik had verwacht (gehoopt)... zelf zat ik rond een prijs van ¤1699 te denken ofzo. ¤2130 vind ik écht wel een stuk te hoog om meteen mijn 6D1 in te ruilen voor de 6D2. Pfoe.

Zelf heb ik mijn 2e hands 6D1 via Tweakers gekocht voor ¤950. Er zaten wel visuele beschadigingen op, maar technisch is hij nog zo goed als nieuw en gebruik hem nu al ongeveer anderhalf jaar met veel plezier.

Als ze weer zo een BTW actie hebben bij de MediaMarkt, dan gaat er effectief iets van 17% van de prijs af toch? Dan zou je uitkomen op ¤1767,9. Dát lijkt me dan wel weer een prijs om er over na te gaan denken! :D Als ze maar niet van die geintjes uit gaan halen dat die 'ineens' uitverkocht is of dat het product simpelweg niet mee doet met de actie.
Ik was aanvankelijk enthousiast, maar de verdeling van AF punten en de >2K prijs vind ik toch wel een tegenvaller. Ik ren ook niet meteen naar de winkel...
Dan heb je een mooie aanbieding gevonden, hij staat op het moment nog steeds op zo'n 1600 euro, met een introductieprijs die ongeveer gelijk was aan deze: pricewatch: Canon EOS 6D Body Zwart
Maar toen was die vast niet net op de markt...
Geen 4K video, in welk jaar leven we? Erg jammer dat Canon geen 4K video wil ondersteunen op de "betaalbare" camera's. Ik zit er serieus over te denken al mijn lenzen en canon spul te verkopen en over te stappen op een merk dat wel 4K video doet in het prijssegment waar voor ik bereid ben te betalen.
Als je echt zo graag 4k wil filmen, waarom koop je dan niet bijvoorbeeld een BlackMagic met een EF-mount? Dat zijn camera's die echt gericht zijn op filmen en geluid opnemen. Betere codec, geen roling shutter, XLR aansluiting, CFast 2.0, ergonomisch en ProRes 4:4:4...

Kan je wel al het Canon glas gebruiken zonder cropfactor.

[Reactie gewijzigd door Avaris op 29 juni 2017 09:17]

Schijnbaar hebben veel mensen graag een hybride oplossing. Eentje die van beide werelden genoeg biedt. Canon voldoet daar al enige tijd niet meer in en anderen als Sony en Panasonic nemen het stokje over. Protectionisme voor je eigen lijnen is niet nuttig als je daarmee klanten verliest. Je kan beter zelf een eigen productlijn kanabaliseren dan dat een concurrent dat doet.
Stel je vergelijkt hem met de GH5. Ongeveer dezelfde prijs.

Dan ga je geen GH5 kopen voor de foto's: de 6D mark II heeft een groot voordeel met zijn fullframe. Omgekeerd ga je geen 6D mark II kopen voor de videofuncties.
Beiden zijn hybride camera's de één met betere features en sensor voor videografie, de ander voor fotografie.

Ik vraag me serieus af hoeveel mensen/fotografen ze nu écht gaan verliezen omdat er geen 4K op zit.

[Reactie gewijzigd door Avaris op 29 juni 2017 09:58]

Fullframe hoeft niet altijd een voordeel te zijn. Genoeg fotografietakken waar juist een cropsensor een voordeel biedt omdat je dan direct een stuk dichter bij je subject zit. Denk aan sportfotografie of wildlife-fotografie bijvoorbeeld. En een GH5 in combinatie met een Metabones Speed Booster en een leuke UWA biedt prima wijde plaatjes. Veel mensen denken dat je met een cropsensor niet meer wijd kunt schieten en dat je daar perse een full frame voor nodig hebt, maar da's echt onzin.

Het is wel zo dat een camera altijd uitblinkt in óf video óf foto. Een camera met perfecte video én perfecte foto bestaat niet. Er ligt altijd een focus op een van die aspecten. Overigens is het niet alleen de 4K waar Canon mogelijk mensen op verliest, maar ook het gebrek aan hogere framerates, het gebrek aan hogere bitrates, het gebrek aan meer opties voor video, en vast nog wel wat andere dingetjes. Als dat soort spul wilt bij Canon moet je uitwijken naar de veel duurdere Canon C300 of in mindere mate de Canon 1DX Mark II.
Dat geef ik gelijk toe, het is zeker niet altijd een voordeel. Maar als ik kijk waar Canon met deze 6D op mikt, dan denk ik dat het voor deze doelgroep een hele goede camera voor een leuk prijsje is. Zeker als je even het geduld hebt om een jaartje te wachten.

GH5 zou ik ook blind aanraden voor 4K filmen, je ziet dat Canon gewoon geen zin heeft om de Codec e.d. allemaal perfect te maken voor deze budget camera.

Wat betreft die 95% weet ik het niet Thorgrem. Daar kan je over blijven discussieren...
Volgens mij is een Nikon D750 een veel betere keuze en heeft volgens mij stuk betere sensor.
Deel heb je natuurlijk gelijk maar grote voordeel van fullframe blijft grotere sensor en dus bij minder licht betere foto's.

Perfecte camera is foto en video bestaat niet, ook dat klopt deels, de verschillen worden steeds kleiner. Als ik nu kijk wat sony aan het doen is met de A9 en ook nieuwe aankomende A7 iii dan zijn dat toch hele leuke dingen zowel op foto maar ook video gebied.

Op youtube leuke test tussen de a9 en nikon d5 en ze vergeleken video niet eens omdat sony daar toch veel beter in was dan nikon. Op foto gebied deed de sony niet onder voor nikon. Dus ja foto en video gaat steeds meer samen ook bij duurdere toestellen. Probleem is dan zowel canon en nikon de functies niet willen aanbieden maar daardoor wel klanten verliezen.

Ik zie dat om me heen, mensen die op andere merken overgaan juist om die reden maar ook hier in deze thread lees ik al teleurstelling.
Je zou dat simpel kunnen opvangen door glas te kopen met een groter brandpunt, maar in en tijd waarin zich iedereen fotograaf noemt, is dat een investering die niet veel mensen meer kunnen of willen doen.
In de tijd van analoge fotografie was er ook geen crop, maar toen wisten echte fotografen ook goede foto's te schieten bij sport- en natuur fotografie.
In die tijd was fotografie ook nog een echt vak... ;)
Ik zit in het Nikon-kamp, maar overweeg ook al een tijdje om over te stappen.

Je merkt gewoon dat Canon en Nikon zich weer meer op de pro's richten, de prijzen omhoog knikkeren en features weglaten uit lagere modellen.

Hierdoor krijg je soms het gevoel een beetje vast te komen zitten. Een 6DMII zou voor veel mensen al een aardige upgrade zijn, kost een vermogen en die koop je dan op de toekomst. Dan is het een enorme domper als je video's wil maken en je weet dat de video's qua resolutie al achterhaald zijn. Net als dat ik het zonde vind dat sommige videomateriaal van m'n reizen uit het verleden in DVD-kwaliteit zijn.

Dan zie je vervolgens micro 4/3 camera's voor een kwart van de prijs, die tot de nok toe vol zitten met moderne features en 4K. De foto's zijn niet hetzelfde, maar je hebt wel 1500 over voor lenzen, dus mogelijk dat je alsnog creatiever kan zijn.

Het wordt lastiger om als consumer vast te houden aan DSLR's omdat je weet dat die prijzen puur zo hoog zijn omdat andere mensen er hun brood mee verdienen. Als je graag in 4K wil filmen met een DSLR dan kan je met 2130 euro in je zak dus steeds niet bij Canon terecht, en dat is zuur.
In het Canon kamp heb je dan wel het voordeel dat je gebruik kunt maken van Magic Lantern dat veel van de weggelaten features terugbrengt. ;)
Ook niet per se. Voor vele recente bodies is bij ML nog weinig beschikbaar en de vraag is nog of dit gaat komen en/of wanneer. Men zegt ook vaker op dat forum: koop geen camera in de hoop dat ML dit volledig gaat supporten, want het kan maar zo zijn dat we het nooit zullen doen. Hangt volledig af van de ontwikkelaars en testers.

Er lijken bijv. nu wat moeilijkheden te zijn met de nieuwe DIGIC processoren om deze met ML werkend te krijgen. De 80D heeft DIGIC6 en de 77D DIGIC7... allemaal waar nog geen werkend format voor is en sowieso nog wel een tijdje zal duren. Bij de 6DII (ook DIGIC7) zal dat dus niet veel anders zijn denk ik dan.
Canon en Nikon kunnen zich idd op de pro's richten, markt die misschien eerder krimpt dan groeit. Daarnaast worden de specs van de andere merken ook steeds beter. Het verschil in kwaliteit tussen de anderen en canon en nikon zelfs voor pro's wordt minder.
Ook pro's zitten soms te wachten op nieuwe snufjes en langzaam zullen de merken als canon en nikon het steeds moeilijker krijgen.

Lees trouwens net reveiw van sony a9 die zich op de pro markt richt, ook daar scoren ze goed met specs beter dan canon en nikon.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 29 juni 2017 11:08]

Ik stel me echt de vraag of Canon het niet-pro segment ooit serieus heeft genomen. Noem mijn eens een paar EF-S lenzen die echt onderscheidend zijn? De 17-55 f2.8 IS is een van de weinigen en dan nog, plastieken bouw en een prijs van 1000 euro.
Voor zo'n 95% van de fotografie gevallen zal de GH5 qua sensorprestaties voldoende zijn. De GH5 is een betere hybride dan deze Canon.
Dat geldt voor jou misschien, maar dat verschilt per persoon/type fotografie. Landschappen/cityscapes schiet ik altijd met een FF, terwijl ik juist graag m'n Micro Four Thirds meeneem als ik bijvoorbeeld een stedentrip doe, omdat dit lekker compact is.
Maar de ergonomie van zo'n GH5 komt gewoon niet in de buurt van mijn Canon body's, dus voor fotografie gebruik is het voor mij gewoon geen optie. Als je heel de dag aan het fotograferen bent is het belangrijk dat de Body goed in de hand ligt en op de juiste plek goede ondersteuning biedt.
Juist als ik een hele dag aan het fotograferen ben zou ik de GH5 verkiezen boven de Canon. Lichter en compacter, idealer dan een Canon om zonder al te veel problemen de hele dag in de hand te houden. De Canon is dan voor mij geen optie. En de ergonomie van de GH5 is prima.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 29 juni 2017 13:46]

Het probleem met een GH5 (en vergelijkbare modellen) is dat je pink geen ruimte heeft om op te rusten. Die zit dus onder tegen het klepje van de accu aan. Een 5D (al dan niet via batterygrip) ligt véél lekkerder in de hand maar heeft weer als nadeel dat ie een flink stuk zwaarder is. Laatst de vederlichte Sony A7sII gebruikt maar die vind ik persoonlijk dermate klein dat ie gewoon niet lekker vasthoudt.
Als je daar last van hebt is de optionele grip een oplossing. Afhankelijk van je handen natuurlijk.
Het extra gewicht compenseer je dan weer met batterijen, en het compactere is juist een probleem met zware lenzen. Ergonomie dus.

[Reactie gewijzigd door JP_S op 29 juni 2017 15:49]

Probeer het eens met de GH5 of E-M1 mark II. De zwaardere objectieven zijn namelijk lichter. Ergonomisch is het prima vertoeven in het MFT ecosysteem. Een extra accu is niet zwaar of groot en draag je probleemloos in je jaszak mee.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 29 juni 2017 17:37]

Niet zo heel veel... Dat denk ik ook, want dit is een fotocamera bedoeld voor de gevorderde amateur (en als back-up voor de professional). Over het algemeen heeft deze groep niet eens echt de behoefte om video te schieten. De mensen die ik ken gebruiken de videofunctie op de 5D3 en 5D4 ook vrijwel nooit. Het ontbreken van 4K is imo iig geen gemis.
Nee, omdat die videomensen massaal naar Sony en Panasonic gaan. De 5D schiet prachtige plaatjes (ook in video) maar een gebrek aan video-opties is killing voor professionals. Dus die gaan voor de vaak goedkopere maar veel betere opties bij de concurrentie. Terwijl de 5D Mark II voor video echt veel gebruikt is destijds, mede door de uitmuntende beeldkwaliteit.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 29 juni 2017 15:54]

Je geeft het idd al aan. Hybride oplossingen zijn veel gevraagd. Waarom zou ik als ik goede lenzen heb weer een aparte video camera kopen als mijn dslr ook goed video's kan maken.

Heb zelf ook canon en zat te wachten op deze nieuwe 6d mkii maar eerlijk gezegd is het een teleurstelling. Canon blijft doorgaan op de oude voet. Paar nieuwe dingen en denken dat klanten trouw blijven. Bij sony heb je voor hetzelfde geld een hele mooie camera met vele betere specs en ook 4k video.

Of ik verkoop mijn lenzen en voordeel van canon lenzen is dat ze hun waarde redelijk houden en koop en sony spul voor of met convertor bestaande canon lenzen gebruiken.

Het wachten op de 6d mkii betekend grote teleurstelling in specs en denk dat anderen dat ook hebben. Stilletjes lopen er steeds meer mensen weg door het gebrek aan echte vernieuwing bij canon. Dat gaat ze vroeg of laat toch opbreken.
Als je echt zo graag 4k wil filmen, waarom koop je dan niet bijvoorbeeld een BlackMagic met een EF-mount?
Misschien omdat die nog een stuk minder betaalbaar is???
1245 euro voor de BlackMagic Design Micro Studio Camera 4K :+ En dan nog 200/300 euro voor een EF-mount, maar dan ben je alsnog 500+ euro goedkoper uit dan voor een 6D.
Maar ja steeds meer mensen willen foto / video in 1, kun je ook snel schakelen. Het moet ook kunnen en waarom dan 2 camera's foto video.
Leuk, maar dat is een soort verfijnde actioncam. Er zit bijvoorbeeld geen zoeker of display op, dus je moet er maar op gokken dat je onderwerp goed op de video komt.
Dan spendeer je de 500 euro die je hebt bespaard aan een schermpje. Heb je alsnog een minstens zo goed betaalbare professionele videocamera die in 4K kan schieten.
Behalve een schermpje heb je ook nog een manier nodig om de video op te slaan, want dat zit ook niet in de Micro Studio Camera 4K zie ik...

De Blackmagic Video Assist 4K is denk ik wat je daarvoor moet hebben. Plus hardware om een en ander aan elkaar te koppelen en hanteerbaar te maken.

Ik heb er geen toepassing voor die dit soort uitgaven kan verantwoorden, maar het is wel interessant te zien wat er op dit gebied te koop is tegenwoordig.
In welk universum zie jij een professionele videocamera van 5000 euro als goedkoper dan een fotocamera van 2000 euro? Tuurlijk ga ik geen blackmagic camera kopen als hobby fotograaf die zo nu en dan wel eens een mooie video van zijn kind wil maken.
Ja, maar welke 4K fullframe inclusief de superieure focus mogelijkheden van de 6D zou je anders willen kopen bijvoorbeeld van rond de 2000 euro?
Zijn de autofocusmogelijkheden van deze nieuwe 6D echt zo superieur tov de concurrentie, of enkel ten opzichte van hun eigen model. Aangezien het een aankondiging is, zou ik toch eerder de reviews afwachten.

Als je 4K wil, kan je naar de Sony A7S II of A7R II kijken, afhankelijk of je meer lichtgevoeligheid of hogere resolutie wil. De sony's hebben ook een groter aantal AF punten, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

Als full frame niet per se een vereiste is, is de A6300 misschien interessant. Hoge burst rate, goede autofocus, ... alleen zal je in het begin waarschijnlijk wat vloeken op het menusysteem van de Sony :p
Dual Pixel AutoFocus is wel echt een heel goed betrouwbaar systeem, in combinatie met een STM lens krijg je daar wel echt mooie beelden uit.
Sony A7 II misschien, of sorry de nieuwe A7 iii die dit jaar uitkomt. mirroless, 4k video nog veel maar af punten enz enz.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 29 juni 2017 11:22]

Ik zet de focus altijd op handmatig of single point en full frame is leuk maar apsc vind ik ook prima. Mijn punt is, de prijzen van 4K op slr worden onnodig kunstmatig hoog gehouden want de camera's kunnen het qua sensor en rekenkracht met gemak verwerken. Ik zou bijna durven wedden dat je met een simpele firmware update een 6D 4K video zou kunnen laten verwerken.
Of je moet hopen dat Magic Lantern deze camera snel weet te kraken.

Temperatuur zou nog een issue kunnen zijn, samen met een te hoge rolling shutter.
Op de meeste betaalbare 4K schermen zie je het verschil tussen 4:2:2 en 4:4:4 echt niet, tenzij je echt op een onmogelijke manier aan de curves hebt lopen trekken (kwestie van beetje opletten in je edit).
Het verschil tussen 4K en HD zie je dan wel.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 29 juni 2017 09:41]

Ik gebruik nog steeds een 5D Mk II en gebruik de video mogelijkheid eigenlijk nooit. Als ik video maak dan gewoon met mijn iPhone 7 en die kwaliteit vind ik goed genoeg. Heb sowieso geen 4K TV dus ik zou ook nooit een camera kopen met 4K video bovenaan mijn wensenlijstje.
Ik denk daarom ook dst Canon bewust heeft gekozen alleen film HD te ondersteunen omdat de hoofdmoot van de doelgroep jet toch gaat om de fotografische kwaliteiten en dat zit bij deze 6D wel snor.
Mss is een 5DII ook gewoon geen echt videomonster :+
Mss is een 5DII ook gewoon geen echt videomonster :+
Met Magic Lantarn is bet anders best OK maar om mooie video’s te maken los van die hack is teveel gedoe vind ik zelf.
Zonder cropfactor? Ze hebben m4/3 en super35 sensoren, dus gewoon een cropfactor hoor. Maar verder zijn er ook consumentencamera's die qua videofeatures (icm break out box) een heel eind komen, zoals bijvoorbeeld een GH5.
Of een Sony Milf camera (A7 / A7S / A9) en die hebben tevens geen spiegelhuis => minder mechaniek en met de eenmalige koop van een Metabones adapter ($400) kun je alle EF lenzen zonder verlies aan functionaliteit gebruiken.
Mensen die alleen fotograferen met een fotocamera zitten niet op 4K te wachten denk ik.
Ik heb een 5D2 en een 5D3, maar ik heb nog nooit een filmpje gemaakt met deze camera's en heb er ook geen behoefte aan.
Dus wat mij betreft een prima keuze om geen 4K te implementeren.

Wat ik wel mis is de joystick achterop deze camera om een focuspunt te selecteren.
Maar wellicht werkt het via het touch-screen veel prettiger?
Voor mensen die enkel alleen fotograferen maakt dat inderdaad niet uit.

Maar mensen die hun camera (ook) gebruiken voor video (en dat is ook nog steeds een grote groep) zullen niet snel hun oude Canon vervangen door deze nieuwe 6DII. Voor Canon zelf zou het dus wel moeten uitmaken omdat deze mensen overstappen naar een ander merk.

Voor jou dus een prima keuze dat Canon geen 4K heeft geïmplementeerd.
Voor Canon een vreemde keuze omdat zij klanten (filmers) verliezen en zeker geen nieuwe klanten aantrekken.
Tja, Canon moet natuurlijk wel een reden creëren om een 5D4 boven deze 6D2 te kiezen.
Anders concurreren zij hun eigen goudhaantje weg....
Dit dus, ik overweeg ook om al mijn Canon apparatuur de verkoop in te doen en over te stappen op een ander merk. Ze kunnen makkelijk 4K toevoegen maar vertikken het gewoon, anders hebben hun dure high end camera's nauwelijks toegevoegde waarde blijkbaar.
Ben van plan hetzelfde te doen. Net naar sony gekeken en komt binnenkort nieuwe a7 iii uit die mooie specs lijkt te hebben.

Geluk van canon lenzen is dat ze redelijk hun waarde houden. Heb bijv 70-200 2.8 ii is lens. sony heeft daar schijnbaar ook mooi alternatief voor. Sony 4k video veel meer af punten. Was ook aan het wachten op deze nieuwe 6d maar specs vallen gewoon vies tegen.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 29 juni 2017 12:23]

De camera is ontworpen toen 4k nog niet bestond, lijkt me logisch. 4K heeft nog meer warmteontwikkeling dan HD, dus dat is niet zomaar eenkwestie van andere chips.
4k bestaat nu al even en als je er zo lang over doet om daarmee op de markt te komen heb je het gewoon niet begrepen. Denk en lees dat ook hier dat steeds meer mensen weg gaan van merken als nikon en sony. Laatst kennis ook al, weg canon en ander merk.
Ja daaag!!

Je wist goed als producent dat dat eraan zat te komen. Als dat zo iets moet je de ontwerp afdeling even een schop onder hun kont geven.

Nikon heeft het ook in de D500 en de full frame variant daarvan zitten ( maar die is duurder).

En die camera's zijn al 1 jaar tot 2 jaar oud. Dus het excuus van de ontwerptijd is echt een zeer slecht excuus.
je hebt gelijk. Canon wil duidelijk geen geld verdienen, en daarom laten ze belangrijke 4k video op hun fotocamera achterwege!
Canon heeft (net als Nikon) voldoende fans zodat ze bij het merk blijven.

Canon (en Nikon) hebben gewoon flink wat lenzen. En ondanks alls blijft het een van de goedkoopste full frame camera's die er zijn.

Hoewel ik als ik eerlijk ben ik de Nikon keuzes beter vind ik deze.
Laat even weten wat je wil verkopen. 😉
Feitelijk een 80d met ff sensor (minus koptelefoon uitgang, of mis ik iets?) Maar wel een stap duurder.

Jammer dat hij niet iets concurrender geprijsd zou zijn, zoals de d610 (¤1450) bijvoorbeeld.
Als je een FF denkt te kunnen vergelijken met een crop, dan raad ik je aan om eens foto's van beiden naast elkaar te bekijken. Met de crop kom je er dan bekaaid af.
euhh? ik weet niet waar ik die vergelijking maak? Ik heb het puur over lay-out en functionaliteit, ik weet heel goed wat de verschillen in sensor zijn.
Hier: Feitelijk een 80d met ff sensor... ;)
ja, dus met FF, sensor, ik vergelijk de sensor dus als enige niet?
Zeer interessante camera met ook een paar serieuze minpunten:
- Geen 2e SD slot voor redundante opslag (voor het geval 1 kaartje tijdens schieten het begeeft)
- Focuspunten zitten erg in het midden van het frame. Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=0crokqG2uYg op 2:14 voor het beeld door de zoeker. Vermoedelijk omdat het focussysteem van de 80D erin gelepeld is, welke natuurlijk een kleiner sensoroppervlak heeft.
- Geen 4k, alhoewel voor mij niet zo'n issue.

Verder is het eigenlijk een heel degelijke camera. De voordelen (focuspunten, prijs, klapscherm, en hoogstwaarschijnlijk prima image quality) wegen daarom voor mij zeer zeker op tegen de nadelen, en ik ga de camera waarschijnlijk aanschaffen als hij officieel uitkomt in juli/augustus.
Verder is het eigenlijk een heel degelijke camera. De voordelen (focuspunten, prijs, klapscherm, en hoogstwaarschijnlijk prima image quality) wegen daarom voor mij zeer zeker op tegen de nadelen
De prijs is een voordeel?!
En de focus punten en klapscherm zijn eerder "normaal" dan een voordeel.
Nuance; dat zijn de voordelen zoals ik ze zie voor mij als fotograaf die canon-spullen gebruikt. Ik heb de 5d Mark III en IV overwogen maar die zijn respectievelijk flink ouder danwel flink duurder dan deze 6d Mark II, en vallen daarom voor mij af. Ze hebben ook geen klapscherm.

Vergeleken met concurrenten loopt Canon achter met dit soort features, en is de camera niet heel strak geprijsd, maar onder de streep leg ik liever 2130 euro neer voor een camera die alles bevat wat ik nodig heb, dan 4000, of dat ik overga op een ander merk.
[...]
En de focus punten en klapscherm zijn eerder "normaal" dan een voordeel.
Bij (semi-)professionele camera's is een klapscherm nog niet zo normaal, helaas.
Zelfs de recente 5D4 heeft geen klapscherm.
Eén van de redenen waarom ik die camera veel te prijzig vind t.o.v. de voorganger: te weinig veranderingen. (En 4K zit ik inderdaad niet op te wachten)
Leuk setje features (op die nieuwe 6D), die het leven van de fotograaf gemakkelijker gaan maken, maar voor nu ben ik vooral benieuwd hoeveel de sensor is verbeterd. Hopelijk wachten ze niet te lang bij DxO :)

[Reactie gewijzigd door Avaris op 29 juni 2017 09:01]

DxO is een leuke indicatie.
Meer benieuwd ben ik naar de ervaringen in de echte wereld.
Ik kreeg even een kleine hartaanval bij het zien van een witte EOS. Durf ook niet zo goed meer omhoog te scrollen nu... meer mensen hier last van?
Je hebt zo te zien de zilveren 350D ook overleeft :+ Kijk bijv naar Pentax en Nikon als je echt fancy kleurtjes wil.
Ternauwernood ja... kleurtjes zijn nog wel wat praktischer dan wit toch? Met name met landschap- of urbexfotogfrafie zal die wel heel snel heeel goor worden lijkt me. Misschien ideaal voor bruiloften waarbij iedereen in het wit gaat ofzo...
Valt me wel op dat je in EUropa niet heel veel camera's ziet bij gebruikers in een ander kleur dan zwart/grijs/metallic, hoe anders is dat hier in Azie.
De grote vraag voor veel hobbyisten zal zijn of je moet gaan voor een nieuwe 6D Mark 2 of een tweedehands 5D Mark 3.Deze laatste staat voor zo'n 1800/1900 euro op marktplaats.

Het kantelscherm is een enorm voordeel van de 6D.
Maar ik vraag me af wat het verschil in auto-focus snelheid zal zijn met de 5D.
Leg de sensorprestaties van de 5d Mark III eens naast die van de 5d Mark IV:
https://www.dxomark.com/C...OS-5D-Mark-III___1106_795

11.7 Ev 5d Mark III tegenover 13.6 Ev voor de 5d Mark IV op het gebied van dynamic range.

Bij de 80D heb je ook vergelijkbare verbeteringen:
11.6 Ev 70D tegenover 13.2 Ev voor de 80D

Een verschil van bijna 2 stops zorgt ervoor dat je aantoonbaar betere shadow recovery hebt. Dezelfde flinke verbeteringen in dynamic range kun je ook verwachten van de overgang van 6d naar 6d Mark II, aangezien de 6d Mark II net zoals de 5d Mark IV en de 80D een nieuwe sensor gekregen hebben, en dus ook in 6d Mark II t.o.v. 5d Mark III.

Verder is de 6d geloof ik al iets beter in low light dan de 5d Mark III en kan hij ook beter focussen in low light.

De autofocus zal wel wat beter zijn van de 5d, maar met het focusmechanisme van de 80d in de 6d Mark II zal dat adequaat zijn voor de meeste use cases.

Dat gezegd hebbende heeft de 5d Mark III ook nog zeker wel pluspunten; het hangt af van wat voor fotografie je doet. Voor mij is de 6d Mark II wel een duidelijke winnaar.

Edit: bron etc.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 29 juni 2017 13:20]

Waarop baseer je dat de 6D2 de winnaar is? De pure specificaties klinken mooi, maar ik heb nog geen voorbeeld foto's gezien.
Het dynamisch bereik van de 5D3 tov de 5D4 is op papier iets beter, maar als je twee afdrukken naast elkaar legt, is het verschil nauwelijks waarneembaar.
In deze tijd, met alle theoretische opstellingen en zoomen tot op één pixel worden werkelijke kwaliteiten van camera's wel eens uit het of verloren, maar goed: da's mijn mening.
In de praktijk is het dynamisch bereik ook beter. Dit zie je namelijk als je je schaduwpartijen gaat optrekken. Bij de 5D3 krijg je dan echt wel ruis, bij de 5D4 niet. Of jij daar persoonlijk iets aan hebt, is aan jou, maar het is wel degelijk een verschil.
Blijft dat je dat veelal niet terugziet bij afdrukken (ook niet bij Profotonet), maar die maken veel mensen niet meer.
Natuurlijk is die 2 stoppen terug te zien op een scherm als je gaat pixelpeepen, maar bij afdrukken is het verschil minimaal. Een tijdje geleden heb ik met iemand die de 5D4 heeft, onder dezelfde omstandigheden en met hetzelfde objectief, de proef op de som genomen met een kale JPG direct uit de camera. Bij een afdruk op 30x20 moest je toch echt heel goed kijken om de verschillen te zien.
Voor mij was dat iig reden om voorlopig bij de 3 te blijven.
Ik zou eerder voor de Ds gaan als vervanging van de 7D, omdat ik de snelheid niet nodig heb voor mij als hobbyist en het soort fotografie.
In mijn geval wilde ik wachten op 6d mkii maar wat een teluerstelling.

Nu is het paar maanden wachten op de specs van de sony a7 iii.
Denk dat die niet tegenvallen en dan is het weg canon camera en lenzen en sony mirrorless met 4k video en veel meer mogelijkheden.

Trouwens ik heb meer hobbyisten dit al zien doen, weg van canon sony naar ander merk die gewoon meer te bieden heeft voor het geld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True